Jump to content
Saturday 06 June 2020

Frippe68

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Frippe68 last won the day on October 28 2019

Frippe68 had the most liked content!

Community Reputation

25 Expert

About Frippe68

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. De som inte vet i vilken ände man håller en skruvmejsel kan kalla det vad dom vill, det förändrar inte verkligheten.
  2. Tack för bra svar. Det var ju inte helt tydligt vem som sa vad, och vad som var ”spådom” osv. Kanske kan du uppmana Trossen att göra en rättelse av de felaktiga uppgifterna?
  3. - Vikt: Honda 115: 214 kg Mercury Pro XS 115: 207 kg Evinrude e-Tec G2: 177 kg Tvåtaktaren har alltid bättre vrid och bättre acceleration, allt annat lika. Kolla lite youtube så ser du. Mercury har för övrigt lanserat en fyrtaktare som ska ha samma vrid och acceleration som en tvåtaktare. Samtidigt passade man på att sänka garantin till två år, Evinrude har fem år. Go figure... - Okänslig? Det får du nog utveckla - Vinterkonservering på en E-tec gör du själv med en knapptryckning innan du tar upp båten för säsongen. Annars är serviceintervallen tre år. En fyrtaktare måste som bekant servas varje år, plus kamremsbyten osv. - Se ovan Aja, detta var inte tänkt att bli en fyr- vs tvåtaktstråd, själv har jag en av varje och båda har sin plats, utan handlar om att när man är VD för Sweboat så ska man inte bidra till okunskap om det man representerar.
  4. Nej, du har nog rätt i att det är ovanligt på segelbåtar... Har du sett någon Ryds 510 Gti nån gång? Det är nämligen en av de vanligaste styrpulpetbåtarna du möter på sjön. Och under en väldig massa år så var Mercury Optimax 75 den vanligaste motorn på dessa. Och som du kanske gissat är det en direktinsprutad tvåtaktare, men det är det många som inte förstår. Tydligen inte ens Sweboats VD 😉 Evinrude som bara tillverkar tvåtaktare hade tydligen 7,8% av nyförsäljningen 2015: https://www.marketresearchfuture.com/statistical-reports/gasoline-powered-outboard-marine-engine-2176 Resonemanget är i alla fall märkligt och felaktigt. För att jämföra med bilsidan så blev det exempelvis förbjudet att sälja dieselbilar utan partikelfilter 2009. Men jag hör aldrig någon som säger att det är förbjudet med dieselbilar idag.
  5. Mycket märkligt resonemang. Så för att många inte har förstått att tekniken kring tvåtakt har gått framåt såpass att den är både snabbare/snålare/renare och lättare än motsvarande fyrtaktare, så ska vi inte låtsas om att Optimax och E-Tec faktiskt är tvåtaktare? Då anser i alla fall jag att man som VD för Sweboat bör upplysa om detta, snarare än att sprida felaktig information. Inte minst för sina medlemsföretags skulle, de som säljer dessa motorer känner förmodligen inte att Sweboat tillvaratar deras intressen. Sen nischprodukt, åtminstone här på västkusten sitter det en E-tec eller Optimax på var och varannan båt. Skulle vara intressant att se marknadsandelar på nyförsäljningen.
  6. Eller menar han att det borde bli? Vad säger Sweboats medlemsföretag som säljer E-Tec/Optimax om den inställningen?
  7. Jag vet inte om du läste villkoret jag länkade, men detta är alltså ett aktsamhetskrav för utombordare oavsett storlek. Så jag försökte inte bara, jag hade även rätt till skillnad från dig
  8. Länsförsäkringar håller inte med: ”Särskilda aktsamhetskrav Utombordsmotor som är monterad på båten – ska vara låst vid båten med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänt motorlås eller med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänd låsanordning, lägst stöldskyddsklass 3.” https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01649-villkor-bat.pdf
  9. Men vad uppskattar du värdet på båten till? Det vill säga värdet precis innan grundstötningen. Om reparationskostnaderna överstiger 50-60% av båtens värde så kommer de att lösa in den ändå. Vore ju lite tröttsamt att bärga båten, för att försäkringsbolaget ska kunna konstatera att den ska lösas in
  10. Du skriver att försäkringen täcker båten. Tänker du avstå från ersättningen eller hur är planen? För så fort du har fått ut pengarna från försäkringsbolaget så tillhör ju båten dom.
  11. Förstår inte riktigt den här tråden. Är inte en Draco 200 värd ca 25000 kr i fungerande skick? Och du känner att du måste färdigställa, leja bort arbete osv?
  12. Frippe68

    Letar båt

    Eller en modern direktinsprutad tvåtaktare, om prestanda, låg vikt och låga servicekostnader är viktigt
  13. Grön fluorescerande är det väl som gäller, om man vill ha motorn ifred...
  14. Ryds 550DC har mycket riktigt rekommenderad motorstyrka på 90 hk. Jag tycker tvärt om att 25 knop är en rimlig toppfart för 550 kg båt med en ~20 år (?) gammal 70 hk. Betänk då att båten förmodligen har en planingströskel kring 20 knop, så om ni planerar att vara många i båten så lär motorn få gå ganska hårt. https://www.sokbat.se/Modell/ryds/550-dc
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy