Gå till innehåll
måndag 21 januari 2019

Ej läst innehåll

Visar ämnen postad de senaste 365 dagarna.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. undrande

    Tappade containrar

    Herrr bhemac anförde "Tja, tex U.S Coast Guard: http://uscgboating.org/statistics/accident_statistics.php" Granskade rapporten från 2017. Där finns Collision with Floating Object - Collision with any waterborne object above or below the surface that is free to move with the tide, current, or wind, except another vessel. Exemplifieras med "log, buoy". samt Collision with submerged object. - A boat’s collision with any waterborne or fixed object that is below the surface of the water. Exemplifieras med "stump, cable". Finns en hel del träffar på dessa två begrepp. Statistiken är dock inte mer noggrann än att den klumpar ihop alla Floating resp Submerged under varsitt begrepp. Hur många containrar som ryms under respektive begrepp vet man inte, precis lika lite som man vet tex hur många stockar det handlar om. Men man kan näppeligen ta detta som bevis för att det INTE finns några containerkollisioner alls i statistiken. Sammanställt finner man att 2017 2016 2015 2014 Collision with Floating Object 55 53 61 54 Collision with submerged object 141 143 127 118 Så vill det sig illa rör det sig om upp till 200 containerkollisioner årligen enligt den statistisk som skulle tjäna som "bevis" på den påstått närmast obefintliga risken. Snömosigheten tilltar...
  3. Lintott

    Måste man byta MMSI då man byter båt?

    Jag sålde båt med MMSI-programmerad VHF till ny ägare som hade VHF i sin tidigare båt. Jag kontaktade PTS och fick hjälp så jag behöll min VHF-anropssignal som knöts till min nya båt. Samtidigt fick jag nytt MMSI. Köparen av min båt behöll sin gamla VHF-signal som kopplades till min gamla (hans nya) båt och MMSI blev registrerat på nye ägaren. Dessutom gjordes detta kostnadsfritt!!! vilket inte är så vanligt vid myndighetskontakter. Hela kontakten med PTS var väldigt enkel och handläggaren var både tillmötesgående o snabb. Jag föreslår att du ringer PTS o begär att få prata med handläggaren av VHF/MMSI så kommer det att lösa sig.
  4. Caribic410

    Ordpoliser

    Inte jag heller men uttrycket, som egentligen på ett kort och enkelt sätt betyder "människa av könet han, hon eller mittimellan" (hen)... har ju get extremt mycket och starka reaktioner.
  5. IvarN

    Mina renoveringstips

    ... å andra
  6. Idag
  7. Mackey

    Kontaktannons

    💘
  8. trucker1

    Renovering av en gammal Silverline

    Gammal båt men lite bra o ha prylar måste man ju ha. Ett uttag för usb samt cigg monterades idag väl dolt i handsfacket vilket är kanon när mobilen ska laddas. Sedan så har den gamla Hella kartläsarlampan funnits sin ursprungliga plats,med halogenlampa och allt.
  9. Kane

    Vilken drönare

    Bra jobbat i mittens rike. De anställda vill också ha lite av kakan, drönarkorruption
  10. Baxlaget

    Propeller

    Vill man ha den absolut bästa propellern för sin båt får man ta sin tid för att finna den. Det är en enorm massa parametrar som ska passas ihop och stämma för att båtägaren ska vara 100% nöjd. Denna artikel tycker jag summerar mycket av detta: https://www.boattest.com/view-news/3276_which-is-better-4-blades-or-3-blades Ändå kommer vi aldrig att nå ända fram till den Optimala Propellern. Kanske en tröst ...
  11. ziggemannen

    Epoxi och gladpack.

    Plastfilm från bahaus på rulle för skydd vid målning funkar perfa som fattigmans peel-ply
  12. Georg_Ohm

    Lanterna

    Troligtvis saknar panelens kontrollampor minusanslutning (="jord"). I princip skall det vara kopplat så här: En tjockare kabel skall komma från batteriet via huvudsäkring och huvudbrytare (nära batteriet) till inkommande gemensamma anslutning till panelens alla strömbrytare eller säkringar, det kan vara litat olika på olika paneler om strömbrytaren eller säkringen kommer först i kretsen. Från varje strömbrytare (eller säkring) skall det sedan gå ut en kabel till varje "förbrukare" alltså en till lanternorna, en till länspumpen en till ekolodet och så vidare. Kontrollamporna är ofta inbyggda i strömbrytarna, dessa får sin plusanslutning från strömbrytarens utgång, och om lampan sedan har en minuskabel ansluten skall denna lysa då strömbrytaren är i lägen "on". Om lampan lyser hela tiden oavsett hur strömbrytaren står är lampan inkopplad på strömbrytarens ingång, då byter man sonika plats på in och utgående kabel på strömbrytaren. De flesta färdigköpta strömbrytarpaneler från Jula, Biltema eller från andra inköpställen är märkta på baksidan. + är oftast inkommande anslutning, - är minus till kontrollamporna, men man kan lämna den oansluten, strömbrytarna funkar ändå, men det kan ske märkliga backströmmar då ström från kontrollampan/lamporna letar sig andra vägar tillbaka till batteriet. Detta kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat... Om du fotograferar din panel, fram och baksida kan vi berätta mer exakt hur du skall koppla! Jag har snott en bild som jag lägger in här... Den röda kabeln till vänster med en + etikett på, är inkommande från batteriet, denna ansluter till i detta fallet en rad med automatsäkringar, med krocketbågar uppåt i bild. De andra större krocketbågarna alltså de röda kablarna går från alla automatsäkringarna till alla strömbrytarna från vänster, till höger i bild, ansluter säkringarna en och en, till strömbrytarna . Den svarta kabeln med "krocketbågar" åt andra hållet är minus, till batteriet (har en - etikett). De fria oanslutna flatstiftskontakterna i mitten av strömbrytarna är utgångarna till olika förbrukare. Det är ganska vanligt förekommande att strömbrytarpaneler ser ut ungefär så här på baksidan. Om du inte vill ha belysning i knapparna så tag bort hela den svarta kabeln med krocketbågar och allt... Sedan sådana där "sockerbitar" är inget att ha ombord, särskilt inte i en öppen styrpulpetbåt. Fukt letar sig in i dessa och ställer till med "el-lände". Hoppas att du har bättre anslutningar till din panel. Ja, automatsäkringar till vänster i bild, och strömbrytarna till höger. Här kommer ström och spänning först till säkringarna och styrs sedan ut med strömbrytarna.
  13. bhemac

    Koppla in AIS

    Tack, det visste jag inte. 57 m ö.h. är alltså marken där huset står. Fast då ligger ju Vänern 44 m ö.h. Sen sitter antennen ca 10 m över marken så min verklig antennhöjd blir 23 m. Räknar man som tex VHF kartan till en punkt 2 m upp så har jag 11M räckvidd. Till min masttoppsantenn har jag 13,3M.
  14. Mackey

    Självlänsslangar?

    Oavsett om man brukar släpa ombord löv, sand och barr eller inte har jag svårt att se att detta skulle "kleta fast" i veckningen så att slangen sätter igen. Långa horisontella dragningar är förstås inte så bra att göra med sådan slang. Mackey
  15. pseudonym

    Hur underhåller man trätrall

    Underhålla trätrall. Jo man sjunger tralla-lalla-laaaaa......
  16. Igår
  17. bhemac

    Vilken laddare.

    Självklart. Man ska inte rör något som fungerar om man inte får några väsentliga fördelar. -- Pratade med en kille som tänkte bygga om till 230V. Vi räknade lite och kom fram till att det belv billigare med en trafo. Istället köpte han lite grejer från USA, typ mixer, brödrost, inverter mm. Trots tull, moms och frakt så blev det billigare än att köpa motsvarande här hemma.
  18. Volvo_Penta

    Bygga ankarbox, vilket träslag?

    Kirai/Bang Kirai är väldigt tungt, hårt och kompakt. Densitet ca 1100 kg/m³ mot furu ca 500. Mycket lämpligt för Din ankarbox. Dessa träslag är sprickbenägna och skall enligt leverantörerna förborras. Numera finns speciell skruv för dessa träslag. Använd inte slående mutterdragare när Du drar i skruven.
  19. tindritus

    Tips på kabinbåt

    Lägger in den här istället, lade den på mek o teknik tidigare vilket kanske inte var rätt forum. Ska skaffa någon form av kabinåt för transporter till o från stugan. Jag har funderat på Sandströms 565 classic mc. Hur går dom i krabb sjö (Den ska ligga i Vänern)? Någon som har tips på andra modeller? Det ska helst vara ren hyttbåt för o slippa pysslet med kapell.
  20. Piwar

    Havsfidra klassmärke hjälp

    Hej! Tack Peter_K! Så ska jag göra. Tack alla för svar. Problemet är löst! Hälsningar
  21. Baxlaget

    Aquador 23 DC självläns ?

    Ok, upprepar frågan @ronras: Ser du något avlopp i sittbrunnen?
  22. Volvo_Penta

    avgaskrök var köpa ?

    Enligt en snabb googling verkar det finnas sådana hos bl.a. https://www.bottomlinemarine.com/prod_cat/P_yanmar--exhaust-mixing-elbow--2ym15--3ym20--3ym30--22mm--12889013530_3166.shtml
  23. Molinho

    Yamarin 76 DC - Samlingstråd

    Håller med Kaj, för en sådan båt räcker nog Kina värmaren. Jag har hört att flera kör kinavärmarna på fotogen utan några som helst problem!
  24. bhemac

    Laddare

    Det finns inga krav att 230V elutrustning ska vara "marinanpassad" om den monteras skyddat i båten. Jämför tex med en mikro. Cyklisk drift men antagligen är inte laddaren byggd för det. Nog inga problem men i en båt kan laddaren gå över till fulladdning när kylen startar. En riktig laddare för cyklisk drift går inte över till fulladdning om det inte har varit ett antal minuter lång bortfall på nät sidan. I ditt fall hade en konstgjord solpanel varit billigare typ en beg datorladdare som ger >18V. -- Tänk på hr bra laddaren är den dag man går över till LiFePO4. Den övergången kommer att ske i framtiden! Mean Well (elaka brunnen) gör bra grejer, jag har flera stora DC/DC aggregat från dem. De skriver att laddaren är för cyklisk drift så man får väl tro på det. Är målet bara att strömförsörja båten i hamn så har de aggregat som kan ge 50A@13,5V för drygt 600kr.
  25. susy

    Treadmaster

    Kan nog vara så. Men inte inom det marina. Vi var tvungna till utbildning då vi började trycka med 2 komp färger på tryckeriet jag jobbade på. Iofs lite marint då vi ibland tryckte segelmakarmärken. Såna där som segelmakarna sätter vid halshornet. Susy
  26. Baxlaget

    Vatten under golvet

    Vet inte hur det ser ut under golvet på din båt men kan du testa detta: Torka ut allt vatten under golvet så det är snustorrt Lägg dit toalettpapper åt alla riktningar Med luckan öppen och en person som håller koll där, kör båten Det borde ögonblickligen visa sig från vilket håll vattnet kommer Felsök därifrån Dessutom: Har du smakat på vattnet? Fastställ till 100% att det är sjövatten och inte färskvatten. Om det är färskvatten har du en känd eller okänd vattentank någonstans som läcker
  27. mfloren

    Evinrude 70 hk 76 problem

    Hej, Hur har det gått för dig?
  28. Pentax

    Laddare

    Nu fattar även jag; TS vill ha laddaren konstant ansluten. 🤢
  1. Ladda in mer aktivitet
  • Marinklubbar








×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy