Detta flöde auto-uppdateras
- Senaste timmen
-
Är det enkelt för dig att lyfta båten för inspektion så tycker jag att du ska göra det. I min närhet kostar det bara några hundra att antingen låta båtklubben eller kommunen lyfta båten. Kanske är det klurigare hos dig. Det är bra att kolla så att rodret ser bra ut, och ifall det blivit några sprickor där kölen möter skrovet. En bekant fick skrota sin Maxi 77 efter grundstötning för att det inte var ekonomiskt försvarbart att reparera kölinfästningen, så det kan gå illa om man har otur. Antagligen är det ingen fara, men jag tycker det är en vettig tumregel att lyfta och undersöka varje gång man går på grund i mer än krypfart.
-
Tack för alla bra svar😀
-
Glömde ju bilden i förra kommentaren, fixat nu. Samma olja som du har i motorn, fyll upp lite när du monterat returen men inte oljetryckröret. Montera därefter oljetryckröret. Om det går, aktivera stoppsolenoiden och kör runt med startmotorn 20 sek i taget några gånger. Givetvis skall både retur och tryckrör vara monterade när man gör detta. //Pär
-
Hej, Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42? //David
- Idag
-
Mycket troligt för annars blir ju plottern geografiskt bestämd till ett visst område i världen. Här hittar du ytterligare info om plottern. https://support.garmin.com/sv-SE/?productID=119865&tab=manuals
-
Tryck på Alternariv och sedan Dölj längst ned i ditt inlägg.
-
Spontant tycker jag det blir fel att titta på en bild eller karta och tänka att en pil i bilden visar från vilket håll någonting kommer. Det är svårt att läsa bilden som att det blåser 12 m/s från SV.
- 1 svar
-
- 1
-
-
Helt ok. Lycka till
-
Hej Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen), sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen
-
Motorn driver en "vevaxel" som driver en vevstake som sitter fast i ett membran, typ bakvänd ottomotor.
-
Ok, ja det kanske är smidigare.
- Igår
-
Vi har en Luffe 37 och är fantastiskt nöjda med seglingsegenskaperna trotts rätt dåliga segel. Det är en stabil och lugn båt även i lite sjö och hård vind. Kolla på Båtnytts one of a kind regatta från 1986 där den blev vinnare. Här är förhoppningsvis en länk: www.blur.se/2008/12/19/one-of-a-kind-1986/
-
Tack för alla fantastiska svar i den här tråden! Jag utlovade uppföljning förra säsongen om hur det gick. Eftersom det inte blev mycket mer seglande då så hade jag inte mycket att förmedla. Men jag kan säga nu att säsongens premiärtur gått fint efter farsans fix!
-
Hej Finns tre olika typer av "buller" från en inombordsmotor, oavsett om det är bensin eller diesel. Rent motorljud där dieselmotorn är lite värre än bensinmotorn med sitt karaktäristiska knackljud, din motor är väl en Common Rail diesel som har lägre knackljudnivå än en äldre direktinsprutad motor. Har du mycket knackljud över alla varvtal kan det behövas en rejäl spridarservice och kontroll av inställningar vilket endast kan utföras av fackman med specialverktyg. Kontakta din närmsta Mercruiser verkstad som har dieselservice. https://www.mercurymarine.com/fi/sv/find-a-dealer Tyvärr ingen kartbild, så man får famla lite i blindo... För allmän förbättring av motorrummets ljudisolering, googla på "Ljudisolera motorrum båt" så får du upp en massa bra tips och instruktioner vilka mattor osv. Vibrationer är en annan källa till oljud och är en annan typ av "buller", reduceras bäst genom att byta ut motorfästen (motorkuddar) som finns i många olika utföranden för att minimera vibrationer från motor och propeller/propelleraxel. Googla på "Vibrationsdämpande motorfästen inombordsmotor" och "CV-knut propelleraxel" Avgasljud kan också vara irriterande och genom att montera en ljuddämpare eller annan typ av ljuddämpare kan man reducera avgasbuller. Googla på "Ljuddämpare våta avgaser dieselmotor". Lycka till Mvh Pär
-
Tack. Jag ska prova o köra reläerna direkt och se om det händer nått. Återkommer med nummer, har inte båten i närheten. //Rikard.
-
Trist men såg att du blev erbjuden hjälp i annan tråd. Min ligger fn norr om Åkersberga men har framdörr med lister på, blir lite svårare att mäta exakt på millimetern pga det. Såg att Dyvik Marina har en för försäljning också som det skulle kunna gå att mäta på. Jag satte alltså på lister för att om möjligt minska risken för detta, kan inte säga säkert om det hjälper på annat sätt än att skydda mot kantstötar men den har hållt hittills...
-
Hej Till att börja med, har du kollat så att växelvajrarna är hela och det rör sig på växlingskonsolen inkommande vajer från reglage och vajern som går ner till drevet? Det är denna du ska kolla: Kolla även reglaget så inget har gått sönder där. Det är väl det enda man kan kolla själv utan specialverktyg, växel vajern som går till reglaget kan man byta själv när båten ligger i vatten. Växelvajern som går från växlingskonsolen ner till drevet måste upp på land för att bytas och drevet måste demonteras från bälghuset. Mvh Pär
-
Ja precis det är denna som jag hade tänkt att andvända till slipen. Blir väl runt 10-12 st. Hittade denna: https://ojanpera.se/produkt/pv0006/staellning-till-vinsch/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max | t-ROAS | SE CSS&utm_content=Performance Max&gad_source=1&gad_campaignid=17051631275&gbraid=0AAAAAoNOTBthdc6ebFi6-rTs9bq_bNnzh&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6y8xmtbssIDeMYsfFGpX5YecfenYuWLA0cjAfcsc5kdXhe8QONcyEARoCQBkQAvD_BwE som jag hade tänkt avsluta med, men är lite osäker på måtten kanske passar eller så jag kanske anpassa avstånden på slutet eller trolla på något sätt. Tycker den ser stabil ut. Vet som sagt inte vad skutan väger nu, om jag har otur kan den väga 1300kg. Kommer bygga slipen i två eller tre delar. Sista delen, där båten kommer att vilja på blir en fast plats och den andra två blir justerbara/flyttbara delar (en som kommer att läggas ut i vattnet och en annan som kommer att vara en mellansektion) alternativ är att andvända lösa båtstöd som mellansektion) beroende på om det är låg eller högvatten. Kommer troligen bygga med sådanna här reglar eller liknade. De behöver vara rätt så kraftfulla, kommer även behöva fylla ut under så den blir en jämn belastning/kontakt med marken. https://www.byggmax.se/regel-impregnerad-45x70-p08745070?store=1310&gad_source=1&gad_campaignid=20756641376&gbraid=0AAAAAD8WC3HFBjnhfIvYpb14fB5zsyija&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6yx7PydTRAs7HUCP00MAx1Lq-npI4vkYUc01FCU3VvaoLayyqBJQ_8BoCKC0QAvD_BwE
-
O när jag googlade efter det så fick jag även träff på Aperfection - Biltemas
-
Jag håller nog med, ju mer man kollar på bilden så ser det ut så. Men det är ju enkelt att kolla på plats av TS tänker jag. Jämför med min Ryds 23 DC och där är kanterna mer rundade.
-
Behåller du din originalfördelare och köper en ombyggnadssats till brytarlöst system så får du korrekt tändförställning som det skall vara. Förutsatt att den gamla fördelaren är original Mercruiser och är funktionsduglig. Det är bara billiga "Kina-kopior" man ska akta sig för. Kolla med Marinshopen, Hansen Racing, Summit m.fl. som säljer ombyggnadssatser som är något att ha. Du ska inte köpa på TEMU, Amazon mm. Googla "ombyggnadssats till brytarlöst tändsystem GM small block" Skippa allt som kostar under 2000 kr så får du ett pålitligt system och det skall vara anpassat till marin miljö. Slipper allt krångel med brända brytare, ställa kamvinkel och dåliga kondensatorer som inte tål värme. //Pär
-
Det stiftet på bilden ser bra ut, ser alla lika ut så är det bra. AQ130 var den största modellen med B20. Du kommer inte över 115 hk med en Weber 36/36 DGV, ligger nog närmre 110 hk. Sen spelar det ingen roll hur mycket kompression man har, portat toppen och "stora ventiler". Allt har ju sin begränsning och den ligger i förgasaren/förgasarna. Vill du ha mer fart får du sätta tillbaka SOLEX 44:orna men räkna med mer bränsleåtgång isf. 2 x 36/36 DGV hade varit ett ypperligt alternativ men det finns inget insug för detta såvida man inte gör adapterplattor till originalinsuget men det är inte optimalt för 2-ports, 2-stegs förgasare. //Pär
-
Ja dom du länkade till verkar väl vettiga och bra pris. Tänk bara på att växla om till "Silent" innan du ska dra ner på gasen från planingsfart till deplacementfart och montera klaffar på rören som går ut genom akterspegeln p.g.a. svallet som kommer akterifrån. //Pär
-
-
Marinklubbar
-
Veteranbåtsklubben
Öppen Klubb · 12 medlemmar
-
MV-Marin 6600 FC
Öppen Klubb · 3 medlemmar
-
Catalina klubben
Öppen Klubb · 13 medlemmar
-
Nidelvklubben
Öppen Klubb · 5 medlemmar
-
Nimbus
Öppen Klubb · 20 medlemmar
-