Jump to content
Saturday 20 July 2019

Frippe68

Medlemmar
  • Content Count

    37
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Frippe68 last won the day on January 8

Frippe68 had the most liked content!

Community Reputation

13 Trovärdig

About Frippe68

  • Rank
    Fänrik
  1. Frippe68

    Motorbyte ?

    Ibland är det bättre att bara erkänna att man läst fel, och inte sylta in sig ännu mer. Ett tips i all välmening 😊
  2. Frippe68

    Motorbyte ?

    Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen.
  3. Frippe68

    Motorbyte ?

    Det har alltså räckt i 50 år, men är plötsligt inte tillräckligt? Vill du utveckla?
  4. Prenumerar på Navionics till min Androidplatta och är jättenöjd, men... ...är det inte helt befängt att jag som prenumerant inte kan använda appen i min telefon också, som råkar vara från Apple? Det kan jag nämligen inte, och Navionics support menar på fullt allvar att jag måste betala för ytterligare en prenumeration om jag vill ha tillgång även i telefonen. Föreställ er att Spotify, Netflix, Storytel etc. hade resonerat likadant. Folk hade trott att det hade varit ett skämt. Där kan vi tala om förlegad affärsmodell...
  5. Fick en faktura från Securmark. De vill tydligen ha pengar varje år. lite oklart vad för nytta det gör, båten är ju redan märkt. Kommer exempelvis gränspolisen inte att få nån träff om de söker på mitt nummer och jag inte har förnyat abonnemanget?
  6. Men hur mycket skiljer det i vikt mellan motorpaketen? Vilken effekt och vikt är båten konstruerad för?
  7. Om det hade varit fördelaktigt med hydrofoil så hade ju alla motorer sett ut så från fabrik. De kanske kan hjälpa att göra det hela mindre dåligt om man har fel motor till båten, eller har en dåligt konstruerad båt. Så skruva av skräpet igen, och kör och var glad. Bifogar bild på trimplan, det du har monterat kallas hydrofoil.
  8. På en så gammal motor så betyder motorns skick, gångtimmar och hur välservad den är mer än något annat. Dock kommer fyrtaktaren att vara tröttare och ha sämre vrid än tvåtaktaren. Så beroende på tänkt användning, så kan man förorda det ena eller andra.
  9. Ni lär ju få bra mycket mer vrid med E-Tec än med 140 hk fyrtakt. Så prestandan blir bättre, lägre servicekostnader osv.
  10. Jag håller med. Jag har aldrig hört talas om att någon ångrat sig och velat ha mindre motor på en båt. Tvärtom däremot...
  11. Vad som helst som får båten såld?
  12. Jag har en 480SC. Provade demobåtar med flera motorer innan jag slog till. Det jag kom fram till är att 60 hk är i minsta laget för den båten. Den blir lite halvtrött och framför allt om man är flera i båten så saknar man tryck. Jag ville även ha möjlighet att dra upp nån på skidor även med fullsatt båt, och då är 60 hk inte att tänka på. Så jag sneglade på 80 hk-motorer som ju båten är godkänd för, men de är ofta fyror och sticker ofta upp mot 170 kg. Då blir ekipaget ganska tungt, och skjuter lätt över max dragvikt för obromsat släp osv. Samt blir ganska dyrt. Så valet föll till slut på E-tec 75, och det blev väldigt bra. Snabb upp i plan bra toppfart. Plus en del andra fördelar som låga servicekostnader, tre års serviceintervall, 5 års garanti osv.
  13. Frippe68

    Propeller

    Du skriver inget om vad det är för båt och vad den väger. Inte heller något om motorn och hur mycket den varvar. Då blir det svårt att vara specifik. Men det man kan säga på rak arm är att 45 hk på en 485 cm lång båt låter en aning undermotoriserat, speciellt om det är en fyrtaktare. Om du ändå får upp den i 28 gps-knop så får du nog vara nöjd, och har sannolikt en lämplig propeller. Om det inte är en väldigt lätt och lättdriven båt för sin längd.
  14. Fjärma publicerades i Svenska Akademins Ordbok redan 1924, så inte särskilt nytt http://www.saob.se/artikel/?unik=F_0663-0055.Xk2G
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy