Jump to content
Saturday 29 January 2022

tomeriksen

Medlemmar
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About tomeriksen

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

329 profile views
  1. Kanske inte framgår av skissen. Men profilen har inte bara rundade hörn. Båda sidorna av sargen är avfasade från topp till botten med 6 resp 3 mm. Tror inte det finns frässtål som är 50mm högt. Men kan ha fel.
  2. Jag har en böjd sarg i teak till båten som behöver fasas av. Behöver inte vara millimeterprecision, men det är förstås viktigt att profilen inte "wobblar". Insidan är lite trixig eftersom den är konkav. Den är 50mm hög och 40mm bred. Längd 1500. Här ni några tips på hur jag bäst kantar av den här? Hyvel, bandslip, såg? Tack på förhand! Tom
  3. Uppdatering 2: Jag plockade av limpan och kan konstatera att pannkitet som jag smetade på insidan av röret var helt bortblåst. Skulle jag göra om detta skulle jag nog skippa den detaljen. Överlag så verkar det som om den kemiska metallen släppt mellan lagren. (Det var mycket som behövdes smetas på och det gjordes i omgångar) Tips kan vara att lägga lager på lager innan det gamla lagret har stelnat, eller att rugga upp den stelnade ytan REJÄLT med aceton innan man lägger på nästa.
  4. Reparationen höll i 200 sjömil. Men jag skulle säga att det var på håret att det kunnat hålla ”för evigt”. Kemiska metallen har smält - mycket långsamt. Som ett stearinljus ungefär. Det är nog timmarna i motvind på 15 knop som orsakat detta. Hade jag puttrat i 8 hade det nog tagit en evighet. med tiden bildades en bubbla under epoxin och till slut brast den. Men som sagt, det tog tre månader innan det hände. sammantaget är jag nöjd med resultatet. Lagningen tog mig igenom sommaren, vilket var avsikten. Nu blir det att leta ny topp på skroten inför vinterfixandet. Tack för alla tips och tankar! Slutsats: behöver du laga ett hål i avgasporten - testa JB Weld Cold weld. Rengör med Dremel först, lägg på JB Weld. Glöm inte att rigga upp ytan mellan skikten. Avsluta med pannkit på insidan. Slipa pannkittet så du får en len och ren avgaskanal. Slipa ner Epoxin så att du får en jämn anläggningsyta mot limpan. Allt gott, Tom
  5. Inspektera kamremmen tar tyvärr två timmar då man måste riva kylsystemet för att kunna göra en visuell inspektion. Enligt Penta skall man kolla remmen en gång per år. Får se om jag får lust i vinter.
  6. Tack för alla svar. Spännrullen bytte jag, men den gamla såg okej ut. Den verkade också ta korrekt spänd. Hjulen är som sagt nötta i framkant, men inte slut. Får inte ihop att det bara är nött på ett ställe. Kan det inte handla om att det uppstått en skada vid påsättning? tom
  7. Tjena Ingemar! Tappen går in helt. Spännrullen rullar fint men ser rätt sliten ut med tanke på att den max snurrat i 40 timmar. Mellanaxeln snurrar lätt. Som att mata fram en symaskin med handen ungefär. tänderna på hjulen är mer nötta i framkant än mot motorblocket. Remmen har alltså legat rätt långt ut på hjulen i alla år. Ska montera på remmen nu och se hur den beter sig. Kan man starta motorn utan att montera på generator, vattenpump och ärmmeväxlare?
  8. Delar en film på den pajade kamremmen. Som ni ser har remmen naggats i kanten kan man säga. För att sedan gå av på dess svagaste punkt. Försvagningen har skett på den sida som ligger närmast motorblocket. Först tänkte jag att att själva remhugget måste ha skett vid ett tillfälle, Men eftersom remmen går i takt med maskinen så kan det ju vara något i från motorns innanmäte som påverkar remmen i varje cykel. Äh, jag vet inte, någon som har några teorier? (jag har dragit runt vevaxel och kamaxel för hand. Kamaxeln rullar jämt mellan slagen. Vevaxeln pustar och päser lite - eftersom ventilerna står fel - men annars låter det och känns det som förväntat) IMG_1338.mp4
  9. Snabb fråga. Jag har en Volvo Penta AQ 131 (Volvo B230) som jag vill "nolla" motorn på. Det är ju lite knixigt att ta av remskivan utan specialverktyg men jag undrar om inte de här strecken visar nollpunkten för vevaxeln? Någon som vet ?
  10. På VP AQ131 är det en fjäder (13) som trycker på spännrullen (14). Den går vad jag ser av ritningar inte att spänna... Dessutom står det inget i Verkstadshandboken om att spänna fjädern. (Däremot skall bulten (16) till spännrulle dras till 50 Nm)
  11. Står skrivet med tuschpenna på kylaren: Kamrem bytt 202003. Så det är nog nybytt. Tyvärr fick förra ägaren stroke och inte kommunicerbar för ögonblicket. Hans bror nämnde dock att kamremmen gick av ute på Verkarna får något år sedan. Är det samma motor börjar man ju undra.
  12. Kamremmen på babord maskin gick av i dag. VP aq131. Förra ägaren bytte båda remmarna förra våren. Låg i 12 knop, hade kört en timme. Tjoff! Verkar som ventilerna klarade sig för jag hörde inget ”popcorn” från motorrummet. Innan jag lägger resten av semester på att meka vore det ju intressant att höra om det finns några forumrävar som känner till underliggande symtom för varför det här händer nu, och inte efter 500 timmar som Volvo Penta säger. tack för ordet!
  13. Har kört några timmar. Inte varit över 4000 varv. Men än så länge funkar det! Blir inte varmare än att man kan ta på det ≈150°C. Vi får väl se vad som händer när Pannkittet har blåst bort 😉 Tom
  14. Har nu lagat hålet i avgasporten med J-B Weld. Topplocket är ärgat på båda sidor av stålringen. Insidan, själva avgaskanalen, fyllde jag med Pannkitt. Sprött som snickarspackel så jag vet inte hur bra det kommer funka. Med lite tur skapar det iaf en värmesköld mot den utvändiga epoxin. Har inte våldskört motorn men tyst är det!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy