Jump to content
Saturday 25 May 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/25/2024 in all areas

  1. 9 points
    Jag blir förvånad! Vi har fullskaligt krig i Europa och en despotisk ledare i öster som ställer om hela Ryssland till ren krigsekonomi och räknar med att 30 - 40 % av budgeten ska användas för kriget i Ukraina och upprustning av den ruska krigsmakten och samtidigt ser vissa problem med att öva vårt försvar. Det är sällan svårt att se var de militära områdena är belägna och det är sällan svårt att förstå vad som gäller, men det kräver viss ansträngning. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/uto/tilltradesforbud-uto-v20-2024.pdf Jag tror att problemet är att de flesta inte har papperssjökort och därför missar en hel del information som är lite knepigare att få fram i plottern. Det kan man inte beskylla Försvarsmakten för kan jag tycka. Som svensk medborgare får man segla genom militära skyddsområden, men som utländsk medborgare får man inte göra det. Sedan har väl de flesta militära skyddsområdena tagits bort jämfört med hur det var förra gången vi var rädda för ryssen. Dags att ta vårt försvar på allvar igen!
  2. 5 points
    Har du inte sett ett enda nyhetsinslag om ryssarnas invasion av Ukraina och hur ukrainska soldater lever, jobbar och strider för att behålla sitt hemland fritt? Ser det ut som skjutbanor där man testar hur det går till att skjuta? Om Sveriges försvarsmakt med trovärdighet ska kunna försvara vår frihet och demokrati (det innefattar att de kommer att försvara även dig och andra försvarsmotståndare oberoende av om du/ni är kritiska till att försvarsmakten finns och genomför skarpa stridsövningar) så krävs det att de kan öva, med skarp ammunition och under så realistiska förhållanden som det går på de begränsade områden där de kan genomföra tillämpade skjutövningar med skarp stridsammunition under fredstid, även om det innebär begränsningar av allmänhetens tillträde till övningsplatser och riskområden.
  3. 5 points
    Vet ej i vilken mån min erfarenhet kan vara till nytta men här kommer det. C-tek laddare, nytt vanligt startbatteri. Hörde en smäll i pannrummet. Hittar inget fel. Nästa gång ser jag en pöl på golvet å på arb.-bänken. Batteriet har exploderat. Tur jag inte stod bredvid när det small. Lade alltihop i tredubbla plastkassar å tog fram kvittona å åkte till företaget där jag köpte. De gav mig nytt batteri å C-tek laddare å dessutom reseresättning utan att blinka. Sedan dess så har jag ingen laddare på på underhållsladdning utan kopplar ifrån när det är fulladdat.
  4. 4 points
    Fredsskadad ska inte tolkas bokstavligt. Problemet är inte att vi haft fred utan att många vaggats in i en vision om en evig fred och att stora delar av samhället varken har minnen från andra världskriget, kalla kriget eller värnplikten. Det i sin tur kan leda till någon sorts aningslöshet där allt för många undrar varför vi ska ha ett militärt försvar och tom. undrar varför vi ska ha ett civilt försvar. I samband med pandemin var det många som fick upp ögonen för att det civila försvaret faktisk skulle ha varit bra att ha när man såg Finland plocka fram det de behövde ur sina förråd medan vi i Sverige stod handfallna och tvingades köpa allt på en överprissatt marknad i konkurrens med drygt 200 andra länder. Nu går det även upp för allt fler att ett militärt försvar är bara att ha, men vissa har fortfarande svårt att förstå att fred byggs med ett starkt försvar så länge det finns galningar i världen som har som mål att erövra sina grannländer.
  5. 4 points
    Antar att du menar att de säger att man ska använda ”snöflinge-läget” när det är UNDER +5 grader? Ctek har en tendens att skicka pulser med ganska hög spänning under korta sekvenser. Det är en del i deras marknadsföring om att deras laddare laddar batterierna snabbare. Detta är vad jag skulle kalla en gimmick. Dessa pulser förstör/åldrar batterierna ganska fort. En annan egenhet dessa laddare har är att de påbörjar en ny laddsekvens så fort de ansluts. Detta gör att de laddar ett kanske nästan fullt batteri med start i bulk-fasen, en fas med ganska hög spänning, vilket också förkortar livslängden. Så, har din laddare ett sk Power Supply-läge är det bra att använda det när batteriet ligget på laddning en längre tid. Annars rekommenderar jag dig att byta laddare till en av Victrons ”smarta” laddare där du kan ställa in laddspänningen själv. Välkommen till MG!
  6. 4 points
    Tänk vad mina skattepengar kunde ha kommit till bättre användning än till det här tramset 😠
  7. 4 points
    Dags för årets sjösättning Efter att hösten 2023 bestämde sig för att komma redan första veckan i Juli och vintern varade till första veckan i Maj var det äntligen dags för sjösättning! Men hjälp av två goda vänner lyftes damen snabbt ner i vattnet och alla genomföringar kontrollerades samt naturligtvis en nervös titt vid den nyligen installerade tunneln till bogpropellern – allt torrt. Maskinerna startades, kylning och oljetryck kontrollerades innan färden hemåt påbörjades. Efter bara 200 meter blev det problem. Babord drev lät illa så jag lade ur växeln och då blev det tyst. När växeln fram lades i återkom ljudet men backen fungerade felfritt. Mörker. Då kran- och traktorförare redan åkt hem beslutade jag att puttra på en maskin till hemmahamnen och därefter fundera på vad jag skulle göra nu. Meteorologerna hade lovat en fin helg och att få upp båten på torra land hade jag ingen möjlighet till. Min första gissning var att drevet hade totalknas och jag såg tusenlapparna flyga iväg men efter lite mera funderande hittade jag en något billigare teori. Det skulle ju kunna vara så att jag misslyckats med att justera växelviren korrekt och att växeln helt enkelt inte lades i ordentligt. Om så var fallet så är det en 10 minuters fix men som fortfarande kräver att båten lyfts (dreven sitter långt ner och det är 10 grader i vattnet….) Beslutade därför att fullfölja planen med en helg på den närbelägna klubbholmen med hjälp av en motor. Allt var dock inte katastrof. Efter mååånga timmar i båttältet har den här vårrustningen varit ganska omfattande: Bogpropeller Den nyinstallerade bogpropellern var inte bara tät – den fungerade också och var ett välkommet tillskott när jag skulle lägga till med en motor. Öppnad pulpit Att såga upp det stängda räcket och montera två hejfenor var ett riktigt bra beslut. Designen passar in på båten och att komma av och på underlättas dramatiskt Värmare Jag har ännu inte gjort en permanent installation av dieselförsörjning till den nya värmaren utan slangen ligger löst i en separat dunk. Detta gav lite problem i början då slangen envisades med att flyta upp och suga luft. En trallskruv som sänke tillsammans med två buntband löste problemet och sedan fungerade allt perfekt Polering Den i särklass ambitiösaste polering jag gjort gav verkligen utdelning. När båten togs upp polerades den två gånger och under våren polerades ytterligare tre steg. På sina ställen är båten även våtslipad. Wow – jag är sällan nöjd med glansen men det här överträffade mina vildaste fantasier. Flexiteek Jag har bara hunnit montera tre av de sex panelerna med flexiteek, men dessa tre har varit ”de viktigaste” och jag är supernöjd med resultatet Ny gasolinstallation Med en mera permanent gasolinstallation med dränering enligt konstens alla regler är det både smidigare och säkrare att koka morgonkaffet Trimplanen De fixade trimplanen fungerar nu för första gången sedan jag köpte båten. Dock var användningen ganska begränsad när jag tuffade i 5,3 knop så om det var värt besväret och pengarna återstår att se Nya lanternor Det är de små detaljerna som gör det och helhetintrycket av båten är långt bättre än när jag började I morgon, måndag lyfts båten igen för att kontrollera växelvire – håller tummarna för att den billiga teorin stämmer då ett nytt drev knappast ryms i budgeten just nu. Glad båtsommar på er allihop!
  8. 4 points
    Vill ni ha AIS för att kunna se andra och själva synas, så är det en komplett AIS-transponder som krävs. Lite beroende på vad man har för krav, och vilka länder man är beredd att handla från, kostar en transponder från kanske 3500-4000 kr för de billigaste Kina-modellerna till flera tiotusentals kronor för de stora märkenas prestigemodeller. Eftersom plottern är modell äldre, utgår jag från att den arbetar med NMEA 0183 (här är det bra att kolla upp om plottern alls kan ta in och visa AIS-data!), och då måste AIS-transpondern också klara det. Mitt förslag är denna: https://www.svb24.com/en/amec-camino-108-ais-transponder-gps-patch-antenna.html ckså klara det. Till detta krävs också en antenn (inget avancerat, men nånstans mellan 600 och 1000 kr får man räkna med) och en antennkabel. Det finns specialanpassade för de specifika AIS-frekvenserna, som ligger i överkanten av det marina VHF-bandet, men en vanlig VHF-antenn funkar fint. Eftersom det är en motorbåt blir placeringen inte så hög och därmed blir antennkabeln inte så lång, så en RG58 med färdiga kontakter, kanske 5 m lång (mät vad som behövs!) duger fint, och kostar kanske 200-300 kr. Många tycker att man ska köpa dyra lågförlustkablar, men för en så kort kabel till en antennhöjd som är så starkt horisontbegränsad, är det bortkastade pengar. AIS-transpondern behöver sen matning med 12 V från båtens elsystem, men drar inte så mycket så det krävs inga grova kablar. AIS-data från transpondern till plottern kräver bara två tunna eltrådar som ska kopplas ihop med rätt färger i båda ändarna, två färger för utgående från transpondern och två andra färger för inkommande i plottern. Med AIS:en på plats krävs ett unikt ID-nummer för båten, kallat MMSI, och det utfärdas av Post- och Telestyrelsen, PTS, tillsammans med tillstånd för radion. Kostar runt 250 kr per år. Strikt juridiskt krävs också att det finns en ansvarig ombord med SRC, dvs certifikat för marin VHF-radio. För att få ett sånt krävs att man betalar (drygt 600 kr) för och avlägger ett godkänt prov för en provförrättare från NFB. Man kan läsa in kunskaperna på egen hand (som jag gjorde) med hjälp av olika kursböcker (pris från några hundra), eller gå en kurs hos nån av de olika utbildningsverksamheterna som finns, både kommersiella och föreningsbaserade (t ex SXK). Så om man väljer den jag länkar till, en normal antenn, en enklare kabel och lite annat smått för att fästa antennen och lite kablar och säkringar, så landar det förmodligen totalt runt 9000 kr i dagsläget. Är det värt det? En annan lösning är att välja att se, men inte synas. En AIS-mottagare utan sändningsförmåga kostar mycket mindre, runt 2500 kr från Storbritannien (med frakt och moms pga EU-import) och då krävs inte heller radiotillstånd eller certifikat. Antenn, antennkabel, strömmatning och AIS-dataledningar är samma. I så fall rekommenderar jag en sån här: https://www.quark-elec.com/product/qk-a026-wireless-ais-gps-receiver/ Appar och AIS-tjänster på nätet kan verka bra, men det finns inga som helst garantier för att AIS-sändande båtar på en viss plats fångas upp och visas i dem. De förlitar sig på landbaserade mottagare, som inte har fullständig täckning av vatten på alla ställen. Det kan vara träd, hög terräng eller bebyggelse i vägen. En antenn och mottagare på den egna båten ger god chans att fånga upp alla eller de flesta sändande fartyg i närområdet, inom några sjömil eller så.
  9. 4 points
    Kan inte nog stryka under på det. Och att dessutom göra det lite då och då, eftersom villkoren "justeras". En justering ibland enligt bolagen så "obetydlig" att man knappt blir informerad, men som sedan kan visa sig vara ganska betydelsefull. Ett exempel är Svenska Sjö (men många har liknande passusar) som i de senaste villkoren under "Brand" skriver att försäkringen inte gäller "skada på elektronisk utrustning eller kablar som orsakas av kortslutning eller andra elfel". Dvs om man får en brand orsakad av elfel så får man ingen ersättning för el och elektronik. På min, som är en dieselbåt, skulle jag gissa att den troligaste orsaken till brand just skulle vara elfel. Några bolag går ännu längre och det är oklart om de ens ersätter något om branden beror på "kortslutning i elsystemet".... Och sedan ersätts (vid brand) inte skada på motor och avgassystem som orsakats av explosion i dem. Hmmm, hur bedömer man det ? Våra fossilbränslemotorer kallas ju med ett annat namn också för explosionsmotorer, dvs det exploderar ju ganska frekvent inuti dem så snart de går. Och har det då börjat brinna så är det ju ofta "explosionen" i motorn som varit den tändande faktorn. Eller att bensinångor antänds på ett explosionsartat sätt o.s.v. Ja, hur kan man vara säker här ? Likaså faller hela Uppläggningsförsäkringsdelen hos Svenska Sjö om man glömmer att avlägsna gasolflaskan ur båten när den tagits upp. Inte bara branddelen eller så, utan alltså hela försäkringen - så som de formulerat kraven. En variant som Svenska Sjö infört är att man skyller på att de inte kan beställa utan man måste göra det själv, för annars gäller inte Konsumenttjänstlagen om det skulle bli en tvist eller kass reparation. Därför kan de max agera som ombud för båtägaren vid beställning: "För att du, i egenskap av ägare till det skadade objektet, ska få branschgaranti på det utförda arbetet måste du vara den som beställer arbetet av entreprenören. Detta innebär att Konsumenttjänstlagen (KTL) gäller melIan dig som beställare och entreprenör. Om det skulle uppstå en tvist mellan er om det utförda arbetet regleras denna enligt KTL. Svenska Sjö kan dock föreslå reparatör och skall alltid ha rätt att godkänna reparatör" I verkligheten är det just fulingen @Seawolf beskriver som man här försökt beskriva som något "bra" för konsumenten/båtägaren. Det man gör är ju att man frånsäger sig allt ansvar för reparationens kvalitet, och om den är undermålig är det sedan båtägaren som själv får driva detta mot reparatören ! Sedan fular man ännu mer och kallar reklamationsrätten "branschgaranti". Konsumenttjänstlagen ger reklamationsrätt, det är ingen garanti. För "garanti" är faktiskt något annat. Något reparatören vanligen lämnar på sin reparation alldeles oavsett om beställaren är privat eller företag. Så argumentet Svenska Sjö kör med håller inte, det är bara för att de skall slippa allt ansvar och hantering om reparationen inte blir vettigt gjord. Som sagt - läs villkoren ytterst noga.
  10. 4 points
    När det gäller båtförsäkring så gäller visdomsordet mer än på de flesta andra områden: "Det är inte vad du betalar som räknas utan vad du får!" Alltså när något hänt som du trodde att försäkringen skulle täcka. Man måste läsa försäkringsvillkoren som f-n läser bibeln inklusive allt finstilt för att (i förväg) kunna förmoda hur stor ersättningen i olika fall skulle kunna vara. Summerar man självrisker, åldersavdrag samt vilka tillbehör som inte täcks så blir det ofta inte särskilt mycket kvar av ersättningen. En riktig skräck-paragraf är den (som en del bolag har) som ger dem rätten att utse reparatör, medan de likafullt hävdar att reparationsavtalet ingås mellan dig och reparatören. De har emellanåt tumme med några riktiga lågpris-reparatörer som gillar spackel mer än laminat och som de tvingar på dig, och du kan inget göra!
  11. 4 points
    Slänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv. Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon mm i radie runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel. I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt. Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.
  12. 3 points
    Alla förändringar behöver inte vara dyra.... Fjärrkontroll till bogpropellern I våras så monterades en bogpropeller i båten vilket har varit ett välkommet tillskott. När den köptes så kikade jag även på fjärrkontroll då det kan vara bekvämt när man är ensam ombord. Dock tog Vetus hela 4.000 kronor vilket kändes i saftigaste laget. Istället köpte jag en enkel fjärrkontroll på Amazon för mer rimliga 249 kronor och kompletterade den med en standardkontakt från Vetus för 109kr. Detta gjorde installationen löjligt enkel helt utan krav på kabeldragning, hängsäkringar eller annat utan enheten anslöts till grenkontakten på joysticken. Hela operationen tog cirka 10 minuter och allt fungerade perfekt 🙂 Ett varningens ord dock om någon vill göra något liknande. För 4.000 kronor har man en fördröjning som gör att man inte kan växla mellan styrbord och babord för snabbt - denna funktionalitet får man inte för 249kr utan om man är oförsiktig kan man sabba brytpinnen på bogpropellern. Jag har dock haft denna setup på flera båtar tidigare utan problem. /Christian
  13. 3 points
    Det visade sig vara laddreläet som förmodligen fått stryk av felkopplingen. Nu funkar det igen.
  14. 3 points
    Jo, beroende på vad som står i sjökortet får man inte vara med båt överallt närsomhelst. Gäller inte bara militära områden. Vi har f.ö. skjutfält norröver som vi passerar ibland (de skjuter ju gärna ut över vatten), och det är tydligt markerat i sjökortet att det tänds blixtljusfyrar (på land) när området är "aktivt" och förbjudet att vistas i med fritidsbåt. Dessa syns väldigt långt, och om man ser dem håller man sig utanför sektorn enligt sjökortet. Just för att man inte får vistas där då (även om det saknas bojar och avspärrning). Är väl inte svårare att hålla sig borta när signal ges i ett skjutfältsområde än att låta bli att vara i t ex fågelskyddsområden/öar när det står att man inte får (står också i sjökortet).
  15. 3 points
    Ibland kan det vara extra bra att hänga på MG... När jag läste den här tråden som bla handlar om huvudbrytare med glapp drog jag mig till minnes att jag upptäckte lite mekaniskt glapp på M10 bulten vilket jag hade glömt bort tills nu. Inköp av ny Hella gastät huvudbrytare står på att göra listan imorgon.
  16. 3 points
    Jag tänkte komma med lite återkoppling för nu fungerar det. Vad skulle man göra utan sina expertvänner här på forumet. Jag kopplade precis som ni säger (och som jag först kopplat) till Plotterns NMEA0183 RX ledare. Sedan gick jag in i plotterns meny och konfigurerade Input-porten och satte den på High speed. Därefter fungerade det. Tack för er hjälp.
  17. 3 points
    Skillnaden är att Penta har stoppat i lite korrosionshämmande och rengörande ingredienser i sin glykol och just den kombon har jag inte lyckats hitta i någon annan glykol på marknaden fast jag läst mängder av produktblad. Men byter man med jämna mellanrum och kör etylenglykol så spelar det nog ingen roll. Pentas glykol ska kunna hålla både frost och korrosionshämmarnivåerna i fem år och Swedol ska ha en longlifeglykol som är ganska lik Pentas enligt produktbladet.
  18. 3 points
    det är 2 helt olika produkter.Bt är propylenglykol Volvos är Ethylen glykol.Dessa får inte blandas samt färgen på glykolen säger inte vad det är för sort.Enligt mig ska du ha Ethylenglykol,i motorn obs mycket giftig ska lämnas på återvinnings stationer.Ronnie
  19. 3 points
    Så kom hon äntligen i vattnet för skarpt test av akterpropellern. Gick på tvärs ut från kajen mellan två segelbåtar lekande lätt. 6 sekundmeter rakt i sidan när vi backade in emellan Y-bommarna till vår plats. Akterproppen gjorde den tilläggningen enkel utan trimmade drev. Fjärrkontroll sköttes av gasten på badbryggan som hade full koll och var det var till belåtenhet. Får sätta upp kamera över aktern uppe i targabågen så blir det ännu enklare framöver. Fick också ett svar på varför bogpropellern sackade efter 10 sekunders drift förra säsongen. Nu ligger den på en separat brytare vilken är helt ny och den sackar inte ens vid 30 sekunders drift. Ska masta på targabågen i morgon.
  20. 3 points
    Volvo Penta D6/D4 för fritidsbåtar är inte Deutz motorer utan tillverkas i Vara precis som tidigare 30/31, 40/41,42 44 300. Det finns 4 och 6 cylindriska dieselmotorer som det står Volvo Penta på men som är Deutz motorer som används i entreprenadmaskiner och även som motorer i yrkesbåtar. Större 6 cylindriska dieselmotorer i båtar härstammar från lastbilsmotorer.
  21. 3 points
    Jag kan bara instämma att en fördelare från Ignition 123 gör att motorn får nytt liv. Om du köper versionen med Bluetooth, får du dessutom startspärr. Jag beställde från Tyskland, där den var billigare. Jag kör med Biltemas tändspole.
  22. 3 points
    Hej Har för mig jag skapade en tråd om Biltemas keramiska lackförsegling men sökmotorn här på MG visar den inte. Nåväl. Här en liten uppföljning och mina erfarenheter. Började idag min årliga behandling av skrovet. (Det ovanför relingslisten tar jag allltid när båten ligger i sjön.) Jag kan kortfattat konstatera att glansen totalt sett var bättre förra året än den någonsin har varit med traditionella vaxer men… När jag polerade skrovet idag tänkte jag att jag fokuserar på de delar där fendrar och annat åstadkommit lite skrap och övriga delar finpolerar jag bara. En bra ambition men den funkade inte så bra. På de mest utsatta ytorna var det ett litet h_lvete att få till ett godtagbart resultat. Antagligen var det så att vissa områden blivit skrapade igenom lackförseglingen och dessa var det svårt att få snygga då det blev lite som om vissa ytor blivit delvis lackade, inte precis där slitaget varit utan lite mer slumpmässigt. Jag blev tvungen att använda ett betydligt grövre polermedel än vanligtvis över hela skrovsidan och fick lägga ganska många timmar på att återställa normal glans. Jag var medveten om att det på sina ställen skulle krävas mer polering än vanligt men inte i den omfattningen som det blev. Hade köpt på mig två nya förpackningar med sagda keramiska lackförsegling men de kommer nog läggas i ”boden” tillsammans med övriga medel jag inte varit nöjd med. (Där har jag ett lager med 8-10 olika vaxer som jag lämnat genom åren.) Hann bara med den ena sidan på skrovet idag men jag misstänker att andra sidan blir likadan/lika svår. Jag får se hur det fungerar på överbyggnaden lite senare, efter sjösättning, vilken lär bli i början av juni i år av olika/andra skäl.
  23. 3 points
    Den här kanske: Google fungerar bättre 😃
  24. 3 points
    Felet är åtgärdat och bogpropellern går med full fart åt båda håll. Det var kolen som hade fastnat. Efter att vi fick loss dem så har det fungerat som det skall.
  25. 3 points
    Har ingen erfarenhet av Optima själv men det sägs vara ett bra startbatteri. Tror det viktigaste är att du skaffar en annan laddare. Jag och många med mig rekommenderar Victrons laddare och helst de som heter något med Smart. Med dessa kan du nämligen själv bestämma vilka spänningar den ska använda vid olika faser av laddningen. Jag har ingenting med det företaget att göra mer än att jag har köpt några av deras produkter och har alltid blivit nöjd
  26. 3 points
    If it aint boken dont fix it. Jag skulle inte byta, om jag vore orolig skulle jag montera en tempgivare/templarm på motorn istället.
  27. 3 points
    Du får väl fråga ägarna! Är de övergivna får du fråga markägaren då det blir dennes ansvar. Förresten, hur vet du att alla dessa har TBT-färg? Ligger de lagrade på land så bedriver de inte sjöfart och omfattas säkerligen inte på det sättet av AFS-förordningen, eftersom den underförstått gäller fartyg i vattnet......det är ju direkta utsläpp i vatten som den syftar till att reglera. Så de faller under annan reglering, även om det i sak egentligen borde vara orelevant för miljön. Min egen erfarenhet av detta kollektiv båtar som man drar upp och förvarar på stranden är att de sällan brukar vara målade med någon antifouling alls. Det är liksom lite poänglöst. Men på det området har jag mest erfarenhet från insjöar. I övrigt lite märklig fråga, eller så tolkar jag fel, för det låter lite som du tycker att det skulle vara poänglöst att sköta sig eftersom det finns sådana som inte sköter sig. På andra sidan Östersjön släpper man ut mycket orenat skit i Östersjön. Jag tar inte det som inteckning för att tycka det skulle vara okej att därför skita i att rena vårat avlopp.
  28. 2 points
    Förklara... vi börjar enkelt med en gammal 50cal browning monterad på tex en dominant 78... hur utbildar du soldaten?
  29. 2 points
    En solcellsregulator av någorlunda vettig typ (MPPT) och fabrikat lämnar en reglerad DC-spänning. Låt vara att den internt bygger på switchprincipen, men det sker - som med i princip alla switchade spänningsregulatorer - vid en hög frekvens som sedan är filtrerad på utgången för att ge en "ren" DC-spänning. Det finns regelverk för denna filtrering, och de är i sammanhanget ganska tuffa för att inte regulatorerna skall orsaka störningar på inte minst radio. Så det är alltså normalt inget "hackande" i utspänningen på en (seriös) solcellsregulator. Din verkar vara av mycket enkel sort som reglerar genom att slå till/från spänningen från panelen med mycket låg frekvens om den påstås vara "hackande" och ofiltrerad. Vad är det för regulator ? Enklare och bättre än att börja labba med LC-filter (som dessutom kräver en del kunskap och uträkningar för att fungera bra) är att byta solpanelsregulator.
  30. 2 points
    Trasmattor ut med skrovet på insidan dränkta i vatten så att trät sväller är väl en gammal beprövad tätnings metod. Fungerade i min ungdom när jag hade ork o lust att ha träbåt.
  31. 2 points
    Håller med, och bra beskrivet. Ett inte alltför ovanligt fel är ju även kontakteringen/förbindelsen mellan cellerna, dvs inne på panelen. Även om spänningen olastad verkar ok så ger det duktigt spänningsfall/förluster redan vid låg ström, och en kortslutningstest är faktiskt ett bra sätt att kolla detta. Sedan kommer du nog inte få exakt samma ström då en viss spridning mellan panelerna är helt normalt (och påverkar inte väsentligt även om de är ihopkopplade). Men felar strömmen mer än 15-20% mellan två likvärdiga paneler under exakt samma belysning så är det inte friskt. (Just nu ligger förresten solinstrålningen på 500-600W/m² enligt min mätare på huset. I sommar, när solen är som mest intensiv, kan det bli något hundratal W ytterligare en riktigt optimal dag).
  32. 2 points
    Jo den kan var lite trasig och visa god spänning. Den hände mig.
  33. 2 points
    Jag har själv varit med och mastat på och av kompisarnas Beason 31, och har själv en Beason 311. Har dussinet på- och avmastningar i ryggen. Jag kan hjälpa till om jag har tid. Dock ryggproblem så jag kan inte hjälpa till så mycket rent fysiskt men kan guida.
  34. 2 points
    Jag kollade inte exakt hur du kopplat men om vi utgår från att det är korrekt (det är ju bara att följa färgkodningen enligt kopplingsschemat) så finns det en fallgrop till. Du måste ställa in nmea-profilerna i plottern att läsa rätt nemasträngar för att kunna ta emot o presentera AIS-informationen. Om du läser igenom manualen för din plotter o söker efter konfiguration av nmea0183 så bör du hitta var i menyerna du hittar konfigureringen. Sedan kan det bli lite gissningar vilka nmea-strängar du ska aktivera. Jag gjorde "samma operation" i en nyinköpt plotter för ett par år sedan och efter lite försök så presenterades AIS-infon.
  35. 2 points
    He, he! Nämn något som inte kan gå fel! Det funkar troligen jättebra, men allt kan gå fel. Bara en tanke. Om du kör HVO så får du ju ingen tillväxt så varför lägga tid, möda och rätt mycket pengar på att byta tank. Det finns ingen anledning att vara "besatt" av ha en invändigt ren tank. Bättre att satsa några hundralappar på ett förfilter med vattenavskiljare om du inte redan har det, tycker jag.
  36. 2 points
    Jag har en liten blåtandshögtalare som jag använder i båten (och även i bilen för att kunna lyssna på annat än det som sänds för tillfället). Väldigt smidigt, tycker jag. Kan ta in den om jag är nere i båten, och flytta runt den om jag jobbar på olika ställen, och ha i sittbrunnen när jag seglar.
  37. 2 points
    Tillbringar natten vid Granskär i Mälaren. Första gången utan andra båtar här.
  38. 2 points
    Nädå, många har inte wifi ombord, inväntade svar på det först. Inköpt hos Kjell och Company.
  39. 2 points
    Det är en Pioner-jolle. https://pionerboat.no/modeller/pioner-8-mini/ Den är tillverkad i genomfärgad rotationsgjuten PVC-plast (har funnits i vit, röd o grön färg). Den typen av material blir med tiden sprött och riskerar att spricka. Det går att laga genom att smälta samman sprickor men blir sällan riktigt bra (riskerar ny spricka bredvid..). Materialet är "lite fett" och det kan nog vara svårt att få färg att bita riktigt bra. Jag har aldrig testat men misstänker att det kan behövas någon fästprimer som grund för att få bra fäste för färgen. Kolla med en färghandel om lämpligt färgprogram för PVC.
  40. 2 points
    Hej Hade liknande fel på VP motorer, skiftade oljetrycksgivare mellan motorerna och felet flyttades med. Beställde ny givare och sedan visade båda motorerna samma oljetryck mvh Jonas
  41. 2 points
    Det där ser inte ut som dieselbakterier. Jag tror snarare att du fått in vatten (mycket vatten) i dieseltanken. Det kan även vara parafinering av dieseln som kan ha uppstått om det varit väldigt kallt där båten vinterförvarats. Förr i tiden fanns det "vinterdiesel" till bilar som spätts ut (jag tror det var med fotogen) för att minska risken för parafinering. Om paraffineringsproblemet finns kvar vet jag inte, det kan vara annan sammansättning av bränslet idag för jag har inte hört ordet vinterdiesel på länge, Parafineringen är en icke reversibel process så det är samma åtgärder antingen det är vatten eller parafinering i din tank. Paraffinet sätter även igen filterna effektivt då det är större molekyler än diesel. Har du koll på att avluftningen har en "svanhals" så det inte kommer in vatten den vägen? Är packningen på tanklocket hel så du inte fyller tanken med vatten när du spolar runt tankpåfyllningen. Ibland kan man få med vatten på köpet när man tankar men den mängd du verkar ha är orimligt mycket för att ha kommit från macken. Om dieseln blivit vattenblandad eller det parafinerats så måste tanken tömmas helt så den förorenade diesel kommer bort. (Sen är nästa problem att ha tillräckligt mycket dunkar för att kunna ta hand om dieseln o köra den till destruktionsanläggning.) Därefter hade jag nog spätt ut kvarvarande bottenskyla i tanken med några liter ren diesel (volym beroende på hur stor tank du har och hur geometrin ser ut) som även den tappas/sugs ur. Tömning av filter o bränslerör måste såklart göras. Sedan är det nog bara att fylla på ren diesel och försöka starta motorn. Var lite smart o fyll en mindre mängd diesel för provkörningen så du inte står där med en full tank igen om det krånglar. Efter att ha haft igång motorn så kan det nog vara bra att göra ytterligare ett filterbyte så du vet att allt är ok. Vänta inte för länge med att fixa problemet. Om det är som jag uppfattar det en mängd vatten i dieseln så kan det börja rosta i insprutningspumpen och då får du ännu större problem. Eftersom du inte verkar ha bakterier så är det helt meningslöst att hälla i biocider.
  42. 2 points
    Är du riktigt säker på det 7,2 volt är väl lite mer i överkant? Spänningen i fulladdad cell är 2,12 Volt. Det innebär att ett fulladdat batteri som har sex celler har en sammanlagd spänning på 12,72 Volt. Ett batteri med tre celler har en spänning på 6,36 Volt. Om ett 12-Voltsbatteri är "halvladdat" har det en laddningsgrad på ungefär 12,4 Volt. Om batteriet har en laddningsgrad på under 12,4 Volt måste det laddas.
  43. 2 points
    Många trådar finns det om vinterförvaring av batterier och självurladdningsgrad under vintervilan. Även fabrikat och kvallité har diskuterats. Trots det så tänkte jag delge läsarna här min efarenhet. Jag har en batteribank bestående av tre Biltema AGM- Batteri. De laddades fullt i mitten av oktober och efter det lossade jag plusanslutningarna. Vilospänningen efter ett par dagar var 12,9V på alla tre. Idag kopplade jag ihop banken men först kollade jag spänningen och den var 12,9 på två och 12,8 på ett. Ingen laddning under vintern. Kopplade på batteriladdaren som efter 4h var nere på 0,4A i laddström. Jag tycker det tyder på skapligt bra batterier.
  44. 2 points
    Utgången till startbatteriet klarar max 3A laddström. Om den överstiger det är det troligt att laddaren sänker spänningen så balans uppstår. Det du ser är att spänningen är kanske 13,5-13,8V (?) till startbatteriet. Men det är strömmen du behöver kolla också, för det kan ju hända (t.o.m. vara väldigt troligt) att startbatteriet vid högre spänning skulle vilja sluka mer än de 3A som laddaren kan ge på denna utgång. Det kan vara därför spänningen hålls nere. Först när batteriet börjar bli mer fulladdat kommer spänningen kunna öka. Sedan är det ingen risk att startbatteriet inte kommer laddas om så ända ner till 13,5V över det. Men det tar väldigt mycket längre tid än vid t ex 13,8 eller drygt 14V. EDIT: @ChristerN var före
  45. 2 points
    Även vid 14,0 V laddas startbatteriet. Man kan väl grovt säga att alla bly/syra batterier blir fullt laddade om spänningen överstiger vilospänningen vid fullt batteri, vilken ligger på ca 12,72 - 12,90 V beroende på vilken sorts batteri det är. Även mellan olika fabrikat med samma kemi varierar denna spänning.
  46. 2 points
    Menar du att batteriet fortfarande är varmt trots att du för länge sedan avbrutit laddningen och inte belastar det hårt? I så fall ska du sluta experimentera med det och skaffa nytt.
  47. 2 points
    Det var så det blev. Men nu blev jag kvar här och seglar bara i skärgården. 10 öar men jag har inte seglat till alla än så jag har en del kvar att göra. 😀
  48. 2 points
    Svårt att se vad problemet är. Men en utväg är att slipa lätt med Abralon och maskin. Börja med 500 eller 1000 och sedan 2000, 4000. Då blir det blankt. Med så fina korn avverkas inte mycket av gelcoaten heller. Använd mycket vatten.
  49. 2 points
    Hej Thorberg ser att du skrivit totalt 10 inlägg här på maringuiden varav 10 handlar om TBT, hur kommer det sig att du har så stort intresse i frågan om TBT ?
  50. 2 points
    "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud för tillträde eller avbildning § döms till böter eller fängelse i högst ett år.[11] Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett skyddsobjekt döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Avseende raols inlägg är det inte ens värt att bemöta.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...