Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

MathiasW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MathiasW

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Well, yes, I am afraid that is the advantage I have. Although I do appreciate your feedback and obvious insight, and it has indeed given me something to chew on, I really do dislike your tone. It is most patronising, and you are treating others like small children. Why do you keep speculating about my ignorance and that I could not get bothered? Right from your first reply! That never goes down well with others, and for this reason I will not make your comments visible. I am not a native Swede, and so this discussion is made more difficult by translating in both directions. But thanks again for giving me something to chew on. PS: In case you think you are not patronising, and it was all friendly advice, then have a look at communication theory between humans. It is the receiving end that will say whether a communication was aggressive / patronising / whatever or not. Not the sender. From what you say, you seem to have to deal "with these engineers" a lot. I have worked in technology for many years, and it never helped to should about the stupid management or other engineers why they would not understand what I had to say. It is the sender who has to make sure the message is received as intended. But enough of that.
  2. Du missförstod. Jag sade inte att det aldrig kommer att fungera. Allt jag sa var att om den inte är ansluten kan den inte hjälpa. Det var B&G som beslutade att inte ansluta NMEA-skölden till PE på sitt kort, inte jag.
  3. Alla, Jag är mycket tacksam för all feedback jag fått. IngemarE, Jag har en del teknisk bakgrund och jag tror att jag förstår vad du säger. Men jag är fortfarande mycket tveksam till att slinga tillbaka till den centrala PE-punkten, med en ny kabel. Mellan denna kabel och NMEA-kabeln som jag försöker skydda kommer det att finnas en yta och genom denna slinga kommer induktion att krypa in. Detta kan vara mer än jag trodde från början. Jag vet bara inte om jag verkligen skulle förbättra saker på det här sättet. Vissa människor avråder starkt från detta. Beträffande ledande färg som jord... Du hänvisar till jord som RF-jord, vilket redan indikerar växelström och inte likström. RF är radiofrekvens. Och ja, det kommer att vara ett snabbt föränderligt likströmsfält, inte ett växelströmsfält med många svängningar. Men det borde inte spela någon roll. Det är gradienten i förändringen av fältet som spelar roll. Den kommer att transporteras genom en kondensator. Men även här är jag orolig för att lägga till ännu en jordslinga i systemet. Eftersom jag har en del statistik med 5 nästan träffar... Med ett undantag, vindsensorn (sensorn på toppen samt gränssnittet till bussen, båda skadades), har det alltid varit enheter som hade både NMEA 2000 och någon extra matningsspänning ansluten till dem, som dog. Men det verkar som om bara deras NMEA port dog. Jag kan fortfarande använda min VFH-radio för att ringa samtal, jag kan använda min plotter med en lokal karta och dess inbyggda GPS-mottagare, jag kunde till och med ladda ner en ny FW till min AIS via USB. Så de gillar uppenbarligen inte spänningsskillnaden. Nu har jag tagit isär min autopilot och tittat på kortet. NMEA-bussen är galvaniskt fint separerad från resten och kommunicerar via optokoppling. Jag kunde se två varystorer. Och som sagt, på kortet finns det ett PE-stift, och det är anslutet till en tråd. Men på grund av den galvaniska separationen är den naturligtvis inte till någon nytta för NMEA-bussen.
  4. Jaha, ja, vi är inte roade av det. Men blixtnedslag är mycket mer troliga och mycket starkare i Panama, Costa Rica och Bahamas, som är de platser där vi drabbades. I mitt hem, norra Tyskland, har jag aldrig någonsin sett blixtar med en sådan kraft. Ibland har jag suttit vid min roderstation och hållit för öronen med fingrarna i väntan på den stora smällen. Men den kom aldrig då...
  5. IngemarE, Du är inte helt konsekvent i dina uttalanden. Om det är sant att trådarna i NMEA-kabeln inte tar upp mycket spänning i förhållande till varandra - och jag kan se den poängen - då är samma sak sant för NMEA-kabelns metalliska skärmning. Men om det är sant kommer gasurladdningen inte att utlösas över huvud taget och det finns därför inte heller någon energi som matas tillbaka till kabeln, som du påstår. I detta fall skulle det helt enkelt vara så att gasurladdningen inte utlöses. Om jag däremot ansluter till en annan jord någon annanstans i fartyget med en ledning som dras på en helt annan väg i fartyget, då kan det vara så att denna ledning tar upp spänning och orsakar problem. Jag ser risker och ineffektivitet på båda hållen.
  6. Sant, men varför insinuera att jag ändå skulle hålla fast vid min lösning? Det var helt onödigt! Eftersom den inducerade strömmen i huvudsak är växelström och inte likström, förstår jag inte varför en stor kapacitiv koppling med vatten via en bra metallfärg på insidan av skrovet skulle vara ineffektiv. Åtminstone erbjuds denna lösning också i den Palstek-bok som jag har hänvisat till. Och ja, jag läste vad du har kopierat från Raymarine AP. Jag har just kontrollerat min B&G AP, hur den installerades av elfirman som arbetade för varvet, och de anslöt autopiloten till jord. Åtminstone finns det en kabel ansluten till stiftet. Jag har inte dragit den till andra änden än.
  7. Ingen anledning att bli sarkastisk här! Jag är tacksam för att du delar med dig av dina insikter, men det är inte lätt att genomföra det du föreslår. Mitt skrov har bara en liten metallbit på utsidan, som uttryckligen inte rekommenderas för denna användning. Jag kanske kan använda kopparfärg på insidan av skrovet, typ en kvadratmeter, och fästa den där. Så länge de inducerade spänningarna inte är för stora (dvs. så länge blixten inte är för nära/för stark), kommer dioderna fortfarande att kunna kortsluta en del av dem. De förlitar sig inte på jord, utan kortsluter mellan respektive ledningar.
  8. Tack! Det var en intressant insikt! Jag har ingen mark lätt tillgänglig. Flerskrovsbåt, så all plast. Så jag trodde att skärmen var så bra som jag kan göra den. Men jag kommer att ompröva min strategi. Och i vilket fall som helst får jag se vad som händer nästa gång. Det kan inte bli mycket värre, eftersom nästan alla enheter var döda förra gången...
  9. Hey, Under de senaste 4 åren har vi haft 5 mycket närliggande blixtnedslag. Aldrig en direkt träff, men tillräckligt nära (ca 50 meter) för att inducera en stor spänning i våra elektriska ledningar, vilket dödar vissa enheter varje gång. När vi analyserade felmönstren blev det uppenbart att spänningsinduktionen på NMEA 2000-bussen är en av de stora dödsorsakerna. I många fall har vi upptäckt att enheterna gick offline, men fortfarande fungerade bra som fristående enheter. (Som VHF-radio, sjökortsplotter, etc.). Detta tyder på att överspänningen stekte NMEA 2000-chipsetet i enheterna, men inte gjorde någon annan skada. Tyvärr är det mycket svårare att hitta överspänningsskydd för NMEA 2000-bussen, medan överspänningsskydd för +/- matningsledningarna är lätta att hitta på Internet. Om du vet att NMEA 2000-bussen på den fysiska nivån är identisk med den gamla goda CAN-bussen som används i bilindustrin och, på senare tid, i smarta hem, blir ditt sökområde lyckligtvis bredare. Och mycket riktigt, i smarta hem kan man hitta överspänningsskydd för CAN-bussen! Så jag köpte ett par och började installera dem. De är ganska billiga, men du måste installera ett i varje drop line på bussen, och det är lite tråkigt eftersom de inte levereras med NMEA 2000-kablar. Den goda nyheten är dock att dessa överspänningsskydd för CAN-bussar faktiskt är kompatibla med NMEA 2000-bussen och att alla enheter fungerar som tidigare. Det är en bra början! Jag kommer dock att avstå från att göra det ultimata testet i verkligheten, om jag kan undvika det... :D Här är en länk med mer information om hur jag gick tillväga: https://trimaran-san.de/en/protecting-boats-against-impacts-of-lightning-strikes/ Hälsningar, Mathias
×
×
  • Skapa nytt...