Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/18/2021 in all areas

  1. 9 points
    Tänkte bara säga hej eftersom jag registrerat mig efter att ha hängt här ett tag och samtidigt tacka alla som var enormt förstående när jag segade mig hem 100 km igår i 30 km/h med min alldeles egna båt (liten, gammal och orange - men min). Trodde folk skulle tuta vilt men det gick väldans bra, även om de flesta såg rätt glada ut när jag smög mig in på busshållplatser för att släppa förbi.
  2. 5 points
    Efter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
  3. 5 points
  4. 5 points
    Här pratar ni om små fjuttiga frititdbåtar till löjliga priser. Jag säger bara en sak, Jeff Bezos, han som grundade internetbolaget Amazon. Jeff Bezos, han vet hur man köper båt han, han snålar inte, han ger fyra milijarder för sin nästa superyacht. Den byggs på ett holländskt varv. Den blir 127 meter lång och kommer att ha tre riggade master, det blir lyxhytter på flera däck, pianobar, biljardrum, bubbelpoler och tennisbana ombord... den blir så stor att han måsta ha med en mindre tenderyacht med helikopterplatta, som support. Det kallar jag BÅT det, komma här med ynkliga HallbergRassyar, sketna nimbusar och små aquadorer... släng er i väggen! 😇
  5. 5 points
    Alternativ 2 skulle ju garanterat lösa dina ankarbekymmer, men i alla övriga situationer göra ditt liv såpass besvärligt att ankarbekymmret till väldigt litet avlägset problem som kunde lösts på ett enklare sätt. Att ringla ner linan i en dränerar pyts är ett bra sätt att undvika trassel vidare kanske en mjukare lina, tex. Marlow Multiplate, är snällare mot dina händer, dessutom trasslar den mindre. Javisst den är dyr i inköp men det är ändå inget mot vad en extra fru skulle kosta dig. /B
  6. 5 points
    Det är nog en svår fråga att svara på eftersom vi alla är olika "risk"-benägna. Vissa lämnar inte land ur sikte någonsin och andra gör det utan att tänka efter. Några saker jag tänker på är Man bör känna sin båt någorlunda väl och ha seglat den i hårt väder (med land i sikte) och även gått för motor i hårt väder. Man bör ha kunskap och utrustning för att nå målet (eller hitta tillbaks) även utan GPS/plotter. I praktiken lite orienteringskunskap, sjökort, kompass och kunskap hur man tar ut en kurs. Även bra att kunna positionsbestämma mha pejling. (Här kan man resonera väldigt olika från "det finns alltid en fungerande gps ombord" till "all teknik kan alltid gå åt helvete".) En åskblixt kan slå ut all elektronik. Bra koll på vädret för tiden man är utan landkontakt och ytterligare en tid efter det är kanske det viktigaste. En back up plan vid oväntat väderomslag kan vara bra att ha. Hur ser det ut på vägen och dit jag seglar? är bra att ha sett i förväg. Finns det några grund eller kan man segla var som helst. Börja med kortare sträckor som kan klaras av i dagsljus. I Stockholms skärgård är tex. Stora Nassa nästan land ur sikte, Svenska högarna är land ur sikte och sedan kan Åland vara ett bra mål. Vad gör jag om det blir dimma plötsligt. Dimma kan komma på någon minut en vacker sommardag. Det hände mig första gången jag seglade till Svenska högarna. Sikt typ noll meter. Man såg inte fören på båten från sittbrunnen. Så tycker jag, andra kommer att tycka anorlunda.
  7. 4 points
    Igenkänningshumor på hög nivå 😂 Första gången vi skulle lägga till i en full naturhamn var vi tvungna att avbryta tilläggningen för att gå ut och ankra om. Min kära fru vägrade lyssna utan stod kvar på land med (de förvisso långa) förtamparna. Jag försökte att inte ställa till med en värre scen utan backade ut lite försiktigt i hopp om att tamparna skulle räcka. Min fru tappade såklart tamparna. Påväg in igen gjorde kraftig sidvind att jag av något skäl råkade trassla in ankarlinan i propellern. Så där stod vi. Frun på land. Jag och två skrikande (och kissnödiga) barn i båten som och ankarlinan i propellern. Som tur var kom en vänlig herre på SUP och assisterade. Båten kom i land och vi hade därefter två toppendagar. Hoppas bara ingen hade kameran på... Men vad är då lärdomen av allt detta? Jo att allt löser sig och att alla har varit nybörjare någon gång. Man dör inte av att skämmas lite. Min erfarenhet är att om man lägger sig platt och säger till båtgrannarna att man är nybörjare så är alla väldigt hjälpsamma.
  8. 4 points
    Någon mer än jag som har problem med att "ej läst innehåll" är tom?
  9. 4 points
    Förr kunde man nog med fog säga att man får vad man betalar för. Eller det är vad jag vill komma ihåg i alla fall. Numera är det väldigt ofta man inte får vad man betalar för, men också att man ibland - i dessa onlinetider - får mycket mer än man tycker sig betalat för. Och det beror inte på att saker är fel prissatta, bara att det verkliga priset (som det är utan groteska påslag) har råkat bli synligt och tillgängligt för mig som slutkonsument. Lättare att göra fynd, men också mycket svårare att veta att det man köper är bra och värt pengen. Oavsett vilken prisnivå man siktat in sig på, och alldeles oavsett märke och eller om det är en "finbutik". Allt var lättare förr.....🤔
  10. 4 points
    Ja gör det. ”Sjö-övare” får erfarenhet.🏴‍☠️ Öva även på lugn, sansad och lågmäld kommunikation ombord. Telepati är svårare, men det finns en kostnadsfri distansutbildning.
  11. 4 points
    Gråt en tår när du öppnar plånboken eller blippar kortet när du köper en kvalitetsprodukt, istället för den dagen när den billigare prylen slutar att fungera!
  12. 4 points
    Jag har testköpt några liknande, av ren nyfikenhet. De såg lite annorlunda ut. Alla hade samma funktionsbrister: - De drar för mycket viloström, så man måste ha solcellsladdning - De mäter bara energiflöden åt ena hållet, dvs de räknar bra upp hur mycket man förbrukat, men drar inte av det som laddas. - De har inga funktioner för att ta hand om att blybatterier inte ger ut lika mycket laddning som de tar emot. Kineserna skulle kunna sälja flera gånger mer om de insåg att de måste ha begripliga användarmanualer på nätet, som man kan läsa innan man bestämmer sig.
  13. 4 points
    Prova ställ in ättiksprit i ett glassöver natten.
  14. 4 points
    Dagens uppdatering i denna historia. Var precis ute vid båten och ägaren till båten med AIS som ligger och sänder i hamnen var där. Så med glada steg gick jag dit och knackade på. Han kollade på sina skärm och kunde inte se mig heller ... Båten ligger cirka 150 m från min så nu blev det bekräftat att jag INTE sänder ut något. Trots att allt verkar ok i maskin, allt lyser grönt inga felmeddelande etc... Det enda som kvarstår är att testa den nya VHF antennen som kommer på Fredag om jag fortfarande inte sänder ut något så måste felet vara i själva Raymarine AIS 650 enheten.
  15. 4 points
    Det beror på kabeltjockleken. Men minsta möjliga.
  16. 4 points
    Nya båten "parkerad" på sin plats i fredags😀 det känns såå gött att den är våran nu och våren har knappt börjat, kommer att uppdatera mig här och tar gärna emot tips o trix,
  17. 4 points
    Det visade sig att åtskilliga av de billigare PWM-regulatorerna för solceller har en anslutningsmöjlighet för last. Den kopplar bort lasten då batterispänningen blir alltför låg. Jag ville koppla upp länspumpen via en omkopplare med lägena Auto (=länspumpens nivåvakt avgör då pumpen skall köras) och Manuell (= då man vill tvångsköra länspumpen). Samtidigt ville jag mata pumpen i Auto-läget via solcellsregulatorns lastutgång så pumpen inte kan köra ned batteriet så det skadas. Det visade sig då att dessa regulatorer jag provat har alla sina PLUS-anslutningar kortslutna till varandra, och bortkoppling och spänningsreglering etc. görs via minusanslutningarna. Jag löste detta med att använda en tvåpolig vippomkopplare för Auto/Man. Se bifogat schema.
  18. 4 points
    Jag förstår tanken, men... Är det inte bättre att batterierna blir nerkörda i botten än att båten blir nerkörd i botten? Annars en elegant lösning som kommer att funka bra i 99999 fall av 1000000. PS När jag läste rubriken "Inkoppling av länspump med inbyggd nivåvakt till solcellsregulator" tänkte jag, vad är detta för idiotisk idé att koppla länspumpen till solcellsregulatorn. Sedan såg jag vem som skrivit och förstod att det var något värt att läsa.
  19. 3 points
    Ett bra tips vid tilläggning är att först kolla åt vilket håll flaggor och segelbåtarnas vindexar pekar.
  20. 3 points
    Men... Hur kan man köra med drev om man aldrig trimmar? Eller missförstod jag något där? Drevtrim är ju en grundläggande funktion för att få en planande båt att gå bra.
  21. 3 points
    Samma problem här. Och OJ vad handikappad jag blev. Inser att det är nästan enda funktionen jag använder....
  22. 3 points
    Beställningen fungerade. Varan fanns inte i lager utan beställdes från leverantör som i sin tur restnoterade varan. Paketet kom till slut direkt från generalagenten. Det tog lite för lång tid men det var inte Seacomforts fel. Tydligen mycket problem idag med en del importerade varor, antagligen pga corona.
  23. 3 points
    @ottow Nu vill jag absolut inte hoppa på dig men jag blir lite fundersam och nyfiken? Vad menar du med goda erfarenheter, att den visar spänning och ström i någon form eller har du gjort någon referensmätning så att du vet att den visar skapligt rätt? Om den inte visar hyfsat exakt kan man ju lika gärna ha en riktigt bra voltmätare och genom den avgöra ungefärlig laddningsgrad på batterierna. Nu har jag inte kontrollmätt min Nasa BM-1 heller men eftersom den kommer från en känd tillverkare och sålts i gissningsvis stort antal så vågar jag genom det lita på att det är en bra produkt samt att de noterade värdena verkar rimliga efter en tids användning.
  24. 3 points
    Urrk! Hellre dieselolja, fotogen och styren.
  25. 3 points
    ”En manick” kan ju vara lite vad som helst. Har sedan ganska länge en var av de två modeller som Kjelle säljer (sålde?). Den lilla ger egentligen ingen förbättring men kanske håller undan viss lukt. Den större ger viss förbättring men den är ganska kortvarig. Ska påpeka att jag använder dem i en gammal kåk på landet, inte i båten. Förra året lånade jag en maskin som med kraftigaste lampan gör en väldig skillnad. Stället som luktat gammal sommarstuga i 60 år blev nästan luktfri på några dygns behandling i olika rum och i källaren. Men i år har lukten kommit tillbaka fast inte lika stark. I år har jag köpt en sån maskin själv (ville inte snylta på min kompis godhet) och har kört den ett par dygn i olika rum och märker väsentlig skillnad. Fast orsaken till lukten finns kvar och är identifierad och ska åtgärdas i sommar. Vad som sagts mig är att efter en behandling så tar rummen till sig den första naturliga lukt som kommer in. Kanske kan det vara ett tips tillsammans med att hitta och åtgärda ursprunget till lukten.
  26. 3 points
    "Bättre visuell upplevelse - LCD HD-display, 360° visning utan död vinkel, med bakgrundsbelysningsfunktion, den är tydligt synlig varsomhelst dag eller natt" "mäter energiförbrukning (0-9 999 999 999 999kWh" Den mäter upp till 10 biljoner kWh och klarar upp till 2000W anslutet. Då kan man mäta kontinuerligt i 570 miljoner år. Det är bra! 360° visning av displayen utan död vinkel, wow, det är också världsledande. Det är HD-funktionen som gör det förstås. Fast med bakgrundsbelysningsfunktion, det kanske är den som syns bakifrån? Vilket lurendrejeri i så fall... Att den är tydligt synlig varsomhelst verkar underligt. Men det är den kanske om man bär den med sig hela tiden. Det är kanske därför den inte ska ha några skruvar? Och där kommer dom 0-1000 örngotten in kanske? Man kanske måste köpa en för att få uppleva underverket!
  27. 3 points
    Vad är det för icke önskvärd lukt du har ombord? Beroende på vad det är som luktar kan det skilja sig i förfarande hur man gör för att få bort doften. Vanliga icke önskvärda dofter ombord är följande: Diesel, gammal olja, mögel, latrin, etc... Vissa nya båtar kan lukta ”plast” alltså nybåtslukt som alla inte gillar. Många gånger kan man få bort en del dålig lukt genom att tvätta rent under durkarna och under motorn, inte sällan kan det stå en mix av oljespill och kanske litet diesel i gammalt havsvatten, som då blir en grogrund för diverse bakteriologiska processer som luktar illa. Om det finns toalett ombord kan det lukta om toainstallationen, ofta är det de ”lukttäta” slangarna mellan toaletten och tanken som passerat ”bäst före” och nu släpper igenom latrinlukten. Spolvattnet i toaletten tas ju oftast in utifrån, havsvatten med alger, plankton och annat organiskt, om det får stå länge blir det en förruttnelse, som inte direkt luktar viol. Om det läckt in vatten ovanifrån och hamnat i inredningen kan det börja mögla och det luktar ju inget vidare. Så för att kunna svara mer precist får du nog beskriva lukten mer ingående, så kanske vi kan hjälpa dig.
  28. 3 points
    Den härliga styrendoften?
  29. 3 points
    Arsenic, finsk likör, 310 kronor flaskan på Systembolaget 😇
  30. 3 points
    Känns helt klart som ett ilandsproblem, men det brukar gå att fixa enklast genom att MMS:a eller maila till sig själv. MMS gör oftast bilderna mindre med automatik och när man mailar brukar man få frågan om hur stor man vill att bilden ska vara. För övrigt känns det rätt bra att slippa se dina "äckliga" bilder i fin skärgårdsmiljö.
  31. 3 points
    Släpp på spännrullen ”a”.Sedan kan du känna om någon annan kärvar genom att försöka vrida på dem för hand.Kan va ett urladdat batteri också.
  32. 3 points
    Det du behöver göra är sannolikt en lite mer omfattande ombyggnad, där du separerar allt som har med motor/instrument att göra som huvudprincip. Om din båt inte är byggd för detta från början, kan det vara en hel del pyssel. Detta motorrelaterade lägger du via den nya brytaren till det nya batteriet. Skiljereläbiten är enkelt men kommer sedan, när du har separerat motor- och förbrukarrelaterade saker. Hur denna separering görs på din båt mer i detalj vet bara du själv, då alla båtar är olika. Men följ huvudprincipen. Du får helt enkelt titta på de elscheman som dyker upp när du söker här på MG och plocka bitar som stämmer på din båt. Att få hjälp med elschema i mer detalj när inget verkar vara separerat från början (att döma av din bild) är nog svårt....
  33. 3 points
    Något magiskt har hänt!! Jag justerade ventilerna. De var väldigt hårt åtdragna på dessa cylindrar. Flera varv innan de lossnade lite. Lossade, och ansatte dem som man ska. (1 varv). Vips! Så var kompen tillbaks i cylindrarna. Helt otroligt!! Nu ska jag bara förstå hur det kan komma sig, och hur de kan bli så tighta. Det är något med dessa ventiler för i serviceboken som jag fick med sätt det post it lapp just på "valves adjustment" sidan. Har ni någon idé? Och är mina symptom i paritet med åtgärden? Men först ska jag njuta av att jag kompressionen är iaf tillbaks!! Tack alla ni som bollat mina tankar och funderingar! Tack!!!
  34. 3 points
    Stackars satar! Ingen vill få in en rättshaverist i sin hamn. Vad är det som driver dig att inte lägga ner 1,5 arbetsdag på att skrapa bort den färg som många anser skadlig. Jag hade förstått dig om det gällde 1,5 måbnaders arbete ock kanske även 1,5 veckors arbete, men nu gäller der några enstaka timmar. Undrande!
  35. 3 points
    Vad gäller den ekonomiska sidan svarar du ju i stor utsträckning på dina egna frågor. Kort sagt: Du får aldrig igen pengarna för en ny motor! Vill du ha en ny motor, och det förstår jag, samtidigt som du har ekonomi till det så kör på det utan att tänka för mycket på framtida ekonomi. Man lever bara en gång och båt-kontot är ju helt skilt från andra, vanliga, pengar. Vad som är rätt motor för dig och för båten är svårt att säga men helt klart är fyrtaktarna inte lika rappa som tvåtaktarna, vad än säljarna säger. Man brukar ju också säga att bästa motorn på en båt ligger på max motorstyrka. Det finns flera fördelar med en större motor, bla att man inte behöver ligga på max-varv lika länge och att båten lättare kommer upp i plan med lite mer tyngd i båten. Några nackdelar också. Dyrare i inköp och service/reparationer men främst, enligt min erfarenhet, är det den högre vikten som ger båten ett annat gångläge.
  36. 3 points
    Den dagen man stöter in lite för hårt i nåt och det går hål eller spricker så önskar man nog att skrovet varit lite tjockare, väldigt lätt hänt när det blåser upp lite, spec nu för tiden när det är så sjukt många båtar. Personligen tar jag hellre ett skrov med lite onödigt tjock plast än ett som är precis vad datorn räknat ut att det behöver vara. Tror även att ett tjockare skrov är bättre för framtida värdet på båten då det inte slits ut lika snabbt. Dagens nya båtar med tunna skrov lär inte hålla i 50-60 år som dom äldre gör och det är väl en del av tanken med att göra dom tunna, inte bra för businessen om saker håller för länge.
  37. 3 points
    Flera! Med en separat AIS behöver sändningen aldrig brytas för kommunikation med den andra sändaren. Bara en av de två komponenterna kan sända samtidigt och även lyssningen påverkas. Med en separat antenn, helst på separat plats, har man en reservantenn som även kan användas av VHF:en i en nödsituation (genom att flytta antennkontakten från AIS till VHF).
  38. 3 points
  39. 3 points
    Och väldigt stark... Allt handlar om användningsområde. Om vi tar en gammal Biscaya 29 eller Firally så är de evighetsmaskiner som tål hård sjö året om utan att svikta. Därav att många brukas av bofasta i skärgården och även går som taxi. En modern båt av karaktären tunn och kantig ger sig nog relativt snabbt om den brukas som passbåt i skärgården när det blåser. Dessutom går en tung båt bättre i sjön, men kräver såklart mer motor för att komma till sin rätt.
  40. 3 points
  41. 3 points
    Låter som dålig kontakt, dags att följa kablaget och titta på alla anslutningar?
  42. 3 points
    Ring Christer på Tullservice i Helsinborg, han är gammal tullare och kan allt ofta bättre än tullverket själva. Hemsida finns, liten firma Han hjälper dig säkert hela vägen för en obetydlig summa. Ofta kan man få olika svar i dessa typer av frågor från tullverket beroende på vem man pratar med. Egen erfarenhet..
  43. 3 points
    Och kan ju vara lite knepigt om man kommer med en fem-sex stycken batterier och säger att alla varit startbatterier...
  44. 3 points
    Hej igen, Efter en närmare inspektion visade det sig att jag naturligtvis hade fel. Min topp har också ett hål, det var bara så sotigt att jag inte lagt märke till det. Tack för svaren!
  45. 3 points
    Vad tror du om detta hjälpmedel? Det verkar som om den saluförs av Tool-teknik.
  46. 3 points
    Jag tycker du gör rätt, en fru till kommer troligen bara att ställa till flera och andra problem. Handske är klokt, då kan du ta i och bromsa ordentligt utan att skada dig. Det är bra att bromsa med ankaret så att det sätter sig i botten och så att man även känner att det sitter. Det är nog mest en fråga om träning och fundering på hur du ska undvika trassel och att ankarlinan fastnar i allt och alla.
  47. 3 points
    Alla förstod, men bror duktig ville utmärka sig.😀
  48. 3 points
    Gummifärg har jag aldrig testat, men det kanske fungerar. Jag har tvättat med aceton och sedan gnidit in antingen bromsvätska eller vinylglans, det brukar iallafall vara snyggt den första delen av säsongen. Det är nog olika material, materialblandningar i olika avbärarlister, då det på mina senaste båtar blivit olika resultat med mina metoder. Tänk inte tanken att ta loss listen, jag gjorde det på den förra båten, en Nimbus. Det var mer än jättejobbigt att få den på plats igen, lina med taljor, spakblock, varmluftspistol och plastslägga var verktyg och hjälpmedel som fick användas. Ja en sned lyktstolpe minner om detta jobb också.
  49. 3 points
    Liseberg: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liseberg,_Stockholm
  50. 3 points
    Ett annat vanligt problem är att andra förbrukare kan lura regulatorn (eller laddaren) att tro att batterierna drar laddström och öser på spänningen. Värst är det om förbrukaren bara är "lagom" stor, dvs inte drar all ström som panelen kan ge, utan regulatorn klarar att hålla spänningen uppe.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy