Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Frippe68

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Frippe68 senast vann den dag 28 Oktober 2019

Frippe68 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

40 Expert

Om Frippe68

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. För att det är meckigt med adapter. Min glappade dessutom. Har 13-polig på alla bilar också.
  2. Jag har trailat mycket med Tikin de senaste fem åren. Förmodligen över 100 sjösättningar/upptagningar. Enkel att dra upp på med rejäl vagga, utan att behöva backa ner naven i vattnet. Vagga och rullar styr båten bra och jag har aldrig lyckats få båten snett eller liknande utan det är bara att vinscha på. Skönt att slippa mecka med ljusramper också. Jag fick dock byta från 7- till 13-polig kontakt men det var snabbt gjort. Så jag har bara positivt att säga.
  3. Jag har en E-tec 75 som jag köpte ny 2018. Den har skött sig perfekt i fem säsonger och prestandamässigt är den ganska överlägsen motsvarande fyrtaktare. Möjligtvis att Mercurys XS-serie kan mäta sig med accelerationen men jag vet inte. Eftersom det är service var tredje år så har jag hittills lagt ca 5000 kronor på underhåll. Detta på ca 200 gångtimmar. Vinterkonserverar gör man som sagt själv. Jag gissar att en motsvarande fyrtaktare hade hade kostat uppemot 30000 i servicekostnad under samma period. Yamaha har till och med två service första året tror jag 🤑 När Evinrude sen släppte G2 med fem år/300h serviceintervall blev det väl droppen för återförsäljarna. Det sägs också vara ett av skälen till att Evinrude (BRP) hade svårt att knyta återförsäljare till sig. Har du varv vill du såklart ha in kundens motor varje år Evinrude led lite av dåligt rykte från tiden innan E-tec, det som kallades ficht och inte var nåt vidare. Sen finns ju mycket av tekniken kvar i BRP:s vatten- och snöskotrar samt nån ny utombordarlösning. BRP finns ju kvar och behöver vårda sitt varumärke, så jag tror inte att det blir problem med reservdelar. Så sammanfattningsvis så är jag nöjd och tycker att det var synd att BRP la ner utombordarna.
  4. Ja vet flera som inte heller gillar båttypen. Det kallas tydligen prestationsångest 😉
  5. Jag undrar också. Blir det nån rea eller kommer folk behålla sina båtar? Kommer köpare och säljare att mötas, som det så fint heter?
  6. Fyrtaktaren kommer att upplevas mycket tröttare. Om du inte har väldigt goda marginaler i både acceleration och fart så skulle jag avråda. Risken är annars att nya motorn får gå på fullgas mest hela tiden.
  7. Det ser ut som att hela dyvikan är monterad åt fel håll. Den där flänsen ska nog gå in i akterspegelns hål. kolla här: https://www.marinshopen.se/Product/Dyvika-mässing-533287
  8. 5000 AC är väl från runt 1990 och då avsedd för dåtidens 50 hk tvåtaktare. En 60 hk fyrtaktare väger säkert 30 kg mer och bidrar nog till det du beskriver.
  9. Följer flera amerikanska forum där det diskuteras snabba utombordare, och där pratas det konstant om hur trötta och sega Hondas motorer är. Vet inte om det ligger något i det eller om Honda bara har blivit en hackhöna där. Men jag ser sällan Honda på mer prestandaorienterade båtar.
  10. Marknaden har ju svängt tydligt mot utombordare de senaste åren, och även större båtar utrustas med utombordare. Många av fördelarna med inombordare har listats, här kommer en viktig fördel med utombordare. I många fall vinner en utombordare vad gäller prestanda. Skälen är flera, bland annat bättre viktdistribution, en 90-gradersvinkel mindre än med drev. Men framför allt är det nog gångläget/trimvinkeln som gör skillnad. Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. Tittar man på moderna DC upp till 10 meter så ser man att utombordsversionerna klarar sig med rejält mycket mindre effekt för samma fart. Om båten ens finns i inombordsversion, vill säga. Ofta kan det handla om 30% mer effektbehov för inombordare för samma prestanda.
  11. Tack @Kolven Det talar ju för att numret är stansat någonstans även på min trailer och inte bara dekalen. Men nu har jag letat ordentligt och numret är mycket väl dolt i så fall! Jag lyckades hitta en mailadress till Tiki så nu har jag mailat dit och frågat.
  12. Tack för svar. För att förtydliga min fråga så har jag alltså inte problem att ta reda på trailerns chassinummer, det finns ju som sagt både på regskylten och regbeviset. Frågan är väl snarare om någon här vet om Tiki stansar in chassinumret på något väl dolt ställe på trailern, eller om det bara finns på klistermärket som i mitt fall är skadat.
  13. Jag ha en reggad Tiki båttrailer från 2018. Chassinumret står på en dekal ungefär under vinschtornet, men den är skadad så att chassinumret inte kan utläsas. Jag gissar att detta kan ge mig problem vid besiktningen? Läser hos Transportstyrelsen att chassinumret ska vara stansat och vara svårt att ta bort, så det måste väl finnas på fler ställen? Problemet är att jag inte hittar numret nån annanstans. Eller kan det vara så att en dekal är det enda stället? Jag hittar inga kontaktuppgifter alls på tiki.se så jag börjar med att fråga här.
  14. Jag tycker att det låter helt orimligt. Det blir ju rena lottovinsten att bli av med sin 10-15 år gamla motor. Såhär står det i deras villkor: ”2. I händelse av delförlust ersätts kostnader nödvändiga för återställande utan reduktion för ålder eller slitage, skadade delar ersätts upp till nyvärde när så är nödvändigt” Jag gissar att det är de sista orden som är de intressanta. Om de kan hitta en liknande en begagnad motor så är ju inte ersättning upp till nyvärde nödvändigt.
  15. Får man en fabriksny motor om man blir av med sin 15 år gamla?
×
×
  • Skapa nytt...