Jump to content
Friday 22 November 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/22/2019 in all areas

  1. 3 points
  2. 2 points
    Det är noterat - men jag har uppfattat frågan kring hur man bygger ett enkelt och bra system för hantering av kiss och bajs ombord, och då jag är väldigt nöjd med mitt system och vill varmt rekommendera det till dig, men har fått en - som jag ser det - konstigt påstående kring skitpluggars uppkomst i det ville jag reda ut det. Vad gäller den mulltoa som diskuteras nu är det något annat än en murarhink med torvströ som i praktiken är ett utedass, och jag kan absolut se fördelar med en sådan produkt. På min älsklings landställe kör man dasstunnor med torvströ; funkar hur bra som helst, men inget jag skulle vilja ha ombord då det luktar en del samt man fyller snabbt upp dessa hinkar som sedan skall tömmas i en kompost för att brytas ner till jord, vilket inte är ett problem på ett landställe men betydligt svårare på en båt.
  3. 2 points
    Ser fram emot förklaringen varför det inte kan bildas en skitplugg vid gröna pilen, men det kommer att bli en vid röda - oavsett vem som förklarar. 🙂
  4. 2 points
    Dom reaktiva ämnena kan ha blivit något blockerade. Det går ofta att lägga komponenterna i varmt vattenbad... 50-60 grader några timmar. Och eller härda i värme.. upp till 120grader men redan vid 60-80 får du mycket bättre tvärbindning. Gäller även "färska" varor. Det härdar alldrig och blir alldrig max vid rumstemp. Hördning i värme, även efter "vanlig" härdning höjer oftast alla värden.. brott, drag, tryck-styrka. Vidhäftning och värmetålighet med 15-30% ca
  5. 1 point
    Ett vanligt bomkapell funkar väl med lazy-jacks, men ändå bra att bli av med linorna när man seglar. Måste prövas.
  6. 1 point
    Nej du behöver inte komma upp i så hög värme. Reaktionen blir snabbare vid högre temp. Alla härdsystem går snabbare vid höjd temp och viceversa. Generellt redovisas härdningstid för härdning i ca 20 grader. Härdningstiden halveras generellt med steg om 10-graders temphöjning. Ex. Låt säga att härdningstiden är 2h så blir det 1h i 30grader 30 min i 40 15 min i 50grader.. sen blir kurvan mindre linjär. Oftast anges härdning till "hanterbar" eller mekaniskt "hanterbar" ibland anges både hanterbar och fillt härdad. Ex. Härdtid 2h fullt uthärdad 24h. Sönker du temperaturen med 10grader blir iftast härdtiden mer än dubbelt så lång. I vissa fall 10-100ggr längre. En del akryl-varianter går att härda långt ner t.o.m. i minusgrader. Epoxi slutar i stort sett att härda vid plus 4grader. Fryser du blandad epoxi till -18, kan du lätt förvara det i månader. Sen sker det ju alltid en termisk reaktion som är mer eller mindre stark när komponenter och reargenter blandas och det ger högre temp i själva "limmet" Så som gällande allt annat är det många olika parametrar som påverkar. En del polyuretaner kan tex bli helt obrukbara om dom tex fryser. I vattenbad i ett dygn kan man ofta få tillbaka full funktion.
  7. 1 point
  8. 1 point
    ...fast det blir ju ingen skillnad vad gäller sedimenteringen mellan de olika förslagen..? Som sagt; hade man haft T-röret högre upp på slangen, fine... men näe. Ingen skillnad som sagt.
  9. 1 point
    Jag brukar använda handpumpen för att tömma ur några liter diesel varje vår. Då får man bort lite vatten i alla fall.
  10. 1 point
    Nyckelordet är "sedimentering", tyngre partiklar sjunker. Japp, vatten & vinäger. Om man missar. Men, alla som har verkar vara löjligt nöjda.
  11. 1 point
    Du har rätt, det blir ingen plugg vid den gröna pilen heller. Risken för plugg är om man kopplar systemet som den första bilden men utan ventil under T-kopplingen. Då står det ständigt en avloppspelare i slangen. Många amerikaner tycks nöjda med sin "natures head" mulltoa och hävdar att det finns tömningsstationer för det. De kanske ligger före oss i att lösa problem som lagstiftningen orsakar?
  12. 1 point
    Delar samma erfarenhet. I synnerhet mot vissa material och ytor är det svårt att få bra vidhäftning som håller över tid. Förvärmning med värmepistol kan dock kanske hjälpa. Men finns inget annat bättre hemma så tager man ju vad man haver. Och smältlim är praktiskt om man måste använda prylen snabbt då limfogen ju "torkar" på minuter 😋. Men för mer långsiktiga limningar (allt från trädetaljer till displayfönster) använder jag ofta ovan nämnda MSP-klet.
  13. 1 point
    Ett sätt kn vara att svetsa dit en mutter med rörgänga och sen bara skruva ner en vanlig slangsockel. Fast jag skulle nog välja kopparrör. Men bra tänkt! En helt annan lösning är pumpa upp från tanken med en elpump till en dagtank som matar motorn. Dagtanken har ett överlopp som rinner ner i huvudtanken. Har motorn retur så går den också till dagtanken. Då kommer dagtanken att värmas vilket innebär att vatten och diesel lättare skiljs åt.
  14. 1 point
    Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren! Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och... I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!
  15. 1 point
    Du är observant! Jo, på ena bogen får man störd både vind och segelform. Detta antika problem har en innovativ engelsman löst genom att skapa "split junk rig".
  16. 1 point
    Har aldrig funderat på hur det fungerar med Djonk men nu när jag tittar på bilden, hur gör de vid slag? Tänker om seglen bara vrider sig som på en bermuda så måste de ta i masten och segla som en kratta på en bog. Eller finns det något smart sätt?
  17. 1 point
    Fakta om urinseparerande mulltoa (enigt NatureHead) Vid uppstart fyller man burken med ca 7 liter torvmull eller kokosfibrer. Sen fyller man inte på mera. Ca 75 liter torvmull anses räcka ett år. Kokosfibern kan man köpa i “block” som väger 250g/st. De ska bötas upp innan användning. Man lägger i två block. Kokosfibern är lite dyrare men ska vara lite bättre och tar mindre plats ombord. Sen klarar toaletten 60-80 “besök”. Mullen får man deponera som hushållsavfall men helst ska man låta den ligga och multna i 6 månader, sen är det jord. Urinen kan man hälla ut på öar eller tömma på sugtömningsstation. Ska man hälla de på rosorna så ser man med 8 delar vatten för att det inte ska lukta. På långsegling tömmer man i havet. Fler och fler husbilar har urinseparerande mulltoa, i USA säger de att de är mycket vanligt vid nybilsförsäljning. Byter man ut en bef båttoa så slipper man genomföringar, pumpar, slangar och tankar. De som gjort det säger att fördelarna är bättre lukt ombord och att man får mer plats. Sök och läsa vad folk som har denna lösning själva säger.
  18. 1 point
    Hade gjort på samma sätt. Epoxi fungerar också men risken är att man kladdar ner. Skulle man behöva ta bort i framtiden så är MSP enklare.
  19. 1 point
    Jag har inte sällan använt Biltemas transparenta marintätning för liknande saker (MS-polymer). Fäster bra (men inte för mycket), är mer flexibel än de Sikaflexliknande PU-baserade svarta och vita samt är diskret i sin färg. https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259
  20. 1 point
    Ska titta på filmen. Fattar fortfarande inte hur effekten kan bli högre om man uppgraderar vevhusfilter. Om vevhusfilter är igensatt så trycker motorn ut sig olja. Att bygga om just DET är nog mycket bra, men man ska nog inte tro att man höjer någon effekt.
  21. 1 point
    Här ser du vad en äldre fenkölad båt pallar för när det smäller! plasten var billig förr och kölfickorna djupa! https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning
  22. 1 point
    Det du behöver är en kabel mellan huben (som sitter bakom ratten i regel), och gpsen. Det du behöver kolla är att du har lediga hubuttag, om inte behöver du köpa till en extra hub. Det är bara att skarva ihop Yamahas NMEA 2000 kontakt med Garmins NMEA 2000 kontakt. Blå till Blå, och Vit till Vit. Röd och svart används ej. ( och -) Sen får upp den motordata som finns i det lan från motorn på plottern. //Peter Senast ändrad av Peter069 | 17 juli 2010 | 18:24
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy