Jump to content
Tuesday 12 November 2019

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Nja inte riktigt! Den kanten i bakkant som man skall vika under listkanten passar inte riktigt. Hade bakstycket varit 5 mm lägre så hade det gått! Sedan så passar inte det främre hålet mot det befintliga hålet. Den är bra men jag måste som sagt modifiera den för att få den passa exakt!
  3. Yesterday
  4. Är det inte en Soling du seglar? Tveksamt om det blir någon större skillnad i båtfart med ett större försegel på denna båt eftersom den är så pass lättdriven med originalseglen. Fast det skulle ju se kul ut med peke och en Code Zero.
  5. Cutlesslagret kan vara lite olika placerat beroende på konstruktion i TS båt. Ibland sitter lagret inne i det fastplastade röret som propelleraxeln går igenom. Det röret benämns vanligtvis propellerhylsa. Det är en vanlig lösning på t.ex. snipor o långkölade segelbåtar. Ibland sitter det i en stödbock som plastats fast i båtbotten en bit bakom där röret för propelleraxeln slutar. Det är en vanlig lösning på t.ex. fenkölade segelbåtar. Jag har ingen aning om vad TS har för typ av båt. Ville bara visa ett exempel på hur lagret ser ut så TS vet vad han ska leta efter....
  6. Äsch! Nu hade jag otur när jag tänkte igen... 😀
  7. Roem

    Ankarspel strul

    Hej! jag ser att flera skriver om att de har satt in kamera/monitor för övervakning av badbryggan, vilken typ/fabr. har vi monterat??
  8. Hur gick det? Sitter ev i samma sits.
  9. De använder inte en förhöjd spänning under en längre tid som rekondläget i laddare gör utan dessas trolleri är att skicka korta pulser till batterierna. De korta pulserna påstås hindra sulfateringen men ger inte den värmeutvecklingen som rekondläget och därmed torkar de inte ur batterierna. Sterling har en sådan pryl där man kan läsa om "features" som den påstås ha. https://sterling-power.com/products/pro-pulse-battery-de-sulphation-maintenance-device
  10. Är inte minuspolerna ihopkopplade? Bara skiljerelä mellan förbrukningsbatterier? Vad är det till vänster resp. till höger i bilden? Har du gjort schemat efter hur du tror att det är kopplat eller har du gjort installationen?
  11. Hah.. minst 80% av mitt bränsle går i värmaren. Tanken e på... tror runt 100-120L ca hälften förbrukas.. så max 60L.. ca 48L av dessa går i värmaren.. då kan man säkert fylla i några extra blanketter till deklarationen, som säkert tar några timmar att fylla i, så skulle jag kunna göra avdrag på 480kr.. om d va 10kr extra skatt... härreguuud asså. Hur många fritidsbåtar finns och hur mkt soppa förbrukas det sammanlagt... av dom som skulle behöva betala skatt. Dom med de största förbrukarna kan säkert skatteplanera bort beskattningen.. vet inte hur mkt en medelmotorbåt drar/sommar men låt säga 1000 liter. De skulle bli 10000kr i extra skatt i så fall.. knappt mätbart i det stora hela väl?
  12. Tack Lintott. Jag har full koll på solenoiden, den grova och klena kabeln till startmotorn så där är allt rätt. Bra tips på tjuvstartknepet däremot . Det kände jag inte till. Jag kollar det nästa gång jag är i båten. Tack för input
  13. Dava

    Presenning mått

    Okej. Min är alltså en däcksställning från NOA tack för klargörandet👍
  14. Så bra då! Det är ju onekligen lite skillnad på vad orden auktoriserade och kompetenta kan betyda. Är ju inte alltid ett likhetstecken mellan dem.....😁
  15. bhemac

    Elverk

    Nix, för min del är det inte värt pengarna. Men jag umgås med folk som har...
  16. bhemac

    Segla i Vänern

    Det är vid sådana tillfällen jag uppsattar min motor
  17. Just D! Konstruktionen är för övrigt väldigt vanlig i många olika båttyper, inte minst i öppna båtar med olika förvaringsfack. Så leta efter utloppshålen och rensa dem.
  18. Är det någon som provat att sätta på ett VP 290dp drev med utväxling 2.32:1 med en VP KAD32? VP KAD32 rekommenderas normalt med utväxlingen 1.95.
  19. Vad som helst som orkar bära upp motorn vikt. Tåligare material om motorn är tung. Fyrkantrör, plattjärn, träkloss, plastskärbräda....
  20. Bäst går det vricka en båt med lite köl, gärna lång och smal. En gammaldags livbåt, "julle", fungerar bra.
  21. Nej men den passar väldigt bra. annars är det väl UNC 1/2"x102. Tack för hjälpen.
  22. Så hade jag förra vintern, sladdar högt och lågt. Det blev nya prylar med jämna mellanrum. Så nu är det dags att snygga upp råttboet. Det är väldigt användbart!
  23. Kul med en projekttråd. Har en B16 som fiskepulka men lite nyare modell med mittpulpet och regnläns. Inga större projekt planerat men ny el med skiljerelä ska fixas och ev flytta fram pulpeten och montera stol i mån av tid och plats i garaget
  24. Det kan man kalla spänningsfall 😉
  25. Letar en båt som ska fungera som slit o slängbåt till stugan. Har spanat in en Crescent 465 pulpetare och undrar mest hur dom går i sjön. Sitter en 60 Evinrude-92 på denna och det känns lite overkill. Den är säkert rutten i durken men det kan man ju leva med nåt år innan fix,är ju värre om akterspegeln lossnar Men frågan är hur denna klinkbyggda lite rundbottnande skapelse går i 12-20 knop.
  26. Last week
  27. En kompis tappade en Apple Airpod. i snön. Men telefonen kom ihåg positionen där förbindelsen bröts. Lätt att ta sig dit och sen gå en sväng runt tills telefonen får kontakt och då kan man få luren att tjuta. Fungerar klockrent. Något liknande skulle vara bra för drönaren. En sista GPS-position och möjlighet att tjuta och ev blinka när man kommer dit.
  28. Vi är ett antal EMC-nördar i landet (men allt färre) som håller sådana kurser. Visserligen inser man hur lite man begriper ju mer man lär sig, men "black magic" som jag hört många gånger är det faktiskt inte. Jag brukar också avsluta mina kurser med en praktisk del, med en radio i en skärmburk (i verkligheten ett par målarhinkar). Om man inte minns så mycket av det teoretiska brukar de flesta komma ihåg den praktiska demonstrationen i alla fall. Kolla om det inte finns något i din landsända. Det går vanligen inte mycket störenergi alls i kodningarna. Men det behövs inte heller mycket radioenergi på villovägar för att döda radiomottagningen: Hörbarhetströskeln hos en VHF ligger runt -120dBm i insignal. Alltså 120dB svagare än 0dB. 1uV (mikrovolt) radiosignal i antennsladden motsvarar t ex -107dBm, så det man kan höra är alltså ännu mindre signalnivå än 1uV. Då inser man att man inte kan leta störningar som stör radion via ett oscilloskop, där man skall vara glad om man ser 1mV.... Om man tänker på att 1mW sändareeffekt är 0dBm så förstår man att effekten/störenergin vi talar om ofta inte ens är mikrowatt. Så att titta på kylflänsens storlek säger inget om EMC-egenskaperna ;-). Men det KAN vara annorlunda och bli mycket förlustenergi i filterkomponenterna. Gjorde ett filter till en trefas tyristorstyrd fläktanläggning på ett hyreshus en gång, en styrning som störde riktigt, riktigt illa långt från huset. Det filtret fick vi ta bort, eftersom ferriterna och kondensatorerna blev så varma av övertonsenergin att det inte var hälsosamt för dem. Anläggningen byttes f.ö. senare ut mot en bättre konstruerad. Den spolen du ser på bilden är switchdrosseln, alltså en av grundkomponenterna för spänningsomvandlarens egna funktion. Den är snarast med och skapar störningarna när den slås till/från av transistorn inne i kretsen. De stora kondensatorerna är visserligen filterkondingar, men på ett antal uF och är nödvändiga för att minska lågfrekvent rippel. Alltså jämna ut spänningen till ett medelvärde från hackningen via drosseln/spolen. De gör ingen nytta på MHz-frekvenser. Sedan finns oftast några små filterkondingar också, som är till för att stabilisera och filtrera. Visst gör de lite nytta, men just bara så mycket att omvandlaren fungerar rimligt bra och du inte ser skräpet på ett oscilloskop. De räcker alltså inte. Tillverkarna brukar hålla dessa komponenter till ett minimum för att spara några ören. Men det ÄR fullt möjligt att göra en omvandlare som har både avstörningsferriter och kondingar både rätt placerade och av rätt typ redan på kretskortet (samt en förnuftig layout), så att de i princip klarar alla krav utan någon skärmburk alls. Bra 12V/5V-USB-pluggar som uppfyller CE har sådana, och i din bils elektronik finns minst ett tiotal DC/DC-omvandlare. Vid massproduktion även i en bil är en skärmburk för dyr, men kraven på fordon är skyhöga och testerna tuffa. Prylen får ju heller inte bli utstörd om telefonen som någon råkat lägga vid ratten/airbagen ringer och börjar sända. Så då får det kosta de där örena. Trots detta springer jag nästan dagligen på en oförståelse för varför man måste sätta dit dem - det funkar ju skitbra ändå....i labbet. Särskilt från folk som jobbar på företag långt bort i öster....
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy