Jump to content
Friday 06 December 2019

stavhammar

Administratörer
  • Content Count

    940
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

stavhammar last won the day on July 1

stavhammar had the most liked content!

Community Reputation

126 Expert

About stavhammar

  • Rank
    Konteramiral

Profile Information

  • Interests
    Interests

Mina båtar

  • Båtens namn
    Testbåt
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Detta är ju ett vanligt problem som uppstår med onlineannonsering. Vet att Google försöker stävja detta men det kommer hela tiden nya liknande grejor. Samma problem som med datingsiter.... Men vi/jag försöker hålla koll på detta eftersom det är irriterande för mig/oss också. Dock så ser vi ju inte alla annonser som användare. Sedan behöver vi ju intäkter för att finansiera maringuiden. Men inte med den typen av annonser. Jag har även idag gått in på AdSense blockering och hittade mycket riktigt 18 nya annonsörer för BitCoins... Dom är blockerade i detta nu dom med. Hör gärna av dig igen om det är någon annan som dyker upp på siten. Tack för påpekandet och ha en trevlig tisdag! Maringuiden.se //stavhammar
  2. Annonsera i Köp & Sälj. //stavhammar
  3. Hej Skicka mig ett mail med uppgifterna i så skall jag kolla på det och lösa det. Skicka med användarnamn, mail som kontot reggats på samt annat relevant som du kan komma på. Glöm inte att ange om du till exempel bytt mailadress sedan registrering. mikael.stavhammar [snabelA] maringuiden.se
  4. Raderat och editerat missförståndet med säljannons. /stavhammar
  5. Varje år genomför Svedea en båtlivsundersökning bland sina kunder. Resultaten visar bland annat hur snedvriden jämställdheten är till sjöss. De som kör båten är med förkrossande majoritet män. Med Båtstipendiet vill Svedea förändra bilden. – Genom att ge kvinnor chansen att lära sig manövrera en båt hoppas vi öka självsäkerheten och viljan att ta plats bakom rodret. Sedan Båtstipendiet lanserades 2015 har närmare 50 kvinnor gått en intensivkurs i skärgården. Under en fullmatad tvådagarskurs får åtta stipendiater träna på att framföra båten i hög fart, lägga till och navigera, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea. Kursen innehåller många praktiska moment som att hantera en planande båt, tilläggning, undanmanöver och man-över-bord. Även teoretiska moment som sjövägsregler, säkerhet och miljö ingår. Dag två avslutas med examination som leder till manöverintyg för högfartsbåt över 25 knop. – Efter kursen vittnar deltagarna om att de känner sig mycket säkrare och verkligen vill ta ett ökat ansvar för båtens framförande. Många uppskattar även kamratskapet som uppstår under helgen och några blir vänner för livet, säger Göran Södergren. – Dessutom finns en säkerhetsaspekt med att fler kvinnor lär sig hantera en båt. Ju fler ombord som kan manövrera båten desto bättre. Om föraren blir sjuk kan någon annan ta båten i säkerhet, säger Göran Södergren. Läs mer hos Svedea
  6. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss. Den består av 2 200 frivilliga sjöräddare som är beredda att rycka ut dygnet runt, året om – och deltar i cirka 80 procent av alla räddningsinsatser som görs. Sjöräddningssällskapet har 73 räddningsstationer och fler än 230 räddningsbåtar längs Sveriges kuster och i våra största sjöar. Allt arbete bedrivs ideellt med hjälp av medlemsavgifter, gåvor och donationer. RAKEL är ett robust system för radiokommunikation som används av räddningstjänster och andra blåljusmyndigheter. I den donerade utrustningen från Crane Currency ingår bland annat fordonsradio, handhållna terminaler, batterier och laddare. Läs mer på Båtliv.se Läs mer på Crane Currency (eng) Sjöräddningssällskapet
  7. Båtmotorer är attraktiva byten för internationella stöldligor sedan flera år. Nu kommer en ny högsäsong för ligorna när det skymmer allt tidigare och de klubbar som har Båtsamverkan drar ner sin aktivitet. Enligt statistik från Larmstjänst ökade båtmotorstölderna i landet med 9 procent under årets första fem månader. Hårdast drabbad är Stockholmsregionen men i Västsverige ökade stölderna mest; nära 25 procent. Det beror framför allt på att brottsnätverkan i högre grad gav sig på vinterförvarade båtar under årets första månader. – Det här är i allra högsta grad organiserad brottslighet, tjuvarna åker runt till båtklubbar och fritidshusområden och stöldbytena först snabbt ut ur landet, säger Klas Evensen. Båtarna är numera inte säkra ens under vinterförvaringen, allt fler inbrott sker under vintermånaderna. – Om du lämnar in motorn och båten för vinterförvaring inomhus minskar riskerna ändå betydligt, men vi rekommenderar också att installera spårsändare på motorn. Flera tillslag har kunnat göras av polisen med hjälp av såna och stulna båtmotorer har kommit tillrätta, säger Klas Evensen. För många är däremot inhägnade uppställningsplatser utomhus enda alternativet och bland annat har båtklubbar tagit initiativ att samverka för bättre säkerhet, och att till exempel placera båtarna på ett sätt som försvårar för båtmotortjuvarna. Brottsligheten är just nu ett betydligt större problem än naturkrafterna. Men tills båten är uppe bör du även säkra upp båten för höststormar. – Alla erfarna båtägare vet att man alltid ska förtöja för storm, men kontrollera extra noga nu att tamparna är i gott skick och i rätt dimension för hårdare vindar, säger Klas. Så minskar du risken för stöld Gå med i Båtsamverkan Lås in båt och motor samt stöldmärk båt och motor med mikropunkter eller DNA. Skriv upp skrov- och motornummer Använd spårsändare, kolla batterierna regelbundet samt att den är aktiverad även vintertid För mer information: Klas Evensen, produktspecialist båt, Länsförsäkringar, 0764-95 05 59, klas.evensen@lansforsakringar.se Pressjour, Länsförsäkringar AB, 08-855 41850, press@lansforsakringar.se
  8. Hej och hå! Det har ju ändå gått ganska bra att hålla denna (viktiga) tråd ren från "dumheter". Har redigerat det inlägg som det har reagerats på och har även sparat undan det. Så vi säger väl så att vi undviker att gå på person och håller oss till fakta eller bedömningar eller vad ni vill. Men jag/maringuiden vill inte se den typen av argument som belägg för en åsikt. Då försvinner dom. Så håll er på en trevlig nivå och istället för att argumentera så rapportera så vi kan titta på det. Trevlig tisdag på er alla! //stavhammar
  9. Offtopic rensat. Påminner igen om att hålla sig till trådens ämne och vara allmänt trevlig. Eller i alla fall inte otrevlig! //stavhammar
  10. Och där fick jag återigen nöjet att radera lite! 😋 Inga "dumheter" är ni snälla. Det är så tråkigt att läsa! Trevlig sommar! //stavhammar
  11. Hej Då får jag återigen nöjet att påminna om nätetikett och nätvett. Samt att hålla sig till tråden ämne och trådskaparens fråga. Det finns andra delar på maringuiden som man bör ha den typen av diskussion. Till exempel här i OffTopic Fortsatt trevlig sommar! //stavhammar
  12. Raderat OT. Trådens ämne och detta med "otrevlig" ton... Tänk på det. Trevlig sommar! 😎 //stavhammar
  13. Vi hade under onsdagen problem med server och e-post. Maringuiden.se låg nere ett tag och detta sänkte sedan e-posten. Detta är fixat och nu så går den lagrade e-posten ut. Det kan med andra ord vara några dagar äldre e-post idag. Trevlig sommar! //stavhammar
  14. stavhammar

    Formatera text

    Det verkar vara så att om man STARTAR tråden så får man en annan editor. Det är ett annat läge eftersom man får en full editor. När man svarar i en tråd så dyker det upp en "snabbeditor" så man kommer aldrig till en full editor. Skall undersöka detta och kolla över eventuell förändring. //stavhammar
  15. Helt korrekt att det är raderat och med det kommer en lite påminnelse om trevligheter som uppmuntras. Du behöver enbart ta åt dig punkt 3 och njuta av sommaren tycker jag. 😎 //stavhammar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy