DecoySwe 0 Postad torsdag kl 22:56 Är det någon som känner igen båten och kan säga vad det är för märke och modell på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 10 Postad fredag kl 06:07 Vid första anblicken tänkte jag Ockelbo p.g.a. kulören på skrovet och den lite trubbiga stävnosen men när jag fick på mig glojärnen ångrade jag mig, det var inte en Ockelbo B16🙄 När jag kom till sista bilden såg jag typskylten och båten är tillverkad i Finland men kan inte komma på vilket fabrikat och modell. Har bläddrat i mina pärmar men hittar inget som liknar denna, hittar inget på internet. Årsmodell troligen mitten 1970-tal till mitten 1980-tal med tanke på skrovets kulör och på typskylten anges max motorstyrka i både kW och hk, kW började införas 1972. Återkommer om 25-öringen triller ner... Mått på båten, längd och bredd? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 DecoySwe 0 Postad fredag kl 07:01 Hej Pär, suveränt svar. Tack för att du tog dig tid. Då känns det som vi närmat oss. Måtten 190cm bred mellan listen. Och 499cm lång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 10 Postad fredag kl 07:09 Tack då vet jag måtten. Ska fundera lite som professor Baltazar sa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Boanjohan 606 Postad fredag kl 08:31 9 timmar sedan skrev DecoySwe: Är det någon som känner igen båten och kan säga vad det är för märke och modell på den? Nyckeln till svaret är nog på skylten från finska Sjöfartsstyrelsen. Kan du lägga uppben bild där man ser hela skylten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 DecoySwe 0 Postad fredag kl 13:15 Här kommer bild på hela skylten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Boanjohan 606 Postad fredag kl 14:04 41 minuter sedan skrev DecoySwe: Här kommer bild på hela skylten Tyvärr, jsg trodde tillverkaren kanske stod angiven på vänstra halvan, men det är bara en finskspråkig och svenskspråkig halva. Dock står typgodkännandenumret (SF-11-05-0016) och om du drar iväg ett mail till Traficom (som myndigheten heter idag) så de kan leta fram vilken tillverkare ddt utfärdades till. Är osäker på om den är finsktillverkad bara för att den har ett gammalt typgodkännande från Finland. På den tiden (innan EU- fritidsbåtsdirektivet) så godgännde väl varje land alla båtar som ville säljas i det landet, dvs en svensktillverkad båt var kanske tvungen att typgodkännas i Finland för dfn finska marknaden och i Sverige för den svenska marknaden. Är dock osäker på om det var så i praktiken eller om FIN, NOR och SWE kanske hadd avtal att erkänna varandras godlännanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 10 Postad fredag kl 14:37 (redigerade) 35 minuter sedan skrev Boanjohan: Tyvärr, jsg trodde tillverkaren kanske stod angiven på vänstra halvan, men det är bara en finskspråkig och svenskspråkig halva. Dock står typgodkännandenumret (SF-11-05-0016) och om du drar iväg ett mail till Traficom (som myndigheten heter idag) så de kan leta fram vilken tillverkare ddt utfärdades till. Är osäker på om den är finsktillverkad bara för att den har ett gammalt typgodkännande från Finland. På den tiden (innan EU- fritidsbåtsdirektivet) så godgännde väl varje land alla båtar som ville säljas i det landet, dvs en svensktillverkad båt var kanske tvungen att typgodkännas i Finland för dfn finska marknaden och i Sverige för den svenska marknaden. Är dock osäker på om det var så i praktiken eller om FIN, NOR och SWE kanske hadd avtal att erkänna varandras godlännanden. Jag har för mig att före 1995 eller 1996 fanns ett gemensamt nordiskt typgodkännande och var t.ex. båten byggd i Finland så var det Sjöfartsstyrelsen som typgodkände, i Norge var det nog Veritas och i Sverige var det Sjöfartsverket och detta gällde oavsett land båten exporterades till och såldes i. Har inga papper kvar om detta och går ju inte att Googla fram för Google visar ju bara vad de tycker vi ska titta på. Mycket sämre sökresultat på internet sedan GDPR infördes... När de nya CE reglerna infördes var det många mindre båttillverkare som lade ner sin tillverkning för de orkade inte hålla på med pappersexcersisen. Är nog enda sättet som Boanjohan skriver att skicka ett mejl till Traficom, förhoppningsvis har de koll. Hittade förresten en gammal Sjöfartsverketskylt här: //Pär Redigerad fredag kl 14:40 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Boanjohan 606 Postad fredag kl 18:30 (redigerade) 11 timmar sedan skrev DecoySwe: Hej Pär, suveränt svar. Tack för att du tog dig tid. Då känns det som vi närmat oss. Måtten 190cm bred mellan listen. Och 499cm lång 11 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Tack då vet jag måtten. Ska fundera lite som professor Baltazar sa... Tror jag kanske löst gåtan. Kan inte så många finska märken av styrpulpetare. Theri tillverkar i ABS plast och då gick den bort. Så jag började med att googla "Lami båt 70-talet" och hittade följande träff som ledde hit till Maringuiden: Slående lik vill jag nog påstå😀 Muovilami är tydligen företaget som byggde båtar under namnet Lami. Redigerad fredag kl 18:31 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 10 Postad 23 timmar sedan 9 timmar sedan skrev Boanjohan: Tror jag kanske löst gåtan. Kan inte så många finska märken av styrpulpetare. Theri tillverkar i ABS plast och då gick den bort. Så jag började med att googla "Lami båt 70-talet" och hittade följande träff som ledde hit till Maringuiden: Slående lik vill jag nog påstå😀 Muovilami är tydligen företaget som byggde båtar under namnet Lami. "Sääna krabbar" (citat från Tratten och Finkel) Nu har 25-öringen trillat ner, vaknade med ett ryck och hade kommit på vad det är för båt. Googlade från paddan och hittade bilder och ja det stämde 😁 Båten är en Scantic 500, dock vanligare som HT än som styrpulpet. Hittade t.o.m en bild med en typskylt från Finska sjöfartsstyrelsen som såg lika dan ut dock från en annan modell men samma tillverkare. Som jag förstår det betyder bokstavs- och sfferkombinationen på typskylte: SF= Soumi Finland 11= är tillverkarens nummer 05= båtmodell och 0016= tillverkningsnummer i ordningsföljd. Scantic hade visst något samarbete med Bella och det finns en Bella Scantic 580 modell både som styrpulpet och akterhyttmodell. Scantics mest kända modell är nog 575 HT. Dök även upp sökresultat med bilder på en båt som heter Move 500 också den med samma "måsvinge" i slaget om man kollar på bottenkonstruktionen. Steglisterna är också samma och börjar ända framme i stävpartiet. Ska se senare när jag startat datorn om jag hittar bilder på Scantic 500 och bilden på typskylten så lägger jag upp dessa om ni inte googlar själv förstås. Jag har ingen aning hur man kopierar bilder och lägger upp dessa på en iPad. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 10 Postad 22 timmar sedan Googla på Scandic 500 och välj bilder så finns där en del men de går inte att öppna av olika anledningar t.ex. annonsen borttagen, copyright mm. Finns en exakt likadan båt på veetehnika.ee men den sidan går inte att öppna bara se bilder i söket. Länk till typskylt på Scandic 575 HT, bläddra fram bland bilder så kommer typskylten så småningom: https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1514354-bat-scantic-575/ //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Boanjohan 606 Postad 20 timmar sedan Mysteriet löst alltså, bra jobbat! Min gissning på Lami grummlades av att jag inte lyckades hitta någon i 5 meters klassen med den trubbiga nosen som de mindre i 4 metersklassen som var de som var väldigt lika Scantic 500 (i alla fall frammifrån). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Är det någon som känner igen båten och kan säga vad det är för märke och modell på den?
Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser