Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/19/2021 in all areas

  1. 2 points
    En så skulle inte vara dumt att ha...
  2. 1 point
    Japp, mitt misstag, ska såklart vara en solid state för DC på båda sidorna, som till exempel ett sånt här : https://www.amazon.se/SSR-80DD-3-32VDC-SSR-modul-industriell-automatiseringsprocess/dp/B07PWPTC6Z/ref=pd_day0_1/258-1591838-1912806?pd_rd_w=ACDFc&pf_rd_p=94ac5e0e-f781-4504-b9ca-55a7e3698514 (upptäckte att det är klurigare att hitta uppgifter om effekttåligheten på dc, eller kanske snarare att de billiga sidorna som google hittar har ganska kass info ) Den enda båtelmotor jag kommit i kontakt med hade tryckknappar för hastighet +/- så därav min fundering.
  3. 1 point
    Ett sådant här borde väl funka, TE F7 A Latching
  4. 1 point
    Läs gärna specen innan länkar läggs upp till produkter. Det där är ett villospår - dessa reläer är gjorda för AC och primärt tänkta för styrning av elnätapplikationer. Båtmotorn går på DC, något som TS redan påpekat i sin jakt på bistabila kraftreläer: Sedan finns det visserligen halvledarreläer för DC och höga strömmar, men de tenderar att dra iväg i pris.... Jodå, det är oftast bara en grov vridomkopplare, direktkopplad till motorns olika uttag på lindningen.
  5. 1 point
    Ger dig en MAXAD service samt vinterkonserverings guide för en sjövattenkyld motor (gissar att din är det). Börja med att varmköra motor (står den på land, använd muff med vattenslang). Sug ur motoroljan och byt samtliga filter (olja/bränslefilter). Om vattenseperationsfilter finns, töm den. Byt tändstift och inspektera tändkablar samt fördelarlock med tillbehör. Fyll på ny olja. Fyll på Sta-bil i bränslet efter rekommendation. Lossa samtliga kranar/avtappningspluggar på motorn, även slang till termostathus och slangar till sjövattenpump. Låt allt vatten rinna ut. Byt impeller. Sätt tillbaka alla slangar och kranar/avtappningspluggar. Förbered med glykolblandning i dunk/drevsäck/balja med ev. muff så motorn kan suga i sig den rätta glykolblandningen. Jag själv använder balja och spolmuff med dränkbar länspump under drevet. Starta motorn nu och titta så hon spottar ut din glykolblandning, stäng av motorn, får INTE gå torr. Spraya hela (överallt på el, block limpor ect) motorn med CRC 6-66, torka av överflödet. Töm oljan i drevet (om drev finns) och ersätt med ny samt NYA packningar till pluggarna. Jag brukar alltid provtrycka innan jag fyller på olja, men är oljan inte vattenblandad så är den okej, men enkelt ingrepp och bra att göra. Inspektera anoder, byt om dom är slut. Klart.
  6. 0 points
    Men har inte den elektriska motorn redan någon form av liknande funktion? För jag utgår ifrån att reglagen som brukar sitta på handtaget inte används för att bryta 40A? Nu har du ju iofs inte berättat vad det är för motor du har men förutom bistabila reläer finns ju även solid state reläer typ detta : https://www.electrokit.com/produkt/halvledarrela-3-32v-40a/
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy