Jump to content
Sunday 25 August 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/25/2019 in Posts

  1. 2 points
    Jag tänker på grabben som sa "Ska du vara ute mer i trädgården, mamma, eller ska jag sätta ut fågelskrämman?"
  2. 2 points
    Det samma gäller väl i högsta grad Volvo 740? En fulare bil går väl knappast att uppbringa om man då inte väljer en Saab förståss.
  3. 2 points
    Den klassiska frågan på detta forumet. 😉😂
  4. 2 points
    Varför en diesel skulle vara miljövänligare beror nog mest på den bättre verkninhsgraden, om en diesel kommer 1 M på en viss mäng diesel så kommer bensinaren 0,65 M. Det som också är oomstritt är att en dieselmotor är tyngre, dyrare och bullrigare. Vilken som är säkrast är en diskussion där man måste titta noga på statistiken men en sak är säker, det är ingen stor skillnad på hur farligt den ena eller det andra är. Om man ska välja diesel eller bensin kräver oftast en stor och komplicerad kalkyl och handlar mycket om hur mycket man kör, hur stor båten är osv. Någon given segrare finns inte.
  5. 2 points
    Om jag kan. Men risken är att jag får så mycket negativet (nästan mobbning) (folk har ingen ironi eller humor längre) från övriga här inne av erfarenhet så att jag får tillbringa resten av veckan i vedboden. (obs jag har tänt många skogsbränder själv)😁 Men kortfattat så länge: Vad jag tycker om dieselmotorer både när det gäller miljö och ljud samt i största allmänhet är (jag vågar nog inte men kan inte låta bli)💩 oj nu sa jag det, tusan.
  6. 2 points
    Some Geog_Ohm skriver varierear ju detta. För länge sen (80-talet) sades det att en diesel var myyycket mer miljövänlig, men numera är väl bensin bilar mer miljövänliga. Min båtmotor är från 1979, så den tillhör ju de miljövänliga dieslarna Jag hanser också att eftersom dieslen är mindre eldfängd än bensinen, så är den ett trevligare bränsle att ha i stora tankar ombord. Bränsleekonomin är nog i regel bättre med diesel, eftersom förbrukningen generellt är lägre. Till stor del är det smaksak. Pilletant gillar bensinmotorer, jag gillar Dieselmotorer, och vi skulle nog kunna diskutera saken i många timmar. Gillar man dieselmotorer, så kan man ta en och annan nackdel på köpet, bara man får vad man vill. Och vice versa. Så, Ancan-af-Argos: Det är en smaksak, och det är vanskligt att säga att bensin eller diesel är bättre. Valet skall baseras på din egen preferens, som du skaffar dig genom livserfarenthet, genom att tala med vänner och förståsigpåare, och genom att försöka ta i beaktande odiskutabla fakta som till exempel eldfängdhet och tillgång till bränsle där du kör båt. Lycka till med att göra ett val som känns rätt för just dig. Pilletant kan nog fylla på här för en balanserad diet
  7. 2 points
    Utan kylning så skär motorn. Så kolla impellern innan du startar någon fler gång. Och så får inte motorn tillräckligt med bränsle vid belastning. Förutsätter att du tappat ur och fyllt på nytt bränsle. Är kanske 2-taktare? Då behövs rätt inblandning av 2-taktsolja. - För lite bränsle vid belastning: Fel kan finnas redan i tanken, bränsleledning eller förgasare. Igensatt någonstans eller drar luft. Kanske sprucken slang, igensatt slang, bränslefilter e t c. Här gissar vi inget mer, du får bara ledtrådar. Så endera skruvar du själv, eller lämnar in. Återkom när du börjat.
  8. 2 points
    Värmefel i bensinmotorer brukar innebära att det är en tändpole eller kondensator som inte längre tål värme.
  9. 1 point
    Har för mig att Boding säljer färdiga säckar. Kolla in en ”Turtle Racing Bag” om det är till en spinnaker; jag har en sådan, sjukt bra och enkel att hissa ur.
  10. 1 point
    Min båt har blivit stulen från mitt landställe i Rånäs. Det är en Crescent 425 med 15hk Suzuki motor och trailer. Den känns lätt igen då det står Team Påtår på båda sidorna och det är en bild av en kaffekopp brevid motorn. Om ni ser den här båten eller blir erbjuden att köpa den kontakta polisen. Dela gärna mitt inlägg på Facebook så att så många som möjligt ser detta. Mvh/Stefan https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157148594087559&id=729717558
  11. 1 point
    Hej För den som bor nära Göteborg så finns ett hydraulisk pressverktyg för kabelskor att hyra på SXK:s kansli i Långedrag, se under hyra..https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  12. 1 point
    Mycket bättre att du behåller batterierna som de är men skaffar en Victron Battery Protect som kopplar bort all last innan det är för lite kräm kvar för att starta huvudmotorn.
  13. 1 point
    En variant av måhända den karelska knäppgöken har börjat att häcka igen, men ansvariga odontologer, eller kanske snarare ornitologer på forumet är underrättade medelst visselblåsning. När det gäller dessa olika fågelskrämmor är nog alla effektiva under en period, fåglarne är ingalunda dumma i huvudet, dom lär sig snabbt se skillnad på verkliga hot och attrapper. Vi hade eller snarare har problem om våren med häckande måsfåglar på taken, i kvarteret där jag bor. Plastugglor som hoar, platsormar på biltaken, upphängda CD-skivor. Inget hjäpte, när fåglarna störtdök mot gående personer på trottoaren provades vita paraply och vita kepsar där man målade på rovfågelsögon, det hade viss effekt i någon vecka, sedan började störtdykningarna igen. Grannens pojk försökte skrämma fåglarna med radiostyrt flygplan och drönare, dessa anfölls. Två drakar på spö har satts upp, dessa har nog haft bäst effekt, på duvor och småfåglar, men inte på måsfåglarna, dom bokstavligt talat skiter (på) i dessa. CD-skivorna har haft motsatt effekt, trutararna är ju musikaliska, dom tillhör ju "Mozarterna"...
  14. 1 point
    Kolla membranet i soppapumpen
  15. 1 point
    Kolla läckage runt rutor, kapell, utrustning som ALLA saker. Självklart skick på motor och drev. När är bälgar och stödlager nytt? Lita inte på att säljaren säger att det är nytt utan att kunna visa kvitto/bilder osv. Samma sak motorn, tänddelar, oljor, filtet osv. Självklart kan allt vara i gott skick och du själv vill byta allt till hösten också. Jag gör allt själv och sparar kvitto och tar bilder, många lämnar in till verkstad också. Kompis hade en 2655, fungerar bra om man är två st utan problem. Själv åker jag 2855 som är bredare och längre. Lycka till.
  16. 1 point
    Intressant att du skrev detta just nu, då jag ändå tänkt komma med en uppdatering under de närmaste dagarna.... Jo, en maskin från USA inhandlades, skeppades med JetCarrier till ett bra pris och installerades i höstas/vintras (Marinaire, 6000BTU). Ganska snart vid sommarens början märkte vi dock att den inte alls gav den kyla som specats, men den drog heller inte så mycket ineffekt. Fläktens tre hastigheter var också nästan samma, "Felet" (inget fel enligt tillverkaren) var att de inte längre skeppade apparater för 50Hz om man inte beställde minst 20st, utan sålde modellen 230V/60Hz även till 50Hz-länder "då den ju fungerar även på 50Hz". Efter viss diskussion medgav de att den gav lägre effekt på 50Hz, men hur mycket lägre och att det skulle vara ett "fel" att den inte uppfyllde specade prestanda höll de inte med om. Detta trots att skillnaden var ganska stor, och att jag hade räknat fram det på ett trovärdigt och sakligt sätt. Det tidigare så trevliga företaget uttryckte sig istället nu nästan som om det var självaste Trump som suttit bakom tangentbordet, och det hela hade andemeningar som att om inte deras prylar duger "får vi utanför USA väl försöka köpa det någon annanstans. Om vi lyckas och tror det blir bättre". Inga spår längre efter saklig och teknisk diskussion. Jag har tyvärr sett denna förändring senaste 1-2 åren hos flera amerikanska företag, att det inte bara är ok, man skall nästan vara spydig och nedlåtande mot utomamerikanska kunder. Mycket tråkigt. I rena ilskan på dessa dumhetsfasoner (jag kan faktiskt både räkna på effekter och annat) skickade jag frugan att köpa en av de billigaste hemma-AC som kunde hittas på NetonNet. Denna slaktades, övre fläkthjulet (vars hus var ihoptejpad frigolit) demonterades och jag började fundera på hur man kunde veckla om delarna till att bli en båt-AC. Dessa små-AC börjar mer och mer använda köldmedium R290 (propan, gasol), vilket är betydligt lättare för oss dödliga att få tag på. Och mycket billigare. Och har man ingen gasvarnare i båten sedan tidigare kan det ju vara bra att skaffa i alla fall. Värmeväxlaren till varma luften som blåstes ut kasserades (den nedre på bilden ovan) och fläkten vände jag på samt behöll det nedre fläkthjulet och plasthuset som framtida utblåsfläkt av kalluften. Kompressorn (bakom, syns inte ovan) lät jag stå kvar på botten, men nu bredvid fläkten. Gjorde också en egen värmeväxlare till vatten med rör-i-rör: Trots sina 2m längd var ytan ändå inte nog när jag räknade på den. Märkligt, eftersom den befintliga växlaren på nuvarande AC inte alls ens var så lång - tills jag upptäckte att dessa hade ett veckat innerrör för att mångdubbla ytan. Köpte därför en på ebay (hade dock fått den ännu billigare - fåtal hundralappar - om jag beställt österifrån och väntat en månad). Efter försiktigt böjande och vrängande fick jag ner den övre växlaren utan att något rör gick av. En 100mm-adapter från Biltema (den vita) gav fläkten en slanganslutning. Paketet står på aluminiumprofil och i sin tur i en balja av bockad alu-plåt (tätad med Sikaflex i hörnen) och avrinning av kondensvatten - precis som den jag redan hade i båten. Här ses värmeväxlarslingan från ebay, som jag fick plats med runt fläktmotorn. Faktum är att hela paketet håller samma mått som den köpta, förutom att detta blev 40mm längre (490x250mm). Den stora externa elektroniklådan som fanns på den fabriksgjorda är ersatt av hemma-AC:ns interna box - den vita ovanpå. Elektroniken inuti var visserligen enkel, men panelen var bred och ful. Dessutom - och det är nästan viktigast - har dessa budgetapparater sällan en riktigt nättransformator för elektroniken, utan bara en seriekondensator med enkel reglering som inte avskiljer den galvaniskt från elnätet. Att tafsa på den nu externa panelen skulle kunna vara förenat med livsfara. Gjorde därför en synnerligen simpel styrning med fyra relä, ingång för övertempskydd (om vattnet slutar cirkulera) samt flottör som bryter om avrinningen i "lådan" inte funkar. Dessutom en simpel tidskrets som fördröjer inkopplingen av kompressorn några minuter efter varje start så ev. mottryck hinner jämnas ut. Inbillade mig att den då kommer dra mindre startström och vara snällare mot invertern. Allt styrs från en treläges Roca/Carlingknapp på båtens panel (knappen kan skymtas ovanpå elektroniklådan) som ger funktionen OFF-LO-HI. Vi kommer aldrig behöva termostat och annan lyx. Slängde också in en switchregulator, köpt färdig på ett kort för 70:- på Tradera, med ställbar utspänning till pumpen. På så sätt kan vattenflödet reduceras om kylningen av köldmediet skulle bli FÖR effektiv. Samtidigt reduceras ju också ljudet på pumpen. Fick besök av en bekant med vakuumpump och acetylensvets, så återstående löddes ihop, vakuumpumpades och återfylldes. Kortningen av kapillärröret som vi gjorde för att flytta arbetspunkten (vattnet kyler ner mycket mer än originalets luftväxlare) visade sig vara precis lagom. Efter lite justering av gasmängden fick vi en ineffekt på 500-600W och ett COP på faktiskt över 3 vid "lagom" flöde och temp på kylvattnet. Precis hemkommen från båten nu efter slutinstallation och provkörning. Ovan är en sittbänk på U-soffan borttagen, och därnere sitter den. Tillräckligt förvaringsutrymme är fortfarande kvar (det är långtidsförråd av matvaror i plastbackar här också) så att resten av familjen skall vara nöjda.. Invertern klarar att starta/driva den från batterierna (nåja, ett tag) utan att jag behöver bygga på mjukstart eller ens ha motorn igång. Bra ! Likaså kyler den betydligt bättre än den fabriksgjorda och hamnar nu i kategorin "klart användbar" och ger behaglig svalka och framförallt avfuktning. Skulle visserligen inte skadat med ännu mer kyleffekt, men då skulle den inte gå att köra på motorns 12V-generator längre utan vara helt beroende av landström. Intressant är att den är tyst. T.o.m. tystare än den fabriksgjorda. Kanske beroende på att fläkten blåser på lite lugnare och att den är monterad inne i ett utrymme med soffdynor ovanpå. Summering: Man skall inte banga för galna projekt 😀 (Den gamla/fabriksgjorda kommer förresten att fortsätta sitt liv som akterkabinkylare i en storbåt, ett utrymme med betydligt mindre fönsterytor vilket ger den bättre förutsättningar att göra ett bra jobb än hos oss).
  17. 1 point
    Den gammaldags autopiloten är bra, såg bättre ut som ny inskaffad. Men den fungerar fortfarande efter 25 år visst lite krångel har det väl varit med åren, men reparationerna har varit billiga. Älskling styr mot den röda pinnen där borta
  18. 1 point
    Helt klart en udda fågel. Den ser väl ändå inte värre ut än många andra båtar. Höjden gör ju att man sitter som på en flybridge och det borde föra med sig att utrymena under däck blir helt ok. Att kapellet är uppe på första bilden bidrar dessutom till intrycket av att båten är högre än normalt. Grabbräcket som inte är öppet i fören och det lutande fördäcket kan tyda på amerikansk tillverkning, kanske sent 1980 till en bit in på tidigt 2000-tal? Motorn är ju en mycket vanlig modell, åtminstone ut i världen så delar och kunskap om den finns bara man googlar. Till det priset tycker jag att båten är klart prisvärd för någon som inte skyr det udda och inte är rädd för att sätta lite (nåväl, en hel del) tid på den.
  19. 1 point
    Diesel smakar ingenting. Förvånansvärt. Men sen blir det fett i hela huvet, så det är ett 1000-an att få bort. Bensin har jag inte smakat på i modern tid, och har inte heller planerat att smaka på det. Hade inte planerat att smaka på diesel heller, men... det bara blev så.
  20. 1 point
    De flesta båtmotorer dör av ålder, inte av gångtimmar. Kör du inte mycket (ett relativt begrepp förvisso) är bensin inte dyrare än diesel. För de flesta fritidsbåtägare är bränslet, oavsett flytande i tanken eller duk att fånga vinden med, inte den största utgiften på årsbasis. Bensin går tystare men har sämre verkningsgrad fast är billigare i alla andra avseenden än diesel. Liten och lätt gillar bensin, stor och tung föredrar diesel. Hitta en medelväg som passar dig. Och inget bränsle är varken farligt eller säkert, allt beror på underhåll och handhavande.
  21. 1 point
    Det har dom väl visst det, nu skall vi inte fara med osanning! Dom säljer ju sådan där miljöbensin i femlitersdunkar. Och om man är vänlig kan man få låna en cykel och några jeepdunkar så att man kan ta sig till Cirkel-K ute vid E20.
  22. 1 point
    En annan sak att tänka på att alla sjömackar har diesel, men långt ifrån alla har bensin nu för tiden.
  23. 1 point
    Det är väl också dagsformen / perspektivet / senaste modet som bestämmer. Frågar man en stadsbo så är en dieselmotor det sämsta som finns och bensinmotorn ska hyllas. (I år, för några år sedan var det tvärtom) Frågar man nån som bor på landet så är en dieselmotor det bästa som finns Frågar man nån som kollar på fraktfartyg utan perspektiv så tycker dom dieselmotorerna släpper ut hur mycket som helst. Frågar man nån som kollar på flyg så är dieselmotorerna i båtarna extremt miljövänliga. Stadsbon bryr sig i fallet om dieselmotorer om partiklar eftersom det i städerna kan bli höga koncentrationer av ppm 2.5 o dyl vilket orsakar cancer hos stadsborna, det är bland annat därför som bensinmotorer är så bra . Möjligtvis att Co2 utsläpp hos moderna bensinmotorer är lägre än moderna dieslar, har inte hängt med helt och hållet. Den som bor på landet kollar antagligen på bränsleförbrukningen och ser att dieselmotorn drar en hel del mindre än bensinmotorn. Den som kollar på fraktfartyg kollar på utsläppet av sulfit/sulfat, för från perspektivet av sulfit/sulfat så släpper transportbåtar som i princip bränner råolja enorma mängder sulfit/sulfat "lika mycket som alla bilar i EU" sägs det o.s.v, men de släpper nästan inte ut något Co2 per ton de fraktar. Den som kollar på flyget kollar på Co2-ekvivalenter per transporterad person och ser att det är väldigt högt. Kollar man på den senaste kollektiva hypen / klimatpaniken runt global uppvärmning så är det Co2-ekvivalenter som spelar roll i diskussionen, folk som då drar in dieselbilar och transportfartyg är bara ute efter att förvilla. Vi båtägare som åker runt med 1-2 personer i båten är väl inte direkt miljövänliga oavsett om det är bensin eller dieselmotor, segelbåtarna ligger väl bättre till där..
  24. 1 point
    Numera är ju dieselmotorerna inte så värst mycket tyngre än bensinmotorer, som det var för en del år sedan. Man kan få ut mer effekt ur en relativt liten diesel med turbo, laddluftkylare och i vissa fall även med en kompressor. Säg för enkelehetens skull att du har en dieselmotor på 100Hk, med en turbo adderar du ungefär 50Hk, laddluftkylare ytterligare 25-40Hk, och en kompressor fyller i med effekt innan turbon hunnit snurra igång. Ja som exempel det kan finnas andra exempel med mer korrekta siffror. Sedan har man ju dessutom höjt varvtalet på en del dieslar. Förr var en diesel trög och långsam, jag hade en gång en Peugeot av tidig 70-tals modell, den accelererade något snabbare än en snigel i medvind. Idag en annan fransk bil med en 1600 cc diesel med bättre prestanda än den senaste modellen av Golf GTI, dessutom är den väldigt snål. Ungefär likadant med båtmotorerna, det var ett tag då dieslarna ansågs mer miljövänligare och då såg fabrikanterna till att skrämma upp dessa för att matcha bensinmotorerna, och det avspeglade sig även hos båtmotorerna. Vi var inne för några dagar sedan vid en sjömack och fyllde upp med ungefär 180 liter diesel, innan oss fyllde en "Ole" upp med drygt en halv kubikmeter bensin, han ansåg att den var väldigt dyr här. Nu ligger samme "Ole" i samma hamn som vi gör, han sitter nu på flybrigen tre våningar ovanför sina bensintankar och bigblocks V8:or och röker... Man kan inte bara få lungcancer av rökning, utan även hörselskador, spräckta trumhinnor, om man idkar detta missbruk ombord i en båt med läckande bensinångor. Tack och lov ligger den båten en bit bort vid en annan brygga och förhoppningsvis är hela dess bränslesystem i god ordning.
  25. 1 point
    @Kronvik: Smaksak? Etfer att ha hävertat såväl bensin som diesel kan jag ju få meddela att dom smakar illa båda två, fast på olika sätt. Gamla tiders blybensin hade en mer svällande smakkeopp i gommen, en smak som förnimmelse ett raffinaderi intill Rya skog på Hisingen, Koppartans. Den nya tiders bensin är mer halvtorr. Passar bra till picknicken på gräsplätten vid Jet/Ingo. Diesel utan RME efterlämnar en fet eftersmak som är svår att bli av med, inte ens Genever eller billig amerikansk Rock n' Roll whisky tar död på den eftersmaken. Jag har sett två tillbud med bensin i båtar, ja det ena blev mer, orsakade ett dödsfall, måhända är jag färgad av dessa upplevelser, och blir med ens paranoid när det gäller bensindoftande båtar och andra fordon.
  26. 1 point
    Enligt en del subjektiva åsikter här håller dieselmotorerna längre, å andra sidan lagerhåller inte vp reservdelar i all oändlighet.
  27. 1 point
    Kul att det löste sig och tack för omdömmet. Jag tror du förstått att motorn hade startat efter urkoppling av stoppledningen på det sätt CDI Electronics beskrivit. Min erfarenhet är att stoppledningen sällan är problemet, men mycket enkelt att kolla och oftast väldigt billigt och enkelt att fixa om så skulle vara fallet.
  28. 1 point
    Problemet löst! Svågern kom förbi och gick igenom allt igen: kontakter, tändstift, batteri osv. sen pillar han på brytaren för dödmansgreppet och vips så kommer den igång. Förra ägaren hade nämnt vid försäljning att han tröttnat på dödmansgreppet och trätt ett snöre bakom brytaren för att alltid hålla den ute. Den informationen hade jag helt glömt bort och nu visar det sig att snöret lossnat en aning vilket gjorde att motorn inte startade. Jag känner mig korkad att jag inte kollat en sån grej men också tacksam att det inte blev en dyr historia. Nu går jag tillbaka till dödmansgreppet - inte minst för säkerhetens skull. @guestsson Jag vill tacka dig för ditt engagemang och tålamod. Du är en förebild för hur jag tycker man ska agera på ett forum: inga korta meningar med komplicerade åtgärder, ingen nedlåtande ton utan bra idéer och tips som faktiskt går att felsöka vidare med. Fortsätt så och hoppas många andra kommer att uppskatta din djupa kompetens.
  29. 1 point
    Grattis, du har just startat en evighetsdiskussion. Om du frågar mig så vill jag inte under några omständigheter ha bensin ombord annat är till mindre utombordsmotorer. Men det finns massvis med åsikter om detta.
  30. 1 point
    Var på väg att köpa en, men min åf kunde bara leverera med Honda. Med 60 hk så upplevde jag den alltför trött. Under 30 knop ensam, så då ramlar man snabbt ner till 25 knop med lite folk och utrustning i båten. Och då är det alltså med full gas - det är inte där man vill ligga hela tiden av flera skäl. Med 80 hk så blev ekipaget väldigt tungt. Man klarar sig inte med ombromsat släp längre. Dessutom dyrt. Men själva båten var fin, hade kunnat tänka mig en sån med en rappare motor, till exempel E-tec.
  31. 1 point
    Förmodligen har du rätt, jag vet inte riktigt hur mycket som hänt på mineral-sidan dom senaste 30 åren. På syntetsidan så är det som natt och dag.
  32. 1 point
    Det som väl är till den gamla oljans fördel är att tvåtaktsolja bara gör sitt jobb en kort stund. In i motorn med bränslet, smörj delarna, sen in i cylindrarna och ut genom avgasröret. Motorolja till sumpsmörjda motorer kanske är känsligare, eftersom den oljan ska hantera förhållandena i motorn under lång tid.
  33. 1 point
    En liter tvåtaktsolja kostar 89 kr på Biltema. Möjligen uppåt det dubbla i "vanliga" butiker. Jag hade nog kasserat de gamla och kört på ny olja.
  34. 1 point
    På eniro.se kan du själv göra rutt och få distans.
  35. 1 point
    Hej! En fråga om Finnmaster 55 SC. Till vänster om motorn sitter någon form av luftning/påfyllning (synlig med ett gummilock). Någon som vet vad det är?
  36. 1 point
    Kolvring som gått sönder? Ta kompressionsprov!
  37. 1 point
    Biltema byter inte elektronisk utrustning
  38. 1 point
    Grymt stort tack för all hjälp, har hittat han på aröd å han har ett begagnat liggandes. Tack
  39. 1 point
    Googla CDI eletronics trouble shooting guide och ladda ned pdf:en. Leta upp din motor eller en samtida Yamaha. Läs under avsnittet Will not start/no spark. Första rådet lär vara att koppla ur stoppledningen vid CDI boxen. Troligen är denns svart/gul. Om du vill kan du börja med att koppla in en ohmmäter mellan denna och jord minus på batteriet. Med tändningen påslagen skall resistansen vara mkt hög. I vart fall över 100 kohm.
  40. 1 point
    Det är vanliga standardrelä som finns hos Biltema för knappt en femtiolapp styck, V-P vill nog ha en smärre förmögenhet för likadant relä. inte ovanligt att det är oxid på reläts flatstiftskontakter, tag ur och sätt i dem i sina hållare några gånger så kanske det fungerar. Det finns även två relä vid kontrollpanelen, dessa har jag inte lyckats lista ut vad de har för funktion. Prova att stänga av tändningen och försöka igen, liksom starta om systemet, det fungerade för mig, när jag hade ett likadant fel. Det visade sig att min givare var hel, men det var ett kabelbrott så instrumentet fick inte rätt information, och hindrade drevlyft eller drevsänkning. Jag gav i en annan tråd som handlade om ungefär samma sak, råd på hur man felsöker givaren. I mitt fall klippte jag givarens kablar bak vid givaren och vid instrumentet och drog nya parallellt, sedan dess fungerar det. Enligt en servicegubbe, jag pratade med är det vanligt att det är dålig kontakt i diverse kontaktstycken mellan givare och instrumentpanelen, om du har en flybrige och instrument där också finns det en "Y-koppling" någonstans som kan vara boven i dramat.
  41. 1 point
    Har du försökt att frikoppla vajern från växelarmen och växla direkt med denna? Är det larmet i instrumentpanelen som piper? Konstigt inså fall, men detta larmar väl bara för lågt oljetryck oljetryck i motorn eller laddningsfel från generatorn(?) det brukar inte finnas några givare som kan ge varningssignaler i dessa backslag (eller har jag fel?).
  42. 1 point
    Polaren åkte ut för samma sak, fast då var det kortslutning i en cell i startbatteriet. Generatorn försökte ladda, till full polspänning, med stor ström, men polspänningen blev aldrig högre än dryga 10 V. Generatorn blev mycket varm. Varm blev även batteriet. Slutade med förstörd generator, som byttes. Och ett nytt startbatteri.
  43. 1 point
    Det var 2st revor på 10-15cm i skrovet, och jag blev avrådd att köpa den av en erfaren svetsare, så det blev inget köp denna gång.
  44. 1 point
    Glaset man häller upp efter en dag på sjön, precis när man kommit i hamn och allt är förtöjt och säkrat - det är nog det godaste man kan dricka. Min farbror, som lärde mig seden tog en snaps, medans jag och frugan oftast tar en skål bubbel och barnen skålar i läsk. Oavsett typ av dricka är angöraren en av höjdpunkterna jag ser fram emot under dystra dagar. Idag intogs den i Saltsjöbaden efter trevlig medvindstur från Mälaren.
  45. 1 point
    Intressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. Dessutom hade du alldeles för låg WOT med den stora propellern. Bra byte!
  46. 1 point
    Hej, Delar helt Comfort4s uppfattning. Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält. Jag är nu rull-mast frälst😎
  47. 1 point
    Det är nåt hemskt med fall som slår mot masten - det tycker tom jag . som i det närmaste är döv, och därtill mycket duktig att slå dövörat till. Jag håller på att bli tokig när fallen på min egen båt slår mot masten. Hur nån - fullt hörande - står ut med ljudet i sin egen båt har jag svårt att förstå. Hur många gånger har man inte stått upp mitt i natten och gått ut på däcket i snålblåst och regn, för att spänna ut ett fall. Sen går det ett par timma och sen vrider vinden sig ................................
  48. 1 point
    Kanadagässen korsar sig väl med de inhemska... det resultatet lär du inte hitta i böckerna. Nåt som SD borde ta tag i kanske?
  49. 1 point
    Vet ej vilken fågel som är värst. Fågelskit som fågelskit, men nu har i alla fall Knäppgöken kommit, har sett den här på MG.
  50. 1 point
    Jag har fått lära mig att alltid ha kätting närmast ankaret dels som ryckdämpare dels för att tyngden gör att kättingen följer botten och därmed håller ankaret längs med botten även om båten vill dra i ankaret. utan kätting vill ankarets del närmast tampen lyftas och då lättare tappa greppet. Använder den runtomlysande topplanternan som ankarlanterna. Förvisso på mindre motorbåt så den är väl bara tre meter över vattnet. Funkar toppen. Fick dock koppla om då sidolanternorna tändes samtidigt från början. Löstes med en strömställare med av och två on-lägen där första läget är ankarläget och läge två även tänder sidoljusen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy