Jump to content
Monday 28 November 2022

Alanningen

Medlemmar
  • Content Count

    278
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Alanningen last won the day on October 21

Alanningen had the most liked content!

Community Reputation

123 Expert

About Alanningen

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag skulle komma och hjälpa dig att ta upp och även sjösätta om jag bara hade möjlighet. Dessvärre bor jag inte ens i Sverige. Jag hoppas någon annan i forumet kan ställa upp. Båtfolk brukar hjälpas åt.
  2. Jag körde en Viper prop på min Etec och gillade den skarpt! Mycket bra grepp, hög fart och väldigt bra noslyft på båten. Min bror har en Etec 150 HO på sin Buster och han kör en Raker HO som han är väldigt nöjd med. Jag har idag en Mercury 150 ProXS på min Buster och skulle gärna hitta en Viper med löst nav som jag fick på Mercuryn. Bästa proppen jag testat, åtminstone på Buster.
  3. Får du grepp så lär motorn orka. Jag skulle ha någon i bilen medan du sjösätter / tar upp ifall parkeringsbromsen inte pallar. Max dragvikt är 2100kg för bilen.
  4. Etec 200 HO Gen 1 är en underbar motor med grymt ljud! Vad är det för båt du har den på?
  5. Om tempen kommer ner till rätt nivå vid högre varvtal så är det inget fel på termostaten. Jag skulle reklamera servicen och be dom se över motorn. Misstag kan ske och något kan ha blivit fel.
  6. Allt går, men hur svårt det blir beror på dig och hur väl du kan planera allt. Frågan jag skulle ställa mig är: Om jag får upp båten här, kommer jag att kunna sjösätta den igen på ett säkert sätt. Hur tänkte du vinsha upp en 2 tons båt på en båtvagn utan att vagnen sitter fast i en bil?
  7. Jag hade börjat kolla på bränsletrycket. Det låter som att det finns lite bränsle kvar nära motorn som den startar på, men om det kan vara så att bränslepumpen inte håller kvar soppan i slangen till tanken utan det rinner tillbaka. Då får du köra startmotor tills pumpen pumpat upp bränsle från tanken igen. Jag har haft precis samma problem med en bil och där var det ett mycket litet hål i bränsleslangen som släppte i luft och därmed tillät bränsle att rinna tillbaka i tanken.
  8. Den är kanske inte direkt ful. Men jag blir lite stressad att designer inte kunnat bestämmas sig för en stil utan tagit lite av varje. Kolasås är gott. Bearnaise är gott. Sill är gott. Men de hör inte hemma på samma tallrik. Men det är bara min åsikt.
  9. Under de 35 åren jag kört utombordare har jag haft en impeller som krånglat, ett trimrelä och en trimcylinder som gått sönder. Vid alla tillfällen har det gått bra att köra hem utan att behöva skruva. För de flesta bekanta jag har, som kör inombordare, så är 2-3 motorproblem en "normal sommar". Om kylningen helt slutar fungera ute på sjön så är det nog ändå så att 99% ringer sjöräddningen och 1% skruvar (kan skruva). Detta oavsett utom- eller inombordare.
  10. När du skall göra jobbet själv kan du även fundera över skillnaden mellan att krypa runt i ett trångt motorrum och göra service jämfört att med att stå på en pall bredvid utombordaren och ha allt i behaglig arbetshöjd. En utombordare tar ingen plats i båten och medför mindre risk för lukt av olja och avgaser inne i båten. Nackdel med utombordare - stöldrisken och försäkringskostnaden.
  11. Byt till en 2" mindre (stigning) propeller. Sikta på att försöka nå 6000 rpm med 2 pers i båten. Den kanske aldrig blir lika stark som yamahan, men med en mindre prop ger du den i alla fall en chans att visa vad den går för.
  12. Det är Fariabeede som tillverkar instrumenten till Evinrude Etec. Det kan vara så enkelt att lampan är trasig i ditt instrument. Jag bytte själv ut varvräknaren, exakt likadan som din, på min Etec när den slutade fungera. Evinrude skulle ha 7000kr för varvräknaren så jag beställde en original Faria-mätare på Ebay för 1700kr inkl frakt och tull. Bara att plugga i och köra.
  13. Här finns elschemat, men jag tror inte att det hjälper dig i detta fall. Jag installerade nya instrument på min Etec 115 -08 för några år sen, men tyvärr är den såld nu och jag gav med alla dokument till nya ägaren. Har du belysning i den digitala displayen? Jag har ett suddigt minne av att det finns en bladkontakt för 12v på baksidan av instrumentet till belysningen för den analoga mätaren. https://continuouswave.com/whaler/reference/BRP/E-TECSystemWiring.pdf
  14. Ecopower har gett bäst resultat, plus att den kostar €25. Alusafe kostar ca €70. (per liter för båda)
  15. Den som jag gillar bäst är Hempel Ecopower Racing, men den fanns inte i år så det blev Hempel Alusafe.
×
×
  • Create New...