Gå till innehåll
måndag 01 september 2025

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Idag
  3. Ser ut så här: OBS! Exempelbild och har inte korrekt reservdelsnummer! Och sitter här: //Pär
  4. Du har ju nästan svarat själv 😉. Eftersom fabriken redan dragit kablar är det ju ett givet ställe. Om du inte är ute efter att spela för hela hamnen duger de flesta billiga "marinhögtalare". I ditt fall skulle jag prioritera att hitta ett par som passar direkt i befintligt hål för att slippa såga, men i alla fall satsa på ett par tvåvägs (=separat diskantelement) och inte "dubbelkon". T ex dessa eller liknande. Om du har traditionell kompass i båten (som du har för avsikt att kunna använda) bör högtalarna vara magnetiskt avskärmade eller åtminstone med låg utstrålad magnetism. Ett par vanliga bilstereohögtalare kan nämligen ge påtaglig missvisning upp till flera meter ifrån kompassen.
  5. Igår
  6. I konsekvensens namn borde man också införa registreringsnummer på gående som inte betalar någonting för att gå på gångbanor och springer rakt ut i gatan utan att se sig för, går mot röd gubbe och irrar ut i cykelbanor. Låter som början till ett trevligt samhälle 😊
  7. En givare med rätt anslutning och minst 600W från annat fabrikat ska visst passa, det pratades om Lowrance och Eagle fanns visst även någon Garmin 22 någonting som passar men är inte plug and play. Googla akterspegel givare Northstar M84 och Navman 8084 6pin så dyker det upp lite att kika på. // Janne
  8. En observation som jag gjorde för några veckor sedan. på gång österut mellan Hjuvik och Skalkorgarna, en 30 fots flybridgemotorbåt, två små pojkar sitter uppe på flybridge och styr båten. En man i sisådär 35-40 år kryper omkring på det oskyddade däcket och utför akrobatiska cirkusövningar, när han skall knyta loss och ta in fendertarna. Killarna på flybridge har flytväst, men inte den vuxne personen nere på däck. -Vad skulle hända om denne skulle ramla i, skulle dom små pojkarna kunna vända och stoppa båten och sedan lyckas få upp den vuxne ur vattnet?
  9. Här kommer en supertråkig uppdatering bara för att hålla tråden vid liv när projektet går på tomgång för tillfället! Var nere och bytte oljan i backslaget idag. Det hanns inte med vid motorservicen och kände att det måste göras förr snarare än senare med tanke på övrigt underhåll. Hade väldigt rätt i det antagandet, oljan i backslaget luktade riktigt unket och var inte bytt på länge. Körde motorn med backväxel i vid bryggan ca 20 minuter för att få upp arbetstemp, gjorde sedan hela oljebytet ovanifrån.
  10. Ja, herregud. Hela skrovet kan bli vint o skackt. Båten spricker ....
  11. Menade att en DC/DC-omvandlare inte ger så bra laddning som en DC/DC-laddare för det är skillnad på dem!
  12. Har tydligen inte speciellt koll på årsmodeller för begagnat heller: https://marinfritid.com/produkt/jofa-winth-520-st-mercury-40-hk-2-takt-ca-1985/?srsltid=AfmBOor4Rm_Yuv9Bo26LKW-pbu2EVD2q9gF0wnZZFi1qd6HkwesOVV_u Motorn är tillverkad 1979 om man ska gå efter dekalerna på kåporna. 1983 var sista året för 40, 1984 klassades modellen ner till 35 p.g.a. nya effektregler (ICOMIA 28–83). Exakt tillverkningsår kan endast avgöras med serienummer. Båten är svårt att säga exakt tillverkningsår men är nog tillverkad under första halvan eller i mitten av 1970-talet. 1973 köpte VOLVO upp Nymanbolagen i Uppsala samt RYDS, JOFA och ABC och båttillverkningen flyttades till Ryd. Vet inte om det låg kvar någon tillverkning i Malung under namnet JOFA efter att VOLVO köpt företaget. Under senare delen av 1970-talet började de använda namnet TRISS på båtarna som användes fram till 1982 då VOLVO sålde företaget och båtarna återtog namnet RYDS. Vissa JOFA modeller återupptogs i produktion 1985 men då under namnet SIBO men just denna modell 52ST behöll RYDS. //Pär
  13. Senaste veckan
  14. Hej, Har nyss blivit ägare till en Blekingekryssare byggd av Thure Truedsson 1967 Det finns ett renoveringsbehov och lite fic för att återställa henne till ett godkännst orginalskick. Skulle behöve råd gällande detta från någon kunnig och som kanske tom vet något om henne. Mvh eric
  15. Kopplat in en svart kontakt i ett vitt uttag så att plottern kan ta emot en AIS-signal. Samt spolat av ett smutsigt däck med däckspolningspumpen.
  16. Absolut är det en mycket bra drivlina. På aftercoolern har du ett plåtlock ovanpå samt kopparrör somgår in i aftercoolern och leder in kylvatten till den. På B verisionen är rören utbytta till slangar och locket är av plast som är räfflad. Sen finns fler uppdateringar men det är inte relevant nu. Men motorn i grunden är lika som övriga i familjen.
  17. Gick bättre med Dropbox (Mac gillar inte Google🤔) och har lyssnat på ljudet några gånger nu. Svårt att säga exakt eftersom ljudet inte blir det samma som i verkligheten men kan vara något av följande: Allmänt gnissel från remmen om den är sliten (blank) om du spänt för hårt, kolla hur remmen ser ut. Även glykolspill på remmen ger missljud. Lager i cirkulationsvattenpumpen men det brukar droppa lite vatten från ett skvallerhål, har du sett att det gör det? Lager i generatorn. Eftersom du skriver att ljudet kom efter du spänt remmen så är det mest troligt att det är något av ovan nämnda men kan ju vara annat också där ljudet dränkts av en slirande och skrikande rem. Gör så här först: Kolla remmen om den sliten. Byter du drivremmen så tvätta remskivorna med bromsrengöring på torkpapper. Är remskivornas spår blankpolerade så ruggar du upp ytorna i spåret på remskivorna med fint våtslippapper 400 eller liknande. Torka rent med bromsrengöring på torkpapper och montera den nya remmen, spänn inte för hårt. Åk till något av billighetsvaruhusen (ingen nämnd, ingen glömd) och köp ett stetoskop, kostar ca 160–170 kr nånting, ypperligt att felsöka efter missljud. Ser ut så här: Sätt "pinnen" mot de komponenter du vill lyssna på men akta fingrarna för roterande remhjul och remmen. //Pär
  18. Mercury_44XS har du manual på Jofa Winth 565 så får du gärna dela med dig. // Janne
  19. Ok, tack. Det är alltså rätt sprängskiss? Det kan vara värt ett försök med ditt borrtips, innan lokala verktstan tillfrågas. Svårt komma åt med egentillverkat anpassat greppverktyg när axeln är i vägen.Om man hade en passande rörstump med rätt diameter hade man kunnat skära ett grepp och svetsa på en hylsa för momentnyckeln men så välfyllda förråd har jag inte om än turen ibland visar sig. I och med att jag skaffat en likadan Merc med kort rigg kan ett specialverktyg komma till nytta innan man lämnar jordelivet, men ändå liten sannolikhet.
  20. Så det stämmer alltså inte att även sjömackar är skyldiga att skylta med bränslepriser? Det intelligenta svaret är att det kan man inte säkert veta baserat på vad artificiell intelligens "tycker". Olika AI ger ofta olika svar. Man måste än så länge alltid själv kontrollera källan. Tillägg: Min AI svarar I Sverige finns det i dagsläget ingen specifik regel som säger att sjömackar måste skylta med bränslepriser på samma sätt som vanliga landbaserade bensinstationer. Det finns alltså ingen särskild lagstiftning eller myndighetsföreskrift som uttryckligen ålägger sjömackar att visa sina prisuppgifter publikt. Man vet inte om detta svar är rätt heller, så kontrollera källan är den viktiga lärdomen.
  21. Suveränt! Nu har jag i allafall lite hum om hur den ska byggas. Hade en sån när jag var yngre med20 hk. Superkul.
  22. Hallon använder Tres nät vilket är känt som ett mer stadsnät. På Vänern fungerar Telias nät bäst, på de flesta ställen.
  23. Jag brukar säga att överlever den garantitiden så är det bara plus sedan för varje år som går.
  24. Tack för svar och förslag. Jag har faktiskt redan beställt Penta konsol samt recmar remspännare redan. Jagar kompatibel pump (ej Penta original) av någorlunda kvalitet. Kommer väl landa på ca 8000-9000:-. Jag har haft av servokonsollen och försökt bocka till den, experimenterat med brickor osv. Väldigt svårt och tidsödande att få hjulet att hamna i linje. Mycket pengar men orkar inte av fler rem-hopp och överhettning.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...