Jump to content
Thursday 30 March 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/30/2023 in all areas

  1. 4 points
    För mig funkar det så att dom småjobb som skjuts till efter sjösättning dom blir inte gjorda då heller. Lättjan tar över.
  2. 3 points
    Jag påstår inte att drev är skit men att det finns nackdelar med många rörliga delar kan vi väl vara överens om. Hur många rörliga delar ett drev innehåller vet jag inte men rak axel innehåller bara en. Men som sagt olika saker passar vissa båtar och människor andra inte.
  3. 2 points
    Jätteintressant detta, men vi har nog förlorat Tråd-Skaparen - det var förra fredagen han skrev sina 2 inlägg... 1. Aquador 23ht och Finnmaster 7050. Båda drevbåtar med 170 hk diesel eller 205-250 hk bensin. Varpå han tvekar köp med avseende på att drev skulle vara komplicerat/dyrt att underhålla. 2. 10 knop är lagom hastighet. Varpå rak axel är ett ytterligt alternativ. När man köper båt kan det knappast var en första fråga att ställa om den har drev eller rak axel! Först bestämmer man sig för hur båten ska användas. Tex 4 personer ska kunna ligga och sola, sitta och äta utomhus (eller inomhus), kunna sova och ha med sig packning för 3 dagar. Båten ska kunna köras mellan Hanö och Karlskrona på 2 timmar (eller halv dag). Exemplet ger en storlek och layout på en båt, och dess hastighet. Därefter kommer det ge sig om det är en drevbåt, utombordare eller en snipa, segelbåt... Det är ytterst få båtklasser där man hittar alla driv-alternativ. Än värre blir det i framtiden, eftersom det mesta går i riktning utombordare. De flesta man pratar med i hamnen som ska eller har bytt båt, har missat frågan om hur den ska användas. Det finns båtar för alla aktiviteter, men inte alla i en konstruktion. En viktig punkt är naturligtvis klimatet där båten ska användas eller tiden på året då den används mest. Båtar för Medelhavet och Florida har stora öppna ytor och ett fast tak - för de behöver frisk luft och skugga. En del köper en båt för sin eget intresse, men ändrar sig senare då de inte får med sig frun och eller barnen - tex på grund av att det saknas toalett eller liggyta att sola, går inte att åka vattenskidor eller att den skumpar/väsnas för mycket... Drev eller axel är sig dock en intressant diskussion. Precis som ankaret i fören eller aktern. Det är mer jobb med ett drev, men fördelarna finns med - tex att tilta upp för att köra på grunt vatten eller in på stranden.
  4. 2 points
    Drevet innehåller en himla massa rörliga delar, ett drev avsett för dubbelpropeller innehåller än fler delar. Som redan konstaterats har ju båtar med drev inget backslag inombords, det är inbyggt i drevet. Båtar med axel har ju backslag av olika konstruktion, och för att vara övertydlig så innehåller även dessa en himla massa rörliga delar, men något färre sådana än vad dreven har. Om man nu behöver få sin båt bogserad, kan det vara lättare om den har ett roder, alltså en båt med axel, det kan gå att styra den någon, beroende på vad det är för båttyp. Båtar med drev saknar ju roder i ordets rätta bemärkelse och saknar ju då roderverkan vid bogsering... Både axelbåtar och drevbåtar förlorar ju "roderverkan" styrförmåga i olika grad då propellern inte snurrar. Båtar med drev är ju oftast planande eller ½-planande, sådana båtar blir vindens rov ganska snabbt då man lägger i friläget. Axelbåtar är ju också känsliga för vinden, men inte alls på samma sätt, då dessa har iallafall en liten undervattenskropp. Båtar med drev är lättare att manövrera i trånga hamnar, lättare att backa med, men det kräver en del övning och tankekraft. Båtar med axel och roder låter sig manövreras bra i låga hastigheter framåt, men vid backgång kan det vara litet si och så med manöverförmågan. Jag vågar påstå rent subjektivt att det finns ungefär lika många fördelar och nackdelar med drev kontra axel med backslag och roder. Så långt kan det vara oavgjort, men sannolikt är det billigare med underhåll av axel, backslag och propeller, om man nu inte råkar ut för ett totalhaveri, då kan det bli väldigt dyrt för både drevbåtar och axelbåtar...och då är det ju inte längre frågan om underhåll.
  5. 2 points
    Men motivation att fixa båten när det är minusgrader och 30 cm snö bredvid är inte så hög 🥶
  6. 2 points
    Det finns oftast delade meningar. Men du känner inte mig och du känner inte de personerna i forumet du länkar till. Du vet inte vilken ordning jag har på min båt eller hur de sköter sina båtar. Det blir ditt beslut i slutändan. För mig är korrekt service en försäkring mot höga kostnader och mot att båten ligger på verkstaden under vår korta sommar. Även om du skulle ha en försäkring mot motorras så är det idag inte säkert att det går att hitta en ny motsvarande motor. Jag kör en Mercury Pro XS 150 och rasar den, eller jag kör på grund så är leveranstiden så pass lång att jag är utan båt i sommar. Det kostar pengar att byta kamrem, och den håller säkert flera år till. Men du har säkert både bil och bostad försäkrat fast du inte räknar med att varken krocka eller få inbrott i bostaden i år? Båtlivet är årets höjdpunkt - så köp bort oron och risken är min rekommendation.
  7. 2 points
    Förstår precis 👍 som jag skrev tidigare myntet har två sidor och det ena utesluter inte det andra. Men att skriva att drev är skit och axel is da shit utan problem blir lite väl färgat. Allt utgår från vilken båttyp du vill ha och hur du vill färdas, och hitta det som passar just individen. I mitt fall passar inte axel och jag väljer då drev, den dagen jag köper segelbåt blir det en med axel där man tuffar på i sakta gemak
  8. 2 points
    Nu hoppas jag att mitt inhopp i denna tråd inte ger en "TBT-effekt", alltså tuppfäktande med flera tusen inlägg. Men om jag kikar på de senaste årens nytillskott på medlemmar i de båtklubbar jag är med i så handlar det nästande uteslutande om "badbalje-drevbåtar" för dem som på senare tid hittat till sjölivet, eftersom de tror att "badbaljan" är enklare att hantera. Medan de som åker "potenspinne", alltså propelleraxel, bland nytillskottet i dessa klubbar är sådana som varit på sjön så pass att de vet hur "potenspinnen" ska användas. Jag tror att osäkerheten om båtlivet är något att satsa på många gånger leder till drevbåten, att det därför är fler nybörjare som hamnar i "Bayliner-konceptet" än i "Albin 25-konceptet". Och Du TS: undvika drev behöver Du inte göra, lika lite som Du behöver undvika backslag/axel. Hade drevet varit "the ultimate disaster" hade de nog inte sålts i något större antal. Jo, för egen del så har jag tillgång till båda typerna av framdrift.
  9. 1 point
    Jag har med framgång lagt 4 lager VC-TAR som grundfärg på järnkölen. Det är en Epoxygrund med passiveringsegenskaper, (rosthämmande)
  10. 1 point
    Bustersäsongen är i full gång. Missade bild på själva sjösättningen, men den här bilden är från i söndags, en vecka efter sjösättnig.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Håller med dig till fullo. 👍
  13. 1 point
    Stryka segel? Pressveck så de ligger fint över bommen?😂
  14. 1 point
    Aha så du tänker då att om propeller axel blir behäftad med ett fel så lagar du det med båten i sjön då eller?
  15. 1 point
    Flottören är svår att missa. Största rörliga delen i hela förgasaren... Här är en video (det du behöver ha koll på börjar efter att skålen skruvats loss, vid ca 7 min 13 sek) som visar hur en typisk förgasare är uppbyggd när det gäller flottören och nålen. Kolla igenom tills du känner att du förstår hur mekanismen arbetar och hur det hela hänger ihop. Sen tror jag att du löser det utan problem. Se bara till att skruva isär förgasaren över en skål eller ett tråg, så allt som eventuellt ramlar av hamnar där du kan få tag på det. Om möjligt, rigga en kamera som filmar hela processen, så du kan se hur en skruv eller så satt innan.
  16. 1 point
    Nja, det var kallt vid båten då också, så det är lika illa som i helgen som kommer. Och så måste man prioritera i livet 😊
  17. 1 point
    Jag tycker tvärtom men det är nog beroende på båt kanske. Jag hanterar min nuvarande axel-båt mycket bättre bakåt än gamla. Prop-promenad (eller vad det heter på svenska) och bogpropp gör att jag kan fickparkera med vind i 'fel' sida utan problem. Gamla båten hamnade där vinden önskade när jag backade. Så; det kräver kanske att man lär sig och tänker men när man kommit dit kan åtminstone jag hantera min båt mycket bättre än vad jag kunde med drev. Hur jag än planerade med drev var det ändå något annat som bestämde var båten skulle. Hopplöst. Men; då är det kölad axel-båt mot amerikansk badbalja som jämförs, badbaljan hade mycket ovan vattenlinje och väldigt lite under.
  18. 1 point
    Just byte pga ålder är ofta omtvistat då det är väldigt beroende av i vilken miljö motorn förvarats och använts. Så visst kan man i vissa lägen dröja med byte pga ålder men detta är då något man själv tar på sig risken för och inget som kan motiveras på en nästan ny motor med stort värde. (Jag tummar dock lite på byte pga av ålder på våra entusiastbilar t ex, men det är en helt annan sak). Således är det irrelevant om man "måste" byta kamremmen efter 5 år. Har tillverkaren bestämt det så är det vad som gäller. Påstår firman annat så är det fel. I så fall skall du ha inskrivet i köpekontraktet att de står för all risk och kostnader vid ett ev. ras beroende på havererad kamrem de närmaste 5 åren, något de naturligtvis inte kommer gå med på. Men det är just vad det handlar om, och mot den bakgrunden och alternativet är det kanske lättare att förstå vilken "gambling" det handlar om. Och lättare att de accepterar att byta kamrem åt dig innan försäljningen.
  19. 1 point
    Trissjolle är ett bra val. Men undvik de äldsta generationerna, de har sugande plastskum mellan inner och ytterskrov som med åren blir mättat med vatten så båten blir alldeles för tung. Detta vatten är omöjligt att bli av med. Trissjollen är bra då den även kan ha utombordare. Håller du till i Stockholmsområdet så kan du köpa vår till lågt marknadspris, vi har ingen användning för den längre. Den är OK med storsegel, fock och spinnaker samt glasfibermast. Skicka meddelande i så fall.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...