

Peedster
Medlemmar-
Content Count
16 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout Peedster
-
Rank
Kadett
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Toppen, verkar ha hittat den baserat på bilder och sprängskisser. Mercury Outboard 88688A25 Commander Console Mount Single Engine Control with Trim Fits all current Mercury/Mariner outboards (with integral power trim), and 1993 and newer Force outboards 40 hp and higher utilizing Mercury style cables (with power trim). https://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=MER88688A25 Står dock till utombordare/console men ser verkligen ut som den. Kan den vara för "klen" för en stor inombordare med 3X drev. Vad bör annars sitta? Tänker att hyfsat många Segmo som är liknande båt har denna Yanmar rätt ofta.
-
Här kommer bild Oklart om det är original från 2004.
-
Hej, ja lite det jag är inne på. Tänker att den standard har vissa lägen men att det blir väldigt abrupt i vårt fall vilket känns fel. Har varit inne på att peta dit ett modernare reglage men kanske räcker med smörj/ställskruven. Har inte hunnit öppna upp något och titta. Det är ett standard mercruiserreglage till ett 3X drev.
-
Tack för bra svar alla! Även intressant kring den långsammare farten då vi nästa vecka ska campa lite och långsammare farter planeras. Så vad skulle du gissa dig till att den låga ekonomifarten kan vara? Tycker dock att gasreglaget är bångstyrigt och hakar gärna fast i vissa lägen vilket gör det svårt att lägga sig i mellanfarter, tex antingen är första hacket typ 2-3 knop sen är nästa läge 7-8 knop. Sen är nästa läge betydligt högre 20-25. Det som är jobbigt är när jag tar ner från hög fart inför en vik tex så måste jag vara jättestadig och hålla i reglaget med 2 händer annars går farten ner direkt till 7-8 knops läget vilket blir en väldigt abrupt minskning med risk för olyckor för passagerare. Vad testet skriver är typ med toppfarten kring 40 och marschfart strax därunder vilket låter högt med hänsyn till vridet som är högst runt 2600rpm.
-
Hej, Vi har en Delta 32 med en Yanmar 6LPA mekanisk diesel. Dvs har då ingen bränsle mätare/förbrukning så jag kan kolla. Skulle vilja försöka hitta optimal ekonomifart. Några data som kan vara av intresse. Vid 2850 rpm ligger den på 27,5knop. Vikt på båt 2,7 Ton. Skrovet smalt och vasst, flying flipper i grund och botten. Toppfart 39-40 knop. Manual säger maxvarv 3800rpm men inte kollat irl. Vad säger skolan? Mvh Peter
-
Sitter väl skyddad i hytt!
-
Ja måste den vara vattentät är det en annan grej. Såg dock på blocket nu ett par vattentäta mässkärmar i bra format för tex båt. den jag har är denna Asus Zenscreen MB16AMT https://www.asus.com/se/displays-desktops/monitors/zenscreen/zenscreen-touch-mb16amt/ Dockar jag en android i den har jag full touchstyrning så den blir som en stor surfplatta så finns hopp!
-
Tack för info! Överallt jag kollat står inte A9 med inte ens Samsungs sida men det verkar att A9 och + har support för Dex men de har inte video ut i porten så Dex kan bara starta på A9 egna skärm och inte externa. Så den går tyvärr bort då, grymt alternativ annars! Tänker mig en beggad Galaxy S telefon men har inte det bekräftat att det går att vrida skärmen som på en padda/tab. Så skulle behöva testa en Samsung lur i Dex mode för att se om det lirar då jag inte vill ha en stor padda utan en liten enhet som delar. Men testade iPad och den vänder ju faktiskt bilden till liggande men telefonen blir väl för liten för att vända. Sen är padda/tabs blanka i skärmen medan min Asus touch är ”matt” så hoppas den är ok i reflektioner/sol. Har en skyddad kupé också. Nedan kompatibla enheter. Samsung Galaxy S phones: Galaxy S8, S9, S10, S20, S21, S22, S23 and S24 series Samsung Galaxy Note phones: Galaxy Note 8, Note 9, Note 10, and Note 20 series Samsung foldables: Galaxy Z Fold, Fold 2, Fold 3, Fold 4, Fold 5, and Fold 6 Samsung Galaxy tablets: Galaxy Tab S4, S6, S7, S8, and S9 series Samsung Galaxy A-series phones: Galaxy A90 5G
-
Hej, Behöver input kring Skippo och padda vs mobil. Jag håller på med ett projekt där jag kommer köra en 15,6” Asus skärm med touch och det är ingen extern touch skärm som integrerar med Iphone/Ipad/IOS utan måste köra Android etc. lutar åt Samsung då jag testat en S24 mot min skärm och det funkar klockrent med touch mm så den blir mer eller mindre som en stor surfplatta. Men med telefon så blir Skippo format fel på skärmen då den bara blir stående dvs lägger jag luren så ändras inte formatet. men hur är det med surfplattor, är Skippo i liggande format eller lägger den sig ner när man roterar skärmen? Behöver alltså någon padda som vinklar ner eller om formatet redan är i liggande läge? Ni med Samsung Galaxy S tabs, hur funkar det för er? Vilken model/generation kör ni? Vill gärna kunna kör DeX också så kanske är en nyare? Den behöver inte vara en plus eller ultra utan kan vara en standard S eller FE, kommer bara köra Skippo och ev några andra båtrelaterade appar på den. Mvh Peter
-
Vilka uppslagsböcker ni är, värsta ChatGPT här 👏😎 Stort tack för engagemanget! Riktigt bra den engelska manualen den känns nyare än min. Jämförde den sida för sida och den innehåller klart mer info än min. Lustigt nog gick jag in på den engelska i min stora bok och till min stora förvåning så står det samma info som den länkade där kring glykol!? Skumt att de inte tryckte in det där i den svenska sidan om samma kapitel! Perfa har en dunk Biltemas hemma redan så blir nog att blanda till lite Stockholmsvatten och etylen! Sen nästa vinter köra en tömning och rätt grejer i med batterivatten eller liknande!
-
Tack alla som svarat! Båten ligger i plurret och allt gick bra! Tömde frostskyddet och körde igenom ca 100 liter vatten i sjöstsystemet. Satte i filtret och gummipackning. Antog att filtrets gummiyta också ska vara uppåt och täta mot glaset? Hur full ska havsfiltret vara när båten är i och avstängd? Den är ju inte proppfull längre inte vid drift heller men dippade ner en del när jag stängde av. Läst igenom manualen, den är riktigt bra! Men gällande glykol skriver de inte vilken sort. Bara en som passar förutsättningarna typ.. Det är ju en röd i nu..är det en standard kring röd båtglykol? Finns ingen gammal dunk kvar. Hur gå tillväga tycker ni? Tänker att nästa vår köra en större insats och byta hela. Kommer köra några timmar sen byta bränslefilter x 2. Även motoranoderna då det inte verkade så svårt att tömma havssystemet. Kommer lite frågor kring drev, servo och trimplansolja inom kort också! Behöver knäppa lite bilder på behållarna så jag vet vilka som avser vad. Tack!
-
Såklart vettigt! Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol) VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd.
-
Tack Bemek och Pär! Blir lite klokare för varje svar 👍 Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet. vad tänks kring det? dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no? Gällande bränsle för och finfiltret är det något tryck när man släpper de? Något man bör tänka på? Klokt att köra lite sen byta efter lite körning!
-
Tack Pär! Ja det borde vara så, defroster eller är gångvärmen en potentiell väg, drivs den av kylarvatten/växlar? Det finns ett till vred man inte ser i botten typ där den synliga ventilens slang går ner, inbillar mig tur/retur. Jag öppnar dessa! Jag hittade denna bild på filtret, EMP fuel water separator. Känns vettigt. är detta ett årligt servicefilter eller hur tänker man kring dessa? Tömmer man ur OCH byter filter eller hur tänker man här? Tömmer/kollar då och då? Ok kring kylarvattenbehållaren, nu förstår jag att motorn har 2 system, ett internt likt en bilmotor med ”rent vatten/glykol”. Därav röd blandning i det expansionskärlet och inte den gröna jag körde i öppna systemet. Är det i detta alla anoder sitter eller sitter de i sjövattensidan? Vad kyler det slutna primärt, block och topp? Sjövattensidans primära funktion? Yes har en tjock instruktionsbok! Ja jag kommer att samla upp glykolen vid drevet i en stor balja för ev återanvändning nästa år. Så kör igång den och spolar samtidigt i vatten i sjövattenfiltret. Jag vill byta anoder och skruvade ut en som satt på röret under vattenavskiljaren och det läckte ut lite grönt vatten så den satt alltså på sjösidan men det kanske är det som är grejen med alla anoder att det är havsvattnet som käkar? Är det ett problem att vatten rinner ur för vattentryck eller impeller eller hur tänker man här? Mvh Peter
-
Hej, Första sjösättningen med båten! Den har en Yanmar 6LP och i höstas så körde jag proceduren vinterkonservera med nytt oljefilter och olja, glykol i vattenfiltret (havsvattenintaget) och körde motorn tills det kom glykol ur drevet Bravo 3, stängde då ventilen innanför skrovet och hinkade i glykolblandning i full stress! Nu inför start så blir jag osäker om det var nåt annat som stängdes/vreds av och vill inte ringa förra ägaren igen och fråga. Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd? båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen? Är det samma procedur nu fast med kranvatten istället dvs öppna filterglaset och kör i kranvatten tills glykolblandningen är bortspolad? Öppnar jag skrovventilen och tömmer ut glykolen från röret också? Sen stänger ventilen igen och fyller upp rör och filterbehållaren med vatten. Sen när båten ligger i vatten så öppnar jag skrovventilen? Vad heter denna behållare och vad är syftet? Vita behållaren till vänster om havsvattenfiltret? Har ett nytt bränslefilter som jag vill byta men går väl lika bra att göra när den ligger i? Mycket tacksam för svar kring glykolen och ventilerna! Mvh Peter