Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Gripen72

Medlemmar
  • Content Count

    276
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Gripen72 last won the day on November 9 2020

Gripen72 had the most liked content!

Community Reputation

91 Expert

About Gripen72

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

399 profile views
  1. Är det en stoppskruv i standard DIN 914 (vilket det troligen är) så är vinkeln 90˚
  2. Vill du motverka rullning när du ligger för ankare behöver du gyrostabilisering, interceptorer kommer inte göra jobbet, varken zipwake eller Humphree. https://www.seakeeper.com/
  3. Blir nyfiken, ska du doppa ner drevet i sin helhet i kromateringsbadet? Hur gör du med de ytor där man inte vill ha kromatering? Ex. propelleraxel med tätning, medbringaren till kardanen, kylkanaler med impeller etc.? Om nu drevet ska ned i sin helhet, vore det inte enklare att hänga den i kardanens medbringare? Ställningen kommer nog att ge huvudbry för lackeraren, mycket som är i vägen för att få en jämn påläggning av färg. Jag antar att drevet ska sandblästras innan kromateringen, ser ut att vara lite korrosionsangrepp som behöver åtgärdas. Spännande projekt, kommer att följas👍
  4. Teoretiskt ja, i praktiken kommer ditt aluminiumrena drev korrodera lite ändå. Med 100% tät färg behövs inga anoder.
  5. Vet inte vilken gänga det är, men glöm inte att insatsen ska vara i rostfri A4 kvalitet.
  6. Gripen72

    Lödskarvhylsa

    Old school är nice👍, men ibland kommer det tocken däringa nymodigheter som inte är så dumma att använda😜
  7. Gripen72

    Benämningar ombord

    Sumprunkare, besättningsmedlem med den viktiga uppgiften att kontinuerligt få båten att rulla så att vattnet cirkulerade i sumpen så att fiskfångsten överlevde transporten till land.
  8. Att du får 35 hästar till på akterspegeln? 😜
  9. Nu är ju 1986 gamla tider 😜, men det var en kall vinter även i mälardalen. Kommer ihåg att vid dagens slut vid ett vägarbete så ställdes alla maskiner gränsle på rad över en rejäl sträng med glödande kol som var täckt med korrugerad plåt. Motorvärmare XXL
  10. Det är faktiskt mer korrekt att säga justera. Det fel som inte går att justera bort blir en deviation, som sedan presenteras i en deviationstabell.
  11. Verkligen vacker kompass, jag skulle lämna in den till Lyth i Fjugesta för att få den professionellt servad👍
  12. Merparten av anoderna till drev och utombordare är gjutna så att anodens undersida till stor del inte har anliggning mot underlaget, det är skruven som står för förbindelsen vare sig man vill eller inte. Likadant på större tackor med ingjuten plattstång, stången är bockad så att det blir ett mellanrum mellan anoden och skrovet. Det krävs ytbehandling för att få ett fullgott korrosionsskydd.
  13. Även jag anser att antifouling under anoden är meningslöst, men det var inte riktigt frågan här. TS ska lacka sitt drev, och då är lämpligt att även ytan under anoden ytbehandlas.
  14. Det står envar fritt att göra som man vill såklart, men finns ingen anledning att inte lackera hela ytan, förutom gängan där anodens skruv ska sitta förstås. I skarven mellan olackad och lackad yta kommer för eller senare (troligare förr) korrosion göra så att lacken släpper, och då är det bättre att det sker under anoden så att drevet ser snyggt ut ett par år i alla fall.
  15. Även ytan där anoden sitter ska lackas, anodens fastsättningsskruv fungerar som förbindelse mellan anoden och drevet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy