Jump to content
Monday 22 July 2024

Busteri

Medlemmar
  • Content Count

    101
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 Expert

About Busteri

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Buster LX

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. yds kan vara till hjälp för felsökningen. Men oavsett: kolla tändinngen så att den ger gnista vid alla cylindrar. Frånsett det: Hade nog gissat på filtret i VST:n, (högtryckssystemet) Hälla gärna ut gammal bensin och se om det kommer ut smuts. Sen plocka eventuellt isär VST och rengör den invändigt. Men man bör se till att beställa en ny packning om man ska öppna den, då packningen lär vara rätt så platt efter 22 års trogen tjänst. Tror det finns totalt 3-4 filter i en 4-takts utombordare idag, däribland ett filter i VST:n.
  2. Har själv en 60hk på en båt i ungefär samma storlek och viktklass. Toppfarten räcker, men motorn får jobba hårt och det tar tid att plana ut, när man ska plana ut med flera ombord. Har förvisso båten i året runt, så det samlas en del beväxtling under skrovet. Men i ditt fall: Hade föreslagit en Suzuki DF70 med 1.5 liters slagvolym eller Honda BF80 1.5 liter slagvolym till en Micore 550.
  3. Suzuki Df50 är en trecylindrig 1 liters motor. Samma motorvolym som F70. Men spontant, så är nog 25 knop rätt så bra ändå, med tanke på vikten och bredden på båten. Rekommenderad motor på den båten är 100hk, enligt sökbåt.se. Men om motorn inte vill varva ut fullt, så kanske det är lämpligt med en propeller med mindre stigning, då det brukar medfölja en standardpropeller som kanske inte passar just alla båtmodeller, beväxtling på skrovet, eller att gasvajern inte ger fullgas.
  4. Tror din idé skulle kunna fungera, om det inte blåser alltför mycket och om du lägger till där det är djupt föröver. Albin 25 har ju en köl akterut, vilket gör att du får en slags momentkraft med en elmotor i fören, även om det går sakta att vrida båten, med exempelvis Biltemas frontmonterade motor med en dragkraft på 24 kg. Man kan testa och dra med en resevåg för att se vad det motsvarar i verkligheten. Men tänk också på att en sådan motor också kan vara stöldbegärlig och bör inte ligga synligt vid bryggan och därav så kanske det ändock är mera praktiskt med en fast installerad bogpropeller.
  5. Buster har ett väldigt tunnt gods och det är relativt vanligt att det uppstår lite vågor i skrovsidorna. Osäker på om båten är fabriksmålad. Om den är fabriksmålad, så är det förmodligen korrisions/odixationsbubblor, inte jättefarligt. Men man ska oavsett, se till att ha fräscha anoder. Däremot så kan den blåa relingen/stripen vara en bra indikator om tidigare förehavanden, då den är väldigt tunn och böjer sig väldigt lätt. Så den kan avslöja en del om båtens tidigare liv.
  6. Vet inte om detta är ett bra förslag. Men om det är väldigt grunt och mjuk botten, så kanske man kan borra ner två jordankare med en kortare träregel, enligt den bild som Mackey visar. Sen schaklar i nedre delen av skaftet på jordankaret med rep som går till båten. Sök gärna på "Helix Anchor boat".
  7. Lägger till en gissning: När motorn pumpar ut avgaserna i vatten, krävs en fetare bränsleinblandning. Kolla också därför att nålarna i förgasaren inte är igenkletade, likaså tomgånsnålarna om det finns. Brukar vara rätt vanligt med igensatta nålar efter vintern. Sen bör man ha fräsch soppa när man kallstartar motorn, då gammal bensin har en mindre andel lättflyktiga molekyler.
  8. Min båt brukar också guppa vid lugnt vatten och vid vissa vågtyper. Men visst trimplan, extra vikt i fören och lägre fart kan hjälpa. amt större propeller, monteringshöjd av motorn kan också påverka. Men gissar att Buster S från 2005 är utformad för tvåtaktsmotorer. Därför med en fyrtakt, så hamnar tyngdpunkten längre bak vilket gör att den studsar mera.
  9. Som andra varit inne på: Buster är mera av en inomskärsbåt. Men skrovlängd och vinkel har betydelse. Men testa gärna och lägg lite mera vikt i fören och se om det hjälper en aning.
  10. Sett på båtklubben att någon har en liten ribb i sjön, även på vintern. Den har tagit in vatten på däcket av någon oklar anledning och motorn ligger strax ovanför vattenytan. Men den sjunker aldrig. Underhållsfritt Skämt åsido. Men man bör kolla att det är Hypalon tuber, då det sägs vara beständigare mot UV ljus, då PVC är desto känsligare för solens UV-strålning.
  11. Yamaha tvåtakt, som du har är den driftsäkraste. Skulle nog säga att Suzukin är tystast bland ovan nämnda. Däremot har Evinrude bättre vridmoment. Förutom det som Alanningen sagt om Evinrude, så upplever jag att även Suzuki verkar också ha många elektroniska egenheter med olika sensorer och mycket funktioner som är gemensamt med bilsidan. Personligen så hade jag tittat på en begagnad Yamaha 4 takt i spannet 80-100hk, då dessa motorer är relativt väl dokumenterade på nätet och sannolikt lättare att felsöka själv. En till idé: Om du har möjlighet att hänga av och på motorn relativt enkelt, så kan köra med nya motor tills vidare och när den felar, så har du en reservmotor och på så vis så har du byggt upp ett driftsäkert system.
  12. Tror också att du måste ha tunnan högre upp, då impellern sitter precis ovanför skarven till midsektionen och du behöver nog ha vätska upp till samma läge som impellern, om det inte finns något vatten i systemet, sedan tidigare. Detta eftersom när man tar upp båten, med fören uppåt, så brukar vatten också rinna ut från avgassystemet/ljuddämparen och nog också därför den låter konstigare, när termostaten öppnar sig. PS: Viktigt ifall impellern inte är hel är att hitta alla tillhörande impellerblad, då de i värsta fall kan blockera kylsystemet.
  13. Rent tekniskt så är 150 hk väldigt mycket. Med 150hk så skulle du kunna lyfta 11 ton en meter i uppåt i höjdled, på en sekund. Det handlar egentligen främst om vridmoment och utväxling. En D3:a har bäst vridmoment runt 1750 till 3000 varv och full effekt vid 3750 RPM. Skulle först varva upp till 3750rpm på ettans växel, innan backen, sedan när farten avtar, hålla mig nära 3000prm. Enligt Car info så ska bilen klara av 1,8 ton släp i 12 procents lutning. https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-d3-ma8-2017-16519343/specs
  14. Tycker inte heller att det är någon fara. Kör tills den går sönder/går dåligt. Men överväg kanske en liten extra utombordare (kanske en tvåtakt) som ligger nedstuvad, samt en brandsläckare. Sedan ett bra ankare med lång lina som också är nedstuvad. Samt att de håller sig där det finns mottagning på telefonen. Öva också gärna på dessa situationer, så att de inte blir alltför panikslagna när ett motorhaveri inträffar.
  15. Beror nog på från person till person... På en mindre äldre segelbåt skulle jag personligen föredra en utombordare, men en inombordare till en större segelbåt. Som någon tidigare skrivit så slippar man med en inombordare, att gräddvispen pendlar ovanför vattenytan vid vågor. Diesel förbrukar oftast mindre soppa per timme än bensin, samt ger bra vridmoment, när man lägger i växeln. Däremot kanske inte lika lätt att rotera kring sin egen axel. Det ser estetiskt renare ut med inombordare och är inte lika stöldbegärligt. En utombordare ger mindre genomföringar under vattenlinjen, vilket innebär att man inte behöver "frostsäkra" kylsystemet eller ha grundvärme i båten, om båten ligger i året om. Dessutom går det relativt lätt att ta upp och fixa med motorn, en mindre sådan. "Nybörjare" och segling i en ankdamm: Utombordare. "Proffs" och vill gå mycket för motor och kunna åka ut och in i hamn vid stökigt väder: Inombordare.
×
×
  • Create New...