Jens_Sthlm 27 Postad 23 timmar sedan Jag vill lägga igen några skruvhål med biltemas glasfiberspackel Artnr. 36-0188, korttrådigt. Det står inget om lägsta tempratur vid applicering. Båten står ute och jag har inte möjlighet att köra någon värmare. Det är runt 7 grader kommande dygn. Kan jag köra med max dosering härdare eller kommer det bli en dålig lagning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 440 Postad 22 timmar sedan Det behöver minst vara +15 och helst runt +20 grader för att vanlig polyester skall härda normalt och glasfiberspackel är polyesterbaserat. Försöker man påskynda härdning med ökad mängd härdare så blir det också fel, det härdar för snabbt och blir grynigt och ömtåligt. Kollade lite snabbt på Plastic Paddings hemsida och där står det minsta rek. temperatur är +20 grader. Bättre att vänta till våren då temperaturen är över +15 grader och inte ta för mycket härdare. Är det över eller under vattenlinjen? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 22 timmar sedan 17 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Det behöver minst vara +15 och helst runt +20 grader för att vanlig polyester skall härda normalt och glasfiberspackel är polyesterbaserat. Försöker man påskynda härdning med ökad mängd härdare så blir det också fel, det härdar för snabbt och blir grynigt och ömtåligt. Kollade lite snabbt på Plastic Paddings hemsida och där står det minsta rek. temperatur är +20 grader. Bättre att vänta till våren då temperaturen är över +15 grader och inte ta för mycket härdare. Är det över eller under vattenlinjen? //Pär Tack för svar. Det är ovanför vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 440 Postad 22 timmar sedan Är det inga jättehål hade jag enbart lagat med gelcoatspackel, finns i små förpackningar, gäller samma temperaturområde där och sen får man en lagning som syns mindre eller blir helt osynlig. Men som sagt det beror ju på hålens storlek... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 66 Postad 14 timmar sedan jag och många jag känner, även yrkesmän har plastat i minus utan problem..bara det är torrt. plastade ett roder i trä i 10 minus för 20 år sen. ser lika bra ut idag. fast mercury har en bättre idé. om hålen är små Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 867 Postad 11 timmar sedan (redigerade) 3 timmar sedan skrev Zaphir: jag och många jag känner, även yrkesmän har plastat i minus utan problem..bara det är torrt. plastade ett roder i trä i 10 minus för 20 år sen. ser lika bra ut idag. Säger inte att det inte går, men det är inte lätt att få härdningen att komma igång när det är kallt. Fast har den väl kommit igång så självuppvärmer sedan polyestern sig så härdningen nog blir ok även i kyla. Själv sätter jag gränsen för att plasta/spackla polyester vid +10-12°C och då med max mängd härdare (men inte mer). Hade jag varit TS skulle jag väntat ut vädret och inte chansat, om det nu inte går att arrangera en tillfällig uppvärmning av lagningsstället. När det sedan gäller valet av spackel håller jag med @Mercury_44XS att enbart gelcoatspackel är smidigare om hålen är mycket små. Men är de kanske 8-10mm eller större riskerar lagningen att spricka med tiden om man inte först "bottnar" med t ex den typ av armerat spackel som TS nämner (som f.ö. är mycket bra, tycker jag). Och ju fulare hål, desto bättre fäster spacklingen. Är det alltför snygga kanter så riv först upp dem lite med t ex en rasp, så kommer risken för framtida sprickbildning i skarven minska. Och se till att allt är rent och inte minst fritt från Sikaflexrester innan du börjar spackla. Temperaturkravet - som var ursprungsfrågan - är ju som sagt dock detsamma oavsett. Redigerad 11 timmar sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser