Jump to content
Saturday 13 August 2022

Gripen72

Medlemmar
  • Content Count

    316
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Gripen72 last won the day on November 9 2020

Gripen72 had the most liked content!

Community Reputation

115 Expert

About Gripen72

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

721 profile views
  1. Gripen72

    Ankarspel

    Det här kanske är ett bättre kopplingsschema? https://www.navinordic.com/pub_docs/files/Ladda_ner/Quick/Ankarspel/Kopplingsscheman-Balder-WEB.pdf
  2. Nja, mer som en hydropress, (men det är nog en sån du menar) Varför inte alla md17 har denna komponent kan jag inte svara på, kanske har vissa modeller en annan typ av matarpump, eller något i insprutningspumpen som är annorlunda. Eller så har Volvo uppmärksammat att de behöver förbättra bränslesystemet och infört tryckutjämnare på senare generationer av md17
  3. Hej! Tryckutjämnaren reducerar pulsationerna från matarpumpen och ger ett jämnare bränsleflöde till insprutningspumpen. Utan denna finns risk att motorn går ojämnt, främst på tomgång. Det är ingen fara att köra utan, men personligen skulle jag byta ut den. Penta har inte satt dit den för skojs skull. https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/Marine Diesel Engines/product/MD17C/Part/466398?&catalog=7742230&img=51594.png&header=Bränslesystem
  4. https://www.sjofartsverket.se/globalassets/sjomansservice/media/publikationer-och-diplom/sjotermer---ordlista-v2.pdf Personligen använder jag termen ”garnering” för att beskriva att det är ett icke bärande ytskikt det är frågan om.
  5. Tänk på att du inte kan använda emulsionsbunden glasfibermatta ihop med epoxy. Epoxyn löser inte emulsionen och mattan blir hopplös att jobba med.
  6. Ser ju otroligt bra ut👍
  7. Eller låt bli att dra runt axeln😜…
  8. Du menar när du byter, inte ”om” du byter hoppas jag😜 Maskinen kommer starta utan luftning, men det är högst lämpligt att lufta systemet. På ett landbaserat fordon hade jag struntat i det, men på sjön vill jag inte riskera motorbortfall eller effektreducering.
  9. Ja, olika radaranläggningar har ju olika prestandan, med min kan jag se ner till svanars storlek väl i tid. Är det nederbörd blir det svårare och farten får anpassas därefter, men även om ekon försvinner på ett eller ett par svep så går det ändå att se ett mönster av att det är något där ute som eventuellt behöver min uppmärksamhet. Jag kör radarn även under dagsljus, så jag vet dess prestanda och begränsningar, det gör att jag känner mig väldig trygg med vad den presenterar när navigationen blir mer krävande. GPS och AIS i all ära, men för mig är radarn det primära navigationshjälpmedlet efter mörkrets inbrott.
  10. För att framföra båten på ett säkert sätt räcker det väl inte med att se ”de flesta andra båtar”? Med radar ser du ALLA båtar, och det ger en väldig trygghet att veta exakt vart man är, och vilka hinder man har omkring sig.
  11. Instämmer med föregående talare, behåll den och lär dig hur den fungerar och ska ställas in. Radar tillför inte falsk trygghet om du vet hur den ska ställas in. Jag är hellre utan GPS än radar. Furuno är dessutom högkvalitativa produkter.
  12. Huvudsaken är att den inte nuddar, 1-2mm i mellanrum räcker.
  13. En anod utanpå skrovet kommer inte att hjälpa den lokala korrosion som kommer att uppkomma. Tanken måste skiljas galvaniskt från skrovet med hjälp av ett isolerande material.
  14. Ja, man kan köra plus och minus sida vid sida, se till att vända alla radklämmor åt samma håll bara. Den klämmer åt betydligt bättre än en sockerbit då det inte är själva skruven som står för kontakten, skruven manövrerar ett bleck. Jag har inte sett dem i rostfritt utförande, men det kanske finns. Dock brukar standardvarianten inte korrodera i sån utsträckning så att det blir problem. Jag monterar sällan ändhylsor i radklämmor. Radklämmorna har fäste för nummermärkning, praktiskt vid felsökning.
  15. Ser ut som interceptorn sitter ganska nära kölen, går det inte att få ut dom mer mot akterspegelns hörn?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy