Jump to content
Thursday 29 February 2024

buzzer

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

buzzer last won the day on October 29 2020

buzzer had the most liked content!

Community Reputation

27 Expert

About buzzer

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Nacka

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Finns ju flera anitmögel och rengöringsprodukter men har i år införskaffat 303 Mold & Mildew Cleaner, som enligt produktbeskrivningen efter rengöring även ska skydda mot mögeluppkomst. Har inte testat än men har precis som du problemområden med mögel i båten trots rengöring. Fogar tätade med sika (från fabrik) möglar vädligt lätt i min båt av någon anledning, men ska testa den här produkten i år tänkte jag. Annars är det väl avfuktare som gäller, speciellt i ett slutet utrymme som du har, om nu inte rengöring eller antimögelmedel hjälper?
  2. Jag har en sådan här i båten: https://www.mastervolt.com/products/masterbus-interfaces/masterbus-usb-interface/ Rätt dyr men praktiskt när man behöver konfigurera flera mastervoltenheter. Sen laddar du ner deras MasterAdjust Software, installerar på en windowslaptop, kopplar upp med USB och konfigurerar. Har dock inte sett att det går att uppdatera firmware själv annat än deras Remote displayer. Hade ju varit smidigt om dom haft liknande Bluetooth-lösning som Victron
  3. Hej, Vill minnas att det sitter en skärmad RJ45 kontakt i andra änden på just den kabeln? Den klippte jag och klämde dit en ny kontakt. Garmins säljer dessa nätverkskontakter, tex denna https://www.marinsystem.se/sv/natverkskontakt-rj45-1-pack Verktyg för att klämma kontatken etc finns hos kjell.com
  4. Jag skulle påstå att din teori stämmer, du maxar vad din generator orkar generera, vilket inte är tillräckligt för att hålla uppe spänningen och ditt startbatteri laddas istället ur. Din generator borde bli rätt varm också? Vet inte vad du har för DC/DC omvandlare men du borde kunna ställa ett gränsvärde för inspänningen för när den går igång just för att förhindra att den drar ur startbatteriet, samt även kunna ställa ner laddströmmen rejält för att förhindra varmgång i generatorn samt ge den en chans att kunna ladda både start och husbank? Kolla vad den kan ge vid tomgång (garanterat lägre än 50A) och anpassa efter det. Har en liknande lösning med en MasterVolt DC/DC och där är allt detta ställbart + att jag har en styrsignal för när motorn är igång
  5. Tänker att dessa såklart ska placeras nära instrumentet det ska skydda och delar då matningsspänning och potentialreferens? Men är det kV spikar på matningen som har sönder instrumentet kommer det ju inte att hjälpa...
  6. Det finns ju även CANbus isolators, som optisk isolerar signalerna och som kanske kan vara ett komplement? Dessa brukar iaf klara uppåt några kV vilket kanske är tillräckligt som komplement till de avledningsmetoder ni diskuterat...tex om nu elektroniken fortfarande går sönder vid närliggande blixtnedslag.
  7. Båten D-power hänvisar till hade ju en KAD44 innan som då endast toppade 32 knop. Lite konstigt att den var så trött, men kanske icke optimala proppar då den med S270 "bara" gör 35 vid 3900 och då teoretiskt övervarvar lite. Jag har ju kört med min Hyundai nu i 3 säsonger. Får upp min rätt lätt till drygt 36knop med Solas C7 stålproppar vid 3800 varv. Runt 38 med lite medvind. Marschfart mellan 23-30 knop. Har även testat VP C7 original men då orkar den inte varva ut till 3800. Kommer nog testa Hyundai's egna fabrikstrim på 300hk framöver för att se om man kan skrämma upp den lite mer. Runt 40 vore inte helt omöjligt med VP C7. Epocan med KAD300 gör väl runt 38-40knop på topp. Fördelen med Hyundai S270 är väl annars vikten/prestanda och framförallt utrymmet i motorrummet som gör allt betydligt mer lättåtkomligt och lättservat jämfört med KAD motorerna.
  8. Jo, hade lite tankar på att anpassa den mer, med helt infälld ankarrulle mm, men då hade det nog krävt att man lämnat in båten för passning och garanterat ytterligare tid att få den klarsvetsad. Skulle tro att det även behövs fler stödstag/grövre rör om man ska förlänga den mer och dessa finns ju tyvärr inte i originaljiggen dom svetsar/bockar mot.
  9. Tack! Rätt dyrt och det var väl därför det tog så många år innan jag bestämde mig för att tillverka en. 25t fick jag ge. Tog dessutom den dyrare tillverkaren som kunde leverera lite snabbare (drygt 5 månader). Då ingår som sagt inte durken, badstege eller ankarrulle. Badstegen (kassett) kan man köpa rätt billigt själv, verkar vara standard mått på dom numera (båtsystem o kopior). Nimbus själva har en stege som är svindyr. En till fördel med plattformen är att man nu relativt enkelt kan placera gummijollen (om man nu har en sådan), vilket var knepigt tidigare.
  10. Hej, kul att du kikar på Epocan! De som gjorde originalbadbryggan finns inte kvar men det finns ett par tillverkare som har kvar jiggar för Epocan och svetsar dom likt originalet. Jag lät https://www.batfixaren.se/ tillverka min men var även i kontakt med http://www.cjmarin.se/index.htm. Båda hade dock långa leveranstider när jag bokade min för 3 år sedan. Det som skiljer sig lite från original är böjradier, så originaldurken passar inte riktigt samt att ingen av dessa tillverkare tillhandahöll originaldurken i teak. Eftersom jag bytte ut all teak i båten till isiteek gjorde jag durken i samma material + PEHD skiva så man slapp allt teak underhåll. Viktig att ha rejäla brickor/mothåll för stagen på insidan när man monterar sedan, om nu bryggan skulle få sig en smäll eller om inmatning ankarspelet skulle skena.
  11. Det finns rätt bra ppf utbud på amazon.se i olika storlekar och fabrikat. Drygt en hundralapp och uppåt. Är det ren polerad aluminium bör man nog undvika såp/spritlösning med vatten vid applicering. Finns nog risk för oxidation annars. Men värt att testa tycker jag
  12. Hade nog testat någon keramisk coating på dom delar som inte är så utsatta för saltvatten. Om ytorna inte är för komplexa hade jag annars kört med ppf "folie" (för bilar) och kört en ppf-sealer på kanterna. Aluminium oxiderar ju snabbt, så det gäller att få det tätt på kanterna så det inte börjar krypa in under folien. Går ju snabbt o enkelt att testa och är relativt billigt. Annars ska det här medlet ska tydligen vara bra enligt dom jänkare som testat, men vet inte var man får tag på det i Europa. https://sharkhidestore.com/products/sharkhide-metal-and-aluminum-protectant
  13. Testade på en kona jag hade hemma från mitt gamla dp drev och drog i en M16 tapp med 2mm stigning. Så jag skulle påstå att det är en standard M16 och då med grov gänga.
  14. Värt att notera är att den dyrare säkringen är gnistsäker, vilket kan vara ett krav beroende på var man placerat avsäkringen i båten, tex motorrum.
  15. Du har ju konstaterat att du har en bruten krets och relät blinkar snabbt antar jag? För att utöka felsökningen får du då spänningsmäta alla kopplingspunkter från battteriet fram till ACRn (eller tvärtom), dvs båda sidor säkringarna och både + och jordmatningen. Du har en del skarvkopplingar samt du har även en säkring till jordmatningen på ACRn. Har du ingen spänning vid "test 4" flyttar tex. du mätpunkterna stegvis mot batteriet för att hitta avbrottet. Om nu ACRn blinkar har den ju någon sorts fungerande matning, troligvis från ena batteriet och jordmatningen vilket torde iaf utesluta avbrott i jordmatningen. Förhoppningsvis är ACRn inte trasig. @Kane hann före🙂
×
×
  • Create New...