-
Content Count
104 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
13 TrovärdigAbout MinorOffshore
-
Rank
Örlogskapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Kolla för säkerhets skull om tillverkaren har rekommenderat även en max. tyngd för utombordaren. T.ex. Avon har gjort detta för deras RIB-båtar redan från 90-talet.
-
Solid staterelä som huvudbrytare/batterifrånskiljare?
MinorOffshore replied to Georg_Ohm's topic in ElSnack
Hej, efter att jag hittat att någon ersatt en trasig fjärrstyrd brytare i min båt med ett rele som drog ständigt över 2 ampere när strömmen var på så sökte jag andra lösningar. Satte in enligt tips från detta forum en Victron Battery Protect på förbrukningsbanken samt kopplade in en fjärrstyrning från hytten. Nu har jag både skilda fjärrstyrda brytare till förbrukningsbanken och motor/ankarspel/bogpropeller kretsarna samt skydd (Victronen) mot att förbrukningsbatteriet skulle gå helt tomt om någonting av misstag glöms på. Victronen kostade under halva priset från den fjärrstyrda brytaren och kan även styras via Bluetooth. https://www.victronenergy.se/battery_protect/battery-protect -
Tack för svaren, motorn (VP D6-370 DP) är sötvattenkyld och traktorvärmaren (500w) värmer (när jag har tillgång till landström) sötvattenskylningen till 25-50 C. Det värmer hela blocket och även värmeväxlaren. Så med landström klarar jag mig utan skador enligt varvet och de lokala båtfararna tills isen lägger sig och det är dags att lyfta båten. Mitt problem är dock brist på landström när båten ligger vid fastlandet. De flesta jag har talat med säger att så länge vattnet är varmt och inte fryser till is under natten så borde man klara sig utan värmare med ett drev, då det varmare vattnet skyddar från kylan, men för säkerhets skull så är värmaren bra... Nu har det varit några nätter med frost, så på lördagen är det dags att lyfta båten. Sedan blir det öppnare Buster om vi ännu åker ut till holmen.
-
Victron Smart BatteryProtect kan även användas som en fjärrbrytare och som bonus får man ett programerbart batteriskydd för utladdning. Jag skaffade en sådan till förbrukningsbanken när BEPs fjärrstyrda brytare gav upp efter 10 år. Kostade mindre än hälften och som sagt fck jag dessutom ett urladdningsskydd :). Vi drog kablar från motorrummet till hytten, men man kan också bara använda Bluetooth för att styra enheten. https://www.victronenergy.se/battery_protect/smart-battery-protect
-
Hej, då höstvädret varit ovanligt varmt har jag ännu den större båten i vattnet och undrar nu hur många minusgrader/hur länge en båt med inombordare med drev (VP-D6-370) tål tryggt minusgrader före saker börjar frysa sönder ? Normalt har jag vid denna tid haft bara Bustern i vattnet och alltid blivit sagd att bara jag har motorn nere så kan ingenting frysa, och det har fungerat bra i decennier... Visst har även den större båten ibland varit i vattnet några nätter/en vecka med minus, men nu funderar jag att ha båten i sjön till Julen så att vi kan njuta av helgen på holmen. Den förra ägaren har utrustat motorn med en Calix insattsvärmare som man kan förvärma motorn genom att värma kylvattnet som i en traktor. Men inte kan/behöver man väl ha Calixen på varje natt det förväntas minusgrader på natten eller hela dagen ? För tillfället är det ännu 6 - 8 c i vattnet och jag räknar med att det är tryggt att ha båten i vattnet fast det skulle bli några grader minus på natten, men vad händer sedan när vatten temperaturen närmar sig 0 C och det är några minusgrader varje natt eller till och med flera dygn i följd ? På holmen har jag tiilgång till landström vid bryggan, men det har jag tyvärr inte på fastlandet i hamnen. Tack i förväg för era svar, Minor Offshore
-
Hej, under veckan var jag ute och åkte båt på kvällen när det mitt i allt knykte/small lätt till och VP:s larm började skrika och mätaren sade att kolla motorn. Jag hade troligen träffat en stock eller en sten (borde ej ha funnits där)? Jag lyfte upp drevet, stängde motorn och kände från badplatformens inspektionslucka blad för blad att det inte fanns några skador på stålpropellrarna. Propellrarna var skadefria, men jag nådde inte fenan för att se hur illa det gått. Eftersom propellrarna var hela antar jag att det var fenan som fick en träff ? Jag startade motorn, körde försiktigt och vågade sedan ta båten i plan. Färden fortsatte i ca en timme och båten betedde sig helt normalt. Drevet är ett DPH-A med de nya H - propellrarna. Nu till mina frågor; Kan jag ha skadat nåt i drevet som jag inte märkt ? Vad kan gå fel om jag fortsätter köra säsongen ut och reparerar fenan under vintern ? Jag har nånstans läst att om drevet blivit skadat och oljan läcker ut så skär drevet nästan genast... Tack i förväg för alla svar !
-
Jag hade 2x41 (2x 200 hk) i min 900 Dolphin. Båten var lugnare i sjön och gick bättre än motsvarande båt med en motor enligt vänner med endast en motor. Toppfarten närmade sig 40 knop, marsch var 30 knop/2 liter/Nm eller 33/2,2/Nm om man hade bråttom. Tungt lastad är en Fjord Dolphin 900 med en 41:a mycket trög att få i plan... Vet att vissa bytte en 41:a mot först en Kad 42, sedan Kad 44 och tillslut Kad 300. Topphastigheten steg 2-3 knop för varje motorbyte. Dessutom gick de mycket snabbare i plan än med en 41:a. Nån har även bytt till en D6, men jag har inte hört om deras erfarenheter.
-
Kolla in Sargo 31 med Aft-Door layouten eller Sargo 33. Dessutom har Sargona (och Delta) helt enorma takluckor så att man får utekänsla vid vackert väder :). https://www.sargoboats.co.uk/sargo-range/sargo-31-aft-door
-
Det fungerar säkert, men jag har lite följt med temperaturen vid kompressorn med en ute/inne temperaturmätare, och tror inte att det skadar om fläkten är på hela tiden kylskåpet är i gång och vädrar ut den samlade värmen/tar in frisk luft även när kompressorn inte är igång. Kolla in t.ex denna temperaturstyrda datorfläkt https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f9-tc.html för ca 90 kronor. Den har en lös temperatursensor som du kan fästa på lämpligt ställe och när temperaturen stiger så snurrar fläkten snabbare och kyler bättre. Förbrukningen är låg, från 0,02 till 0,16 A.
-
Hej, frågade, se nedan, Dometic om inkopplande av en extra temperaturstyrd datorfläkt och fick följande svar; Frågan Application: Marine Subject: Product Support Message: Hi, I recently bought a Dometic Coolmatic CRX 50 which I have installed in my boat. The boat manufacturer left so little space for the airflow that I have been recommended to add an extra temperature controlled computer fan like https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f9-pro-tc.html. Is there a place to connect the extra fan on the back of the refrigerator ? My old refrigerator was an Waeco 50 and consumed outside the boat on average 1,4 Ah, but on the boat last summer heat at least 4 Ah because it was running constantly... P.S. Would it be a smart idea to offer customers an extra shelf filled with freeze liquid ?, to use when you take out the freezer part ? It would be a lot easier to use the extra space and a coolclamp-like shelf might even out the temperature ? Svaret: I am sorry for the delay. I would suggest if you install this extra fan (that you linked in the email) to draw an separate wire from the power supply. The fan does not need that much power so, the fan could run continuously without emptying the battery. Best regards, Nico Stenroos
-
Någon i forumet som vet något om detta blybatteriCarbon foam battery
MinorOffshore replied to Monticello's topic in ElSnack
Mycket intressant ! Hur skiljer sig dessa Carbon Foam från t.ex. Victrons Super Cycle AGM, dem kan man ta ner till 100 % ? "Cycle life ≥ 300 cycles @ 100% DoD (discharge to 10,8V with I = 0,2C₂₀, followed by approximately two hours rest in discharged condition, and then a recharge with I = 0,2C₂₀) ≥ 700 cycles @ 60% DoD (discharge during three hours with I = 0,2C₂₀, immediately followed by recharge at I = 0,2C₂₀) ≥ 1000 cycles @ 40% DoD (discharge during two hours with I = 0,2C₂₀, immediately followed by recharge at I = 0,2C₂₀)" https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf -
Hej, av egen erfarenhet så skulle jag vara försiktig med vanliga relän om man inte vet strömförbrukningen. Googlade snabbt att 30 A ett relä för en tuta kan förbruka mellan 0,1 till 1 A. Det betyder att när kylskåpet är på så får du en extra förbrukning på 2,4 A - 24 A på ett dygn... Det finns specialrelän (Latching Relay) som inte drar ständigt ström när de är "på", utan de bara "knäpper över" från av till på eller tvärtom. Jag hittade ett relä i min egen båt som drog över 2 A hela tiden när förbrukningsbatteriet var tillkopplat. Ett 95 Ah batteri var förbrukat (= ca. 50%) på ett dygn utan att ens kylskåpet eller nåt annat var på...
-
Hej, efter förra årets semester med enorm el-förbrukning på grund av kylskåpet ? under värsta värmeböljan så blev det dags att byta kylskåp. De andra orsakerna som lockade till byte var möjligheten att ta bort frysdelen och få ett större kylskåp till vår "långfärd" samt möjligheten att göra hela skåpet till ett tillfällig -7 C frys för att frakta varor till frysen på sommarstället. Så på båtmässan var det lätt att "fastna" för ett erbjudande :). Jag hade även tittat på Charles Sterlings video; där det som en bisak kom fram att ett nyare Domestic 65 l drog klart mindre ström än ett äldre och mindre 49 l Waeco kylskåp. I väntan på sommaren hade jag sedan 2 kylskåp i garaget och då var det bara att testa ström förbrukningen. Förhållandena var lika, 21 C i garaget, båda stog fritt brevid varandra och hade 2 x 1,5 l + 3 x 0,5 l vattenflaskor i sig. Testerna börjades först när kylskåpena var kalla. Förbrukningen mättes med en Turningy som jag tippsades om på detta forum. Gamla kylskåpet, Waeco CR 50 -08 ? med liten frysdel. Nya kylskåpet, Dometic Coolmatic CRX 50 som är en ny version av den gamla med samma yttermått etc. Kylskåp Innertemperatur C mförbrukning Ah A/24h kylskåp/frys Gamla ca. 3,5 C 1,4 30,2 Nya med frys ca. 4,2 C / kollade inte 0,6 14,4 Nya med frys, max kyla ca. 0,7 /- 13,5 C 1,0 24,0 Nya utan frys ca. 3,5 / frys borttagen 0,54 13 Nya utan frys ca. 7,2/ frys borttagen 0,52 12,5 Så det nya kylskåpets strömförbrukning är mindre än hälften av det gamla ! Nu är det instalerat i båten med Turningyn permanent inkopplad så att jag har koll på förbrukningen. Nu väntar jag på att det blir varmare ute än i ett kylskåp så att det lönar sig att starta det nya kylskåpet... Nästa steg är att borra ännu mera ventilationshål och eventuellt instalera en liten billig temperaturstyrd datorfläkt ( https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f9-pro-tc.html ). Trevlig vår !
-
MinorOffshore started following AGM batterier nere på 11,8 volt, Hur illa gick det ?
-
AGM batterier nere på 11,8 volt, Hur illa gick det ?
MinorOffshore replied to MinorOffshore's topic in ElSnack
Hej, när vi igen började diskutera Biltemas AGM-batterier så gick jag till hemsidorna och hittade en ny (2019) specifikation: https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80900_TDS.pdf där de nämner att Charge Acceptance (A) är 23. Betyder det att batteriet tar högst emot 23 A ? Vad händer då med all övrig laddning ? Volvo Pentas generator ger ut 115 A och jag har läst att efter att motorns eget strömbehov är borttaget så borde det bli 85 - 95 A som min Sterling försöker tränga in i 2 st. BT AGM som tar emot endast 2 x 23 A ? Kokar batterierna ? Jag antar att Sterlings algorytmer inte begränsar laddningen till 23 A per batteri. Varför är BT:s batterier begränsade till 23 A när jag läst att AGM batterier lätt tar emot 0,3 - 0,4 C? Tack igen i förväg för svar.