Jump to content
Sunday 03 July 2022

tomeriksen

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

tomeriksen last won the day on April 23

tomeriksen had the most liked content!

Community Reputation

8 Neutral

About tomeriksen

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

459 profile views
  1. Det är många specialbitar i hörnet där fördäcket träffar skarndäck. En av dessa har tryckts upp lite och har därför en helt annan vinkel. Nästa träbit akteröver ligger i sin tur lite lägre. Summa summarum så är det tre ojämnheter i alla tre axlar som gör att det inte är helt superenkelt att ta fram hyveln och fixa till. Jag har beslutat att fasa ner klacken som du är inne på. Det kommer förhoppningsvis ge en hyffsad passform i båtens färdriktning. däremot kommer jag ha en vickande i sidled, plus att fotlist hänger 5mm över däck de sista 15 cm. Det kan jag nog åtgärda genom att bygge en ny klack av tunna teakbitar. Tillbaka till min fråga. Om jag inte får perfekt "dry fit", kan man inte spackla med ngt? Det är ju ingen bärarand konstruktion det här.
  2. Mästersnickare! Jag har en fotlist på fördäck på min Storebro som nu skall fogas samman med resten av fördäck. Limböjt teak som en snickare fixat. Svindyrt. Listen är helt platt undertill, men det är inte däcket. Underlaget har tvärtom en massa konstiga vinklar som varierar en hel del längs utsträckningen. Eftersom jag har vitt bälte i träslöjd är jag inte så jättepigg på att slipa till listen så att den passar ihop med underlaget. Lätt att det går fel. (Jag har redan tränat med ett par furuplankor och det har inte gått så bra.) Så jag undrar om man kan spackla ihop delarna och i sådana fall vad skall man använda för gucka? Som mest handlar det om 5 mm mellanrum. Tack på förhand! Tom
  3. Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt?
  4. När ni pratar gucka, vad avser ni? Något sikaflex? /nyfiken
  5. Du kan blanda batterier så länge du skiljer start- från bruksbatterier. De används ju på helt olika sätt. Startmotorn crankar ur sig en 1Ah på några sekunder, medans brukarbatterierna sakta tar sig ner från 100% till 50%. Går de under 50% tar de stryk, vilket händer oss alla allt för ofta. Efter att tagit stryk ett par gånger har de de facto andra egenskaper än startbatteriet. Så det gör liksom inget att de var olika från början.
  6. Tror du är rätt ute! Minns jag gymnasiefysiken rätt är Ip = I1 + I2. Strömmarna delar alltså upp sig individuellt. Det du bör hålla koll på är förstås att den totala strömmen inte blir högre än vad generatorn (och kablarna klarar av). Men så länge du inte har en diger bruksbank på 3-4 urladdade batterier borde det vara lugnt.
  7. Hej! Är det någon som har erfarenhet av att byta brukarbatteri från bly till litium i en båt med dubbla motorer/genratorer? Mina blybatterier i brukarbanken har nämligen gjort sitt – igen. Så jag funderar på att byta till Litium. Grejen är att jag har två motorer/generatorer. Den ena generatorn går till startbatteriet och den andra till bruksbanken. Se diagram ("Före") nedan. (Skiljerelät är "felvänt", dvs det laddar från bruks till start, förmodligen för att kunna puttra på en maskin utan att startbatteriet laddar ur) Efter lite research tänkte jag köpa ett Litiumbatteri samt sätta en smart DC-laddare mellan generator och Li-batteriet. Se diagram ("Efter"). Undrar om det kan vara en bra setup? Framförallt är jag lite osäker på om skiljerelät är smart att ha kvar. Tacksam för tips! Tom
  8. Hann inte koppla in strålpickan innan jag Hittade felet. Topplocket hade rivit av ena kopplingen mellan spole och fördelare. Då blir det ingen blixt. Tack för tipsen!
  9. Smart! Ska se om det går att hyra på Hygglo.
  10. Det var fel uppmätt. Tror tändningen ver avslagen eller nåt, och att den angav 26 mV. Nu ligger den på 12,5V. Lite lågt? Markström inkopplad. Har skruvat ur tändstiftet, det var vått och luktade bensin, så det verkar komma in soppa. När jag lägger den mot jordat underlag och startar får jag ingen gnistbildning. Det skall dock sägas att babord maskin bara ger enstaka blixtrar innan motorn går igång.
  11. Trippelkollat! Vevaxeln och kamaxeln står på "märket". Den tredje remskivan som är kopplad till fördelaren ser jag inte för motorkåpan sitter i vägen. Men öppnar jag fördelaren så står brytarspetsen på "märket" även där.
  12. Eller hur? Ska dubbelkolla det och även se hur det ser ut på babord maskin.
  13. tomeriksen

    motorolja

    Varannat år
  14. tomeriksen

    motorolja

    Jag hoppar säsongsregeln och byter olja när den blivit brunsvart. Är jag hel dum i huvudet då?
  15. Har du lyft av toppen? Kan det inte vara så att det runnit in en del kylvatten i oljekanalerna när du gjorde det? Kolla om det fortsätter läcka in mer i sådana fall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy