Jump to content
Saturday 01 October 2022

buzzer

Medlemmar
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

buzzer last won the day on October 29 2020

buzzer had the most liked content!

Community Reputation

19 Trovärdig

About buzzer

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Nacka

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Testade på en kona jag hade hemma från mitt gamla dp drev och drog i en M16 tapp med 2mm stigning. Så jag skulle påstå att det är en standard M16 och då med grov gänga.
  2. Värt att notera är att den dyrare säkringen är gnistsäker, vilket kan vara ett krav beroende på var man placerat avsäkringen i båten, tex motorrum.
  3. Du har ju konstaterat att du har en bruten krets och relät blinkar snabbt antar jag? För att utöka felsökningen får du då spänningsmäta alla kopplingspunkter från battteriet fram till ACRn (eller tvärtom), dvs båda sidor säkringarna och både + och jordmatningen. Du har en del skarvkopplingar samt du har även en säkring till jordmatningen på ACRn. Har du ingen spänning vid "test 4" flyttar tex. du mätpunkterna stegvis mot batteriet för att hitta avbrottet. Om nu ACRn blinkar har den ju någon sorts fungerande matning, troligvis från ena batteriet och jordmatningen vilket torde iaf utesluta avbrott i jordmatningen. Förhoppningsvis är ACRn inte trasig. @Kane hann före🙂
  4. Skulle rekommendera att ansluta den till tändningen, som resten av motorinstrumenten och som även VDO rekommenderar. Instrumentet (inte givaren) verkar dra typ upp till 130mA, vilket i min strömsnåla värld inte känns försumbart
  5. Blev visst dubbelminus där, men du tänkte nog rätt eller så läste jag fel🙃 Kollade iaf hur det är kopplat i ett gammalt elschema till min Nimbus. Du kan kasta om svart och vit, men för att vara konsekvent skulle jag koppla svart minusmatningen/nollskena där även minusmatningen av instrumentet kopplas. Den vita kabeln till G anslutningen på instrumentet. Och till sist + på instrumentet till instrumentmatning som brukar vara tändningen. Spänningssatt kan du sen testa att koppla i och ur den vita kabeln för att se om instrumentet ger utslag. Borde visa full utslag med urkopplad signal I övrigt kan du även testa den som Georg_Ohm redan föreslagit VDO schema nedan på lite olika typer av givare:
  6. Rätt dyra, men det finns ju även färdiga skivor av gelcoatad glasfiberlaminat man kan köpa. Om du har en vit båt så kanske färgnyansen redan är tillräckligt lik från början. Går annars att plasta vidare på dessa skivor. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Polyester_Reparation/Glasfiber/GLASFIBERLAMINAT_5MM_0,6X0,6_M__GELCOAT_VIT?id
  7. Det är fortfarande upp till 7% RME i Preems Evolution diesel och oklar mängd HVO (Talldieselolja). Samma sak med OKQ8 GoEasy diesel, har upp till 7% RME samt upp till 35% HVO. Har kört Preems Evolution i 2 säsonger (sen jag bytte från bensin) med STAB-IL dieseltillsats utan problem. Några sjömacksfyllningar ovanpå det har det blivit. Kollar tanken 2x varje säsong för säkerhetsskull och kör med dubbla filter (Racor + motor original). Rent och fint fortfarande, men kanske för att jag haft tur och aldrig noterat vatten i tanken heller.
  8. Tillverkare som redan nämnts av @Georg_Ohm : TX Controls. Här är en tidigare tråd för samma modell
  9. Intressant test men lite klena kablar i den efterföljande videon😉 Nu gjordes ju ingen 100% fulladdning i den video eller i efterföljande för den delen, men det kanske inte är ett problem med överladdning annat än att något av batterierna eventuellt får ha en laddspänning längre an nödvändigt men så länge man inte går utanför spec verkar det inte var ett problem för LFP batterier. Sedan verkar laddspänningarna hos både Victron och Mastervolt vara rätt lågt ställda som standard för litium(14,2V). Men jag har svårt att tro dom blir fulla exakt samtidigt med samma laddare och olika kapacitet. Kanske när batterierna initialt är balanserade? Laddaren brukar ju i grunden vara en 2-3stegs som laddar med konstantström först och därefter konstantspänning för att toppa, för att sedan slå av(eller gå ner till float) när laddströmmen gått ner till en viss gräns som verkar vara runt 5% av kapaciteten på batteriet. Men då har den ju mätt laddströmmen för hela banken. Jag tror att man emellanåt måste balansera de parallelkopplade batterierna inividuellt likt BMS'en gör på cellerna, ladda dom separat, annars degraderar kapaciteten, dock oklart hur mycket och hur snabbt. Får väl se och mäta efter nästa säsong då jag nu utökar min bank med ytterligare ett LFP batteri, dock med samma kapacitet. Kanske inte är något större problem, speciellt inte om man inte behöver 100% batterikapacitet.
  10. Lite beroende på hur man byggt sitt system samt om man kör samma laddare till alla batterier i samma bank tror jag även att kapaciteten (Ah/Wh) är viktig att matcha, annars får ju laddaren problem att känna av när enskilda batterier är färdigladdade och riskerar att överladda de med mindre kapacitet, vilket generellt är dåligt för Litium batterier. Egentligen självklart, men om man adderar extra batteri till banken tror jag det är viktigt att man vid tillfället samma laddstatus som resterande bank, helst fullt, så man inte riskerar strömrusningar och steker bms'erna, eller att laddcyklerna till en början är i osynk.
  11. På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram. Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan. Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den.
  12. buzzer

    Torkarmotor

    I den kopplingen bryter du ju minus. Har du kopplat "ground" till samma minus kommer lampan aldrig att lysa eftersom den inte får någon plus-matning. Om det är typ en "Carling" brytare med glödlampa kan du ju testa att koppla "ground" till plus istället. Detta kommer dock inte att fungera om brytaren har LED då man inte kan skifta polaritet på en sådan hursomhelst.
  13. På min Simarine Pico One matar man in batterikapaciteten för minst två "C-ratings". Då kan den räkna ut Peukert värdet samtidigt som den håller reda på strömuttaget och justerar kvarvarande kapacitet därefter. C värdet indikerar ju den tid (i timmar) man kan ladda ur ett batteri vid en given kapacitet. Kortare tid, högre urladdningsström, lägre kapacitet, gäller speciellt för blybatterier. Nu är det dock inte alla batteritillverkare som anger flera "C-ratings". Peukert värdet tar dessutom inte hänsyn till temperatur eller ålder på batteriet. Victron har koll på det här https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/en/battery-capacity-and-peukert-exponent.html
  14. https://www.e-ville.com/sv/3252-endoskop/40955-nidage-fullhd-wifi-endoskop-15-10-m.html
×
×
  • Create New...