Jump to content
Sunday 26 June 2022
forgus31

Båtjuridik

Recommended Posts

 

Har tillverkare av båtutrustning inget ansvar att uppmärksamma kunderna om att de löper risk att dö i sitt "fordon"? Vi är registrerade hos Volvo Penta som köpare av motortypen D1-20 med felkonstruerad motorstyrning men har inte hört om att vår motor kan vara livsfarlig. Nu är intresset från Volvo Penta så lågt att det inte ens är förlängd garanti på de felkonstruerade motorboxar. Det kostar på att vara testverksamhet både för tålamod och plånbok. Hade vi fått veta att motorn är så här osäker hade vi inte lämnat bryggan den här sommaren vilket hade undanröjt risken att dö i Coronapandemin eller i egna båten mot klipporna i Lindesnes eller var slumpen väljer våra familjers gravar. 

Vad säger förresten Volvo Pentas juridiska sektion?

Det går bra att kommentera här i tråden som gäst eller varför inte hänga med i  bryggsnacket och registrera dig som forummedlem  där du får många uppslag och tips !  

 

Vi ska ut några dagar nu om sommaren kommer tillbaka  som dom lovat.. Väl mött på sjön och släng ut en  minst 3 m lång tamp till den nödställde om nu motorn råkar starta. 

Jag skriver som Leif GW säger:  "jag hatar slumpen"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du lust att utveckla det där lite mer? Inte om det potentiella dramat till sjöss utan vad som är fel på motorn?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Har du lust att utveckla det där lite mer? Inte om det potentiella dramat till sjöss utan vad som är fel på motorn?

Det handlar om att styrboxen inte funkar...

verkar vara ett sedan länge känt problem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorn är ny så har du väl garanti?
Om garantin har gått ut så förstår jag inte riktigt frågeställningen?
Det är väl allmänt känt att VP har haft problem med dåliga styrboxar men har garantin gått ut så har den väl ändå gått ut?
Sen att koppla det till eventuella dödsfall är kanske lite drastiskt.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ju tycka att det finns anledning för VP att undvika att skapa badwill, men det är ju deras val.

 

Med de priser VP har så borde det finnas utrymme att vara tillmötesgående.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förklara gärna mer! Som vad problemet är, hur vanligt det är, vilka motorer det gäller och hur många av dessa som påverkas, vilket/vilka årtal av motorer det gäller, vad som krävs för att lösa det, ev kostnad och vad VP har sagt om detta. Det låter inte som ett helt nytt problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det är inget nytt problem.

I det här fallet gäller det D1-serien.

 

Kostnader med mera får TS fylla på med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Man kan ju tycka att det finns anledning för VP att undvika att skapa badwill, men det är ju deras val.

 

Med de priser VP har så borde det finnas utrymme att vara tillmötesgående.

Jag vet såna som fått styrboxen bytt helt utan kostnad i all fall. Då har det varit ny motor och/eller ny styrbox.
Vad jag blir brydd över är huruvida motorn/boxen är alldeles ny eller inte. I så fall borde garantin täcka felet.
Sen brukar etablerade tillverkare vara generösa när det ä'r kända fel av goodwillskäl. Det här är väl ändå ett ganska känt fel vad jag förstår. Tjutande larm, stoppsolenoider som lever sina egna liv och kontrolllampor som går bananas p g a fel på styrboxen.
Ta i trä.... men tur man har en Yanmar där det går raka kablar till larm, solenoider och annat. Inte via några svarta boxar. En ganska tjock kabelhärva i o för sig.... Men enkelt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Janken:

Om motorn är ny så har du väl garanti?
Om garantin har gått ut så förstår jag inte riktigt frågeställningen?
Det är väl allmänt känt att VP har haft problem med dåliga styrboxar men har garantin gått ut så har den väl ändå gått ut?
Sen att koppla det till eventuella dödsfall är kanske lite drastiskt.
 

Motorn är över två år i vår båt. Den installerades i maj 2018. Vanlig garanti gäller alltså inte men kan vi påvisa att felet funnits vid köptillfället gäller 3 års reklamationstid.  Vi har rundat Lindesnes i 15 m/s men hållt oss på några sjömils avstånd. Det är dock intressant att gå nära ett så spännande ställe men vi hade en 30 år gammal motor och undvek risken. Med den här styrboxen på motorn utan att ha vetat om att man bör ta bort stoppfunktionen från styrboxen kunde olyckan ha varit framme. Kört på klipporna och försvunnit i vågorna och vattenvirvlar. Visst är det värt att veta om såna fel på samma sätt som att bilar återkallas för allt som kan äventyra  kundens  upplevelse av bilägandet. Klart man känner sig upphöjd som kund när det trillar ner ett sånt brev i lådan. Vår 10 år gamla Mazda som aldrig varit inne på service fick vi två nya krockkuddar inmonterade. Alla kunder hade kontaktats genom uppgifter från fordonsregistret och jag ombads kontakta auktoriserad verkstad. I vårt fall fanns vi redan i Volvo Pentas register och man känner sig förbisedd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förlåt om det verkar dåligt med mina svar. Det var längesen jag skrev på MG och fått mothugg vid inloggning och att posta svar. Får se om jag får flyt i detta igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu regnar det men det blir nog sol imorgon och då sticker frugan och jag ut. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag stod inför valet att välja motor för fyra år sedan stod valet mellan en Lombardini LDW702SD och en V-P D1-20. Du kan läsa om mina funderingar i denna tråden.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/79941-hjälp-mig-välja-ny-motor-volvo-penta-eller-lombardini/#comments

Det som till slut avgjorde till Lombardinis fördel var främst två saker.

Dels att D1-20 var "elektronikifierad" med styrbox och CAN-bus och sådan "skit" vilket inte Lombardinin var då ( nu har även den någon slags styrbox som det tydligen varit problem med).

Det andra var Volvo Pentas "grundmurat" dåliga rykte om att vägra ta något som helst på goodwill efter garantitiden gått ut. Jag hittade massor om detta på på svenska forum såväl som utländska. Lombardini och Rodahl marin har däremot ett rykte om sig att inte lämna kunden i sticket även när motorn fått några år på nacken.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En arbetskamrat fick ett samtal från möbelaffären de köpt en soffgrupp ifrån.

 

"Vi skulle vilja besöka er för att kontrollera om soffkuddarna är korrekt tillverkade. Det har förekommit brister i produktionskontrollen."

 

Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.

IKEA..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy