Jump to content
Saturday 28 November 2020

Gripen72

Medlemmar
  • Content Count

    230
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Gripen72 last won the day on November 9

Gripen72 had the most liked content!

Community Reputation

67 Expert

About Gripen72

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

296 profile views
  1. Flipper 535, dock inte HT, utan styrpulpet. Godkänd för 70hk, hängde på en Mercury Black Max 135 V6. Gick att köra upp till 47 knop, sen blev det svårt att parera vobblandet. Inga extra förstärkningar i skrovet, men jag bytte styrningen till kraftigare modell.
  2. Jag skulle chansa på att ha den en säsong till, den går ju fortfarande att dra åt lite. Men om du bestämmer dig för att byta boxpackning finns lite matnyttigt här. https://www.klinger.se/images/PDF/Produkter/boxpackningar/Montering_boxp_WEB.pdf Monteringsanvisningen behandlar en pump, men tekniken är den samma för en propelleraxel på båt. Det som inte står är att hittar man inte exakt rätt dimension på packning kan man ta närmaste överdimension och kavla ut den tills den får rätt mått. Sidan som du kavlat på ska ligga mot axeln. För att få ut de gamla packningarna (plundra boxen) kan du skruva in en träskruv i packningen och med hjälp av denna dra ut en packning i taget. Finns många olika typer av boxpackningar, själv har jag goda erfarenheter av Specma 99. Lycka till
  3. Mycket har jag kallats, men anal ingenjör är nog första gången😀. Vare sig vi pratar vindhastighet eller fästelement kan det inte vara fel att benämna saker med dess rätta namn, speciellt om du ska kommunicera ut det till befolkningen via rikspress. Dessutom får pöbeln möjlighet att lära sig något nytt, och kan efter förkovrandet själva titulera sig Analingenjör. Ett skitjobb, men någon måste göra det👍😀
  4. Verkar lite märkligt att man skulle vilja driva in med bredsidan, jag tror nog att de in i det sista trodde att de skulle kunna manövrera ut fartyget på öppet vatten. Lätt att vara efterklok, men det bästa hade nog varit om de satt stäven mot land och skyddat roder och propellrar. Tid och kostnad att laga en bucklig bulb är försumbar mot trasiga propellrar, axlar och roder.
  5. Plocka isär och rengöra?
  6. Ok, ett förtydligande. Fören kommer förflytta sig längre sträcka åt Sb än vad aktern flyttar sig åt Bb.
  7. Du och Fleksnes får väl prova...😜
  8. Med den manövern (med raka drev och duoprop) kommer inte aktern att gå åt Bb, fören kommer däremot att gå åt Sb
  9. Då är det inget spring om förtöjningen går framför båten, då är det en förända.
  10. Går med framgång att använda även när man vill ha in aktern.
  11. Haha, både du och kopplingen är rökt, svärmor kommer slira upp kopplingen själv inom 5 år, sen skylla på dig att du pajat den😜 Skämt å sido, som det skrivits tidigare, dagens kopplingslameller är stryktåliga och tål att misshandlas rejält innan de säckar. Jag skulle inte vara speciellt orolig, trots att det är en Opel...
  12. Så är det ju, men nu genom att fråga på MG så har Kapten123 inhämtat kunskap, och kan därför våga sig ut en fin dag och börja bygga erfarenhet👍
  13. Har du dubbla aggregat kan fram/back alltid manövreras separat, men styrningen brukar vara ihopkopplad mekaniskt. Det går utmärkt att sidoförflytta även dessa båtar. Är det elektroniskt kontrollerade aggregat är både fram/back och styrning individuellt styrbara.
  14. TS frågar bara om det går. Och har man en båt som kan sidoförflytta sig så är det enklast att lägga till så.
  15. Som sagt, med dubbla vattenjet går det. Kanske inte exakt 90 grader hela tiden, + - 2 grader går att manövrera. För att göra det behöver du inte ens ha digital styrning, det duger utmärkt med mekaniska reglage.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy