Jump to content
Sunday 24 October 2021

Busteri

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Busteri

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Buster LX

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Håller med. Epoxy hindrar inte beväxning. Snarare tvärtom efter några år, när epoxy blir sprödare. Epoxy är mest tillför att skydda gelcoaten mot vatteninträngning/Osmosis,
  2. Busteri

    Ev. Mjukt skrov?

    Men skrov ska nog vara lite mjuka beroende på konstruktion. Annars så går de ju sönder, om det är för styvt. Om det är träbalkar/laminat under glasfibret, ska man nog vara extra observant om skrovet är ovanligt mjukt. Håller med tidigare inlägg. Håll utkik efter sprickor och mät och notera gärna längden. Sprickor växer med tiden, oftast exponentiellt. Hos jetflygplan, letar man kontinuerligt efter sprickor, som tillbörjan är mikroskopiska, men som kan tillta väldigt snabbt.
  3. Intressant tråd. E85 innehåller förutom ish 15% bensin, även denatureringsmedel, MTBE/ETBE för att det ska bli odrickbart. Annars hade typ folk halsat sprit vid bensinpumpen. Skulle inte vilja dricka separerad etanol från E85 eller ens bli bjuden på det. Bensin som bekant, innehåller ju aromatiska kolväten som t.ex bensen (C6H6), vilket är cancerframkallande och kan t.ex orsaka Leukemi. Även om man separerar etanolen så finns det nog alltid hälsovådliga kemiska föreningar kvar i etanolen. Tur att man är nästan nykterist
  4. Lite förenklat så har antalet cylindrar en viss betydelse för vridmomentet och responsen. Fyrtaktare kör tändning på vartannat TDC, medans tvåtakt kör tändning vid varje TDC. En fyrcylindrig fyrtakt har lite förenklat "bara kraft" varje 180 grad, medans en fyrcylindrig tvåtakt har "kraft" var 60 grad. Delvis därför som Mercury introducerat 600hk V12, för att vridet har betydelse.Tycker denna video talar sitt tydliga språk med cylindrar (Dock Evinrude 150 G2 H.O V6) Så svar på din fråga, om du har en tung båt, mycket last så tror jag att V6:an är bättre. Men annars för toppfarten, så räknas huvudsakligen toppeffekten och där kan en I3 prestera bra. Din båt verkar vara relativt lätt (750kg), så det talar för I3. Men om du redan nu upplever att den är lite svår och få upp i planing, hade jag nog satsat på V6:an, då motorvolymen är mindre för I3 än Johnson V6. Lycka till
  5. Båten har stegbotten. Så den lägger sig väldigt högt ovanpå vattenytan vid höga hastigheter. Är det rent mellan listerna och skrovet? Men tänker spontant, om ni har kollat styrningen och reglagen? Om styrningen glappar, så kanske det ger upphov till vobblande? Det är normalt att styrningen kan glappa lite grann, men det ska inte vara mycket. Styrreglage? Ojämnt varvtal kan ge känsla av vobblande.
  6. Välkommen till forumet. Allting är relativt. Fördelen med Mälaren är att det inte är några havstulpaner. Däremot så kommer det alger, som på Saltsjön. Samt att du bara får ha biocidfrifärg, för att kunna ha en hemmahamn i Mälaren . Detta minskar utbudet av båtar, om du inte vill sanera. Från Pampas/Karlberg är det slussning till Saltsjön: Södertälje, Hammarby eller Slussen (när den är klar). De brukar ha en slussningsavgift. Det är fartbegränsning och slussningen tar sin tid. Men säg 2h. Sen brukar förtöjning och sånt ta sin tid också... Brunnsviken kräver ingen slussning. Däremot är det ju fartbegränsning där också, ut till Lilla Värtan, men man slipper slussa och man behöver inte åka "alltför långt " för att komma till "fritt vatten". Men säg 40 minuter, från Brunnsviken. Tror att det är lämpligt och åka vattenskidor i t.ex Stora Värtan, om man har plats i Brunnsviken. Mälaren vågar jag inte uttala mig om. Men det verkar vara smala leder i Mälaren tills du når "fritt vatten" Men allt handlar om vart du vill åka. Samt spelar nog valet av båt stor roll och fundera igenom dina behov. Vill annars tipsa om waterparks, om du är ute efter att åka vattenskidor/wakeboard. Lycka till
  7. Har försökt hitta information. 27 tillverkades från 1993 och slutade någonstans 2003. 27.1 är från 2003 till 2018. 27.2 är den senaste. Kaj1 recension är lysande. Men vill förtydliga. 2014 möjliggjordes på 27.1, att man kunde välja "dubbelsäng" på babord och en "enkelsäng" med dubbellängd på styrbord, istället som innan 2014 då det fanns två "enkelsängar" med dubbellängd och att man innan kunde beställa endast enkelsäng i akterhytten . Dvs har volymen ökat i akterhytten sen 2014.
  8. Ja, exakt, metallpinnen ska nog vara på det nedersta läget, då du beskriver att motorn lutar uppåt. Men prova de olika lägena. Verkar inte vara svårt och återställa. Men tolkar det som att du vill veta hur man lutar motorn vid t.ex grund vatten och vid sjösättning, så inte skeddan kommer i kontakt med rampen eller i grundet. På modernare utombordare med elektriskt tilt, så finns det en järnfot som man fäller ner, sen tiltar man ner motorn och då lägger sig järnfoten på ovansidan av motorfästet, så tyngden från motorn inte belastar oljetilten vid t.ex transport på släp. Kolla om det finns på din båtmotor eller något hål där man kan dra ut en pinne eller någon flärp som man kan dra från sig/mot sig på styrbord sida, medans du håller uppe motorn. Annars skulle jag nog bara lägga in en t.ex vedpinne horisontellt mellan motor och kurvan på motorfästet. Tror det var det som du blev tipsad om. Men var försiktig, då klämrisk föreligger och se till att pinnen inte kan åka av, backa inte med pinnen. Annars vill jag tipsa om någon form av eftermontering istället. https://www.youtube.com/watch?v=Topfyfm4bFg
  9. Man bör ha gummifendrar för att skona en aluminiumbåt från repor. I princip kan man använda en punkterad cykelsslang som kättingstrumpa. En vågig båtplats kan i teorin röra om i batterierna, så sulfateringen av batterier reduceras genom att elektrolysen skapar friktion mot anoderna och katoderna. Men det förutsätter att batteriet är i gott skick och fulladdat.
  10. Juste XXL och Magnum är inte samma båt. Magnum kan bestyckas med något större motor samt lite längre och bredare än XXL. Supermagnum är i princip en Magnum men kan ta större motor.
  11. Hejsan, välkommen till forumet. Vmax 150, Vmax 175, F200, Verkar i grunden vara samma motorblock med VCT och DOCH. Sen verkar VMAX ha elektroniskt styrning av växel och gasreglage, samt lite mera vrid vid och högre toppeffekt med jämförbar motoreffekt. T.ex om en F200 ger 210hk, kanske en 200 hk VMAX ger 220hk i toppeffekt osv.. Men i slutändan är det nog "Nothing beats cubic inches" som gäller förutom toppeffekten och motorerna har uppenbarligen samma motorvolym. Men tycker du också ska fundera på båttypen. Fördelen med Bustern med Vmax är ju kanske att skrovsidorna är målade grått/rött. Om du ska sälja båten i framtiden, är det nog lättare och måla på reporna. Nackdelen är att insidan är "råare" än Husky R7 och mera känslig för repor och inte lika ombonad. Husky å andra sidan har ju finare finish på insidan och verkar vara en trevligare "sällskapsbåt", dock vägen den 200kg mer än Buster XXL, något bredare och stegbotten. Men ut och kolla båtarna och kolla på YouTube. Nackdelarna med glasfiber är ju som bekant polering... Vill dock upplysa om att nog ingen av dessa båtar är särskilt bra "kapellbåtar"/vinterbåtar. Självlänsen sitter akterut och vattnet rinner in i hytten, vilket inte är så trevligt. Samt har Buster sitt formspråk med popnitade moduler osv... Mellan modulerna kan det komma in löv. Så tror att Husky R7 är lättare och rengöra om du har träd i närheten av båten... Önskar dig lycka till med båtköpet.
  12. Bottenfärger verkar vara rätt verkningslösa idag. Men skrovduk som andra nämnt, kan vara en bra lösning. Ett enkelt draggankare kanske löser problemet med självaste placeringen. En annan tänkbar lösning skulle kanske kunna vara ultraljud. Nackdelen är att det krävs el och vet inte riktigt hur bra det funkar i verkligheten. Än verkar det vara en okonventionell lösning. https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2016/03/Stig-Storhammar-test-SoncShield-version-2.pdf
  13. Intressant läsning. Gillar innovationen att de höjt varvtalet för att kompensera en mindre motor (translationshastigheten X moment). Frågan är väl också hur självaste propellern och riggen hanterar turbulens, kavitation och vibrationer, som följd av ökade varvtalet. Lär bli enorm kavitation om propellern skulle få luft vid t.ex stora vågor. Vatten är förvisso närmast inkompressibelt. Lite vridmoment kan även innebära en viss begränsning i val av propeller. T.ex att man max får ha en mindre 3 bladig propeller med liten stigning. För att komma upp i full effekt. Vid t.ex planing, krävs då att propellern varvar upp till t.ex 15.000 varv/minut innan båten drar iväg. Trög respons. Men energivinsten kanske är större än en traditionell lösning, samt den "passiva kylningen" lär spara en del motstånd och t.ex impelllerbyte. Hoppas i alla fall att detta medför tystare båtar och gillar att de är innovativa, då jag upplevt att C7, även den låter en del från land, om än svallet som har de löst jättebra. Rätt steg i rätt riktning.
  14. Om motorn är märkt att kunna gå på 95 E10 ska det ju inte vara några problem i teorin. Men tanka 98 E5, tillsvidare om du är det minsta osäker, i synnerhet om det är en äldre motor. Lönar sig nog och avvakta i väntan på framtida fakta. https://www.hamnen.se/stora-problem-med-nya-branslet-till-batmotorer/ Finns en rad andra trådar gällande detta ämne:
  15. Viktigaste är väl att motorn är gjord för att gå E10. Sen det där med packningar. E5 har ju också "frätande/renande egenskaper" men i mindre koncentration, vilket i så fall borde tas igen av tiden och liter drivmedel som går igenom motorn. Så kort sagt, så ska det inte vara några problem, om det står att motorn kan gå på E10, bortsett från bensintanken. Det som oroar mig främst är väl att fasta bensindunkar har en tendens och suga in luft genom ventilröret/expansionsröret och då möjliggörs att vatten fälls ut inuti tanken. Kommer i fortsättningen tanka 98 E5 när båten är mestadels vid bryggan och tanka 95 E10 när man vet att man kommer tanka flera gånger inom ett kort tidsintervall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy