Jump to content
Friday 23 April 2021

vega1959

Medlemmar
  • Content Count

    494
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

93 Expert

About vega1959

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nemo

Recent Profile Visitors

1,111 profile views
  1. Jag har lagat många kapell genom åren som har haft förslitningsskador i hörn och på ställen där bågarna sitter. Det kapell som ska skydda fladdrar lite grand i vinden och till sist har det nött hål på kapellet under. Man får räkna med att byta kapell då och då och kanske få lämna in det för genomgång och översyn av sömmar och blixtlås hos en kapellkunnig firma
  2. Om lagförslaget kom skulle det vara roligt att höra argumentet av någon som var emot förslaget.
  3. Jag köpte Mentes automatiska trimtillsats. Har fungerat över förväntan i två somrar. Det enda problemet var att kablarna i min gamla Instatrim var kablarna förväxlade. När båten lutade trycktes fel trimplan igång och båten lutade ännu mer, men det var ju lättfixat.
  4. Nu har det gått en vinter till jag har haft snö på pressen nu i år så fläktarna har inte riktigt kommit igång ännu. Men nu börjar solen komma så pass högt på himmlen så att fläktarna har en möjlighet att snurra igång. De går i så fall in på sin femte sommar och har då hållit bättre än man kan förvänta sig av prisnivån.
  5. Jag har haft två dyra från känd båttillbehörsfirma, de fungerade i 3år, med lite petande på fläkten kunde de gå igång med lite oljud, mentill sist tröttnarman och köper nya. Nu har jag haft fyra från Biltema i fyra år, den uppladdningsbara typen med batteri. De fungerar perfekt, med farten inställd på halvfart snurrar de hela natten. De är väl värda att satsa på.
  6. En vanlig genomsnitslig körtid för en motorbåt är ca. 40tim om året, visserligen 10år gamla siffror men mycket mer är det nog inte.
  7. Jag har ingen dyvika i min senaste båt, jag suger upp med en pump och det sista torkar jag upp. Så jag tycker att du låter pluggen sitta.
  8. Enligt svenska sjöräddningen har de gått på grund inne i Mariehamn. Det var i detta fallet ingen underdrift.
  9. Det är mycket "segel" när de vänder bredsidan till.
  10. Jag har en Nimo 27 och den såldes med axel eller drev. Sista åren med drev och en Volvo Penta AQAD 41 200hk, i början hade de Ford 160hk drev sedan kom VP TAMD 40 axel och AQAD 40 drev. Det blev helt olika karaktärer på båten, från en långsam lugn marschfart på 6 - 7kn till en planande färd med marschfart på 22kn. Det är bara att välja
  11. Jag har i mitt jobb åkt fram och tillbaka mellan just Åland och Sverige sju dagar i stöten, jag jobbade på Birka Princess. Jag tyckte nog att när sändaren i Sverige blev svag kopplades finland in. Längre resor än så har jag inte gjort i min fritidsbåt. Så jag har inte upplevt något stort behov av VHF
  12. Jag har förut bytt mina bälgar själv på mitt 290drev, efter en beskrivning på nätet. Jag hade inte haft motorbåt förut, så svårt var det inte och inte tyngre än att frun och jag klarade det själv. Vill man få hjälp är det inte jättedyrt heller. Så drev är inte dumt tycker jag. Att sedan manöverbarheten är bra är en stor fördel, att den går billigare är också bra. Men visst rak axel kanske går utan underhåll i fler år, men inte hur länge som helst.
  13. Jag vågar knappt skriva detta, det är väl att trampa på mångas tår. Jag tycker att det är lite larvigt att man måste ha utbildning för att prata i telefon. Ja, nu får jag väl ovett av halva båtsverige. Nej jag har inte VHF. Jag rör mig sällan utanför mobiltelefontäckning. När jag tog de utbildningar jag har på 1980 talet, (jag har Förarbevis och Kustskepparen) då var ett av argumenten för att ta VHFcertifikat att man kunde få väderleksrapporten smidigt. Men det argumentet har runnit ut i sanden. Ett annat argument var att om man går på grund och gör ett anrop hör alla runtomkring detta och kan komma till platsen, det är väl ända gången det kan komma till nytta. Men om jag då ringer sjöräddningen går de ut med ett anrop och då hör alla runtomkring, ja alla som tycker att man ska ha VHF. Men numera har jag en navigator/plotter så sannolikheten har minskat att jag går på grund. Är det riktgt allvarligt ringer man annars sjöräddningen och får hjälp av dessa enheter.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy