Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Ornvik63

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ornvik63

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej det kan jag inte påstå, den vilar på kölen , så det är ingen press på sidorna. Någon större törn har den ej fått.
  2. Jag avfärdar definitivt inga tips. När jag skrev " Är gjort " menade jag att jag kollat trimfenan, och konstaterade att den ej var uppfrätt eller att det var andra skador på den. Ska ta upp båten nu i oktober, och se vad som kan göras . ska även justera fenan.
  3. Tack för alla tips. Trodde någon hade haft samma problem, hade ju varit bra, för man undrar ju vad det är som gör att den lutar.
  4. Ska absolut kolla trimfenan när jag snart ska ta upp båten. Trimplan finns ej.
  5. Då jag köpt båten ny med en 100 hk Mercury utombordare, och aldrig efter 18 år som jag haft den nu, har detta problemet uppstått. Så jag tror inte att det har med motorn att göra. Funderar på att sätta en liten inspektionslucka på durken så jag kan fotografera om det finns några skott i kölsvinet där vatten samlas, verkar kanske långsökt.
  6. När båten kommer upp i över sjutton knop lutar den markant åt babord. Sjösatte i april, detta började i juni. Kan ej se någon lutning när jag står på bryggan och kollar. Enda stället där jag kan kolla om vatten har kommit in i båten är i aktern, där det är vått, kan ej se i kölsvinet om det är är vatten där. Har en vattensump på babord sida som alltid är fylld med vatten, men så har det alltid varit. Har haft båten sedan ny (sjutton år), detta problemet har kommit i år. Om det läcker genom någon bottengenomföring , så förstår jag ej varför den lutar just till babord. Örnvik 630 Pilothouse.
  7. Ornvik63

    Ekolod.

    Hej. Har ett Garmin 72sv med GT52HW-TM GIVARE. Problemet är att den tappar botten läget när jag kör fortare än 8 knop, hade mycket snäckor som jag skrapat bort på givaren, tror inte att det hade någon betydelse. Har kollat inkommande stöpslar, samt sprayat med elspray. Har alltid sedan 8 år fungerat felfritt. Kan något på detta eminenta forum hjälpa mig.
  8. Hej. Någon som vet var på utombordaren man placerar en Vessel Viewer. Har en Mercury 100 hk 4 taktare. Vet ej hur mycket värme den tål. Får ej fram någon information från innehållet i paketet där den låg.
  9. Det var som jag befarade.Först, mitt kunnande när det gäller motorer är inte dåligt men begränsat. körde till JF marina för att kolla hur det hade gått med motorn, då jag såg att båten stod utanför deras hall. Frågade en mekaniker hur det hade gått han sade att det var dåligt värde på en cylinder sade någonting med 2,5 jag tog inte "in"det blev lite chockad, verkstadschefen satt i möte men skulle ringa mig, har ej ringt efter två dagar.Ponera att de anser att repkostnaden överstiger värdet av motorn. Den är 13 år gammal. Är försäkrad hos Svedea och har XXL dvs en motorförsäkring, som när man tecknar försäkringen får ej motorn vara äldre än 10 år men någon övre gräns finns tydligen inte,ringde dem samma dag jag lämnade in båten. Verkade ganska jobbig som jag talade med, pratade hur viktigt det va med service, men jag litar på mig själv både när det gäller impellerbyte,termostat och övrig service Jag kan väl säga att jag har varit (i mitt tycke) extremt noga med servicen som jag självgjort i i alla år, har för övrigt förvarat båten i en båthall i nio år (dyrt). Hoppas jag får ett bra bemötande hos Svedea när jag får ett kostnadsförslag,som kanske kommer att överstiga motorns värde. Fiske är mitt liv, är 82år och är ute i sundet och fiskar varje vecka. Lite jobbigt nu.
  10. Tack för alla svar. Båten finns nu hos JF Marina i Limhamn. (Jag fyllde filtret med bensin innan jag monterade det).
  11. Men mina farhågor är när jag ett flertal gånger försökte starta motorn så har det gått torrt i cylindrarna på grund av bensinen som jag då inte visste läckte ut, och att de har skurit.
×
×
  • Skapa nytt...