Jump to content
Friday 23 February 2024

Tristan_301

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Tristan_301 last won the day on October 30 2023

Tristan_301 had the most liked content!

Community Reputation

38 Expert

About Tristan_301

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

635 profile views
  1. Om man är ute efter att rädda klimatet, miljön osv så tror jag att de flesta förstår att lösningen på det problemet inte är att tillverka en ny bil. Oavsett vad som driver bilen framåt så ger tillverkningen en dålig belastning på klimat/miljö. Själv har jag just köpt en begagnad elbil, ekonomin är väl ungefär som att köpa en nyare bil med ICE. Men för mig är elbilen något nytt, och sånt är ju alltid kul. Man får väl se om några år ifall det var bättre eller sämre än en traditionell bil. Så här långt är jag nöjd, den funkar utmärkt för mina behov och går tyst och fint när man kör i stan. På landsväg/motorväg är skillnaden inte så stor mot en vanlig bil tycker jag.
  2. Helt orimligt är det inte, jag har själv inte köpt något nytt kapell men goda vänner har betalat något åt det hållet. Typ 10% av kostnaden är en resa till Kalmar, finns det ingen lokal kapellmakare som kan åta sig jobbet så du slipper den kostnaden åtminstone?
  3. Jag har gjort jämförelsen själv, då jag står inför att byta min bil mot en något nyare. Om man använder Mackey's siffror ovan för däckslitage, tvätt mm. och lägger till kostnaden för drivmedel, skatt och service på min dieselbil hamnar jag på en kostnad på ungefär 22kr per mil jämfört med ca 8kr per mil i hans elbilskalkyl. Så räknat på tusen mil om året så spar man redan där 12 tusen kr. Det som saboterar för mig personligen är att jag inte har möjlighet att ladda hemma, vilket gör att en elektrisk bil är omöjligt att räkna hem på kostnaden för drivmedel. Laddar man på publika laddstationer så får man ett betydligt högre pris på el jämfört med vad man betalar om man laddar hemma. En annan aspekt är att en elbil är dyrare i inköpspris, så om man inte kan betala kontant utan måste finansiera bilen så drar den dyrare elbilen betydligt högre räntekostnader.
  4. Även om du kopplar ifrån slangen som tillför kylvattnet på utloppet så kommer du när motorn startas att spola ut det vatten som står i avgassystemet/ljuddämparen vilket gör att du ändå får vatten i lokalen. Varför inte göra på det enklaste sättet och ansluta en slang till avgasutblåset på utsidan av båten och leda ner det i ett lämpligt kärl för att samla upp vattnet som kommer ut där? Det känns enklare än att hålla på och kladda med att samla upp glykolvattnet inne i båten.
  5. Jag har svårt att tro på direkta förbud, det skulle vara ganska impopulärt om man med några lagändringar över en natt gjorde alla fritidsbåtar värdelösa. Däremot kan man räkna med att allt som skapar miljö/klimat -ovänliga utsläpp blir hårdare beskattat i lite lagom takt så att man antingen upphör med tex koldioxidutsläpp från förbränningsmotorer genom att sluta åka båt eller byter till något miljövänligre alternativ. Lite som man redan håller på med, skatt på fossila bränslen har ju inte direkt minskat de senaste åren. Det har ju lett till att man för att fortsätta åka motorbåt i samma utsträckning som tidigare behöver lägga ner mer pengar på det.
  6. Vilket är helt rimligt, det kan omöjligt vara dyrare att bygga en elbil än en bil med förbränningsmotor.
  7. Du kommer att märka att man ofta får helt olika svar på samma fråga beroende på vem man frågar.. 1. Svart trä beror i allmänhet på fukt, svårt att se vad du syftar på med den bilden. Ta reda på var fukten letar sig in, se till att täta och fundera därefter på vad du skall göra åt det missfärgade virket. Det finns en massa olika huskurer för att bleka missfärgat trä, jag har provat några olika och har inte tyckt att det funkat något vidare. Se till att skrapa rent från vad det nu är behandlat med, låt det torka. Om virket är friskt brukar man kunna få till det genom att slipa. Om man inte lyckas med det så är det inte friskt längre, det är min erfarenhet. 2. Att olja med rå linolja under vattenlinjen är brukligt, så om du skall skrapa rent där så tycker jag att du ska göra det. Färgen skulle kunna vara blymönja av färgen att döma, så se till att du inte får den i dig när du jobbar med den. 3. Vad är det på insidan av borden idag? Det kanske är enklast att fortsätta med samma behandling som är gjord tidigare?
  8. Titta hur det ser ut på baksidan av reglaget, de reglage jag varit i kontakt med har haft möjlighet att flytta reglagekabeln för skjutande eller dragande just för att de skall passa alla installationer.
  9. Jag har Solas propellrar, började med A5 som är 19" stigning på båda men tappade fart jämfört med mina gamla propellrar. Så då gick jag upp till A6, dvs jag bytte ut den aktre propellern till en med 21" stigning. Farten kom tillbaka, men känslan är att det inte är lika harmoniskt. Det drar lite mer i ratten när man kör i planingsfart jämfört med tidigare. Sen om det beror på att det är propellrar med olika stigning eller något annat vet jag förstås inte. Tanken är att jag till våren skall se om motorn orkar med A7 propellrar, då blir det samma stigning på båda propellrarna och då får man se om det blir mer harmoniskt.
  10. Jag har A-propellrar, dvs en trebladig och en fyrbladig. Så om det är antalet blad som påverkar slingrigheten så skulle det sannolikt inte innebära någon skillnad för mig. Man skulle hitta någon som bytt från A till J för att se hur de upplevde eventuell skillnad.
  11. Generellt så slingrar sig båtar med dubbelinstallation mycket mindre än om man har bara en motor med drev. Intressant att du upplever en förbättring med J-propellrarna. Jag köpte nya propellrar i våras, var lite sugen på att testa med original men i slutänden fick plånboken styra. Det kanske man ska omvärdera, om man kunde få båten att slingra sig lite mindre så kan det vara värt att byta propellrar igen.
  12. Dreven har så klart olika utväxling, en dieselmotor med ett maxvarv på 3500 kan inte ha samma utväxling i drevet som en bensinmotor som varvar uppåt 5000 rpm, det är inte praktiskt möjligt att kompensera stora skillnader i varvtal med att byta stigning på propellern. Jag tror inte du har någon fart att vinna på att byta drev i din setup, om varvtal och slip är rimligt så kör vidare med ditt drev så länge det fungerar.
  13. Provborra, lämpligen med hålsåg som föreslagits ovan. Ett annat alternativ kan vara att mäta med en fuktmätare för att få ett hum om hur utbrett det är.
  14. I de Coronet som jag varit i kontakt med så är det mahogny i inredningen, massivt i lister och mindre bitar av inredningen och plywood i skott och tex toadörren.
×
×
  • Create New...