Albina158 0 Postad 17 timmar sedan Hej, har nu fått min Albin 25 sjösatt men tyvärr vill hon inte starta så jag kan köra henne till sin plats. Årsmodell är 1974 på både båt och motor som är en VP MD3B. Tar gärna emot tips och råd på vad det kan vara för fel. Batterierna är det inget fel på, hon går som om hon skulle starta men kommer inte igång. Läste att man ska öppna bottenskruven på bränsleledningens vattenavskiljare och tappa ur ev. kondensvatten. Eller behöver jag lufta ur bränslesystemet? Har inte gjort något av detta. Hälsningar Albina 158 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 4 Postad 16 timmar sedan Hej Har du bytt bränslefilter? Gammal diesel i tanken? Avtappningen i vattenavskiljaren bör man öppna och tömma med jämna mellanrum, då får man en indikation på hur mycket kondensvatten och smuts man har i dieseloljan. Går motorn lätt att dra runt för hand med dekompressionsspakarna nedfällda, då har motorn för låg kompression för att tända. Kompressionstrycket i MD3B skall ligga på mellan 20–24 bar. Man skall inte behöva använda "startgas", då är det något fel... Kan vara en eller flera toppackningar, ventiler eller kolvringar. En eller flera ventiler (beroende på cyl.antal) kan stå öppna en helt vinter och det bildas rost på ventiltallrik och/eller ventilsäte, motorn får då lägre kompression och blir svårstartad. Har du bra kompression i motorn kan du gå vidare till nästa punkt. Om du inte bytt bränslefilter gör detta först innan du gör något annat. Har du gammal diesel i tanken, töm tanken genom att suga upp detta med en oljesug. Fyll sedan på ny diesel, helst med så låga halter som möjligt av biodiesel och andra biologiska tillsatser (tallolja etc.). Lufta sedan ur bränslesystemet, följ anvisningar i instruktionsboken om du känner dig osäker på hur man gör. När man luftat ur alla filter och insprutningspump, lossa samtliga spridarrör uppe vid spridarna. Man skall dock inte demontera spridarrören utan bara släppa 1/2–3/4 varv. Sedan ber man någon vrida på startnyckeln så att motorn går runt, när motorn gått runt runt några varv börjar man dra åt ett spridarrör i taget. Brukar hjälpa att få ur den sista luften och motorn går förhoppningsvis igång. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad 12 timmar sedan Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper. Mvh Albina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 002 Postad 11 timmar sedan 17 minuter sedan skrev Albina158: Tack för detta utförliga svar! Nu har jag lite att göra imorgon 😄. När du säger gammal diesel menar du då diesel som stått i tanken över vintern? Tyvärr fyllde vi tanken ganska sent förra säsongen men sen blev det inte av att vi använde båten. Kan man verkligen inte använda den dieseln? Har googlat på hur man mäter kompressionen på en dieselmotor och det ska ju göras på en varm motor. Hur ska jag få motorn varm när den inte startar? Jag får börja med att byta bränslefiltret och lufta systemet, hoppas det hjälper. Mvh Albina Diesel tankad förra året räknas INTE som gammal diesel! Gör en ordentlig luftning av bränslesystemet, följ instruktionsboken, så kommer motorn att starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 4 Postad 10 timmar sedan (redigerade) Dagens "dieselolja" är inte alls lika lagringstålig som den gamla MK1 dieseloljan som kunde förvaras i flera år utan att den blev gammal. Idag är lagringstiden mindre än ett år förutsatt att man inte har dieselalger i tanken/bränslet. Det är inblandning av biodiesel (HVO, RME, FAME mm) som gör att lagringstiden förkortas och utgör en utmärkt grogrund för dieselalger som täpper igen ett bränslefilter på nolltid. Har man gammal diesel i tanken med misstanke om dieselalger, utfällningar, slam mm. så påverkar detta den nya dieseln man fyller på, det blir ju inte renare i tanken för att man fyller på nytt. Dessutom finns det dom som fått riktig "skitdiesel" när de bunkrat... Börja med att byta bränslefilter och lufta bränslesystemet, startar motorn är ju allt frid och fröjd. Köp ett extra bränslefilter och ha det liggandes i båten fal i fall det skulle bli stopp i filtret ute på sjön. Ha med verktyg i båten för att byta filtret och kunna lufta bränslesystemet, så slipper man ringa efter SSRS eller driva runt i flera timmar. Skulle filtret mot all förmodan bli igentäppt snabbt så får man ju bita i det sura äpplet och tömma tanken samt rengöra denna ordentligt. Vet dom som bytt filter och knappt hunnit ut ur hamnen förrän det var dags att byta filter igen... Startar den inte så kolla så att det kommer bränsle ur spridarrören, gör det inte det så får man fortsätta felsöka i bränslesystemet. Går motorn lätt att dra runt för hand ta ett kompressionsprov och kolla spridare (spridningsbild, öppningtryck och ev. efterdropp) när de ändå är demonterade. Spelar ingen större roll om motorn är kall eller varm när man tar kompressionsprov, det gäller att alla spridare är demonterade och fulladdat batteri så motorn går runt lätt. Har du ingen instruktionsbok så är här en länk: https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md1b_2b_3b_ins_sve.pdf Mvh Pär Redigerad 9 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser