Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Busteri

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    92
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

31 Expert

Om Busteri

  • Placering
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Buster LX

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Sett på båtklubben att någon har en liten ribb i sjön, även på vintern. Den har tagit in vatten på däcket av någon oklar anledning och motorn ligger strax ovanför vattenytan. Men den sjunker aldrig. Underhållsfritt Skämt åsido. Men man bör kolla att det är Hypalon tuber, då det sägs vara beständigare mot UV ljus, då PVC är desto känsligare för solens UV-strålning.
  2. Yamaha tvåtakt, som du har är den driftsäkraste. Skulle nog säga att Suzukin är tystast bland ovan nämnda. Däremot har Evinrude bättre vridmoment. Förutom det som Alanningen sagt om Evinrude, så upplever jag att även Suzuki verkar också ha många elektroniska egenheter med olika sensorer och mycket funktioner som är gemensamt med bilsidan. Personligen så hade jag tittat på en begagnad Yamaha 4 takt i spannet 80-100hk, då dessa motorer är relativt väl dokumenterade på nätet och sannolikt lättare att felsöka själv. En till idé: Om du har möjlighet att hänga av och på motorn relativt enkelt, så kan köra med nya motor tills vidare och när den felar, så har du en reservmotor och på så vis så har du byggt upp ett driftsäkert system.
  3. Tror också att du måste ha tunnan högre upp, då impellern sitter precis ovanför skarven till midsektionen och du behöver nog ha vätska upp till samma läge som impellern, om det inte finns något vatten i systemet, sedan tidigare. Detta eftersom när man tar upp båten, med fören uppåt, så brukar vatten också rinna ut från avgassystemet/ljuddämparen och nog också därför den låter konstigare, när termostaten öppnar sig. PS: Viktigt ifall impellern inte är hel är att hitta alla tillhörande impellerblad, då de i värsta fall kan blockera kylsystemet.
  4. Rent tekniskt så är 150 hk väldigt mycket. Med 150hk så skulle du kunna lyfta 11 ton en meter i uppåt i höjdled, på en sekund. Det handlar egentligen främst om vridmoment och utväxling. En D3:a har bäst vridmoment runt 1750 till 3000 varv och full effekt vid 3750 RPM. Skulle först varva upp till 3750rpm på ettans växel, innan backen, sedan när farten avtar, hålla mig nära 3000prm. Enligt Car info så ska bilen klara av 1,8 ton släp i 12 procents lutning. https://www.car.info/sv-se/volvo/xc60/xc60-d3-ma8-2017-16519343/specs
  5. Tycker inte heller att det är någon fara. Kör tills den går sönder/går dåligt. Men överväg kanske en liten extra utombordare (kanske en tvåtakt) som ligger nedstuvad, samt en brandsläckare. Sedan ett bra ankare med lång lina som också är nedstuvad. Samt att de håller sig där det finns mottagning på telefonen. Öva också gärna på dessa situationer, så att de inte blir alltför panikslagna när ett motorhaveri inträffar.
  6. Beror nog på från person till person... På en mindre äldre segelbåt skulle jag personligen föredra en utombordare, men en inombordare till en större segelbåt. Som någon tidigare skrivit så slippar man med en inombordare, att gräddvispen pendlar ovanför vattenytan vid vågor. Diesel förbrukar oftast mindre soppa per timme än bensin, samt ger bra vridmoment, när man lägger i växeln. Däremot kanske inte lika lätt att rotera kring sin egen axel. Det ser estetiskt renare ut med inombordare och är inte lika stöldbegärligt. En utombordare ger mindre genomföringar under vattenlinjen, vilket innebär att man inte behöver "frostsäkra" kylsystemet eller ha grundvärme i båten, om båten ligger i året om. Dessutom går det relativt lätt att ta upp och fixa med motorn, en mindre sådan. "Nybörjare" och segling i en ankdamm: Utombordare. "Proffs" och vill gå mycket för motor och kunna åka ut och in i hamn vid stökigt väder: Inombordare.
  7. Intressant frågeställning och kul att läsa alla svar. Upplever att man kan lita på de runda instrumenten förutsatt att den är kalibrerad rätt och regelbundet, samt kör samma bensin som man kalibrerat till. Skulle gissa att motorn/ECM vet om vilken mängd bränsle som strömmar igenom injektorerna genom öppningstiden/antalet öppningar/stängningar av injektorerna och flödet kommuniceras genom NMEA till instrumentet. Sedan i instrumentet kan man kalibrera bränsleåtgången för instrumentet. Gissar att noggrannheten är +-5% vid rätt kalibrering och i vissa fall ned emot +-3%.
  8. Bra kalkyl och fin sällskapsbåt med en stor aktersoffa. Apropå underhållskostnader. Den båten har ett stort akterkapell och plastrutor blir kortlivade i solen och det kanske är i fint skick 5-7 säsonger, innan de börjar blir dimmiga. Noterar att du räknat på uthyrning. Input är att uthyrning kan vara lite svårare hos allmänyttiga ideella klubbars/föreningars verksamhet, av naturliga skäl. Exempelvis att nyckeln till hamnen är personlig osv.. En båtplats på en marina, brukar i regel tillåta uthyrning, samtidigt kostnaden för en båtplats blir högre.
  9. Vill inte ge fel råd, men skulle nog inte ha oroat mig så länge som motorn inte varnat eller kört i limp mode. Propellern blir gul efter ett tag, om man inte vaxar den varje år.. Det är mest en estetisk grej. De har provtryckt drevet, vilket är bra. Ser däremot på nätet, att i riggen där man kopplar in drivaxeln, så ska det tydligen finnas en bussning och den kan behövas rengöras och återsmörjas med en speciellt Yamahafett, för att det vinnande ljudet ska upphöra. https://www.walleyecentral.com/forums/archive/index.php/t-270138.html
  10. Ja korrekt, det är en avluftningsventil på akterspegeln på babords sida. Det luktar gott som alltid lite bensin i båten, även om doften är svag. Bra att du kollade kölsvinnet och låter som en rimlig hypotes med övertankning. Rengör gärna kölsvinnet på bensin och var uppmärksam framöver. Men möjliga vägar mot kölsvinnet är: Det kom in bensin genom det svarta plastlocket på akterspegeln. Bränsleslangen och primerpumpen som sitter bakom bänken sluter inte tätt. Tankröret sluter inte tät mot tanken. Bränsletankens cirkel på dunken, sluter inte tätt.
  11. Tycker inte man ska värdera gångtimmar alltför mycket. Någon har kommit upp i 7100 timmar, https://www.rib.net/forum/f8/yamaha-f70-73314.html på en Yamaha F70, men då är den sannolikt körd gott som dagligen. Tror att man man åtminstone kan förvänta sig 3000 timmar, om åldern på motorn hinner ta ut sin rätt. Hade personligen lagt större vikt på åldern, underhållet, hur den går och hur den är körd. Samt varmt kompressionstest. Håller med ChristerN om att kamremmen är bra och byta om man är osäker. Men endast 98 timmar på en motor från 2007 och att säljaren inte hade koll på årsmodellen låter lite märkligt. Samtidigt ser bracketen och riggen ytterst fin ut och talar för att båten oftast är uppdragen på släp, men var är offeranoden på skrovet, samt är akterspegeln målad? Tror dessutom att man kan nollställa timräkningen på tachometern. Så hade försökt verifiera uppgifterna, då säljaren redan sagt att motorn var från 2015 trots att den var från 2007.
  12. Har själv smällt på grund i sisådär 15 knop och båten skuttade till rätt rejält och det blev ett litet jack i skeddan, men ingen skada på propellern. Den gick utmärkt efter det och körde på som vanligt. Skulle ha inspekterat att propellern är oskadad Att propelleraxeln är rak och att propellern roterar lätt. Letat efter sprickor i färgen runt växelhuset Kollat att bultarna ser oskadda ut till växelhuset och till riggen. kört lite och kollat att växelhuset inte blir alltför varmt (inget oljeläckage/vatteninträngning) Att trimmet fungerar bra Det märkligaste synen var en D.C med en Yamaha F200 som fått riggen helt avbruten ovanför vattenlinjen. Såg inte riktigt klokt ut. De måste ha smällt till i 40+ knop.
  13. Sailfish 30 MC Relativt modern hyttbåt men dyr Sea Star Matador 8000XR Påminner om minipassagerarfartygskonceptet med en sidodörr och utrymme i aktern. Nackdelen är att soffgruppen saknar utsikt Har för mig att det finns någon liknande båt som påminner om Sea Star Matador 8000XR, men i något utförande.
  14. 50 hk -08, skulle jag nog ha valt. Anser personligen att antalet timmar inte är så viktigt, då en väl servad och rätt körd fyrtakt kan säkert hålla över 2000 timmar. Kompression, årtal, skick , sötvattenkörd, lite växlingar med växelhuset, säger nog mera om motorn, än antalet timmar. Tror också att F50 -08 har bränsleinsprutning, vilket innebär att den är lättstartad vid kyla. Däremot mera elektronik och förmodligen dyrare att reparera än förgasare, som Yamaha -99 erbjuder. Om man kör extremt lite båt och vill ha lite underhåll, så kanske Evinrude att föredra. Tror "mean time to failture/mean time to repair" är större hos Evinrude och inte heller att Evinrude år så eftertraktade idag.
  15. Tycker liksom TS och andra inlägg, att inredningen för båt 2 var bättre, samt kapell och att man slipper noja sig för att utombordaren reser utomlands. Gångvärme finns vilket är ett stort plus vid höst och vår. Men skulle nog föredra utombordaren i alla fall. Mindre genomföringar i skrovet och att utombordaren är nyare och troligtvis bränslesnålare, samt mera överskådlig vid service. Samtidigt förstår inte riktigt att motorn endast är körd 150 timmar och är från 2013.Typ 17 timmar om året. Låter väl lite. Men skulle säga så här: Är du van vid inombordare sen tidigare och åker mycket på vår och höst, så är nog inombordaren att föredra. Men om du vill ha en trevlig dagstursommarbåt med ankare, så är utombordaren nog att föredra. Samt be om att få åka/provköra bägge båtarna.
×
×
  • Skapa nytt...