Mercruiser24 0 Postad 29 Maj Hej! Jag har problem med huvudsäkringen, 90A, som sitter på startmotorn på min mercruiser 5,0 MPI -06 Förra året bytte jag den pga att den var bränd och hade smält, fast den fungerade, kollade nu inför sjösättning och den nya är också bränd och har smält men fungerar utan problem. Varför blir den bränd och smälter utan att gå sönder? Har någon varit med om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 29 Maj Vad exakt är det som smälter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser24 0 Postad 29 Maj Säkringen ser ut som en stor sockerbit och sitter monterad på startmotorn. Det är hela höljet som är bränt och har smält fast säkringen inte löst ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 30 Maj (redigerade) Jag bara undrar. Om säkringens två poler är ordentligt fastskruvade? Om inte kan det bli varmgång vid kontaktytorna. Bryt huvudströmmen innan du ev kontrollerar. Redigerad 30 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 23 Postad 30 Maj Hej 90A säkringen sitter ju på startmotorns inkommande anslutning och det kan bli riktigt varmt under avgaslimporna och det kan vara därför säkringens ytterhölje smälter. Har du tillgång till en IR-termometer så kan du kolla tempen på avgaslimporna så de inte blir allt för varma. Kör en runda så att motorn kommer upp i arbetstemperatur, om vädret och omständigheter i farvattnet tillåter så kan du gå ner till tomgång i neutralläge och kolla temperaturen medan du driver. Alternativet är att köra in till kaj och lägga till och kolla temperaturen med motorn på tomgång, är lite sämre än första alternativet eftersom det kanske hinner svalna lite innan du kan kolla tempen. Jag har kollat temperaturen under körning och det är inte speciellt kul, särskilt inte om båtägaren kör full gas och det går lite sjö🤪 Har du Alpha One eller Bravo drev? Serienummer på motorn? Lycka till. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 30 Maj (redigerade) 90A räcker inte till en startmotor. Min Mercruiser 3.0 drar 250A vid start. Även powertrim kan dra uppemot 90A. (Tror jag mätte min till cirka 75A.) Redigerad 30 Maj av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 23 Postad 30 Maj 45 minuter sedan skrev Eld-: 90A räcker inte till en startmotor. Min Mercruiser 3.0 drar 250A vid start. Även powertrim kan dra uppemot 90A. (Tror jag mätte min till cirka 75A.) Det är inte så att strömmen till startmotorn går igenom denna säkring. Används till andra funktioner bl.a. powertrim, servostyrning mm. Sitter på Mercury Verado utombordare och Mercruiser motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser24 0 Postad 30 Maj 11 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej 90A säkringen sitter ju på startmotorns inkommande anslutning och det kan bli riktigt varmt under avgaslimporna och det kan vara därför säkringens ytterhölje smälter. Har du tillgång till en IR-termometer så kan du kolla tempen på avgaslimporna så de inte blir allt för varma. Kör en runda så att motorn kommer upp i arbetstemperatur, om vädret och omständigheter i farvattnet tillåter så kan du gå ner till tomgång i neutralläge och kolla temperaturen medan du driver. Alternativet är att köra in till kaj och lägga till och kolla temperaturen med motorn på tomgång, är lite sämre än första alternativet eftersom det kanske hinner svalna lite innan du kan kolla tempen. Jag har kollat temperaturen under körning och det är inte speciellt kul, särskilt inte om båtägaren kör full gas och det går lite sjö🤪 Har du Alpha One eller Bravo drev? Serienummer på motorn? Lycka till. Mvh Pär Tack för input! Hade faktiskt inte ens tänkt på värmeutvecklingen som ett möjligt problem, säkringen ser ut att vara i värmebeständig plast och det går vanliga elkablar bredvid som inte visar tecken på skador pga värmeutvecklingen. Men ska absolut ta det i beaktande! Det är Bravodrev, serienr på motor OW 386846 Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser24 0 Postad 30 Maj 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Det är inte så att strömmen till startmotorn går igenom denna säkring. Används till andra funktioner bl.a. powertrim, servostyrning mm. Sitter på Mercury Verado utombordare och Mercruiser motorer. Hej! Precis, den säkringen styr det mesta även startmotorn. Därför känns det lite olustigt om den är bränd då den är rätt krånglig att byta pga jäkligt trångt. Vill inte få strul ute på resa. Den sitter ju originalmonterad så då antar man ju att den är dimensionerad för det, jag vågar knappt byta av rädsla att bränna elsystemet då den sitter original. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser24 0 Postad 30 Maj 12 timmar sedan skrev Hybro: Jag bara undrar. Om säkringens två poler är ordentligt fastskruvade? Om inte kan det bli varmgång vid kontaktytorna. Bryt huvudströmmen innan du ev kontrollerar. Hej! Tack för svar och tips! När jag känner på säkringen så satt den faktiskt inte stenhårt fast utan gick att vicka lite. Det kan också vara en förklaring, jag ska dra åt den! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 225 Postad 30 Maj Se bara till att bryta all ström först, innan du skruvar åt. Annars kan du bli av med några fingrar eller kortsluta både det ena o andra, om du halkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser24 0 Postad 30 Maj 16 minuter sedan skrev Hybro: Se bara till att bryta all ström först, innan du skruvar åt. Annars kan du bli av med några fingrar eller kortsluta både det ena o andra, om du halkar. Tack för tipset, hade varit lätt att att förbise! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser