RonnieBe 0 Postad 23 December , 2025 Jag söker efter kolvar (eller komplett motor) till marinversionen av Volvo B36. MB 36 A, MB 36 B, AQ180. Någon som sitter på något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas113 13 Postad 23 December , 2025 Kolvar borde vara standard B18. visserligen bara en killgissning. Men varför göra special kolvar när det är i princip 2 stk B18. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 23 December , 2025 Vad har hänt med din motor? Har du original reservdelsnummer på kolvarna, i så fall kan du googla på det och helst på Engelska, då kan du få träff på diverse utländska säljsidor för begagnade delar eller om det möjligen finns någon som gör nya kolvar. Behöver Ö.D. blir det nog värre. Vad jag vet så är det inte samma kolvar i B36 som i B18 trots de har samma diameter. Komplett motor vet i sjutton var man hittar... Har du Facebook, så kolla där om det finns några grupper för t.ex. traktorpulling, har för mig att det var några B36 som monterades i gamla Volvo BM traktorer i begynnelsen. Kanske någon där som har en motor liggandes. Finns väl inget kvar på lastbilsskrotarna heller men kolla ändå. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RonnieBe 0 Postad 24 December , 2025 19 timmar sedan skrev Jonas113: Kolvar borde vara standard B18. visserligen bara en killgissning. Men varför göra special kolvar när det är i princip 2 stk B18. Oj, jag kanske ska modifiera inlägget och påtala att det är en skröna och inget annat att B18 och B36 har något gemensamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RonnieBe 0 Postad 24 December , 2025 18 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Vad har hänt med din motor? Har du original reservdelsnummer på kolvarna, i så fall kan du googla på det och helst på Engelska, då kan du få träff på diverse utländska säljsidor för begagnade delar eller om det möjligen finns någon som gör nya kolvar. Behöver Ö.D. blir det nog värre. Vad jag vet så är det inte samma kolvar i B36 som i B18 trots de har samma diameter. Komplett motor vet i sjutton var man hittar... Har du Facebook, så kolla där om det finns några grupper för t.ex. traktorpulling, har för mig att det var några B36 som monterades i gamla Volvo BM traktorer i begynnelsen. Kanske någon där som har en motor liggandes. Finns väl inget kvar på lastbilsskrotarna heller men kolla ändå. //Pär Min motor går bra, men det är en standard B36 på 120 hästar. Den senare marinversionen hade 180 hästar tack vare högkompkolvar och dubbla förgasare. Lite konstigt att en så pass vanlig motor bara har försvunnit. Jag har letat delar i flera år utan att lyckas hitta något. Söker på webben, Facebook olika forum osv, men skam den som ger sig. En dag så kanske jag lyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 24 December , 2025 Ja det var en annan femma, då har du lite att fixa med om du ska bygga om den till AQ180. Du behöver ett insug också om du inte bygger om det som sitter där. Har vissa kontakter som kört traktorpulling, ska se om jag kan få tag i någon efter helgerna och höra om de har eller vet någon som kan ha delar liggande. Har du original AQ180 reservdelskatalog, verkar vara svårt att få tag på. AQ180 är ju ingen jättevanlig motor och den fanns nog bara 2–3 år i mitten av 1960-talet någonting. @sanktanna har du något tips till TS. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RonnieBe 0 Postad 24 December , 2025 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja det var en annan femma, då har du lite att fixa med om du ska bygga om den till AQ180. Du behöver ett insug också om du inte bygger om det som sitter där. Har vissa kontakter som kört traktorpulling, ska se om jag kan få tag i någon efter helgerna och höra om de har eller vet någon som kan ha delar liggande. Har du original AQ180 reservdelskatalog, verkar vara svårt att få tag på. AQ180 är ju ingen jättevanlig motor och den fanns nog bara 2–3 år i mitten av 1960-talet någonting. @sanktanna har du något tips till TS. //Pär Jag har standard insuget men byggt om till ett GM TBI elektronisk insprutning så där har jag fortfarande hästar kvar. Har även en omslipad kamaxel så det jag saknar är AQ180ns kolvar. 🙂 Om jag bara kunde få tag på en så det går att mäta upp den hade varit kanon. Uppskattar verkligen din hjälp om du har möjlighet att kolla upp lite efter helgerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 284 Postad 26 December , 2025 Hej. Jag har bara sett den motorn på bild ,så tyvärr kan jag inget om den. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 28 December , 2025 Hittade lite nyttig info. Här finns bl.a. reparationshandbok och tekniska specifikationer: https://www.tp21.org/b36_motor.htm Här ett projekt med B36: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244215&p=8 Angående kolvar så finns det ju firmor som specialtillverkar kolvar efter mått, bl.a. Wiseco: https://www.wiseco.com/custom-pistons/ Säkert inte billigt men du kan ju ställa frågan. Sitter de gamla kolvarna i motorn eller är de demonterade? Om de sitter i så mäter du avståndet mellan kolvtoppen och cylinderblocket med kolven i TDC. Mät även avståndet mellan kolvtopp och centrum kolvbult med kolven demonterad. Hittade några bilder online på B36 kolvarna och de är ganska lika en B18 kolv förutom uttagen i kolvmanteln. Sen är det säkert skillnad på "kompressionshöjden" d.v.s. avståndet mellan kolvtopp och centrum kolvbult, hittade någonstans att B18 har 46 mm. Kolvbultarna skall vara samma som B18 d.v.s. 22 mm. Hade ju varit bra om du kunde få tag i en begagnad B18 kolv och jämföra sida vid sida. Lite nyfiken, vad är det för båt och drivlina? Skall din B36 ersätta en AQ180 eller MB36B? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 28 December , 2025 Glömde att länka till instruktionsbok för MB36B tidigare: https://www.tp21.org/pdf-filer/MB36B.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser