Jump to content
Wednesday 25 May 2022

Busteri

Medlemmar
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Busteri

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Buster LX

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Busteri

    Bojliggare...

    Har ett halvdant knep. I början av båtsäsongen, så brukar jag rycka i bojen och vrida i den (rotera) den ordentligt och försöka lyfta lite i den, för att säkerställa att den är någorlunda ok. Ett tips för inspektion av boj: Billig vattentålig kamera Ja, en god ide att kasta ankare lite längre därhän bojen. Däremot så bör man vara försiktig, så ankaret inte trasslar in sig i bojstenen och dess entledigade kollegor.
  2. Helt korrekt. Självlänsen tar bort vatten från, sittbrunnen, när sittbrunnen befinner sig ovanför vattenlinjen. Tror du inte behöver byta ut/ersätta det mot PME slang. Kolla vad som finns idag. Nästan mera bekymmersamt att ha en slang som inte sitter fast ordentligt/lossnar, under vattenlinjen, då båten definitivt kan börja sjunka. Men alltid bra och inspektera sakerna emellanåt Buster båtars har skruvad trä eller alu durk. Den är tätad med någon silikonfog på sidorna. men den är inte 100% tät.T.ex rinner det ner vatten mellan skruvarna osv. Samt kondens uppstår mellan durk och skrov. Därav så hamnar en del regnvatten under vattenlinjen i kölen som behöver pumpas upp ovanför vattenlinjen med en pump. Ja. Normalt så ska nästan allt vatten pumpas ut. Skulle vilja säga 1-3 liter kvar, är acceptabelt. Det brukar finnas en svart "vattentät" inspektionslucka vid akterbrunnen framför motorn. Den kan man öppna och analysera. Kan va så enkelt att de tidigare ägarna, pumpat med den för att visa att den funkar och det ligger kvar lite vatten i pumpen sen dess.
  3. Tänkt på det också. Men tror det inte ska va några problem. Inte haft problem hittills. Dock är det metallrör några centimeter och sedan plastslang och metallrör igen. Man kanske kan beskriva fenomenet som följande: Om du har en ett glas med vatten, som du stoppar i frysen. Då fryser vattnet sakta till is och trycker mot flaskväggen. De vattenmolekyler som inte hunnit frysa till, trycks då undan i en viss mån. Typ samma mekanism i självlänsen när det fryser till is. Däremot om du fyller en glasflaska till 100%, täpper till korken och fryser, så spricker den ju.
  4. Båten ska väl tåla lite is. Värt dock och se till är att tampar och kätting inte sitter fast i isen, vid eventuell islossning. Finns olika strategier. Att ha en båt i, kräver ju att man länsar den emellanåt och kollar till den. Eller att man lägger ner tiden nu på att få upp den och spara tid sen. Ser ju ut att vara väldigt lite vatten/is i båten.
  5. Tycker det är underbart och åka båt på hösten & våren, när det är få båtar är ute. Haft i båten flera år vintertid, förvisso ingen tjock is och en alumiumbåt. Men hört nåt om länspumpar som kan frysa sönder varje år. Aldrig hänt mig dock hittills. Båtar brukar tåla och frysa fast. Däremot så rekommenderas det att man ligger där det är relativt lugnt och skyddat från vågor och islossning när isen smälter, viket verkar vara så fallet hos dig med en innesluten hamn. Man bör ha motorn nedtiltad. Hört att folk råkat ut för frostsprängning, av marinan. Däremot så bildas det alger på motorn. En soppsäck skulle kunna vara till hjälp. Lycka till!
  6. Håller med. Epoxy hindrar inte beväxning. Snarare tvärtom efter några år, när epoxy blir sprödare. Epoxy är mest tillför att skydda gelcoaten mot vatteninträngning/Osmosis,
  7. Busteri

    Ev. Mjukt skrov?

    Men skrov ska nog vara lite mjuka beroende på konstruktion. Annars så går de ju sönder, om det är för styvt. Om det är träbalkar/laminat under glasfibret, ska man nog vara extra observant om skrovet är ovanligt mjukt. Håller med tidigare inlägg. Håll utkik efter sprickor och mät och notera gärna längden. Sprickor växer med tiden, oftast exponentiellt. Hos jetflygplan, letar man kontinuerligt efter sprickor, som tillbörjan är mikroskopiska, men som kan tillta väldigt snabbt.
  8. Intressant tråd. E85 innehåller förutom ish 15% bensin, även denatureringsmedel, MTBE/ETBE för att det ska bli odrickbart. Annars hade typ folk halsat sprit vid bensinpumpen. Skulle inte vilja dricka separerad etanol från E85 eller ens bli bjuden på det. Bensin som bekant, innehåller ju aromatiska kolväten som t.ex bensen (C6H6), vilket är cancerframkallande och kan t.ex orsaka Leukemi. Även om man separerar etanolen så finns det nog alltid hälsovådliga kemiska föreningar kvar i etanolen. Tur att man är nästan nykterist
  9. Lite förenklat så har antalet cylindrar en viss betydelse för vridmomentet och responsen. Fyrtaktare kör tändning på vartannat TDC, medans tvåtakt kör tändning vid varje TDC. En fyrcylindrig fyrtakt har lite förenklat "bara kraft" varje 180 grad, medans en fyrcylindrig tvåtakt har "kraft" var 60 grad. Delvis därför som Mercury introducerat 600hk V12, för att vridet har betydelse.Tycker denna video talar sitt tydliga språk med cylindrar (Dock Evinrude 150 G2 H.O V6) Så svar på din fråga, om du har en tung båt, mycket last så tror jag att V6:an är bättre. Men annars för toppfarten, så räknas huvudsakligen toppeffekten och där kan en I3 prestera bra. Din båt verkar vara relativt lätt (750kg), så det talar för I3. Men om du redan nu upplever att den är lite svår och få upp i planing, hade jag nog satsat på V6:an, då motorvolymen är mindre för I3 än Johnson V6. Lycka till
  10. Båten har stegbotten. Så den lägger sig väldigt högt ovanpå vattenytan vid höga hastigheter. Är det rent mellan listerna och skrovet? Men tänker spontant, om ni har kollat styrningen och reglagen? Om styrningen glappar, så kanske det ger upphov till vobblande? Det är normalt att styrningen kan glappa lite grann, men det ska inte vara mycket. Styrreglage? Ojämnt varvtal kan ge känsla av vobblande.
  11. Välkommen till forumet. Allting är relativt. Fördelen med Mälaren är att det inte är några havstulpaner. Däremot så kommer det alger, som på Saltsjön. Samt att du bara får ha biocidfrifärg, för att kunna ha en hemmahamn i Mälaren . Detta minskar utbudet av båtar, om du inte vill sanera. Från Pampas/Karlberg är det slussning till Saltsjön: Södertälje, Hammarby eller Slussen (när den är klar). De brukar ha en slussningsavgift. Det är fartbegränsning och slussningen tar sin tid. Men säg 2h. Sen brukar förtöjning och sånt ta sin tid också... Brunnsviken kräver ingen slussning. Däremot är det ju fartbegränsning där också, ut till Lilla Värtan, men man slipper slussa och man behöver inte åka "alltför långt " för att komma till "fritt vatten". Men säg 40 minuter, från Brunnsviken. Tror att det är lämpligt och åka vattenskidor i t.ex Stora Värtan, om man har plats i Brunnsviken. Mälaren vågar jag inte uttala mig om. Men det verkar vara smala leder i Mälaren tills du når "fritt vatten" Men allt handlar om vart du vill åka. Samt spelar nog valet av båt stor roll och fundera igenom dina behov. Vill annars tipsa om waterparks, om du är ute efter att åka vattenskidor/wakeboard. Lycka till
  12. Har försökt hitta information. 27 tillverkades från 1993 och slutade någonstans 2003. 27.1 är från 2003 till 2018. 27.2 är den senaste. Kaj1 recension är lysande. Men vill förtydliga. 2014 möjliggjordes på 27.1, att man kunde välja "dubbelsäng" på babord och en "enkelsäng" med dubbellängd på styrbord, istället som innan 2014 då det fanns två "enkelsängar" med dubbellängd och att man innan kunde beställa endast enkelsäng i akterhytten . Dvs har volymen ökat i akterhytten sen 2014.
  13. Ja, exakt, metallpinnen ska nog vara på det nedersta läget, då du beskriver att motorn lutar uppåt. Men prova de olika lägena. Verkar inte vara svårt och återställa. Men tolkar det som att du vill veta hur man lutar motorn vid t.ex grund vatten och vid sjösättning, så inte skeddan kommer i kontakt med rampen eller i grundet. På modernare utombordare med elektriskt tilt, så finns det en järnfot som man fäller ner, sen tiltar man ner motorn och då lägger sig järnfoten på ovansidan av motorfästet, så tyngden från motorn inte belastar oljetilten vid t.ex transport på släp. Kolla om det finns på din båtmotor eller något hål där man kan dra ut en pinne eller någon flärp som man kan dra från sig/mot sig på styrbord sida, medans du håller uppe motorn. Annars skulle jag nog bara lägga in en t.ex vedpinne horisontellt mellan motor och kurvan på motorfästet. Tror det var det som du blev tipsad om. Men var försiktig, då klämrisk föreligger och se till att pinnen inte kan åka av, backa inte med pinnen. Annars vill jag tipsa om någon form av eftermontering istället. https://www.youtube.com/watch?v=Topfyfm4bFg
  14. Man bör ha gummifendrar för att skona en aluminiumbåt från repor. I princip kan man använda en punkterad cykelsslang som kättingstrumpa. En vågig båtplats kan i teorin röra om i batterierna, så sulfateringen av batterier reduceras genom att elektrolysen skapar friktion mot anoderna och katoderna. Men det förutsätter att batteriet är i gott skick och fulladdat.
  15. Juste XXL och Magnum är inte samma båt. Magnum kan bestyckas med något större motor samt lite längre och bredare än XXL. Supermagnum är i princip en Magnum men kan ta större motor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy