Jump to content
Sunday 19 May 2019

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Lyfter min gamla tråd för att meddela att fattigmanns-ASU:n nu är installerad efter drygt sju år. "Bättre fort och fel än bara fel" hade jag en arbetskamrat som sa, men långsamt och rätt är också bra. Själva jobbet tog nog en hel timme, det var förberedelserna som tog tid... Dvs. svänga in på Biltema och köpa ett relä för 42:90. ASU-relläet är kopplat så att kompressorn spänningsmatas så snart skiljerelläet från biltema kopplar ihop startbatterier och förbrukningsbatterier. Ena sidan på spolen är kopplad till minus på förbrukningsbatterierna och andra sidan till pluss på startbatteriet.
  3. Känns tveksamt att det inte skulle vara hydraulstyrning, men jösses det borde du verkligen kunna kolla upp innan du gör ett inlägg. Det går att fylla på olja och det går att justera en vajer.
  4. Varför vill vissa så ruskigt gärna slippa den vattenabsorberande etanolen på vattnet och sedan köper samma vissa karburatorsprit (etanol) och häller i tanken på land (i bilen). Mycket besynnerligt...
  5. Det där var ett väldigt bra knep som jag måste prova. Tack !!! Baxlaget!!!
  6. Ok. Men då är det snarare 1 kW i kyleffekt som behövs då. Då klarar man det nog inte med en rimlig mängd cpu-aggregat.
  7. Hej, Jag har tagit bort en knopmätare från min nuvarande båt och då blir det ett stort hål i instrumentpanelen, inte snyggt. Vill inte spackla utan sätta dit någon form av täcklock. Är det någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Tack på förhand Henke_250
  8. Today
  9. Tror de flesta motortillverkare har missat det. På min startmotor står en varningstext: OBS! Oljetrycket måste vara minst 20 PSI innan solenoiden aktiveras
  10. Som jag uppfattat det är 591 samma som hette 291 förut.
  11. Klart vettigt. Möjligen att jag vill ha elvärmen före dieselvärmaren som då bara går in när inte elen räcker. Ballofixer fungerar men är inte världens bästa ventiltyp för att reglera flöden. Men funkar. Fördelen med en shuntventil som jag ser det är att man kan reglera temperaturen ombord på ett enda ställe. Så gjorde man ju i alla villor förr. Sen råkar jag ha en shuntautomatik liggande som kan användas. Bra när jag är på andra sidan jorden
  12. Om det inte fungerar, spänn fast båten, koppla en bogserlina runt propellern och sätt fast andra änden i en traktor. Dra.
  13. Håller med dig om Kjelle, otroligt kunnig personal. Innan dess var man redan luttrad och hade lärt sig att kolla upp detaljer vad det än var för produkt man ville ha och oberoende av säljställe. Har frågat några gånger på Biltema på sistone, inte imponerad. Klasse är marginellt bättre. Hos Kjelle kan man vara lat och bara säga vad man vill ha så får man mer än så till ett bra pris.
  14. Båten kan ha både lack och gelcoat ytterst. Det är bra om ni först tar reda på vilket för det avgör helt hur ni bör gå vidare. Vilka lacker (om några) som går att lägga utanpå epoxy vet jag inte då jag bara jobbat med polyester och gel-/topcoat.
  15. Uttern har bytt ägare. Gå in på https://www.quicksilver-boats.com/no/nn/ Bläddra längst ned på sidan, nere till höger kan du klicka på en länk och skicka ett meddelande om vad du söker.
  16. Jag har samma erfarenhet som dig. Mina fyra meter långa dekaler är dessutom skadade. Jag funderar på att låta firman Dekaltrim tillverka nya till nästa säsong. Dekaltrim har även diverse båtdekaler kolla!
  17. Har åxå en sån. Funkar perfekt. Jag fyller handfatet i duschen när jag inte har varmvatten. Å när jag har varmvatten är det ju när jag har lanström å då finns ju oftast dusch.
  18. När jag skulle starta plottern efter iläggningen så visar den bara en vit skärm. Efter en stund höjs ljusstyrkan, sedan händer ingen ting. Touchskärmen reagerar på tryck genom att plottern ger en felsignal. Någon som haft något liknande?
  19. Ok, där har du felet... Spaken är choken. När du håller spaken i aktiverat läge fälls ett spjäll och choken är aktiverad. Släpper du spaken återgår spjället. Rätt sätt är att hålla kvar spaken i aktiverat läge tills motorn går igång och då direkt släppa den. Gör du så och har lite gas kommer det nog funka som det ska.
  20. Hej Jag vill komma åt bakom en stereohögtalare av märket VDO. Jag ser att själva högtalaren sitter med skruvar i träpanelen, men hur får jag bort frontengalret av metall. så att jag kommer åt skruvarna?
  21. Finns en sats så du flyttar olje och bränslefilter du kan sätta det bredvid motorn om du vill.,
  22. Ja, man blir sugen när alla andra är ute och åker:)
  23. Frågan just nu är om problemet blir värre av en säsong på sjön i nuvarande skick. Och när problemet väl skall lösas - hur får man kölen torr? Måste man öppna ett större hål för att torka underifrån? Tömma den helt på sand? Eller försöka komma åt den uppifrån? Tror faktiskt inte det är helt trivilat att komma åt den inifrån båten. Eller räcker det kanske med att slipa upp en liten öppning på hösten och låta den stå öppen över vintern så fukten kan sippra ut under höst/vinter/vår?
  24. Vi har en "portföljgrill", den kommer i en plastlåda som är som en dokumentportfölj, Lätt, och tar liten plats i båten och behåller gegg etc. inuti vid förvaring. http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/skrov/aktergrill.html
  25. Instämmer med Gelis om Jonas. Sedan vill jag inflika en kommentar angående renoverade motorer som säljs billigt via olika amerikaimportbolag. Jag har bara egen erfarenhet av två sådana, den ena fungerade kalas och den andra bjöd på lyftarslammer efter bara ett fåtal timmar (säljaren erbjöd sig att bjuda på ett mirakelmedel att hälla i oljan för att fixa felet...). Det är ju bara att räkna baklänges från de 25000 som ett longblock kostar i Sverige och fundera på vad snubben som renoverar motorn får per timme samt vad utgångsmaterialet är i för skick för att man ska lista ut att han inte är direkt överbetald och att det är skitdåliga grejer han börjar med. Ibland blir det säkert bra men lika ofta inte, tror min erfarenhet med 50/50 stämmer ganska bra. Jag skulle inte automatiskt avstå från att köpa en båt med en sådan motor i om den visat sig fungera i säg 50 timmar. Men aldrig mer att jag köper en själv och installerar på vinst och förlust. Köp typ denna och montera sötvattenkylning om du inte vill renovera https://www.blocket.se/stockholm/Komplett_V8__350__5_7_liter__2017_84427654.htm?ca=11&w=3 Eller https://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_350_MPI_Komplett_Motor_70839373.htm?ca=11&w=3
  26. Ett senkommet tack för ditt svar. Väl medveten om svårigheten att byta tätningsring när båtskrället väl är i sjön valde jag dock att ta det säkra före det osäkra, och kunde i samband därmed konstatera att du hade helt rätt.
  27. Yesterday
  28. Också intresserad av hela om någon har (som pdf).
  1. Load more activity







  • Marinklubbar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy