Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Alanningen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    365
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Alanningen senast vann den dag 4 Oktober 2023

Alanningen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

188 Expert

1 följare

Om Alanningen

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du kan alltid byta upp dig till en Magnum eller liknande. Det blir lite bättre. Priserna på bättre alu-båtar är höga idag pga popularitet. Det kan kanske vara värt att se på en äldre modell med en bra motor. T ex TG 7200 King Cruiser. Det är en bra pendlarbåt och ca 1 meter längre än XXL samt 200 kg tyngre. https://www.nettivene.com/moottorivene/tg/934003
  2. Jag har själv kört Bustermodeller i över 20 år. Du får en lite bättre gång med en större Buster, men båten är mer av en inomskärsbåt än något som kommer att gå bra i öppen sjö. Det är svårt att rekommendera ett annat båtalternativ utan att veta budget. Men Anytec är ett alternativ. Dock så far priset snabbt iväg, och det gör förbrukningen också. Jag kör mest inomskärs med en XL och vad jag gör i krabbig motsjö är ökar farten till dryga 30kn och trimmar ut motorn så att jag kan hålla mig på vågtopparna och slipper bryta varje våg. Det gäller att hitta precis trimnivå. Det blir mycket bekvämare, men det kräver mer av dig som förare och det finns risk att skrämma upp passagerana (frun).
  3. Se till att du skaffar medlemskap i Sjöräddningen innan du åker så får du assistans även i Finland om något skulle inträffa på vägen. Man vet aldrig om man får sig överraskningar när man handlar en ny eller begagnad båt.
  4. Jag började med en UltraFlex, men den blev aldrig bra. Sen bytte jag den till en SeaStar som ska klara upp till 350 hk. Men manuell luftning blev den hyfsad, men inte riktigt bra. När jag sen luftade den med SeaStars luftningspump så blev den bra. Den kan nog bli bättre, men då får jag byta ut slangarna til deras Pro-serie, och de är rätt dyra. Även pumpen kunde vara en bättre, men samma sak där, det blir lite väl dyrt. Jag är nog nöjd som det är nu.
  5. Jag har själv jobbat mycket med att få min hydraulstyrning stabil. Jag har en Buster XL som jag försöker få stabil i så hög fart som möjligt. Styrningen har varit största utmaningen. Till en början kom jag bara upp i 41-42kn innan den blev orolig. Nu kan jag köra avslappnat i 45kn. Vid 50 blir den farlig, men det är nog båtens begränsning och inte styrningen.
  6. Om du genom att kraftig ruska motorn enbart har ca 10mm rörlighet åt respektive håll så är det sannolikt bra luftat. Det är helt normalt för en frisk hudrausltyrning på en fritidsbåt. Vätskan i systemet komprimeras inte, däremot så flexar slangarna. Det går att byta slangarna till kolfiberförstärkta och då få bort en del av flex, men det kostar nog mer än det ger. Vill du få det riktigt bra luftat så har SeaStar en specifik pump att lufta systemet med. Det blir riktigt bra och jag har gjort det på min båt. Seriösa båtmekaniker har en sådan och kan erbjuda tjänsten.
  7. En borste typ Igelkott från Erlandssons och sen glider du in till en sandstrand och står där och borstar av botten. Lägger du ut ett ankar plus har ngn som håller båten stilla så får du bra resultat väldigt snabbt. Varmt i vattnet - badbyxor, kallt vatten - vadarbyxor.
  8. DUO-prop och dubbla maskiner - jag förstår inte ens vad trimfenorna skulle göra för nytta? Att dom är kvar är nog sannolikt felet, inte Solas propellrar.
  9. Välkommen till livet på sjön! Alla 3 båtar är bra båtar, det är skicket som avgör. Men det är stora båtar att börja med som första båt. Se till att du har lite erfaren hjälp med i början. Det är inte helt enkelt att manövrera en 2 tons båt i hamnar och bland andra båtar. När du köpt båt så är det första du ska göra är att gå in på denna länk och bli medlem: Sjöräddningssällskapet - www.sjoraddning.se. Det är den bästa liv- och sakförsäkring som finns! Alla båtägare bör vara med.
  10. Jag antar att det är en Etec av någon storlek. Jag var med om ngt liknande på min 115hk etec, dock så är jag osäker på om detta kan påverka trimmen. Men i alla fall så på min motor finns den en huvudsäkring under kåpan i närheten av svänghjulet på babordssida. Det fanns även en reservsäkring i en hållare bredvid. Det tog mig ett dygn av felsökning och googlande innan jag hittade det... Om du inte kollat detta så kan det vara värt ett försök.
  11. Så om jag behöver 1050Kw för att knuffa 24 ton båt i 32kn. Hur många kilo batteri behöver jag om jag ska ha 10 timmars tillgänglig körtid? Hur länge är beräknad laddtid? Hur mycket vätgas behövs och man väljer det? Med batteridrift ser jag inte att det går att få en 5-7 meters båt upp i plan om du ska ha en någorlunda räckvidd. Vikten på batterier överstiger båtens vikt. Det här är inte ironiska frågor och jag vill väldigt gärna byta bensin och diesel mot el, men jag ser inte att vi är i närheten på många år än. Kanske i insjöar, men absolut inte i skärgården där man tillryggalägger stora sträckor i ganska hög fart.
  12. Du har helt rätt. Jag läste texten i inlägget och tänkte inte på rubriken.
  13. Nej, det gör det inte. I en av kommentarerna nämns KCR eftermonteringsbox. Det är bara en tolkning av TS inlägg. TS nämner inget om KCR efterminteringsbox. En "effektbox" kan vara både en eftermonterad box, alternativt att du byter in din ECU mot en optimerad ECU. Det senare är inte alls ovanligt.
  14. Det finns bra och mindre bra effektboxar. Hittar du en seriös tillverkare så är jag rätt säker på att du kan förbättra både förbrukning och prestanda. Motorernas ECU är kompromisser för att motorn ska fungera med utsläppskrav och bränslekvalité runt om i världen samt alla möjliga användningsområden den kan utsättas för. Om man optimerar en motor baserat på ens egna krav så kan man uppnå bättre resultat. Det är vad seriösa optimerare gör. Vill du ha mer vrid, mer effekt, mindre förbrukning för din användning så går det säkert utan att du påverkar hållbarheten märkbart. Men man ska komma ihåg att man sen har en unik motor, utan garanti, och man kan få unika problem.
×
×
  • Skapa nytt...