Jump to content
Saturday 06 March 2021

Alanningen

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Alanningen last won the day on February 16

Alanningen had the most liked content!

Community Reputation

12 Trovärdig

About Alanningen

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tror du glömde en nolla i priset. Annars gör jag beställning redan idag. 🙂
  2. Första generationens Magnum är relativt lätt och plan i botten och skall inte behöva plana dåligt. Jag förutsätter att du trimmar in motorn när du skall plana. Vad har du för motor på den? Jag har sett äldre Magnum med så små motorer som 115hk och då går det tungt. Du kommer aldrig att få den fri från stötar, den är för platt i botten för det. Räkna inte med ngn större förbättring med trimplan. Trimmar du in motorn och trycker ner fören med trimplan så blir det blir mjukare, men det kommer inte vara behagligt att köra båten. Tillfällen med sidvind under en längre tid, eller snedlastad båt så hjälper trimplanen absolut! Jag har en XL utan trimplan och min bror har en XL med trimplan och visst är det behagligt med trimplan ibland, men båtarna är så pass små att man har sällan en konstant snedvinkel som kan trimmas bort, utan man får jobba med trimplanen under körning för att det ska bli hyfsat bra. Själv har jag funderat på att sätta trimplan för att få lite längre botten och därmed lite extra stabilitet.
  3. Jag förmodar att det är samma som Evinrude gjorde med sin HO-modell och Mercury gör med Pro-XS. Dvs de har en högre uteffekt än standardmodellen.
  4. Bra beslut! Tror du har hittat en fin kombo där!
  5. Alanningen

    Uttern s51

    Den funkar säkert alldeles utmärkt för det. Tänk på att bara 3st får plats bak i båten och de övriga får sitta utsatta för väder och vind fram i båten. Det kan vara rätt hoppigt där om det går minsta lilla sjö. Hittar du en med akterbetta plus 2 stolar bakom rutan, t ex T53 om du gillar Uttern, så blir upplevelsen mycket bättre och det går att samtala under färd.
  6. Här i Finland så ser man "max motorstyrka" som "ett förslag". Så det problemet hade aldrig dykt upp här. 🙂
  7. Jag tror inte att du kan gå fel med ngn av dessa båtar. Jag har inte kört Finnmasters R-serie men däremot 62:an och 68:an och de är fina båtar i hög kvalité. Vad gäller Yamarin så har jag kört mindre än 56:an plus 59:an och 64:an och de är också fantastisk fina båtar. Vad du än väljer så spara inte in på motorstyrkan, dom behöver effekt upp i plan. Speciellt beroende på att alla passagerare slår sig ner i aktersoffan och det är inte roligt att måsta be folk att flytta sig framöver för att komma upp i plan.
  8. Vid nästa tillfälle du vill testa så starta klockan när du sätter på strömmen till GPS'en och ta tid tills du stänger av. Läs av distansen på sträckan du kört och räkna ut snittfarten själv. Därefter bör du kunna dra slutsats.
  9. Samma här, men det skiljer 0,5 - 1 knop i skillnad och det är samma GPS alltid visar lite mer. Det är i hastigheter 25-30 knop så differensen är försumbar. Är det stor skillnad mellan dom så testa med en 3:e GPS så vet du vilken som troligen är fel.
  10. Jag tycker inte det verkar konstigt. Det går mycket mer tid åt på tomgång i hamn och tid för att kasta loss och lägga till (detta är i princip noll knop) plus varmkörning en halv sjömil än man kan tro.
  11. Som Jorgen01 skriver så är det enklast att ha batteriet i kofferten på bilen. Det tar så pass mycket ström att ta upp en båt så man vill gärna ladda det mellan upptagningarna. Jag har batteriet hemma i förrådet och laddar det där, sen tar jag med det när jag ska sjösätta eller ta upp. Min vinch har även handtag för manuell vinchning om det behövs. Vinchen är fast monterad och jag drar över en tillklippt sopsäck och fäster med ett spännband när jag inte använder den, för att skydda mot regn. Jag kör en Buster XL, med motor bensin och övriga tillbehör så väger den dryga 900kg.
  12. Jag antar att båten var stillastående när du gasade på förgasarbryggan och att du körde den med växel i när den hackade. Det är helt olika last på motorn då. Jag känner mig i så fall rätt trygg i att den skulle hacka om du körde den med växel i och gasade på förgasaren. Min gissning är att motorn har varit stående i vinter med bensin i förgasaren och förgasaren (munstycket) behöver en rengöring, sen går den bra igen.
  13. Jag skulle inte backa ner trailern så att vatten kommer åt lager eller bromsar. Har du en trailer som är dimensionerad för din båt så kommer trailer och vinch att hålla bra. Kroken fram i fören håller garanterat. Tycker du att det går tungt så byt till en el-vinch eller en som är dimensionerad för en tyngre båt så den har en lättare utväxling. Du får en billig el-vinch för 2000kr och ett batteri för några hundra. Det gör det också mycket lättare att ta upp och sjösätta när du är ensam om har lite vind som bråkar.
  14. Evinrude har lagt ner sin tillverkning av utombordare. Det går att hitta Etec'ar till rimliga priser nu, men resevdelspriserna är mycket höga jämfört med t ex Mercury. Jag har själv kört Etec och gillar motorn skarpt! Hittar en välskött 150HO Gen1 så får du en mycket kraftfull maskin som ger ut nästan 175hk. Gen2 tror jag var en 6:a i början men blev senare en 4:a. Jag har bara hört gott om 6:an, men dessvärre inte samma om 4:an. 150HO väger in runt 190kg.
  15. Min erfarenhet av Honda är att det är väldigt driftsäkra motorer men jag tycker de upplevs sega. De jag kört har känts trötta. Jag hade en Etec 115 på en Buster XL och nådde 40 knop ensam i båten. En bekant med 115 Honda kommer upp i 33knop. Med Yamaha 115 får man ut ca 36-37kn. Gällande rost så finns det bra rostskyddande spray för just trim/tilt och skruvar som ligger utsatt till. När jag bytte min Etec på Bustern till en Mercury Pro XS 150 så rekommenderade återförsäljaren att jag skulle använda detta spray för att skydda utsatta delar. Gäller givetvis inte bara på Merc, jag önskar jag hade haft det även på etec'en!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy