Jump to content
Wednesday 28 September 2022

vega1959

Medlemmar
  • Content Count

    507
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

99 Expert

About vega1959

  • Rank
    Flottiljamiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nemo

Recent Profile Visitors

1,464 profile views
  1. Det nya limmet löser upp det gamla och alltihop ramlar ner Du måste slipa/tvätta bort det gamla limmet.
  2. Nu kommer jag med ett riktigt sent inlägg, ursäkta för det, med anledning av ditt inlägg om underdurk. Jag kände en kille/gubbe som varit till sjöss, han använde ordet underdurk om taket i båten. Rätt eller fel jag själv vet inte?
  3. Efter 28 år med segelbåt bytte vi 2016 till motorbåt. Valet var enkelt, planande båt med akterruff, köket nere i båten så att sittbrunnen blir större, vi visste att vi inte skulle gör några långkok så ingen nackdel att ha köket nere i båten. Det blev en Nimo 27 med en marschfart på 22 knop, 290 drev med en AQAD41 200HK Vi hade upplevt ostkusten, nu håller vi oss i Stockholms Skärgård.
  4. Jag har ett Morsereglage. Det var fullständigt omöjligt att smidigt finjustera farten. Jag har nu bytt vajern till en typ av lågfriktionsvajer/teflon. Nu kan man finjustera med fingertopparna på ett mycket enkelt sätt. Det var värt varenda krona.
  5. Jag använder en drevsäck när jag samlar upp avgasvattnet, glykolblandningen kopplas in via min trevägskran på genomföringen. Drevsäken tar mindre plats att förvara än en stor tunna. Jag har en VP 41B och 290drev.
  6. Exakt , alla stolta fartyg backar bäst mot vinden. Det använde jag ofta när jag seglade Vega. Så i det beskrivna läget är det bara vänta till fören fallit av tillräckligt, sedan backar man ut,
  7. Jag ser att den har motornummer 5492. Jag hade en motor från 1973 och den hade nr. 5412. Kanske tillverkad samma vecka.
  8. Jovisst var så att de båtar som hade dynastart klarade sig med det, den laddade utan problem ett 50A batteri. Men kraven på utrustning steg och då monterades det precis som du skriver en växelströmsgenerator på ca.30A på andra sidan, då kallades motorn MD6 B
  9. Jag tycker också det ser ut som en dynastart, då är det en MD6 A. Från början av 1970 talet.
  10. Det finns Alcantara för båtbruk, den är ljustålig och gjord för ändamålet. Den har den fina moccakänslan som du antagligen eftersträvar. Jag har detta material uppe i båten, men under tak jag har en kabinbåt. Jag har haft min klädsel i tre säsonger och är sk-tnöjd.
  11. Om man som nybörjare provar att splitsa ett öga kan det knappast bli sämre än de förtöjningslinor jag köpte i kända båtbutiken. Det var en nybörjare som heter duga som hade provat på splitsningens konst.
  12. Det är en bra ide' du kan lämna in kapellet och be att de lägger ner 2 tim. på renovering av sömmar. Då hinner de med de flesta stora viktiga delarna och största revorna. Timpriset ligger i Stockholm på minst 700kr per timme. Vill man även ha rutorna bytta blir det dyrare då tilkommer även materialet.
  13. Jag har lagat många kapell genom åren som har haft förslitningsskador i hörn och på ställen där bågarna sitter. Det kapell som ska skydda fladdrar lite grand i vinden och till sist har det nött hål på kapellet under. Man får räkna med att byta kapell då och då och kanske få lämna in det för genomgång och översyn av sömmar och blixtlås hos en kapellkunnig firma
  14. Om lagförslaget kom skulle det vara roligt att höra argumentet av någon som var emot förslaget.
×
×
  • Create New...