Jump to content
Friday 20 September 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/20/2019 in all areas

  1. 6 points
    Efter att ha tröttnat på att leta igenom hela högen av Praktiskt båtängande så fort jag vill läsa test om en viss båt så har jag satt ihop en lista med vilken modell som testas i vilket nummer. Kanske nån annan kan vara intresserad av den 2003-6:Maxi 77 2003-7:Bayliner 2556 2003-8:H-båt 2004-1:Flipper 640 2004-2:Folkbåten 2004-3:Nimbus 22 DC 2004-4:Albin78 2004-5:Vindö 40 2004-6:Chris Craft 25 Fly 2004-7:P28 2004-8:Fjord 21 Weekender 2004-9:Shipman 28 2004-10:Fjordling 2005-1:Albin Express 2005-2:Oxelö 30 2005-3:Albin Vega 2005-4: 2005-5: 2005-6: 2005-7: 2005-8: 2005-9: 2006-1:Nauticat 33 2006-2: 2006-3: 2006-4: 2006-5:Windy 22 DC 2006-6: 2006-7: 2006-8:IF 2006-9:Coronet 30 Oceanfarer 2006-10: 2006-11:B31 2006-12:Albin 25 2007-1: 2007-2:Maxi 95 2007-3:Saga 27 2007-4: 2007-5: 2007-6:X99 / Coronet Playmate 2007-7:OE 32 2007-8:Viggen / Orrskär 850 2007-9:Omega 36 / Crescent 535 2007-10:Sunwind 26 2007-11:Monark 690 2007-12:Comfort 30 / Croupier Player 2008-1:Flipper 620 / Fabola Campus 2008-2:chris Craft Lancer / Albin Cumulus 2008-3:?? 2008-4:Firally 2008-5:Maxi 999 2008-6:Amigo 23 2008-7:Albin Nova 2008-8:Uttern 690 2008-9:OE 36 2008-10:Ockelbo DC 21 / Späckhuggare 2008-11:Laurin 32 2008-12:Flipper 700 2009-1:Albun Ballad /. Coronet 240 DC 2009-2:Marieholm 27 / Neptunkryssare 2009-3:RJ 85 / Flipper 850 2009-4:Uttern 6300 / Ohlson 22 2009-5:Viggen / Myra 21 2009-6:Nimbus 26 2009-7:Omega 42 / Ryds 568 GTS 2009-8:Joda Tur 24 / Schelinkryssare 2009-9:Scampi 2009-10:Ryds camping 2009-11:Smaragd 2009-12:Caravell 33 / Monark 606 2010-1:Flipper 640 / Monsun 31 2010-2:Westfjord 28 / Guyline 125 2010-3:Forbina 9000 2010-4:Nimbus 27 Familia / Fantasi 37 2010-5:Fortissimo 2010-6:Flipper 760 2010-7:Segmo 31 / Maxi 84 2010-8:?? 2010-9:Albin Stratus / Alfa PS 24 2010-10:Nimbus 2600 Dynamic 35 2010-11:Scanmar 33 / Albin 23 2010-12:Bayliner 2155 / Carrera Helmsman 2010-13:Folkparca / Lady Helmsman 2011-1:Nimo 27 2011-2:Hallberg Rassy 312 2011-3:Ohlsson 28 / Targa 27 2011-4:Hallberg Rassy 26 2011-5:Solö Lyx 2011-6:Skilsö 23 / S 30 2011-7:Flipper 717 2011-8:Maxi 77 / Big Buster 2011-9:Maxi 68 / Solvigg 21 2011-10:Najad 34 2011-11:Nidelv 26 / Elvström 717 2011-12:Allegro 33 Flipper 700, 760 850 2011-13:Nimbus 3000 2012-1s:Chris Craft Commander 2012-1:Linjett 32 / Paragon 31 2012-2:Bella Falcon 26 Fantino / Diva 35 2012-3:Albin Express /Nimbus 365 C 2012-4:Sea Ray Sundancer 268 2012-5:Rasmus 35 2012-6:Storebro 34 / Tarac 33 2012-7:Arcona 32 / Greenline 33 2012-8:Aquador 22 / Elaan 210 2012-9:H-båt / Ciagarette Bullet 31 2012-10:Flipper 620 / Mälar 30 2012-11:Comfortina 32 / Van Wijk 621 2012-12:Fjord 24 Weekender / Ylva 2012-13:Vingö 32 / Stridsbåt 90 / Bavaria 32 / Janneau 32 2013-1:Nimbus 28 DC / Swan 47 2013-2:Albin Accent / Arronet 24 5 CX 2013-3:Saga 27 / Lagoon 380 2013-4:Maxi Fenix / Riva Aquarama 2013-5:Coronet 31 afta cabin 2013-6:Compis 28 / Sealine F450 2013-7:Windy 27 / Diva 24 2013-8:Maxi 87 / Delta 26 open 2013-9:Albin 25 / skärgårdskryssare 2013-10:Omega 28 / Grand Banks 49 2013-11:Fjord Dolphin 775 / Dragonfly 28 2013-12:First 31.7 / Tidemannkryssare 2013-13:Oxelö 30 / Stjärnbåten 2014-1:Nordisk familjebåt / XO 240 RS Cabin 2014-2:Swedestar 415 / Princess 35 2014-3:Bavaria 36 2014-4:Aquador 26 HT / M32 2014-5:Nauticat 38 / Chris Craft Corsair 28 2014-6:Hallberg Rassy 55 / Marex 24 2014-7:Sweden Yachts C34 2014-8:Flipper 787 2014-9:Dehler 33 / Dahl 24 2014-10:Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-11:Stortriss / Storebro J34 2014-12:Orrskär 850 / Maxi 999 / Bavaria 30 2014-13:Tresfjord Nova / Linjett 40 2015-1:Bavaria Vitress 420 / Mamaba 33 2015-2:Vindö 452 / Maxim 2015-3:Hallberg Rassy 352 Barossa 8200 DC 2015-4:Maxi Racer / Storebro 340 Adriatic 2015-5:Albin 78 2015-6:Fjordling / Minitolva 2015-7:Fabola Campus 650 / Forbina 42 Fly 2015-8:Nimbus 26 Epoca / Malö 47 2015-9:Axopar 28 AC / Bavaria 31 C 2015-10:Fjord 27 / Andunge 2015-11:Tristan 315 / Omega 34 2015-12:Cayenne 42 / Storebri 31 /Orrskär 1000 2015-13:IF / Epoca 2016-1:Ockelbo DC 21 / Haber 660 2016-2:Malö 40 / Aquariva Super 2016-3:Nimbus 320 / Vega / Tejst 2016-4:First 35s5 / Rawcat 2016-5:Saga 29 2016-6:Scanner 391 / Rapida 777 2016-7:Bavaria 27 sport / Fareast 28 R 2016-8:Beneteau Swift Trawler 44 / Beneteau First 36.7 2016-9:Sea Ray Sundancer 290 2016-10:X332 2016-11:Bayliner 2455 Ciera Sunbridge / Adventure 55 2016-12:Maxi 95 / J-Craft Torpedo 2016-13:Coronet 26 Family / Tofinou 12 2017-1:Najad 343 2017-2:Targa 25 / Corsair Cruze 970 2017-3:Delphia 33.3 / Chris-Craft Carina 21 2017-4:Flipper 850 / Pogo 3 2017-5:?? 2017-6:Aquador 25 WA / Club Swan 50 2017-7:Albin Alpha / Ganz Ovasion 7.6 2017-8:Segmo 30 / Beneteau Oceanis 41.1 2017-9:Bavaria 35 Match / Agapi 800 2017-10:Delta 25 2017-11:Compis 28 / Riva 33 Aquariva Super 2017-12:Nimbus 26 DC Epoca / Hallberg Rassy 44 2018-1:Nordstar 24 Patrol 2018-1s:Forbina 9000 / Nimbus 28 DC / Uttern 6300 / Orrskär 850 / Nimo 26 / Caravelle 33 / Storebro royal cruiser 31 baltic / Nimbus 320 Coupé / IF / Albin Nova 33 / HR 352 / Linjett 32 / Arcona 32/321 / Najad 343 / Maxi 999 / Omega 42 2018-2:Omega 34 / Marino Mustang 2018-3:Nimbus 32 DC Ballista / Jeanneau Yacht 51 2018-4:Vindö 32 2018-5:Nauticat 33 / Saphire 27 2018-6:Jeanneau Sun Odyssey 40.3 / Chris Craft Capri 25 2018-7:Storebro Royal Cruiser 340 2018-8:Tärnskär 32 /Beneteau Oceanis 38.1 2018-9:Yamarin 76 DC / Outremer 4X 2018-10:Contrast 36 / Corontet 21 DC 2018-11:Crenscent 535 HT / Spirit 47 2018-12:Comfort 32 / Volga 70 2019-1:Lady Helmsman / Chris Craft XK-19 2019-2:Fjord Dolphin 900 / Beneteau Ocenais 46.1 / Yamarin Cross 62 BR / Finnmaster Husky R6 2019-3:Luffe 40 /Askeladden C65 Cruiser / Flipper 670/700DC / Utern D65 / Nordkapp Noblesse 660 2019-4:Nimbus 31 Ultima / Aria 22 / Sagro 31 2019-5:Najad 361 /Silver Tiger BRz & DCz / Dufor 390 Grand Large 2019-6:?? 2019-7:?? 2019-8:Hallberg Rassy 57 / Askeladden 705 Voyager 2019-9:Diva 355
  2. 5 points
    Jag skulle nog säga att du kör ut från hamnen/båtplatsen själv, sedan förklarar och visar båtens olika funktioner medans du själv kör en vända i olika farter, en fullgasrepa ska ingå i detta.. Efter det kan du låta spekulanten köra en sväng under noga övervakning. Efter det kör du själv in till båtplatsen igen. Vill spekulanten köra själv hela tiden så är det bara att förklara att det blir inget, antingen accepterar personen ifråga dina villkor eller så åker han därifrån.
  3. 4 points
    Byt olja innan du tar upp båten på land! Åk en sväng så att motor och olja blir genomvarm byt sedan olja och oljefilter. Starta sedan och låt den nya oljan cirkulera runt i motorn.
  4. 3 points
    Håller med, vilket jobb. Tänkte återgälda din generositet så jag piffade till din lista lite så att det går att leta efter båt, och så du kan fylla på den framöver om du vill - se bifogad excel-fil. Här är din lista i enkel form sorterat på båtnamn. Ansvarsfriskrivning: Inte 100 % kvalitetskontrollerat - fel kan ha smugit sig in. Adventure 55 2016-11 Agapi 800 2017-9 Albin 23 2010-11 Albin 25 2006-12 2013-9 Albin 78 2015-5 Albin Accent 2013-2 Albin Alpha 2017-7 Albin Cumulus 2008-2 Albin Express 2005-1 2012-3 Albin Nova 2008-7 Albin Nova 33 2018-1s Albin Stratus 2010-9 Albin Vega 2005-3 Albin78 2004-4 Albun Ballad 2009-1 Alfa PS 24 2010-9 Allegro 33 2011-12 Amigo 23 2008-6 Andunge 2015-10 Aquador 22 2012-8 Aquador 25 WA 2017-6 Aquador 26 HT 2014-4 Aquariva Super 2016-2 Arcona 32 2012-7 Arcona 32/321 2018-1s Aria 22 2019-4 Arronet 24 5 CX 2013-2 Askeladden 705 Voyager 2019-8 Askeladden C65 Cruiser 2019-3 Axopar 28 AC 2015-9 B31 2006-11 Barossa 8200 DC 2015-3 Bavaria 27 sport 2016-7 Bavaria 30 2014-12 Bavaria 31 C 2015-9 Bavaria 32 2012-13 Bavaria 35 Match 2017-9 Bavaria 36 2014-3 Bavaria Vitress 420 2015-1 Bayliner 2155 2010-12 Bayliner 2455 Ciera Sunbridge 2016-11 Bayliner 2556 2003-7 Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-10 Bella Falcon 26 Fantino 2012-2 Beneteau First 36.7 2016-8 Beneteau Oceanis 38.1 2018-8 Beneteau Oceanis 41.1 2017-8 Beneteau Ocenais 46.1 2019-2 Beneteau Swift Trawler 44 2016-8 Big Buster 2011-8 Caravell 33 2009-12 Caravelle 33 2018-1s Carrera Helmsman 2010-12 Cayenne 42 2015-12 Chris Craft 25 Fly 2004-6 Chris Craft Capri 25 2018-6 Chris Craft Commander 2012-1s Chris Craft Corsair 28 2014-5 chris Craft Lancer 2008-2 Chris Craft XK-19 2019-1 Chris-Craft Carina 21 2017-3 Ciagarette Bullet 31 2012-9 Club Swan 50 2017-6 Comfort 30 2007-12 Comfort 32 2018-12 Comfortina 32 2012-11 Compis 28 2013-6 2017-11 Contrast 36 2018-10 Coronet 240 DC 2009-1 Coronet 26 Family 2016-13 Coronet 30 Oceanfarer 2006-9 Coronet 31 afta cabin 2013-5 Coronet Playmate 2007-6 Corontet 21 DC 2018-10 Corsair Cruze 970 2017-2 Crenscent 535 HT 2018-11 Crescent 535 2007-9 Croupier Player 2007-12 Dahl 24 2014-9 Dehler 33 2014-9 Delphia 33.3 2017-3 Delta 25 2017-10 Delta 26 open 2013-8 Diva 24 2013-7 Diva 35 2012-2 Diva 355 2019-9 Dragonfly 28 2013-11 Dufor 390 Grand Large 2019-5 Dynamic 35 2010-10 Elaan 210 2012-8 Elvström 717 2011-11 Epoca 2015-13 Fabola Campus 2008-1 Fabola Campus 650 2015-7 Fantasi 37 2010-4 Fareast 28 R 2016-7 Finnmaster Husky R6 2019-2 Firally 2008-4 First 31.7 2013-12 First 35s5 2016-4 Fjord 21 Weekender 2004-8 Fjord 24 Weekender 2012-12 Fjord 27 2015-10 Fjord Dolphin 775 2013-11 Fjord Dolphin 900 2019-2 Fjordling 2004-10 2015-6 Flipper 620 2008-1 2012-10 Flipper 640 2004-1 2010-1 Flipper 670/700DC 2019-3 Flipper 700 2008-12 Flipper 700, 760 850 2011-12 Flipper 717 2011-7 Flipper 760 2010-6 Flipper 787 2014-8 Flipper 850 2009-3 2017-4 Folkbåten 2004-2 Folkparca 2010-13 Forbina 42 Fly 2015-7 Forbina 9000 2010-3 2018-1s Fortissimo 2010-5 Ganz Ovasion 7.6 2017-7 Grand Banks 49 2013-10 Greenline 33 2012-7 Guyline 125 2010-2 H-båt 2003-8 2012-9 Haber 660 2016-1 Hallberg Rassy 26 2011-4 Hallberg Rassy 312 2011-2 Hallberg Rassy 352 2015-3 Hallberg Rassy 44 2017-12 Hallberg Rassy 55 2014-6 Hallberg Rassy 57 2019-8 HR 352 2018-1s IF 2006-8 2015-13 2018-1s J-Craft Torpedo 2016-12 Janneau 32 2012-13 Jeanneau Sun Odyssey 40.3 2018-6 Jeanneau Yacht 51 2018-3 Joda Tur 24 2009-8 Lady Helmsman 2010-13 2019-1 Lagoon 380 2013-3 Laurin 32 2008-11 Linjett 32 2012-1 2018-1s Linjett 40 2014-13 Luffe 40 2019-3 M32 2014-4 Malö 40 2016-2 Malö 47 2015-8 Mamaba 33 2015-1 Marex 24 2014-6 Marieholm 27 2009-2 Marino Mustang 2018-2 Maxi 68 2011-9 Maxi 77 2003-6 2011-8 Maxi 84 2010-7 Maxi 87 2013-8 Maxi 95 2007-2 2016-12 Maxi 999 2008-5 2014-12 2018-1s Maxi Fenix 2013-4 Maxi Racer 2015-4 Maxim 2015-2 Minitolva 2015-6 Monark 606 2009-12 Monark 690 2007-11 Monsun 31 2010-1 Myra 21 2009-5 Mälar 30 2012-10 Najad 34 2011-10 Najad 343 2017-1 2018-1s Najad 361 2019-5 Nauticat 33 2006-1 2018-5 Nauticat 38 2014-5 Neptunkryssare 2009-2 Nidelv 26 2011-11 Nimbus 22 DC 2004-3 Nimbus 26 2009-6 Nimbus 26 DC Epoca 2017-12 Nimbus 26 Epoca 2015-8 Nimbus 2600 2010-10 Nimbus 27 Familia 2010-4 Nimbus 28 DC 2013-1 2018-1s Nimbus 3000 2011-13 Nimbus 31 Ultima 2019-4 Nimbus 32 DC Ballista 2018-3 Nimbus 320 2016-3 Nimbus 320 Coupé 2018-1s Nimbus 365 C 2012-3 Nimo 26 2018-1s Nimo 27 2011-1 Nordisk familjebåt 2014-1 Nordkapp Noblesse 660 2019-3 Nordstar 24 Patrol 2018-1 Ockelbo DC 21 2008-10 2016-1 OE 32 2007-7 OE 36 2008-9 Ohlson 22 2009-4 Ohlsson 28 2011-3 Omega 28 2013-10 Omega 34 2015-11 2018-2 Omega 36 2007-9 Omega 42 2009-7 2018-1s Orrskär 1000 2015-12 Orrskär 850 2007-8 2014-12 2018-1s Outremer 4X 2018-9 Oxelö 30 2005-2 2013-13 P28 2004-7 Paragon 31 2012-1 Pogo 3 2017-4 Princess 35 2014-2 Rapida 777 2016-6 Rasmus 35 2012-5 Rawcat 2016-4 Riva 33 Aquariva Super 2017-11 Riva Aquarama 2013-4 RJ 85 2009-3 Ryds 568 GTS 2009-7 Ryds camping 2009-10 S 30 2011-6 Saga 27 2007-3 2013-3 Saga 29 2016-5 Sagro 31 2019-4 Saphire 27 2018-5 Scampi 2009-9 Scanmar 33 2010-11 Scanner 391 2016-6 Schelinkryssare 2009-8 Sea Ray Sundancer 268 2012-4 Sea Ray Sundancer 290 2016-9 Sealine F450 2013-6 Segmo 30 2017-8 Segmo 31 2010-7 Shipman 28 2004-9 Silver Tiger BRz & DCz 2019-5 Skilsö 23 2011-6 skärgårdskryssare 2013-9 Smaragd 2009-11 Solvigg 21 2011-9 Solö Lyx 2011-5 Spirit 47 2018-11 Späckhuggare 2008-10 Stjärnbåten 2013-13 Storebro 31 2015-12 Storebro 34 2012-6 Storebro 340 Adriatic 2015-4 Storebro J34 2014-11 Storebro royal cruiser 31 baltic 2018-1s Storebro Royal Cruiser 340 2018-7 Stortriss 2014-11 Stridsbåt 90 2012-13 Sunwind 26 2007-10 Swan 47 2013-1 Sweden Yachts C34 2014-7 Swedestar 415 2014-2 Tarac 33 2012-6 Targa 25 2017-2 Targa 27 2011-3 Tejst 2016-3 Tidemannkryssare 2013-12 Tofinou 12 2016-13 Tresfjord Nova 2014-13 Tristan 315 2015-11 Tärnskär 32 2018-8 Uttern 6300 2009-4 2018-1s Uttern 690 2008-8 Uttern D65 2019-3 Van Wijk 621 2012-11 Vega 2016-3 Viggen 2007-8 2009-5 Vindö 32 2018-4 Vindö 40 2004-5 Vindö 452 2015-2 Vingö 32 2012-13 Volga 70 2018-12 Westfjord 28 2010-2 Windy 22 DC 2006-5 Windy 27 2013-7 X332 2016-10 X99 2007-6 XO 240 RS Cabin 2014-1 Yamarin 76 DC 2018-9 Yamarin Cross 62 BR 2019-2 Ylva 2012-12 PB lista båttester-farn2019.xls
  5. 3 points
    Hur liten är båten? 😀 https://www.srss.se
  6. 3 points
    Kolla med en annan komp. mätare
  7. 3 points
    Tråden är från 2008. Även om transport tar sin tid så bör TS vara framme med sin snipa.
  8. 2 points
    Firefish mfl har beskrivit detta alldeles ypperligt 👍
  9. 2 points
    Wide Open Throttle = Gasen i botten
  10. 2 points
    Olika motormodeller har olika behov. Detta beroende på att vissa maskiner har eller har haft mer och fler problem än andra. D3 av första generationen har haft flera uppdateringar och en röd tråd verkar vara att de maskiner som fått uppdateringar av mjukvara och i övrigt är välservade håller ihop betydligt bättre än de andra. D6an har jag inte samma koll på, men mycket av elektroniken bör vara samma eller motsvarande. Med det sagt gäller ofta också att man inte skall röra och peta i något som fungerar. Det har hänt att styrboxar bränts vid uppdatering och de är mycket dyra. Man skulle därför gärna vilja veta dels vilken version av mjukvara man har och sedan vad som har ändrats till den nya innan man bestämmer sig. Detta brukar dock vara svårt...
  11. 2 points
    Typ om du har nåt annat för dig än hålla i gasen.
  12. 2 points
    Överst är handgas/förhöjd tomgång Mitten tändning, troligen med choke/primer för kallstart då nyckel trycks in. Underst friktionsbroms så att gasen inte avtar av sig själv under körning. Dras åt så lite som möjligt då det annars går trögt att gasa.
  13. 2 points
    . 26 april för 8 år sedan, med isflak i vattnet. Jag och valpen kom tuffande mot klubbholmens brygga. Boj o bojkrok med vita linan på 3:dje bojen från land (var standard året innan). Gled mycket sakta mot bryggan. Helt vindstilla. Gick fram för att kliva upp på bryggan, ta emot båten och göra fast. STOPP, en meter från bryggan! Bestämde mig för ett raskt hopp, med tamp ordentligt fastgjord i båten, i ena handen. Nu bar det sig inte bättre än att tampen la sig runt ett knap, och jag var tvingad att släppa, mitt i hoppet. Där hamnade jag på bryggan, utan mobil o utan båt, som dessutom var på väg utåt. Inga andra båtar i siktet. Snabbt rev jag av kläderna och hoppade naken i bland isflaken. Tog mig till aktern och fick ut stegen till badbryggan.... Hunden blev glad. Dum som jag var, så nämnde jag detta för en i hamnen... .
  14. 2 points
    Det dyker ju tyvärr upp nya annonsörer med samma dåliga ide....😫 Men har gått igenom listningen på Google Adsens nu och då hittat 3 nya annonsörer med cirka 150 annonser på detta temat. Har blockerat dessa annonsörer och därmed deras annonser på maringuiden. Bra om det fortsätter att komma in tips på skitannonser som dessa för det behöver vi inte ha. I övrigt så behöver vi ju annonsintäkter för att drifta siten. Gärna skärmdumpar på dom eller annonsörid för att det skall gå lättare att hitta dom. Trevlig helg på er alla! /stavhammar
  15. 1 point
    Vet inte exakt hur hur det ser ut på en optimist men generellt är avbärarlister tämligen motsträviga. Har för mig man brukar värma listerna när man ska montera dessa. Så är listen i övrigt hel kanske du han värma den och få den på plats.
  16. 1 point
    Svetsa går, men frågan är om det finns plats för svetsmunstycket när allt är monterat i skölden, jag är tveksam. Man kan ju undra varför struten gett sig just där.
  17. 1 point
    Snyggt jobbat, Jag tror dock att det mer beror på mekanisk förslitning. Triggern borde monteras så att vridningen vid tändförställning inte leder till påkänningar vid ledningarnas infästning till triggerringen. Det är inte helt omöjligt att triggern gått att rädda om man öppnat upp vid sprickan, lött ihop, plastat igen på lämpligt sätt och ser över infästningen. Men byte är naturligtvis säkrare.
  18. 1 point
    klokt val av dig, kör en rejäl sväng innan du tömmer motorn, Jag slarvade förra hösten och bytte med en halvljummen motor och oljan var mycket trög att få sugit upp,,, Iår skall den vara så varm som möjligt sen på med elsugen dir.
  19. 1 point
    Om Du maximerar Dina inlägg till kanske ett per månad så kanske dylik reklam upphör. Jag tror att dylik reklam är belöning för idogt inläggsjagande... 😄
  20. 1 point
    Trender kommer och går. Man kanske vill maximera längden på vattenlinjen versus totallängden. Totallängden, LOA är säkert ganska avgörande i länder där båtar skattas och försäkras enligt LOA. Här i Finland har vi en regel som säger att båtar över 5,5 m längd (eller med motor över 20 hkr) skall registreras. Vill man optimera en båt enligt den regeln vill man ha möjlighet till lång vattenlinje på ett skrov under 5,5 m. Då börjar båten se ut som de nya med de lite avhuggna stävarna. Skulle vara intressant att göra en sån båt... En annan fördel är att man kan sätta en rejäl gummistötfångare på den lodräta trekantiga stäven och då har man något oömt man kan trycka mot bryggan när någon bara skall stiga i land. PS. De gamla Petterssonbåtarna såg ju för jävliga ut med sina raka stävar. Eller???
  21. 1 point
    Safehaven Marin utvecklar riktigt tuffa båtar där Thunder Child II har en speciell skrovform med negativ för som klarar grov sjö mycket bra. Denna båt ska man försöka sig på ett fartrekord över Atlanten via Grönland och Island under 2020.
  22. 1 point
    Inga problem 🙂 När jag fixade läckage i mitt trim tyckte den meck jag talade med att det inte var någon brådis. Enligt honom körde många proffsanvändare med inblandning av vatten under flera år. De ansåg det för dyrt att fixa. Det kan hålla länge och det som brukar ta livet av dem är inte ett haveri, utan att de fryser sönder. Med detta sagt så avgör du själv om du vill ta upp båten snarast eller vänta till höstservicen. Att det finns vatten i trimmet kan jag nästa lova. Två möjliga felkällor är enkla och billiga att åtgärda. O-ringarna på releasen 10 och påfyllningspluggen (9). T.ex. Momentum kan säkert hjälpa dig om du mäter upp dimensionerna. (13) bör också vara möjlig att byta utan att ta bort trimmet. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p153500-thru-0p400999-belgium-cat-90-88387502-efi-4cyl/power-trim Det underlättar att vara två. Båten måste upp ur vattnet. Fäll upp och säkra motorn mekaniskt i uppfällt läge. Rengör ordentligt runt releasen (10) och påfyllning (9) och lossa E-brickan som syns längst ut i sprängskissen. Den sitter i verkligheten en bit in och har som uppgift att hindra att releasen öppnas för mycket så att vatten kan läcka in med båten i vattnet. Lossa och ta ur release-ventilen (10). Öppna påfyllningspluggen och töm trimmet. Ta tag i skeddan och pumpa riggen upp och ned så att du får ut så mycket som möjligt. Återmontera releasen och fyll trimmet med billigast möjlig ATF dextron III, du bör ha ca 3 liter tillgängligt. Återmontera påfyllningspluggen och pumpa riggen på nytt. Ev. kan du få fyll på mer ATF, det skall vara upp till hålet med riggen uppfälld. Upprepa proceduren till vattnet är borta, byt o-ringar och kolla nivån.
  23. 1 point
    Efter att ha tröttnat på att leta igenom hela högen av Praktiskt båtängande så fort jag vill läsa test om en viss båt så har jag satt ihop en lista med vilken modell som testas i vilket nummer. Kanske nån annan kan vara intresserad av den 2003-6:Maxi 77 2003-7:Bayliner 2556 2003-8:H-båt 2004-1:Flipper 640 2004-2:Folkbåten 2004-3:Nimbus 22 DC 2004-4:Albin78 2004-5:Vindö 40 2004-6:Chris Craft 25 Fly 2004-7:P28 2004-8:Fjord 21 Weekender 2004-9:Shipman 28 2004-10:Fjordling 2005-1:Albin Express 2005-2:Oxelö 30 2005-3:Albin Vega 2005-4: 2005-5: 2005-6: 2005-7: 2005-8: 2005-9: 2006-1:Nauticat 33 2006-2: 2006-3: 2006-4: 2006-5:Windy 22 DC 2006-6: 2006-7: 2006-8:IF 2006-9:Coronet 30 Oceanfarer 2006-10: 2006-11:B31 2006-12:Albin 25 2007-1: 2007-2:Maxi 95 2007-3:Saga 27 2007-4: 2007-5: 2007-6:X99 / Coronet Playmate 2007-7:OE 32 2007-8:Viggen / Orrskär 850 2007-9:Omega 36 / Crescent 535 2007-10:Sunwind 26 2007-11:Monark 690 2007-12:Comfort 30 / Croupier Player 2008-1:Flipper 620 / Fabola Campus 2008-2:chris Craft Lancer / Albin Cumulus 2008-3:?? 2008-4:Firally 2008-5:Maxi 999 2008-6:Amigo 23 2008-7:Albin Nova 2008-8:Uttern 690 2008-9:OE 36 2008-10:Ockelbo DC 21 / Späckhuggare 2008-11:Laurin 32 2008-12:Flipper 700 2009-1:Albun Ballad /. Coronet 240 DC 2009-2:Marieholm 27 / Neptunkryssare 2009-3:RJ 85 / Flipper 850 2009-4:Uttern 6300 / Ohlson 22 2009-5:Viggen / Myra 21 2009-6:Nimbus 26 2009-7:Omega 42 / Ryds 568 GTS 2009-8:Joda Tur 24 / Schelinkryssare 2009-9:Scampi 2009-10:Ryds camping 2009-11:Smaragd 2009-12:Caravell 33 / Monark 606 2010-1:Flipper 640 / Monsun 31 2010-2:Westfjord 28 / Guyline 125 2010-3:Forbina 9000 2010-4:Nimbus 27 Familia / Fantasi 37 2010-5:Fortissimo 2010-6:Flipper 760 2010-7:Segmo 31 / Maxi 84 2010-8:?? 2010-9:Albin Stratus / Alfa PS 24 2010-10:Nimbus 2600 Dynamic 35 2010-11:Scanmar 33 / Albin 23 2010-12:Bayliner 2155 / Carrera Helmsman 2010-13:Folkparca / Lady Helmsman 2011-1:Nimo 27 2011-2:Hallberg Rassy 312 2011-3:Ohlsson 28 / Targa 27 2011-4:Hallberg Rassy 26 2011-5:Solö Lyx 2011-6:Skilsö 23 / S 30 2011-7:Flipper 717 2011-8:Maxi 77 / Big Buster 2011-9:Maxi 68 / Solvigg 21 2011-10:Najad 34 2011-11:Nidelv 26 / Elvström 717 2011-12:Allegro 33 Flipper 700, 760 850 2011-13:Nimbus 3000 2012-1s:Chris Craft Commander 2012-1:Linjett 32 / Paragon 31 2012-2:Bella Falcon 26 Fantino / Diva 35 2012-3:Albin Express /Nimbus 365 C 2012-4:Sea Ray Sundancer 268 2012-5:Rasmus 35 2012-6:Storebro 34 / Tarac 33 2012-7:Arcona 32 / Greenline 33 2012-8:Aquador 22 / Elaan 210 2012-9:H-båt / Ciagarette Bullet 31 2012-10:Flipper 620 / Mälar 30 2012-11:Comfortina 32 / Van Wijk 621 2012-12:Fjord 24 Weekender / Ylva 2012-13:Vingö 32 / Stridsbåt 90 / Bavaria 32 / Janneau 32 2013-1:Nimbus 28 DC / Swan 47 2013-2:Albin Accent / Arronet 24 5 CX 2013-3:Saga 27 / Lagoon 380 2013-4:Maxi Fenix / Riva Aquarama 2013-5:Coronet 31 afta cabin 2013-6:Compis 28 / Sealine F450 2013-7:Windy 27 / Diva 24 2013-8:Maxi 87 / Delta 26 open 2013-9:Albin 25 / skärgårdskryssare 2013-10:Omega 28 / Grand Banks 49 2013-11:Fjord Dolphin 775 / Dragonfly 28 2013-12:First 31.7 / Tidemannkryssare 2013-13:Oxelö 30 / Stjärnbåten 2014-1:Nordisk familjebåt / XO 240 RS Cabin 2014-2:Swedestar 415 / Princess 35 2014-3:Bavaria 36 2014-4:Aquador 26 HT / M32 2014-5:Nauticat 38 / Chris Craft Corsair 28 2014-6:Hallberg Rassy 55 / Marex 24 2014-7:Sweden Yachts C34 2014-8:Flipper 787 2014-9:Dehler 33 / Dahl 24 2014-10:Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-11:Stortriss / Storebro J34 2014-12:Orrskär 850 / Maxi 999 / Bavaria 30 2014-13:Tresfjord Nova / Linjett 40 2015-1:Bavaria Vitress 420 / Mamaba 33 2015-2:Vindö 452 / Maxim 2015-3:Hallberg Rassy 352 Barossa 8200 DC 2015-4:Maxi Racer / Storebro 340 Adriatic 2015-5:Albin 78 2015-6:Fjordling / Minitolva 2015-7:Fabola Campus 650 / Forbina 42 Fly 2015-8:Nimbus 26 Epoca / Malö 47 2015-9:Axopar 28 AC / Bavaria 31 C 2015-10:Fjord 27 / Andunge 2015-11:Tristan 315 / Omega 34 2015-12:Cayenne 42 / Storebri 31 /Orrskär 1000 2015-13:IF / Epoca 2016-1:Ockelbo DC 21 / Haber 660 2016-2:Malö 40 / Aquariva Super 2016-3:Nimbus 320 / Vega / Tejst 2016-4:First 35s5 / Rawcat 2016-5:Saga 29 2016-6:Scanner 391 / Rapida 777 2016-7:Bavaria 27 sport / Fareast 28 R 2016-8:Beneteau Swift Trawler 44 / Beneteau First 36.7 2016-9:Sea Ray Sundancer 290 2016-10:X332 2016-11:Bayliner 2455 Ciera Sunbridge / Adventure 55 2016-12:Maxi 95 / J-Craft Torpedo 2016-13:Coronet 26 Family / Tofinou 12 2017-1:Najad 343 2017-2:Targa 25 / Corsair Cruze 970 2017-3:Delphia 33.3 / Chris-Craft Carina 21 2017-4:Flipper 850 / Pogo 3 2017-5:?? 2017-6:Aquador 25 WA / Club Swan 50 2017-7:Albin Alpha / Ganz Ovasion 7.6 2017-8:Segmo 30 / Beneteau Oceanis 41.1 2017-9:Bavaria 35 Match / Agapi 800 2017-10:Delta 25 2017-11:Compis 28 / Riva 33 Aquariva Super 2017-12:Nimbus 26 DC Epoca / Hallberg Rassy 44 2018-1:Nordstar 24 Patrol 2018-1s:Forbina 9000 / Nimbus 28 DC / Uttern 6300 / Orrskär 850 / Nimo 26 / Caravelle 33 / Storebro royal cruiser 31 baltic / Nimbus 320 Coupé / IF / Albin Nova 33 / HR 352 / Linjett 32 / Arcona 32/321 / Najad 343 / Maxi 999 / Omega 42 2018-2:Omega 34 / Marino Mustang 2018-3:Nimbus 32 DC Ballista / Jeanneau Yacht 51 2018-4:Vindö 32 2018-5:Nauticat 33 / Saphire 27 2018-6:Jeanneau Sun Odyssey 40.3 / Chris Craft Capri 25 2018-7:Storebro Royal Cruiser 340 2018-8:Tärnskär 32 /Beneteau Oceanis 38.1 2018-9:Yamarin 76 DC / Outremer 4X 2018-10:Contrast 36 / Corontet 21 DC 2018-11:Crenscent 535 HT / Spirit 47 2018-12:Comfort 32 / Volga 70 2019-1:Lady Helmsman / Chris Craft XK-19 2019-2:Fjord Dolphin 900 / Beneteau Ocenais 46.1 / Yamarin Cross 62 BR / Finnmaster Husky R6 2019-3:Luffe 40 /Askeladden C65 Cruiser / Flipper 670/700DC / Utern D65 / Nordkapp Noblesse 660 2019-4:Nimbus 31 Ultima / Aria 22 / Sagro 31 2019-5:Najad 361 /Silver Tiger BRz & DCz / Dufor 390 Grand Large 2019-6:?? 2019-7:?? 2019-8:Hallberg Rassy 57 / Askeladden 705 Voyager 2019-9:Diva 355
  24. 1 point
    Resten av avgassystemet är inte gjort för att köras okylt heller. Gummislangarna och "ljuddämparen" kommer hinna fara tämligen illa innan du kommit upp i arbetstemp på motorn. Gör som föreslagits - byt oljan innan du tar upp den. Spolmuff...? Det har man väl på utombordare. Du skall koppla på dig på vattenintaget, ev. hälla glykolen i sjövattenfiltret (eller koppla om intagsslangen till en hink med glykolblandning) när båten kommit på land för vinterkonservering. Men bara köra så det precis kommer ut ur avgaserna, dvs så hela "systemet" är fullt. Sedan kan du kanske ta ut impellern. Skriver "kanske" eftersom jag anser att ta ut impellern varje höst och förvara den i en påse är överkurs. Och när/om man väl tagit ut den (min skall bytas vart 5:e år enligt manualen och ingen påsförvaring på vintern) så sätter man väl ogärna tillbaka en begagnad. Men visst, så har det stått i några manualer.
  25. 1 point
    Ta bara ett kvarts varv åt gången. Det går fort när man skruvar på den lilla styrpinnen 👍
  26. 1 point
    Eller att en bensinare drar 50% mer än en diesel. Verkningsgarden hos en bensinare ligger på 26% och ca 40% hos en diesel. Siffrorna stämmer ganska bra om motorerna är normalt välskötta.
  27. 1 point
    Då får du först bekräfta att du inte har hydraulstyrning eller hydrauliskatrimplan. BTW varför låter du motorn stå nedfälld?
  28. 1 point
    Rödfärgad ATF använd i power-trimmet och ofta också i ev. hydraulstyrning. Om det är trimmet eller ev. trimplan som läcker, så anrikas oljan i motorbrunnen via dräneringen. Om det är trimmet så finns det antagligen vatten i detta nu. Vad jag hört är det kortsiktiga problemet med detta att trimmet kan frysa sönder. Men, det bör naturligtvis åtgärdas som del av höstservicen. Bytte av oljan på min Merc V6 var ganska enkelt.
  29. 1 point
    När jag köpte snipan gick vi igenom alla detaljer och han visade motor, pump, etc. Sen startade han och körde ur hamnen, visade och förklarade hur han brukade hantera den. Jag körde tillbaka att vi hade vänt, väl vid båtplatsen så fick jag köra in om jag ville. Men med massa tankar i huvudet och en annans båt avstod jag och han körde in samt tipsade om hur just denna båten beter sig i sådana situationer. Jag var nöjd, och att säljaren kör tycker jag är bra. Då får jag som köpare in inblick i hur båten troligen blivit hanterad. Slänger han in backen direkt utan att låta propellern stanna tex? Så av den anledningen tycker jag att säljaren ska kör en hel del...
  30. 1 point
    Min inställning av provkörning både vid försäljning och köp är att man ska vara mycket nära ett köp innan det blir tal om provkörning. Jag har mer eller mindre sett provkörningen som en formalitet som ska bli "godkänd". När jag sålde min första båt hade jag flera stycken som uppenbarligen bara ville se hur den aktuella båtmodellen gick i sjön - helt ointresserade spekulanter. Vid nästa och senaste försäljningen var jag därför mycket restriktivare och samtliga spekulanter var helt med på resonemanget. Jag är därför noga med att informera om hur båten presterar när jag sålt. Topphastighet, march, förbrukning, WOT etc. Jag förhör mig på samma sätt om detta när jag tittar på objekt, jag förväntar mig inte att få provköra om vi i princip inte är överens om ett pris. Vid en eventuell budgivning innan provkörning säger jag också vad som gäller vid provkörningen. MAX varv under en stund för att kontrollera kylning etc etc. I somras provkörde jag en båt där ägaren inte riktigt kunde svara på varesig topphastighet eller WOT. Vid provkörning låg motorn precis utanför sitt WOT-område i det nedre registret och båten presterade heller inte hastighetsmässigt som man kunde förvänta sig. Det blev några dagar med mycket funderande för motorn gick i övrigt bra och det var väldigt rent och snyggt i motorrummet. Jag hade dessutom fått till ett väldigt bra pris....Det blev trots allt inget köp i slutändan...
  31. 1 point
    Vetus sugrör är gjort med en klämring och packning, verktyg medföljer för att dra åt klämringen. https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/196/s/wts78038s/ Hålsåg inköptes på Jula i lämplig storlek, jag kommer inte ihåg hur stor. Sen är denna avluftning monterad men med 25 mm anslutning tror jag det är https://vetusonline.se/swedish/stainless-steel-breather-nipple-diam-38-mm-angled.html
  32. 1 point
    hej, tack för svar. Ja, han har inga just nu. Inte heller han i Upplands Väsby. Det borde finnas andra ute i landet , tex Göteborg som även renoverar gamla värmare.
  33. 1 point
    Till att börja med kan du ju kolla i din manual vad den säger om konservering inför ett längre stillestånd. Men spontant tycker jag det du vill göra låter rimligt. Möjligen kan man ju montera en ny impeller på våren så att den inte tappar formen av att stå stilla länge i samma läge. Lägg också till kontroll av anoder på listan. Kanske montera av underhuset nu på hösten och förvara det hemma över vintern, oljebyte nu och impellermontering i vår? Då minskar ju i ett huj intresset bland klåfingriga dessutom.
  34. 1 point
    Kanske en gång om året kan räcka, rodret rör ju sig ganska minimalt jämfört med t.ex. propeller- eller pumpaxlar så slitaget/smörjbehovet är litet. Fast om det läcker in vatten till kölsvinet så kan du ju smörja mer, fettet har ju litet tätande* förmåga också. Angående hur många varv du bör vrida finns väl ingen egentlig begränsning, fettet kan ju inte klogga igen något vitalt som t.ex. fallet är med en vattenpump till motorns kylning. Skulle satsat på smörjning en gång per år på landbacken, då skruvat på fettkoppen tills jag ser utifrån att det börja tränga ut fett ner mot rodret. *) Gissar f.ö. att din packbox ligger under omgivande havsytan förtöjd i hamn? I så fall blir ju antalet timmar då det kan droppa till kölsvinet fler än om läckage bara kan ske vid segling.
  35. 1 point
    Å nu han som är tråkig... Y-bommar.. långsides ... Stolpar... allt har sin egen utmaning.... för mig så är en nyttig övning att i lugnt vatten... Testa... ge fram... lägg i bakåt... gasa.. testa.. försök att lära hur båten reagerar... kör en åtta... testa om du kan svänga snävt.. ja du kommer att se löjlig ut men att du lär dig hur din båt reagerar skänker ett självförtroende som inga tampar eller fendrar kan ge dig... Fair Winds
  36. 1 point
    Ungefär så tänkte jag att det skulle gå till. Känns inte svårt, har plastat en del tidigare, så detta känns görbart. Manluckan är också så pass stor att det går att komma åt överallt. Svårast är att hitta bra plats att vara på. Eller så låter jag smed titta till svetsarna istället. /L
  37. 1 point
    Nu är jag ingen mekaniker men är du säker på att du skall renovera motorn själv med den generella frågan? Vad exakt är det du skall renovera?
  38. 1 point
    Sånt här är kul. i en naturhamn skulle jag plocka upp en av barnens badleksaker som fallit mellan vår och grannbåten. Stödjer mig mot grannbåten och sträcker mig ner. Båtar som ligger för ankar rör sig gärna, så det blev ett dopp och muntra båtgrannar.
  39. 1 point
    Jag lånade en plats med stolpar. När båtarna på båda sidor hade gott ut så kom jag inte ut! Man ska inte spänna upp tamparna för hår när man ligger mellan stolpar!
  40. 1 point
    Om han inte kan se att det är helt olika skrov så måste han vara synskadad.
  41. 1 point
    Nu, efter ett antal timmar i nya båten kan man börja summera hur den fungerat under sommaren. När båten blev klar hade jag ett par veckor kvar av semestern. Den sjösattes vid sommarstugan. Det har blivit flera utflykter i närområdet. Det finns inget trevligare än att ta den här båten på en sväng i solnedgången en stilla kväll. Att tyst glida omkring mellan öarna och grynnorna får en att glömma stickorna i fingrarna från altanbygget, axlarna sjunker och man hinner se sig omkring. Elmotorns långsammare hastighetslägen är som gjorda för att smyga omkring mellan stenar och grynnor i den grunda skärgården närmast sommarstugan. Det enda ljud som hörs är ett lätt hummande från motorn men det mest dominerande är klucket mot skrovet och måsjävlarna. Utflykt i solnedgången En dryg timmes utfärd laddar ur batteriet så lite att om nästa dag är solig så har man 100% laddning nästa eftermiddag. I dag passerade jag stugan på väg hem från ett jobb. Kunde inte stå emot att svänga in där och ta en kvällstur med båten. Det blev 4,5 nm med ett strandhugg för att kolla blåbärsbeståndet på en ö. Väl tillbaka visade batterimätaren att det fanns 74 % kvar i batteriet. Det borde vara gott och väl fulladdat till veckoslutet. Under årens lopp har jag byggt och fixat med en massa olika grejer men den här båten är det första jag byggt själv som inte behövt modifieras eller ens justeras det minsta. Nåväl, kanske ändå något. Jag bytte faktiskt ut fyra vanliga muttrar till kupolmuttrar på de aktre beslagen, men det får man nog sätta upp på estetik-kontot...
  42. 1 point
    Eftersom de har danska som språk ombord så förstår inte besättningen vad kapten säger och vet därför inte var de ska ta vägen? Kamelåså?
  43. 1 point
    Rubriken är inte felstavad. På landbacken finns det magnetskyltar att sätta på bilen, med vit text på grön botten, eller vit text på röd botten, "övningskör" resp. "övningskörning". Eftersom magnetskyltar inte attraherar plast- eller träbåtar, och dessutom kan påverka kompassen har vi inte sådana till sjöss... Tror jag... Men det kunde kanske behövas. För en tid sedan gled vi in i en ganska dålig naturhamn, på en vindpinad udde som dessutom var utsatt för svall från passerande båtar, här låg det redan en mindre snipa, vi var inne och rekade först, bad litet om ursäkt att vi störde kvällsfriden med en ylande hund och skrikande barnbarn. Hunden ville bada och barnen var såväl hungriga, uttråkade som övertrötta, en dålig kombo. Men vi välkomnades iallafall. Backade ut, fällde ankaret, och gick in igen med kättingrassel. Så blev det en liten trevlig pratstund med befälhavaren i den lilla snipan. Denne berättade att det var första gången dom skulle sova över i båten i naturhamn, berättade vidare om alla händelser som hade föranlett denna båttur, det fanns en del detaljer som kunde vara hämtade ur SOS Sällskapsresan. Bland annat hade SSRS bidragit med en lossdragning från den delen av kustens mest välkända och tydlgast utmärkta 0,3m grund. Det var litet svårt att förstå sig på GPSen då kartorna i denna vred sig efter färdriktningen, så ett tankefel låg bakom incidenten. Men fritidsskepparen var lycklig ändå, båten flöt utan läcka och ingen eller inget ombord hade tagit skada. Min besättning erbjöd sig att hjälpa till att slå i ytterligare en bergskil och komplettera med en lina till in till land så att det blev en traditionell hanfot, detta välkomnades, bara det att förtöjningsgodset ombord bestod i sådana klena linor som jag klassificerar som "tvättlinor" men ok, det fick duga. Det var nu ungefär 150 cm mellan våra avfendrade båtar, snipan hade för sin storlek högst adekvata fendertar, sådana som är något större än prinskorvar. Vi tog en öl tillsammans och fortsate att prata, då jag observerade snipans ankarlina som gick från akterdäckets knap lodrätt nedåt, det var omkring 3 meter djupt bakom båtarna. Så jag erbjöd mig att lägga om hans ankare med min gummibåt, jag hade ju ändå inte provkört min elektriska utombordare ordentligt vid denna tidpunkt. Så jag hoppade i gummibåten och halade upp snipans ankare, skepparen påpekade att det var tungt, nyinköpt, kanske avsett för en oceanångare, ok en överdrift, han sade också att det kanske inte var ett så bra ankare, att det fick dåligt fäste. Jag hade då fått ankarkättingen i mina händer, och får sedan upp en vanlig 10kg paraplydragg, som inte var utfälld, jag förvånade mig själv att jag kunde hålla mig, och inte brast ut i skratt, tog väl kanske på pokerfacet. Tja, svarade jag, "det är klart något bättre om man ju om man fäller ut ankaret så här" och så visade jag hur man gjorde, lade det på gummibåtens durk, backade ut så långt som ankarlinan räckte och lade ned i lerorna, som viken i fråga är döpt efter (ja den har ytterligare ett namn). Morgonen därpå blev vi tillönskade god morgon och man tackade för kvällens hjälp och goda råd. Det är roligt att möta trevliga människor, nybörjare till sjöss eller erfarna och väderbitna. I en annan hamn såg vi hur en 27-fots svensk kvalitetsbåt blev inhjälpt utan tack, och hur sedan den besättningen satt passiva när det sprang andra på bryggan för att hjälpa in en annan båt intill, som kom litet snett i sidvinden. Vi såg också hur dom slängde sitt hushållsavfall i glasskioskens papperskorg, dom saknade koden till sopskåpet, den man erhåller då man betalt hamnavgiften. Gubben ombord skurade båtens däck med levang och hamnens vattenslang, inte nog med att det råder bevattningsförbud, och det finns uppsatta skyltar med strikta restriktioner angående hur vattnet får användas, så stod det väl minst två anda båtägare på kö för att få tillgång till slangen. Deras hund gick lös på däck och kunde själv hoppa i land och attackera traktens enda kvarvarande katt. Man avseglade morgonen därpå genom att först ha motorn i gång på tomgång i 20 minuter, sedan strula till det i en från början okomplicerad situation. Ingen ombord, inte ens hunden hade flytväst. En annan av fritidskepparna ropade till den strulande båten: -Dö, har du hyrt den eller? I en helt annan gästhamn var det häromdagen väldigt hårt tryck på platserna, någon hamnvärd syntes inte till. Det låg båtar på redden och väntade in en ledig plats. Jag såg det inte själv eftersom jag var uppe i land med ett av barnbarnen, men en sexmeters svart, övermotoriserad och spoilerförsedd (eller med nån fånig vinge) RIB med unga vuxna killar, enligt uppgift "ståkholmare" snikte sig före en väntande segelbåt med en barnfamilj ombord in på en plats där det var tre-fyra meter djupt, killarna skulle bara i land och köpa glass, det tog tre timmar. Under tiden var det ytterligare några segelbåtar och iallafall en med barnfamilj som inte kom in till bryggan och försvann ut ur hamnen. Det fanns längre in, såväl vid bryggan som intill den samma, gott om platser på grunt vatten där man kunde förtöja mindre båtar tillfälligt för att köpa glass etc. När vi anlände samma hamn tre-fyra timmar tidigare, blev vi invinkade av minst två besättningar, det såg ut som om glipan mellan två båtar bara var 30cm bred, men där hade det legat en större båt innan enligt uppgift, det var en ostlig vind som tryckte ihop båtarna, och jag hade svårt att hålla min egen båt i sidvinden då den drev i väg som en kork i en pissepotta, men med mycket hjälp och glada tillrop från land så kunde vi knö oss in, det är så det skall gå till! Nybörjare har vi alla varit, sjöövare. Men man kan ha olika personligheter, man kan vara lugn och sansad, hjälpsam, ödmjuk, inlärande, eller nochalant och tyken och dessutom ohörsam. Det är det som skiljer båtmänniskorna från de "nautiska nehanderthalarna"....
  44. 1 point
    Tro inte att en mindre maskin drar mindre soppa i en tung båt. Det förhåller sig precis tvärtom. En klenare maskin får slita hårdare med högre förbrukning som följd. Inte ens säkert att den orkar dra upp båten i planing med lite last ombord. Däremot om man åker sakta så kan det nog stämma, men då bör man nog titta på en annan båttyp om det är sakta man är ute efter.
  45. 1 point
    Med en jolle kan man ha riktigt roligt mellan skären. Se denna video där man med en krageröterne nästan seglar på daggen. Samt det där ”lilla Jungfruhålet” verkar ju vara bredare än vad vissa tror, Är det detta hål som verkar vara minst 8 m brett med ett djup mer än 3 m:
  46. 1 point
    Hej, Delar helt Comfort4s uppfattning. Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält. Jag är nu rull-mast frälst😎
  47. 1 point
    Jag svetsar en del rostfritt, allt med pinne. Har som tunnast kört 0,7 mm plåt vilket var lite pyssel med, men det gick. Allt det där snacket med ståltyper hit och dit, utarmning av tillsatser i legeringen där det är varmt och så vidare är mest forumtrams (om uttrycket tillåts). Gå upp i dimension, från säg 20 x 1 mm till 20 x 1,5 mm, och du får med råge goda marginaler samt att det blir lättre att svetsa (och att få det bra). Det är ju bara ett grabbräcke vi talar om, inte en värmeväxlare eller trycktank på ett kärnkraftverk. Personligen kör jag oftast med en pinne som heter OK 63.20. Den ger inte lika snygga svetsar som 63.30 men är lättare att svetsa vertikalt med. Den grovlek jag använder är (ur minnet) 2,0 mm och har en ström ner till 18 ampere vilket gör att man kan ta det lugnt och fint. Vad har du för svets? Jag har en Kemppi Minarc Evo 180 som jag är mycket nöjd med. Jag betar aldrig men slipar noga. Låt slagget sitta kvar lite längre än för vanligt stål. Se till att ta bort ALL slagg innan du fortsätter på en svetsfog, minsta lilla rest påverkar. Som minst ska du knacka bort allt slagg och sedan borsta med stålborste, ännu bättre är att putsa av lite med rondellen i övergången mellan ny och gammal svetsfog. En por med slagg i är det bäst att borra ur. En sak till. När du svetsar tunna rör (typ 1 - 1,5 mm) är det bra att inte ha för stor spalt. Jag brukar max ha halva tjockleken, vet inte om det är enligt boken eller inte men det fungerar och jag har inte haft en enda fog som inte hållit. Men det jag håller på med är bonnsmide, riktiga proffs tycker nog annorlunda. Var försiktig med slagget och använd glasögon. Det sprätter som tusan när det släpper, mycket mer än svartstål.
  48. 1 point
    Jag har byggt några pentryn och en massa lådor. Det går fort och är väldigt enkelt. Förutsättningen är att man har tillgång till en bordscirkelsåg. Materialet är 10 mm björkplywood till ramen och 3,2 mm härdmasonit till botten. Såga till delarna till ramen, fräs ett spår för masoniten 7 mm från nedkanten. Spåret bör vara 5 mm djupt. Spåret "fräser" man med sågen. Gör en mall av spånskiva med samma mått som lådornas innermått, nedsåga hörnen så är det enklare att få ur mallen och den fastnar inte i lim som tränger ut. Limma ihop sidor och botten med mallen som hjälp så att lådan inte blir skev. Har man tillgång till en spikpistol för tvåtrådsklammer så skjuter man ihop sidorna med 25 mm klammer. Annars får man sätta ramen i spänn med tvingar. Man behöver inga skruv, limskarven blir stark ändå men känns det osäkert så stt skruv eller dyckert. Man "fräser" bort 10-15 mm av sidostykena upp till masoniten, en list på tvären i hurtsen gör då att lådan in kan åka ut utan att den lyfts lite. Egentligen bör plywooden lackas men det fungerar utmärkt med att olja med linolja, gärna uppvärmd eller spädd med terpentin. Slutligen skruvas fronten fast. Den bör var min 10 mm tjock om det är teak. Vill man lyxa till det kan man montera lådorna med sk expansionbeslag som finns i rostfritt. Personligen tycker jag dock att lådorna glider för lätt när de ska sitta i en båt. Ska man göra en komplett hurts så görs den av fyra stolpar där tvärstycken tappas in. Det går att göra med en överhandsfräs men går betydligt snabbare med sinkmaskin eller långhållsborr.
  49. 1 point
    Om Alt.1 är på 2x100hp och alt.2 är på 2x250hp så är det nog inte förbrukning du ska titta på men användarsättet. Med 2x100hp kommer du sannolikt inte up i planing med en 31foots båt. Om vill köra i deplacemet fart 7-8 knop är alt.1 rätt for dej. Max fart runt 10-12 knop skulla jag gissa med stort svall efter dej. Om du vill köra 12-20 knop är alt.2 rätt och förbrukning troligen runt 3 liter per distans vid 15 knop. Båda alternativen kommer att dra runt 1 liter per distans vid 7-8 knops fart. Om du mestadels kommer att köra 7-8 knop är alt.2 inte bra eftersom motorerna inte kommer upp i arbetstemperatur. En diesel ska köras runt 70% av max belastning för att må bra. Johan
  50. 1 point
    -Det borde finnas fler och klokare faktorer än just förbrukning ,när man ska välja en sådan båt ... Hur mår båten om 5 år ?? Har mycket ska jag renovera under dessa år ? Hur mycket VILL JAG lägga ner på uppdateringar? Med dessa tankar i bagarget så är en förbrukning en piss i .......!! -Är du med ?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy