Jump to content
Sunday 15 September 2019

forgus31

Silvermedlem
  • Content Count

    7,123
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

129 Expert

About forgus31

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu är glada julen snart slut slut slut Gamla skinkor reas ut ut ut Tänk på att med lite framförhållning kan julskinka av lyxig lufttorkad modell till reapris bli nästa juls delikatess för den som lyckas med torkningen! En tanke slog mig. De kylskåp vi har numera är väl försedda med avfuktning eller gäller det bara frysarna? Skulle annars passa bra till lufttorkning. Svalt och torrt så man kan spara på saltet.
  2. Byter olja i nya VP D1-20 motorn. Köpte en liten Biltema Oljeump för c:a 130 kr. Sslangen gick inte ner i oljestickshålet utan stannade c:a 2 cm ner. Bytte till en lite tunnare som gick några cm längre. Den mjuka slangen tätade fint mot rörets väggar men ingen olja kommer upp vid idog pumpning . Funderar fortfarande varför. Tog upp sidan i en 5l plastdunk ock la under slumpen och skruvade upp bottenpluggen några varv. Gick inte att skruva för hand då oljeröret troligen spänner så skruven trögar. Väldigt klantigt monterat. Ska se om det kan åtgärdas för kommande oljebyten då detta är det enklaste sättet och går bra även om oljan är kall. Nu gick det bra trots att pluggen sätt kvar men det sipprade långsamt. Dock har jag gott om tid. Ett par timmar så hade allt läckt ut. Med sugmetoden blir en del kvar. Oljefiltret sitter tokigt och satt förstås fast på klassiskt vis i sugande gummipackning. Blev hammare/mejsel-metoden men inte så mycket plats att vrida runt då filtret sitter gömt . Böjde en polygrip som bara gick in framifrån. Specialverktyg får köpas. Var? Vanligt verktyg får inte plats. Känns som att ett specialverktyg bör vara fritt medleveterat motorn när man misslyckats med konstruktionen. Billigt sätt att åtgärda konstruktionsmiss. Filttet skulle ha suttit lätt åtkomligt framifrån där de flesta båtar har luckan. Ni har vi som tur är hela motorn åtkomlig då motorhuven är av. Man "kör" inte till verkstan för oljebyte men det är nog tanken. Till varje pris måste man få kunderna att besöka verkstan. Eller Lyckades ändå få dit ett nytt filter (för 275 kr)!! Nån som vet ett bättre pris?
  3. Den slang jag har haft tidigare var nog Lundgrens. Stel men luktfri.SeaSea ska ersätta mig ned den sorten.Bra SeSea.
  4. Lite förtydligande Hittade du en Dometicslang med blå insida ellervar det en helt annan slang? Vad heter den och är den lättböjd? Befarar Problem med gummislangen med stålspiral som verkar vara den enda luktfria. Det här är det svåraste problemet jag haft nånsin i mina båtar och jag börjar tröttna. Hur ska man göra när säljarna inte vet vad de rekommenderar. Visst, byta leverantör och sluta kolla priser.
  5. Det läcker inte ut någonstans. Testade att pumpa i övertryck efter att ha stängt avluftningen. Kollade efter ett par dygn och trycket var kvar.Ingen vätska vid nån anslutning enl. indikeringspapper. Så det måste vara slangarna.
  6. Det är den slangen jag har i den luktande toan. Jag fick också svar från Dometic på frågan om SeaSea säljer Dometic och det gör dom. Så välkommen i odörklubben. SeaSea erkänner också att den luktar och jag får gummislangen med stålspiral i. Den vet jag är bra men styv. Kan bli svårt i krökarna.
  7. Den typen har vi använt tidigare med gott resultat luktmässigt sett. Tar nog den då SeaSea lovat den som ersättning. Man har fått in flera klagomål. Dock kommer mina luktsangar från Dometic och och har ingen blå insida och av den typ som måste dras till slngklämmornas bristningsgräns. Tyder på att Dometic distribuerar både äpplen och päron varav en sort luktar. Inte lätt som konsument med alla sorter som ser likaqdana ut.
  8. Nej vem läser toaböcker om man inte har problemet. Ingen skön litteratur precis men väldigt mycket tips för de med skarpt luktsinne. Ingen förlust för båtåkaren om hen luktar illa.
  9. Järnhandlaren verkade veta vad han sålde. Verkar mer insatt än SeaSea som ändå är marinbutik och borde veta mer än en järnhandlare. Nästa slang ska ha blå insida. Den får SeaSea betala. Lite lärpengar kan tillfalla mig eller hur? S.k sveda och värk. Jag behöver inte straffa så hårt som biltillverkarna får kännas vid. Hundra miljarder för marknadslur med dieselmotorer.
  10. Du behövde inte dra slangklämmorna superhårt. Det tyder på att du fått en annan slangtyp!
  11. Pentax. Nu får du hjälpa mig att reda ut slangeländet. Jag måste vara riktigt säker att inte få fel denna gång då fel släng sänker båten när den faller i bitar. Hann du själv byta den innan båten sjönk? Var köpte du slangen? Reklamerade du slangen? Vad hette butiken/leverantören. Fick du en ny slang? Vad blev det för fabrikat? Fick du något för "sveda och värk?"
  12. Har jag otur är slangen från en alternativ tillverkare. Varför ett annat namn annars. Googlade lite på odor boat toilet och fann många med stinkande båtar. Ett tips för att kolla om en slang luktar är att torka ytan med en luktfri tygbit/trasa och sedan lukta på den. Lukten sätter sig på ytan. Även ställen som kan läcka lite kan samma metod tillämpas. Torka skarvar mm exvis hävertbrytarventilen i de uppånedvända U-rören som har ventil överst som kan läcka. Enklast för mig är att byta slangarna och då få rätt typ från Sea-Sea. Får ta oc citera Pentax inlägg om den slang som löste upp sig. Vill inte gå till botten med liknande problem i min båt. Det är ju verkligen en säkerhetsrisk när slangen ansluter till utsläppetunder vattenlinjen.
  13. Det var det bästa tipset förutsatt att den är luktfri förstås. Ser dessvärre ut som vår luktslang
  14. Det var det bästa tipset förutsatt att den är luktfri förstås
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy