Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
frosse

Bensindoft i båten

Rekommendera Poster

Jag upplever att det luktar bensin i min Yamarin 59 DC när den inte använts på någon dag och tycker mig ha felsökt det jag kunnat utan att såga upp halva båten. 

Har sökt och hittat lite trådar med liknande men jag upplever att har en lite udda case, eller iallafall har det utvecklats till något udda. Hear me out. 

Först upplevde jag att det luktade bensin såväl under aktersoffan (där fast bensintank, förfilter etc. finns) samt i ruffen i fören. Efter att ha dragit åt några slangklämmor på bränsleslangen vid tanken så har lukten försvunnit från det utrymmet men finns kvar i ruffen. Lite fakta att hålla sig i:

- Utombordare och fast bränsletank

- Lukten försvinner när man vädrat ur båten (tagit bort hamnkapell och öppnat dörr till ruffen)

- Båten är från 2008

-Jag har kollat samtliga kopplingar till tanken  förfiltret

Flera nämner att avluftningsslangen kan sitta löst delen mot skrovet) och där kommer jag inte åt att titta utan att öppna upp ett hål. Det är öppet mellan ovan del och tankutrymmet vilket får mig att anta att om den slangen sitter löst så borde det fortsätta lukta i det utrymmet och inte bara i ruffen. Eller?

Tacksam för alla inspel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att en liten skvätt bensin runnit iväg i botten på båten, kanske tillsammans med lite vatten, någon gång och ligger kvar och ger lukt i ruffen.

Det behövs ju otroligt lite bensin för att det ska lukta rätt mycket.

Jag cet inte hur båten är konstruerad, men försök tvätta ur i botten så mycket som möjligt även om du inte direkt ser någon bensin. Jag vet inte på rak arm vad för medel som funkar bra för att tvätra bort bensin, nen jag skulke chansa på något allrenglringsmedel som inte luktar allt för hemskt och som inte gör något om det blir lite kvar av.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är lite konstigt att bensinlukten försvann i övriga båten (tankutrymmet) men inte i ruffen efter det att några slangklämmor dragits åt.

Har du kollat hur avluftningen ser ut på utsidan (SB)?

Sitter ett finmaskigt nät i denna som ofta täpps igen av oxider, insekter och spindlar.

Lossa slangen till avluftningen på tanken och blås lite i slangen och är det fritt blås, ja då är de OK.

Den sitter väldigt illa till och är svår att demontera/byta ut men är man modell mindre och inte allt för storväxt/lång går det att krypa ner och lossa den. Alternativt kan man sätta en ny avluftning på ett mer lämpligt ställe som är mer lättåtkomligt.

Kolla även tanknivågivarens infästning och packning så det ser helt ut.

Vad kör du på för bensin?

Kör du på E10 (95 oktan) så sluta med det, den innehåller 10% etanol och andra lättflyktiga ämnen som påverkar gummi i slangar och tätningar negativt, dessutom är den betydligt mer lättflyktig och avdunstar/förångas snabbt i värmen. Är det mitt i sommaren med lufttemperaturer på +25–30 och vattentemperaur på +20–24 grader samt gassande sol så blir det varmt även nere i båten.

Kolla även ventilationsgallren som sitter på SB resp. BB sida högt upp i motorbrunnen så den inte är fulla av spindelväv och annat mög som reducerar ventilationen. 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Yamarin 5800 BC visade sig en bensinlukt i ruffen. Den fasta bensintanken sitter under ett plastlock under durken akterut. Locket är meckigt att få loss, man får skära upp  tätmasssan i lockskarven. På tankens ovansida sitter tankgivaren med en skruvad fläns, och där syntes spår av att bensin löst upp lite damm. Jag lossade flänsen och skaffade och skar till dels en 2mm mjukgummipackning som  tål bensin (biltema) och  dels en speciell sort av silikongummi som också tål bensin. Sen skruvade jag ihop flänsen med silikon på båda sidor av packningen. Därefter skruvade jag tillbaka locket i durken med ny tätmassa. (ett dj-a jobb att först rensa bort resterna av gamla tätmassan.)
Men simsala-bim!   Nu är det luktfritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...