Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/28/2020 in all areas

  1. 1 point
    Solcellsregulatorn sitter rätt placerad mot förbrukarbatterierna. Kopplingsplintar för plus o minus är perfekt för att få struktur o slippa en massa anslutningar på batterierna. Helt rätt tänkt: Battery protect som ersättare för huvudbrytare tycker jag är overkill (det blir en rätt dyr fjärrströmbrytare). Den gör främst nytta om du slår samman alla batterier till en bank och vill försäkra dig om att du har startström kvar till motorn.
  2. 1 point
    Så har jag själv kört men då har det varit 20 cm kabel. Har man flera meter så vill jag gärna en säkring nära batteriet. Sorry, jag kollade dåligt. Skyller på opedagogisk färg på plintarna. Själv älskar jag plintar, ordning och reda! En del har ju ett dussin kablar kopplade direkt på batteripolerna. Alla min batterier hade jag kopplat till en plint, alltså en kabel från varje batteri. Alla kablar lika långa så att de fick samma laddning. Tyckte det såg snyggt ut. När batterierna bytte båt så kunde jag plocka bort ett batteri åt gången. Jag tror det här kommer att bli ett riktigt bra elsystem och framförallt bekymmersfritt.
  3. 1 point
    Eftersom MD11 har lösa cylinderfoder borrar man inte cylindrarna till överdimension. När man ska montera tillbaks cylindrarna måste man ha en kolvringskompressor som går att öppna. Annars får man inte bort den. Topplocksmuttrarna som sitter under ventilkåpan måste ha en tätning under. Annars får man oljeläckage via dragstängerna. Förr bytte man muttrarna till nya när man hade haft av topparna, men muttrarna finns inte längre att köpa. Jag brukar försänka muttern på undersidan och montera en O-ring runt dragstången. Det brukar bli tätt.
  4. 1 point
    Stävöglor och kätting avsedd för fastlåsning är aldrig rostfria. De är oftast härdade och gulkromaterade. En rostfri låsögla skulle inte bli godkänd, då den är för lätt att klippa med bultsax.
  5. 1 point
    Jag kanske generaliserar litet, men faktum kvarstår, Nimbus- och Pricessägare använder aldrig körriktningsvisare, blinkers... på sjön. Stora muskelbåtar och stora amerikanska övermotoriserade pick-uper med likadan motor som i Viper och Corvette kallar vi någonting annat, formulera själv, men vi brukar använda att annat ord dör "kompensering av manligt genitala". Hurosom helst låter V8:r gôtt, måhända låter V10 ännu bättre. Flaket på de där små lastbilarna tycks alltid oanvänt, skinande blankt... Jo den gången jag var på party uppe på en flybridge kände jag mig rätt obekväm. Jag hade varesig Hawaii-skjorta eller Bermuda-shorts som dom andra festprissarna då var klädda i, för det skulle man tydligen ha den gången, enligt den dresskoden.
  6. 1 point
    Om vi fortsätter med vattenanalogin så är generatorn kannan med vatten och glaset är batteriet. Men, det finns en viktig skillnad. Glaset är försett ed ett lock med ett mindre hål. Man kan hälla på som fasiken men det rinner inte ner mer i hålet för det. Däremot kan man ha flera glas med hål då går det fortare. Dvs fler batterier. Dider fungerar bra om man kan ansluta sense kabeln efter dioden. Från vardera generatorn en diod till starbatteriet och en till Sterling, då blir spänningen garanterat tillräcklig för Sterling. Min motor är sk 1,5-polig dvs minsu är bara kopplad till motorn när startmotorn går. Det sker via ett kraftigt relä. Samma typ av relä skulle man kunna ha för att koppla ihop generatorerna. Eller ännu bättre, ett relä från vardera generatorn till Sterling. Reläna styr man med D+ på generatorn. Min favorit sedan länge. Idag ersatt med Victron som kan hantera LiFePO4. Dessutom bra funktioner som larm mm.
  7. 1 point
    Generatorerna lämnar nästan alltid det batterierna vill ha, de är de som bestämmer. Ju fler batterier desto mer laddning. Fler batterier gör också att de håller längre. Sen kan man lura laddningen med tex en burk från Sterling som laddar fortare.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy