Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 389
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

skippeer senast vann den dag 19 Maj

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

412 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. När vi valde pensionärsbåt valde vi en segelbåt under 12 m mtp hamnavgifter och skatter när man vistas lång tid i vissa länder i Medelhavet. Skrovet målat med miljövänlig Coppercoat mtp att det på en del varv inte är tillåtet med eget arbete tex bottenmålning och liten miljöpåverkan. Medlem i JRSK, OSK och SXK Medelhav för att förkovra oss. Kolla in hamnavgifter tex i Balearerna för en tänkt båtstorlek i Navily. Gammal tumregel är att årlig driftkostnad blir i snitt 10% av inköpspriset.
  2. Visst känns det bättre om någon kunde använda den, misstänker att det som @anuba skrev om Holland stämmer även i där jag är dvs standard med click-on. Kan fråga i båtbutiken som jag skall besöka för Campingaz inköp.
  3. Tack för tipsen, tror inte Biltema har butiker där jag sakta guppar omkring så det blir originalet för grillen dvs Campingaz click-on.
  4. Livets hårda skola suger kraft. Tack för info om 2 olika standards för små butanbehållare. Magma grillarna har click-on fäste vilket jag i min naivitet trodde var den enda standarden. Hade varit bra med tydligare skyltning i butikerna. Admin får gärna korrigera min rubrik. När det gäller 2, 3, 11 kg mfl storlekar känner jag till vad som fungerar utanför Sveriges gränser. Kör med blå Campingaz 3 kg. Har bytt flaskor i Skottland, Danmark, Holland, Frankrike, Portugal och Spanien. Om EU vill åstadkomma något positivt vore det att standardisera alla dessa lokala gasolkopplingar. Grovleken på sanden i sandlådorna kan Bryssel släppa 😉
  5. Tog fram skjutmåttet och mätte, Campingaz behållarens runda ”mittpuck”:har diametern 10mm. Biltemas ”mittpuck” har diametern 10.5mm vilket förklarar motståndet. Biltemas mittpuck har små fina gängor troligen för fastsättning av gasolkranen som bygger ca 0.5mm. Magma använder en gul klämring som trycks ovanpå behållarens topp och sedan sätter man på gasolkranen och vrider 0.4 varv. Känner inte för att slipa bort gängorna på Biltemas behållaren mtp riskerna utan det blir recyclestationen i nästa marina 🥴
  6. @raol tack för ditt engagemang och skissen. Senare versioner av Balmar generatorer har 2 fläktar inbyggda, en blåser in luft på baksidan/diodsidan och en blåser in från remsidan/framsidan. Luften kommer tydligen ut runt om. Elektriska fläktar på mitten / runt om förbättrar ventilationen på tomgång. Har märkt att Xt 170 blir övervarm om jag kör på 1700 RPM och sedan drar ned till 1000 RPM med hög laddning vid båda varvtalen, min tolkning är att de inbyggda mekaniska fläktarna pumpar betydligt mindre med luft vid lägre varvtal men värmeförlusterna är ungefär lika höga (bra laddning även vid lägre varvtal). Rod Collins och Nigel Calder uppskattar värme förlusterna till 40-50%, blir mycket värme vid 80-90 A laddning. Drömmen är att kunna få ut 120 A. Efter byte till en längre slang har jag lyckats få den elektriska motorrumsfläkten att blåsa på diodsidan med bättre effekt, slangen slutar några cm från generatorns baksida/diodsida. Lite bekymrad över risken för alu slangen skall få kontakt med poler på startmotorn och generatorn, lindat silvertejp på utsatta ställen. # # # För att skydda generatorn sitter det en temp givare skruvad fast på utsidan på diodsidan. Regulatorn drar ned laddningen vid 100 Celsius enligt rek. från Rod Collins för att få långt generatorliv. Motorns utsida, där man fyller på glykolvattnet/sötvattensidan, håller ca 100 grader efter jag kört motorn en stund och det är nära där generatorn sitter. 36 grader håller skrovet vid sittbrunnen (utegivare i handskfacket), Medelhavet håller 28 grader i juli-augusti, ca 4 m lång luftslang från aktern via skrovsidan till motorn i salongsgolvet, gissar att inblåst luft är runt 36 grader. Display på MC 618 visar bla generator temp. BMV712 visar hur regulatorn stryper laddningen när 100 grader uppnås, lite kul att se hur regulatorn testar sig fram till en balans uppnås.
  7. Av snålhet köpte jag för några år sedan Biltema 450 gr butangasbehållare, art nr #17-614, till min Magma grill. Igår tog ”original gasolbehållaren” slut mitt under grillningen, inga problem jag har en oanvänd butangasol behållare… Går inte att få på Magma ventilen på Biltemas butanburk även med mildare våld. Verkar vara olika diametrar på fästet, diffar kanske 1 mm.
  8. Det jag inte förstått är var den svala luften finns i motorrummet som skall flyttas mha PC fläkt? Några tips? Bakom den tighta inredningen går det idag 2 st 90 mm slangar, en tilluft motorrum mha fläkt och en till dieselvärmaren. Luften hämtas från utrymmet vid roderstocken. Funderar på att bygga om så att dieselvärmaren värmer upp luft från salongen och använda 90mm slangen till ventilation av motorn. Motorn kan få en 90 mm slang ut och en in.
  9. Ni som tänker installera kraftfulla generatorer och vill begränsa värmen i motorrummet kan överväga att flytta dioderna till utanför motorrummet. @Laurin26 har du några bilder som inspiration för oss fegisar med ombyggnad 😉
  10. Många på internet har teoretiska idéer som låter bra, det jag litar på mest är de som har praktiskt underbyggda förslag i det här fallet de med kraftfulla generatorer som har fungerande ventilation. Förslag som jag fångat upp: • med fläkt sug ut varm luft från hög punkt i mitt fall nära generatorn • luftslang som styr inluft mot diodsidan på generatorn • liten fläkt som rör om luften i motorrummet vilket jag inte förstår hur det blir kallare för generatorn Kanske jag är lite ensam med 170 amp generator så praktisk erfarenhet av värmeproblem saknas på MG 😉
  11. Verkar som ingen här på MG har haft problem med elektriska motorrumsfläktar vilket är bra. Dock har jag läst på andra forum om enstaka fläktar som varit döda länge utan att båtägarna har noterat några problem detta för motorer med ”standard” generatorer. Av okänd anledning har båttillverkaren av min båt valt att ha en fläkt som blåser in uteluft som tas från utrymmet runt roderaxeln, Volvo Penta och andra dieselmotortillverkare rekommenderar aktiv utsug av varm luft och passiv tilluft. Jag har försökt i flera omgångar att rikta inblåset mot diodsidan på HOA (high output alternator), sista justeringen med ny längre alu veckad AC slang fick jag inblåset riktigt nära, några cm ifrån. Känns inte bra med elektriskt ledande alu slang med risk att komma i kontakt med polerna på startmotorn och generatorn, lindat silvertejp som tillfällig isolering. Många båtar med ventilation enligt motortillverkarnas får även de värmeproblem med kraftfulla generatorer. Tyvärr var jag för köpglad och lusläste inte internet efter problem -:( Just idag inga värmelarm trots 85-90 amp laddning med fältströms inställning F-5 på MC 618. Angående inbyggd fläkt och rotationsriktning, har köpt rekommenderat kit med Balmar prylar och får verkligen hoppas att de 2 inbyggda fläktarna går åt rätt håll. Får testa försiktigt med ett A4 papper som indikator när jag kör motor.
  12. Efter montering av ny kraftfull generator som alstrar mycket värme behöver jag bygga om motorns ventilation från aktivt inblås av sval uteluft till aktivt utblås av varm luft. Båtens byggår 2002, snart 3 000 motortimmar på D2-55 A med Plastimo PL16274 https://www.plastimo-pro.com/en/16274-classic-electric-blower---12-v Finns tydligen slangstos som går att montera för att kunna suga luft om jag bygger om fläktens funktion. Frågan är om fläktens tekniska livslängd börjar närma sig sitt slut. Kanske smart att köpa en ny? Några tankar om livslängd på en axialmotorfläkt som sliter hund…
  13. Har ingen koll på Delphia men däremot om nya och gamla båtar. Idealbåten är en 3-5 år gammal båt med en ägare som hanterat alla ”barnsjukdomar”, även Orustbåtar har sådana. Samt monterat många trevliga tillbehör 😉 10-15 år då kan slitage problem dyka upp, allt beror på båtägaren, det finns de som pysslar om sin båt och de som inte åtgärdar problem. Har inte hört / läst om några speciella problem med Delphia. Ta stöd av båtkunnig kompis när du kikar på båtar, lätt att bli blind om tycke uppstår för en båt. Vid val av fabrikat kan en faktor vara om det finns märkesklubb på nätet eller inte. Min förra båt hade en superaktiv forumgrupp 2006-2010 vilket var bra för att dela tips och jaga leverantör.
  14. Precis så vill jag ha det oxå. Lokal Amazon counter har en Victron inverter till mig när jag kommer till nästa stad. Beställde kl 02, 12 timmar senare fanns den på plats. 3 dagar tidigare än vid beställningen, otroligt snabbt. Blir att plöja igenom manualen efter finesser, tyvärr saknas inbyggd bluetooth stöd. Testar utan BT dongle..
  15. Finns nog en hel del redan på MG om detta, sök lite för goda tips. Beroende på hur du vill kunna navigera, ditt bruk av båten finns det plus och minus med plottrar och plattor. iPad har jag använt som komplement till plottrar, papperskort och pilotböcker i över 10 år. Problem med platta ljusstyrkan i soligt väder i sittbrunnen på segelbåt värmen soliga dagar, det har hänt att den stängt av sig vattentåligheten, skal rekommenderas Navionics Boating har plötsligt tappat sjökorten, krävde internet för aktivering igen. Finns en anledning till att det fortfarande säljs plottrar men ditt behov styr. iPad med GPS innebar för 2 år sedan att den måste ha SIM kortläsare dvs den dyrare modellen
×
×
  • Skapa nytt...