Jump to content
Tuesday 14 July 2020

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Hej, Vet någon vad detta är för typ av axeltätning? Det närmaste jag hittar beskrivet skulle vara en glandtätning med talgfläta - Men hittar ingen exakt model eller anvisning om underhållsförfarande. Sitter på en Ohlsson 8.8 med Penta MD7A. Båten ligger i sjön och vi har ett konstant läckage på en droppe var tredje sekund (vilket blir Många liter per dygn) Läckaget kommer mellan själva axeln och den inre vita plastringen. Vet någon hur jag får ordning på läckaget?
  3. Då var premiärturen avklarad. Vi slussade ut i Vänern för en dagstur. Hunden var fundersam och orolig, framförallt när det lutade, men det löste sig bra med lite närhet och enbart försegel och mesan. Det tuffade på bra ändå. Det har nu framkommit att han inte åkt båt tidigare (vilket vi trott). Nästa helg styr vi mot hemmahamnen. Då går turen nerför Göta älv och sedan norrut. Om vädret tillåter givetvis. Tack alla för tips och råd. Det hjälpte mycket och har stillat många funderingar. Och ja, landgången (plankan) var läskig, han hoppade ombord i stället. Första gången hamnade bakbenen utanför relingen men jag hade ett bra tag i selen så det gick bra ändå. Nu har han lärt sig och skuttar i och ur, med lite tvekan men utan större problem.
  4. Hej! Jag var ute på en fiskerunda under kvällen och på hemfärden så skulle jag ha lite skoj och körde några svängar med full gas fram och tillbaka ett par 100 meter. När jag sedan åker in till hamn så märker jag att motorn börjat låta lite lustigt. Den tjuter eller visslar som om en rem slirar. Jag startade motorn några gånger i hamn och ljudet är till en början lågt och blir högre efter några min på tomgång. Jag försökte lokalisera vart ljudet kommer ifrån och hade rätt svårt att göra det. Jag tycker att ljudet kommer bak ifrån motorn rätt så djupt ner. Förstår att det kan vara svårt att avgöra på min beskrivning vad det kan vara, men finns det något jag kan testa för att lokalisera vad det är som låter? tack på förhand!
  5. Jag har en vag aning om att jag sett att HF Marin har det. Har även för mig att det var dyrt. Men, som sagt, det är en väldigt vag aning. Hur stora utrymmen är det som skall fyllas? Skall du plasta på skummet? Fogskum (PU-skum) kanske kan vara ett alternativ att använda. Jag har återfyllt med fogskum (Biltemas) och det fungerade riktigt bra. Förseglade sedan med epoxy.
  6. Har varit ute en fin sväng eftermiddag/kväll nu. Den går kanon fint, känns som den blivit rappare också och tomgången går fin fint. Liiite vibrationer finns det så det går säkert att justera lite samt tomgången ska ju ner lite till då jag ligger på ca 900 rpm nu. Men jag vet inte om jag gör så mycket mer. Jag bytte propp också till en ny då den gamla var sliten och lite naggad, samma lika som innan men typiskt nog drog frun (på riktigt frun, inte jag) i den när vi var på väg in i hamn... Laga eller köpa ny det är frågan!
  7. Jag såg även att du ställt en fråga i en tre år gamla tråd, angående att få bort ratten. Framför ratten sitter det ju ett hjul med en skåra som greppar i styrvajern, eller styrkabeln, Denna blir sliten och hjulet får inget grepp, det slirar. Under centrumkåpan på ratten sitter det en maskinskruv med sexkantskalle, rattnavet sitter på en kona på den koniska axeln, här finns även en kil i ett spår på axeln. Denna kil passar in i ett spår i rattnavet. Axeln är i rostfritt stål, ofta är rattnavet i aluminium, ingen bra kombination. Det kan vara läge att spraya med rostlösningsvätska och spänna på med en avdragare. Risken är ändå stor att man drar sönder grejerna. Men dom det är gamla grejer är det lika bra att byta alltihopa. Kan ju vara bra om du kan rädda ratten med sitt nav. Det absolut bästa är att byta till en hydraulisk styrning, men dom är dyra. Det flesta båttillbehörsbutikerna har sådana här mekaniska, och det har även Biltema, som har ett budgetalternativ. Men jag vågar inte uttala mig om kvaliteten av denna stryrning. Men du kan ju iallafall se hur grejerna ser ut på webbsidan.
  8. Prova vrid motorn ett halvvarv, står pumpen uppställd på nocken på kamaxeln går det ej att pumpa manuellt.
  9. Välj istället en Wahle, Jabsco-Par eller Johnson om nu alla dessa tre fortfarande tillverkar pentrypumpar.
  10. Jag har samma problem. Skulle lossa ratten för vajern släpper när jag styr. Vad gör man åt vajern? Kan man lossa allt och sätta tillbaks "rätt" eller måste man köpa nya saker till styrningen. Jag är novis. Mannen har flyttat och jag är själv med båten!
  11. Jag har den tidigare pumpen med den svarta burken. Får ta o beställa nya relä och testa om det kan vara det. Tack för svar!
  12. Tack alla som har hjälpt till med svar. 👍
  13. Peter_K

    Kaosartad segling.

    Det du kallar ”klapprande segel” kan också vara akterliket som behöver snörpas med snörptråden. Sjukt svårt att svara på, för jag fattar inte riktigt vad du menar...
  14. Jorgen01

    AQ151

    151 c skjuter inte oljestickan.
  15. Geyer

    Bella färg

    Någon som känner till vilken gelcoat färgkod en Bella 685 från -84 har? Har kontaktat Bella Boats utan svar. Per
  16. Kolla brytaren på växelbryggan så att den är rätt justerad innan du ger dig på tomgången. Vad ligger du på för tomgångsvarv?
  17. Mmmm lutar åt en sån, såg att biltema hade till rimlig peng, tack för tipset 👍 😀
  18. har precis köpt en Bavaria 27 sport bensin från 2007. När jag vill komma upp i fart och motorn får jobba lite några minuter och den ligger på ca 4000 varv kommer varning ⚠️ motor 1 se manual. När jag ligger under och bara 12 knopp händer ingenting. Motorn är en Volvopenta bensin. Står ej något i Evc Någon som vet felet kan vara? /Erik
  19. Om belastningen i låsningen är för liten så går linan inte tillräckligt långt in o riskerar att släppa. Lägg ett varv runt vinchen o upp till låsningen. Om det slirar i låsningen lägg på ett varv till runt vinchen o.s.v. För mig brukar det bli bra med två varv vid svaga-måttliga vindar o tre varv vid måttliga-friska vindar. (Har också Andersen ST-vinchar) Linans dimension kan också påverka så att greppet i låsningen inte fungerar.
  20. ja jag funderar på om jag ska fixa 2 brytare i reserv. en för spolning och en för tömning. Hoppas att delen kommer i morgon så jag kan montera allt i båten i morgon.
  21. Fortsatta tendenser att utbildning inte kan vara frivilligt, åtminstone inte i Stockholms skärgård, eftersom folk uppenbarligen inte utbildar sig innan de ger sig ut: https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/forsatt-okning-av-raddningsuppdragen-i-stockholms-skargard
  22. I brist på annat, ja. IMO själva bryr sig inte om annat än kommersiell trafik. Och det har väl inte kommit nåt nytt från dem sen 70-talet. Stenåldersorganisation.
  23. Kan dessa sidor ur verkstadshandboken vara till någon nytta?
  24. Hej, nu har jag varit nere vid båten och kopplat om anslutningarna på generatorn enligt bifogad bild. S direkt till B+ istället för att vara hopkopplad med EXC. Laddningen går nu direkt upp till 14.1 volt på tomgång och lägger sig på 14,5 volt vid högre varvtal. Jag lät motorn gå i ca 30 min, generatorn och remskiva blir nu bara ljumna istället för att vara brännhet som de blev innan. Ingen rök eller bränd doft av remmen. Så det verkar som om det hela är löst. Skall ta en längre tur till helgen för att kolla att allt funkar ordentligt. Tack så mycket för hjälp och tips.
  25. Gör som tutte säger skaffa ett begagnat, att hålla på med himpadimpa reparationer blir aldrig bra. Lycka till med ditt letande. Och att du får några timmar med båten innan säsongen är slut.
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy