Jump to content
Friday 18 June 2021

kahuna

Medlemmar
  • Content Count

    95
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About kahuna

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. tack för tips. SKa rota vidare i detta
  2. LIten update. Utan att gjort någonting förutom att tagit i och ur stiftet några gånger samt testat ett nytt, så går nu motorn hur bra som helst (igen). Den går igång med ett halvt drag på startsnöret utan choke. Spelar ingen roll om jag kör på det gamla eller nya stiftet. Vad fan! säger jag bara... Kan det vara något jordfel? Är det känsligt på denna typ av äldre tvåtaktare?
  3. Hej, har en motor (se rubrik) som började trilskas för några år sedan. Gjorde ren förgasaren och den gick jättebra hela förra sommaren. Nu har den stått över vintern och beter sig lika dant som innan förgasarrengöringen. Jag har gjort ren förgasaren igen men det hjälpte inte. Tycker att gnistan på stiftet såg väldigt svag ut och satte i ett nytt (gnistan på det var betydligt starkare). Den startade då direkt och gick i 2 minuter innan den dog igen och även det nya stiftet har nu en väldigt svag gnista. Är det någon som har tips på vad man bör fortsätta kolla på? Jag börjar bli jävligt less på denna opålitliga motor
  4. Ok så det är alltså personer med ekolod med koppling till Navionics som tankar upp data när dom är ute och t.ex fiskar? Här är ett exempel från en sjö långt upp i Norrland, mitt i ingenstans. Man undrar ju hur någon ens fick dit en båt
  5. Intressant diskussion, men jag undrar fortfarande var dom fått djupinfon ifrån skogstjärnar i djupaste Norrland ifrån?
  6. Hej, satt och kollade på navionics sjökort som täcker hela världen och såg att även små sjöar och tjärnar i Norrland är djupmätta. Hur går det till? Dom har ju så klart inte varit ute i vildmarken och kört med sonar. Antar att det är satelliter som används, men hur exakt blir denna data?
  7. Är det pilligt eller något speciellt att tänka på när man gör detta?
  8. Motorn är minst 25 år gammal och jag köpte den begagnad för 8 år sedan. Har inte gjort något förutom att byta tändstift under den tiden
  9. Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland
  10. Hej, har en tohatsu 4hk 2-takt till gummijollen som har börjat strejka. För det mesta startar den inte alls, kanske puttrar till ett par gånger för att sedan vara helt död. Ibland startar den och går då precis som vanligt, ibland kan den dock börja bluddra och tappa ork. Jag tycker det känns som att den får alldeles för mycket bränsle och därför dränker tändstiftet. Jag har bytt tändstift och dubbelkollat att det är rätt sort, stiftet ger även gnista, om den är för svag eller inte vet jag dock inte. Jag har även bytt tändspole och tändkabel vilket inte heller har hjälpt. Jag är ingen van mekare av tvåtaktsmotorer, vad bör jag kolla nu? mvh
  11. Hej, jag skulle vilja testa den elektriska och manuella inbyggda länspumparna på min Bavaria 36 utan att behöva fylla kölsvinet med vatten. Har någon ett bra tips på hur man testar dessa? För ett par år sedan hade jag ett par cm vatten stående i kösvinet pga en havererad whalekoppling. Då kunde inte den elektriska suga upp vattnet, men den elektriska pumphuset kanske måste stå i djupare vatten än 2 cm?
  12. okej jag tror nog jag ska klara detta Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?
  13. kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?
  14. Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)
  15. kahuna

    fixa rostig köl?

    Tack för tips. Stålborste på borrmaskin får det bli med efterföljande rostskydd och målning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy