Jump to content
Saturday 05 December 2020

Ej läst innehåll

Showing topics.

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Det kan ju inte vara ohyggligt knepigt att göra en slagning t ex i Securmarks (stöld)register på plats. Apropå redan existerande initiativ som inte kräver ny insamling/registrering.
  3. Jag vet inte vad du skurar med men jag använder numera endast Abnet. Fungerar bra både på fett o normalsmuts. Luktar inte så skarpt och är miljövänligt. Jag spär ut lite i en sprayflaska o duschar efterhand som jag tvättar. Det fungerar väldigt effektivt utan att vara så slabbigt och blir drygt. Sen är valet av skurborste, tvättsvamp eller wettextrasa mer mer beroende på vad det är för underlag som ska bli rent.
  4. Today
  5. Uppdatera eller byta ut landströmscentralen? Beroende på vad det är för brytare/personskyddsautomat/?? som sitter i den nuvarande så är väl alternativen att komplettera eller "go all in" o byta rubbet. Det billigaste är nog att montera en-två brytare i en separat låda bredvid. Det går dessvärre inte att avgöra av din bild vad det är för funktioner o prestanda i din nuvarande landströmscentral. Ett skarpare foto kan avgöra om det är något att ha kvar. Det ser ju fint ut med testknapp men utlösningsspänning är t.ex. väldigt viktigt och att den fortfarande fungerar....
  6. Guestsson, jag har också haft sådana funderingar. Det är två (!) skarvkopplingar fram till ISC/IAC - bara en sån sak.... jag ska spraya där b.la. Problemen har nästan alltid uppstått när motorn varit rejält varmkörd!
  7. Ja så är det säkert. Hemma blir det ju inget vatten ståendes i slang eller munstycke, det tar nu dessutom en stund för det varma vattnet att komma fram så duschen blir ju genomspolad. I båten är det likadant, dessutom finns den duschen utomhus på akterdäck. Avloppsvattnet rinner ut i självlänsen. Så om man nu måsta skall duscha på något tvivelaktigt ställe får man ju spola igenom rör, blandare, slang och helst skruva bort munstycket, se till att ha bra ventilation och så varmt vatten man bara klarar av... och helst hålla andan hela tiden... Precis! Jo, pentrypumpen pumpar luft väldigt dåligt. Ju längre slang du har mellan pumpen och tappstället, desto mer luft. Ett expasionskärl innehåller kanske en liter luft? En idé som slår mig just nu är om man kanske kan sätta en sådan där pumpblåsa alldeles innan pentrypumpen, ja en sån där man har på bränsleskatten till utombordare..? Bara man ser till att vända blåsan åt rätt håll då den har en backventil... Gör som så att du fyller din tank, skruva loss inkommande slang på pumpen och om du får självfall där är det ju bra, annar suger du så att du får fram vatten till pumpen, starta pumpen, öppna en kran, se vad som händer om du får fram vatten till kranen, man hör på pumpens ljud om den pumpar vatten, luft eller vatten med luftbubblor. Vid behov får du suga med en bit slang kopplat till utkastarröret. Om du har vv-beredare gör du nästan likadant, öppna varmvattenkranen låt pumpen gå om det inte kommer fram vatten så får du suga i utkastarröret, det är rätt mycket luft i en vv-beredare innan man får den vattenfylld, 15-40 liter är väl rätt vanligt i fritidsbåtar. Sedan under säsongen är det ju då viktigt att du undviker att köra systemet helt tomt, för då får du ju börja om från början igen, ungefär som att lufta en dieselmotor! Bara det att att vatten smakar betydligt bättre än diesel, jag vet!
  8. Vad är receptet om man ska göra spackel med microballonger och polyester? Ska man ha i lite härdare också?
  9. Precis, ramlager och tätningen, som ju inte behövs alls, kostar drygt 200 USD vilket gissningsvis blir ca 2500 SEK vid köp i Sverige. Det finns absolut ingen anledning att byta om de inte kan konststateras felaktiga. Välskötta utombordare i fritidsbruk slits ytterst sällan ut, de korroderar sönder.
  10. Väcker en gammal tråd till liv, men har en fundamental fråga. Forgus31 anger att det blir komplicerat med en regulator mellan likriktaren och batteriet då startmotorn är inkopplad där. Är det någon skillnad på att ha det som idag, med en direkt DC från likriktaren (som kan bli för hög spänning för batteri och elektronik) eller en reglerad DC som aldrig går över ett visst värde (som är lämpligt för batteriladdning och elektronik)? Varför blir en regulator i serie med likriktaren ett problem för startmotorn? Är det ngt grundläggande i hur regulatorn funkar som gör att det inte gör? Jag har en Mercury 1969 där jag skulle vilja stoppa in en regulator av denna modell (https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-down/spanningsreducerare-1530v-dc-till-138v-dc-12a/) efter likriktaren, schema enligt bild nedan. Mvh Johan
  11. Problem solved! fick dra ur axeln och vrida länkaget 90 grader sen funka det. Nu är jag klar med uppfräschningen, rätt nöjd med resultatet med tanke på åldern. 35 år!
  12. Såg en Maxi 800 idag och vingkölen ser inte riktigt ut som din köl. Du tror inte att någon tidigare båtägare monterat vingarna senare, men i så fall borde djupgåendet vara 155 cm . Finns det någon svetsskarv? Kölen är väl annars gjuten i ett stycke. Vad säger förra ägaren? Göran A
  13. Tre båtar har ställt kursen mot Kapstaden. Båten Hugo Boss fick strukturella skador i förskeppet vilket Alex Thomsson lagade under några dagar. Därefter blev ett roder obrukbart den 25/11 och beslut togs att avbryta racet. Den 3/12 i 20 knops fart seglade Samantha Davis på båten Initiatives-Coeur in i något och båten tvärstannade. Kölinfästningen runt kölboxen skadades och både sprickor och ett mindre vattenläckage uppstod. Den 3/12 skadades både foil och foil-boxen av ett oidentifierat objekt i havet för Sebastien Simon på båten Aces Paprec. Möjligen kan båtarna Initiatives-Coeur och Aces Paprec repareras och därefter fortsätta racet. Charlie Dalin på båten Apiviva leder racet med ca 200 nm. Dessa foilande båtar seglar fort men konstruktionen ser inte ut att klara av att kollidera med oidentifierad objekt. I det virtuella racet med mer än 900 000 båtar har det blivit en omgruppering sedan några dagar då det var ett gäng med båtar som seglat i en ”innerkurva” något mer österut från ekvatorn och söderöver vilka fick fördel i vädersystemen. Under gårdagen var det enbart att hålla sig längs med isgränsen utan att gå söder om denna. Idag fortsatt kurs ner mot sydost till isgränsen vid breddgraden S 50 söder om ö-gruppen Kerguelen Islands. Det blir en gipp i morgon bitti och därefter några gippar för att följa isgränsen österut. Min virtuella båt seglar med drygt 21 knop och ligger kring placering 1100 ca 40 nm bakom ledarbåten med hopp om bättre placering längre fram. Men det är fortfarande ganska tätt med båtar då det ca 40 nm bakom min båt ligger båtar med placering kring 7000.
  14. Jag hen Finnmaster med en Penta D4 som vi låter ligga i året om. När det blir minusgrader har jag ett litet element ståendes i motorrummet som slår. Sen har luftslang p botten runt bryggan för att hålla isfritt. Inga problem att ha båten i, men jag rekommenderar ett litet element i motorrummet för att hålla plusgrader.
  15. För att cellplasten ska bli vattensjuk, behöver den ligga i vatten längre stund för det eller vad? Båten är på trailer, kommer vara så i min ägo.
  16. Yesterday
  17. Vet inte heltalsintervallet som den klarar, men om du istället tar f * 3600 / 2500 så blir det samma sak men utan att talet behöver vara ett decimaltal under beräkningen. Lös idé men ändå....
  18. Kolla datum på tråden💀
  19. Finns den ens någon batterisolator med två ingångar och två eller flera utgångar? En annan variant om man inte vill använda skiljerelä på dubbla motorer som jag beskrev i tidigare inlägg är ju att du låter en generator ladda startbatteriet och den andra generatorn laddar både startbatteri och förbrukningsbanken, då får starten alltid laddning och du går säker där men förbrukningsbanken kanske inte får tillräckligt vi kortare körning. Annars en isolator per generator, då får alltid båda batteribankerna laddning. Dyrt men det bör alltid funka. Ett skiljerelä och lite extra kabel tillsammans med en brytare som kan koppla samman bankerna i nödfall blir billigare, om det inte är väldigt långt mellan dem då
  20. Lite arkivgrävning men nu har det fyllts på med containrar i Stilla havet. Containerfartyget One Apus har tappat/skadat 1.900 containrar varav 40 med farligt gods (uppskattade antal, de kommer inte åt att riktigt kontrollräkna i röran) i Stilla havet. Fartyget är med sänkt hastighet på väg mot Yokohama för att lasta om innan de fortsätter mot Californien. Det är väl lite nordlig rutt för att vara i vägen för världsomseglare men fartygstrafiken i området gör nog klokt i att ha skärpt utkik. https://www.maritime-executive.com/article/1-900-containers-lost-or-damaged-on-one-boxship-causes-return-to-japan https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5855446/mmsi:431003000/imo:9806079/vessel:ONE_APUS
  21. Jag hade dessutom isolerat alla värmeslangar redan vid dragningen. Är ett litet helvete att göra efteråt - har jag märkt. Men nyttan med att isolera slangar som ffa går vid skrovsidan är jättestor.
  22. wreckdiver

    Aramis 30

    Hej Va kul. Jag har en Aramis själv med en Perkins 6-cyl diesel. Jag har en verkstadsmanual till den som du kan få ta del av. Lägg gärna upp någon bild på båten.
  23. Då lär du nog klara dig fint med de batterier du köpte🙂
  24. Last week
  25. Hej Det var ett tag sedan men kan du berätta vad du hade för verktyg för att dra ut tapparna på ditt DPH drev? Mvh Anders
  26. Hej. Jag undrar om de finns nån manual på hur man justerar rätt vinkel mellan motor o drev ?. Min motor är en mercruiser 7.4 v8 med ett bravo 1 drev. hur mycket olja går det i drevet på ett bravo 1 drev har läst de finns tre alternativ 1.9 l. 2.6l. 3.0l beroende på om den har en expansionskärl hur vet man det ? Mvh Micke
  27. Min är typ svarvad plast rakt igenom, förutom nippeln. Gick lätt att göra märken med mejsel. Undrar vad din rostiga ring har för funktion då?
  28. Mycket riktigt finns inte IAC i Mercurys sortiment längre, man får leta hos återförsäljare som råkar ha någon kvar, t.ex Marinshoppen. Jag köpte min på chans pga liknande problem (finns tråd!), men gick bet. Beter sig din motor konsekvent fel eller är det ibland du har problemet?
  29. Comfort4

    Perfekt botten

    skrapa bort blåsorna, låt dem torka lite , lägg i epoxi spackel . Sen måla några lager med ny gelshield Är det såpass få blåsor är det lätt att fixa till
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy