Jump to content
Friday 22 January 2021

Gripen72

Medlemmar
  • Content Count

    261
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Gripen72 last won the day on November 9 2020

Gripen72 had the most liked content!

Community Reputation

79 Expert

About Gripen72

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

327 profile views
  1. Att det blir billigare med analoga instrument håller jag med om. Jag ville bara upplysa om möjligheten att det går att få viss redundans i motorövervakningen med EMU-1
  2. Med en Actisense EMU-1 kan man låta data från givarna presenteras i plottern, men låta larm från vakterna gå till traditionella varningslampor. Då har man i alla fall den absolut viktigaste motorövervakningen kvar om plottern går ner.
  3. Det finns många olika kassa 12V kaffebryggare, men den på bilden är en Waeco som faktiskt fungerar skapligt. Kontakttypen är tvivelaktig, men det är ju den folk i regel har i sina bilar och båtar.
  4. Det ligger i regel kvar sjövatten i systemet, du måste dränera eller köra igenom glykolblandning.
  5. Är ingen expert på utombordare, men det låter mer som ett elfel. Problem med bränsleförsörjningen brukar inte få en motor att tvärdö, man brukar få en liten förvarning.
  6. Gripen72

    Backslag

    Utgående axeln klarar med största sannolikhet att gå på full last i bägge rotationsriktningarna. Frågan nu är om växeln accepterar att dess ingående axel roterar motsols.
  7. Gripen72

    Backslag

    Nästan, men jag tror inte att ena växeln vände rotationen, då hade inte TS frågat om det är möjligt. Han har propellrar som ska gå åt samma håll, men eftersom en av de nya motorerna går moturs måste nu ena växeln gå på back för att driva båten framåt.
  8. Gripen72

    Backslag

    TS har en maskin som roterar motsols, inte säkert att växeln accepterar det.
  9. Gripen72

    Backslag

    Det är en fördel om propellrarna roterar åt olika håll, vilket håll motorerna går åt spelar ingen roll😜 @Frykis, kom på att även om växeln klarar att gå på back med full kraft, så kanske den inte gillar att ingående axeln går åt fel håll? Tänker främst på att smörjoljepumpen kanske inte fungerar om den går baklänges? Kolla med KGK så att det inte blir knas.
  10. Gripen72

    Backslag

    Ok, jag förstår. Dubbelkolla med KG Knutsson (som är generalagent för ZF) att mina antaganden stämmer, så att det inte händer något tråkigt med växeln.
  11. Gripen72

    Backslag

    Jag är ganska säker på att Hurth HSW 630V numera heter ZF 63 IV, den marinväxeln går att köra med full last både fram och back. Nyfiken, vad hade du för motorer som roterade moturs? det är ju lite ovanligt.
  12. I ditt fall skulle jag absolut välja aluminium som man sedan folierar, lackerar eller anodiserar. Jag skulle ta 1,5-2mm plåt. Använd inte vanliga borrar, tag en stegborr så kommer hålen där du vill ha dem. Smörj med T-röd när du borrar så skär det som i smör.
  13. DuPont fick pröjsa över 700 miljoner dollar till invånare i Parkersburg, vad är det som inte stämmer i dokumentären? Jag såg den iofs inte på SVT, så kanalen jag tittade på kanske sände den faktagranskade versionen.
  14. Hög effekt, låg vikt och tuff miljö, jag är förvånad att de håller över huvud taget.
  15. Perfekt att ha två projekt på gång, tröttnar man på det ena så går man över på det andra👍 kämpa på i garaget!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy