Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 05/18/2025 in all areas
-
5 pointsNu är det löst. Pumpjäkeln hade ju givetvis givetvis motsat flödesriktning mot den förra...Trots att de var nästan identiska?? Ingen märkning av flödesriktning på pumphuset heller. Då slangarna kopplades om söööög den fint. Tack för er input vänner 🙂 // Mats W
-
5 pointsDet finns - förutom de formella nivåkraven som är minikravet - även ett krav att den elektriska prylen skall kunna fungera i det sammanhang där den är tänkt. Dvs att om den är tänkt att användas i en båt så skall den för att vara godkänd inte störa sådant som normalt finns i en båt. T ex Marin-VHF. Var för ett par tre år sedan inblandad i ett ärende där en båtmotor gav sådana elektriska störningar på båtens elsystem att ekolod (flera fabrikat) fick störningar. Även om motorn generellt gav störningar som låg något under den formella kravnivån, så var det ändå att anse som fel på produkten/motorn då den inte fungerade tillsammans med annan utrustning som kunde förutsättas finnas i samma fordon. Och ekoloden gick ju inte göra mer störningståliga, de behövde ju kunna lyssna och vara känsliga på vissa frekvenser då det ju är så de fungerar. Men hade motorn suttit på en moppe (som till vissa delar hade samma formella krav) hade det ju inte varit några problem med godkännandet 🙂 Naturligtvis kan det bli mycket diskussioner när en pryl uppfyller de formella kraven men ändå stör saker just när den hamnar i vissa applikationer. Med Victrons prylar och en båtmotor i mitt exempel ovan torde det vara en ganska enkel argumentation, medan det i andra sammanhang kan vara svårare. Jag har t ex sett manualer från tillverkare som försökt komma runt detta där man specifierat ett visst (snävt) användningsområde, och sedan lagt till att all annan användning av produkten sker på egen risk. Det är naturligtvis väldigt kortsiktigt och dumt, för saker och ting sprider sig. Vad spelar det för roll om formalian uppfylls när produkten gör kunderna missnöjda ? Alla som hänger på MG vet ju nu att Victron klantat till det med en av sina produkter, för alldeles oavsett om de skulle komma och vifta med godkända EMC-testresultat så stör den ju ut VHF. Och på ett fritidsfiskeforum minns jag att det (när det begav sig) var en het debatt om ovan nämnda motor som totalt no-no att köpa till sin fiskebåt. Även Husqvarna rundade EMC-kraven med sina första generationer robotklippare. Bl a genom att inte skicka med slingan i samma paket som klipparen. Då kunde man testa och bli godkänd mot EMC-kraven på det som levererades i ett paket med klipparen (slingan skickar ju ut pulspaketen med hög frekvens, och är en grym antenn). Men deras klippare var ökända brus- och störsändare bland alla som lyssnade på annan radio än via webben (eller FM-bandet). När andra som t ex Worx med sin Landroid visade sig vara knäpptyst på högre radiofrekvenser och det började bli spritt att Husqvarnas inte alls var "bäst i klassen" så skärpte sig även de. Och deras maskiner är nu riktigt radiotysta (har f.ö. en själv). Kravstandarderna uppdateras även kontinuerligt, och det finns i många av dem speciella områden med mycket tuffare krav än andra. Länge har publika radio/TV-frekvensband varit några av dessa, men sedan många år är ofta även det smala segmentet där GPS-satelliterna sänder ett sådant. Även olika kommunikationsradioband finns numera ofta med. Dvs kravstandarderna blir alltmer heltäckande och minskar därför risken att kunna smita undan genom att avsäga sig ansvar genom att produkten egentligen bara skulle få användas i vissa installationer/applikationer.
-
5 pointsUsch för att ligga på svaj. Trist. Så gör aaaaaldrig jag. Men vet du vad - vi kanske skall starta en helt egen tråd om naturhamnar och svajliggning i stället för att du dissar den personen som tipsar om en gästhamn i helt andra vatten än du brukar segla i..? 🙂
-
4 pointsKommer med glada nyheter! Motorn är äntligen igång – och den går som den ska! Efter mycket felsökning visade det sig att problemet låg vid förgasaren. Skruven med de två genomgående hålen, precis vid flottörhuset där bränslet ska flöda vidare in i förgasarhuset, satt fel. De två hålen – det övre och det undre – var inte i linje med bränslekanalen, vilket ströp flödet helt. När jag justerade och synkade hålen så att bränslet kunde rinna fritt, vaknade motorn till liv direkt. Därefter kunde jag finjustera tomgången till ett jämnt och stabilt varvtal. Vill rikta ett stort tack till Mercury_44XS för alla kloka råd och tips – och även ett varmt tack till alla er andra som varit med och hjälpt till längs vägen! 🙏🏼 Idag sjösätter vi – nu kör vi! 🚤💨
-
4 pointsEn annan väldigt enkel variant att slå en pålstek i en ring på, tro det eller ej, jag har kommit på det själv, men det är säkert även andra som kommit på samma sak. Det är samma princip som Vestergren visar och den lärde jag mig att göra bakom ryggen, så min variant har nog sitt ursprung där. Så här lätt är det iaf. att göra en pålstek i en ring (med en hörlurssladd) på fem sekunder. 1) Trä änden genom ringen (eller dra den runt trädet. 2) Gör en överhandsknop och dra sedan i änden. 3) Då blir det så här. Sjöodjuret har som med trolleri kommit upp ur sjön. 4) Låt sjöodjuret slingra sig kring prinsessan och dyka ner i sjön.
-
4 pointsTack alla för goda råd! Efter tredje luftningsvarvet idag så startade motorn och går nu som en klocka 😄. //Lotta
-
4 pointsDet var låsningsdkruvarna i friktionslagret som lagt av. Ska tydligen bytas vart 6 år så det var det hela om någon undrar. Tack o hej leverpastej.
-
4 pointsNu har jag gjort något galet. Jag bytte ut min Victron Phoenix-laddare mot en 3000W Victron Multiplus II. Bara iden att kunna synka bryggans ström båten verkade så kul. Frugan vill ha vattenvärmare och airfryer i år. Den var betydligt stökigare att installera än vad jag trodde. Det krävdes många tjocka kablar och en ommöblering av det tidigare trånga elsystemet. Igår fick jag igång den. Det var nästan vackert när jag såg den balansera laddströmmen med varmvattenberedare på 700W.
-
3 pointsNej, HVO är paraffinisk likt fossil diesel medan RME/FAME är estrar (kemiskt annorlunda jämfört med HVO och fossil diesel). Egenskaper för fossil diesel resp. HVO Lagringstid några år för diesel, upp till fem år för HVO. Risk för viss oxidation i diesel (som innehåller syre naturligt), men inte i HVO (som inte innehåller syre). Vattenabsorptionen är låg i diesel, men ännu lägre i HVO. Viss liten risk för bakterietillväxt i diesel, men i stort sett ingen risk i HVO. Kalltålighet kan göras god i diesel (vinterdiesel/arktisk diesel), men kan göras bättre i HVO. Det finns ingen anledning att inte använda HVO som jag ser det, dessutom blir avgaserna i stort sett luktlösa och så funkar HVO i fotogenvärmare och fotogenlyktor.
-
3 pointsJag ringer honom imorgon och meddelar om tråden... ( mitt tidigare nick var Smoegen) skall då berätta att jag idag hade förmånen att få dricka kaffe ihop med Goodwins nuvarande ägare... 🙂 Fair Winds S
-
3 pointsGlöm sjön, sjöodjuret och prinsessan om du ska använda pålsteken i en ring eller runt ett träd. Sedan är det en stor brist med pålsteken och det är att den inte går att lösa upp under belastning. Jag använder den ofta ändå för att det tar max fem sekunder att göra den i en ring och så är den rätt snygg. Tillägg: Det har hänt mer än en gång att jag tvingats ta en extra lina till hjälp för att komma loss när vinden legat på från sidan bara för att jag valt en snygg knop. 😧
-
3 pointsDet är onekligen lite kul att det finns en sådan grupp på just Facebook....
-
3 pointsOm roderbussningen kärvar behöver den bytas till ny, vilken kräver demontering av roder som regel. Lättast att göra på land. Jag måste fråga, även om jag kommer framstå som lite dryg. Du konstaterade alltså förra året att rodret inte funkade, tog upp båten på hösten, gjorde ingenting under hela vintern åt problemet, sjösatte igen och började därefter fundera över hur det skulle lösas på bästa vis..?
-
3 pointsvarför då trassla och göra sig ovän med bryggrannarna…..? För att det finns fôlk till precis allt och för att en del bara ser till sitt och inte ägnar andra en tanke. Jag minns att vi redan i första klass fick lära oss vikten av att man, ska alltid visa hänsyn och inte skräpa ner, och det kommer man långt med om man vi vara en god medmänniska. 🙂
-
3 pointsEfter att varit ute en tid i det kalla majvädret så hittade vi in till Gustavsbergs gästhamn. Vi tycker det är ett fynd.Fin dusch och toabyggnad, vänlg personal, billigt pris i maj 200 kr/natt.
-
3 pointsDet var en luftficka på tilloppsslangen från sjövattenfiltret. Som ett vattenlås. Har kortat av o rätat ut den så nu funkar det som det ska.
-
3 pointsUppdatering: https://www.batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf https://www.batteknik.se/webshop/katalog.html En varning: Man får absolut inte koppla ihop två olika intagskontakter (typ hona), för då får den ej anslutna spänningsförande kontaktstift! Man måste i sådana fall ha en speciell omkopplare som bryter fas och nolla innan den bryter skyddsjord.
-
2 pointsHej Jag skulle gissa på en misslyckad reparation med polyester och lite glasfiber samt att man tillsatt alldeles för lite eller helt glömt härdare och sedan lagt på nya lager polyester, glasfibermatta där man tillsatt korrekt mängd härdare. Men det är bara en gissning utifrån vad jag ser på bilden för färgen är ju som vanlig blå polyester som blir gulaktig (svagt gulbrun) när den härdat korrekt. Lite märkligt att det ligger med en skarp gräns mot övrigt laminat. Måste ju bort för att du skall kunna reparera skadan och få ett homogent laminat. Mvh Pär
-
2 pointsHej pacmyc! Vill inte trassla till det ännu mer för dig hoppas jag. Men det finns inget rätt eller fel med att laga med polyester som bas eller epoxi som bas. Bägge alternativen kommer fungera lika bra för det du ska göra. Som en liknelse kan man säga att du funderar på vilken motor du behöver i en bil för att ligga och köra 70 km/h på landsväg och har att välja mellan en 160hk motor och en 200hk motor. Svaret är såklart att det inte spelar någon som helst roll, bägge kommer med råge uppfylla den funktion du vill ha. Sen kan det finnas andra aspekter varför välja den ena motorn istället för den andra. Några praktiska fördelar/nackdelar jag kan komma på (finns säkert fler) Polyester+topcoat (=gelcoat med parafinlösning): + Billigt + Förlåtande vid inblandning av härdare, dvs det är inte så noga (om man får säga så här?) + Du kan reparera på nytt med polyester på polyester i framtiden. + Även som reparation har den mer än tillräcklig hållfastet för det du ska göra. Även om det är så att epoxi är några % bättre vidhäftning på polyester än vad polyester har på polyester så är det på en nivå du inte kommer i närheten av att behöva ha. + relativt "ofarligt". Dvs inte allergiframkallande. Det farliga är styrenlukten, men den är inte farlig i den koncentration man står ut med innan den blir så påträngande att man självmant inte står ut längre. - Luktar ganska länge, vilket inte spelar så stor roll på botten på båten. - Går inte att använda på epoxi ( om det finns någon äldre skada lagad med epoxi). - Lång tid innan man kan måla över med epoxk om man vill göra det Epoxi + Luktfri, både under arbete och direkt efter det är klart. Kan därför vara bra alternativ inne i båten om man ska använda/sova i båten direkt. + Kan övermålas med epoxi direkt om man nu vill måla med epoxi. + Bättre vidhäftning (hållfasthet) på polyester än vad polyester har på polyester. Men det på en nivå man sällan har någon som helst nytta av. Så det är mer i teorin än i praktiken för de flesta. - Dyr - Farlig för hudkontakt, väldigt allergiframkallande - Mindre tollerans för andelen härdare och kräver noggrannare blandning (alltså röra om i burken så härdaren verkligen blandas ut helt) - kan inte lagas med polyester i framtiden. - sägs vara lite svårare att laminera med - temperaturkänsligare vid arbetet (låga temperaturer). För ytliga skador på botten hade jag själv antingen bara målat över med topcoat, eller först lite glasfiberspackling (om man vill jämna ut yta) och sen topcoat. Lite djupare skada där man slipat bort en del glasfiberarmering så hade jag nog lagt en eller flera lager matta eller väv (utifrån hur mycket man slipat bort) och sedan topcoat några lager. Men det är som sagt hur jag hade gjort, jag är av åsikten att det inte är så noga med ytliga skador som inte påverkar hållfastheten, någon form av försegling gelcoatspackel eller epoxispackel) är viktigast tycker jag. Tänk på att gelcoat (flytande) inte torkar om man inte täcker den med plast. Den är gjord för att användas i gjutform och torkar inte på en yta fritt exponerad mot luft. För öppen yta blandar man först i parafinlösning (så det blir topcoat) eller köper färdig topcoat. Gelcoatspackel har jag för mig normalt är med parsfinlösning trots namnet (dock osäker).
-
2 pointshttp://gotakanal.se https://www.vastsverige.com/visittrollhattanvanersborg/trollhatte-kanalpark/med-fritidsbat-i-trollhatte-kanal/ Brukar ta 10-14 dagar.
-
2 pointsDet är väl inte så att propellerns vulkning har släppt? Ta en tuschpenna, gör ett märke på muttern och ett annat ute på själva propellern, kör en sväng och kolla att märkena inte flyttat på sig.
-
2 pointsHej alla, Det kan nu konstateras att det är roderstocken som sitter 'fast. Blir att lyfta båten. Återkommer när detta är gjort och vi vet vad som har orsakat problemet. tack för Era tips.
-
2 pointsVi bytte batterier till den här säsongen, de billiga hade tyvärr tappat en hel del i kapacitet. Orsaken kan ju vara hur de har laddats och använts av mig, så du kanske ska avvakta ett ev. svar från @IngemarE, som också köpt dessa batterier, innan du bestämmer dig. Tillägg: Såg nu att IngemarE tidigare skrivit att han använt sina batterier i två säsonger utan att de tappat kapacitet, men att han seda dålt dem.
-
2 pointsEfter service och uybyte av packningar m.m. hos El & Diesel är insprutningspumpen nu helt tät och fungerar som den ska. En ny pump kostar ca 31000:-, så helt klart värt att lämna in den gamla på reperation även om det kostade en slant det också.
-
2 pointsKoppla loss vajern från rodret och kolla att rodret går lätt genom att dra i armen som sitter på roderaxeln.
-
2 pointsAtt ha en bogis på ett litium-batteri är inget bra. Inte för att kemin inte klarar stora strömmar utan för att den nödvändiga BMSen aldrig är byggd för dessa starka strömmar. Dessutom brukar inte färdiga batterier ha interna kablar som klarar dessa strömmar utan riskerar att fatta eld. Ordna istället ett separat bly-batteri till bogisen som placeras nära och som får matning från startbatteriet.
-
2 pointsDet är väl inte så konstigt om plottern slocknar om man har ett litet batteri och bogen drar mycket ström. Inte så jätte kunnig på el, men ett enkelt sätt att börja felsökningen är väl mäta volten i batteriet innan, under tiden, efter man kört bogen en stund och titta hur lång tid det tar för batteriet att återhämta sig efteråt. Borde väl säga en del om tillståndet.
-
2 pointsSail grib har en app för att göra rutter utifrån nedladdade grib-filer. Appen är kostnadsfri och jag har för mig att en årsprenumeration på grib-filer kostade runt 500:- kronor. Det går att ladda ned vind, temperatur, molnighet, nederbörd och temperatur och säkert även lufttryck. Minns inte riktigt. Det är några år sedan jag använde appen. Jag tycker den är bra för långsegling med många bra funktioner som tex. att appen kan konstruera ett någirlunda bra polardiagram för din båt, det behövs ju för att den beräknade rutten ska bli optimal.
-
2 pointsToaen är samma person som Thallata, men kanske en modernare/annan mailadress kopplad till nicket. Pröva båda. https://www.maringuiden.se/forum/profile/53310-toaen/
-
2 pointsMånga frågor. För 30.000 kr får man inte jättemycket båt, men det finns en hel del 70-talare. Välj en som är välskött och har en bra grumdutrustning är en bra tumregel. Segel, motor, dynor och sprayhood är dyrt, se till att det är ganska nytt och i gott skick. Nya segel till en båt för 30.000 kr kostar c:a 20-30 tusen kronor. Fördelen med utombordare är att den är billig och enkel att byta om den går sönder. Fördelen med inombordare är allt annat. Skall man slänga ur sig en modell är Albin 78 rätt vettig för de pengarna med bra ståhöjd, seglar bra, är välbyggd och finns i många exemplar.
-
2 pointsJag använder för övrigt Windy för både vindar, blixtar och regn. Mitt tips är att inte zooma in för långt utan titta på en lite större yta och dra slutsatser från vad du ser.
-
2 points"Dubbelt halvslag om egen part" är den enda knut/knop man behöver på sjön. Går att lägga både runt stolpe, träd och bryggring. Lägger man dessutom linan två varv runt stolpen går den både att knyta och lossa under belastning, vilket inte pålsteken gör. Ligger vinden på från sidan på båten när man skall lossa en pålstek så är det kniv som gäller.
-
2 pointsHej! Det var länge sedan det var något receptsnack här på MG tycker jag och jag blev lite inspirerad att skriva när jag såg SXK:s årsbok BÅTMAT, som tyvärr kommer först i augusti. Vi lagar verkligen mat ombord även när vi seglar och många recept är samma som vi använder hemma, men vi väljer ju de enklaste (oftast). Det blir alltså inte varmkorv i termos eller färdigskivat bröd med kaviar, fast utan smör. Ibland blir det ju mat på den nivån också, så tips på superenkel och supersnabb mat är också bra. Vad man lagar kan ju skilja en hel del om man har kyl ombord eller inte, om man har kardanupphängd spis eller inte och om man har tillgång till ugn. Så vad äter ni ombord? Här kommer några recept på maträtter som tar max 30 minuter att tillaga. Sill och potatis går fort! Koka potatis Öppna sillburkarna Lax i sås av crème fraiche 4 personer Ingredienser: 200 g lax 2 dl crème fraiche 1½ msk dijonsenap ½ msk honung 1 tsk balsamvinäger ½ dl hackad dill (eller 1 msk torkad dill) 2 krm salt 1 krm vitpeppar Spagetti Skär laxen i kuber, 1 - 1½ cm. stora. Värm crème fraiche Lägg i alla ingredienser i den varma crème fraicheen och koka upp. Koka spagettin samtidigt. Ungersk pytt-i-panna 4 personer Tidigare tillagat kött hackas. Salami eller annan liknande korv hackas, gärna stark korv. Två stora lökar hackas. (Man kan hacka allt vid tidigare tillfälle så det bara är att steka, annars klarar man inte 30 minuters tillagningstid.) Pasta kokas. Lök, kött och korv steks. Blanda allt när det är klart och tillsätt fyra ägg. Värm till ägget stelnar lagom mycket. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chilipulver efter tycke och smak. Rödspätta (eller annan fisk) med currygrädde 4 personer Koka fisk och ris. Lägg först ris i kastrullen, därefter kryddor (rör) och överst fisken. Koka allt tillsammans enligt risets kokrid. 2 dl vanligt ris. 5 - 6 hg rödspättefiléer (funkar med annan fisk också) 4 dl vatten. 1 msk salt 1 tsk curry Gör sås Vispa grädde, blanda sedan i curry. 1,5 dl vispbar grädde. 1 tsk curry. Servera Lägg currygrädden ovanpå den färdigkokta fisk/ris-rätten Garnera med skalade räkor, så manga som man vill eller inga alls. Konserverade färdigskalade räkor är enklast. Man borde kunna använda konserverade musslor istället för räkor, men det kom jag på nu så det är inte prövat. Klipp över lite dill, eller strö över torkad dill Snabbtortillas 4 personer Ingredienser: 300 g köttfärs 2 paprika 1 avocado 2 burkar tacosås (230g) 1 påse fajitamix 1 tsk salt Tortillas Fräs köttfärsen. Hacka paprika och avokado. Blanda alla ingredienser och kryddor i stekpannan. Rör om och låt stekas/koka i tre till fyra minuter. Kan serveras med gräddfil/cr.fraische/yogurt och extra grönsaker, men det behövs inte. Mackey
-
2 pointsKona från in eller utsida är spelar ingen större roll, om lamineringen är så svag att pluggen skulle behöva vattentryck för att sitta kvar är man illa ute. Det här är fel metod att lägga igen ett hål i skrov under vattenlinjen. Jag rekommenderar starkt att du hålsågar bort pluggen, och efter det gör en traditionell lagning genom att fasa hålets kanter och därefter bygga upp med glasfiber och polyester. Och vi talar om en ordentlig avfasning då skrovet är tjockt, du kommer att behöva slipa i en största diameter på ca 200mm. Enklast är såklart att jobba från utsidan.
-
2 pointsDestillerat vatten får man från tex. avfuktare och kondenstorktumlare. Exakt så tror jag också det är. Jag har blandat och kokat på spisen utan att se några konstigheter annat än att man inte kan använda gängse mätmetoder för att kontrollera fryspunkten. Problemet är inte att blanda ren etylenglykol och ren propylenglykol, problemet är att blanda glykol med olika tillsatser där olyckliga kombinationer av tillsatser kan skapa problem. Spara alltid en flaska av den glykol som används i motorn eller fota, skriv ut och sätt in i båtpärmen.
-
2 pointsNi skämmer bort era besättningar! Nu sitter jag och äter sen lunch. Det blir standardrätten när det ska gå fort och man inte hinner eller orkar diska så mycket. 1 port - skala 3-4 potatisar och tärna varje potatis i mindre bitar. Det kortar koktiden och spar därmed dyr gasol. Koka potatisen. Kokvattnet tar du med fördel från en vattenkokare, om tillgängligt. Vattenkokare spar också gasol och tid. - förbered under tiden grönsakerna - dvs öppna den lilla majsburken och häll av spadet. - när potatisen efter 10 min är färdig häller du av vattnet och slår i en burk fiskbullar med valfri smak. Dill eller hummer är bäst. Krydda med peppar, örtsalt, creme fraiche, något slags grädde eller vad du har..... Fram med kastrullen på bordet och majsburken bredvid. Ät, njut! Eller ja....bli mätt i alla fall, så du orkar fortsätta med vad du nu håller på med.
-
2 pointsDet är ju helt galet. Man ska betala extra för att få en säker och fungerande version av en produkt! Den ej fungerande versionen bör vad jag förstår inte få säljas alls inom EU eftersom den upoenbart i praktiken inte följer EMC-direktivet.
-
2 pointsHej Verkligen grisigt i din vattenavskiljare men den blev ju ren och fin till slut. Det är rekommenderat att använda ett förfilter som också är vattenavskiljande när man har fast installerad bränsletank. Din filterhållare är CAV Delphi och det finns filter till dessa att köpa och ett löst filter heter CAV Delphi 296. har dock ett max flöde på 50 L/h men det klarar din Optimax 115 som ligger strax under 40 L/h på full gas. Mercury original är dock att rekommendera och heter Quicksilver Water Separating Fuel Filter kit och har reservdelsnummmer 35-802893Q 4, dessutom behövs 2 st slangnipplar som har reservdelsnummer 22-89771Q 2 eller 22-89771T 2 samt rostfria slangklämmor och 3/8" (9,5mm) bränsleslang. Mercury Optimax/DFI är mycket känsliga i bränslesystemet p.g.a. de har direktinsprutning och det är endast utbildad/certifierad personal som får utföra felsökning och reparationer på dessa motorer. Det enda man får göra på motorn som lekman är byta tändstift och bränslefiltret i ångseparatorn. Finns en video på Youtube som visar hur man byter bränslefilter och dränerar ångseparatorn: Bränslefiltret har reservdelsnummer 35-8M0122423 och finns hos Mercury återförsäljare samt online. Specialverktyget 91-896661 - Fuel Filter Tool är ett måste för att kunna byta filter och finns även detta att köpa hos Mercury återförsäljare samt online. För att utföra detta arbete behöver du ett spärrhandtag med 3/8 fattning och en 1/4" insexnyckel, behållare att samla upp bränsle, skyddshandskar, luddfria trasor/torkpapper. Utför detta arbete på landbacken, så kommer man åt lättare och inga delar/verktyg kan tappas i sjön. Är det lika grisigt i ångseparatorn på motorn är det nog bäst att kontakta en Mercury verkstad som har utbildad/certifierad personal för Optimax/DFI motorerna. De kan även läsa av ev. felkoder på motorn. Känner du dig osäker på att byta bränslefiltret i ångsepartorn, kontakta din närmsta Mercury verkstad så hjälper dom dig. Tänk på att Optimax/DFI motorerna skall ha tvåtaktsolja som är godkänd för dessa (Mercury Quicksilver DFI Oil), duger inte med vanlig TC-W 3 olja. Lycka till! Mvh Pär
-
2 pointsLite inspiration för att bygga en enkel flytbrygga som bara är fäst i land. Funkar ju inte i oskyddat läge och man bör nog komplettera förtöjningen med ett ankare från båten när man inte är på plats eller skaffa en boj. Funkar ju bra som badbrygga också om man vill kunna hoppa och dyka lite. Med en liten brygga blir det inte så tungt och svårt att dra upp den på hösten och lägga i den på våren. Om det inte är så långgrunt kan spången ut till flytdelen göras kortare.
-
2 pointsKostar dom verkligen mer dock? Eftersom LiFePO₄-batterier kan utnyttjas till nästan 100 % av sin kapacitet, medan blysyra-batterier ofta bara kan utnyttjas till cirka 50 % utan att ta skada, är det mer rättvist att jämföra priset per användbar Ah snarare än nominell kapacitet. Snabb priskoll ger att dom med den aspekten redan kostar mindre i inköp. Biltema Marin- och fritidsbatteri 12 V 100 Ah Pris: 1 799 kr per styck Typ: Dual AGM – lämpligt för både start och förbrukning Totalpris för 2 st: 3 598 kr ProSupply LiFePO4 12V 100Ah (seasea) (använder samma BMS från Xiaoxiang) Totalpris: 3 195 kr Den ekonomiska risken känns ju helt klart mindre än för bara något år sedan.
-
2 pointsDen funkar men det är nog bättre att köpa Smartsolar modellen istället då den har inbyggd bluetooth. Bluesolar kräver en extra dongle för det. Hur har du tänkt att ersätta Cteks D250S? Den har ju fler funktioner än solpanelsregulator.
-
2 pointsInnan man börjar fundera på olika lösningar är det ofta klokt att undersöka vilka förutsättningar man står inför. Börja med att rengöra axel och medbringare, och mät därefter om slitage har uppkommit efter att medbringaren roterat fritt på propelleraxeln. Det är ju möjligt (men inte troligt) att det bara är att återmontera medbringaren på propelleraxeln.
-
2 pointsMen sätter du i en t.ex AQ140 så har ju den slutet kylsystem eller tänkte du ta en bilmotor och köra sjövatten rakt igenom? Det kanske skulle funka om du bara kör i insjöar men att köra salt eller bräckt vatten genom aluminiumtoppen låter ju inget vidare. Men varför inte göra det enkelt för dig och skaffa ett komplett paket med en AQ140-145 med drev och sälj av 100 drevet så har du grejer som passar ihop?
-
2 pointsJag tror att gul DC minus/jord är något amerikanskt som på något sätt har hamnat i Skyllemarks guide. Ifall man googlar ”ABYC Marine Wire Color Code” så får man fram vilka färger och standarder som The American Boat and Yacht Council Association tycker att man ska använda, och de rekommenderar gult eller svart som minus/jord.
-
2 pointsHej. Du lär stöta på diverse problem. Primäraxelkåpan måste vridas eftersom B23 lutar. Då kan inte motorn hänga. Måste ha främre motorupphängning. Gummikudden kommer fel.100-drevet har andra splines. Det är inte säkert att svängningsdämparen går att montera på det svänghjulet. Avgasutsläpp akter om motorn kräver annat system på akterspegeln. Ingemar
-
2 pointsSom sagt testa att göra rent först. Om du sen bestämmer dig för att ta bort klädseln så brukar det jobbigaste vara att få bort resterna av kontaktlimmet som är kvar och det snabbaste sättet att får bort det brukar vare med en trålborsttrissa i vinkelslip eller borrmaskin/skruvdragare.
-
2 pointsDå kör vi dag 2. Kompis landar strax med sin Forbina 40. Blir först några öl, sedan meka hans ankarspel (ny mottagare och fjärr). La helt av förra helgen, fick göra en nödlösning med långa kablar direkt på reläet och en vippbrytare. Den som installera ankarspelet i aktern tyckte det var onödigt med en fast knapp... korkat enligt mig. Solcellerna och batterierna jobbar på. Trevlig helg!
-
2 pointsIndeed. Så varför fortsätter du spamma den här tråden med irrelevanta saker undrar vän av ordning..?
-
2 pointsJag vill bara förtydliga att bottenfärgen inte skyddar båten på något vis, utan den skyddar mot att det växer på båtbotten. Verkar i verkligheten funka på motorbåtar som går fort, men inte så bra på långsamma motorbåtar och på segelbåtar. Jag såg också nyhetsinslaget på TV, men det jag hört om silikonfärger och dess effektivitet stämmer inte med vad som framfördes på TV. De giftfria färgerna blir säkert båttre och bättre, så de nyaste janske funkar!?
-
2 points
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00