Jump to content
Sunday 25 October 2020

firefish

Medlemmar
  • Content Count

    1,028
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

firefish last won the day on August 18 2019

firefish had the most liked content!

Community Reputation

239 Expert

1 Follower

About firefish

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. firefish

    Daniel

    Har också en. Ganska kass motor enligt mig, många smäckiga delar (soppakran, spanen till ”lyften” med mera). Min har strulat en del då originalslangarna inte tålde bensin... Sedan känns det hyggligt omodernt att inte ha automatisk backhake. Och ful som stryk är den också. Men går gör den och drar typ inget bränsle och ännu mindre olja.
  2. Plastpåsen jag nämde satt på luftsidan och en så kletig i sats som din kommer att strypa luftflödet.
  3. Det är ju åtminstone teoretiskt möjligt att hög luftfuktighet i kombination med kallt vatten kan ge kondens i laddluftkylaren vilket över tid skulle kunna bilda det klet vi ser på din bild. Särskilt om din motorn trycker ur sig lite mer olja i insuget än normalt.
  4. Att det är lite olja i kylaren är normalt, du har däremot även vatten vilket det inte ska vara (det är vattnet som gör att oljan blir sådär äckligt gråkletig). Under laddluftkylaren finns ett skvallerhål där vatten ska rinna ut om kylaren springer läck, har du sett något vatten där? Hur ser det ut i botten av huset? Sedan tror jag inte att lite vatten gör att motorn går varm. Om något borde det ha en kylande effekt eftersom det går åt mycket värme för att förånga vatten (jämför med vatten- och /eller metanolinsprutning i insuget). Däremot vet jag att en igensatt laddluftkylare gör att motorerna går varma. Hade just en KAD300 där vi hittade en plastpåse(!) i aftercoolern och den gick liksom din varm. Mycket av luften i en diesel går bara rätt igenom, den är inte beroende av optimal bränsle/luftblandning likt en bensinare. Om vi bortser från laddtryck från en turbo pumpar motorn, för ett givet varvtal, lika mycket luft oavsett belastning och den luft som inte deltar i förbränningen är en del av motorns kylning då mycket värme leds ut via avgasröret som varmluft. Med andra ord är det alltså möjligt att ha en luftstrypning som tillåter tillräcklig med luft (syre) för en bra förbränning alltså inte svartrök men som inte ger det kylande luftöverskott som motorn behöver. Jag skulle börja med en rengöring av insatsen och sedan provkörning för att se om det lirar. Därefter skulle jag undersöka om det finns något läckage av sjövatten in i aftercoolern – eftersom det sannolikt är ett litet läckage, om ens något, behöver du nog inte oroa dig alltför mycket i det korta perspektivet.
  5. När du säger att du mätt högtrycket, innebär det då att du använt en separat manometer eller har du "bara" läst av systemtrycket baserat på vad givaren säger?
  6. Låter som ett läckage mellan kompressorn och insuget. Kolla att allt sitter ihop som det ska.
  7. Om nivån i tråget ökar kan vi ju rimligen anta att motorn får bränsle (om det inte är vatten som fyller på men det får vi ju hoppas att det inte är). Jag tänker alltså att felet sitter på tändningssidan. En busenkel feleliminering: Ta ut ett stift och se om det är blött av soppa. Om så ta ut alla stift och blås dem rena. Sedan i med den och ge motorn en skaplig dos startgas. Tänder den då har du i en hast konstaterat att det inte är fel på gnisteriet, om inte kan du fortsätta fokusera på bränslesidan. Visst kan spridare hänga sig men att alla åtta skulle göra det samtidigt är ytterst osannolikt. Och om bara en eller ett par gör det skulle motorn inte bara tvärdö utan bara gå sämre.
  8. Någon som vet om dessa ska droppa under gång för kylning?
  9. Klassiskt fel på dessa är tomgångsventilen, den heter IAC på mercruiserspeak. Larmar den med ett långt pip typ varannan minut?
  10. De små är Selvas egna dvs inte Yamaha. (Jag har en ny 115 XSR, en 60 från 2008 och en 5 från 2019 så lite Selva-tönt.) Den lilla är lite udda med 4-takt smord med 2-taktsolja samt en design som ser ut som en brödrost. Men den pinnar på bra och är härligt okomplicerad.
  11. Lite messerschmidtvarning men KAD44 fanns aldrig med DPH. DPH lanserades med D4/D6, KAD44 hade DP-E som typ är ett 290. Om du vill ha en staketmotor, dvs 40/41/osv, ska du helst undvika 44 och 300 då de både är hårt trimmade och plågas av gammal el som man som hemmafixare i regel inte förstår sig på (och sen är det det där med delar som inte finns längre). Angående 41 vs D4 är skillnaden enorm (talar av egen erfarenhet). Kombinationen D4/DPH har en helt annat driv och klipp än 41/DP-E. Baksidan är som nämnts en hårdare gång samt en jäkla massa el och fina finesser som är roliga när de fungerar men driver en till vansinne om/när de strular. DPH är bra drev, särskilt de senare versionerna. Sedan lever ju ett drev bakom en diesel på 400 hästar lite tuffare än ett drev bakom en fjös på 130. Men oavsett vilket en milsvid kvalitetsskillnad jämfört med Mercruiser som om inte annat korroderar som det inte fanns en morgondag. Om du är inne på något annat än en ganska ny motor (8-10 år) skulle jag satsa på en så stor och så analog maskin som möjligt. Och hellre en stor än två små. Sedan finns det inga garantier. Min 41:a small vid 3200 timmar trots att jag skött den som en baby från att jag köpte båten vid 800 timmar. Andra och rejält misskötta 41:or har över 10000 timmar på räkneverken och snurrar på utan problem.
  12. Sea Star gör överlag fina produkter så utan att veta något om deras gasreglage torde de hålla minst samma nivå som VP. Det bästa är ju annars att klämma och känna.
  13. Med pengar som inte redovisas menar ovan jag SOS Alarm samt Rakel. Jag har hört andra exempel också men inget jag kan plocka fram ur huvudet. Men jag vet iaf vad en SSRS-station betalar i arrende och man kan väl säga som så att mina kostnader för kajplatser är något högre. Återigen inget problem när det gäller sjöräddning men visst tusan svider det litet när samma organisation konkurrerar om kunderna. Vad som är en lång bogsering är ju relativt och steget från att vara en för verksamheten viktig person man vill behandla extra väl till att det skulle handla om bestickning är knappast något som lär gå att styrka i någon form av dokumentation. Man bör nog ha suttit i samma bastu. För att förtydliga så vet jag inget, jag har bara hört från inblandade att det förekommit kommunikation uppifrån om att en viss medlem ska premieras i ett visst ärende. Men vidare diskussion lämpar sig bättre i en annan tråd.
  14. Detta kan möjligen förtjäna en egen tråd men vi kan väl göra ett kort instick i denna. Förutom sjöräddning bedriver SSRS assistansverksamhet (som bogseringar) men även bärgningar och annat som annars skulle utföras av småföretagare i skärgården. Sin assistansverksamhet kallar SSRS för förebyggande sjöräddning men oavsett benämning är det en kommersiell verksamhet – du betalar medlemskap och får tjänsten tillbaka – och torde således inte uppfylla kraven för en ideell verksamhet (eller 90-konto som SSRS har). Utöver detta har Sweden Rescue för vana att skicka båtägare till SSRS trots att de inte är medlemmar och trots att det inte handlar om sjöräddning. Detta har jag själv hört flera gånger på 74 men oftast sker det via Rakel så vi vanliga dödliga inte kan höra (ytterligare en tydlig konkurrensfördel som de inte betalar för). Jag har alltså själv hört Sweden Rescue säga att en båtägare inte är medlem men att de "väl kan teckna medlemsskap på plats". Vidare administrerade SOS Alarm (som ägs/finansieras av det allmänna) fram till och med 2017 alla samtal till SSRS (inklusive rena medlemssamtal om "förebyggande sjöräddning"). Hur det ser ut nu har jag inte koll på men på SSRS hemsida finns en luddig text om att man tillsammans med SOS Alarm kommit fram till att man ska avvakta myndighetsbeslut. Sjöräddningsdelen som SSRS bedriver är jättebra. Att de gör annat och konkurrerar ut skärgårdens småföretagare är det inte (en utmärkt jämförelse är om ambulans och brandkår skulle börja bogsera bilar framför näsan på bilbärgningsföretagen). Jag har flera vänner som tidigare varit aktiva i SSRS men som hoppat av just för att de, när de är i SSRS-tjänst, förväntas konkurrera med sig själva. Det där med bestickning och mutor får du stå för själv, det är enbart dina ord och inte mina. Men om du vill och kan så kan du ju roa dig med att kolla gamla AIS-spår och fundera över vilka båtar SSRS bogserat som allra längst. Det är åtminstone en teoretisk möjlighet att vissa båtägare skulle kunna åtnjuta en högre nivå av förebyggande sjöräddning än andra (och man kan ju samtidigt fundera på hur tillgänglig en SSRS-resurs är vid ett skarpt läge om den är upptagen med en tiotimmarsbogsering).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy