Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. För de pengarna får du en relativt modern och rymlig båt. Maxi 999, Albin Nova, Scanmar 33 är rätt fina och vanliga båtar i prisklassen som är rymliga och seglar bra.
  3. Hej Alla. Jag skall ge mig på att göra rent mina förgasare. Problemet är att när jag står still och går relativt hårt på gasen (Närmare fullt) så är det som att motorn dör, typ stryper sig själv eller liknande. Vissa pratar om att det kan vara acc pumpen och vissa säger göra rent förgasare. Oavsett vad som är problemet skadar det väl aldrig och göra rent förgasarna. Jag har aldrig gjort de på en båtmotor tidigare, sitter 3 st. Är det massa injusteringar osv som ska göras efteråt eller är det så enkelt som vissa säger. Ta isär, gör rent alla hål med nål eller ståltråd eller liknande och skruva ihop igen? Eller ska allt ställas in osv efteråt? Jag har kollat en del klipp på youtube och känner mig inte osöker på att plocka isär förgasarna men vill gärna veta vad som "kan" gå fel? motorn är en Honda 50hk från -02 om jag minns rätt. Tacksam för svar från en "nybörjare"
  4. Sjösatte idag. Sov på varvet till idag och fick en liten chock när vi tittade ut i snölandskapet i morse. Det blev en kall tur till hemmahamnen. Nu är båten i hamn och jag kommer att sova i den i natt igen. Vill gärna vara i båten första natten.
  5. Idag
  6. Motorn igång. Batteriet var dåligt. Uppmätt ca 10,2 V och 38 A vid belastning.
  7. Ytterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
  8. Hej! Jag behöver byta drivknutsbälg på mitt AQ 270 drev. För andra drev såg jag att man kunde skruva av enbart det övre växelhuset och enkelt byta bälg på det sättet. Går det att göra även på AQ 270?
  9. Hej! Här kommer ett ett himla bra tips till alla som har självläns med kulventil som sitter fast. I min Yamarin 6420 årgång 2004 har kranen till sjävlänsen med åren blivit trögare och trögare, för att förra säsongen helt fastna. Väldigt irriterande, eftersom man vill kunna stänga självlänsen under gång för att inte riskera att få in vatten när man backar eller har tung last. I denna båt sitter kulventilen väldigt dumt till och är i princip omöjlig att byta ut. Här kommer lösningen: 1. Plugga igen självlänsen i aktern, ex med en plugg från sease: https://www.seasea.se/träplugg-2st-12mm-45mm 2. Fyll upp hela självlänsröret med YES eller liknande diskmedel. Behöver inte vara 100% diskmedel, tror jag använde en blandning med ungefär 80% YES och 20% vatten 3. Knacka försiktigt på den tröga självlänskranen, alternativt använd fast nyckel som passar på gängorna som kranen sitter på. 4. Efter ett tag bör det börja ge vika. Fortsätt försiktigt rucka på kranen. 5. Fortsätt tills kulventilen är helt smord och det går enkelt att stänga/öppna Problemet löst 🙂
  10. Det är ingen fara, tack för omtanken hur som haver!
  11. Hej på er. Jag får "stb engine system fault 130" (smartcraft instrument) som larm när jag slår på tändningen utan att starta motorn. Den säger samtidigt "non critical fault". Om jag då startar motorn och gasar på för att gå upp i plan så går den bara till 2000rpm. Hittar inte någonstans vad detta beror på och vad felkoden betyder. Får inte hög temperatur, håller sig på 84-86 grader. Någon gång har den kommit upp i plan utan larm och gått som vanligt ett bra tag för att sedan tappa kraften och gå i 2000rpm igen. Har tagit loss alla möjliga kontakter till diverse sensorer och sprayat mot kontaktfel utan resultat. Blir tokig på att inte hitta felet, och sträcker därför ut en hand på detta forumet.
  12. Hur ser marknaden ut just nu för köpare och säljare avseende begagnat, tycker ni?
  13. Tack, jag kommer inte köpa fartyget utan tredjepartsbesiktning och tjockleksmätning på skrovet. sista tjockleksmätningen av skrovet gjordes i slutet på 2017 och då bytte dom ut vissa plåtar och fick förnyade fartcertifikat och det gick i kommersiell drift i Svalbard fram till Corna lockdown december 2019. Men jag hittade en artikel där det står att fartyget gått på grund 2014. uppstod ett litet hål dom lagade själva enligt artikeln. Den det är tjocklekmättes och blev besiktat med nya fartcertificat efter det senast 2017. Skulle det kunna ha vara en dålig lagning och det på något sätt tränger igenom fukt där. Tycker ju att det känns ologiskt då det sitter 7mm plåt som vid mätning 2017 var inom 20 % gränsen. Varför jag är så orolig är för att jag kommer förlora ca 150 000kr för torrsättning och tjockleksmätning om jag beslutar mig för att göra undersökningen det och det sen visar sig att fartyget är skrot. Men jag överväger ändå då jag tänker att allt går att laga, handlar bara om pengar men det får inte dra iväg för mycket så budgeten spricker. Någon som är duktig på att tolka tjockleksmätningar om jag lägger upp här?
  14. Igår
  15. Så är det nog. Det har hänt mig att jag sökt ett produktnamn på google och hittat någon webshop som sett ut att ha produkten. När man sedan sökt i deras sajt så finns produkten inte. Det verkar helt enkelt som att produkten tagits bort ur sortimentet men den hittas ändå "utifrån" av sökmotorer.
  16. Att du får dra 1600 kg bromsat innebär inte per automatik att du får dra 750 kg obromsat. Ett obromsat släpp får inte ha en totalvikt som överskrider 50% av bilens tjänstevikt, om man vill köra i 80 km/h. Överskrider du 50% av tjänstevikten får du bara köra 40 km/h, men 750 kg kärra får du alltid dra om inte biltillverkaren lagt in en gräns och den är i så fall på bruttovikten.
  17. Ja, jag tror att det är en gammal lösning. Någon har tidigare slipat av infästningen i skrovet längst back, där axeln går in i skrovet. Så om jag skall sätta ett cutless lager istället så finns det inget att fästa i utan vi får i så fall hitta en annan lösning. Dock är det nu 3-4 mm glapp för axeln att hoppa runt på. Tveksamt att den sväller så pass mycket att det blir bra när den hamnar i vattnet...
  18. Den va iaf väldigt lik. chaparral265 kan uppge den modellen så är problemet löst😀
  19. Det låter frustrerande med LED-uppgraderingen! Att din LED-lampa inte lyste kan bero på flera faktorer, och här är några saker du kan kontrollera: Polaritet: Till skillnad från halogenlampor kan LED-lampor vara polaritetskänsliga. Det innebär att de har en bestämd positiv och negativ sida. Kontrollera om LED-lamporna har en markerad positiv (+) och negativ (-) sida och se till att de är korrekt anslutna i förhållande till armaturens strömkälla. Spänning: Du nämnde att du inte kontrollerade spänningen. LED-lampor är oftast mer känsliga för spänningsvariationer jämfört med halogenlampor. De flesta G4 LED-lampor är designade för lågspänningsanvändning (vanligtvis 12V), men det är viktigt att säkerställa att spänningen från din strömkälla matchar LED-lampans specifikationer. En spänningsmätare kan vara användbar här för att säkerställa att spänningen inte över- eller understiger LED-lampans krav. Transformator/Drivdon: Om dina armaturer har en transformator eller drivdon som ursprungligen är avsedda för halogenlampor, kan dessa enheter vara inkompatibla med LED. Vissa äldre transformatorer levererar inte den typ av ström som LED-lampor kräver. Du kanske behöver byta till en LED-kompatibel transformator. Lampans kvalitet och specifikationer: Inte alla LED-lampor är skapade lika. Billiga lampor kan ibland ha kvalitetsproblem eller inte vara kompatibla med ditt befintliga system. Kontrollera lampans specifikationer och jämför med vad dina befintliga armaturer kräver. Om problemet kvarstår efter att du har gått igenom dessa steg, kan det vara värt att testa en annan typ eller märke av LED-lampor, eller eventuellt rådfråga en elektriker. Lycka till med att få ljuset att lysa på din båt!
  20. Kolla här: https://www.maringuiden.se/forum/topic/54726-tvätta-med-oxalsyre-lösning/ Ska fungera alldeles utmärkt och används av flertalet varv.
  21. Senaste veckan
  22. Vad var det jag sa (skrev)? Jag gillar verkligen när det finns folk som verkligen kan och inte bara snackar. Lycka till!
  23. Absolut. Kostar gör det. Men i Nyköping säljs bara miljövänliga alternativ på sjömacken, finns inte tex blankdiesel eller 95 och 98, bara HVO och akrylatbensin. Vill man ha något annat, blir det dunkar från land.
  24. Vad roligt att det gick så lätt, så lite så😉.
  25. Tack, då börjar jag där 🙂 Soppa finns det men den kan absolut vara dålig. Tanken är inte full och jag vet inte om det är tillsatt något för slippa kondens i bensinen så det kan det vara.
  26. Jag bockade till en plåtbit och på den satte jag en strömbrytare och ringkabelskoanslutningar, i ena ändan sladden till boxen, i andra ändan nya kablar till säkringsdosan/minusplinten. Ungefär likadant som @ChristerN gjort. Anledningen till strömbrytaren är den att boxen alltid startar i ett standardläge efter den har varit spänningslös, och det standardläget brukar vara "lagom kallt", och det är lättare att slå på/av boxen med den än de små bubbelknapparna i boxens panel. Jag fick en gång batteribanken ordenligt utladdad en gång när boxen inte startade ordentligt, den körde startfasen hela tiden, då drar den rätt mycket ström. Detta berodde då på ett gediget spänningsfall i en sådan där cigarettändarkontakt. Och när strömmen blev hög minskade spänningen då det fanns ett motstånd i denna förfärliga anslutning.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...