Jump to content
Tuesday 04 August 2020

firefish

Medlemmar
  • Content Count

    1,024
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

firefish last won the day on August 18 2019

firefish had the most liked content!

Community Reputation

238 Expert

1 Follower

About firefish

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När du säger att du mätt högtrycket, innebär det då att du använt en separat manometer eller har du "bara" läst av systemtrycket baserat på vad givaren säger?
  2. Låter som ett läckage mellan kompressorn och insuget. Kolla att allt sitter ihop som det ska.
  3. Om nivån i tråget ökar kan vi ju rimligen anta att motorn får bränsle (om det inte är vatten som fyller på men det får vi ju hoppas att det inte är). Jag tänker alltså att felet sitter på tändningssidan. En busenkel feleliminering: Ta ut ett stift och se om det är blött av soppa. Om så ta ut alla stift och blås dem rena. Sedan i med den och ge motorn en skaplig dos startgas. Tänder den då har du i en hast konstaterat att det inte är fel på gnisteriet, om inte kan du fortsätta fokusera på bränslesidan. Visst kan spridare hänga sig men att alla åtta skulle göra det samtidigt är ytterst osannolikt. Och om bara en eller ett par gör det skulle motorn inte bara tvärdö utan bara gå sämre.
  4. Någon som vet om dessa ska droppa under gång för kylning?
  5. Klassiskt fel på dessa är tomgångsventilen, den heter IAC på mercruiserspeak. Larmar den med ett långt pip typ varannan minut?
  6. De små är Selvas egna dvs inte Yamaha. (Jag har en ny 115 XSR, en 60 från 2008 och en 5 från 2019 så lite Selva-tönt.) Den lilla är lite udda med 4-takt smord med 2-taktsolja samt en design som ser ut som en brödrost. Men den pinnar på bra och är härligt okomplicerad.
  7. Lite messerschmidtvarning men KAD44 fanns aldrig med DPH. DPH lanserades med D4/D6, KAD44 hade DP-E som typ är ett 290. Om du vill ha en staketmotor, dvs 40/41/osv, ska du helst undvika 44 och 300 då de både är hårt trimmade och plågas av gammal el som man som hemmafixare i regel inte förstår sig på (och sen är det det där med delar som inte finns längre). Angående 41 vs D4 är skillnaden enorm (talar av egen erfarenhet). Kombinationen D4/DPH har en helt annat driv och klipp än 41/DP-E. Baksidan är som nämnts en hårdare gång samt en jäkla massa el och fina finesser som är roliga när de fungerar men driver en till vansinne om/när de strular. DPH är bra drev, särskilt de senare versionerna. Sedan lever ju ett drev bakom en diesel på 400 hästar lite tuffare än ett drev bakom en fjös på 130. Men oavsett vilket en milsvid kvalitetsskillnad jämfört med Mercruiser som om inte annat korroderar som det inte fanns en morgondag. Om du är inne på något annat än en ganska ny motor (8-10 år) skulle jag satsa på en så stor och så analog maskin som möjligt. Och hellre en stor än två små. Sedan finns det inga garantier. Min 41:a small vid 3200 timmar trots att jag skött den som en baby från att jag köpte båten vid 800 timmar. Andra och rejält misskötta 41:or har över 10000 timmar på räkneverken och snurrar på utan problem.
  8. Sea Star gör överlag fina produkter så utan att veta något om deras gasreglage torde de hålla minst samma nivå som VP. Det bästa är ju annars att klämma och känna.
  9. Med pengar som inte redovisas menar ovan jag SOS Alarm samt Rakel. Jag har hört andra exempel också men inget jag kan plocka fram ur huvudet. Men jag vet iaf vad en SSRS-station betalar i arrende och man kan väl säga som så att mina kostnader för kajplatser är något högre. Återigen inget problem när det gäller sjöräddning men visst tusan svider det litet när samma organisation konkurrerar om kunderna. Vad som är en lång bogsering är ju relativt och steget från att vara en för verksamheten viktig person man vill behandla extra väl till att det skulle handla om bestickning är knappast något som lär gå att styrka i någon form av dokumentation. Man bör nog ha suttit i samma bastu. För att förtydliga så vet jag inget, jag har bara hört från inblandade att det förekommit kommunikation uppifrån om att en viss medlem ska premieras i ett visst ärende. Men vidare diskussion lämpar sig bättre i en annan tråd.
  10. Detta kan möjligen förtjäna en egen tråd men vi kan väl göra ett kort instick i denna. Förutom sjöräddning bedriver SSRS assistansverksamhet (som bogseringar) men även bärgningar och annat som annars skulle utföras av småföretagare i skärgården. Sin assistansverksamhet kallar SSRS för förebyggande sjöräddning men oavsett benämning är det en kommersiell verksamhet – du betalar medlemskap och får tjänsten tillbaka – och torde således inte uppfylla kraven för en ideell verksamhet (eller 90-konto som SSRS har). Utöver detta har Sweden Rescue för vana att skicka båtägare till SSRS trots att de inte är medlemmar och trots att det inte handlar om sjöräddning. Detta har jag själv hört flera gånger på 74 men oftast sker det via Rakel så vi vanliga dödliga inte kan höra (ytterligare en tydlig konkurrensfördel som de inte betalar för). Jag har alltså själv hört Sweden Rescue säga att en båtägare inte är medlem men att de "väl kan teckna medlemsskap på plats". Vidare administrerade SOS Alarm (som ägs/finansieras av det allmänna) fram till och med 2017 alla samtal till SSRS (inklusive rena medlemssamtal om "förebyggande sjöräddning"). Hur det ser ut nu har jag inte koll på men på SSRS hemsida finns en luddig text om att man tillsammans med SOS Alarm kommit fram till att man ska avvakta myndighetsbeslut. Sjöräddningsdelen som SSRS bedriver är jättebra. Att de gör annat och konkurrerar ut skärgårdens småföretagare är det inte (en utmärkt jämförelse är om ambulans och brandkår skulle börja bogsera bilar framför näsan på bilbärgningsföretagen). Jag har flera vänner som tidigare varit aktiva i SSRS men som hoppat av just för att de, när de är i SSRS-tjänst, förväntas konkurrera med sig själva. Det där med bestickning och mutor får du stå för själv, det är enbart dina ord och inte mina. Men om du vill och kan så kan du ju roa dig med att kolla gamla AIS-spår och fundera över vilka båtar SSRS bogserat som allra längst. Det är åtminstone en teoretisk möjlighet att vissa båtägare skulle kunna åtnjuta en högre nivå av förebyggande sjöräddning än andra (och man kan ju samtidigt fundera på hur tillgänglig en SSRS-resurs är vid ett skarpt läge om den är upptagen med en tiotimmarsbogsering).
  11. Vänder mig mot detta påstående då inget är gratis och det finns en hel del pengar som flyter från det offentliga till frivilligorganisationen som dels inte redovisas öht samt gör det möjligt för denna organisation att konkurrera med näringsidkare på väldigt olika villkor (det är ju inte bara sjöräddning de sysslar med). De frivilligas ersättning är på pinsamt låg nivå vilket ytterligare snedvrider konkurrensen (i och med låga kostnader) samtidigt som de i ledande positioner inom organisationen erhåller tämligen frikostiga ersättningar.
  12. Om tätningen kastar (rör sig i sidled) beror det inte automatiskt på linjeringen utan på att axeln är krokig eller inte sitter centrerad mot flänsen på backslaget. Lite kast är vanligt och inget att oroa sig för.
  13. Det behövs ingen sjötid för upp till 20 brutto, oavsett passagerare eller inte. Bara klass 8 examen. Efter 36 månader sjötid på fartyg upp till 20 brutto kan du få ut en begränsad behörighet klass 8 som gäller upp till 40 brutto. För att bli behörig befälhavare på över 40 brutto måste man ha sjötid på över 20 brutto.
  14. firefish

    Bussystem el

    Av de jag känner som har empirbus har exakt 100 procent av dem problem av varierande grad. Enligt mig ska elsystem på sjön var så enkla som möjligt, dvs en matning och återledare per förbrukare samt med säkring så nära matningsplinten som möjligt. Detta för att det ska vara jävligt enkelt och snabbt att felsöka samt åtgärda för när det gäller el och båtar kan man bara vara säker på två saker – det kommer att bli problem och dessa problem kommer att uppstå vid sämsta tänkbara tillfälle. All min navigation slocknade häromdagen, givetvis när det blåste över 30 sekundmeter i byarna, när en dc/dc-omvandlare pajade på grund av vatten från en oväntat (och nytt) håll. Men tack vare att jag har ett enkelt uppbyggt system kunde jag lokalisera felet samt göra en bypass på cirka 5 minuter. Ju enklare desto bättre, fråga vem som helst som seglar för sitt bröd och de kommer att hålla med.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy