Jump to content
Thursday 21 November 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/21/2019 in Posts

  1. 2 points
    Men, alltså. Den stora vitsen är inte ev tidsvinst utan att man kan få rätt längd på förtöjningen utan att testa olika längder.
  2. 2 points
    Räknar man in tiden det tar att passa in och splitsa ögon går man back de första 12 åren eller så. 😏
  3. 2 points
    Lite sent för trådstartarens skull men det är för andras skull viktigt att veta att Volvo Pentas gröna glykol är etylenglykol och inte propylenglykol. Olika tillverkares färger på glykol är en djungel och man kan inte dra några slutsatser om vad man har i systemet genom att bara kolla färgen. För de flesta tillverkare innebär grön färg att det är propylenglykol men som sagt, inte för Volvo Penta. VP har grön och gul glykol där båda är av etylentypen och skillnaden är olika korrosionsskyddsmedel. Den gröna för äldre motorer med gjutjärn och koppar, den gula för nyare motorer med andra material, kanske en del aluminium.
  4. 1 point
    Växelhusoljan är samma som för alla utombordare. På fråga ett har jag inget svar.
  5. 1 point
    Nu har jag testat med försöksperson. Det tog 6 sek att beslå och och 2 sek med ögla. Försökskaninen var en kvinna som inte har rutin på detta. Skillnad: 4 sekunder. Wow.
  6. 1 point
    Så du menar att knopar, t.ex pålsteken, reducerar repets hållfasthet med runt 50%, splitsning med 2-5%. Så långt är jag med men att dubbelåttan inte reducerar hållbarheten alls, 0%, är en nyhet för mig.
  7. 1 point
    Skulle gissa att den låser svänghjulet om du försöker dra igång motorn med en växel i. Skruven längre ner kan vara en justering så den låser lagom när den ska och inte alls i friläget.
  8. 1 point
    Men herre gud, det tog ju 10 onödiga sekunder jämfört med en färdig ögla. Om man lägger till 50 gånger i hemmahamn varje år så blir det ju en masa onödig tid, mera än en halvtimme per år. Praktiskt med öglor kan jag hålla med om, men man har dem inte för att spara tid.
  9. 1 point
    http://www.turboservice.se/?utm_campaign=Svensk+Turbo+Service&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=%2Bturbo %2Bservice&utm_content=1054891xCjwKCAjwusrtBRBmEiwAGBPgEyNkpze4_Vj0ugK3kbCz0D_xx4BwlbtQ4VXpPU7xojAvrt6SkuMKNxoCUCoQAvD_BwE dessa kan jag varmt rekommendera!!
  10. 1 point
    Jag kör ett liknade upplägg för vår båt..med kapellet på. Har en elektrisk avfuktare fr Biltema inne i kabinen och en större från Woods i sittbrunnen som går kontinuerligt i någon vecka (så länge det är varmt nog). Det drar bort all fukt som på något sätt kommit dit över sommaren. När temperaturen sen sjunker under typ 10 grd ersätter jag avfuktarna med ett antal torrbollar i både sittbrunn och kabin.
  11. 1 point
    Det är två viktiga aspekter för att få en press att hålla 1. Alla skavpunkter måste skärmas. Jag lindar alla platser som kan skava med svarta plastpåsar 2. pressens infästningar måste få lova att flexa i vinden, jag kör med många gummilinor. Men man kan också hänga dunkar med vatten, man kan också köpa fästen som man sätter rätt i pressen för att få fler infästningar förutom öljetterna. För att avlasta. Gör man såhär så håller också en lite tunnare press i många år.
  12. 1 point
    Jo, detta känner jag till. Men tror Du att de företag som köpt hem Grotamar-flaskor kommer att låta dem stå i lagerhyllan för all framtid? Jag tror att företagen kommer att sälja dem exempelvis till mig, hur konstigt det än kan tyckas för en del på detta forum... Och Du skippeer, vad får Dig att tro att Du "är ensam om att använda Grotamar eller dito produkt från andra leverantörer"? Grotamar finns fortfarande att köpa. För privatperson. Av välrenommerade företag inom den marina branschen. Konstigt, eller hur...😉
  13. 1 point
    https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/miljo-och-vatten/vattenverksamhet.html https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/sa-planeras-sverige/planering-av-mark-och-vatten/strandskydd/ Prata med kommunen och länsstyrelsen så borde du få de besked du behöver.
  14. 1 point
    nu har sommaren gott varit lite små problem med min nya motor men inget som inte löser sig. När jag installerade min motor så laddade inte generatorn detta till följd av av att diodbryggan va bränd. Hade också problem med att motorn va svårstartad misstänkte returen, så denna skulle bygga om till hösten för att förhindra att dieseln rann tillbaka. Felet va lättare än så fabriken hade glömt att koppla in glödgningen, kabeln låg lös bredvid och inga spår av att den varit monterad. misstänkte tidigt glödgningen men motorn är ju testad av fabrik. Ett annat problem var att stoppen inte fungerade på nyckeln som sig bör detta upptäcktes vid första starten och låg under behandling hos vetus. fick nytt tändningslås och därefter helt ny panel. detta hjälpte inte utan hittade två kablar på motorhärvan som va skiftade ifrån fabrik fixade detta och allt funkade sen. det komiska i detta är att alla dessa fel har kommit av att jag själv har installerat motorn, detta enligt Vetus. men motorn går nu kanon och är hur nöjd som helst trots missöden. Någon hade nog en dålig måndag vid eldragningen
  15. 1 point
    🤨 Jag snabbspolade med bild... Nä den videon tillförde ingenting. När jag läser @Brunnsvikens sammanfattning ställer jag frågan rakt ut: Är detta möjligen en vandringssägen? jag tycker att jag känner igen historien rätt så väl, både i båtsammanhang samt en snarlik historia (utan sänkning) i bilsammanhang. Tycker även att jag känner igen killen på videon, har han kanske uppträtt i stand-upsammanhang? Detta kanske är "humor neuvo" alltså någon ny modern humortyp som ingen över 50 år förstår sig på?
  16. 1 point
    Detta om båten står på land... 😁
  17. 1 point
    Dom har väl en nivåreglerare vid bron mot Norrmalm, om den är uppfälld så skadar du nog även en jetbåt om du vill ta dig över. Är den nerfälld så kan man åka förbi även med en upptiltad utombordare förutsatt att du kommer under broarna på vägen dit. Sen är det ju förstås olagligt och det brukar ju stå sjöpoliser mest överallt i innerstan. Videon nedan så ser du ett gäng grabbar som åker fram och tillbaka över avspärrningarna, i den senare delen av videon.
  18. 1 point
    Vi monterade en MP75 med tre-stegs stege för att vi tycker det är bekvämt och ger oss fler möjligheter. Längden är bra, men två steg hade räckt. Vi gillar naturhamnar och ett peke ger oss tillgång till fler platser utan risk att botten eller stäven går emot. Stegen använder vi inte i samband med angöring, utan då sitter hoppiland kallen på peket eller håller i pulpiten och kliver via peket i land. Mycket enkelt och tryggt. Den längre räckvidd spelar roll, men besöker man bara hamnar och bryggor tillför peket naturligtvis inget. Visst är ett peke stumt om man kör på något, men att förlita sig på avbärarlisten i gummi vid kontakt förutsätter ju att naturhamnen är en lodrätt klippa som varken är för låg eller för hög. Om oturen är framme byter jag hellre ett repat/bucklat peke än att böka med repor/jack i gelcoaten. I synnerlighet eftersom vårt skrov är blåmålat. Några tycker ett peke är fint, andra att det är fult och det finns säkert duktiga 3-åringar och halvblinda, enbenta gubbar som utan problem hoppar i land utan peke, men vi tycker peket är en fördel. Att klä stäven i gummi (som en skärgårdsbåt😉) är ju också en fördel i vissa lägen.
  19. 1 point
    Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm är det ett problem att hitta någonstans där du kan lägga båten permanent.
  20. 1 point
    Finns väl en tröskel för att hålla Mälarens nivå konstant. Minns bilder i kvällstidningarna på en båt som hade fastnat för några år sedan. Men prova så kanske du kommer med på något socialt ställe.
  21. 1 point
    Ja det undrar jag också, en Princess V39 med rätt så stort kök i ruffen, finns det fläkt i dessa båtar, annars går väl matosen rakt in i alla rum?
  22. 1 point
    Som då står för Svenska RäddningsDrönare är en grupp drönarpiloter där jag är ansluten och som då rycker ut och hjälper till vid olika sökpådrag för Missing People eller Fikk. Vi är i nuläget cirka 1000 piloter i hela landet och det växer fort. Vi jobbar precis som MP helt ideellt och är en betydande del av sökningarna där vi i första hand söker över vatten eller i öppna myrmarker där framkomligheten är begränsad.
  23. 1 point
    Avloppsrör är användbara till mycket. Vita 40 mm har jag trätt över vantskruvar och vant som skydd. Uppslitsat rör över skrovet istället för halkipar, (det gav bättre vinkel för förtöjningstamparna.) Grå 75 mm rör för att ta hand om fallen. 2 rör skymde sikten ett långt rör blev bättre http://lasselundell.se/adagio.html
  24. 1 point
    Det är en läpptätning (kallas även simmerring - kolla om du inte läst fel) https://sv.wikipedia.org/wiki/Läpptätningar Siffrorna "kan vara" innerdiameter (25), ytterdiameter (47) och bredd (10). GACO är tillverkaren https://gacoseals.co.uk/ Min rekommendation: Efter upptagning så lossar du slangklämmorna som håller gummislangen mot propellerhylsan. Lossar propelleraxeln från kopplingen i motorn. Dra ut axeln ur tätningen (ev sätt en slangklämma om axeln så kasar den inte ur propellerhylsan). Ta loss axeltätningen o gummislangen. När du delat på slang o tätningsklumpen så kommer du att se att det sitter en läpptätning även i andra änden av klumpen. Pressa ur tätningarna (kom ihåg åt vilket håll de är vända, den yttre är nog vänd motsatt som den inre). Ta med dem till någon som säljer läpptätningar (eller leta upp på nätet). Köp två nya tätningar o pressa in. Om möjligt så försök få tag på tätningar med rostfri innerspiral (det brukar gå att köpa rostfri spiral som löst tillbehör, den normala är av vanligt stål som kan rosta om det kommer in vatten i tätningen). Köp ny gummislang (den är ju lika gammal som läpptätningarna o ser lite gammal o svullen ut). Återmontera med nya slangklämmor (det ser snyggt ut att ha skruvhusen bredvid varandra men det är bättre om de sitter förskjutna på sidorna av slangen). Att pressa in fett i kopplingen är alltid en riskfaktor om du pressar in för mycket (läpptätningarna kan pressas ur), så tryck inte in för mycket. Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja. Burken hängs på lämpligt skott i motorrummet så att oljenivån hamnar en bit över vattenlinjen och med fritt fall så det inte ställer sig luftbubblor i slangen. Du kommer snart att få förslag på att istället köpa en modernare tätning (det kommer alltid i frågor om axeltätningar...). Det är såklart ett alternativ men din befintliga kommer att fungera klanderfritt i många år efter denna rätt billiga renovering (läpptätningarna kostar inte många kronor). Jag hade en likadan tätning i 15 år på en tidigare båt. Bytte till oljesmörjning efter ett par år o sedan behövdes bara en koll då o då på att det fanns olja i burken (förbrukningen av olja är försumbar, en liten skvätt vart tredje år ca). När du har av tätningen så passa på att kolla att propelleraxeln sitter väl centrerad i propellerhylsan. Om det behövs så rikta upp motorn (gummitassarna kan sjunka ihop lite med åren).
  25. 1 point
    Jag har en likadan fast från 1999 och jag kör rent den med vatten, drar ut bensinslangen (kört i bensintillsats innan!) och låter den stanna av sig själv. Byter drevolja, trycker in fett i nipplarna, smörjer alla leder och sedan sprutar jag på 6-66 över motorn. Tar bort proppen, smörjer och sätter tillbaka den. I år blir det även byte av bränslefilter, andra år blir det kanske byte av tändstift, impeller mm. Kommer du på något mer så kanske jag gör det med! : )
  26. 1 point
    Du måste göra om konserveringen, du har inte kört igenom motorn med glykol i o med att den inte var tömd på vatten. Dina 20 liter blåste troligtvis bara ut i avgaslimpan. Låter du det vara så står du med all sannolikhet med en frostsprängd motor i vår. Kranen eller pluggen sitter på sidan av blocket, kommer dock inte ihåg vilken sida. Edit: Hittade en bild, kranen syns vid oljefiltret
  27. 1 point
    Hittade en rolig skylt! Man kan ju undra om det finns kannibaler i Hammarö kommun också, sådana som lever av badgäster....
  28. 1 point
  29. 1 point
    Fast se till att fylla på utanför båten. Om man spiller lite, eller bara dammet som bildas när man häller upp saltet är starkt korrosivt. Fråga mig inte hur jag vet det
  30. 1 point
    Var har du hittat ditt renoveringsobjekt? I början av 90-talet "ägde" jag en kort period en båt (vrak) som liknar din. Jag tog tyvärr inga foton innan jag sålde den till en träbåtsentusiast som skulle renovera den.
  31. 1 point
    Jo visst har det hänt att tidigare användare lämnat anläggningen på ett felaktigt vis. Därför börjar jag med sköljning... 1. Munstycket i vattnet 2. Starta pumpen 3. Öppna kranen, skölj ca 10 sek Stäng av i omvänd ordning. Tömning av septin 1. Munstycket i hålet 2. Starta pumpen 3. Öppna ventilen och töm Stäng av i omvänd ordning. Avsluta med en sköljning!! 🤗
  32. 1 point
    50 tums båtar är väldigt små för att komma hela vägen från ett annat land tycker jag, men det är klart att de kan ha kommit i skuffen på någon bil.
  33. 1 point
    Som de andra redan har sagt. Inga elastiska massor. De klistrar ihop borden så någonting annat sannolikt går sönder när borden krymper och sväller. Min erfarenhet från när jag hade en klinkbyggd snipa är att insidan absolut inte skall målas eller lackas (fernissas). Då träet blir instängt ruttnar det i förtid. Nu kommer säkert halva internet att hoppa på mig och säga att jag har fel men jag såg det tydligt på den båten och flera bekanta har varit med om samma sak. Båtbyggarna som jag har talat med bekräftar det. Nya båtar som är limmade och impregnerade med diverse högteknologiska ämnen kan man kanske lacka inuti men aldrig en traditionellt byggd klinkad båt och i synnerhet inte en gammal båt. Jag skrapade rent och så dränkte jag hela skrovet med en blandning av ungefär 60% rå linolja och 20% Valtti grundolja och 20% pinenterpentin. Sedan roslagsmahogny ovanpå utom under durkarna där jag använde ren tjära. Då kunde träet andas och förruttnelsen stannade av men mycket var redan förstört. Roslagsmahogny och tjära visade sig ha den fina egenskapen att när man strök på flödigt på insidan rann det nedåt in i sian (nåten) och tätade båten. Ofta rann det tjära på utsidan när jag hade tjärat insidan men båten blev tätare för varje år..... utom under motorbädden men det är en annan historia. Motorrötterna var knäckta så vibrationerna från motorn fick borden att röra sig så när motorn gick läckte båten under motorn. Att byta bord (om det var så du menade med "bräder") är inte särskilt svårt om man är snickarkunnig men det kräver mer tid och tålamod än man tror. Det gäller ju att få loss det gamla bordet såpass helt att man kan rita av det på ett nytt bord och sedan såga ut det nya med en smula övermått i alla riktningar. Kärnsidan skall normalt vara utåt. Sedan basar man det nya bordet och sätter det i spänn med litet större böjning och vridning än det skall få på plats i båten. Det fjädrar ju tillbaka en smula så man tar loss det. Sedan mäter man vinkeln på landen (anliggningsytorna) och för över dem på nya bordet och märker på kanten på bordet. Man måste malla av landet på många ställen för vinkeln ändrar ju utefter hela bordet och så hyvlar man vinkeln på landet från märke till märke. Man hyvlar medvetet bort för litet material så det finns mer att ta. Då man passar in bordet för man det uppåt på sin plats och ser efter var det ligger emot och så tar man loss det och hyvlar litet med stöthyveln och provar igen och hyvlar igen tills det passar någorlunda. Då stryker man tjära på landet på gamla borden runtom och sätter dit det nya och så ser man på tjärfläckarna var man skall hyvla bort litet till. Småningom får man tillräckligt bra passning. För att nya bordet skall gå in på sin plats kan man bli tvungen att göra det i flera delar. Skarven skall sågas snett så att man kan putsa bort litet i gången på ändträet varefter man passar in det nya bordet och för det uppåt mot sin plats. Då allt är inpassat tjärar man landen på både det nya bordet och de gamla runtom och givetvis också i spunningen om bordet når ända till stammen. Så stiftar man fast en remsa tjärindränkt bomulltstyg som blir tätning mellan borden. Man tjärar också alla anliggningsytor mot vränger och rötter (spant). Sedan är det bara att pressa in bordet på sin plats och spika/nita fast det i de gamla hålen i borden runtom. Thomas Larssons bok är inte alls i min smak. Han får saker att verka svårare än de är. Kanske för att han har arbetat med såna där båtar som är perfekta som herrskapsmöbler och byggda av trä som inte växer i byskogen enligt millimeterexakta ritningar . Medan min erfarenhet är av gamla klinkbyggda snipor av gran byggda på ögonmått. Jag är ingen båptbyggare man jag har gjort en del reparationer själv och så var jag med och bytte halva bottnen och kölen i en skötbåt.
  34. 1 point
    "Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt". En annan aspekt är att ett relä brukar hålla betydligt längre än en vanlig batterifrånskiljare. Väljer man en Victron Battery Protection så får man ju dessutom batteriskydet till ungefär samma pengar som en bra manuell brytare.
  35. 1 point
    Strunta i det gamla materialet, det kan Du göra något annat mindre stekigt av någon annan gång. Om något går galet måste Du ändå köpa nytt material. Köp en ny teakfanerskiva och passande kantlist redan från start. Såga, putsa, prova, putsa igen, limma, putsa igen och lacka. Fasen så vackert det blir. Mungiporna uppe vid örsnibbarna. Inte svårt alls och tillfredsställelsen står lååångt ovanför flinten varje gång Du ser bordet. På't bara. Marsch pannkaka!
  36. 1 point
    Sedan var det dags att limma fast skivorna runt fönstren. Använde Wurths monteringslim Power Tac till dessa, mycket enkel att arbeta med. Hoppas hållbarheten i längden är lika bra... Alla fönster demonterades, rengjordes och fick nya gummilister. Ett fönster hade läckt och de övriga såg inte så täta ut heller. Sidofönstren och väggskivor på plats! Stommarna till sofforna återmonterade.
  37. 1 point
    F*n, finns det inga grön-vita motorer? 😎
  38. 1 point
    Efter motorlyftet tvättades motorrunnet ordentligt. Motordynorna var slut och ett av dem gick även av då motorn skulle lossas, så det blir nya. En skada i kölsvinet slipades ur och spacklades med glasfiberspackel. Avslutade med ett par lager glasfibermatta och polyester för att ge lagningen ännu bredare fäste. Det verkade som att skadan var gammal, vilket antagligen betyder att en del olja och diesel även kunnat sugas upp av laminatet. Jag försökte tvätta med aceton så gott det gick, och har inte ännu sett några tendenser till att lagningen skulle släppa. Men vad tror ni generellt om diesel i glasfiberlaminat, avdunstar dieseln med tiden eller kan det ställa till med problem i framtiden ? Till sist målades allt som inte skall kläs med ljudisolering.
  39. 1 point
    Kul objekt fina båtar de där sniporna, gott om plats. Ska följa din renovering, bra att du börjar i rätt ände, en trygg maskin ger en glädjerik sommar 😊
  40. 1 point
    Hej Grattis till en trevlig båt, vi har seglat vår båt i 8 år med rullmast,ser egentligen bara fördelar med det,har fina segel från uk som funkar väldigt bra,för oss vanliga seglare är det bara fördelar,enklare segelhantering,enkel revning.Mörker att man använder storseglet mycket oftare än våra bekanta som vi seglar med ,som inte har rullmast.Nån skrev att man måste ta i bra vid inrullning på en 50 fotare,vi har just bytt båt till en utan rullmast igen,tyvärr. Där måste vi ha elwinch för att orka dra upp det.Finns för o nackdelar med allt men rullmast var mest fördelar,vi hade samma storlek på masten som de med vanlig mast,så ingen försämring där heller //Johan
  41. 1 point
    Gratulerar till en grymt fin båt
  42. 1 point
    Inte nåt svar på frågan men undrar lite... varför geter det stävlager?
  43. 1 point
    Vad ska vi göra med alla politiker då? Tänk bara hur det skulle bli i trafiken. Blinkar höger, svänger vänster?
  44. 1 point
    Skröna, ja väldigt nära. Jag konstruerar några exempel. Vi utgår från en tank på 1000 liter = 1 m3. Enklast är att se vad som händer när vi använder dieseln och suger in luft. Vid 20 C kan luft maximalt innehålla 17 gram vatten/m3, sedan blir det dimma. Det är mycket ovanligt att luften innehåller så mycket fukt, men vi antar att båten bara körs vid sådana tillfällen. När tanken är tom har det alltså kommit in en matsked vatten i tanken. Ett annat exempel. Båten ligger på land över vintern med tom tank. Vid 10 C kan luft maximalt innehålla 9 gram vatten/m3. Det är inte så ovanligt att luftfuktigheten är så hög på vintern. Vi antar att lufttrycket varierar väldigt kraftigt, säg mellan 1100 och 900 mbar, och ganska snabbt, kanske en gång per vecka. Från 900 mbar till 1100 mbar och tillbaks till 900 mbar på en vecka. Det händer aldrig och framför allt inte vecka ut och vecka in, men som ett exempel funkar det. Det kommer då in 20 liter luft i tanken varje vecka och på 20 veckor kommer det in 400 liter ny och fuktig luft. Det blir inte ens en tesked vatten. Sedan ligger alltid båten med 1/2 tank hela sommaren, dvs. i 30 veckor. Lufttrycket varierar på samma sätt som på vintern. 10 liter luft per vecka blir 300 liter luft som innehåller 17 gram vatten/m3, dvs. ca. en tesked. Om man kör upp 4 m3 diesel på sommaren, ligger med halv tank hela sommaren och med tom tank hela vintern får man alltså in ca. 3/4 dl vatten i tanken under ett år. Det krävs extrema väderförhållanden, men det går i alla fall teoretiskt att få in nästan en dl vatten i tanken per år. Skröna eller inte, bedöm själva. Eftetsom jag är lite yrvaken kan det ju blivit lite tankefel som säkert någon hittar. Låt säga att det blir en hel liter vatten per år, fortfarande lutar jag åt att det är en skröna. Mackey (Ändrat lite, hittade själv ett fel.)
  45. 1 point
    Frågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet. Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra. Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.
  46. 1 point
    Åter en som vill göra en golvbrunn när det läcker från taket! Kalle
  47. 1 point
    Jag har för mig att det är Norröra som är Saltkråkan. Husen och bryggorna där filmen spelades in lär stå kvar.
  48. 1 point
    Har du tagit loss hela stävlagerhuset från båten så börja med att lossa dom små insexskruven som håller stävlagret på plats, sitter på sidan av huset, sedan tar du med dig allt och går ex till en mekverkstad och pressar ur lagret ur huset, putsa sedan ur huset och tryck i ett nytt stävlager. Sitter stävlagret kvar i båten så får man ta fram tigersågen och klyva lagret och dra ur det i bitar. Lycka till
  49. 1 point
    ..eller Gore tex skidkläder Då blir det som ett kinderägg .. fast bara 2 överrakningar Till havs och till fjälls
  50. 1 point
    Jag har bestämt för mig att det är skadligt att trycka in för mycket fett eller för ofta. Om trycket blir för stort i stävlagret kan det leda till skador. Som föregående skribent skriver - ta reda på vad som gäller för just din konstruktion. Det finns ju tex. vattensmorda stävlager. Dessa måste man se till att vattenfylla vid sjösättningen, ev. under gång. I dessa kan man injicera en liten mängd fett för att förhindra att det droppar in vatten, men då handlar det om liten mängd och detta behöver normalt bara göras en gång per säsong. Med fett- eller oljesmorda lager är det en annan sak, men som sagt, det finns olika sätt för olika konstruktioner.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy