Jump to content
Thursday 30 March 2023

Alanningen

Medlemmar
  • Content Count

    301
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Alanningen last won the day on December 27 2022

Alanningen had the most liked content!

Community Reputation

139 Expert

About Alanningen

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bustersäsongen är i full gång. Missade bild på själva sjösättningen, men den här bilden är från i söndags, en vecka efter sjösättnig.
  2. Det finns oftast delade meningar. Men du känner inte mig och du känner inte de personerna i forumet du länkar till. Du vet inte vilken ordning jag har på min båt eller hur de sköter sina båtar. Det blir ditt beslut i slutändan. För mig är korrekt service en försäkring mot höga kostnader och mot att båten ligger på verkstaden under vår korta sommar. Även om du skulle ha en försäkring mot motorras så är det idag inte säkert att det går att hitta en ny motsvarande motor. Jag kör en Mercury Pro XS 150 och rasar den, eller jag kör på grund så är leveranstiden så pass lång att jag är utan båt i sommar. Det kostar pengar att byta kamrem, och den håller säkert flera år till. Men du har säkert både bil och bostad försäkrat fast du inte räknar med att varken krocka eller få inbrott i bostaden i år? Båtlivet är årets höjdpunkt - så köp bort oron och risken är min rekommendation.
  3. Byt kamrem! Den har både gångtimmar och ålder som gräns för byte. Konsekvenser av ett ras är motorbyte.
  4. Jag har haft Alandia i 15 år och är väldigt nöjd. Jag har haft en skada då ankaret släppte en natt och fick all ersättning utan något problem över huvudtaget. Jag har själv alltid fått sätta marknadsvärde på båten och kunna justera det när båten blivit äldre eller höja vid motorbyte. Samt så var det inget problem alls när jag ville sätta på en större motor än vad som är rekommenderat av båttillverkaren.
  5. Jag är stor vän av Scantic 575HT. Min far har haft 2st och min bror har en just nu. Tyvärr ser jag ingen till salu i Sverige just nu, dock en i Åbo, i Finland. Scantic 575 ht Moottorivene 1976 Turku - Nettivene
  6. Har du/ngn haft bort propellern under vintern? det brukar höra till vinterservicen att fetta in axeln. I så fall, är allt tillbakasatt rätt med distanser på plats? Om du snurrar proppen för hand så ska det gå mycket lätt.
  7. Jag har 2 bekanta, en med Buster och en med Silver, som polerar sina båtar så att skroven är som perfekta speglar varje vår. De använder flytande autosol för att polera och sen fönsterputs för att få det rent efteråt. Det håller sig i princip hela året, men jobbet måste göras om varje vår. Det blir sjukt snyggt!!
  8. Har du kunnat göra någon felsökning själv? Kolla om du har igensatta bränslefilter (vatten eller skräp) och sen lufta hela vägen till spridarna.
  9. Liknar på en Four Winns, men jag känner inte till modellen.
  10. Jag har slitit med samma utmaning några gånger. På med WD40 och låt stå en stund, sen en stor avdragare som du spänner hårt. Knacka sen försiktigt med en hammare runt på den svarta centrumdelen avratten. Räkna med att du får använda mycket kraft med avdragaren. Som Georg_Ohm skriver så kan du även lämna den över natten med hög spänning på avdragaren.
  11. Jag har valt att försöka göra så mycket service som möjligt själv. Jag lär mig om min motor och har större möjlighet att laga, eller byta, ngt om jag får problem på sjön. Under garantitiden har jag lämnat service till verkstaden, bara för att säkra upp att garantin ska gälla. Jag kör nu en Mercury 150 4t och där finns det beskrivet exakt vad som ska göras vid olika servisar, vad man kan göra själv och vad man bör låta en auktoriserad mek göra. Plus att allt man behöver "röra" vid en service är märkt med gul färg under kåpan.
  12. Det fungerar säkert bra! Men man ska inte underskatta vikten av att hitta "rätt" propeller till sin båt och till det ändamålet man har båten. Min erfarenhet av att ha testat propellrar på lätta båtar upp till 200hk är att man mycket sällan får bättre prestanda med 4-bladig än 3-bladig. Vinsten med den 4-bladiga är greppet, men med en hyfsat lätt båt får du lika bra grepp med en bra 3-baldig. Utöver det så är den 4-bladiga tyngre och ger mer friktion mot vattnet vid gång. Om du lastar din Yamarin 650 till max kan jag tänka mig att din motor får jobba väldigt hårt att komma upp i plan. Med en propp med mindre grepp, högre slip, så kommer motorn upp i varv lite mer vid planing och planingen blir lättare. Om sedan propellern är konstruera att minska slip vid ökad fart så når du högre toppfart än vad du skulle göra med en 4-bladig. Har du däremot en mycket tung båt och mycket effekt kan du behöva en 4-bladig för att få ner all kraft i vattnet och komma upp i plan. Sen är det en helt andra fysiska lagar som blir aktuella när man kommer till racingproppar, men det är inte det som detta gäller.
  13. Tråkigt!! Yamarin 59HT är en fin båt. Jag hade precis tänkt klämma in att INTE satsa på en 4-bladig på en så pass lättdriven båt. EN vass, cuppad 3-bladig med bra noslyft ger grym gång på de lätta Yamarinerna.
  14. Punkt - stor bokstav blir lättare att läsa... Om botten upplevs sträv nu så är det troligen självpolerande färg. Då går ni på med slippapper och slipar ytan lite jämnare och sen målar ni med en ny självpolerande färg. Vill ni byta till hård bottenfärg så måste allt bort, vilket innebär blästring. Det bör göras av firma som har rätt utrustning att ta hand om färgresterna (lagkrav på detta). Sen kan ni lägga på vilken färgtyp ni vill på den rena botten. Även om en hård färg går lite lättare i sjön så går det inte att räkna hem det ekonomiskt då det är mycket kostsamt att blästra.
  15. Varken vikten eller effekten kommer att negativt påverka båtens strukturella hållbarhet så länge du kör med förstånd. När en tillverkare beräknar max rekommenderad motorstyrka så finns det mycket stora marginaler. Jag har en Mercury 150 på min Buster XL, min yngre bror har 175hk på sin Scantic 575 och min äldre bror hade tidigare 225hk på sin Yamarin 575. Upplever du att den är svajig så bör du se över riggningen. Dvs att den är ordentligt och rakt fastskruvad samt att styrningen är frisk och inte har något glapp i sig. En Flipper 575 blir inte svajig pga 30 kg extra på aktergaveln. Jag har kört Scantic 575 med 70hk och det var inte en bra kombination. 20-21kn i marschfart, lite last i båten så var det full gas som gällde, vid körning i högre sjö så ville den inte orka dra på uppför en våg. Flipper 575, 1994, har rekommenderad motorstyrka upp till 90hk.
×
×
  • Create New...