Jump to content
Monday 28 November 2022

tomeriksen

Medlemmar
  • Content Count

    61
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

tomeriksen last won the day on April 23

tomeriksen had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutral

About tomeriksen

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

555 profile views
  1. Låter som ett spännande projekt. Jag skulle tråla Youtube/internet efter andra som gjort samma sak. Jag har en VP AQ131D. Den har samma block och topp som Volvo 740 men en annan kamaxel. Så kan ju vara fallet även för Cheva, Men det där vet folk ute på internet redan. Ut och leta!
  2. Luktar teak lång väg! Visst, jag kan ha fel, men den där svarta ådringen och den där oranga babypudrade utan efter slipning... Teak!
  3. Visst kan man lägga 58 lager lack om man vill. Men den där stenhårda, spegelblanka ytan tar i min bok flera år att få till. Så dra på 5 lager sen ut och låt det baka i solen en säsong slipa ner med 160 (epifanes fyller ut reporna fantastiskt bra) på med tre nya lager upprepa i 3 år
  4. Hmm… Jag tror inte du behöver oroa dig för ventilsallad i AQ171. I alla fall om man skall tro den här illustrationen från sid 61 handboken. På AQ131 (8V-versionen av din motor som jag har) finns en försänkning i mitten av kolven för att rädda ventilerna vid kamremsbrott. Har själv pajat kamremmen i 15 knop och vet att det funkar. Skall man tro denna illustration har kolvarna kompletterats med utfrästa gropar för 16V. Rimligen för att förhindra att motorn förvandlas till ventilsallad. Nu är jag absolut ingen expert, så ta mig inte på orden. Men jag skulle bli förvånad om Volvo Penta inte marinanpassat den här Volvomotorn så att den skall fixa ett kamremsbrott. Det händer, titt som tätt att remmen går av…
  5. Det batteri som sitter direkt mot generatorn kommer laddas med 15. Den andra banken laddas med 14,38V. Låter som ett ganska högt spänningsfall (min Victron Cyrix ligger på under 0,05V). Men har du en diod låter det ju inte helt otroligt. Kolla även att alla kontakter är rena och alla bultar åtdragna. Inte ovanligt att det kan falla 1V vid dålig kontakt (framförallt när strömstyrkan ökar - som vid laddning från generator)
  6. Lösning: De sista 15 cm akterut slipade jag till en "sockel" på 1-2 mm som profilen kan vila på. Sedan slipade jag bort ojämnheter och använde ett 0,1mm bladmått för att känna efter vart det fortfarande glappade. Efter det följde inoljning av rå linolja som fick torka i solen inomhus i tre veckor. Vid installation använde jag International Tät som fogmassa. Den är inget klister utan en tätningsmassa för att förhindra vattenintrång. Bilder kommer…
  7. Det är många specialbitar i hörnet där fördäcket träffar skarndäck. En av dessa har tryckts upp lite och har därför en helt annan vinkel. Nästa träbit akteröver ligger i sin tur lite lägre. Summa summarum så är det tre ojämnheter i alla tre axlar som gör att det inte är helt superenkelt att ta fram hyveln och fixa till. Jag har beslutat att fasa ner klacken som du är inne på. Det kommer förhoppningsvis ge en hyffsad passform i båtens färdriktning. däremot kommer jag ha en vickande i sidled, plus att fotlist hänger 5mm över däck de sista 15 cm. Det kan jag nog åtgärda genom att bygge en ny klack av tunna teakbitar. Tillbaka till min fråga. Om jag inte får perfekt "dry fit", kan man inte spackla med ngt? Det är ju ingen bärarand konstruktion det här.
  8. Mästersnickare! Jag har en fotlist på fördäck på min Storebro som nu skall fogas samman med resten av fördäck. Limböjt teak som en snickare fixat. Svindyrt. Listen är helt platt undertill, men det är inte däcket. Underlaget har tvärtom en massa konstiga vinklar som varierar en hel del längs utsträckningen. Eftersom jag har vitt bälte i träslöjd är jag inte så jättepigg på att slipa till listen så att den passar ihop med underlaget. Lätt att det går fel. (Jag har redan tränat med ett par furuplankor och det har inte gått så bra.) Så jag undrar om man kan spackla ihop delarna och i sådana fall vad skall man använda för gucka? Som mest handlar det om 5 mm mellanrum. Tack på förhand! Tom
  9. Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt?
  10. När ni pratar gucka, vad avser ni? Något sikaflex? /nyfiken
  11. Du kan blanda batterier så länge du skiljer start- från bruksbatterier. De används ju på helt olika sätt. Startmotorn crankar ur sig en 1Ah på några sekunder, medans brukarbatterierna sakta tar sig ner från 100% till 50%. Går de under 50% tar de stryk, vilket händer oss alla allt för ofta. Efter att tagit stryk ett par gånger har de de facto andra egenskaper än startbatteriet. Så det gör liksom inget att de var olika från början.
  12. Tror du är rätt ute! Minns jag gymnasiefysiken rätt är Ip = I1 + I2. Strömmarna delar alltså upp sig individuellt. Det du bör hålla koll på är förstås att den totala strömmen inte blir högre än vad generatorn (och kablarna klarar av). Men så länge du inte har en diger bruksbank på 3-4 urladdade batterier borde det vara lugnt.
  13. Hej! Är det någon som har erfarenhet av att byta brukarbatteri från bly till litium i en båt med dubbla motorer/genratorer? Mina blybatterier i brukarbanken har nämligen gjort sitt – igen. Så jag funderar på att byta till Litium. Grejen är att jag har två motorer/generatorer. Den ena generatorn går till startbatteriet och den andra till bruksbanken. Se diagram ("Före") nedan. (Skiljerelät är "felvänt", dvs det laddar från bruks till start, förmodligen för att kunna puttra på en maskin utan att startbatteriet laddar ur) Efter lite research tänkte jag köpa ett Litiumbatteri samt sätta en smart DC-laddare mellan generator och Li-batteriet. Se diagram ("Efter"). Undrar om det kan vara en bra setup? Framförallt är jag lite osäker på om skiljerelät är smart att ha kvar. Tacksam för tips! Tom
  14. Hann inte koppla in strålpickan innan jag Hittade felet. Topplocket hade rivit av ena kopplingen mellan spole och fördelare. Då blir det ingen blixt. Tack för tipsen!
  15. Smart! Ska se om det går att hyra på Hygglo.
×
×
  • Create New...