

Gripen72
Medlemmar-
Content Count
390 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
Gripen72 last won the day on November 9 2020
Gripen72 had the most liked content!
Community Reputation
144 ExpertAbout Gripen72
-
Rank
Kommendör
Recent Profile Visitors
1,490 profile views
-
Eftersom Penta rekommenderar GL-5 har jag mycket svårt att tro att det finns gulmetaller i marinväxeln. Det är ju inte otänkbart att på vissa marknader finns varken Penta eller Mobil tillgängligt, då tar man det som finns lokalt, och som i detta fall är märkt API GL-5. Då får man troligen en olja med hög inblandning av EP-tillsatser. Tanken med de olika klassningarna är ju att det ska vara förhållandevis lätt att lista ut vilken typ av olja man ska pytsa i. Man ska inte behöva vara kemist och försöka lista ut vad det är för smörja i dunken. Mobiloljan är jag inte bekant med. Det står att den rekommenderas för tillämpningar som kräver API GL-4, samtidigt så lever den upp, eller överträffar API GL-5. Det står även att den har ”milda EP-egenskaper” Jag tolkar det som att Mobil har lyckats byta ut EP-tillsatserna mot en annan ingrediens som gör att oljan tål samma höga kuggtryck som en API GL-5
-
Jag förstår inte frågan fullt ut, Penta rekommenderar en GL5, och du vill ha en GL5 olja, då är det väl bara att hälla i en GL5 olja?
-
Med tanke på att TS tilltänkta båt är avsedd att drivas av utombordsmotor, drog jag den felaktiga slutsatsen att din motor från 79 var en 2-takts utombordsmotor.
-
Nu tror jag ju inte att Arronet går att få med 2-taktare, du får rätta mig om jag har fel😅
-
Om motorn har kamrem eller kedja är personligen ingen parameter för märkesval, båda konstruktionerna har sina för och nackdelar. Kamrem kan få konsumenter att regera negativt då de hört historier om mycket dyrbara byten på personbilar. På en utombordare sitter remmen i regel lätt tillgängligt, och genererar inte alls de kostnader som hos bilverkstaden. På de motorer jag skruvat med har det nästan varit lättare att byta kamremmen än att byta det nedersta tändstiftet😅
-
Jag skulle absolut använda polyester för detta projekt, och jag skulle välja en huggen matta då den är mycket enklare att lägga upp än en vävd. Nackdelen är att den huggna kan kräva mer efterarbete för att få slutprodukten slät, om detta nu är ett krav.
-
10 bar hit eller dit är inget att hålla på och dutta med, kasta i spridarna och fortsätt med nästa grej som behöver fixas på båten 🙂
-
Försäkringsbolaget har rätt ang effekten Du har rätt ang farten
-
Vill inte såga din dieselmek, men det fanns nog ingen anledning att byta ens de som hade ytrost på sig. Det är mer eller mindre normalt och tas bort med stålborste. Jag kan inte påminna mig om att jag under min karriär bytt någon överfallsmutter. Däremot har jag bytt spridarkroppar, ibland pga av att gängan för överfallsmuttern delvis skuret, men gängan på muttern brukar klara sig. Men nytt är ju alltid trevligt. Glöm inte att smörja gängan med förslagsvis kopparpasta, och att överfallsmuttern ska dras med momentnyckel. Jag brukar även smörja in själva spridarkroppen med kopparpasta vid montering i cylinderhuvudet, det gläder nästa mek som ska dra ur spridarna. Har du utrustning för att justera öppningstrycket?
-
Bara nyfiken, varför behöver du byta dom?
-
Det handlar inte om att man vill göra det svårt för sig eller hur kladdig det är, man väljer produkt efter vad det är som ska tätas. 577 är utmärkt när rördelarna inte riskerar att sitta och skaka, och/eller där komponentens vikt belastar gängan onormalt mycket, i dessa fall har lin med tillhörande medel en bättre förmåga att hålla installationen tät över tid. Som exempel föredrar jag att använda: Slangnippel på sjövatten i diskhon, 577 slangnippel för dricksvatten, lin och unipak ”tung” frihängande blandarventil på varmvattenberedare, lin och unipak Sjövatteninstallationer under vattenlinjen, lin och Permatex Jag tror att jag nämnt det tidigare på forumet, men när jag var ny i branschen så sa kollegorna i irriterad ton ”rörpulare som använder gängtejp hamnar i helvetet” 😄
-
Eller bytt impellern i tid… 😀
-
Hej, Hur menar du med att ”det bubblar”, kommer avfallet tillbaka i skålen? Då är det backventil 9 du behöver. Nr 10 skulle på svenska nog benämnas som ”Utloppsstos”
-
Nja, jag menade bara traditionell spackling av skadan med gelcoat och sedan slipning/polering