Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Frippe68

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Frippe68 last won the day on October 28 2019

Frippe68 had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

About Frippe68

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Följer flera amerikanska forum där det diskuteras snabba utombordare, och där pratas det konstant om hur trötta och sega Hondas motorer är. Vet inte om det ligger något i det eller om Honda bara har blivit en hackhöna där. Men jag ser sällan Honda på mer prestandaorienterade båtar.
  2. Marknaden har ju svängt tydligt mot utombordare de senaste åren, och även större båtar utrustas med utombordare. Många av fördelarna med inombordare har listats, här kommer en viktig fördel med utombordare. I många fall vinner en utombordare vad gäller prestanda. Skälen är flera, bland annat bättre viktdistribution, en 90-gradersvinkel mindre än med drev. Men framför allt är det nog gångläget/trimvinkeln som gör skillnad. Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. Tittar man på moderna DC upp till 10 meter så ser man att utombordsversionerna klarar sig med rejält mycket mindre effekt för samma fart. Om båten ens finns i inombordsversion, vill säga. Ofta kan det handla om 30% mer effektbehov för inombordare för samma prestanda.
  3. Tack @Kolven Det talar ju för att numret är stansat någonstans även på min trailer och inte bara dekalen. Men nu har jag letat ordentligt och numret är mycket väl dolt i så fall! Jag lyckades hitta en mailadress till Tiki så nu har jag mailat dit och frågat.
  4. Tack för svar. För att förtydliga min fråga så har jag alltså inte problem att ta reda på trailerns chassinummer, det finns ju som sagt både på regskylten och regbeviset. Frågan är väl snarare om någon här vet om Tiki stansar in chassinumret på något väl dolt ställe på trailern, eller om det bara finns på klistermärket som i mitt fall är skadat.
  5. Jag ha en reggad Tiki båttrailer från 2018. Chassinumret står på en dekal ungefär under vinschtornet, men den är skadad så att chassinumret inte kan utläsas. Jag gissar att detta kan ge mig problem vid besiktningen? Läser hos Transportstyrelsen att chassinumret ska vara stansat och vara svårt att ta bort, så det måste väl finnas på fler ställen? Problemet är att jag inte hittar numret nån annanstans. Eller kan det vara så att en dekal är det enda stället? Jag hittar inga kontaktuppgifter alls på tiki.se så jag börjar med att fråga här.
  6. Jag tycker att det låter helt orimligt. Det blir ju rena lottovinsten att bli av med sin 10-15 år gamla motor. Såhär står det i deras villkor: ”2. I händelse av delförlust ersätts kostnader nödvändiga för återställande utan reduktion för ålder eller slitage, skadade delar ersätts upp till nyvärde när så är nödvändigt” Jag gissar att det är de sista orden som är de intressanta. Om de kan hitta en liknande en begagnad motor så är ju inte ersättning upp till nyvärde nödvändigt.
  7. Får man en fabriksny motor om man blir av med sin 15 år gamla?
  8. En Hr 602BR är en bowrider, inte en daycruiser. Tycker tveklöst 150 hk till den båten. En 115 kommer att vara på gränsen vilket betyder högre förbrukning, mer slitage och en trött båt.
  9. Absolut, gör konserveringen i sjön. Tänk på att göra det vid rampen bara för startar du motorn igen så försvinner oljefilmen i cylindrarna. Att föredra till och med, för då suger maskinen kylvatten på vanligt sätt och det kan inte bli nåt mackel med vattentillförseln eller liknande. Jag gör proceduren innan jag tar upp den för vinterförvaring varje år. Och båtgrannarna med fyrtaktare stirrar avundsjukt när de masar sig iväg till sin inbokade verkstadstid med tillhörande faktura 😉
  10. Men.... alubåtar är ju underhållsfria och bara att tuta och köra med. Inte behöver man putsa och feja på dom 😉😛
  11. Lite trött jämfört med Pro XS eller E-tec, och nu var det ju mer pulver TS eftersökte.
  12. Stämmer Speciellt i detta effektintervallet (under 100 hk) är många fyrtaktare väldigt trötta. En direktinsprutad modern tvåtaktare är betydligt rivigare.
  13. Sälj båten innan säsongen är slut, och köp något som passar era behov. 30 hk är alldeles för trött för vattensport. 90 hk är ett bra riktmärke för att klara vattensport även med folk och bagage ombord. Men gärna ännu mer om det är möjligt
  14. Frippe68

    Dilemma

    Jag tycker att andrahandsvärdet är helt hysteriskt. Dessa båtar kostade drygt 200’ nya och nu är den femton år gammal.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy