Jump to content
Saturday 04 July 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/04/2020 in all areas

  1. 2 points
    Det kommer säkert härda ut om du bara blandat enligt alla konstens regler. Epoxy är inte känsligt på samma sått som polyester, där härdningen kan avstanna helt och sedan inte komma igång igen. Vattnet i sig gör ingen större skillnad om det inte kommit åt att blöta upp glasfiberduk t.ex, För vidhäftningen spelar det säkert ingen roll heller om inte vattnet nått gränsytan mellan gammalt laminat och lagningen. Ingen utom du kan veta detta. Med regn kommer också vanligen lägre temperaturer och därmed tar det längre till för härdningen, ungefär en fördubbling av tiden vid en temperatursänkning om 10 grader. Men, som sagt det kommer att härda och hållfastheten måste inte ha påverkats.
  2. 2 points
    Diesel är generellt att föredra i en båt, mindre stök, mindre känslig för fukt osv samt drar något mindre bränsle. Fördelen med en V8 är att dom är tystare och billigare att underhålla när något händer. Jag har haft en 2556 med en V8, 350. Det är en trevlig båt, med den mindre V8an drog min båt 2,5L/ distans har jag för mig. Vet inte hur mycket en diesel kan dra, 1,6 kanske. Dieslarna har dyrare delar än vad bensinarna har. Beroende på körmönster så hade jag gjort drivmedelsval därefter. Kommer du köra mycket 1500 distans/ år - då är det billigare att köra en diesel. Kommer du köra 250 distans per år så kommer dieseln att bli dyrare iom dyrare service osv. Jag hade personligen tittat på alla 3 båtarna. kollat hur insatta säljarna är i sina båtar - hur väl underhållna och omhändertagna dom är. Sen hade jag betalat en soppaslant till säljarna för en provtur i alla 3. Därefter köpt den som tilltalat mig mest. Skicket är absolut avgörande på begagnade båtar. Jag hade hellre köpt en välvårdad och välunderhållen fin båt med V8 än en normal till halvtaskig båt med en dieselmotor. Vet av erfarenhet att det kostar enormt mycket att rusta upp gamla ej underhållna båtar.
  3. 2 points
    Välkommen hit till maringuiden. Du ska tveklöst gå på motoralternativ B dvs aq 41 den kommer ge dig minst krångel. En skottsäker maskin, som går billigt med lite underhåll. 32 an är också en bra maskin, men 4 cyllar, här finns lite mer kringutrustning som kan retas. Undvik bensin och v8, detta är vad jag anser iaf. Lycka till med ditt båtköp. // Peter
  4. 2 points
    Dom där ”kofötterna” är de bästa fästingborttagarna jag haft. Funkar bra på både hundar och människor.
  5. 1 point
    Va kan de va? Dessutom är remmen alldeles svart! Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till? Har testat med ny bensin och att vända på batteriet.
  6. 1 point
    Men faktum är att en del produkter från USA är av en något annan kvalitet än vad vi har här i norden, så är det tyvärr. Men jag håller med dig i din tanke.
  7. 1 point
    Eftersom det är TS tråd och TS som skall utöka och har vanliga blybatterier, så svarade jag främst utifrån TS förutsättningar . Regulatorerna - och nu talar jag "standard" - levererar sin utspänning och sedan drar batteriet strömmen. En del är mer intelligenta än andra och om panelen inte orkar lämna all ström som önskas kommer spänningen säcka från den, och de försöker då hitta det läge där belastningen på panelen är som mest gynnsam för maximal effekt ut (typiskt MPPT). Din fråga: Om spänningen håller 14,4V så klarar ju redan nuvarande källa (regulator 1) att leverera strömmen som behövs, det blir inte mer laddström för att även en annan regulator (2) också lägger ut 14,4V på samma ledning. Om däremot regulator 1 inte orkar hålla uppe spänningen eftersom batteriet vill ha mer ström än solpanelen orkar ge, kommer regulator 2 (eller generatorn, laddaren eller vad som) att skjuta till vad den kan för att hålla spänningen uppe så högt de förmår tillsamans. Och därmed ökar möjlig laddström - så länge batteriet vill ha den.
  8. 1 point
    Nu kan man snart gå i pension! Det visade sig vara en gammal insprutningstopp som någon konverterat. Enligt en bekant som mekat mycket B20 så ska toppen även vara bearbetad, både planad och portad. Ventiler ska också vara något större. Man ser även på 3ans(?) cylinder att det stått vatten i den rätt länge. Sotningssats är inhandlad ifrån KG trimning, även kompletteringssats. Oljan är ur motorn, toppen rengjord, ventiler och säten är inslipade. Börjat måla på lite delar runtomkring och även toppen, har inga bilder på det man ska försöka ta när tid finnes. Uppdaterar mer eftersom!
  9. 1 point
    Liiite OT Hade en 41:a med 290 drev i förra båten. Ganska välskött motor även om den rök en del men efter ett par år i min ägo la styrningen av. Min meck konstaterade att styrgaffeln var sönderrostad. Tog mig till varvet med bogisen som enda möjlighet att styra. Spännande! För att byta styrgaffeln så behövde motorn lyftas ur vilket var ganska krångligt i den båten, men varierar ju naturligtvis mellan olika båtar. Passade på att byta intercoolern (?) och en del annat och de bytte spridare och lite annat som jag inte kommer ihåg och rev delar av motorn och med en beggad styrgaffel landade jobbet på lite över 100’. Lämnade båten som inbyte vid köpet av nuvarande och firman som tog emot den ringde efter en vecka och sa att ett lager till vevaxeln gått vid transporten till firman. (So what sa jag). Summa summarum menar jag att alla båtar kostar pengar och det finns inga ”skottsäkra” motorer.
  10. 1 point
    Som jag förstår dig så är det hål i lagningen/skrovet och så frågar du om detta är OK. Var det så du menade? Betyder detta att det inte runnit ut någon epoxy eller vad är det du försöker säga?
  11. 1 point
    Jag är ingen älskare av amerikanska produkter. Men det man kan säga är att båtarna du tittar på går väldigt fin i sjön. Satsa du på en diesel, den blir också lättare att sälja när du en dag ska byta. Jag hade i mina yngre år en hel del amerikanare allt från femtiotal till tidigt sjuttiotal. V8 or var nog bra när de en gång i tiden kom i produktion, de var då tillverkade för en bil inte för en båt med höga varv. Jag har skruvat en hel del med dessa motorer och tycker inte om dem, de går bra när de är nya men när de börjar retas är det bara plocka ur och helrenovera. De dieslar du tittat på är fina maskiner med väldigt lite krångel, går och går många tusen timmar. Det som brukar strula till det är den mänskliga faktorn, sköt din motor följ service boken och den ger dig kärlek tillbaka. Det man kan säga är att 41 är en större motor med mer volym, den behöver inte arbeta lika hårt som 32 an. På 32 an har du en kompressor den kräver sin skötsel med olja och remspänning och det är inget märkvärdigt i sig. Och jag antar att du har dp 290 drev på de båda dieslarna, mycket bra drev med lite krångel hållbara och finns otroligt mycket beggade delar att tillgå om nu något går sönder. Av dessa två alternativ du har kvar så har du gjort ett klokt val om du frågar mig, det som mer kan retas är turbon på de båda maskinerna inga dyra kostnader direkt, en utbytes ligger på runt 7000 :- kanske någon krona till. 41 Maskinen är mest skottsäker och har störst slagvolym jämfört med 32 an vilken du väljer går på ett ut. Enkla maskiner lätta underhåll som du enkelt klarar själv. // Lycka till återkoppla gärna ditt köp här på Mg så vi nyfikna får veta.
  12. 1 point
    Tack, den ser fin ut. Rätt storlek och bra inredning, dessutom med toa på bästa platsen. Däremot är det nog bara aktuellt med båtköp från svenska västkusten. Ingen av oss kommer att ha möjlighet att transportsegla nån längre sträcka, eller låta andra transportsegla eller landtransportera. Så Strömstad till Malmö, kanske. Men dyker det upp nån på rätt plats så är den värd att kolla närmare på.
  13. 1 point
    Ja det var ju omtänksamt mot fästingarna.
  14. 1 point
    Jag sitter nog inte inne på den absoluta sanningen, men har tagit till mig att paneler som ger olika strömstyrka begränsar varandra om de kopplas på samma regulator. Å andra sidan kan man fråga sig hur en regulator som kopplas in på ett system som redan matas från en annan regulator agerar. Har kort provat att koppla in 2 vikbara 50w paneler till ordinarie glaspaket, även den 50W. Resultatet blev snarare 6A än 9A vid provtillfället. Var och en gav 3A. Hann inte studera fenomenet och eventuella felkällor ytterligare.
  15. 1 point
    En båt som jag skulle hålla ögonen på lite extra är Sunwind 311. Den uppfyller alla dina krav, och har samma layout invändigt som Excel 319. Har sett priser från 160-200 tusen, finns en senare version med badplattform som heter sunwind 312. Kolla på finska sidor nästa år om du är intresserad.
  16. 1 point
    Vi får se om det fungerar som det ska nästa gång vi åker. Överlever säsongen annars och byter kolven efter upptagningen.
  17. 1 point
    Härligt. då släpper vi v8:an Och väljer mellan kad och aq 41
  18. 1 point
    Meddelar att Monark 670 Baljan är still going strong sjösättning om en vecka sedan ut på sjön.
  19. 1 point
    Svaret är redan givet! Diesel! Ju nyare motor desto bättre, men kolla även antalet motortimmar! Som redan sagts är 41 helt analog och okomplicerad. Kad32 med nytt drev låter lockande men det är en mer komplicerad motor. Å andra sidan är det ju en prisfråga också. Men bensin ombord, no, no! I de farvatten jag navigerar är tydligen bensinbåtarna diskriminerade då det inte är självklart att det finns bensin annat än i gröna plastdunkar på sjömackarna.
  20. 1 point
    Om TS vill ha en regulator på sina solceller finns två alternativ. 1) Byta befintlig regulator till en större. 2) Skaffa en till regulator till för extrapanelen. En enkel regulator till extrapanelen kostar mindre än 200 kronor och en ny större lite mera avancerad regulator för båda panelerna kostar en tusing och uppåt. Vad som är bäst är en smaksak tycker jag. Tillägg: Håller med herr Ohm om att kolla upp verklig effekt på befintlig panel. Effektminskningen på vår 15 år gamla panel är klart begränsad. Märkeffekten är 50 W och den ger 48 W vid sol.
  21. 1 point
    För många av oss som bor här är det rena paradiset, lediga klippor, plats på Koster och inget trafikkaos för att "je ska bare"...det är vi inte bortskämda med. Fler och fler man pratar med tycker det är skönt utan "ockupationsmakten" även om det kanske krisar för handel och krögare...av vilka många faktiskt själva skapat sina problem genom att rikta sig till, primärt serva och prisa sig mot norska kunder. Hur synd det är om dessa är upp till var och en avgöra, men var ex av Strömstad Tidning har alltid något skrivet om prisbilden. Några exempel, kanelbulle på finaste fiket - runt 35 kr, pizza för avhämtning - 90 till 120 kr, hygglig a la curt middag för 2 med vin - 700 minst, en stock snus - ca:80 kr dyrare än Göteborg Och detta är året runt, alltså kan krögare inte påstå att "vi ska ju leva hela året på det".
  22. 1 point
    Haha, ja det kan jag tänka mig. Ingen semester-vila där inte. 😎
  23. 1 point
    Nu är solenoiden bytt, har inte provkört båten än men när jag testade trimplanet så "gnisslade" det lite om kolven (kärvar kanske) men fortsättning följer.
  24. 1 point
    Hej Jag har också Bennet trimplan på vår Yamarin 68DC. Det märkliga är att jag måste trycka ner dem manuellt först sen funkar de som de ska ett tag. Lite märkligt.
  25. 1 point
    Finns ju några motorer att välja på som ligger i spannet 2-t 100 hk. Så vad är det för motor? Räcker att köra igenom motorn med sötvatten innan vintervilan och den ska förvaras i nedfällt läge så vattnet rinner ut. Smörj samtliga ställen där det finns fettnipplar Ta bort propellern och fetta in axeln. Byt olja i växelhuset Impellern behöver inte bytas varje år.
  26. 1 point
    Tack för era svar! Det är naturligtvis ett nätverksinstrument, det passar inte in i min båt så nu blir det till att jaga ett traditionellt instrument. mvh Kent
  27. 1 point
    41- motorn har inga avtappningsslangar. Däremot finns avtappningskranar på blocket och avgaslimpan som man kan sätta slangar på. Det finns en avtappningsplugg under värmeväxlaren men där går det inte att få på någon slang, så det bukar sluta med att man får släppa ut kylvätskan under motorn ändå.
  28. 1 point
  29. 1 point
    Du har en väldigt fin hund, som ser ut att ha en päls där man enkelt ser och känner fästingangrepp. I vår familj kallar vi denna fästingbortagare lite skämtsamt för kofoten. Fungerar på samma sätt som när du ska dra ut en spik ur en planka (förs in mellan fästing och huden). Minimal risk för smittspridning när man tar bort fästingar. Vi har en liten fästingburk fylld med lite vatten och diskmedel, så man enkelt kan plocka flera fästingar om det behövs. Fästingskydd finns inte (undvik högt gräs), men borrelia går att bota med penicillin. TBE är ganska ovanligt tack o lov. Sedan ska man inte överdriva riskerna, vi har i genomsnitt haft tre hundar i familjen de senaste 30 åren utan att någon har insjuknat. Ett tips är att skaffa en borste och borsta av hunden om ni gått mycket i ett område med högre risk, innan hunden får hoppa i jollen.
  30. 1 point
    Så då är dasset utrensat, avloppstanken borta likaså, det vart en halv spann äckelgegga i botten o det rann ut lite i båten. Men nu är detta utrymme nästan klart. Nu ska i nästa steg ta bort på andra sidan innan rengöring o målning påbörjas...
  31. 1 point
  32. 1 point
    Jag håller definitivt med de föregående skribenterna. Många av de brister som säljaren redovisar tyder på ett fruktansvärt ointresse för att underhålla båten. Med den attityden så kan jag gissa att även motorerna är rejält misskötta. Ni riskerar att spendera mer tid på motorverkstäder med den båten än vad ni hinner vara på sjön med den. Å sådana besök tenderar att bli rätt kostsamma med dubbla motorer.... Lockas inte av det låga priset, slutnotan kommer att stiga ordentligt innan ni är nöjda med den båten och har den i ett driftdugligt skick. På båtar av denna typ så är skicket på motorn det absolut viktigaste. Att byta motorer kostar ofantligt med pengar. Om ni ledsnar på båten så kommer den att vara svårsåld utan fungerande motorer (= kostsamt motorbyte eller renovering). Leta efter något fräschare så ni kan spendera er tid med att njuta på sjön.
  33. 1 point
    Ja du verkar ha ett problem där.😂 Jag har problem med att få i backen på min, dessutom så har turbon aldrig funkat i kyla och remmen verkar vara borta helt?
  34. 1 point
    Alltså, tusen tack för alla tips! är inte detta forum otroligt? Att så många delar med sig av sina erfarenheter. Tack! Igår la jag till i Västervik efter segling i en vecka från Stockholm. Jag har praktiserat tipsen jag har fått. Jag fäller ankaret mer kontrollerat, så långt ut jag vågar. (Svårt att bedöma avstånd bara). Jag bromsar med ankaret 2-3 gånger och ser till så att det har fäste. När jag lagt till spänner jag upp ankarlinan, sedan väntar jag ca 10 minuter. Sedan provdrar jag i ankaret. Efter det släpper jag ut en blyplätt på ankarlinan, som får löpa i en karbinhake. Blyplätten är fäst med en tamp så att jag kan reglera avståndet. Med dessa tips har det faktiskt fungerat perfekt under veckan och ofta har behövt dra loss ankaret med motorkraft. Soliga seglarhäslningar från Emil
  35. 1 point
    Man kan även ta hem på kättingen/linan tills man har ankaret rakt ner, avvakta och låta ev småvågor och rörelser i båten göra jobbet. När ankaret skall upp underlättar det om man inte har bråttom.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy