Jump to content
Monday 03 October 2022

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    665
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Janken last won the day on March 4

Janken had the most liked content!

Community Reputation

158 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

2,286 profile views
  1. Janken

    Landstötning

    Stämmer bra! En ren skröna enligt plastexperterna. Om laminatet är rätt gjort utan luftfickor så finns det ingen kapilärkraft i glasfiberarmerad plast. För att det spontant ska sprida sig krävs kapillärkraft. Plastpest beror inte på inträngning via skador utan på att vatten tränger igenom gelcoat och plast. Inte genom att det "suger åt sig" utan p g a långvarig kontakt. Sedan sker en kemisk reaktion inne i plasten som orsakar osmos/plastpest. Sen kan man såklart få osmos i eller kring en skada men fukt sprider sig inte i glasfiberlaminat som det gör i porösa material. Ex trä, isoleringsmaterial, distansmaterial mm. https://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos
  2. Tre varv runt winschen och ett rejält handtag så borde någon kunna hissa upp dig.... om du är någorlunda normalviktig....vil säga.
  3. Det ser ut som att Reimers ritade den med raka spridare men läser man klassreglerna så står det att den ska ha dubbla undervant och att backstag är.... valfritt??? Alltså... det betyder att det enligt klassregeln är lite olika! Konstigt! Men ritningen nedan, signerad Knut H Reimers är det raka spridare på.
  4. Trio 80 är mastheadriggad. Mastheadriggar har nästan alltid raka spridare. Det finns inget skäl att ha svepta spridare på en mh-rigg. Det är inte helt ovanligt att tillverkare ändrar på riggen mellan årsmodellerna och beroende på riggleverantör. Jag har en Omega 28 och där bytte man rigg från Skarven till Isomat. Skiljer litegrann mellan dem. Scampin finns med dubbla eller enkla spridare. Tidiga Accenter finns med 7/8-rigg och backstag.. Sen kan även båtägare ändra på riggen. Säg att man har en båt med enkla undervant och babystag men blir skogstokig på babystaget som kan vara rätt frustrerande trots att det fyller sin funktion. Så pratar man med en riggverkstad spm föreslår att man ska skippa babystaget, plasta in två kraftiga röstjärn och sätta dit två framåtriktade undervant i stället. Vips...har du en rigg som inte liknar grannbåtens.
  5. Om du har mastheadrigg, raka spridare och endast undervant bakåt på masten skulle mitten på masten tendera att böja sig bakåt när det börjar bralla i i förseglet (Belastar förstaget) och storseglet börjar belasta masten i sidled. Mastheadriggade båtar har (nästan) alltid dubbla undervant eftersom masten också skulle böja sig om du vill minska slacket i förstaget genom att sträcka akterstaget. Många har även ett babystag för att ytterligare begränsa möjligheten till bakåtböjning och undvika att masten börjar bumpa i grov sjö.. Rita upp det på ett papper och tänk hur masten skulle böjas vid olika belastning så ser du. Med dubbla undervant får du en fixerad punkt för maströret i höjd med spridarna. En partialriggad båt med svepta spridare slipper problemet eftersom maströret under förtaget böjs framåt när du sträcker häckstaget.. partiakrigg med raka spridare har backstag som justerar mastens form. Långa och mjuka master har ofta två backstag. Infästa vid övre och nedre spridare. De bakåtsvepta undervanten på en partialrigg har framförallt funktionen att begränsa mastböjen framåt. Både förböj och den böj som uppstår vid belastning. Om du kollar runt på ollika riggar kommer du att se att mastheadriggade båtar generellt har grövre maströr. Mastheadriggen har inte behovet av ett mjukt maströr eftersom möjligheten att trimma riggen är ytterst begränsad. Där ska masten vara rätt grundtrimmad men efter det... stadig och stabil och inte så rörlig.
  6. Okej! Hade inte en aning om att det fanns fler betydelser. För mig har en levang alltid varit en skurkäpp men man lär så länge man har en lever! Skurkäppen ska väl vara undanstoppad vid gipp i vilket fall😄
  7. Levangen ska man nog ha undanstuvad vid undanvind i frisk vind! Jag vet inte varför så många kallar skotvagnen för skurkäpp? 😁😁😁 https://sv.wikipedia.org/wiki/Levang
  8. Janken

    Biltemas skotlås?

    Kan tänka mig att fjädrarna är den svaga punkten. Det är de som brukar ge upp efter några år på billiga servocleats. Materialet kan också slitas fortare på billigare lås. Spåren inne i clamcleats slits fortare på en billig clamcleat än på en dyr. Du märker det när linan lossnar en blåsig dag efter bnågra säsonger. Så länge de är hyfsat nya funkar de säker jättebra.
  9. Dom kommer att bli ganska tunga gissar jag.
  10. Alt 1: Minns din barndoms fysiklektioner. Med tre stagpunkter som motverkar varandra kan helt enkelt inte masten falla. Det går inte. I vilken riktning den än försöker falla kommer en av stagpunkterna att hålla emot. Det har inte med nerverna eller annat att göra. Det är geometri årskurs tre. Alt 2: har man så erbarmerligt risiga vant, stag, röstjärn och/eller vantskruvar att tre av dem inte kkarar av att hålla masten på plats utan segel eller annan belastning bör man kanske se över skicket på riggen innan man mastar på.
  11. Å hur i hela friden ska masten kunna falla om den är stagad i tre tiktningar? Då ska nånting gå av i så fall.
  12. Hmmm... nu har jag pluggat lite Rival 22-fakta. Den har dubbla undervant vilket torde stabilisera en smula. Men fortfarande bara under spridarna. "Backstag får fritt anordnas" samma med fiolen enligt klassregeln. Fiolens uppgift är ju mest att hindra kaltoppen att vika mot lä samt att ta diagonalkrafter från storsegeltoppen. Fiolen påverkar inte förstagsspänningen nämnvärt. Jag gissar att samtliga Rival 22 har backstag. Problemet att trimma förstaget kvarstår annars. Problemet med att hålla mastliket på storseglet under kontroll kvarstår också, även med dubbla undervant. Använd backstagen så får du roligare segling är mitt tips. Det ska pirra lite i kroppen när man kryssar en skärgårdskryssare i 10 m/s. När det gör det.... då är den väl trimmad.
  13. Tänk efter nu! Om du har förstaget fäst 7/8 uppe på masten och drar i akterstaget som är fäst i masttoppen. Då påverkas visserigen förstaget. Men bara marginellt eftersom du då böjer du hela masten. Även det som sitter nedanför förstaget. Har du svepta spridare så tar toppvanten det mesta av belastningen från förstaget eftersom de är riktade svagt bakåt. Samma när du belastar förseglet med hårdare vind. Belastningen på förstaget ökar, förstaget saggar och förseglet blir bukigare. Du tappar fart och krängninen ökar. Samtidigt böjs mitten på masten framåt eftersom inget håller emot. Då blir storseglet bukigare och buken flyttas bakåt i storseglet vilket innebär att krängningen ökar. Storseglet är ju lite av ett höjdroder och därför vill du ha buken ganska långt fram och planare närmare akterliket. Tänk flyplansvinge. Om förstaget och backstaget motverkar varandra så blir maströret under förstaget stabilare. Det är helt oundviklkgt att förstaget saggar och blir väldigt runt om du har raka spridare och inte sätter an lovarts backstag. I så fall måste du ha ett oerhört styvt maströr och en Rival 22 har inte ett sånt maströr. Inte en Seldénmast i alla fall. Jag lovar dig dyrt och heligt. Nästa gång det blåser 10 m/s. Använd backstagen. Om du tyckte båten seglade bra utan så kommer nackhåren att resa sig då. Lita på att konstruktören kunde sin sak. Hade inte backstagen behövts så hade dom inte suttit där. 100 tusen kappseglare trimnar inte backstag för skojs skull. Dessutom kan du skada riggen om du inte använder backstagen. Belastningen i höjd med vantinfästning och förstaget kan bli väldigt stor med utmattningsskador som följd. Jag hade en SK22 i min ungdom. Den var sanslöst bra på kryss så fort det blåste lite friskt. Men trimmade jag inte backstagen tappade den. Inte så mycket höjd men den tappade fart. En Rival 22 ska gå både högt och fort på kryss. Känslan i 10 m/s ska vara jämförbart med sex😀
  14. Janken

    Partialrigg

    Jag har själv väldigt begränsad, för att inte säga obefintlig, erfarenhet av självslående fock . Men eftersom den skotas så långt in så blir det väl ganska intressant var twisten hamnar. Med längre akterlik blir tvisten längre och hanmar högre upp. Som sagt. Jag har inte fördjupat mig i det men har hört det sägas angående moderna 9/10 riggar. Själv harvar jag på med vinscharna.
  15. Hmmm.... Just en Rival 22:a också! Som är så extremt bra kryssbåt. Det är väl själva vitsen med en Rival 22? Att det är en glimmrande kryssbåt! Borde bli väldigt dåligt infall i förseglet utan backstag. Jag har sett att somliga fäster backstagen i sargen någon meter bakom masten och har bägge ansatta vid slösegling. Kanske en kompromiss som TS kan testa. Inte optimalt men bättre än att ha helt ostagat bakåt.
×
×
  • Create New...