Jump to content
Monday 26 October 2020

Baxlaget

Medlemmar
  • Content Count

    1,644
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Baxlaget last won the day on August 19 2019

Baxlaget had the most liked content!

Community Reputation

230 Expert

About Baxlaget

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Varför lämnade du in en gammal motor på service då?
  2. Hade en fotogenare Wallas 800t, tror knappast dieselvarianten är sämre/bättre. 1. Fruktansvärt långsam uppvärmning. 2. Kontrollamporna var gjorda för krigstid. Syntes knappt i mörker, lycka till att se vad de signalerar i solljus eller även skugga. 3. Plattan rostade och fick små rostupphöjningar som inte gjorde uppvärmningen snabbare. Vi tog helt enkelt och satte en enkelt gasolkök med engångspatron ovanpå spisen som aldrig användes mer.
  3. Anmälde du det felet när du lämnade in motorn? Då ska du definitivt ha en ny fri service som löser problemet. (Personligen anser jag att de flesta "auktoriserade" verkstäder enbart tar betalt. i undantagsfall så byts kanske lite olja, kanske skruvas på en skruv. Därför är "serviceboken" som så många anser väldigt viktig egentligen totalt intetsägande).
  4. Är det din båt som ligger kvar i vattnet i Brunnsviken?
  5. https://www.bavariasverige.se/kontakt
  6. Du behöver definitivt en punktsvets, precis som martinke nämnde. Har du en sådan?
  7. Är termostaten borta och du har typ 25 liter glykolblandning (kolla upp hur mycket din motor rymmer / kräver) så blir hela kylsystemet inklusive limporna fyllda med glykol. Mycket rinner ut men då ska inget rent vatten finnas kvar som kan frysa.
  8. Bly-syra-batterier ska inte laddas ur till mer än 50%. Elbilsbatterier är typ 18650-celler med li-ion-teknik och kan laddas ur betydligt mer. Men, som sagt, de ska ju laddas upp någonstans där ute i skärgården. Lär bli svårt att hitta ens en 3.7 kW enfas (=16A) laddstation. Om man gör det så tankas mitt ovannämnda exempelbatteri på ca 75/3.7=20.3 timmar, säg ett dygn.
  9. Ja, det var min vinkling på ämnet. Det är inte bara ...
  10. Ok, det förklarar saken. En del tillverkare vill att man ska byta allt så fort motorn har startats. Det har gått lite hysteri i det i båtbranschen. Mercruiser vill gärna att man byter bälgar två gånger per år ...
  11. På kul, räkna på effekten för vad som krävs för att vi ska kunna köra som vi brukar: En normal motor på 250 hk motsvarar 184 kW, säg 180 kW. För att få ut 180 kW från 12V krävs 15 000 ampère. Ta ett 400V batteri från en elbil, då krävs "bara" 450 A. Nu kör man inte hela tiden på full effekt men med ett effektuttag av 50 hk, 37 kW så krävs drygt 90A från 400V. En Tesla (eller annan elbil) har (beroende på modell) ca 75 kWh i batteriet. Det ger knappt 2 timmar med 50 hk effektuttag för båten. Batteriet väger runt 350 kg. Sedan ska det naturligtvis laddas ute i skärgården ...
  12. Byta tändstift varje år? Hur motiverar du det?
  13. Ta loss höljet och vajern från motorn och ratten. Dra ut vajern från höljet. Häng höljet i ett U och häll i avfettning tills det är fullt. Lägg vajern i en hink och häll i avfettning. Låt stå ett dygn minst. Blås rent vajern med en högtryckstvätt. Blås ren insidan på höljet med en högtryckstvätt. Fetta in vajern med lämpligt fett och sätt tillbaka allting. Har en kompis som gjort precis detta och det fungerar! Inget nyköp behövs!
  14. Håller 100% med animap, George_Ohm och Mange249. Väldigt mycket utanför ämnet men det är denna nonchalans att man vägrar att se allvaret i situationen som även ser till att Covid-19 sprids. Tänk på det ett varv till. Tack!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy