Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-11 på alla områden

  1. 4 poäng
    Man kan ju också ställa sig frågan om det är motiverat att äga och drifta en båt som kräver att man tankar fuldiesel?
  2. 2 poäng
    Som nämnts är kylning av drevet en faktor. För oss som kör året runt, och således en del i is, gör den korta höjdskillnaden mellan botten- och drevintag mycket stor skillnad för hur snabbt intaget (först och främst filtret) sätter igen. På snabba båtar kan det vara lurigt att få intaget på rätt ställe. Drevet garanterar (nåja) att det finns god tillgång till vatten.
  3. 2 poäng
    Med bara lite tur sitter navet mest i härdat gammalt axelfett. Då kan värme göra det mjukt igen. Jag hade testat det innan jag gett mig på med det verktyg som kan skada axeln. /B
  4. 1 poäng
    Ditt ankarspel har kabelar som kan mata både lina o kätting. Kätting fastnar inte vid utmatning på det sätt som din lina gör. En lösning på utmatningsproblemet: Kapa kausen, vänd linan, splitsa fast en rostfri kättingstump (1,5 - 2 meter) slutligen fästs skruven på ankarsvirveln rakt igenom kättingen (välj kättingdimension där skruven kan stoppas igenom länken). Kättingen + ankare (som fallit förbi blocket på ankardäverten) bör dra ut linan enklare än när det är lina hela vägen. Dessutom slipper du problemet med att linan (o kausen) fastnar o slits mellan skruvarna på ankardäverten.
  5. 1 poäng
    Det finns ingen som helst anledning att kunna nå en hamnvärd långt utifrån. VHF kontakt sker ganska nära, ett par mil och för det duger en handjagare mer än väl. Fördelen med VHFen är att man inte behöver leta upp telefonnummer, ringa om därför att det är upptaget. Dessutom blir samtalen kort, inte alls samma babblande som på telefon. Det är så det fungerar i andra länder och det fungerar bra. En fransman jag pratade med undrade vad det var för uland som inte hade hade en harbour master. En hamn med över 900 båtplatser.
  6. 1 poäng
    Håller inte med dig alls. Men det verkar som jag är "the odd one out" i svenska vatten. Telefonen förutsätter att du vet telefonnumret. Namnet på hamnen har du i sjökortet och hur du ropar upp dem via VHF om sådan finnes lär man sig i och med SRC certet. Klar fördel VHF. Inte alls orimligt med VHF i varje gästhamn. Titta hur utbrett det är kring de brittiska öarna, medelhavet och så vidare. Vissa marinor har till och med vakt på flera kanaler för olika typer av trafik och då snackar jag inte VTS. Jättebra med IP-klassad telefon på havet, absolut. Min telefon som har någon IP-klassning var inne på reparation för fuktskada så allt kan hända. Bra exempel från den här seglande fransmannen som anlöper mängder med marinor. Alla ropar han upp på VHF och får BRA service. Kan inte för mitt liv förstå hur man inte kan tycka att detta är något som borde ingå i hamnavgiften vi så glatt betalar i obemannade automater längs våra kuster.
  7. 1 poäng
    Nej ingen iPad för mig. Jag var förresten tvungen att göra en sökning på nätet för att få fram vad ordet iPad betyder. Dels litar jag inte på elektronik i saltfuktig miljö och dels är jag extremt dålig på allt som gäller elektroniska apparater. Kan till exempel inte byta kanal på TVn själv. Gammaldags kustnavigation med kompass och sjökort och pejlskiva är betydligt enklare. Jag gick på en navigationskurs för 10 år sedan och nästan allt var enkelt och självklart och det mesta sitter kvar i huvudet även om jag inte har använt kunskaperna i brist på sjöduglig båt. Gamla båten min hade ju blivit rutten. Det kan bli svårt att få upp kompassen högre än 20-30 cm över högsta punkten på motorn. Kan man skruva fast järnbitar inne i nakterhuset för att motverka deviationen om den blir stor i någon riktning?
  8. 1 poäng
    Annars borde man kunnna använda telefonen. Den ringer ju så den behöver man inte passa.
  9. 1 poäng
    Jo, men det var ju precis det jag skrev....
  10. 1 poäng
    Du kunde ha gjort som jag blev föreslagen här när det låg en motorbåt fast förtöjd vid suganläggningen vid Stavsnäs. Lägg till jämsides med den förtöjda båten och dra slangen över densamma och sug. Och hoppas att slangen läcker av bara den! Eller åtminstone droppa ordentligt på den förtöjda båten på väg tillbaka med slangen. Bra att du startar en 2019-tråd om detta. Sugen i Nynäs fungerade för någon vecka sen. Som vanligt slutar den suga när den just kommit igång så man måste vara två där den ena håller in knappen. Men det gick långsamt. Typ en kvart för en halvfull tank, dvs ca 50 liter. Inte undra på att ...
  11. 1 poäng
    Nu måste man ju inte gå på med acetylenen man kan komma långt med en värmepistol, tar lite tid dock. Härdat fett smälter lättare än packboxar. Sne kan det ju gått så långt att det börjar ärga i splinesen då kan det bli värre. Metoden att göra spår längs med och sen spräcka hylsan fungerar den också, jag vet jag har gjort det, men det var lite nervöst. Numer äger jag en multisåg, den hade jag använt för att komma in längst in mot brickan om det måste spräckas något. /B
  12. 1 poäng
    7-8 tusen enligt hemsidan. Frågan är ju hur bra det funkar. Känns lite risky om båten åker framåt eller bakåt, då lär du allt tippa..
  13. 1 poäng
    Ingen risk med min metod. Den lilla värmen som utvecklas vid slipning av spår, leds inte från hylsa till axel. Känn efter, är du orolig, så kyler du med en våt trasa. Gör inget om det kommer vatten i det slipade spåret under arbetets gång.
  14. 1 poäng
    Nja. Det har varken med normalisering, politisk tillhörighet eller avundsjuka att göra. Vem som helst kan med lite kreativitet undvika att betala skatt på ett eller annat sätt.   Men vi lämnar ämnet. Jag kan bli lite provocerad ibland när det gäller skatter och jag inser att det var en dum idé att moralisera här på forumet.
  15. 1 poäng
    Försiktigt med värmen så du inte smälter packboxar med läkage som följd.
  16. 1 poäng
    När jag i ett annat sammanhang gjorde nåt liknande, använde jag till största delen en vinkelslip, med tunn slipskiva, väl använd, med liten diameter längre in. Principen var att göra ett djupt spår utan att slipa igenom. Hur vet jag hur djupt det går att slipa? Jag tog det försiktigt och kolla noga många gånger efter en blånad längst ned i slipdiket. Då är man strax igenom. Du kommer inte att kunna slipa längst in, men det behövs inte. Då är det dags för moment två. Leta rätt på en huggmejsel, som ska vara såpass trubbig att eggen inte bottnar i spåret. Alltså inte vasslipad, mer än att den nätt o jämt går in i spåret. Palla upp, eller håll axeln mot något tungt, kraftigt järn, skruvstäd eller nåt, som mothåll. Viktigt att det blir tvärs huggmejsel och att du använder tungt mothåll, annars kan växelhuset av aluminiumlegering eller lager skadas. Slipspåret ska vara uppåt. Alltså även om motorn ligger ned. Klipp till ordentligt på huggmejsel med en yxa eller mindre järnslägga. Ett slag räcker. Flytta innåt efter spåret några centimeter och upprepa. Den sista delen av metall i botten på spåret, som färgades blå p g a värme spricker, och hylsan lossnar. Om inte, slipar du ett spår till på andra sidan av hylsan. Upprepar förloppet. Garanterat att det lossnar. Använt detta flera gånger. Senast för att lossa yttre styrled, från inre styrled, utan att slipa i inre styrleds gängor... Rostat fast helt stumt!
  17. 1 poäng
    Tänkte? Eftersom kajen nyttjas för allmän förtöjning så har sugen ändå bara dekorativ funktion. Mer seriöst så är bilden en utmärkt illustration av den allt vanligare attityden att inte bry sig om något så länge det inte drabbar en själv.
  18. 1 poäng
    Vad mysigt det ser ut, septitankssug 2 meter från fikaborden. Hur tänkte man ?
  19. 1 poäng
    Yepp, med ett litet hål på kortsidorna.
  20. 1 poäng
    Nej det ska vara stängt på kortsidorna men packningen passade inte till mina limpor/knän. Man ser tydlig avtrycket från vänstra sidans kylkanal ingen packning kvar mot avgaskanalen Men i ditt fall som har förhöjningsblock ska packningen som sitter mellan limpa och block vara öppen i kortändarna medans mellan block och knä vara stängd i kortändarna.
  21. 1 poäng
    Och där trillade den svenska avunden in, va sosse alla ska ha det lika dåligt, ingen får göra något som avviker från mängden...….
  22. 1 poäng
    Det är längs med axeln du skall klyva röret. Inte kapa.
  23. 1 poäng
    Eller kanske en Dremel med kapskiva så kommer du åt hela vägen in och kommer inte heller kapa axeln av misstag.
  24. 1 poäng
    Det någon reagerade på var nog inte din inställning till att stanna ombord, jag har samma inställning, men det kan alltid dyka upp omständigheter som förändrar det. Du värderade en annan seglares beslut när du inte var på plats och hade all info. I en överlevnadssituation är man inte samma stabila gubbe som hemma i soffan. För några år sedan lämnade en väldigt erfaren besättning en flytande Swahn på Atlanten. Varför? Jo, efter 2 (Två!) helvarv med båten uppochner så tappade de livflotten. När det då dök upp ett lastfartyg inom räckhåll var det ett moget beslut att överge båten, hade de inte gjort det och fått ett haveri hade de saknat livbåt.
  25. 1 poäng
    Båten är nu sjösatt och prövad i sjön.. kändes bra tills vi kom in i hamn och upptäckte olja över hela drevet. Allt jag såg va hur motorn skulle ut igen ihop med drevet.. som tur va så va det bara åtdragning av locket på toppen som behövdes..
  26. 1 poäng
    Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller
  27. 1 poäng
    Oförbränt bränsle i avgaserna har alltid gamla 2-takts förgasarmotorer...så mycket som 20-30% av den totala förbrukningen. Så det lilla spill av bränsle som ditt haveri lett till är bara en bråkdel av vad en frisk gammal 2-taktare spyr ut under sin livstid. Men som sagt, byt bränsleslang, skulle inte det lösa problemet, plocka ner förgasaren.
  28. 1 poäng
    Jag tycker att man ska vara extremt försiktig när man uttalar sig om andras agerande i hårt väder. Du har ingen aning om hur du hade agerat. Du var inte där!
  29. 1 poäng
    Har fler filmer men här kommer den första. Är lite småjusteringar kvar med ex backa skruvar på gasarna ½varv,sedan visar varvräknaren för lite,och får inget utslag på mätaren till vattentryck. Sedan grubblar jag på om motorn sitter lite för högt då jag skulle vilja trimma ut lite mer. Iofrs är silvern ganska framtung och motorn är ju inte jättestor. Men var och nosade på 40knop gps vilket jag är nöjd med Jaja här är filmen med farsgubben som linslus och ett skakigt stativ,lite roligt att det blev folkförsamlig runt båten på varvet. https://www.youtube.com/watch?v=oz8Q_HNirrI
  30. 1 poäng
    Hej, kom du underfund med var vattnet kommer in i båten? Vi har precis köpt en båt årsmod 2009, endast kört hem den ca 80 distans i regn och höga vågor. Idag tvättade jag ur båten och märkte att det fanns vatten på exakt samma ställe, skålen på babords sida, men endast några deciliter. I en plastbytta i babords stuvfack fanns det också vatten, säkert en liter. Under den en lite pöl med vatten. Allt annat är torrt. Vet någon hur vattnet kommer in? Kan tänka med kapellgaraget baktill, men fram? Hoppas på svar, det känns lite olustigt med en nyinköpt båt som läcker, uppifrån...
  31. 1 poäng
    Troligen ett grovfilter för dieseloljan. Sen brukar det finnas ett finfilter innan insprutningspumpen. Grovfiltret/förfiltret brukar vara kombinerat med vattenfilter (dränering av vatten). Vattnet bör dräneras någon gång om året. Du märker rätt snart om du har något vatten i dieseln eller om det alltid är bara diesel o anpassar kontrollen efter det. Är det ofta mycket vatten så bör tanken rensas o anledningen till vattnet felsökas (ofta dålig/ingen packning på tanklocket). Filterna byter jag inte förrän det behövs (men har alltid extrafilter i båten för när det behövs). Jag kör motorn på fullvarv en stund då-och-då. Om motorn går bra på fullvarv så får den tillräckligt med diesel o då är det inga problem med filterna. Ett filter sätts igen mer-o-mer med tiden. Ju mer igensatt det blir desto bättre renar det - tills motorn inte får tillräckligt med diesel längre, då är det dags att byta. Men varför byta i förtid?
  32. 0 poäng
    Fuldiesel? Man vill ju inte betala för mycket.
  33. 0 poäng
    Uppdatering! Dieseln kostar idag 11 juni 19.49(!) hos Vänersborgs Marina. Att t ex. jämföras med att vi tankade på sjömacken i Bengtsfors i går för 15.49. Fyra kronor dyrare, finns inget som motiverar detta!
  34. 0 poäng
    Ang. vindruta så var det vanligt på dessa båtar från sent 60-tal till tidigt 70-tal med en välvd plastglasruta. Med åren blir den gul, ful och skör. Skickar med en bild på sonens båtprojekt (Uttern 435 Favorit) där vi ersatt den gamla välvda plastrutan med en ram av aluminiumlister för plywoodlådor samt plastglas från Biltema. Kostade inte mycket. Limmat (Sika) och skruvat fast, och gjorde också att båten inte såg så "gammal" ut.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...