Jump to content
Thursday 28 October 2021

Alanningen

Medlemmar
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Alanningen last won the day on February 16

Alanningen had the most liked content!

Community Reputation

74 Expert

About Alanningen

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har du glapp i styrningen så kan det vara indikation på att vajern börjar bli skadad. Jag noterade själv ökat glapp i min styrning på den förra båten, sen gick vajern av. Det finns "no feedback" för vajerstyrning, dvs att motorn inte själv kan röra på sig utan att du vrider på ratten. Det ger en klart ökad trygghet.
  2. Jag är stor vän av vajerstyrning! Jag har kört båt med utombordare 9,9 - 115hk i 40 år och ifjol köpte jag min första hydraulstyrning. Vajerstyrning har alltid funkat bra för mig, men med nuvarande motor behövs hydraul och jag har lagt mer tid och pengar senaste året på den än vad gjort på vajer de övriga 40 åren. Men när det funkar med hydraul så är det underbart.
  3. Förstår inte riktigt vad du menar med det? I mitt fall vad det handlaren som rekommenderade en hydraulstyrning som är godkänd upp till 150hk, vilket jag har. Sedan visade sig att den inte räckte till. De tig sitt ansvar och gjorde återköp. Har man 115hk eller mindre så fungerar mun nuvarande styrning alldeles utmärkt.
  4. Efter byte av pump, diverse försök att få motorn stadig, luftningar etc etc så har nu återförsäljaren meddelat att de gör återköp av Ultraflexen. En Seastar skall beställas i dagarna! Jag ser redan fram emot nästa säsong. 🙂
  5. Jag slår ett slag för Scantic 575. Det är fina båtar från 80-talet som kan hittas för en billig peng. Dessa båtar går bra med motorer från 75hk och uppåt. Dom ses rätt ofta här i Finland med uppemot 200hk på aktergaveln. Din budget gör dock att du får räkna med en gammal motor. Det behöver inte vara något problem, men det är bra om du är bekväm med att fixa lite själv.
  6. I och med att drevet från startmotorn inte far ner så kan du mycket väl har kört motorn med startmotorn ihopkopplad sista gången. Då finns det stor risk att du bränt startmotorn. Därför är den nu kraftlös. Kan även vara att växeln ligger i. Om växelvajern är lite fel justerad så kan det bli att växeln ligger kvar i, kolla även det.
  7. På den nuvarande verkstaden, där jag servar Mercuryn, får jag en total spec på vad som är gjort. Där jag servade Etec'en fick jag ingen spec. Enbart att det är gjort enligt Evinrudes rekommendationer. Den verkstaden finns inte längre utan service av Etec är hos en annan verkstad nu. Finns väl en anledning till det.
  8. I och med att den har trim och tilt så borde det inte finnas någon spärr som håller nere motorn. Motorer utan trim och tilt så har i regel en spärr som håller nere motorn så du kan backa. Den spärren lossar man innan man drar upp motorn. Kolla om det finns ngn spak, eller knapp, frampå nere vid motorn. Den brukar finnas i närheten av där styrvajern sitter fast i motorn. Ibland kan den sitta på ena sidan av motorn, lite in-under. Tyvärr så tror jag ändå att det har att göra med att tilten gått sönder och därmed ställer till med problemet.
  9. Jag förstår att din frustration handlar om prisindikationen du fick och sen var priset mycket högre. Slutnotan är vad man kan förvänta sig, men att ge en så låg prisindikation är tjänstefel! Det har hänt samma för mig. Fick en prisuppgift på service på en 115hk etec på 2000-2500kr och slutnotan var på 3800kr och dom hade inte hittat ngt fel utan bara servat. Efter diverse diskussioner så kom vi överens om 2800kr. Hur man sen lyckas få ihop 3800kr i service på en 2-taktare är en gåta och en hel ny tråd här Jag fick precis räkningen på servicen av min Mercury 150 Pro XS. Det är första 100 timmars servicen, första säsongen, och den hamnade på strax norr om 4000kr. Då jag kör ca 100h per säsong så är jag ok med det. Sen jag bytte från 115hk etec till denna så sparar jag ca 3500kr per säsong i bensinförbrukning och 2t-olja. Plus att etec'n skulle servas var 3:e år den med. Så jag går på plus i rörliga kostnader jämfört med den gamla motorn.
  10. Det är ngt som inte stämmer. Hastighet, varv och propeller stämmer ihop matematiskt. Med den proppen och 10% slip så ska det ge 38,5kn. Vi hade en Flipper 640HT, 100kg lättare än din, med en gammal Evinrude Ficht 150:a som gjorde 43kn. 4 frågor: - Är botten ren och och slät? Inte ok med "hyfsat ren", utan helt ren och slät. Annars kan du glömma +40kn. - Hur mycket har du lastat? Vatten, bensin, övrigt? Räkna bort en knop per 70kg last. Det stämde bra med vår Flipper. - Hur är motorn monterad i höjdled? Kavitationsplattan måste vara högre än botten på båten. 2-3 cm. Har du kavitationsplattan under botten på båten så får du mycket motstånd i vattnet. - Trimmar du ut motorn ordentligt vid toppfart? Våga prova att trimma ut riktigt mycket så att propellern börjar tappa grepp och sen trimmar du in precis så mycket att den greppar. Om du gör ovan 4 saker rätt och inte kommer över 40kn så skulle jag lämna in motorn på kontroll.
  11. Det spelar mycket stor roll. Jag har kavitationsplattan 3-4 cm över den förlängda botten på min XL. Om du kör 20kn med din 8" propeller så övervarvar du motorn. Med 10" propp, 5500 varv och 10% slip så når du 19,5kn (utv 2.08). Med en 8" propeller ska du upp i 7000 varv för att nå 20kn med 10% slip. Skaffa en ordentlig varvräknare om du vill få fram rätt propeller. Att lyssna fungerar inte.
  12. Båten är godkänd för 80hk, men jag gissar att du spräcker budgeten då? Angiven hastighet skriver dom att är med Tohatsu originalpropeller, vilket man kan utgå ifrån att det är en alu-propp (60hk). Men en 80hk motor och en väl anpassad stålpropp så bör du lätt passera 40kn.
  13. Ventilation är nog det du beskriver. Dvs att propellern tar luft pga att den för högt monterad eller av "orent" vattenflöde t ex pga mycket havstulpaner på botten. Jag har motorn väldigt högt monterad på min Buster. Jag har kavitationsplattan 3-4 cm över den förlängda botten. Det fungerar med den propeller jag har (Mercury Enertia) så länge jag har ren botten. Men då havstulpanerna kommer så märks det direkt att den börjar ventilera. Flera propellrar jag testat skulle kräva att jag sänker motorn ett hål. Toppfarten beror av (förutsatt samma motor, båt, last och hur den är lastad): Trimläge av motor, att du når maxvarv på motorn vid full gas, propellerns stigning, utformning och material. Och givetvis på bottnens skick och påväxt. Lite efterforskning på din motor gav att varv vid fullgas bör ligga mellan 5300-5500 rpm. Stämmer det? Utväxlingen är antingen 2:1 eller 2,25:1, jag har inte hittat säkert värde. Du kör med en alu-propp så jag killgissar på ca 15% slip vid max fart. Det betyder att om du når 5500 varv med en 19" propp så ska du uppnå 36,5kn med utv 2:1 och 32,5kn med 2,25:1. Motsvarande siffra med 15" är 28,9kn resp 25,6kn. Vad har du för varv vid full gas och vilka hastigheter uppnår du?
  14. Kaviterar eller ventilerar? Jag gissar på det senare. Men du får beskriva lite mer i vilka situationer och farter som propellern tappar fäste. Att direkt gå upp 4 tum i stigning med syfte att få mer fart låter rätt extremt. Med den motorstyrkan bör du först acceptera att det är stål som gäller för prestanda. Sen behöver du testa några olika modeller för att hitta både rätt typ av propeller och rätt stigning. Med en bra stålpropp och den båten+motorn bör du kunna utgå ifrån en motorhöjd där kavitationsplattan ligger 1-2 cm över den förlängda bottenlinjen. Kanske lite högre, men absolut inte under.
  15. Jag har min motor på 100h service nu (första 100h service) och kommer att sjösätta och köra i 2 månader därefter. Jag ser inte hur oljan och/eller filtret på något sätt skulle försämras av 1-2 månaders körning. Om du brukar spraya någon form av konservering i cylindrarna innan vinter så hoppar du givetvis över det på servicen och gör det efter upptagning. Jag kör en Mercury 150 hk 4t.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy