Jump to content
Tuesday 26 January 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/26/2020 in all areas

  1. 7 points
    Hej Detta är ju tyvärr ett återkommande problem. I fallet med WhatsApp och den pornografiska bilden så verkar det vara en kapad annons. Det är någonting som tyvärr har börjat dyka upp via annonsnätverk. Även Googles som vi använder. Den skall inte dyka upp igen eftersom den var ett grovt övertramp. Skall sätta mig och gå igenom annonserna igen men det är ju en jävla soppa det med. Vi har aktivt tackat nej till störande reklam så som porr och liknande. MEN det kommer nya annonsörer/annonser hela tiden och Google verkar inte kolla på det innan ELLER efteråt. Det bästa för att få bort detta är att klicka på X eller pilen i hörnet och markera det som störande eller vilka val som dyker upp. Det klicket är inget som utgivaren av annonsen ser utan det är bara metadata till Google Ads servrar. Men jag får ägna tid att få bort liknande och även dom där jävla frusäljarsidorna. God Fortsättning på 2021! //stavhammar PS. @patrikflink Jag har raderat exempelbilden och sparat undan den samt skickat vidare till Google Ads. Den är ju som du säger olämplig... DS
  2. 7 points
    Runt 2008 bestämde jag mig för att jag, när jag fyller 50, d v s år 2021, skall sluta jobba och ge mig ut på långsegling. Drömmen blev en plan, hus såldes, pengar sparades, båt köptes, såldes igen för en bättre båt och nu kommer jag strax att säga upp mig från jobbet och börja segla på heltid. Så jag har sett fram emot 2021 i tretton år
  3. 6 points
    "David har medgivit att han visste om att dyvikan inte var isatt." David borde få böter för slöseri med allmänna resurser.
  4. 6 points
    För 7-8 år sedan hade jag fått nog av att byta kassa igensatta bläckpatroner. Jag köpte en laserskrivarkombination (skrivare, scanner, kopiator). Sedan dess har jag aldrig haft något utskriftskrångel. Det är bara så skönt att veta att utskrifterna alltid fungerar.
  5. 6 points
    Genom korrekt modellering och beräkning, tillsammans med bättre material och materialkunskap, kan man minska godstjocklek på strategiska ställen utan att hållfastheten och hållbarheten försämras. Förbättrade toleranser i tillverkning och montering gör att man får mer prestanda ur samma "vikt". Årtionden av erfarenhet av vad det är som går sönder, rostar först, slits ut, gör också att man mer och mer kan göra riktade förbättringar precis där det behövs, utan att det innebär en viktökning totalt sett.
  6. 5 points
    Ja fyrkantvåg. Hurra! Jag beskat bilden för att inte avslöja exakt position. Jättetack till er som hjälpt mig, funnit manualer på nätet och kommit med glada tillrop! Nu skall det dras kabel och lödas!
  7. 5 points
    Äntligen börjar det närma sig, mkt slipa och många timmar har det blivit
  8. 5 points
    Jag har en 12V diskmaskin! Eller... det är en kyl som ger mig kall öl, och den kalla ölen driver mig när jag handdiskar. Räknas det?
  9. 5 points
    Efter att ha åkt husbil tills hustrun gick bort vill jag skaffa båt. Min erfarenhet av båt är segla öppen 5-metersbåt som ung, tills barnen kom. Nu vill jag ha motorbåt, 25 fot+ för komfortens skull, innombordare, diesel. Tanken är att kunna vara ute veckor åt gången, som i husbilen. Planen är att köpa beg och ha den tills jag inte klarar det längre, hur länge det nu blir. Nu undrar jag om en pensionär kan hantera en båt i denna storleken ensam? Jag menar då att lägga till först o främst. När jag åkte husbil övernattade vi väldigt ofta i gästhamnar som ofta har den servicen sommartid. Då har jag sett hur man kan strula vid bryggor. I efterdyningarna efter hustruns bortgång tog jag förarbevis och VHF-kurs för att skingra tankarna. Båt ska jag ha, frågan är vilken. Tänkte först på motorseglare, men kanske inte ändå. Har sett att bogpropeller är ett bra hjälpmedel, gäller bara att hitta en båt med denna pryl. Så, är det en bra ide´ att skaffa 25 fot om man är ensam?
  10. 5 points
    Eftersom jag redan har båtar som successivt kommer att säljas av någon gång framöver, pga av ålder (min egen alltså), föredrar jag hellre att en normalisering av priserna innebär en viss återgång till den förhärskande nivån innan prisfallen som drog igång kring 2010. Lite som med bostäder... Sitter man nöjd med sitt boende kan man glädjas åt prisstegringarna men är man i köparkarriären blir man bara irriterad. Tänk så olika man kan se på saker o ting! 😁😉
  11. 4 points
    Lite konstigt att varje generation måste lära av sina misstag istället för av sina kloka FÖRÄLDRAR.
  12. 4 points
    Vi har testat julklappen till båten.
  13. 4 points
    Negativa och kritiska synpunkter tycker jag. Med ett lite mera positivt sinnelag förstår man att säljaren vill visa all utrustning som ingår.
  14. 4 points
    Nu har vi svävat ut i diverse spekulationer om varför man får viss reklam en lång stund. Men för att gå tillbaka till allvaret i det som visas, så saknar jag en kommentar från @stavhammar vad man tänker göra åt det. För det händer ju återkommande, både olämplig reklam och att den hamnar mitt i trådarna. Vi vet ju alla att det inte beror på tidigare besökta sidor, och även om, så visar en seriös sajt inte "reklam" av den sorten !!
  15. 3 points
  16. 3 points
    Får mig att tänka på en födelsedagsfest när jag fick en rom och cola och den var lite för svag tyckte jag. Ju mer rom jag hällde i desto svagare blev den...
  17. 3 points
    Buster Magnum, en aluminiumbåt kan inte bli totalförstörd av att ha varit på botten o vänt. Att köpa motor från annat håll och sedan kräva av båtförsäljaren att han ska ersätta den utlandsköpta motorn när man själv har klantat sig. Hur oförskämd får man vara som kund
  18. 3 points
    Nix, funkar med analog signal. https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-8050_man.pdf man kan tom ange motståndsskala på de olika givarna i inställningarna.
  19. 3 points
    Jag är skeptisk. Kan bli lite svårt att få det där tillförlitligt här på norra halvklotet. Det blir ju alltid en virvel i suget , s.k. vortex, och om den inte ska ge för stor påverkan på labbresultatet måste du nog använda dig av vänstergängade muttrar. Men visst, det går ju att få tag i även om jag tror det kan bli svårt i de relativt små storlekar som är aktuella här. Alternativet är ju att ta med testobjektet till södra halvklotet, jämte adekvata muttrar, men det är ju inte så lämpligt i dessa tider.
  20. 3 points
    Ja då är de nya listorna över godkända bottenfärger för ostkusten och västkusten publicerade, så att man har koll på vad man målar på och vad som ska köpas in när butikerna kommer med "mässpriser" andra kampanjer.
  21. 3 points
    Hmmm... Den typen av reor får mig alltid att bli misstänksam. Går produkten inte att sälja? Fungerar den inte? Varför säljer man den till ett pris under sitt eget inköpspris (vilket man väl kan anta att det är)? Kommer den att försvinna från marknaden? Går det att med rimlig arbetsinsats måla med något annat om man väl applicerat denna?
  22. 3 points
    Om allt ska vara som hemma kan man ju nästan lika gärna stanna hemma. Vi tycker det är rätt skönt att båtlivet är något helt annat än vardagslivet.
  23. 3 points
    Då kommer min båt inte att behöva lyftas till hösten, den kommer att klättra upp själv.
  24. 3 points
    Då va allt betsat och oljat!! Två lager bets och 15 strykningar olja blev det, ca 4 liter. nu ska jag gå på botten, denna är delvis plastad, en tunn remsa ligger i varje skarv ca 5cm, detta är inget jag hade önskat men kommer att köra vidare i samma tema, laga på några ställen där det släppt, sen en 1komp färg, detta gjordes för 18-19 år sedan, allt ser friskt ut, någon mindre torrspricka finns,
  25. 3 points
    Den absolut ”dåligaste” polermaskin jag någonsin ägt, var en 12 voltsdriven gul sak som nästan orkande polera en helt plan och horisontell yta med något lättjobbat vax på tre gånger så lång tid som det tog att polera manuellt med högerhanden bakbunden. Paralleller kan väl dras med andra 12voltsapparater man luras att köpa, i annan tråd har vi ju snackat om 12 volts kaffebryggare som i bästa fall ger ljummet kaffe en bra stund efter det att koffeinabstinensen drivit en till milt vansinne. Lika bra att köpa ordentliga maskiner med en gång! Gråt när du öppnar plånboken eller belastar bankkontot, istället för att göra den den dagen du står där med en oanvändbar billig polermaskin, eller annan maskin.
  26. 3 points
    25 fot låter som en rimlig storlek, inte för stort för att kunna hantera men ändå tillräckligt stort för hyfsad komfort. I övrigt tror jag att minst lika viktigt som storleken är för att kunna hantera den ensam är hur den är planerad. Är man ensam är det viktigt att kunna förflytta sig smidigt från för till akter när man t.ex. lägger till. Är det krångligt att komma förbi vindrutor eller doghouse blir det genast svårare att hantera även om båten är liten.
  27. 3 points
    Hej och välkommen till MG! En 25-fots båt klarar man ensam efter lite övning. Många båtägare är väldigt måna om att deras pärla får ett bra liv hos den nya agaren och tycker det är kul att det tillkommer nya båtägare. Jag föreslår att du ber säljaren visa hur hen brukar hantera båten du köpt så får du troligen (men inte säkert 🙂 ) en start. Sedan är det "bara" att ge sig ut att öva i lugnt väder, lägg loss, lägg till, lägg loss, lägg till, lägg loss, lägg till.... Du kan också pröva olika manövrar på öppet vatten i anslutning till en boj så ser du lite lättare hur båten reagerar på olika "kommandon" utan att riskera att köra in i någon annan båt. Än en gång välkommen och lycka till!
  28. 3 points
    Om man som referens sätter antika motorer så framstår moderna som "trimmade" och "för lätta för att hålla". Men sätter man dagens motorer som referens framstår de äldre som glappa, ineffektiva och onödigt tunga.
  29. 3 points
    Man kanske kan avrunda diskussionen som. En gammal motor kan vara riktigt bra, tom lika bra eller bättre än en ny - .. under förutsättning att man ägt de gamla motorn själv sen ny.😊
  30. 3 points
    Ja det är ju det livslängden hänger på, skötsel. Problemet när man köper begagnat är att veta att motorn fått den service och skötsel som tillverkaren föreskriver, i det flesta fall blir det inte så när åren gått om inte ägaren är påläst. För även om det är varvskött är det ju inte säkert att ägaren vill kosta på det som ska kollas/ bytas fast verkstaden rekommenderar det på grund av att det blir för dyrt och man inte vill kosta på den kanske 15-20 år gamla motorn så mycket eftersom den är just gammal. Nu kanske detta är mer applicerbart på gamla inombordsdiselar som kostar mer i underhåll än en utombordare men gäller nog i stor utsträckning i de fallen med. Så en gammal motor behöver inte vara ett dåligt köp om man vet att den tagits om hand på rätt sätt, tror jag.
  31. 3 points
    Ja, verkligen synd! Det var han som jag fick inspiration av att starta upp mitt båt projekt. Han skrev att det va omöjligt att bygga en båt från grunden utan att det va en byggsats. Tänkte att jag ska fan visa att det går. Och det blev en båt tillslut😀
  32. 3 points
    Man kan väl filosofera över ordet prisvärd också. Vad betyder det och kan samma vara vara prisvärd för alla potentiella köpare? Ett exempel kan vara en billig något bedagad båt med lite skönhetsfel och en motor som hostar till ibland. Den som hoppas på en skön sommar efter en vända med putstrasan kan bli väldigt besviken när hen plötsligt ser semesterplanerna och semesterkassan försvinna på närmsta båtverkstad och en massa tid satt på reklamationer, konsumentombudsmannen och ARN. Den båten var definitivt inte prisvärd. För den som anser att båten är ett lagom stort vinterprojekt med sjösättning nästa vår efter en rejäl vända med putstrasan och en intressant motorrenovering är det lite annorlunda. För hen bjuder båten på lite trevligt hobbypyssel under vintern och belöningen är sköna sommarturer med en fin klassiker. Denne tycker säkert att båten var prisvärd. Själv är jag nog i den senare kategorin. Pyssel och mekande under vintern är lika intressant som turerna ut i skärgården. Min båt kostade 800€ (den gröna i profilbilden) när jag köpte den utan motor. Första vintern gick åt till att skaffa och skruva ihop en fungerande drivlina. Den funkade ok men utvecklades nästa vinter. Följande år målades båten. Nästa vinter byttes marinkopplingen och vinkelväxeln ut mot en koppling med inbyggd vinkelväxel. Följande vinter fixades nya säten och en packbox i vinkelväxeln byttes. Sådär håller man på. Jag tycker båten är osannolikt prisvärd. Den kostade inte mycket och man handlar och vandlar med begagnade grejer som man sätter tid och en smula pengar på varje år. Någon annan tycker jag är en klantskalle som håller på med det där gamla vraket. Min stenrike kinesiske granne sa väl inte det rent ut när han frågade varför jag inte bara köper en ny båt, men jag anar att han tänker lite åt det hållet 🙂 Köpa en splitterny båt? Nää, det går ju inte! Vad skall man göra om vintern då? Dessutom är jag inte stenrik... Det är väl så att vi har olika preferenser...
  33. 3 points
    Vem vill dingla med benen när man kör båten? Det finns visserligen färdiga fotsteg att köpa som man skruvar fast på stolens piedestal, men så här löste jag problemet: Detta fotsteg består av Biltemas grabbräcke art.nr 25-598, en bit överbliven durkplywood, några bitar mahogny ur skrotlådan bakom bandsågen (fungerar mycket bättre med ek), några kromade mässingsskruvar (går lika bra med rostfritt stål) och några muttrar och brickor, samt sex genomgående M5 maskinskruv med bricka och mutter vid grabbräckets fästplattor Då jag har en skjutdörr precis invid förarplatsen ville jag kunna vika undan fotsteget.
  34. 3 points
    Hej go fortsättning. ingen röta i trät runtom 👍 detta är nu bytt gick ganska bra. det mesta av båten är nu slipat och jag ska börja med lite roligare saker, bets olja och förnissa. Hade tänkt att köra bets-råolja-förnissa. Jag får dubbla budskap i denna fråga. Vissa säger att det kan bubbla sig när den kommer ut i solen om jag använder rå linolja men majoriteten säger kör på detta. Har provat lite och oljan verkar inte suga in i trät så bra. Verkar som betsen sluter porerna lite.
  35. 3 points
    USB-snabbladdare finns som använder olika protokoll, som t.ex. "Quickcharge", QC. En USB-laddare är alltså inte bara ett uttag, utan har man ett snabbladdande sådant så pratar det med den anslutna utrustningen och kommer överens om hur mycket man ska ladda. Gemensamt för snabbladdarna är att dom använder justerbara spänningar på mellan 3V och 20V (Quickcharge har intervaller på 0,2V) och många klarar 100W och nya QC5 ska klara mer än det. Så man kanske ska ta sig en funderare på vilken sorts USB-uttag man ska installera? Ett gammalt långsamt eller ett mellansnabbt (som stödjer QC2 eller QC3) eller ett superladdande? Själv har jag ett Quickcharge 3.0 som snabbladdar min Samsung-mobil. Dom flesta mobiler och plattor stödjer någon form av snabbladdning, se manualen! Här är en översikt över olika snabbladdningstekniker (för nörden som vill veta mer): https://www.zdnet.com/article/usb-power-delivery-the-fastest-way-to-charge-iphone-and-android-devices/ Min poäng är alltså att förbered genom att dra ledningar som klarar 100+ watt (10A+) så är det bara en fråga om att byta uttaget den dag då du tröttnar på att vänta en timme eller mer på att det ska ladda klart! 😀
  36. 3 points
    Man kan med fördel använda vanliga el (vp) rör som förstärkning som då plastas in och utgör då en balk då det är glasfibern som blir balken. Ska man förankra något så plastar man in rostfritt stål där man antingen gängar direkt i materialet eller svetsar dit en mutter eller bult innan man plastar fast detta.
  37. 3 points
    Hmm, SMHI ? Det tror jag inte. Kanske det finns något i barnmorskornas undervisningsmaterial....
  38. 3 points
    Precis. Och det är därför du skall ha TVÅ säkringar. En huvudsäkring, stor nog att klara utombordaren men liten nog att brinna innan kablaget gör det vid en ev. kortslutning. Sätt denna direkt efter batteriet. Sedan en mindre säkring som den du redan ritat in, dimensionerad mot max förbrukarströmuttag och ledardimensionen fram till säkringsboxen. Som @Mackey skriver är säkringen i första hand till för att skydda kablaget från brand vid ett fel. Det är en vanlig missuppfattning att säkringen i första hand skyddar prylen den sitter före, men går säkringen är det ju (oftast) för att den prylen redan gått sönder (t ex kortis i startmotorn). Vad den möjligen skyddar även prylen för är för flera följdskador på sådant som t ex internkablage/reläer. Tyvärr finns det minst ett företag som lyckats mycket väl i sin predikan för båtägare om att undvika både huvudströmbrytare, huvudsäkringar och även montera groteskt överdimensionerade kablar, med motiveringen att de orsakar den stora synden "spänningsfall". Och de har ju rätt. Men snarare just för att elsystemen i båtar ofta är eftersatta och under all kritik. Så vips blev det ju bättre om man följde företagets tips och installerade deras dyra "kit".... Men det hade det kunnat bli i alla fall. En bra huvudbrytare och säkring med rena anslutningar orsakar f.ö. inget påtagligt extra spänningsfall, men ger däremot en ökad säkerhet och trygghet mot elbrand. I nytillverkning är det ofta t.o.m. ett krav. Och kabeldimensionen skall vara rätt. Och jättegrov är inte alltid rätt, tvärtom. Anslutningar på t ex generator är oftast inte dimensionerade för 35mm², och den mekaniska belastningen kan bli för stor, med andra fel som följd. Titta i en bil, det är ytterst sällan man ser riktigt grova kablar där. Inte ens till lite större förbrukare (fläkt, lampor m.m.) utan bara till de största. Det man ser är nämligen RÄTT dimension, med ett spänningsfall som är rimligt (men inte noll, kan det aldrig bli oavsett predikanterna). Just på en utombordarinstallation tycker jag det är extra viktigt med huvudsäkring även till motorn, eftersom kablaget rör sig och anslutningar, genomföringar m.m. är mer utsatta.
  39. 3 points
    Ja i princip så har ju alla hundraser olika behov och egenskaper. Det gäller ju att läsa på innan man skaffar hund. Många gånger ser potentiella hundköpare en trevlig hund i en film eller på TV och vill genast ha en sådan. Dalmatinern (Pongo och de 101 dalmatinerna) är ett exempel, men det är ju kanske inte den lättaste hunden att börja med, ja det finns väl egentligen inga ”nybörjarhundar” jo föresten, jag vet en del sådana raser, skriver om dessa sist i detta inlägg. Under alla årtusenden sedan människan tog vargen till husdjur, eller om det var tvärtom, vargen som såg en fördel med att alliera sig med människorna och fick del av bytet som dom hjälpte till att jaga, så har man ju avlat på olika egenskaper för att få en hund som passar ett visst behov. Sedan kan man ju undra hur eller snarare varför vissa hundar avlats fram. Pudeln exempelvis och de olika vattenhundarna avlades fram som apporterande och simmande fågelhundar. Sedermera har de blivit sällskapshundar, men en hel del av deras egenskaper finns kvar. Tro det eller ej, men taxen avlads fram som grythund. Dobermann och rottweiler är typiska vakthundar. Sedan olika typer av vallande herdehundar varav bordercollien är mest känd. Det finns det hundar som är bra på att springa snabbt, och sådana som vill springa långt, grayhond och whippert och sådana som springa snabbt. Sådana som vill dra tunga lass under arktiska förhållanden är polarhundarna; alaskian malamut och sibirian husky. Malamuten är traktorn och huskyn är den snabba pick-upen om man skall jämföra dem med fordon. Malamut och huskyn tillhör gruppen spetsar, och där återfinns ju våra inhemska västgötaspetsar, älghundar, jämtspetsen, det är ju utpräglade jakthundar som måste få jaga emellanåt. Det sägs att spetsarna står ”urhunden” och därmed vargen närmast. Det finns även en hundras som är specialist på att jaga lejon, en synnerligen användbar hund om man nu har problem hemma med just lejon, rhodesian ridgeback kallas den rasen. Den blir respektingivande kraftig över nacken och käkarna och vaktar även en hel del. Schäfer och malenois (tysk herdehund och belgisk vallhund) beskrivs som alloruondhundar som kan litet av varje, inte experter på något område man kan valla, söka, vakta och samtidigt vara sällskapshundar om dom får jobba emellanåt. Sedan är nu så shipperken framtagen för att tjäna ombord på flodbåtarna där dom kunde hålla efter skeppsråttorna. Sedan trodde jag länge att det fanns en engelsk skeppshund, english shipdog, men det var ju en missuppfattning, den heter english sheepdog, alltså en fårhund, nu vet jag inte om den vaktar fåren eller vallar dem, eller båda delarna. Den irländska varghunden däremot kan varna för och verkligen skrämma bort vargar och andra rovdjur. Benner senner och new foundland badar gärna och vill livrädda allt och alla som befinner sig i vattnet. En egenskap som många schäfrar och retrievrar delar. Specialiserade hundar såsom bordet collien om man nu skall ge ett exempel, måste då jobba en del för att inte bli otåliga. Många efterfrågar trevliga hundar som inte kräver så långa promenader, inte skäller, inte renderar dyra vererinärräkningar, inte äter ägaren ur huset och då varesig kissar eller bajsar speciellt mycket. Jo sådana finns, i flera arter, men inte hos kennlar eller uppfödare, utan i de flesta leksaksaffärer, avdelningen för mjukdjur, och stängt taget är dessa raser inte speciellt aktiva, dom ligger mest stilla i soffan. Vi har ju även kategorin ”seriehundar” välkända individer, många gånger av oklar rastillhörighet. Rintintin var väl mer litterär, men det var en schäfer, Milou något så ovanligt som en helt vit foxterrier. Den inte alls så intelligente Ratata, som inte kunde se skillnad på en kanin och en bisonoxe, samt käkade tvål, är en parodi på Rintintin, alltså en schäfer.... men även de vanligtvis inrutade serieexperterna tvivlar. Vad disneyhunden Pluto är för ras har nog aldrig fastställts, anmärkningsvärt i sammanhanget är att en av hans hussar, Långben själv är hund. Idérix är Obelix sidekick, och det är sannolikt någon typ av bautastensapporterande gallisk dvärgras. 🐕‍🦺
  40. 3 points
    Som några säkert redan vet, så har jag Julaftons fyr som min bild. Oavsett om man skulle gå söderut genom bokösund, sävsundet och ut via Gustav Dahlén (eller vidare genom Stendörren), alternativt om man styrde mot Fifong och vidare mot ut mot Landsort, så passerar man alltid julaftonsfyr. Mina föräldrar var så kära i fyren att de till och med fick vår lokala konstnär att måla en tavla med fyren på beställning. För mig har fyren alltid symboliserat de stora äventyren, samt tryggheten att man snart var hemma igen (Trosa) efter seglatsen. Så God Jul och god fortsättning från mina farvatten. Hälsningar Per.
  41. 2 points
    Jag med !! Men innan jag köper en vill jag veta hur det i praktiken fungerar att leta sig in till land. Inte bara tro på reklamen att den är suverän till allt, utan höra från någon som lärt känna den och känner både dess för- och nackdelar. Garmin verkar ju för övrigt prioritera att man ser fisk, allt annat är sekundärt...
  42. 2 points
    Att man aldrig överger den fullständigt odugliga ciggtändarkontakten. De prylar som drar lite mer ström i mina båtar har jag försett med dessa kontakter istället. Bajonettfattning så de far inte ur i tid och otid heller.
  43. 2 points
    Om man spekulerar fritt... Nästa urusla 12-volts-grej blir väl en tvättmaskin med centrifug på 100 rpm. Tre rimmar för uppvärmning av tvättvattnet och allt lika blött efter centrifugering som före. Det enda som gör att man vet att man har tvättmaskin med centrifug ombord är att batteribanken är slut.
  44. 2 points
    Skruvandet avser kabelanslutningen. Den kopplas in med en skruvplint och inte med lödning eller crimpning.
  45. 2 points
    Om du inte låter maskinen varva upp högt funkar det som sagt bra med en roterande. Skulle tom säga att den är enklare att hantera på ett bra sätt då man kan komma intill genomföringar och annat enklare. En oscillerande ”studsar” liksom ifrån såna saker. Värt att notera är att jag har en oscillerande liggandes som jag inte använder.
  46. 2 points
    Kärt barn har många namn. Man kan även skjuta upp en lina. Det är en annan benämning på samma sak. Det är inte besittandet av ett omfattande nautiskt ordförråd som gör en kvalificerad sjöbjörn. Det är svårt att prata in en båt i en trång hamn en blåsig dag. 😀
  47. 2 points
    "Ny motor 2005". När blir en motor gammal enligt dig?
  48. 2 points
    Jag tycker nog ändå TA var hyfsat ödmjuk i sin fråga när han skrev ”Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen”. Jag är inte lika erfaren som du, men är det inte en kombination av att ha en båt som klarar av merparten av väderförhållandena man tänker vistas i, och i övrigt (och oavsett) låta sig begränsas av vädret? TS skulle ju kunna skaffa ett riktigt sjövärdigt skepp men att ta ut en sån på sjön har väl sina egna begränsningar - inget man tuffar ut med på en liten insjö. I sak håller jag annars med. Att ta risker med vädret när man ger sig ut på sjön kan sluta illa.
  49. 2 points
    Storbritannien läggs nu till den långa lista av länder jag aldrig mer kommer att handla från, eftersom försändelser därifrån nu kommer att tvångshanteras av katastrofföretaget Postnord, med straffavgiften 75/125 kr, veckors väntan och allmänt bedrövlig hantering. Jag har flera saker jag skulle behöva skaffa från Kina (saker som helt saknas på den europeiska marknaden), men jag står inte ut med PN:s idiotier, så jag tvingas avstå.
  50. 2 points
    Jag har flera favoritfyrar, här är en av dem. Jag får väl be om att få presentera Pater Noster. Fyren som var på en ”rahabiliteringsklinik” på Hisingen under ett bra tag innan den återvände till Hamneskär. Det är alltid spännande att ta sig in i den lilla hamnen, än mer spännande att ta sig därifrån. Hamnen har en tröskel så det gäller att hålla reda på ebb och flod så att man inte blir fast inne i hamnen, då hjälper det inte att be en bön till Fader vår, det är säkerligen bättre ett hålla reda på nautiska tabeller än böneboken.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy