Jump to content
Friday 20 September 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/20/2019 in all areas

  1. 1 point
    Idag läggs ju bilder upp både på personer och misstänkta bilar på FB. Verkar ha en ganska god effekt. Polisen jobbar i motvind, det kan jag hålla med om och de gör vad de kan. En sak som de gör är att stressa brottslingarna. Vet de att det tex bor en tjuv (och sådant vet de) så åker de förbi flera gånger per dag. Tjyvarna som inte alltid har så starka nerver, brukar flytta efter ett tag. Troligen till något ställe där polisen tycker det är bättre att de bor. Mer resurser till polis och rättsväsendet är väl investerade pengar!
  2. 1 point
    Intressant! Vore kul att se om busbilen vaknade lite extra av det:) Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)
  3. 1 point
    Har nibral med kompositkona på mitt drev utan några problem. Tror man skall kolla upp orsaken till varför man har problem om de skulle uppstå.
  4. 1 point
    Tyvärr har jag bara hittat Nibral-propellrar till DPH-dreven hittills. I vissa båtar har de fungerat bra, medan flere har haft liknande eller ännu värre problem än jag. VP har dock ständigt förbättrat även Nibral propellrarna (speciellt från 2012 ?) och säljer även en kompositkona för att minska problemen... Enklast är att räkna med att byta till nya H-stålpropellrar om du köper en båt med DPH-drev. Då borde problemen vara lösta ??
  5. 1 point
    # 8M0072610 https://www.amazon.ca/Mercury-Mercruiser-Quicksilver-8M0072610-Lever/dp/B00N9HMESM Är ett mekaniskt stöd för att hindra motorn att falla ned från upptiltat läge och behövs nog inte för att begränsa upptiltning. Den går bara att att aktivera med motorn max upptiltad. I var fall var det så på min V6 -98.
  6. 1 point
    En annan sak är alla dessa annonser med "Friktionsfria vinterdäck" som snart börjar dyka upp. Inte sällan från företag, som man ju kan tycka borde ha någon form av lägstanivå. Visst, uppenbart att det är en sammanblandning av "Dubbfria" och "Friktionsdäck". Just nu finns bara en annons på Blocket, en Mini med denna typ av däck. Men om ett par månader har de garanterat ökat till minst ett tiotal. Och de flesta som sagt från företag.
  7. 1 point
    Ja somliga ombord stör sig på det, men man kan sätta på locket, om man nu inte skall ha en laddkabel inkopplad. Och om man inte har någontingen inkopplat kan man lika gärna stänga av. Jag har också uttag på en del olika ställen, där lysdiodernas ljus fungerar som ledbelysning, man blir ledd åt rätt håll i mörkret. När jag köpte båten fanns det eluttag vid båda hyllorna ovanför kojerna i förruffen, i hyllan vid sofforna/kojerna i hytten, samt på toaletten, på instrumentpanelen och utomhus under "flybridgen" på akterdäck. Bra att ha.
  8. 1 point
    RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre än HVO'n. I övrigt är de helt lika.
  9. 1 point
    Saker och ting har klarnat en smula, båten i fråga är en Weedo Rescue (jag har talat med kontruktören). Totalt mäter den 7,75 x 2,15 meter inklusive tuberna och skrovet 5,10 x 1,67. (Måtten är cirka.) Jag har också inhandlat en motor som jag tror borde bli minst lagom. Med 80 hästar fyrtakt gjorde den typ 30 knop, nu blir det 250 häst tvåtakt så några knop till borde det bli.
  10. 1 point
    Håller med, vilket jobb. Tänkte återgälda din generositet så jag piffade till din lista lite så att det går att leta efter båt, och så du kan fylla på den framöver om du vill - se bifogad excel-fil. Här är din lista i enkel form sorterat på båtnamn. Ansvarsfriskrivning: Inte 100 % kvalitetskontrollerat - fel kan ha smugit sig in. Adventure 55 2016-11 Agapi 800 2017-9 Albin 23 2010-11 Albin 25 2006-12 2013-9 Albin 78 2015-5 Albin Accent 2013-2 Albin Alpha 2017-7 Albin Cumulus 2008-2 Albin Express 2005-1 2012-3 Albin Nova 2008-7 Albin Nova 33 2018-1s Albin Stratus 2010-9 Albin Vega 2005-3 Albin78 2004-4 Albun Ballad 2009-1 Alfa PS 24 2010-9 Allegro 33 2011-12 Amigo 23 2008-6 Andunge 2015-10 Aquador 22 2012-8 Aquador 25 WA 2017-6 Aquador 26 HT 2014-4 Aquariva Super 2016-2 Arcona 32 2012-7 Arcona 32/321 2018-1s Aria 22 2019-4 Arronet 24 5 CX 2013-2 Askeladden 705 Voyager 2019-8 Askeladden C65 Cruiser 2019-3 Axopar 28 AC 2015-9 B31 2006-11 Barossa 8200 DC 2015-3 Bavaria 27 sport 2016-7 Bavaria 30 2014-12 Bavaria 31 C 2015-9 Bavaria 32 2012-13 Bavaria 35 Match 2017-9 Bavaria 36 2014-3 Bavaria Vitress 420 2015-1 Bayliner 2155 2010-12 Bayliner 2455 Ciera Sunbridge 2016-11 Bayliner 2556 2003-7 Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-10 Bella Falcon 26 Fantino 2012-2 Beneteau First 36.7 2016-8 Beneteau Oceanis 38.1 2018-8 Beneteau Oceanis 41.1 2017-8 Beneteau Ocenais 46.1 2019-2 Beneteau Swift Trawler 44 2016-8 Big Buster 2011-8 Caravell 33 2009-12 Caravelle 33 2018-1s Carrera Helmsman 2010-12 Cayenne 42 2015-12 Chris Craft 25 Fly 2004-6 Chris Craft Capri 25 2018-6 Chris Craft Commander 2012-1s Chris Craft Corsair 28 2014-5 chris Craft Lancer 2008-2 Chris Craft XK-19 2019-1 Chris-Craft Carina 21 2017-3 Ciagarette Bullet 31 2012-9 Club Swan 50 2017-6 Comfort 30 2007-12 Comfort 32 2018-12 Comfortina 32 2012-11 Compis 28 2013-6 2017-11 Contrast 36 2018-10 Coronet 240 DC 2009-1 Coronet 26 Family 2016-13 Coronet 30 Oceanfarer 2006-9 Coronet 31 afta cabin 2013-5 Coronet Playmate 2007-6 Corontet 21 DC 2018-10 Corsair Cruze 970 2017-2 Crenscent 535 HT 2018-11 Crescent 535 2007-9 Croupier Player 2007-12 Dahl 24 2014-9 Dehler 33 2014-9 Delphia 33.3 2017-3 Delta 25 2017-10 Delta 26 open 2013-8 Diva 24 2013-7 Diva 35 2012-2 Diva 355 2019-9 Dragonfly 28 2013-11 Dufor 390 Grand Large 2019-5 Dynamic 35 2010-10 Elaan 210 2012-8 Elvström 717 2011-11 Epoca 2015-13 Fabola Campus 2008-1 Fabola Campus 650 2015-7 Fantasi 37 2010-4 Fareast 28 R 2016-7 Finnmaster Husky R6 2019-2 Firally 2008-4 First 31.7 2013-12 First 35s5 2016-4 Fjord 21 Weekender 2004-8 Fjord 24 Weekender 2012-12 Fjord 27 2015-10 Fjord Dolphin 775 2013-11 Fjord Dolphin 900 2019-2 Fjordling 2004-10 2015-6 Flipper 620 2008-1 2012-10 Flipper 640 2004-1 2010-1 Flipper 670/700DC 2019-3 Flipper 700 2008-12 Flipper 700, 760 850 2011-12 Flipper 717 2011-7 Flipper 760 2010-6 Flipper 787 2014-8 Flipper 850 2009-3 2017-4 Folkbåten 2004-2 Folkparca 2010-13 Forbina 42 Fly 2015-7 Forbina 9000 2010-3 2018-1s Fortissimo 2010-5 Ganz Ovasion 7.6 2017-7 Grand Banks 49 2013-10 Greenline 33 2012-7 Guyline 125 2010-2 H-båt 2003-8 2012-9 Haber 660 2016-1 Hallberg Rassy 26 2011-4 Hallberg Rassy 312 2011-2 Hallberg Rassy 352 2015-3 Hallberg Rassy 44 2017-12 Hallberg Rassy 55 2014-6 Hallberg Rassy 57 2019-8 HR 352 2018-1s IF 2006-8 2015-13 2018-1s J-Craft Torpedo 2016-12 Janneau 32 2012-13 Jeanneau Sun Odyssey 40.3 2018-6 Jeanneau Yacht 51 2018-3 Joda Tur 24 2009-8 Lady Helmsman 2010-13 2019-1 Lagoon 380 2013-3 Laurin 32 2008-11 Linjett 32 2012-1 2018-1s Linjett 40 2014-13 Luffe 40 2019-3 M32 2014-4 Malö 40 2016-2 Malö 47 2015-8 Mamaba 33 2015-1 Marex 24 2014-6 Marieholm 27 2009-2 Marino Mustang 2018-2 Maxi 68 2011-9 Maxi 77 2003-6 2011-8 Maxi 84 2010-7 Maxi 87 2013-8 Maxi 95 2007-2 2016-12 Maxi 999 2008-5 2014-12 2018-1s Maxi Fenix 2013-4 Maxi Racer 2015-4 Maxim 2015-2 Minitolva 2015-6 Monark 606 2009-12 Monark 690 2007-11 Monsun 31 2010-1 Myra 21 2009-5 Mälar 30 2012-10 Najad 34 2011-10 Najad 343 2017-1 2018-1s Najad 361 2019-5 Nauticat 33 2006-1 2018-5 Nauticat 38 2014-5 Neptunkryssare 2009-2 Nidelv 26 2011-11 Nimbus 22 DC 2004-3 Nimbus 26 2009-6 Nimbus 26 DC Epoca 2017-12 Nimbus 26 Epoca 2015-8 Nimbus 2600 2010-10 Nimbus 27 Familia 2010-4 Nimbus 28 DC 2013-1 2018-1s Nimbus 3000 2011-13 Nimbus 31 Ultima 2019-4 Nimbus 32 DC Ballista 2018-3 Nimbus 320 2016-3 Nimbus 320 Coupé 2018-1s Nimbus 365 C 2012-3 Nimo 26 2018-1s Nimo 27 2011-1 Nordisk familjebåt 2014-1 Nordkapp Noblesse 660 2019-3 Nordstar 24 Patrol 2018-1 Ockelbo DC 21 2008-10 2016-1 OE 32 2007-7 OE 36 2008-9 Ohlson 22 2009-4 Ohlsson 28 2011-3 Omega 28 2013-10 Omega 34 2015-11 2018-2 Omega 36 2007-9 Omega 42 2009-7 2018-1s Orrskär 1000 2015-12 Orrskär 850 2007-8 2014-12 2018-1s Outremer 4X 2018-9 Oxelö 30 2005-2 2013-13 P28 2004-7 Paragon 31 2012-1 Pogo 3 2017-4 Princess 35 2014-2 Rapida 777 2016-6 Rasmus 35 2012-5 Rawcat 2016-4 Riva 33 Aquariva Super 2017-11 Riva Aquarama 2013-4 RJ 85 2009-3 Ryds 568 GTS 2009-7 Ryds camping 2009-10 S 30 2011-6 Saga 27 2007-3 2013-3 Saga 29 2016-5 Sagro 31 2019-4 Saphire 27 2018-5 Scampi 2009-9 Scanmar 33 2010-11 Scanner 391 2016-6 Schelinkryssare 2009-8 Sea Ray Sundancer 268 2012-4 Sea Ray Sundancer 290 2016-9 Sealine F450 2013-6 Segmo 30 2017-8 Segmo 31 2010-7 Shipman 28 2004-9 Silver Tiger BRz & DCz 2019-5 Skilsö 23 2011-6 skärgårdskryssare 2013-9 Smaragd 2009-11 Solvigg 21 2011-9 Solö Lyx 2011-5 Spirit 47 2018-11 Späckhuggare 2008-10 Stjärnbåten 2013-13 Storebro 31 2015-12 Storebro 34 2012-6 Storebro 340 Adriatic 2015-4 Storebro J34 2014-11 Storebro royal cruiser 31 baltic 2018-1s Storebro Royal Cruiser 340 2018-7 Stortriss 2014-11 Stridsbåt 90 2012-13 Sunwind 26 2007-10 Swan 47 2013-1 Sweden Yachts C34 2014-7 Swedestar 415 2014-2 Tarac 33 2012-6 Targa 25 2017-2 Targa 27 2011-3 Tejst 2016-3 Tidemannkryssare 2013-12 Tofinou 12 2016-13 Tresfjord Nova 2014-13 Tristan 315 2015-11 Tärnskär 32 2018-8 Uttern 6300 2009-4 2018-1s Uttern 690 2008-8 Uttern D65 2019-3 Van Wijk 621 2012-11 Vega 2016-3 Viggen 2007-8 2009-5 Vindö 32 2018-4 Vindö 40 2004-5 Vindö 452 2015-2 Vingö 32 2012-13 Volga 70 2018-12 Westfjord 28 2010-2 Windy 22 DC 2006-5 Windy 27 2013-7 X332 2016-10 X99 2007-6 XO 240 RS Cabin 2014-1 Yamarin 76 DC 2018-9 Yamarin Cross 62 BR 2019-2 Ylva 2012-12 PB lista båttester-farn2019.xls
  11. 1 point
    Jag har följt debatten som Greta skapat på en del sociala medier och det saknas verkligen inte bottennapp. Verkar vanligtvis vara griniga gubbar som fäller kommentarer som "Hur skall hon ta sig dit då, på cykel kanske, hehe..", "Den där jackan hon har innehåller säkert mikroplaster", " Hon skall fan inte röra min Volvo och min jävla falukorv", " Det är väl hennes jävla föräldrar som styr egentligen" Osv.. Jorgen01 har faktiskt nått den ultimata botten med sin fundering. Eller så har han bara ett märkligt intresse för kiss och bajs. Rent juridiskt sett så befinner sig båten på internationellt vatten hela resan så det är faktiskt lagligt att tömma latrinen i sjön. Den lilla besättningens latrin är bokstavligen en droppe i Atlanten. I Östersjön som sedan länge har varit i dåligt skick är det en annan sak.. Vad vet för övrigt Jorge1 själv om hur hans utsläpp under dagens lopp tagits om hand? Bryr han sig det minsta om det? Sköt om din egen renlevnad innan du börjar mobba andra för deras försök att göra åtminstone någonting.. Att ta någonting till det extrema brukar ofta ha ett tragiskt slut, om det så gäller politik, religion, moppetrimning eller ekologi. Att peka finger på de som försöker göra någonting åt de problem som faktiskt finns och kräva att de tar allting till det extrema utan att man själv gör någonting alls åt saken visar egentligen bara hur eländig man är själv Folk får tycka vad de vill om Greta och hennes kamp men jag tycker hon sätter fingret på en massa ömma punkter. Hon får dessutom klä skott för all miljölagstiftning, saker hon inte någonsin haft eller kommer att ha något personligt inflytande och ansvar över. Därav kommer det respons som den här ovan. Jag är full av beundran över hennes beslut att korsa Atlanten med den båten. Det är ingen söndagssegling mellan fullservicehamnarna i Stockholms skärgård precis. Den resan över Atlanten gör henne till mera sjöbjörn än de flesta på det här forumet och det retar tydligen vissa...
  12. 1 point
    Först och främst tack till er som försöker hjälpa mig med min fråga och inte ställer frågan varför..
  13. 1 point
    intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp. KAn du vrida propparna var för sig. Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"
  14. 1 point
    Kan det där ge ens en märkbar effekt? Det brukar ju gå att köra ett par knop i sidled med saxade maskiner. Har svårt att tro att den där lilla vispen kommer ens i närheten. Tyvärr knappast ett alternativ till att lära sig att hantera sin båt. Att vid ett nödläge som TS skriver förlita sig på det arrangemanget är dödfött. För lite, för sent om man inte har insikt i vad som kommer att hända redan innan man hamnar i den situationen. Återigen, ett par knopar och grundläggande kunskaper i propellerverkan/avdrift går knappast att köpa sig fri ifrån. Om man inte lejer någon som kan köra båt för pengarna förstås. Nu kanske jag misstolkar dig men modern drevdrift med dubbla propellrar per drev ger ingen märkbar naturlig "drift" i sidled pga propellerverkan. De går heller inte att "saxa", de är alltid parallella. Dvs sidledes förflyttning av häcken kräver fram, back vrida ratten osv. Dubbla drev ger dock fördelen att kunna rotera båten med att köra den ena fram o andra bakåt, och man kan också snedställa i detta läget och i det fallet köra bogpropp vilket ger en viss sidledes förflyttning av hela båten. Typ (svårt att rita, fören är uppåt): < ^ v / / När jag gör detta, rör sig dock oftast båten något framåt o bakåt ändå när man bökar runt, så jag förstår att TS är intresserad. Jag känner jag klarar mig, men jag förstår.
  15. 1 point
    Klart att du ska ha en akterpropeller, hittade denna bild som visar en alternativ montering vid dubbla motorer. Då behöver du inte montera ur motorerna även om det kanske är bra att ta ur dem och putsa ibland
  16. 1 point
    Men Herregud, har grabben pengarna och vill ha en kul leksak så ska han väl få det. Båtar är leksaker som vi utrustar med en massa mer eller mindre nödvändiga prylar. En bekant lät montera bogpropeller, jag frågade om han använde den mycket: Nästan aldrig men det känns tryggt att ha den. Förr i tiden köpte gubbarna juveler till sina kärringar. Skulle det vara roligare?
  17. 1 point
    Man kan flytta en båt med dubbla motorer och bogpropeller rakt i sidled om man vill och dessutom tränar lite. Det kan säkert ändå finnas orsaker att ha en häckpropeller. Ska bli intressant att "höra" hur TS resonerar. Ni som kan något om modellen kan ju hjälpa till med montaget så länge. Mackey
  18. 1 point
    Det är väl bra med hjälpmedel? När vi hade motorbåt med dubbla maskiner så fick vi ändå gå ut på spring ibland från den typen av bryggor som ChristerN nämner. Hade varit jättebra med både bog och häck propp.
  19. 1 point
    Jag kan se ett stort användningsområde för häckproppar och det är när man tex ligger långsides vid en mack och ska ut och vinden ligger på och man har båtar framför och bakom. Den som tankat vid hotellbryggan på Dalarö vet vad jag menar. Då tror jag inte man är hjälpt av dubbla maskiner utan en häckpropp är det enda förutom mankraft.
  20. 1 point
    Haha, bara väntade på att den kommentaren skulle komma. Som den alltid gör. Antagligen för han vill ha det. Han kanske har för mycket pengar. Eller så kanske han vill att barnen ska kunna lägga till. Eller så vill han bara vara 100% säker på att inget kan strula, hängslen och livrem. Kan man så ska man. Köööööör säger jag
  21. 1 point
    Funderar lite på vad som blir en bra lösning, akterpropeller, eller bogpropeller... Kanske en lätt fråga vid singel installation, MEN i mitt fall med dubbel installation, så använder jag jo fram/back för att få båten att snurra runt sin egen axel.. Vore det inte bättre när man har dubbel installation att montera enbart en akterpropeller? Jag tänker så här: Om jag ligger longside mot en kaj, har jag vinden från sidan, så kan jag tvinga ut fören med fram/back varianten, men aktern kommer då att rotera/blåsa in mot kajen, i detta läget vore det klart en fördel att ha enbart en akterpopeller, tycker jag:) E ni med hur jag tänker? Vad tycker ni om detta?
  22. 0 points
    intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp. KAn du vrida propparna var för sig. Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat" Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går Vindstilla krävs också
  23. 0 points
    Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också. Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre. Tyngre, känsligare och mer komplicerad. Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte. Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.
  24. 0 points
    Kan det där ge ens en märkbar effekt? Det brukar ju gå att köra ett par knop i sidled med saxade maskiner. Har svårt att tro att den där lilla vispen kommer ens i närheten. Tyvärr knappast ett alternativ till att lära sig att hantera sin båt. Att vid ett nödläge som TS skriver förlita sig på det arrangemanget är dödfött. För lite, för sent om man inte har insikt i vad som kommer att hända redan innan man hamnar i den situationen. Återigen, ett par knopar och grundläggande kunskaper i propellerverkan/avdrift går knappast att köpa sig fri ifrån. Om man inte lejer någon som kan köra båt för pengarna förstås.
  25. 0 points
    Har själv ägt en Windy 32 men med dubbla KAD43 Trångt mellan motorerna så för en installation med motor på insidan så får motorerna ur Inte så mycket jobb iofs och alltid bra att få ur gamla motorer och se över dom Förlängare behovs ofta på drevbåtar för att komma utanför dreven med häckpropellern Har dock svårt att se behovet av häckpropeller på en såpass liten båt med dubbla motorer och bogpropeller. Kan man hantera dubbla motorer och en bogpropeller så kan man få båten åt alla riktningar Har man lätt för att stressa upp sig eller gillar prylar så kan väl det få vara en ursäkt
  26. 0 points
    Ja idag ser man många som inte ens vet att båten tex går runt sin axel om man slår fram back på motorerna osv
  27. 0 points
    Inget svar på din fråga men nyfiken på varför du skall montera häckpropeller när du har dubbla motorer och bogpropeller?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy