Jump to content
Saturday 25 May 2024

superpin

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Expert

About superpin

  • Rank
    Fänrik
  1. Jag var nyfiken på hur Orion skulle hantera just det fallet och provade att ladda mitt startbatteri (100Ah AGM) med en 25 A laddare samtidigt som min Orion 30 A var inkopplad mot förbrukningsbatteriet med litium. Det var förstås en dålig ide, den stackars Orionladdaren slog på och av konstant vilket dessutom förvirrade landströmsladdaren som inte visste vad sjutton den försökte ladda. Koppla laddaren till förbrukning istället och lös laddningen av startbatteriet, om det ens behövs, på något annat vis.
  2. superpin

    Värmare

    Jag har kollat på detta tidigare och min slutsats är att Autoterm/Planar är ett ryskt företag. De har en sammansättningsfabrik i Lettland (tror jag, någon av baltstaterna är det iaf) så att de kan säga att de är "Made in EU". Tar inte gift på att jag har 100% rätt, men det här är vad jag kom fram till. Det tråkiga är att man kan välja mellan att köpa en värmare från diktaturen Kina för 1500:-, indirekt från terrorstaten Ryssland för 5000:- eller en från brunkolseldande Tyskland för 15000:-. Ska samvetet styra ens inköp så får man det svårt...
  3. Jag skarvade mina givare häromåret, problemet för mig var att de gamla kablarna inte var förtennade så det var svårt att få en bra lödning. Men försök få bort så mycket oxid som möjligt, använd aggresivt flussmedel/syra om du har och se till sist till att ha krympslang med smältlim i. Jag var noga med skarven för tiltswitchen så den fungerar fortfarande, mätaren slarvade jag lite med och den började följdaktligen visa skumma värden efter någon månad. Mina gamla helanaloga grejer är simpla att kalibrera, bara att vrida på givarhuset så det blir enligt manualen, Vesselview har jag dock ingen koll på.
  4. Hmm, utan att egentligen veta vad jag pratar om så har jag hört flera gånger att man aldrig ska lägga i växeln med motorn av på Bravodreven, något om att konan strular till sig och man kan sabba växelwiren.
  5. Nöjd med Garmin generellt sett, men deras plottrar har irriterande brist när det gäller wifi; de kan inte koppla upp sig som en klient i ett befintligt nätverk utan skapar ett eget nät som man måste koppla upp sig mot. För mig är det en obegriplig begränsning som gör att jag bara använder funktionen någon gång om året för att uppdatera firmware och sjökort... (Och för att återknyta till tråden så har jag frågat om just detta hos flera handlare och ingen av dem har ens förstått frågan.)
  6. Sidan 20 i den italiensk/engelska manualen: "If the installation has only one or two groups of batteries, always connect the output marked “MASTER”. This is the main output of the battery charger. It is advisable to connect the group of batteries which are used more often (typically the service group) to the MASTER output terminal. The positive output terminals that are not used must be kept free (do not bridge the terminals)" Dvs koppla inte ihop några utgångar! Enligt specen får du full kräm ändå, det är inte tre stycken 20A laddare utan en 60A med tre utgångar, använder du två utgångar så delar de på 60A.
  7. Hittade bara en aktuell laddare från Quick som passar in på din beskrivning, och enligt manualen till den så kan varje utgång ge max ström (60A), och de skriver tydligt att har man en bank att ladda så kopplar man den till Master, och man får inte brygga utgångarna! Vad heter din nya laddare?
  8. På pumpen vid Råcksta Sjöhage (Stockholm, Mälaren) finns en röd lampa som enligt skylt ska tändas (alt blinka, minns inte exakt) när pumpen är ur funktion. Hur det funkar vet jag inte, pumpen har (peppar peppar) funkat bra när jag varit där, men det kanske beror på att den är rätt ny efter att en idiot eldat upp den gamla pumpstationen (tillsammans med den stackars varvsföreningens alla maskiner).
  9. Jag föredrar inombordare för att man får en vettig badbrygga och inte behöver ha hjärtat i halsgropen innan man ser att motorn hänger kvar den här gången också, men jag skulle nog ha valt båt två i vilket fall. Åker du själv i båten så är ankarspelet guld värt, och Mercury verkar inte vara lika populär inom exportverksamheten som t.ex Yamaha. Å andra sidan tror jag inte du behöver vara speciellt rädd för att köpa en sötvattenkyld v6a om den är någotsånär omhändertagen, och byt bälgarna i vinter om du köper den... Sen måste du förstås titta på bägge i verkligheten, skicket kan överraska jmf med bilderna och tyvärr är det sällan åt det positiva hållet.
  10. För att återgå till just Ryds 535 DL så skulle mitt val vara högsta möjliga effekt i lättast möjliga förpackning. Hade en likadan i familjen, med en femtihästars Yamaha på akterspegeln, tröttaste båt jag kört... Stadig för sin storlek och trygg med höga fribord, men den låg lågt i aktern och man behövde medvind och hemlängtan för att komma upp i planing om man inte var ensam i båten.
  11. Kolla specen för BT 5, max teoretisk räckvidd är 240 meter (med lägre överföringshastighet), så det är inte orimligt att man når 100 meter i riktiga världen. Beroende på vad som är i vägen och annat som stör förstås, dessutom måste så klart stödet finnas i båda ändar...
  12. I yngre dagar så seglade jag en del även om jag aldrigt ägt en segelbåt. Minns särskilt ett tillfälle då jag och en kompis var i Stockholms ytterskärgård (eller egentligen utanför, havet på ena sidan), det var otroligt varmt och nästan vindstilla. Gjorde ingen direkt fart åt något håll utan vi badade och snackade skit i princip hela dagen. Sen eftermiddag så började vi fundera på natthamn och det visade sig att ingen av oss hade hållit koll på var vi drivit iväg. Nyttig upplevelse att försöka orientera sig, tog en bra stund innan vi var säkra på var vi var. Hade givit ganska mycket för en GPS då! Idag åker jag runt i en motorbåt mestadels i Mälaren, så länge jag är i någotsånär kända vatten fungerar gamla sjutumsplottern bra men det är ju en viss skillnad att segla i fem knop och tuffa fram i 25-30, svårt med någon översikt och ett jäkla zoomande för att se vart man egentligen är på väg och samtidigt hålla koll på ev grynnor. Till nästa år blir det en lite större plotter med bättre stöd för rutter så man lättare kan hålla koll på att man siktar på rätt sund, eller till och med kan ha delad skärm en lite utzoomad kartbild samtidigt utan att det blir för plottrigt. Papperskort ligger i båten, används för planering och översikt men aldrig under färd. Häromveckan så var en kompis ute och fiskade, jäkligt dimmigt och dålig sikt så han håller sig nära stranden (också Mälaren). Plötsligt dyker det upp en styrpulpetbåt med ett lätt generat par som erkänner att de är vilse och batterierna i telefonerna har tagit slut. Slutar med att kompisen fick åka före och visa vägen till varvet som de letade efter...
  13. Kan ju passa på att varna att på kommunal mark i Stockholm så finns risken för gnäll om man har glykol i dunkarna, det måste vara dubbla kärl om man "förvarar" glykol på upplagsplatsen.
  14. Går pumpen utan att drevet rör sig så är det nog inte trimsändaren, men jag kanske tolkar TS fel. Googlade fram det här dokumentet en gång i tiden som förklarar hur det fungerar: https://web.statler.wvu.edu/~mathews/boat/pdf/manual/Chapter Eighteen.PDF
  15. Är du säker på att den går på alla cylindrar?
×
×
  • Create New...