Jump to content
Wednesday 18 September 2019

MinorOffshore

Medlemmar
  • Content Count

    74
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About MinorOffshore

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Firefish, hittade detta svar från VP som bekräftar dina tankar gällande kylningen och temperaturövervakningen; "IPS drevet har temperaturmätare för oljan, men det är för att det har en slirkoppling där lamellslirning hettar upp oljan vid LOW-speed körning och dynamisk positionering." men ändå är jag mycket frestad att instalera åtminstone drevdusch på min båt som ganska många andra har gjort. Kostnaden är inte så stor (2500 kr ?) och ingen har (ännu?) berättat några större nackdelar med drevduschen.
  2. Hej, jag skrev några rader om mina erfarenheter med de nya stålpropellrarna i ett annat inlägg, men gör ny en ny tråd om erfarenheterna om ni andra även prövat/testat dem ? Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte från G7 till H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt till de nya H-seriens propellrarna. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 DPH mot en ny D6 380 DPI i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och över knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor? Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn. Vad är era erfarenheter ? Tankar ? Hört av andra ? Med hopp om att lära sig av andras erfarenheter :).
  3. Jo, nu finns det :). Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte G7 mot H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 mot en D6 380 i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och en knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor? Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn.
  4. Jo, gick med monteringsanvisningen till det lokala V-P Centret och köpte konen. Det stod det rätta delnummret på lappen, men... Nästa dag när båten var uppe (50 km längre bort) på ett V-P varv så konstaterade montören att jag fått fel del... Och han hade aldrig ens sett de nya H propellrarna ännu mindre att han hade den rätta konen i sitt lager... Så efter lite telefonkonsultering till V-P ? så monterades propellrarna på drevet med muttern och lim, och båten sattes i sjön. Nästa dag bytte jag konen till den rätta hos V-P centret som inte all förstod hur de kunde ha gett mig fel del.(De hade den rätta konen för H propeller till DPH Drev på hyllan och den var 1600 sek billigare än fel kon. Den enda gången jag gått ut från ett VP center/eller varv med pengar . Konen väntar nu hemma i lådan på att båten lyfts upp nästa gång. Jag vet att man kan byta muttern mot konen också om båten är i vattnet, men äger ej en momentnyckel och känner ej nån som vill doppa sin momentnyckel i saltvatten samt riskera att tappa den. På varvet sade man att det sker ingen skada att köra utan kona ?
  5. Jag har Nibral-propellrar från olika år; de älsta var på min gamla båt säsongerna 2005 - 2009 ? före de måste ersättas. Min nuvarande båt kom med propellrar från 2012 och de blev fulla med hål & gropar mot slutet av sommaren 2018. Jag hittade även de ursprungliga propellrarna i båten och de torde ha använts 2009 - 2011 eller 2012. De var i bästa skick (på gränsen till att de inte gick att alls använda) av alla mina propellrar så de användes även hela denna vår och början av sommaren tills mina nya H7-stålpropellrar kom i slutet av Juni :). Nu hoppas jag förstås att de håller lite flera sommrar.. Min Buster XL från 1999 har ännu samma stålpropellrar som den kom ursprungligen med :). P.S. Vad kan man göra med de gamla propellrarna ? De är för dåliga att rekonditionera, men något materialvärde borde väl 6 st frätta Nibral propellrar ha ?
  6. Hej Mange 249, vill inte kapa tråden, men en snabb fråga; har en D6 370 ännu kapacitet för att kunna chiptrimmas ? Speciellt tänker jag på kanske 30 - 40 hp till i övre mellanregistret så att det inte anstränger drevet vid planingen. Min gamla D4 260 programvaruchippades till ca 320 hp och var ännu i gott skick efter totalt 1 300 h (varav ca. 700 h chippade) men den var ju inte toppmodellen av D4:n annat än några år när den var ny...
  7. Som dom andra skriver, så stod min NordStar 24 på en bock bake under motorns (VP D4) tyngd och en "mitt bock" av battingar under fören. Bocken bak var hemmatillverkad efter bottnets V-vinkel så att tyngden var jämt fördelad, men mest förståss rakt ned under motorn.
  8. Som ny (1979) mätte båt tidningen Vene Vator 14 med en Cresent 25 hv toppfart med en person 25,0 knop... 2 Pers 22,2 knop och 4 Pers 16,6 knop :).
  9. Hej, semestern är förbi och för mig även de längre båtturerna. Läste igenom denna tråd och tycker att saker har utvecklats ganska intressant med V-P:s nya produkter. Om jag har förstått /läst rätt så har de nya DPI-dreven allt det vi diskuterade tidigare i tråden : 1. Riktiga stålpropellrar (även för DPH-drev :)) 2. inbygd vattenkylning på drevet (=drevdush) 3. Drevoljetermometer Har någon på forumet tankar om detta? Lönar det sig att efterutrusta gamla drev med drevdush och oljetemperaturmätare (jag har redan stålpropellrarna) nu när även V-P gjort en helomvändning? Andra tankar? Trevlig fortsättning på säsongen!
  10. Skulle "guide/styr-pinnar" lösa ditt problem ? https://www.amazon.com/SeaSense-50080283-Trailer-Post-Guide/dp/B004XAHATM https://www.boattrailerparts.com/Boat-Trailer-40-inch-Galvanized-Guide-Pole-Post-Kit-CE-Smith_p_876.html
  11. Om man är rädd att den självuppblåsbara flytvästen skall blåsas upp av för fuktiga förhållanden (oftast i torkgarderoben bredvid fuktiga segelställ efter en blöt dag) så finns det en bättre version av utlösaren än salt eller papp, Hammar trycksensorn som finns i ganska många bättre/dyrare flytvästar. https://www.cmhammar.com/shop/brand/crewsaver/
  12. Hittade i en tidigare tråd att "Det finns en vridpotensiometer på baksidan som man kan ställa in vid vilken spänning som ASU skall starta." Detta gällde solpaneler, men nånstans läste jag att problemen med Lithiums högre spänning lösts på samma sätt.
  13. Nu har jag mätt igen och förbrukningen över manöverkabeln är ca. 1 A så nu gäller det att hitta vart de resterande 0,8 - 1,2 A försvinner fast inga förbrukare borde vara på... Ormboet blir lite snyggare när luckan stängs och bara panelen med säkringar och avbytare syns :).
  14. Det är en mycket bra fråga ! I mitt fall är det så att båten kom med fjärrstyrda strömbrytare och det är ganska bekvämt när det fungerar. Kollar man på båtmässorna har åtminstone Sargo/Minor, Targa och många flere fjärrstyrda system för att inte nämna HOC Explorer... Läser man vad tillverkarna säger så sparar det en massa dyr kabeldragning (även vikt) och spänningsförluster när man kan ha strömbrytarna så nära motorn och batterierna som bara möjligt. De motorstyrda brytarna drar 15 mA per styck (3 st.) så förbrukningen är inte så stor. Det stora problemet är att ett av dem byttes ut i något skede mot ett stort relä som kanske drar 2 A hela tiden när huvudströmmen är på... Det är helt för mycket onödig förbrukning så det måste jag åtgärda. På min gamla båt fanns det en skilld lucka i sittbrunnen med manuella brytare som jag lade på vid sjösättning och kopplade ur när båten lyftes upp ett halvt år senare. Inga problem alls, allting fungerade och blybatterierna höll i 11 år före de måste bytas ut. Nu kämpar jag med den nya båtens el-system och försöker få bort all onödig strömförbrukning och få systemet enklare... Vet ej om det blev enklare denna vecka då en Sterling AB instalerades, men åtminstone är laddningen både effektivare och går rätt till så att mina AGM-batterier inte kokas sönder . Skulle jag ännu få solpanelen instalerad så borde jag ha en bekymmersfri sommar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy