Jump to content
Thursday 02 July 2020

skippeer

Medlemmar
  • Content Count

    421
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

62 Expert

About skippeer

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag behöver fylla 1-2 cm under skotten i duschen mot skrovet. Tänkte köpa hos Jula som säljer Illbruck bygg & våtrumssilikon FA180. RTV motorsilikon? Fått träffar på RTV silikon med användning till bilar, dock är det få butiker som säljer i Gbg. Spaltfyllnad upp till 3 mm vilket inte räcker för mig. tack för tipset om RTV produkten, kanske hjälper mig med framtida fixande. Nu fann jag hos K-Rauta Våtrumsfog Casco Aquaseal utan silikon, kanske det är bättre för min fog? Ytan lite matt, t-röd för rengöring, SMP baserad, antimögel. Det finns otroligt många snarlika produkter med troligen lite olika egenskaper (som jag inte känner till). # # # Nu fann jag en sida hos byggahus som säger att antimögelfunktionen avtar med tiden....kan bli mögel efter någa år även med våtrumssilikon. Då kan jag använda vad f-n som helst
  2. Toppen, antimögel fogmassa blir fint då. Får läsa på hur starkt våtrumsfogmassa är för 2 skott skall fogas mot skrov/innerbalk eller skita i researchen, håller det inte så får jag göra om det på bättre sätt längre fram.
  3. Skulle åka och köpa fogmassa för att täta i det lilla duschutrymmet (mellan skott och skrov/innerbalk är det sprickor som jag skall rengöra och foga om) och då for tankarna iväg....MÖGEL Tumregeln i bakhuvudet är att aldrig använda silikon ombord mtp de problem som kan uppstå vid tex framtida reperationer av glasfiber. Fogmassor som Sikaflex 591 och BT marintätning innehåller väl inte antimögelmedel?! Jag har för mig att "silikon för våtrum" innehåller antimögelmedel i alla fall använde jag det för 15 år sedan då jag gjorde om fogar runt diskhon. Undantaget från tumregeln (aldrig silikon) kan det vara att inne i båten är det okay att använda silikon runt diskhon, tvättfatet och duschhörnet på toan? Tänker jag rätt?
  4. I ankarboxen stod reserverna trots saltet. Min poäng var att det är snål design av Hanse varvet att inte ha ventilerad stuv med plats för 2 flaskor.
  5. Okay, mina slangkunskaper är obefintliga. PVC (polyvinylklorid) används till VP rör och troligen flexslang. Polyeten används ofta till tex vattenslangar och Uponor tillverkar en del kabelskyddsrör i PE (i grövre dimensioner typ yttre diameter 50 mm och större). Summering blir använd inte böjliga rör i polyeten (tex vattenslang) som skydd till 230 volt kablar i båten, till klenspänning kan man använda valfritt material som skydd. Tackar för klargörandet (dock förstår jag inte varför PE är bannlyst i fritidsbåtar som kabelskydd till starkspänning).
  6. Bläddrade lite i papper som jag skulle slänga, det blir många pärmar genom åren för en ekorre som jag.🙂 Funderade på Elsäkerhetsverkets krav på installationer 709.52.2.3 Följande kablar med ledararean minst 1,5 mm2 får användas – enledarkablar utan mantel typ H07V-R och H07V-K förlagda i installationsrör av isolermaterial, – anslutningskabel typ H05RN-F eller likvärdig. Böjliga rör av polyeten får inte användas. Det var säkert 45 år sedan som jag läste elteknik på skolbänken ... Min tolkning idag är att man INTE får förlägga 230 volt kabel i tex VP slang som troligen är gjord av polyeten men det är inga regelbrott att dra tex elkablar från solpaneler (20 volt) i VP slang / böjligt rör? Tolkar jag det rätt? Kan ju vara intressant om någon själv skall installera landström i båten (själv har jag haft tankar på att montera ett extra intag i ankarboxen, med omkopplare, ej parallellt och då riskerat att använda VP slang som jag har liggande i garaget). # # # Definition från internet Klenspänning - Är spänningsnivåer som i normala fall inte är direkt dödliga. För växelspänning är nivån 50 Volt och för likspänning ör klenspänningsnivån 120 Volt. Även om spänningsnivåerna är låga kan klenspänning vara dödligt.
  7. Tidigare bytte jag 2012 flaskorna hos Gasolmästarna eller Gamas i Sisjön/Askim, hade 3 st 2 kg i en 34 fotare som bara hade plats för 1 flaska i gasolstuven....snål design av Hanse varvet. Ankarboxen är inte helt saltfri. (Idag har jag 2 Danska 3 kg flaskor bra mtp segling söderut (standard i Europa söder om Skanör). Får fundera på hur jag skall fylla dom nu när vi inte är välkomna utomlands. En del långseglare fyller svenska flaskor själva från lokala flaskor utomlands, utnyttjar temperatur och höjdskillnad.)
  8. Manualbild för min kontrollenhet Enligt Danfoss Fläktens strömförbrukning kan vara upp till 0.5A (medelvärde). En högre strömförbrukning tillåts under 2 sekunder vid start. Kylbox producenten rekommenderar bla hur ventilationen bör ske, tror inte jag sett någon båt som haft en area på 200 cm2. HR har luckor med ventilationsgaller som troligen är bland de bättre, min båt hade hermetiskt tillslutet utrymme under diskbänken där temperaturen blev mycket hög för kompressorn. Fixat senaste året mha slang med diameter 10 cm som suger luft från kölsvinet mha kompressorns egen fläkt (slang kopplad till skumtomteburk som köpa över kondensorn) + ventilationsgaller ovanför luckorna under diskbänken. Danfoss elektronikenhet för BD35F - - 101N02010.pdf
  9. Mycket enkelt, läs av beteckningen på kontrollenheten, nummer 1 på din övre bild (fota med telefon om det är trångt att se i olika vinklar). Googla på nätet, jag har gjort så för min kompressor med kontroller. Kom ihåg att ta reda på max ström för fläktutgången, i värsta fall krävs ett litet relä.
  10. Triggern till varför jag rör en "fungerande" solpanelinstallation är: jag behöver vinkla sidohängda paneler på ett nytt sätt och kablarna var för korta jag anser att panelerna skall vara parallellkopplade eftersom de oftast har olika mycket sol på sig Styrbord och babord sidor, precis kloss an pushpitt har tidigare ägare monterat rostfria rör och använt NOA fästen för att kunna vinkla ut solpanelerna (100 w per sida) med panelens mittpunkt över sidorören. Styrbord och babord solpaneler kopplades ihop i akterutrymmet (tidigare seriellt). Sedan går det en kabel till elpanelen där en MPPT regulator sitter nära batteribanken (minimera spänningförluster mellan regulator och batterier låter klokt). Tidigare vinklades de med mittpunkt över sidorören, nu med biministödrör som sitter på relingsisten kan jag bara vinkla solpanelerna med NOA fästet en sida så hela solpanelen sticker ut från båten. Installationen var så tight att det saknades 2-3 dm med elkabel för att vinkla ut panelerna. Babord sidan där sitter MC4 kopplingen så långt in i stuven så jag kan nå den enbart med en hand och utan MC4 verktyg kunde jag inte få isär kopplingen på plats. Lösningen blev att skruva loss Scanstrut tätningen mellan stuv och utsidan av sittbrunnen mot solpanelen och samtidigt skarva på ny kabel vid kopplingsboxen nära roderstocken. Lyckades nu att dra igenom ny kabel och få fram MC4 kopplingen så att jag kunde använda 2 händer. Fått isär kopplingarna, försiktigt tagit isär MC4 kontakterna på den långa kabeln. Min tolkning är att kontakteringen inte är utförd med MC4 verktyg utan snarare vanlig tång för de gamla kablarna har lossat/glidit ur kontakterna med liten kraft. Nu när jag gör om det hela pressade jag och LÖDDE för här skall det inte lossa eller blir glapp (=> överhettning) . Fler än jag som löder MC4 kontakter Jag är lättledd att fortsätta med MC4 kontakter även om skarven inne i ett skåp eller i en stuv är relativ problemfri miljö. Troligen overkill men nu är det nästan klart
  11. Det största problemet är farten med motorstarka flytetyg Sist vi seglade i Norge hade vissa kommuner fartbegränsning till 5 knop säg 100-200 meter från land under några intensiva sommarveckor inne i den trånga skärgården, tex Sörlandet. Applicera den norska enkla fartbegränsningsprincipen i Stockholms trånga skärgård och kanaler och lejonparten av ”problem” är lösta. Mtp miljön är det konstigt att förbudssverige tillåter vattenskotrar.
  12. För att få hjälp är det troligen smart att ge mer specifik info. Gissar att Engbo år 2006 hade fler än 1 modell...
  13. @anuba Ligger dieselpumpen inne i fiskhamnen i Fiskebäck? Har haft båt i Fiskebäck (Grefab) i 20 år och kände inte till den pumpen. I Gravarne finns det 2 tankställen nära varandra, ute på ön och på kajen iland. Dessutom går det att tanka på Smögen inne i den lilla industrihamnen. Har dock inte kollat priserna. Jag betalar gärna lite extra för att slippa majs och andra grönsaker i tanken.
  14. För naturhamnar skaffade jag en 30 och en 40 meters lina. Haft glädje av dem många ggr bla när åskoväder varit i antågande då jag kunnat bygga spindelnät med linor tvärs över till kobbar eller andra sidan viken.
  15. Jag gillar att samtidigt kunna ha koll på översikt på var vi är och detaljinfo. Tidigare hade jag papperskort för översikten och plotter för detaljerna. Sedan några år kör jag med plotter och Navionics på paddan. Admiralen ombord gillar paddans GUI, det gör jag oxå för det är himla smidigt att lägga upp rutter. På minussidan: svårt att se skärmbilden när solen lyser på paddans skärm paddan blir överhettad om den ligger i solen med Lifeproof skal så hamnar regndropparna direkt på paddans skärm/display och då kan det bli ett självspelande piano, regndropparna tolkas som fingertouch Hur mycket minne krävs för Navionics appen på iPad med kartdata för Europa, Karibien och Sydamerika? Appstorlek 104,2 MB Dokument och data 19,21 GB Har köpt RAM hållare för montering på rattpiedestalen men det funkar sådär med Lifeproof skalet, hållaren skulle behöva vara 1-2 cm större.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy