Jump to content
Saturday 08 May 2021

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    580
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Janken last won the day on November 7 2019

Janken had the most liked content!

Community Reputation

88 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

1,261 profile views
  1. Fast en express som nyligen kappseglats hårt är sannolikt en välhållen och uppdaterad kanonbåt. Men då är den nog ganska dyr också. Tyvärr så brukar dom förfalla ganska snabbt efter att de pensionerats från kappsegling. Vi har två gamla hedersdamer som kappseglades hårt tidigare i vår hamn. Dessvärre har dom legat oanvända minst fem säsonger. Den ena på land, den andra i vattnet men ingen har uppdaterat dem. Bytt slitna detaljer, fnasiga linor, rengjort ett kärvande block, smort en vantskruv eller sånt på fem-sex år. Trist tycker jag. För tio år sedan var båda i toppskick och fajtades om pallplatser både i SRS och klasseglingar.
  2. Hmmm🤔 det ska såklart stå ”Det gick det också” ! (Alldeles för tjocka fingrar eller för litet tangentbord)
  3. Haha! Ja! Allt är ju relativt 🙂 min kompis berättade att han och hans bror semestrade med föräldrar i en Neppare när han var liten! Det fick det också!
  4. Sharken är skitskoj! Seglade en hel del på en Shark 24 imin ungdom. Gigantisk klass i Kanada och vissa länder nere på kontinenten. Den tenderar att plana om du pressar den tillräckligt. En frisk Shark24 får du under 20 000 begagnad. Men det är verkligen campingstandard invöndigt. Inte jämförbar med H-båten eller IF om du ska semestra en vecka.
  5. Jodå Både IF och H-båten är stora klasser på insjöarna nere på kontinenten så visst har dom sålt. Tydligen finns det fler traditionalister med fet plånbok i Tyskland, Holland, Schweiz som lägger 35-40 000 Euro på ett klassiskt ”idrottsredskap”. jag var i Litauen för något år sedan och där låg två Seacamper IF i Kaunas hamn. Där finns en gigantisk men grund insjö dom seglar på. Seacampern är ju lätt att känna igen då den har skylight i st f lucka, solbrillor i st för förnster och ett ”S” i st f ett ”M” i snobbranden. Tyvärr är det visst en protektionistisk tvist med svenska IF-förbundet som inte vill godkänna den enligt klassregeln. Den väger lika mycket, är byggd av glasfiberarmerad plast, uppfyller alla vikt- och måttbestämmelser men..... Seacampern har basirede av plast vilket svenska förbundet visst motsätter sig. Så den godkänns inte som IF-båt enligt svenska förbundet. En idiotisk diskussion om du frågar mig. Det tar död på chansen att få klassen att leva vidare. Nepparna lyckades ju gå från trä till plast. Folkbåten likaså. Men IF-båtförbindet tjafsar om basirede i plast. Förmodligen skulle båten bli mycket dyrare att bygga med träinredning. Dessutom är det sämre med trä. Min IF tvingades jag gå ett varv varje vår och efterdra skruvar i inredningen. Inget styvhets- eller säkerhetproblem eftersom båten i sig är så styv men dock irriterande att det knirkar i allt trä när det brallar i. styvhet föreseten... nästa alla IF: ar som kappseglats (d v s de flesta) har i efterhand inplastade knän i garderoberna för att styva upp skrovsidan. Det ör godkänt.. det har inte Seacampern eftersom basinredningen gör jobbet. jag tror att IF:en har en framtid. Det finns en kategori seglare som inte vill ha planande strykjärnsformade båtar. IF, H-båt, Neptunkryssare och Folkbåten bjuder på klassisk segling med lättdrivna deplacementbåtar. Trygga, lättseglade men en jäkla utmaning att krama ur de där sista fem procenten ur.
  6. https://www.seacamper.net/index.php?option=com_content&view=article&id=137&Itemid=864
  7. En hyllning till båda båtarna: https://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1945-nisses-batval
  8. Jag vaknade en natt och irriterade mig på ett en motorbåt åkte omkring i viken. Jättelänge! Så tystnade den... Men så hörde jag den igen! Men! Vad håller dom på med? undrade jag! Åker dom i cirkel???? Det visade sig att det var mitt akterstag av Dyneema som var ansatt och brummade diskret i vinden.
  9. En annan grej är att man ofta gör det i hemmavattnet. Man tycker att man har koll... så blir man nonchalant...sen smäller det! Jag har gått på rejält tre gånger i min karriär. Samtliga gånger i vatten jag ofta seglar, nära hemmahamnen och i tron att jag hade järnkoll. Okej! Nu i sommar var det ren dumhet! Men nära hemma och ett grund jag så väl känner till.
  10. Autopiloten på kompasskurs, sjögång och avtagande vind i kombination med nonchalant skeppare som käkar leverpastejmacka och lyssnar på podradio! Tre smällar i blykölen, men så heter ju grundet Trillingen också! Ligger i hemmavatten och jag har passerat det minst 100 gånger men nu var det dags☹️ Förvånansvärt liten buckla i blykölen faktiskt!
  11. Janken

    Pris på segel

    Jag har köpt flera segel av N-sails som jag upplever mycket prisvärda. Svenska representanten förefaller kunnig och är mycket lätt att ha att göra med. Konverserade även på god engelska via mail med den polska segelmakaren angående hjultravare till genomgående lattor som failade. Han var beredd att komma från Gdansk till Sundsvall för att kolla på mina travare. Dock stoppade jag honom. Tyckte det var överkurs för ett IF-segel av "mittemellankvalitet" Dom skickade i stället sex olika travare med post till mig, jag valde. Skickade ner seglet till Polen och fick tillbaks det efter en vecka med nya travare. En dålig söm i en fock åtgärdades av lokal segelmakare på deras bekostnad. Du väljer dukkvalitet och tillbehör själv bland etablerade varumärken. Inget "Kändisloft" har kunnat erbjuda mer än N-sails med ett undantag och det är glidern jag har. Den kunde bara Gransegel erbjuda. Dom tog dock inget ansvar för en dålig söm som släppte efter tre seglingar. Det fick jag lösa själv. Grans svar var helt torrt att "den största orsaken till skador är nötning och/eller UV-strålning" Nu tog den lokala segelmakaren bara 250 spänn för att fixa det. Men ändå! Sen berättade min kompis att han fick en rundvandring på Rolly Taskers gigantiska loft i Phuket. Där har dom stora hyllor på leveransavdelningen som är märkta med andra mer prestigefyllda segelmärken. Tydligen så syr dom billigare segel åt andra segelmakare och det verkar inte vara så hemligt heller. Jag tror att de flesta loft syr förstklassiga segel så länge du inte har extrema high-performancekrav. Det viktigaste är nog att välja och betala för rätt duk och skärning. N-Sails var dessutom 1 500 kr billigare än sin närmaste konkurrent på kapellet till förseglet: Det är nu inne på tredje säsongen och jag har inget alls att klaga på det. Fortfarande som nytt.
  12. Heltal skulle absolut inte funka! skulle man börja på 0 för den lånsammaste (ev Västbris) så skulle Farr 40 ha ett handikapptal på...typ 350. Nä! Nog är systemet med en norm på 1 med en procentuell skillnad Vettigare. hur skulle du bedöma skillnaden mellan solingen och IF:en om Solingen hade 194 och IF:en 108 i handikapptal. Den inbördes skillnaden mellan respittalen är inte förändrad av att man reviderat tabellen. Det enda man gjorde var att ändra normbåten 1 till en snabbare båt. du multiplicerar fortfarande respittalet med seglad tid. Solingen är forfarande lite vasare än IF:en. Vadå? Alla är under ett? Det är båtar som är långsammare än normbåten som har under ett! https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList
  13. Haha! Jaja... det går faktiskt skitsnabbt mellan ruffluckan och förpiken. (Beror på hur snabb skiten är förstås) Jag menar mest att den inte är jätteliten. Eller.... 🤔 Äh! Det fins så många konstiga superlativ så jag jag kör på 500 miljoner år. Det är svinmycket ju!
  14. WOW! Avis blir jag! Fortissimo är lite av en drömbåt för mig! En IF på steroider För mig blev det en Omega 28 (En ungdomskärlek) och jag har minsann fått lära om. Inte kränga, inte plöja rakt in i vågor, vakta på vindbyar och inte minst har jag fått lära mig reva storsegel. Sen är den en fröjd i lättare vind och invändigt är det eoner av plats för en ensamseglare som jag.
  15. Janken

    Bra LYS-raketer

    SRS-systemet har sina brister som alla handikappsystem. Olika båtar går olika bra beroende på förhållande på banan och vädret. Vissa kryssar gudomligt men går sämre på undanvinden. Andra planar på slör när det blåser på men är svåra att få riktig fart på kryss. Jag tror att det kvittar vilket SRS-tal man har. Seglar man bra så kan man hävda sig med vilken båt som helst. Dock blir det svårt att "segla på andras misstag" om man är snabbast och alltid ligger först. Jag var på fördäck på en X99:a en period och vi seglade ifrån hela fältet med råge på ett race. Kom in bakom en ö innan målgång och där var det totalt bleke. Vi satt där och såg de andra båtarna komma ikapp en efter en. En bekant till mig vann en distriktstävling med en Triss Magnum på 80-talet. När nästan alla gått i mål började det blåsa. De få som var kvar på banan gick ikapp. Dom var sist i mål men vann efter omräkning. Sen att alla kappseglare seglar heta båtar är väl ingen sanning. Titta på SRS-rankingen för riket så hittar du diverse familjebåtar på topp-50 och det är ganska drivna kappseglare. 2018 hamnade en Hydra från mina trakter sexa på rankingen. Dom placerade sig hyfsat på lidingö runt samma år. Sen kanske den racingintresserade tycker att det är roligare att segla X79 än Hydra eller Fareast 28 hellre än Cumulus.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy