Jump to content
Friday 20 September 2019

firefish

Medlemmar
  • Content Count

    973
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

firefish last won the day on August 18

firefish had the most liked content!

Community Reputation

214 Expert

1 Follower

About firefish

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Saker och ting har klarnat en smula, båten i fråga är en Weedo Rescue (jag har talat med kontruktören). Totalt mäter den 7,75 x 2,15 meter inklusive tuberna och skrovet 5,10 x 1,67. (Måtten är cirka.) Jag har också inhandlat en motor som jag tror borde bli minst lagom. Med 80 hästar fyrtakt gjorde den typ 30 knop, nu blir det 250 häst tvåtakt så några knop till borde det bli.
  2. Om man följer din metod, som jag inte generellt sett avråder ifrån, måste man vara yttersta noga med att fylla från ett absolut rent kärl eftersom man häller på den rena sidan av filtret dvs eventuell skit som åker med kommer att hamna i högtryckspumpen. Vid minsta tveksamhet är det bättre att lufta.
  3. När Georg ger upp på en tråd vet man att den sannolikt är dödare än dödast.
  4. Nope, inte på dig alls utan bara på känslan i många inlägg. Folk som råkar ut för saker på sjön har inte sällan en ganska grumlig uppfattning av vad som hänt, vad som händer och hur allvarlig (eller inte) en situation är. Jag har varit med om båtar "som ligger i marvatten och sjunker när som helst!!!" där det bara är några liter regnvatten i kölsvinet. Samt det omvända när det klämkäckt pladdras om ditten och datten fast båten tar in 100 liter vatten i minuten. Somliga förminskar, andra förstorar, en del är rationella och de flesta mer eller mindre överstressade och i varierande grad av prestandasänkande panik eller chock (även om det kan handla om att deras båt sjunkit vid bryggan för en vecka sedan när de var på charter – sjunkande båtar är ganska traumatiska och det är väl därför nästan de flesta fascineras oerhört av vrak). Det är ovanligt att jag stöter på båtägare eller besättning som har samma syn som jag på och i en situation (men därmed inte sagt att min bild är den rätta).
  5. Eller så var det inte bränslestopp utan ett stopp orsakat av vatten i maskinrummet. Många här insinuerar försäkringsbedrägeri. Vem sänker sin båt med flit för att sedan bada i en timme? Ett klart osäkert upplägg.
  6. Jag kan inte citera någon lagtext, bara redogöra för min erfarenheter. Uppsåt torde ha en avgörande betydelse. Det är exempelvis inte ett miljöbrott att gå på grund och som en följd spilla ut säg 100 liter diesel (vid vårdslöshet, fylla eller liknande kan det vara annorlunda). Däremot är det ju det om man med flit tömmer samma mängd i havet. På samma sätt är det inte olagligt att båten sjunker efter att man gått på, det innebär dock inte att man kan sänka sin båt hur som helst. Jag tror att myndigheterna är försiktiga med att slå ned för hårt på på enskilda båtägare i fall som är allt annat än klara som korvspad eftersom man inte vill att folk ska sluta anmäla vad som hänt (olyckor exempelvis). Om det per automatik blev ett miljöbrott och man var tvungen att bekosta bärgningen av en båt som sjunkit tänker jag mig att många skulle dra sig för att ringa exempelvis KBV. När vi bärgar kör vi en tydlig linje mot myndigheterna. Det händer att någon nitisk KBV-tjänsteman börjar gaffla om spill och liknande när vi pumpar ur en sjunkbåt (eller sjunkande båt) men då talar vi bara om att vi avbryter bärgningen omedelbart (och vad är värst, att lite skit kommer ut i vattnet eller att allt gör det när båten sjunker? Och ja, vi lägger länsar med de tar inte allt). Då brukar tonläget ändras väldigt snabbt.
  7. Försäkringstagaren äskar ersättning av försäkringsbolaget som, förhoppningsvis i dialog med försäkringstagaren, beslutar om båten ska bärgas och repareras eller ersättas. När skadan är reglerad är vraket försäkringsbolagets egendom och ansvar. Då kan det ändå bli aktuellt med bärgning om båten ligger i vägen eller av miljöskäl (knappast troligt i detta fall då miljöpåverkan i samband med bärgning sannolikt är större än att låta den ligga). Men är den i vägen eller om det finns miljöskäl är det ägaren som får ta smällen. Finns ingen ägare är det det allmänna som tar kostnaden, det är därför många sjunkbåtar just bytt ägare precis innan den sjönk (och tänk att den nya ägaren förmodligen hade ett falskleg för denne går tydligen aldrig att finna, så det kan bli...). Det finns också andra skäl till att en båt bärgas. Exemplevis kan Haverikommissionen begära det om det behövs för deras utredning. Mig veterligt behöver dock inte ägaren bekosta detta utan det gör havkom (så har det varit i de fall jag varit inblandad).
  8. Jag har bärgat ganska många båtar (jobbar som bland annat dykare) och har kolleger som har bärgat närmare 1500 båtar. Så lyssna nu. 40 meter är djupt. För att få någon som helst meningsfull arbetstid på botten är det blandgas med helium som gäller och det är dyrt och därtill ganska komplicerat (gissningsvis skulle gasen till din bärgning gå på ungefär de 3000 du säger att dykarkompisen vill ha). Att försöka sig på en sådan här bärgning utan erfarenhet och utrustning är att be om problem och ni har inga som helst marginaler och det finns ingen som kan hjälpa er om det går åt helvete – i princip är det så att vad som än händer på 40 meter och med vanlig luft i tuberna är snudd på lika med döden. Jag är rätt säker på att försäkringsbolaget ger dig full ersättning för båten och låter dig få behålla den om du ber om det. Men om du får behålla båten är det du som är ägare och du är skyldig att ta hand om vraket om något skulle hända. Nu är det inte så sannolikt med tanke på att den är liten och ligger djupt men ha det i åtanke. Nu vet jag inte var du håller till men hade det varit i Stockholm så hade en sådan här bärgning kostat dig mellan 35000 och 50000 om det inte var några konstigheter. Då handlar det om en bärgning utförd av ett erfaret team och by the numbers. Fundera på steget från 3000 till i bästa fall 35000 och vad du eventuellt får för pengarna och om du vil utsätta en kompis för riskerna det innebär. (Kan tillägga att en 1000-kilos lyftsäck från Ursuit kostar runt 3000 kronor och för detta vill du ha fyra samt lyftband – rätt dyra prylar således.) Båten nedan bärgade vi förra fredagen, hon brann och sjönk vid bryggan på 7 meters djup. Det tog runt 8 timmar innan hon låg som på bilden och då var vi två dykare i vattnet.
  9. Förstår jag dig rätt om jag tolkar det som att din motor ber om service vid upprepade tillfällen och sedan, när den inte får det, liksom helt oväntat inte vill vara med längre?
  10. Litet eller inget värde tror jag. Har du inte beställt kona också?
  11. DPI är ju inte en utveckling av DPH utan ett helt nytt hydrauliskt drev med lameller isf kona. Att VP nu väljer att utrusta det drevet med annan typ av kylning samt temperaturövervakning innebär ju alltså inte per automatik att de därmed erkänner DPH som en undermålig konstruktion (DPI har ju också slirventil så det blir ganska stor värmeutveckling bara där, förutom att hydrauliken ger upphov till värme). Hur gamla är dina propellrar? Framför allt tidiga G hade stora problem med både korrosion samt kavitationsfrätningar men det ska i stort sett vara ordnat på senare versioner (men håller ändå med som att det är dåligt av VP att inte göra bättre ifrån sig).
  12. Dålig landström kan absolut vara en bov och från det jag sett kan det gå mycket fort, en vecka är absolut tid nog att få den oxid du har.
  13. firefish

    Ford 2715e

    Det kan inte, inom rimliga gränser iaf, vara för stort.
  14. firefish

    Ford 2715e

    Har du bra sjövattenflöde?
  15. Inte helt ovanligt att soppaslangarna får sprickor med åren genom vilka det sugs in luft långt innan det börjar rinna ut diesel. Kan vara en möjlig källa till dina bubblor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy