William700 5 Postad 5 Juni Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp och tips kring ett problem med min bätmotor - en Volvo Penta 70 hk, 3-cylindrig tvätaktsmotor. Motorn är väldigt svärstartad, och när den väl gảr igàng sả stannar den igen efter 15-30 sekunder. Jag har redan kontrollerat alla bränsleledningar och bytt bränslefiltret, men tyvärr utan resultat - problemet kvarstår. Jag börjar fundera pà om det kan vara tändningen som kränglar, eller om bränslepumpen kanske har gett upp. Jag har bytt bränslepump och tändstift utan framgång Är det nägon som varit med om liknande problem eller har förslag pá vad som kan vara fel? Alla tips och räd uppskattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 5 Juni Hej Vad roligt att någon håller liv i dessa utombordare från Nymans i Uppsala. Låter mest som ett bränsleproblem, att du har beläggningar i förgasarna (2 st). Vad är det för bränslepump du monterat? Satt inget bränslefilter original på dessa vad jag kommer ihåg, är ganska många år sedan jag skruvade med en VOLVO PENTA/ARCHIMEDES 700/70 motor. Jo det satt ett metallnät innanför anslutningen på bränslepumpen men inget externt. Sitter två BING 8/25/xxx på denna motor om jag minns rätt, Bings typbeteckning är 24. Ganska enkla förgasare att ha med att göra. Demontera förgasarna och plocka isär dom för rengöring med bromsrengöring och tryckluft. Anteckna hur förgasarna som satt eller ta en bild innan du demonterar. Reservdelar: Inge Andersson på Näsum Snickeri och Marin. Lycka till Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 5 Juni Hittade ett data blad på BING 24 http://www.bingpower.de/download/datenblaetter/type24.pdf Var noga med rengöring och för noggranna anteckningar var resp. munstycke satt samt hur många varv dina lågfartsskruvar satt med. Annars brukar en grundregel säga: Skruva in till lätt botten läge, därefter skruva ut ca 1 1/2 varv (lika på båda) och finjustera vid behov. Tyvärr finns inte någon information om din motor angående inställningar mm. tillgängligt längre så vida inte någon har verkstadshandbok du kan få köpa en kopia av. Finns en grupp på FB, Penta Club Gumbostrand där entusiaster av utombordare från Nymans håller till. Har själv inte något FB konto men om du har gå in där och fråga om någon har böcker. Annars hör med Inge Andersson, Näsum snickeri & marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 5 Juni Tack för ditt svar! Jag har rengjort förgasaren noggrant och justerat allt enligt reparationshandboken, som jag har både som bok och i telefonen. Jag har även kontrollerat alla bränsleledningar, bytt bränslepump, tändstift och installerat en ny bränsletank. Det kommer ut bränsle ordentligt när jag pumpar, men motorn vägrar ändå att starta – inte ens med choken. Den går bara igång om jag ger lite gas, men så fort jag försöker låta den gå på tomgång så dör den. Jag börjar känna mig ganska frustrerad, för jag har gått igenom det mesta jag kan tänka mig. Det här är min första båt och det känns riktigt tråkigt att behöva stöta på sådana här problem direkt. Samtidigt tror jag att det alltid finns en lösning – det gäller bara att förstå vad som är fel. Alla tips och råd är verkligen uppskattade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 5 Juni Kolla även hur mycket kraft du har i tändmodulerna/tändspolarna med en gnistprovare där du kan justera avståndet mellan elektroderna, skall klara 10 mm minst med klar och blå gnista. Tändsystemet är nog SEM (Svenska Elektromagneter). Vad har du för bränsletank? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 5 Juni Du har väl rengjort båda förgasarna, för du skrev "förgasaren" i singularis. För det är väl en 700 motor och inget "dekaltrimmat" hitte på🤫 Har du en bild på motorn med huven av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 5 Juni 7 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Kolla även hur mycket kraft du har i tändmodulerna/tändspolarna med en gnistprovare där du kan justera avståndet mellan elektroderna, skall klara 10 mm minst med klar och blå gnista. Tändsystemet är nog SEM (Svenska Elektromagneter). Vad har du för bränsletank? //Pär Jag har kontrollerat samtliga tändspolar och tändstift med ett specialverktyg som visar att de fungerar som de ska – de glöder och ger en tydlig gnista. Det sitter dessutom helt nya tändstift monterade (B8HS-10). Jag har två bränsletankar – den ena är originaltanken i stål som följde med motorn vid köpet, och den andra är en ny plasttank från Biltema som jag nyligen skaffade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 5 Juni 6 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Du har väl rengjort båda förgasarna, för du skrev "förgasaren" i singularis. För det är väl en 700 motor och inget "dekaltrimmat" hitte på🤫 Har du en bild på motorn med huven av? Ja, har bild här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 5 Juni Slangdragningen ser inte riktigt rätt ut. Bränslefilter skall sitta före pumpen. Fungerar din chokesolenoid som den skall? Skall klicka när du aktiverar choken, du kan även skruva loss den och testa lös. Har du en vakuumklocka/mätare? skruva loss bränslepumpen och kolla i hålet hur mycket undertryck du har där när du kör runt med startmotorn. Mätaren kommer att pulsera. Är det hål i mitten mellan skruvhålen på packningen till bränslepumpen? NGK B9HS är rekommenderat till din motor men det spelar mindre roll just nu, har inget med att den stannar att göra. Men du bör byta sen när du får den till att gå och skall köra. Ska rota lite i mitt arkiv och se om jag hittar något. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 5 Juni 25 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Slangdragningen ser inte riktigt rätt ut. Bränslefilter skall sitta före pumpen. Fungerar din chokesolenoid som den skall? Skall klicka när du aktiverar choken, du kan även skruva loss den och testa lös. Har du en vakuumklocka/mätare? skruva loss bränslepumpen och kolla i hålet hur mycket undertryck du har där när du kör runt med startmotorn. Mätaren kommer att pulsera. Är det hål i mitten mellan skruvhålen på packningen till bränslepumpen? NGK B9HS är rekommenderat till din motor men det spelar mindre roll just nu, har inget med att den stannar att göra. Men du bör byta sen när du får den till att gå och skall köra. Ska rota lite i mitt arkiv och se om jag hittar något. //Pär Jag kommer nu att justera placeringen av bränslepumpen. Chokesolenoiden klickar precis som den ska och verkar fungera utan problem. Jag har även demonterat den för att kontrollera om den eventuellt var defekt, men den ser både ren och oskadad ut. Jag har gjort kompressionstest på alla tre cylindrar, och samtliga visar 125 psi – vilket enligt vad jag har läst är ett bra värde. Packningen till bränslepumpen har ett hål i mitten mellan skruvhålen, vilket jag förstår att det ska vara. Jag funderar på om det kan vara så att bränslefiltret är felmonterat, och att det är det som orsakar problemet. Det känns kanske lite långsökt, men just nu är jag beredd att undersöka varje tänkbar möjlighet. Tacksam för din hjälp 🙏🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 6 Juni Hittade inget i mitt arkiv men det tar flera timmar att leta genom allt. Hittade däremot en bild på en VP 700 under renovering i Tyskland men bilderna visades inte när man öppnade sidan, var på Tyska "Blocket" och såg hur bränsleledningarna satt eller rättare sagt ska sitta. Se min enkla skiss nedan: Ev. bränslefilter skall alltid sitta före bränslepumpen på utombordsmotorer. Hoppas du kan tyda skissen, vid ev. frågor får du gärna återkomma. Du kan ju börja med att dra om dina bränsleledningar och se vart det barkar och om det blir bättre. Är dock lite skeptisk till bränslefiltret du använt, finns bättre. Du hade ju en ny tank och den lär ju inte vara skitig inuti, så jag hade provat utan filter med den nya tanken. Under förutsättning att bensinen är ny och inte stått i någon skitig dunk i flera månader/år... Testa även undertrycket/övertrycket (tryckpulserna) i vevhuset som styr bränslepumpen. Får du väldigt låga utslag så kan det vara internt läckage i motorn. Byt stift om du får den till att gå. B9HS skall det vara. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 6 Juni Jag ska göra precis så. Hoppas jag får liv i gamla Bettan – det vore ju synd att skrota en antik motor. Jag hör av mig, tack Pär! 🙏🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 6 Juni Toppen👍 Det är kul när man ser att det finns personer som tar hand om äldre motorer och vårdar dessa. Var rädd om din motor, den såg ju ut att vara i bra skick. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 6 Juni Ja, det tycker jag med! Får hålla tummarna 🤞🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 6 Juni Jag har nu kopplat bränsleslangarna enligt bilden du skickade och tagit bort bränslefiltret. Tyvärr är problemet detsamma – den är fortfarande svårstartad, och den går bara igång om jag ger lite gas. Sen dör den igen. Kan jag ha missat något? Jag har ännu inte hunnit prova med vakuumklockan. //William Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 8 Postad 6 Juni hej har inget svar på varför det är problem med din motor men kan tipsa om en grupp få facebook där det finns många kunniga personer och det finns även många som säljer olika delar till dessa motorer. Gruppen heter Penta MCB club Sweden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 6 Juni Verkar som du har totalstopp i lågfartsmunstycken ev. choken också. De båda förgasarna matar ju 1 1/2 cylinder var. Kolla först med vakuummätare vad du får för utslag, är det så illa att du har otätheter i vevhuset så skapas inte tillräckligt undertryck för att motorn skall suga i sig luft/bränsleblandningen och starta. Kommer inte riktigt ihåg hur slidskivorna satt om de satt lösa eller de var fjäderbelastade med någon form av bladfjäder eller fjäderbricka men slidskivorna (halvmånar) skall sluta tätt mot vevhusgavlarna. Har du reservdelskatalog eller verkstadshandbok kolla där. Är det inte tätt mellan slidskivan och vevhusgaveln får motorn svårt att starta. Du kan ju även kolla hur det blir med undertrycket på insugningssidan d.v.s. i förgasarhalsarna eller där förgasarna ansluter till vevhuset. Jag hade en speciell adapter för Mercury utombordare med interna bladventiler, för att kolla med en vakuumklocka hur pass mycket undertryck man fick på insugningssidan. Var det noll eller ytterst lite så var en eller flera bladventiler kass. Gav det lite mer utslag så var de otäta. Du kan ju känna försiktigt med handen om det suger när du kör runt med startmotor, akta fingar och haänder och håll inte för hela hålet. Gör detta med stiften demonterade och helst tändningen jordad (stoppläge). Det är väl vad jag kan komma på just nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 6 Juni (redigerade) Det är ju alltid svårt att komma med tips och goda råd på distans, mycket lättare om man står bredvid. Men bränsleslangarna ska sitta som min skiss visade och har man filter så ska det alltid sitta före bränslepumpen. Gå metodiskt och logiskt till väga, ibland kan det vara så att man stirrar sig blind på just någon detalj men sen visar det sig vara något helt annat. Finns oftast inga genvägar eller "Quick fix" genom att hålla på och byta komponent efter komponent. Jag har haft kunder som köpt kompletta tändsystem med först 4 tändstift, sen 4 tändspolar, sen en CDI box, sen statorn och sedan en trigger och eldelar tas inte i retur om förpackningen öppnats och delen använts för att prova. När de till slut bad om hjälp var det bara nödstoppen i reglageboxen som felade. Penta Club Gumbostrand hade visst bytt namn till Penta MCB club Sweden, där finns kanske någon som skruvat mer med dessa motorer. Var noggrann med din felbeskrivning bara. //Pär Redigerad 6 Juni av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 6 Juni Tack Pär! Jag återkommer om jag löser detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 491 Postad 6 Juni Många goda råd av @Mercury_44XS. Dålig täthet i vevhusen förklarar startproblem, men knappast att motorn stannar efter 20 sek. Jag tror mer på bränslebrist eller tändningsproblem. Ett sätt att avgöra vilket detta är att spruta in lite bränsle i förgashalsarna innan start. Går det lättare att starta så så sitter problemet på bränslesida, likaså om du kan "rädda" motorn från att stanna om än bara för en kort tid när den är på väg att ge upp. Undvik helst startgas, ett par engångssprutor funkar bra. Även om det inte är helt nödvändigt i dessa små mängder är det bra om det är oljeblandad bensin. Not: När denna motor började produceras runt 1973 tillverkades CDI-elektroniken av amerikanska Phelon, men det är möjligt att SEM i Åmål levererade till senare årsmodeller som denna, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 7 Juni 8 timmar sedan skrev guestsson: Många goda råd av @Mercury_44XS. Dålig täthet i vevhusen förklarar startproblem, men knappast att motorn stannar efter 20 sek. Jag tror mer på bränslebrist eller tändningsproblem. Ett sätt att avgöra vilket detta är att spruta in lite bränsle i förgashalsarna innan start. Går det lättare att starta så så sitter problemet på bränslesida, likaså om du kan "rädda" motorn från att stanna om än bara för en kort tid när den är på väg att ge upp. Undvik helst startgas, ett par engångssprutor funkar bra. Även om det inte är helt nödvändigt i dessa små mängder är det bra om det är oljeblandad bensin. Not: När denna motor började produceras runt 1973 tillverkades CDI-elektroniken av amerikanska Phelon, men det är möjligt att SEM i Åmål levererade till senare årsmodeller som denna, Prova med att "klunka" som guestsson skrev. Finns någon bild från Penta Club Gumbostrand FB-sida, där någon "klunkar" en 333 cc 2-cylindrig 20–25 hk motor med dubbla BING typ 24 och kolvstryrt insug. Jag har inget FB-konto och kan inte komma in på deras sida. Den nya Penta MCB Club är en privat FB-sida och där ser man inget alls. Startgas är inte lämpligt alls, speciellt inte på tvåtaktsmotorer. Vad har du för bensin och vilken tvåtaktsolja samt inblandningsprocent? Tycker det ser lite ljust ut i Biltema filtret, brukar bli lite mer blå-grönaktigt med riktig TC–W klassad tvåtaktsolja. Till guestsson: Tycker jag kan skymta "REPCO" och svagt "made in USA" på en av tändspolarna, så det stämmer som du skrev. Bara det att jag har ett svagt minne av att det stod SEM på tändmodulerna, tyvärr för dålig upplösning på bilderna för att kunna läsa men kan skymta att det står 12 78 på modulerna. Kan ju innebära att dessa är tillverkade 1978. Kan det vara så att tändspolarna kom från REPCO (Phelon) och modulen från SEM? Jag har aldrig sett denna typ av tändspole och modul på någon av de Amerikanska utombordarna iaf. Inte ens på Chrysler, de körde med fördelare in det sista😆 Själva motorn är nog 100% König och köptes nog in av Nymanbolagen (SBM) sedermera VOLVO och monterades lite på sniskan för att få plats under kåporna och passa på nya riggen till "nya" 600 modellen som kom 1974. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 7 Juni Tack för alla värdefulla råd och tips – det märks verkligen att ni har gedigen erfarenhet av båtmotorer och de problem som kan uppstå. Jag kan tillägga att när jag ger ett lätt gaspådrag så håller sig motorn vid liv, och om jag fortsätter att varva lite lätt då och då, så dör den inte. Men om jag låter den gå på ett jämnt gaspådrag för att se hur länge den klarar sig, så stannar den efter ungefär 10–15 sekunder. Om jag däremot växlar till neutralläge, det vill säga tomgång, så dör den inom 3–5 sekunder. Igår kväll plockade jag isär båda förgasarna och tog verkligen tid på mig för att rengöra dem noggrant. I den övre förgasaren, där choken sitter, märkte jag att ett av hålen var ganska trögt att blåsa igenom. Jag använde en cykelpump för att trycka in några snabba puffar luft – och efter det blev det betydligt lättare att blåsa igenom med munnen. Jag misstänker att det kan vara en förklaring till varför choken inte fungerat som den ska vid kallstart. Jag har även fått goda råd från Bo Nilsson, som tydligen är något av en legend när det gäller just dessa motorer. Ett av tipsen handlar om att ställa in tomgången korrekt: Börja med att ta bort gasvajern från gasarmen – den yttersta av de två armarna. Om justermuttern på vajerns ytterhölje är felinställd, kan den nämligen påverka själva tomgångsjusteringen. För att felsöka varför motorn stannar kan du ta bort bränsleslangen från bränslepumpen och sätta en skruv i anslutningen. Därefter tar du bort flottörlocken från båda förgasarna och fyller på bensin manuellt i flottörhusen. Då vet du med säkerhet att motorn får bränsle. Om motorn är kall kan du spruta in lite bensin i den övre förgasaren med hjälp av en liten flaska, exempelvis av typen som används till symaskinsolja – det fungerar som en manuell choke. När motorn väl startat, fyll på mer bensin i förgasarna om det behövs, så att den inte stannar. Om motorn då går utan att stanna, kan du ta bort skruven i bränsleslangen och kontrollera om bränslepumpen fungerar som den ska genom att se om den pumpar bränsle. Jag tar med mig alla era råd och tips och kommer att prova det som Bosse rekommenderade – för att se om bränslet verkligen når fram till motorn. Jag hör av mig oavsett hur det går. Stort tack för att ni tar er tid och hjälper till – jag är enormt tacksam 🙏🏼 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 7 Juni Jag använder 98-oktanig bensin tillsammans med tvåtaktsolja från Biltema. Blandningen gör jag enligt följande: 10 liter bensin till 2 deciliter olja, alltså 1 deciliter per 5 liter – vilket motsvarar 2 % inblandning. Är Biltemas tvåtaktsolja tillräckligt bra, eller bör jag välja en olja av annat märke? Om jag har missat något i blandningen eller resonemanget, får ni gärna rätta mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 7 Juni (redigerade) 98 oktan👍 Innehåller max 5% etanol och mindre bionafta än 95 oktan Biltema har några olika sorter tvåtaktsolja att välja mellan, tillverkare/fabrikat/namn på tvåtaktsoljan är egentligen av mindre betydelse, det viktiga är: Förpackningen/flaskan skall vara märkt OUTBOARD 2-STROKE OIL och TC-W 3 Klassning: TC-W3 är tvåtaktsolja godkänd för användning i vattenkylda utombordsmotorer med eller utan separatoljesmörjning Man kan alltså både blanda den i bensinen och använda den i separatoljesmörjsystem på tvåtaktsmotorer. Syntetiska tvåtaktsoljor, nej tack inte i mina motorer iaf. //Pär Redigerad 7 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 491 Postad 7 Juni Inget fel med BT-olja. 2T utombordsolja ska vara märkt TC-W3, om moton inte råkar vara luftkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 7 Juni 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: 98 oktan👍 Innehåller max 5% etanol och mindre bionafta än 95 oktan Biltema har några olika sorter tvåtaktsolja att välja mellan, tillverkare/fabrikat/namn på tvåtaktsoljan är egentligen av mindre betydelse, det viktiga är: Förpackningen/flaskan skall vara märkt OUTBOARD 2-STROKE OIL och TC-W 3 Klassning: TC-W3 är tvåtaktsolja godkänd för användning i vattenkylda utombordsmotorer med eller utan separatoljesmörjning Man kan alltså både blanda den i bensinen och använda den i separatoljesmörjsystem på tvåtaktsmotorer. Syntetiska tvåtaktsoljor, nej tack inte i mina motorer iaf. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 7 Juni Denna olja köpte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 41 Postad 7 Juni Ja, den är klassad TC-W 3, vilket är det viktigaste. Var man än köper tvåtaktsolja, håll koll på förpackningen att den är TC-W 3 klassad om den skall användas i vattenkylda utombordare med tvåtaktsmotor. OBS! Dock inte i direktinsprutade motorer som t.ex. Mercury Optimax/DFI, OMC Ficht, Evinrude E-tec m.fl. Följ alltid tillverkarens rekommendationer avseende olja i denna typ av tvåtaktsmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
William700 5 Postad 7 Juni 12 timmar sedan skrev guestsson: Många goda råd av @Mercury_44XS. Dålig täthet i vevhusen förklarar startproblem, men knappast att motorn stannar efter 20 sek. Jag tror mer på bränslebrist eller tändningsproblem. Ett sätt att avgöra vilket detta är att spruta in lite bränsle i förgashalsarna innan start. Går det lättare att starta så så sitter problemet på bränslesida, likaså om du kan "rädda" motorn från att stanna om än bara för en kort tid när den är på väg att ge upp. Undvik helst startgas, ett par engångssprutor funkar bra. Även om det inte är helt nödvändigt i dessa små mängder är det bra om det är oljeblandad bensin. Not: När denna motor började produceras runt 1973 tillverkades CDI-elektroniken av amerikanska Phelon, men det är möjligt att SEM i Åmål levererade till senare årsmodeller som denna, Om det visar sig vara dålig täthet i vevhusen, är det något jag själv kan åtgärda, eller vad krävs för att få det helt tätt igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser