Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Alanningen

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Alanningen last won the day on February 16

Alanningen had the most liked content!

Community Reputation

25 Expert

About Alanningen

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har gjort samma sak med styrröret. På min båt gick att lossa bultarna och flytta motorn till ena sidan av motorbrunnen. Sen rengjorde jag med rund stålborste på skruvdragaren. Började med att spraya rostlösande medel och körde med borsten, sen fettade jag in ordentligt. Sätt sen in en ny styrvajer, försök inte återanvända den gamla.
  2. - Byte till en optimal stålpropeller ger troligen ngn extra knop. - Ingen onödig extra vikt i båten. Lasta inte ner båten med en massa saker som "kan vara bra att ha" utan ta med dig det du behöver och det som behövs för bra säkerhet. - Undvik att lasta tunga saker fram i båten. För att få upp fart måste du få upp båten "ur vattnet". Varje extra kilo fram i båten tar mer kraft ur motorn för att lyfta fören jämfört med att lasta längre bak. (Momentarmen) - Lasta jämnt fördelat mellan styrbord och babord. Båten ska inte luta åt ngn sida och undvik att använda trimplan för att båten ska ligga plant. - Givetvis en slät och ren botten samt en motor i gott skick som får den service den behöver.
  3. Det låter som fel vid montering. Troligen för lång vajer som resulterat i en för kraftig böj någonstans. Det ska du inte acceptera utan be att få det korrigerat. En alltför trög styrning är inte bara störande utan även en säkerhetsfråga. Jag tycker dock att det låter lite konstigt att man än idag levererar en ny båt och 100hk motor med vajerstyrning. Det borde vara hydraulik som standard.
  4. När jag köpte min Buster XL så hävdade säljaren att den gick 43kn med en 115hk. Jag var mycket skeptisk. Vid provkörning så såg jag att den var inställd på mph. Det är lätt hänt. 🙂
  5. Turningpoint H2-1317 är en aluminiumpropeller vilket gör att du har betydligt mer slip än med en stålpropeller. Men om vi utgår ifrån att den skulle vara lika bra som en riktigt bra stålpropp så skulle du ligga på 9-10% slip vid den farten. Gear ratio på din motor är 2:42. Det betyder att om du ska köra 44 knop med 17" propp så måste du nå 7000 varv. Med tanke på att det är en alu-propp så är det troligen närmare 7400 varv innan du är uppe i 44 kn. Vid 5000 varv, tillsammans med den mest perfekta 17" stålpropeller (ca 6% slip), så kan den inte gå snabbare än 33kn. Gör den det så tror jag att du får en bra peng av NASA för den. Beklagar, men jag tror den gick 34 knop vid en bit över 5000 varv och inte 44kn.
  6. Det finns flera fördelar med en stålpropp och den som vanligast lyfts fram är att aluminium är svagare än stål och därmed så böjer sig bladen lite vid belastning. Detta gör att du tappar både grepp och toppfart. Men de flesta aluminiumproppar är av standarddesign för att fungera hyfsat för de flesta motorer och båtar. Stålpropellrar finns i massor av typer och designer så att du kan få fram en propeller som är optimerad för just din båt och motor. Att testa fram rätt propeller gör ofta väldigt stor skillnad i ekonomi, fart och hur båten upplevs att köra. När jag testade fram propeller till min båt så testade jag Ballisticproppen plus diverse 3 och 4-bladiga stålpropellrar innan jag hittade rätt för. mig. Båten betedde sig väldigt olika med de olika propellrarna och för mig passade Ballistic inte alls. Hade jag köpt aluminium så hade jag fått välja rätt storlek och sen helt enkelt fått vara nöjd med de egenskaper jag fick.
  7. 44kn med 70hk på en Uttern 510ht? Känns som att ngt inte stämmer här. Om du inte ens provkört den innan, hur fick du på rätt propp för 44kn?? Även det varit mph har jag varit tveksam. Vad har du för propp och vilket vartal fick du vid toppfart?
  8. Jag hörde nyss om en båthamn där ngn hade varit på natten och skruvat loss motorerna och dumpat dom över akterspegeln. Vissa hängde i styrvajrarna. Det verkade först som en ren idiotisk skadegörelse. Men det var värre än så. Några veckor senare när flera ägare fått ut ny motorer från försäkringen kom de tillbaka en natt och kunde stjäla helt nya motorer istället för de gamla. 10.000 volt är för snällt för dessa idioter!
  9. Väldigt många bra frågor! Jag skulle önska att fler tänkte så där mycket innan de ger sig ut på sjön som nybörjare. Men det finns en fråga som saknas: Klarar man som nybörjare att manövrera en båt som är så pass stor att den kan ha 6 kojplatser? Jag skulle svara "Nej, inte på ett säkert sätt." till de flesta på den frågan. Alla båttyper har olika egenskaper och att lägga till i en gästhamn med en så pass stor båt kräver lite träning. Att följa en farled mha sjökort kan de flesta, men att lirka in båten mellan bryggor och andra båtar kräver träning. Nej, ni ska inte ha en extra båt med er! Delvis så gör det manövreringen mycket svårare, plus att om ngt händer så ska ni INTE lämna båten och försöka kliva in i en annan. Ni ska kasta ankar och ringa efter hjälp. Det är därför man är medlem i Sjöräddningssällskapet.
  10. Jag kör upp ca 700 liter bensin per år och förbrukar 2 gallon (7,2 liter) olja. Ganska samma under 7 års användning. Så 1 liter olja per 100 liter bensin. Men priset är hysteriskt! 7,2 liter SD100 (Evinrude's olja) kostar ca 1500kr.
  11. Sant. G2'an hade en del strul. Generation 1 var en bättre motor. Vid framtagande av G2 så var man nog lite för kreativa i jakten på miljöförbättringar och minskade t ex 115hk från 4 till 3 cylindrar och 150 från 6 till 4. Plus att man integrerade hudraulstyrningen i motorn, vilket var en tabbe. Stiften var det enda som jag var till verkstad för att byta. Resten servade jag själv. Som du säger så ska stiften sitta i rätt vinkel och man kan behöva testa 5-6st olika till en 4-cyl motor innan man har 4 st passande stift. Men det kvarstår att det är fina motorer. Jag körde 500h med min 115hk och jag bytte impeller, ett trimrelä samt en säkring under alla år. Plus att den knuffade upp min Buster XL 2008 i 40 knop på GPS'en, vilket är 4 knop mer än Yamahas 115hk 4t.
  12. Om du har en Mercury 30hk och en Cresent 445 så har du ett paket att börja med. Vill ni inte åka fort så finns det ju plats för er alla i båten. Styrpulpet-kit finns att köpa så det bör gå att lösa. Varför vill du höja akterspegeln? Är riggen för lång? Om ni mest kuskar runt i 15 knop med båten så gör det ingen större skillnad om riggen är lite för lång. Montera motorn i det högsta hålen så går det säkert bra. Är det el-start så får du ordna med lite kabeldragning och batteri, annars är det inte ett tidskrävande projekt du har framför dig.
  13. Du kan ha propeller på eller av, det är bara en säkerhetsfråga. Jag brukar behålla den på. Se bara till att du har vatten kopplat till motorn, annars bränner du vattenpumpen (impellern) snabbt.
  14. Som ngn skrev ovan så skaffa en motor som ligger på max rekommenderat. Det kostar lite mer, men ger så mycket i komfort och möjlighet att lasta båten. Evinrude 2-taktare (etec) är fantastiska maskiner! Jag har själv haft en 115hk i många år. Otroligt starka och rätt snåla. Men dom tillverkas inte längre och de har höga priser på sina reservdelar. Jag resonerade som dig att när jag byter från 2-takt till 4-takt så vill jag ha mer effekt. Nu blev bytet till en Mercury 150 hk så jag fick rejält med extra kraft, och vikten ökade bara med 20kg. Mercury's 4-taktare är riktigt bra motorer och priserna på reservdelar är förvånansvärt låga jämfört med flera andra märken. Jag skulle vara lite mer avvaktande till kompressormatade Optimax. De är grymt starka, men är väl inte kända för sin hållbarhet. Yamaha och Suzuki är också alltid trygga val när det gäller hållbarhet. Det finns de som gillar Honda, inte jag.
  15. Har den stått stilla länge? Det låter som den är i behov av en förgasarservice. Jag antar att du har ny bensin i tanken, eller åtminstone testat med ny bensin. Har den stått med bensin i förgasarna hela vintern och att du nu kör igång den på fjolårets bensin så kan du få en hel del intressanta symptomer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy