Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2019

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Igår
  2. Ok..då fick jag förklaring på behovet av vhfantenn till ais. Hur får dom till det hyfsat just in time mitt ute på havet.?
  3. Hur många containrar och hur mycket varor har hittills flutit i land på västkusten? Inget svar kan tolkas som ingenting, men någon container och en del varor borde väl flutit i land vid det här laget??? Någon som vet? Mackey
  4. Bättre svar vet jag inte men den tydliga skillnaden var att att man hade avsevärt bättre laddning under längre tid i början. Eller, man får in mer ström på kortare tid. Till skillnad mot tex D250 som ger bättre laddning än vad generatorn gör men först efter några timmar.
  5. 200 hästar ur en 41 är ju 30 mindre än ur en 42 så där har du en del fartförlust. Sedan ska en 41 varva 3800-3900 på fullt, får du bara ut 3600 är något på tok (möjligen så enkelt som för stora proppar, är de bytta i närtid?). Många menar att det är superdåligt om motorn inte orkar varva ur. Jag menar att det inte är ett stort problem om man ändå aldrig ligger på fullt. På denna kombo med tung båt och relativt liten motor ökar dock risken för att du överbelastar drivlinan.
  6. Goosneck och svanhals på svenska. Finns väldigt kraftiga till maskiner. RAM är faktiskt riktigt bra. [Jag klev in på elaffären och frågade damen om hon hade en svanhals. "Tycker du sa hon"]
  7. Ett annat och kanske ännu större problem är alla myter och tro som existerar. Ta det här med avluftning. All vetenskap säger att det inte blir någon lukt om det finns tillräckligt med syre. Ett studiebesök på ett kommunalt reningsverk kanske skulle vara på plats? Där pumpas allt avloppsvatten upp i jättelika bassänger. Inte luktar det got vid kanten men några meter bort känns ingen lukt. Då pratar vi flera hundra kvadratmeter öppna bassänger. Därefter separeras en del och går in i en täckt bassäng med en bakteriekultur och där jäser det. Detta ger metangas (som luktar) men det använder man till att elda i sina pannor. -- Hävertbrytaren är onödig. Pumpen används sällan och självklart håller man överbordventilen normalt stängd. Ventiler är aldrig fel. Titta på alla stora enläggningar, där har man ett nästan överdrivet antal ventiler för att kunna isolera ett ev problem och åtgärda det. Men varför suga ur tanken i botten? En modern, riktig avloppstank i polyeten har väl alla anslutningar på ovan sidan? Sen det här med kopparrör. Varför håller man på med något så dumt som slangar? Kopparrör kommer aldrig att lukta och bevhöer aldrig bytas. Man kan löda eller använda klämkopplingar, oftast enklast med en kombination. Dessutom oftast billigare.
  8. Hej! Jag beställde här: https://www.mylorchandlery.co.uk/track-travellers-mainsheets-1/wichard-5-7mm-pelican-adjuster-wheel/ Snabb leverans och bra pris.
  9. Hej.ny på detta forumhar köpt en Yamaha 50hk 87 Men batterikabeln var inte med Vad ska det vara 25 el.35 mm Thomas
  10. Hmmmm ser ut som ett gammalt vattentorn som en bekant flyttade in i... Men.. njäää.. eftersom det är en maringuide-fråga så står den nog för långt från vatten.. närmaste sjö är Vänern.. men det är nog flera km till närmaste strand.
  11. Behöver ett nytt gasreglage och undrar vad som finns och passar??
  12. Precis som säges så är vägen från Kanarieöarna till Brasilien, Kapstaden osv. Titta tex på ostindiefararen Götheborgs resa. Troligen hade Panama varit snabbare men den fanns inte då och Kap Horn undvek man gärna. GRIB filer finns det många ställen ställen att få tag på. Men man ska komma ihåg detta är rå-filer, direkt ur datorerna och inte bearbetade av meteorologer. För att ha riktig nytta av de så behöver man ha en viss meteorologisk kunskap. Via saildoc.com kan man få precis den information man vill ha och för ett visst område. Detta kommer sen dagligen via mail. Det blir då mycket små datamängder och passar därför bra för satellituppkoppling eller HF-radio (via SailMail). GRIB-filen kan man föra över till en plotter eller dator med tex OpenCPN. PC, Linux och Mac.
  13. Har en KAD44 som jag har rivit för att fixa till en läckande ventil på och har fundering på att byta foder och kolvar då de var lite korroderade i övre delen. Inget större problem med kompressionen dock men till det priset som en komplett sats kostar hade varit skönt med fräscha grejer. Så frågan är om någon här har erfarenhet av Orbitrades fodersatser, helst till KAD44? Har hört rykten om motorer som tar massa olja efter byte och jag vill inte göra motorn sämre. VP original känns lite onödigt dyrt just nu...
  14. Hej Danzo, Ja de har jag hitta men är då bara timräknare. Har inte lyckats hitta någon display till denna. Tack i allafall
  15. På Greip sitter spinnakerblocken i en svetsad bygel i pulpit som sen sitter med långa rf träskruvar i relingen- Den är tämligen bastant med tjocka laminat och en rejäl teaklist på toppen. Har aldrig varit något problem. Gissar att Najaden är lika rejält byggd. Om du vill testa så är knaparna förstås alldeles utmärkta men i längden låter det jobbigt att inte ha fasta spinnakerblock. Mina block är Rutgersson 60 mm glidlagrade enkelblock. Som Peter_K skriver är spärrblock (med frånkopplingsbar spärr) det bästa men rätt dyrt. På en så stor båt som Najaden har man ju för det mesta spinnakerskotet (och definitivt gajen) på winschen så då är det inte nödvändigt med spärr tycker jag, inte för cruising iaf. Suggor med statiska block låter perfekt. Det är ju inte helt nödvändigt med suggor men det gör spinnakern lättare att behärska och minskar behovet av nedhal. För att testa med suggor så går det ju att sätta dem i genuatravarna. Blir ju lite plock men för ett test duger det bra.
  16. Den länken har jag bommat likaså just den filmsnutten. Det var den infon jag behövde om oljestickan. Tackar!
  17. Har kollat gamla diskussioner om bäst material i avgaskrök men inte funnit svar på mina funderingar. Avgaskrök i gjutjärn är standard till min Pentamotor och nu ligger kröken i garaget för rengöring så jag kan göra en okulär besiktning om dess inre skick. Sotet är borttaget mha spisrens och kvar är rost/kol som jag tänkte få bort med någon kemikalie (typ oxalsyra, fosforsyra, kaustiksoda eller saltsyra). Motorn är från 2002 och har gått 1 800 timmar så jag är mentalt förberedd att avgaskröken bör bytas inom något år och när den ändå är loss så kanske det är lika bra att göra ett proaktivt byte (få in saltvatten bakvägen in i motorn kan bli mycket dyrt och det tog många timmar att få loss slangen från avgaskrök, ljuddämpare och tight skottgenomföring.) På mina förra båt satt det en Yanmar 3YM30 med s.k rostfri avgaskrök vars svetsfog fick mikroläckor efter några år på en "ny" motor, sökte på nätet och visst det är många som fått erfara dyra reparationer pga läckande svetsfogar. Det bästa till Yanmar motorn blev en avgaskrök i mässing som jag köpte av Albin Motor i Västra Frölunda. Utmaningen var att få loss de gamla kort pinnbultarna men efter 13 dagar sprayande med krypolja fick jag loss de korta pinnbultarna och monterade nya längre. Min nya begagnade segelbåt har en 55 hkr Penta motor som kräver större flöde med kylvatten och har grövre avgasslang (diameter 57) mm så avgaskröken i mässing är för liten. Då är valet mellan gjutjärn eller rostfritt, på ebay.uk och i USA får jag några träffar på rostfria krökar. Jag har funnit en tillverkare, HDI Marine, som verkar gjuta i rostfritt dvs inga svetsar som kan läcka.... är det svetsarna som är problemet på rostfria avgaskrökar? Den här RF avgaskröken funderar jag på https://hdimarine.net/product/v55-stainless-steel-exhaust-kit/
  18. Jo, den ligger i en låda i verkstaden, här slängs inget. /B
  19. Hahahaha. Ja kanske i skärgården, där förvisso de flesta seglar runt:)
  20. Styrkan hos autopiloten är inget problem, ser man till att båten är väl balanserad med seglen så krävs det väldigt lite kraft. Problemet ä att autopiloten ser så förbaskat illa och inte kan välja rätt vågor. En långkölad, ganska smal båt, gärna ketch, kan hålla sin kurs själv i flera timmar med hjälp av en bit tamp. Försök gör det med en bredrumpad modern fransyska i lite sjö. En bra långfärdsbåt ska väl klara att dreja bi. GRIB-filer kan man ta emot som email, mycket små datamängder. Fungerar även bra att ta med HF-radio. Kan vara kul att testa hemma, kolla HÄR. Sen kan det vara värt att köpa väderdata som bearbetats av en meterolog, kostar småpengar. Själv är jag oldschool, jag vill ha riktiga kartor. Dessa kan man få på papper med en väderfax. Dessa kan man lägga på varandra och enkelt se hur vädret utvecklas. Ute på havet och en bit från land är vädret ganska stabtilt.
  21. Och här finns isoleringen. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/luftventiler-slang/isolering-50-60mm-rulle-3m
  22. Det kan man hoppas, annars är Atlanten fylld med "skräp" som rymden är kring vår planet. Skräpet i rymden går att spåra, var lite osäker om dessa roddare kunde ses på samma vis:)
  23. Hej, Håller på att kika på en Chaparral 1935 från 1996. Någon som vet något om denna båt? Det sitter en Mercruiser 5,7 L - 260 HK i den. Är detta en bra eller dålig motor? Något jag ska kolla extra noga på? Tacksam för alla svar.
  1. Ladda in mer aktivitet
  • Marinklubbar








×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy