Jump to content
Sunday 15 September 2019

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Gnällt på ADSL har jag. Dock konstateras det att teoretisk max ligger på 8gb/s, pga teleledningar och avstånd till knutpunkt mm, så jag kommer hyfsat nära ändå.
  3. Intressant är ju om denna produkten inte bara har "CE" påklistrat utan också en kopia på intyget med underskrift, som ibland brukar sitta sist i manualen. Många företag förstår inte heller att det är de som importörer som är ansvariga. För att få sätta CE på sin produkt finns delkrav både på ledningsbundna och luftutstrålade störningar som skall uppfyllas. Det är dessutom lagkrav och inget som kan viftas bort. Spännande att Solarlab inte kan/vill hjälpa till....
  4. Har precis skaffat min första båt och saknar helt erfarenhet av båtlivet. Första steget blir att införskaffa en båtupptagningsvagn, som utöver upptagning/sjösättning även ska agera vinterförvaring. Har försökt förkovra mig i utbudet men känner mig inte särskilt mycket klokare. Tänkte premiera smidighet vid sjösättning/upptagning då jag endast har ca 1km till rampen. Fogelsta/Thule verkar hållas högt, men jag tycker de ser väldigt "enkla" ut med få kölrullar och endast ett fast sidostöd. Eller funkar dessa bra? Har sett andra vagnar som har en vagga längst bak som sticker ut och borde underlätta när man ska ta upp båten? Även självjusterande sidostöd verkar smidigt? Tacksam om någon har erfarenhet av just en Hawk, eller likande båt, och kan tipsa om en vagn som passar just den båten väl. Tack på förhand!
  5. Vi var ute under lördagen, kom hem rätt sent i skymningen, kom in på båtplatsen vid tredje försöket, vinden snett akterifrån. Lade ut några extra förtöjningar, extra fendrar. Var ute vid båten även idag, kollade läget såg bra ut, men nu blåste det betydligt mer. Det gick vita gäss inne i hamnen. Pratade med en båtgranne, en rullgenua på en båt på en annan brygga hade tydligen blåst sönder. Såg ett tiotal båtägare som såg till sina båtar, det är en rätt stor hamn så i sammanhanget var det inte så många. En det skyltar hade blåst bort, även till synes stadiga trafikskyltar. Ett trafikljus vid Redbergsplatsen blåste ned i min åsyn. När jag kom hem hade skorstenshuven på husets skorsten blåst ned och låg på gräsmattan... Trädgårdsmöbler och soptunnor ligger på olika gräsmattor och på gatan. Dörrmattan är försvunnen. Nä jag har ännu inte beställt tid för upptag, kan bli en eller två helger till.
  6. Då är det jämförbart i lidelse med trådskaparens förlust. 30 eller 40 meter är väl lika illa, möjligen då mer svårdykt enligt dykarexpertisen i annat inlägg. För att återgå till Vasa, så var väl det den tidens politiska eller marina skandal, i det fall allmänheten då vågade kritisera kungamakten och dess förvaltningar så låg det nära till hands. De flesta stockholmarna kunde ju knappast undgå att se masterna som stack upp tiotals meter ovan vattenytan. Undrar om uttrycket ”alltid retar det någon” uppkom då? Lika retsamt och traumatiskt är det då för trådskaparen att veta att den nyrenoverade båten ligger där nere utom räckhåll, och att då sådana elaka forumdeltagare som jag blir fundersamma och kritiska, men jag kan ändra mig... Jag har ju haft en och annan tanke när jag passerat exempelvis Kosterfjorden ( är tunt 300 meter djupt på i djuphålorna där) man skapar nödplaner under tiden man passerar, full fart mot närmaste land och gärna en sandstrand om det börjar läcka. Trycka in röda knappen på VHF’n se till att få upp besättningen på däck, se till att få med det viktigaste i gummibåten och få den i sjön...
  7. Hej! Var inne på SeaSea och bad om råd om vilken färg jag skulle använda för ommålning av pulpeten. Han rekommenderade då en gelcoatfärg som jag glatt målade på. Jag märker nu att den är lite kladdig och efter lite googlande verkar det som att jag skulle kört med topcoat istället då den har lite paraffin i sig. Så, vad gör jag nu? Ska jag måla över med topcoat eller kan jag våtslipa ner gelcoaten för att få en slät, torr yta? Lite råd skulle verkligen uppskattas!
  8. Today
  9. Det har jag varit med om. Låg och drev nära stranden och det börjar blåsa upp .. börjar dra igång motorn, men inget händer. Drar mer och mer i panik.. till sist fick jag slänga i ankaret medan jag felsökte motorn. Hittade inte felet, tar fram seglen som inte var förberedda eftersom det var kav lungt när vi for. Seglar in och i hamnen ser jag att dödmansgreppet lossnat så att nödstoppet är intryckt.
  10. Beklagar att jag missade att årtalet var 1977, alltså artiklen publicerades 8 september 1977. Tack för förslaget om Säve, skall forska i vad som finns därifrån, har en del kontakter inom Svensk Flyghistoria.
  11. Mina självlänsar sitter också under vattenlinjen och kräver fart framåt för att fungera. Någon av de första gångerna vi var ute glömde vi stänga dem medan vi var på toaletten med barnen efteråt. När vi kom tillbaka var det 5 cm vattenlager i hela båten. Kunde gått illa om vi åkt hem. Tanken är att en backventil ska förhindra att vatten kommer in, men den hade tydligen hängt sig på något sätt...
  12. Nu skall jag vara elak också (igen).😈 Ja det går väl an att lyfta upp även en katta på ett fraktfartyg, om den är hel och stabil. Båten som inledningsvis var aktuell var inte det, hel och stabil, man kan ju undra om någon speditör öht vill befatta sig med den, och i så fall om den skulle palla för ett kranlyft?
  13. Just det, då borde man även kunna värma säg 5 liter vatten på båtens kök, blanda med 5 liter glykol, och sedan köra igenom den blandningen? Då borde man ju ha 10 liter 50/50-blandning som är ca 55 grader varm, och yanmars termostat ska öppna vid 42 grader och vara helt öppen vid 52 grader. Vad tror ni om det? För mig vore det ett väldigt enkelt alternativ.
  14. Den vackra inomskärsleden från Göteborg till Mollösund. Häng med! https://youtu.be/pVTd_TTBvlQ
  15. Även denna höst blev det en tur ut på öppet hav för att besöka sälarna. Just denna dag var vädret perfekt med väldigt svag vind så de stora fjärdarna passerades rätt snabbt. Det kan vara svårt att passa in besöken då det är förbjudet område fram till 15 aug
  16. 666D3

    Bildgåta

    Det stämmer bra. Sjösala vals tänkte jag på och Sjösala ligger söder om Stavsnäs på ön Hölö. Runmarö kanal heter kanalen och passar bra för mindre båtar som vill undvika vågorna för en stund
  17. Här kommer en bild från Toaen som tyvärr valt att lämna forumet. Har man en tank som töms över bord så är det bara att komplettera med ett T-rör och en däcksgenomföring. Funkar absolut bra för oss och många andra.
  18. Fortsätt att tjata, det är alldeles för viktigt för att släppa. 😉
  19. Jag hade förutfattade meningar om kopplingen... som det är på bilden är rätt, glöm vad jag sa om minus
  20. Svarar själv på min första fråga om drevet då jag äntligen hittade en måttskiss som man kunde läsa. =472mm. Då borde 600 mm kölbockar vara bra.
  21. Det är också viktigt att remmarna spänns med lika moment. För att undvika snedbelastning.
  22. Greip

    AIS

    Beror alldeles på skulle jag säga. Har en Raymarineplotter med inbyggd antenn som inte alls funkade inomhus på Southerlyn men däremot utan problem på Bacchanten. Testa!
  23. Pumpen har en rökbegränsare som känner trycket i inloppsröret. Om trycket är lågt begränsas bränslemängden. När trycket stiger ökar den.
  24. Hej Biggles, Aha, problemet kvarstod. Jag (KAD42) och grannen (KAD32) har/hade samma problem. I vårat fall så var det lagret i cirkulationspumpen som är slitet och glappar. Därmed så kan hjulet som både generatorrem och kompressorrem drivs med slå. Mitt slår med 0,5-1,0 mm. Vattenpumpen väsnas även lite (dock svårt att höra varifrån det kommer). Med detta problem blir remspänningarna till både generator och kompressor väldigt viktiga och kopplade. Senast min kompressorrem gick av, så såg jag innan att generatorremmen var för lös - dock utan att slira (väsnas). Generatorremmen drar i vattenpumpshjulet år motsatt håll som kompressorremmen. Genom att hålla dessa båda remmar ordentligt spända (kolla varje körning), så klarar jag mig säsongen ut. Men i vinter blir det en ny vattenpump (eller renovering, om jag klarar att dela den). Det är svårt att mäta remspänningar och jag vet inte vilket värde som är angivet, antingen spänningen i remmen - i linje med remmen eller den kraft som krävs för att bukta in den i punkt 1 (dvs vinkelrät mot remmen). Själv spänner jag remmarna, så att jag bara kan trycka ner dem 10 mm när jag trycker ordentligt. Min och flera jag sett, har felaktigt haft generatorremmen kopplad mot vevaxeln. Då får vattenpumpens lager en mycket större kraft att snurra med och slits fortare. På vevaxeln ska vattenpumpens rem och möjligen servostyrningens rem vara (om det finns). Hälsningar Thomas
  25. Ok, tack för tips. Jag ska kolla om jag blir klok på det. Antar jag ska skruva loss förgasaren för att komma åt bra. Kanske lika bra följa alla slangar oxh anslutningar från tank till förgasare.
  26. Finns väl markering på gasreglaget var det skall vara vid start. Sköts det inte automatiskt då?
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy