Jump to content
Friday 22 November 2019

MinorOffshore

Medlemmar
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About MinorOffshore

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla bland Båttidningarnas tester eller vissa tillverkare som har faktablad/tester på sina gamla modeller. T.ex. Nimbus; https://www.dropbox.com/sh/aiuw5asagpy2yc3/AAADCzDJ_poezaeqGJxXXPiUa?dl=0 Även Windy har liknande och jag har även sett Aquador & Targa.
  2. Som jag tidigare skrev så bytte jag från G7 till H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt till de nya H-seriens propellrarna. Kanske en knop mindre fart på toppen. Hanteringen känns samma, lika snabbt upp i plan, bra grepp i snäva kurvor. En liten skillnad kanske är att det lönar sig inte att trimma drevet mycket högre än 0 grader, farten stiger inte på samma sätt som med de gamla Nibral-propellrarna. I lugnt väder, 2800 rpm, kring 29,8 knop med kanske +2-3 grader trim mot tidigare över 30 knop med kanske +5-6 grader trim. Förbrukningen ligger oftare på 1,6 l/Nm mot tidigare 1,5, men det kan vara bara nån decimal i verkligheten för mätaren visar lätt 1,5 eller pendlar mellan 1,5 &1,6 l/Nm. Jag är nöjd med propellrarna men skulle gärna villa pröva H6 modellen för att få nuvarande max varv (3320) högre upp. I närheten av VP:s estimat på 41,5 knop kommer jag inte, toppen blir under 38 knop... Nu testade jag tyvärr inte toppfarten med hela G7 propellrar, utan med ordentligt gropiga och slitna sådanna. Kanske jag lyckas testa mera nästa sommar ?
  3. Säsongen tog slut och båten är på land. VP:s nya H-propellrar ser helt skapliga ut efter sin första säsong. Inget grönt ärgande eller stora gropar/kratrar :). Kanske de håller lite längre än de gamla Nibral propellrarna ? Har någon annan redan provat på de nya H-propellrarna ?
  4. Hej, fortsätter på samma tråd med en fråga; tidigare har jag alltid lämnat batterierna fulladdade, men okopplade i båten som ligger i en kall hall. Dom har laddats en gång på vintern samt just före sjösättning. Nu har jag en 108 w solcell kopplad till en Victron SmartSolar MPPT 75/15 och tänkte koppla loss allt annat utom Victronen från förbrukningsbanken till vintern. Båten ligger i en kall hall med små fönster på ena sidan, som inte ger så mycket ljus under den mörka vintern. Nu till frågan: Kan Victronen/solcellen "dra ström" mera än den laddar under vintern ? Finns det andra risker med att lämna Victronen/solcellen kopplad ? Victronen har en egenförbrukning på 10 mA. Batterierna (2) är 1 år gamla 95 Ah Biltema AGM Tack igen för svar !
  5. Jag lät byta durkskivorna i min Buster XL-99 förra vintern. Skivorna skulle ha kostat 480 e från Buster, men blev lite över 300 e + tillsågning efter de gamla skivorna. Materialet köptes från en lokal bredgård. Själva arbetet att byta skivorna kostade sen mycket mera än skivorna... Gummilisten mellan skrovet och skivorna var i prima skick och måste inte bytas.
  6. Jag var förvånad över vikten, från PB; "Motorblocket i aluminium är designat direkt för marint bruk och vikten på 375 kilo är ungefär densamma som för konkurenternas bensinmotorer på 300 hästkrafter. Vridmomentet är ungefär det dubbla mot bensinmotorerna i samma storlek..."
  7. Kolla nyaste Praktiskt Båtägande, halv sida om COX Powertrains nya 300 hk prototyp dieselutombordare. https://www.coxmarine.com/en/the-engine/
  8. Det är också ett vettigt alternativ ! Träffade Volvos IR förra veckan och vi diskuterade lite om Volvo Pentas senaste produkter med billigare servicekostnader etc. Kom åtgärderna för sent ? Räcker de för att vända/minska trenden att även i Europa köpa båtar med stora utombordare istället för med inombordare ? När t.o.m. Nimbus nya modeller säljs med stora utombordare börjar det se illa ut för efterfrågan på inombordare ? Jag tycker att VP gått i rätt riktning, men är det för sent ? Vad hjälper det oss som äger deras gamla produkter ?
  9. Volvo påstod att det såg ut som kavitation på mina propellrar och undrade om jag vet hur man trimmar ett drev när båten är i plan... Det lokala VP centret sade att det var en egenskap att man får hål och gropar på propellrarna och att man skulle glatt byta propellerar med 3 - 4 års mellanrum... Jag kör ännu med samma stålpropeller på min Buster som när den levererades för över 20 år sedan... Jag har förstått att det är mera problem (kavitation) med snabbare (march över 30 knop ? top över 40 knop ?) lite lättare båtar med G6, G7 eller större propellrar. Dessutom finns ännu korrosionen som orsakas av strömlekage etc... VP har gett ut instruktioner i ett tjockt häfte ("Volvo Service Bulletin 44-8 7 1 , Instruktion för garantikrav, G-serie propellrar DPH", från 11 2009) till sina återförsäljare och servicecenter hur man skall förklara felen åt kunderna och i vilka sällsynta fall man ersätter de gamla propellrarna med nya motsvarande propellrar.
  10. Tyvärr har jag bara hittat Nibral-propellrar till DPH-dreven hittills. I vissa båtar har de fungerat bra, medan flere har haft liknande eller ännu värre problem än jag. VP har dock ständigt förbättrat även Nibral propellrarna (speciellt från 2012 ?) och säljer även en kompositkona för att minska problemen... Enklast är att räkna med att byta till nya H-stålpropellrar om du köper en båt med DPH-drev. Då borde problemen vara lösta ??
  11. Hej, finns det ingen annan i gruppen som prövat eller har erfarenheter av de nya H-modellens stålpropellrar för DPH-dreven ? Istället för de "ökanda" Nibral-propellrarna med alla sina kända problem...
  12. Hej Firefish, hittade detta svar från VP som bekräftar dina tankar gällande kylningen och temperaturövervakningen; "IPS drevet har temperaturmätare för oljan, men det är för att det har en slirkoppling där lamellslirning hettar upp oljan vid LOW-speed körning och dynamisk positionering." men ändå är jag mycket frestad att instalera åtminstone drevdusch på min båt som ganska många andra har gjort. Kostnaden är inte så stor (2500 kr ?) och ingen har (ännu?) berättat några större nackdelar med drevduschen.
  13. Hej, jag skrev några rader om mina erfarenheter med de nya stålpropellrarna i ett annat inlägg, men gör ny en ny tråd om erfarenheterna om ni andra även prövat/testat dem ? Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte från G7 till H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt till de nya H-seriens propellrarna. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 DPH mot en ny D6 380 DPI i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och över knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor? Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn. Vad är era erfarenheter ? Tankar ? Hört av andra ? Med hopp om att lära sig av andras erfarenheter :).
  14. Jo, nu finns det :). Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte G7 mot H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 mot en D6 380 i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och en knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor? Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn.
  15. Jo, gick med monteringsanvisningen till det lokala V-P Centret och köpte konen. Det stod det rätta delnummret på lappen, men... Nästa dag när båten var uppe (50 km längre bort) på ett V-P varv så konstaterade montören att jag fått fel del... Och han hade aldrig ens sett de nya H propellrarna ännu mindre att han hade den rätta konen i sitt lager... Så efter lite telefonkonsultering till V-P ? så monterades propellrarna på drevet med muttern och lim, och båten sattes i sjön. Nästa dag bytte jag konen till den rätta hos V-P centret som inte all förstod hur de kunde ha gett mig fel del.(De hade den rätta konen för H propeller till DPH Drev på hyllan och den var 1600 sek billigare än fel kon. Den enda gången jag gått ut från ett VP center/eller varv med pengar . Konen väntar nu hemma i lådan på att båten lyfts upp nästa gång. Jag vet att man kan byta muttern mot konen också om båten är i vattnet, men äger ej en momentnyckel och känner ej nån som vill doppa sin momentnyckel i saltvatten samt riskera att tappa den. På varvet sade man att det sker ingen skada att köra utan kona ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy