Jump to content
Sunday 21 July 2019

MinorOffshore

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About MinorOffshore

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om man är rädd att den självuppblåsbara flytvästen skall blåsas upp av för fuktiga förhållanden (oftast i torkgarderoben bredvid fuktiga segelställ efter en blöt dag) så finns det en bättre version av utlösaren än salt eller papp, Hammar trycksensorn som finns i ganska många bättre/dyrare flytvästar. https://www.cmhammar.com/shop/brand/crewsaver/
  2. Hittade i en tidigare tråd att "Det finns en vridpotensiometer på baksidan som man kan ställa in vid vilken spänning som ASU skall starta." Detta gällde solpaneler, men nånstans läste jag att problemen med Lithiums högre spänning lösts på samma sätt.
  3. Nu har jag mätt igen och förbrukningen över manöverkabeln är ca. 1 A så nu gäller det att hitta vart de resterande 0,8 - 1,2 A försvinner fast inga förbrukare borde vara på... Ormboet blir lite snyggare när luckan stängs och bara panelen med säkringar och avbytare syns :).
  4. Det är en mycket bra fråga ! I mitt fall är det så att båten kom med fjärrstyrda strömbrytare och det är ganska bekvämt när det fungerar. Kollar man på båtmässorna har åtminstone Sargo/Minor, Targa och många flere fjärrstyrda system för att inte nämna HOC Explorer... Läser man vad tillverkarna säger så sparar det en massa dyr kabeldragning (även vikt) och spänningsförluster när man kan ha strömbrytarna så nära motorn och batterierna som bara möjligt. De motorstyrda brytarna drar 15 mA per styck (3 st.) så förbrukningen är inte så stor. Det stora problemet är att ett av dem byttes ut i något skede mot ett stort relä som kanske drar 2 A hela tiden när huvudströmmen är på... Det är helt för mycket onödig förbrukning så det måste jag åtgärda. På min gamla båt fanns det en skilld lucka i sittbrunnen med manuella brytare som jag lade på vid sjösättning och kopplade ur när båten lyftes upp ett halvt år senare. Inga problem alls, allting fungerade och blybatterierna höll i 11 år före de måste bytas ut. Nu kämpar jag med den nya båtens el-system och försöker få bort all onödig strömförbrukning och få systemet enklare... Vet ej om det blev enklare denna vecka då en Sterling AB instalerades, men åtminstone är laddningen både effektivare och går rätt till så att mina AGM-batterier inte kokas sönder . Skulle jag ännu få solpanelen instalerad så borde jag ha en bekymmersfri sommar.
  5. Bog/ankarspel är på ett skillt batteri och under en egen huvudbrytare, men det batteriet är ihopkopplat med husbatteriet därifrån den övriga förbrukningen används. Närmast kylskåp, plotter, radar, strålkastare, bogstrålkastare, sökljus, lanternor, värmare, spis etc. Har aldrig tidigare räknat total förbrukning för de flesta (stora) förbrukare används endast då motorn och laddningen är på.
  6. Hej, bruksbatteriet har ett Bosch BOSCH 0 333 009 004 relä (skissen) som fjärstyrd huvudbrytare. Motorns batteri styrs av BEP och bog/ankar kopplas även på av en BEP fjärrstyrd. Läckströmmar är jag rädd för ! Förra sommaren fick jag hål på propellrarna (VP DPH Nibral) delvis på grund av läckströmmar enligt VP...
  7. Ok, tack ! Jag skall försöka imorgon, men var/hur hittar jag enklast reläts manöverkabel ? Förstår jag rätt att om jag mäter över manöverkabeln så ser jag hur mycket reläet drar och kan från skillnaden mot hela förbrukningen se om även något annat belastar batteriet fast ingen förbrukare borde vara på ?
  8. Var nere vid båten och mätte med tångamperemätare och om jag gjorde rätt så visade mätaren en förbrukning på 0,016-0,025 A med husbatteriet huvudströmbrytare (Bosch rele) avstängt. Med huvudströmbrytaren på visade mätaren mellan 1,8 - 2,3 A vilket jag tycker att är mycket då jag inte hittade några förbrukare som var på. Bogpropellerns & ankar spelets batteri belastades med en förbrukning på 0,18 - 0,22 när batteriets huvudströmbrytaren (BEP 701 MD, fjärrstyrt motordrivet vars egen förbrukning borde vara 0,015 A) var på. Vart försvinner den strömmen?
  9. Tack! Det är en fin idé! Nu måste jag bara räkna ut vilken version av Battery Protection. Förbrukningen som belastar husbatteriet borde ju inte bli så stor... Och förbrytaren i hytten och kablarna till nuvarande rele finns redan så det är bara att koppla om.
  10. Max 1 h bruk är ju lite skrämmande när den är instalerad för att koppla på förbrukarbanken som under semestern kan vara på i minst ett par veckor... Måste försöka få relet bytt så snabbt som möjligt tillbaka till den ursprungliga BEP fjärrstyrda huvudströmbrytaren. Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt varje gång man vill åka båt eller lämnar båten för en längre tid. BEP för att den passar i panelen så som den är gjord på varvet. Kanske relet var en tillfällig lösning som aldrig sedan åtgärdades ?
  11. Hej, nu är Sterling 12130 AB äntligen installerad och några andra felkoplingar också åtgärdade. Samtidigt kom det fram att ett (förbrukarbankens) av de fjärrstyrda huvudströmbrytarna (BEP 701 MD, förbrukning 15 mw) i något skede bytts ut mot ett rele som ju hela tiden när det är på förbrukar en viss ström. Nu är min fråga, hur mycket förbrukar ett BOSCH 0 333 009 004 rele ? https://www.bosch-automotive-catalog.com/en/product-detail/-/product/0333009004?returnPage=https%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Fen%2Fproduct-search%3Fp_p_id%3Depdssearchresult_WAR_aaecatportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26autoLoad%3D1 ? Det jag hittat på nätet, information om ett liknande rele säger att förbrukning är så stor som 0,83 A ? Om jag tolkar texten rätt... 12 Volt 150 Amp Continuous Duty Bosch Replacement Type Solenoid 800 Amp Inrush 2 - 8mm Battery Studs 2 - 4mm Coil Activating Terminals Nominal excitation current A 0,83 Dimensions L 104 x W 56 x H 57 mm Mounting Base Flat 180 Degrees Replaces Tyco V23333L0000X012 Bosch Number 0 333 009 004 0333009004,333009004, 333 009 004 0-333-009-004 Kan detta stämma ? Det är 20 A på ett dygn, hälften av vad kylskåpet drar och i mitt tycke helt för mycket/onödigt... Tack igen i förväg för kunniga svar.
  12. Hej, Hittade linken till denna produkt på ett Cruising forum som ett alternativ till att styra Volvo Penta D -seriens motorers laddning smartare. Plug & Play instalation och så borde allt fungera ? "For the owners of Volvo Penta D-Series engines, it is a highly effective plug-and-play upgrade for improving the charging characteristics of the excellent stock 14V/115A Mitsubishi A003TR0093ZT and A003TR0091ZT alternators. The VRC-200 is also directly compatible with the Valeo alternators of many older Volvo MD-Series engines." Kan någon kunnigare vänligen förklara för mig vad "burken " gör och skillnaden till Sterlings AB-serie som är mycket uppskattad på forumet ? Själv förstår jag att en stor skillnad är att VRC-200 direkt kan styras av ett lithiumbatteris BMS och därför borde vara bättre den dag man byter till Lithium ? Produktens hemsida: http://nordkyndesign.com/product/nordkyn-electronics-vrc-200-charge-reference-controller/ Tack igen i förväg för kunninga svar ! P.S. Har någon på forumet erfarenhet fån Nordkyn Electronics VRC-200 Charge Reference Controller eller föregångaren VRC-100 ?
  13. Hej, efter att ha förökt lösa min båts laddningsproblem (D6 370 med AGM batterier) så är det intressant att VP nu förberett sig för framtiden och de kommande båtägarna kan ladda både AGM och Lithium batterier med sina nya D6/D4: "Both engine ranges come with new, higher output alternators in either 12 or 24V, combined with PWM charging for Lithium Ion and AGM batteries." Kan någon vänligen förklara för mig vad denna PWM gör och kan också ägare av äldre motorer göra lika ? Just nu väntar jag på att elektrikern äntligen skall ha tid att instalera en Sterling AB12130 i min båt... Tack igen i förväg för informativa svar.
  14. Hittade länken (på detta forum) till ett test där de jämfört hur många volt batteriet visar under belastning mot ett utvilat batteri och hur mycket ström man förbrukat / batteriet har kvar. Detta gällde ett par år använt 105 Ah AGM batteri som hade 96 Ah kapacitet kvar vid testtillfället: Chart Resting Voltage Actual Under-Load Voltage 90% 12.75V 12.55V 80% 12.50V 12.50V 70% 12.30V 12.37V 60% 12.15V 12.24V 50% 12.05V 12.11V Jämför man detta med t.ex. Biltemas 95 Ah tabell: Ladd% 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 Volt 12,92 12,83 12,74 12,65 12,56 12,47 12,38 12,29 12,20 12,11 12,02 så ser man att skillnaden mellan vilospänning och spänning under belastning är ganska stor och det gäller att kolla mot rätt tabell om man inte har en batterimonitor. Intressant läsning: https://marinehowto.com/under-load-battery-voltage-vs-soc/
  15. Hej Hybro, jag mäter 14 milliampere mellan motor och batteripol med multimeter på 200 my? Ingen lampa emellan. 1,8 mellan pol och plåt. Ingen hund ombord och båten ligger i bräckt vatten och mottorutrymmet borde vara vattentätt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy