

Gripen72
Medlemmar-
Content Count
273 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
Gripen72 last won the day on November 9 2020
Gripen72 had the most liked content!
Community Reputation
90 ExpertAbout Gripen72
- Currently Viewing Topic: båttrailer
-
Rank
Kommendörkapten
-
Teoretiskt ja, i praktiken kommer ditt aluminiumrena drev korrodera lite ändå. Med 100% tät färg behövs inga anoder.
-
Hur reparera förstörd gänga i aluminium, verkar sitta insatsgänga i hålet
Gripen72 replied to Reed's topic in Mek & Teknik
Vet inte vilken gänga det är, men glöm inte att insatsen ska vara i rostfri A4 kvalitet. -
Old school är nice👍, men ibland kommer det tocken däringa nymodigheter som inte är så dumma att använda😜
-
Sumprunkare, besättningsmedlem med den viktiga uppgiften att kontinuerligt få båten att rulla så att vattnet cirkulerade i sumpen så att fiskfångsten överlevde transporten till land.
-
Att du får 35 hästar till på akterspegeln? 😜
-
Nu är ju 1986 gamla tider 😜, men det var en kall vinter även i mälardalen. Kommer ihåg att vid dagens slut vid ett vägarbete så ställdes alla maskiner gränsle på rad över en rejäl sträng med glödande kol som var täckt med korrugerad plåt. Motorvärmare XXL
-
Det är faktiskt mer korrekt att säga justera. Det fel som inte går att justera bort blir en deviation, som sedan presenteras i en deviationstabell.
-
Verkligen vacker kompass, jag skulle lämna in den till Lyth i Fjugesta för att få den professionellt servad👍
-
Merparten av anoderna till drev och utombordare är gjutna så att anodens undersida till stor del inte har anliggning mot underlaget, det är skruven som står för förbindelsen vare sig man vill eller inte. Likadant på större tackor med ingjuten plattstång, stången är bockad så att det blir ett mellanrum mellan anoden och skrovet. Det krävs ytbehandling för att få ett fullgott korrosionsskydd.
-
Även jag anser att antifouling under anoden är meningslöst, men det var inte riktigt frågan här. TS ska lacka sitt drev, och då är lämpligt att även ytan under anoden ytbehandlas.
-
Det står envar fritt att göra som man vill såklart, men finns ingen anledning att inte lackera hela ytan, förutom gängan där anodens skruv ska sitta förstås. I skarven mellan olackad och lackad yta kommer för eller senare (troligare förr) korrosion göra så att lacken släpper, och då är det bättre att det sker under anoden så att drevet ser snyggt ut ett par år i alla fall.
-
Även ytan där anoden sitter ska lackas, anodens fastsättningsskruv fungerar som förbindelse mellan anoden och drevet.
-
Att det blir billigare med analoga instrument håller jag med om. Jag ville bara upplysa om möjligheten att det går att få viss redundans i motorövervakningen med EMU-1
-
Med en Actisense EMU-1 kan man låta data från givarna presenteras i plottern, men låta larm från vakterna gå till traditionella varningslampor. Då har man i alla fall den absolut viktigaste motorövervakningen kvar om plottern går ner.
-
Det finns många olika kassa 12V kaffebryggare, men den på bilden är en Waeco som faktiskt fungerar skapligt. Kontakttypen är tvivelaktig, men det är ju den folk i regel har i sina bilar och båtar.