Gå till innehåll
onsdag 29 oktober 2025

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Aha, det är ju för att den inre delen av navet har mindre diameter än där bladen sitter. Har du någon smed i närheten eller har du egen svets. Två breda och ganska tjocka plattjärn med en distansbit svetsad så det blir ett U som passar över propelleraxeln ganska tajt. Detta fyller ju upp när du har plattan utjusterad så det går fritt över navets största diameter. Förstår du hur jag menar. Annars får jag rita lite... //Pär
  3. Idag
  4. Det kommer inte att bli i närheten av rättvisande om man gör mätningen på korta avstånd, för spilljus och reflektioner från interna delar kommer att ge falsk breddning av ljusbilden på nära håll. Ska det göras vettigt behöver lanternan placeras utomhus (eller i en stor, nedsläckt idrottshall eller lagerlokal) och sen får kameran vara minst några tiotals meter bort, helst mycket längre. Jag föreslår att den tejpas fast på en stolpe (inte en belyst!) och att vinkeln mäts upp med ett snöre som sträcks ut i rätt vinkel. Sen kan man ta en serie bilder med några graders mellanrum från där ljuset är starkt och tydligt, tills det är helt mörkt (eller färgerna ändras, om det är en sektorlanterna där ljuset syns i alla riktningar).
  5. Hej tack för era svar, jag gjorde såhär många verkar göra såhär i USA och båtmekanikern som tog mina drev sa att det ska funka fint men ja det märker vi väll till våren när jag ska starta upp
  6. Om du inte tömmer motorn på sjövatten innan du startar med glykolblandning så kommer den att spädas ut glykolblandningen och frost/korrosionsskyddet reduceras. Tömmer du motorn på allt sjövatten så behöver du inte köra tills motorn är så varm att termostaten öppnar och är motorn tom på kylvatten så fylls allt upp ändå. Jag kopplar alltid glykoldunken till sjövattenpumpen på motorn om det är Bravo drev och det har jag gjort sedan 1988-89 då de introducerades. Man kan även använda en murarhink. Glykoldunken ställer man på däck och ansluter slangen till sjövattenpumpens ingång, sedan bara att öppna ev. kulventil och starta motorn. Det som kommer ut från drevets avgasutsläpp samlar man upp i en större brukbalja och det kan man återanvända nästa säsong bara man silar bort ev. skräp/rost och kollar frostskyddsnivån samt fyller upp så det finns tillräckligt. Man kan ju höra med grannar i samma hamn som har ungefär liknande motor/drev så kan man dela. Konnserveringsdunk: Konserveringshink: //Pär
  7. trä alu och plast i en blandning ser inte klokt ut
  8. Jag håller på med det men kommer att lägga upp det som en separat artikel när jag är klar. Det är utdrag från Mercury Marines verkstadshandböcker, serviceträningsböcker och från korrosions-skyddsböcker som jag översätter till Svenska. Felet på din båt, motor/drev kan ha fler orsaker bl.a.: Aluminiumanoder där det kanske krävs zinkanoder. Salthalten i södra Östersjön brukar variera lite men ligger runt ca 7 promille. I Stockholms skärgård bör salthalten vara lägre och bör ligga runt 5–6 promille men kan på vissa ställen gå under 5 promille om det är i åmynningar mm. Att köpa "pirat" aluminiumanoder kan innebära en stor risk då man inte vet exakt vad de smält ner för aluminium som kan innehålla höga halter av koppar, järn. magnesium, mangan mm. och kan orsaka mer skada än nytta. Är drevets delar inte korrekt jordade inkl. anoder ökar risken för galvainsk korrosion. Båtens egna elsystem kan ha fel som kan ge vagabondströmmar. MerCathode kan vara defekt, ur funktion eller glappkontakt. Vattenkvalitet i hamnen. Har drevet blästrats med felaktigt blästermedel kan detta påverka. Viktigt att färg och spackel som används är avsett för ändamålet. Övriga komponenter tillverkade av rostfritt bidrar som t.ex. trimplan mm. Bravo 3 är känsliga för galvanisk korrosion, två rostfria propellrar, dubbla utgående axlar i rostfritt. Ju mer rostfritt (av varierande kvalitet och legeringar), desto större risk för ökad galvanisk korrosion. //Pär
  9. Marinwiki har en del också, http://www.marinwiki.se Ljusblå = Gästhamn Gul = klubbholme Grön = Naturhamn Cerise = Ankringsplats
  10. Tack Janne, Hoppas detta kan tipsa någon här. Om det dyker upp någon fråga kan ni bara hojta till... Peter
  11. Igår
  12. Har kört hybrid liknande system (X2 BMS från BatteryBalance med automatisk cell ombalansering) sedan 2022, 3-6 månader aktiv segling per år. All laddning till AGM startbatteri och BMSen sköter sedan LFP laddningen när vissa villkor är uppfyllda. Bulk/Abs spänning 14,2 volt till AGM batteriet nemas problemas, har inte kokat något batteri.
  13. Ja då lär du ha den "gamla" typen av förgasare, se nedan: Vad är förgasarna rengjorda med? Hur har du ställt blandningsskruvarna 15? Har du kvar VRO pumpen och använder den som bränslepump? Är alla gasspjäll stängda när motorn är på tomgång? Vilken typbeteckning är det på tändstiften? Om du trycker in nyckeln, klickar det till i chokeprimersolenoiden då? Kolla om det finns spänning fram när nyckeln är intryckt... Du kan öppna chokeprimersolenoiden försiktigt och kolla så där inte är en massa kladd/skit. Kolla även slangarna så de inte är igensatta... Bilderna här ovan är för Johnson/Evinrude 70 tillverkningsår 1990. Vill du ha korrekt reservdelskatalog så behöver jag fullständig modellbeteckning och serienummer. Det kan skilja mellan modeller och vissa serienummerintervall. 1992 byttes det till en annan förgasartyp mitt i tillverkningsåret, denna ersattes ytterligare en gång under 1993. Kör på 98 oktan, innehåller bara max 5% etanol och mindre tillsatser och bionafta jämfört med E10 (95 oktan). 2% olja varken mer eller mindre, dl-mått är bra att ha... 2-taktsoljan måste vara märkt och godkänd enligt TC W-3, allt annat kan skada motorn allvarligt. Man kan köra på alkylat men då måste man köpa 4T, alltså ren oblandad alkylat och själv tillsätta olja. 2T alkylat är förblandad med 2% syntetisk olja som inte är lämplig i utombordare, den uppfyller inte kraven enligt TC W-3 utan är avsedd för luftkylda motorer som t.ex. motorsåg, moped mm. //Pär
  14. Stort tack för alla svar...bra- då har jag gjort rätt😊
  15. Är det denna: https://www.drev.se/produkter/551-34pv?ref=1539 Ja ovanstående kostar 5995 kr och är beställningsvara. Fanns en lite billigare men det såg ut som "lekepykke"🤣 Det är billigare att åka till en verkstad och provtrycka om man ska det eller packar man om hela växelhuset på en och samma gång, då vet man att det är tätt. Risken med att provtrycka och bara byta det som läcker är att nästa säsong är det det något annat som är otätt. Packboxarna till propelleraxeln (321467) kostar 327 kr st och det behövs 2 st. Packboxarna till drivaxeln (321466) kostar 313 kr st och det behövs 2 st. Bara dessa delar går lös på 1280 kr och det är priset för original, finns även "icke-original" som är betydligt billigare (ca 25–35% billigare). Sen är det några O-ringar, några packningar mm som också behövs. Man kan troligen inte få tag på dessa packboxar billigare hos någon "kullageraffär" för det är tumsmått. Kolla vilka delar som behövs om du ska packa om hela växelhuset och kolla priser på https://www.marinshopen.se, de har både originaldelar och "icke-original" (Recmar). Använd länken jag skickade innan för att leta upp delar och reservdelsnummer. //Pär
  16. Ja, att koppla in parkeringskabeln är ju inget problem, men just synkroniseringen plus intelvalläge är ju trevligt. Det går även vad jag förstår att köra endast torkare 1 med dessa boxar om man vill göra det. Det enklaste varianten att styra två torkare samtidigt vore ju annars om man hade en tvåpolig on-off-on brytare så behöver man ju inte blanda in något relä.
  17. Ja, men jag väljer att gå efter Volvo's egna böcker (de gröna) för att vara konsekvent. Med 290-drevet var det relativt lätt att uppnå 37 knop den dagen, uttrimmet var då ca +5grader på instrumentet. Dagens toppvärde 38.5 knop nåddes vid småtrimmande fram-och-tillbaks mellan +4 till +9graders uttrim. RF prop, nej denna båt skall säljas så jag kan konentrera mig på Draco 1800DC'n nån gång i framtiden, men det tar vi i en annan tråd då... Men märk väl, arbetet är gediget gjort för att jag själv också skall vara nöjd med båten under tiden.😎 I alla fall duger nog resultatet med 15 x 15 prop'en för att man kan lämna över den med gott samvete.😌
  18. POM= Acetal? Är inte det avsett för glidbanor och glidlager? Finns någon form av nylon/glasfiberarmerad plast som är både hållfast och väderbeständig men frågan är om man kan köpa den i plattor och det är säkert dyrt som pocker. Har glömt namnet på den typen av plast men rätt vad det är så ramlar nog 25-öringen ner... Vet inte om det finns men det har funnits lösa plattor i plast som reservdel till motorfästen med plastplatta men de som haft den typen byter oftast ut till plywood som håller om man sköter det med lite Kinaolja då och då. Annars kan du ju kombinera aluminiumplåt med plast och göra uttag/hål i aluminiumplåten för klämskruvarna om du inte vill bulta fast motorn men du får ju ändå skruva ihop aluminiumplåten med plasten för det brukar inte gå att limma feta plaster. //Pär
  19. Här var det förresten betydligt bättre priser, på Hälsö utanför Göteborg. Men för den prisskillnaden kan det kanske vara värt att åka en bit. https://www.marinforum.se/magazine/
  20. Senaste veckan
  21. Återigen stängt tråden. Juridiska diskussioner finns det säkert andra bra forum för! AI har väldigt begränsad förmåga och ingen möjlighet att värdera och resonera runt detta (TBT). Det går att läsa på om AI runt detta vilket ger en inblick i hur dåligt/felaktigt resultat oftast blir. //stavhammar
  22. Du kan få rätt till slut, men processen att komma dit kan dra ut på tiden.
  23. Tidigare tror jag en hel del små båtar/farkoster hamnat i gruppen annat och då är det bättre att de redovisas öppet vilka farkoster/båtar det rör sig om. Sedan kan jag ju hålla med om att en foilande eldriven bräda inte direkt är det man tänker på när man pratar om båtar. Sjölivsundersökning skulle möjligen vara ett bättre namn på undersökningen, men det framgår ju av undersökningen vad man undersökt, så det är väl mest en semantisk fråga. Från och med nu ska jag försöka fokusera på sådan info som framkommer i undersökningen.
  24. Hej Conny! Kan du skicka bilder på pekeinstallation över ankaret i fören på din båt ... vi skall försöka att göra någon liknande installation på en Aquador 26 HT ??? mvh Stig
  25. En tanke som slog mig redan när jag läste ursprungsfrågan.. Måhända kanske en litet dyr lösning, men den fungerar.
  26. Upplever också att settlingsperioden varade rätt så länge i år. Räckte inte ens med att borsta två gånger, 1,5 & 3 veckor efter havstulpanvarningen, här på Östersjösidan. Tror man måste få bort varenda en havstulpan, då de tycks växa exponentiellt, från de havstulpaner som man inte fick bort vid borsttvätten. Sen har ju temperaturen i vattnet varit ganska gynnsamt ett länge tag under augusti, vilket förlängt settlingsperioden och algblomningen. Noterade algblomning ända in i september.
  27. Sätt i en propp och palla upp den. Fyll den helt med vatten och se om det läcker någonstans. Om du vill prova med tryck så måste du nog montera ihop paketet. Ingemar
  28. https://www.volvopenta.com/your-engine/manuals-and-handbooks/ Är nog enda som finns... //Pär
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...