Jump to content
Tuesday 14 July 2020

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    545
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Janken last won the day on November 7 2019

Janken had the most liked content!

Community Reputation

71 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

863 profile views
  1. Janken

    Kaosartad segling.

    Jag tror att du ska göra två saker. 1. Försök att byta till en mer förlåtande båt. Furioson är en jolle på steroider Som inte är speciellt förlåtande om du gör nånting fel. har själv aldrig seglat en Furioso men en kompis hade en som förstabåt. Han säger att det tog många år innan han lärde sig hantera den. 2. Skaffa kunskap. Teoridelen av segling ska inte underskattas. Kan man de teoretiska grunderna så kommer man ofta fram till lösningen på de flesta bekymmer som dyker upp. tipset att bjuda med en erfaren seglare på några svängar är jättebra. kinesgippar är inte trevliga men faktiskt relativt lätta att undvika om man vet varför dom sker. Men vad du än gör... Ge inte upp. När du överraskas av den där hårda vinden och plötsligt känner ”Fan! Jag har ju kontroll på situationen” den känslan är oslagbar. Det finns absolut en tjusning i att komma in i en lugn hamn efter en riktigt tuff tur. Vissa dagar är segling mer adrenalinkick än njutning. Men det är också en del av tjusningen.
  2. Jag är helt ovillig till kompromisser när det gäller dessa havets ohyra. Jag tycker att man ska förbjuda privatpersoner att framföra vattenskoter om man inte har personligt tillstånd att göra det. Polis, räddningstjänst, KBV, SSRS m fl kan använda dom. Den som verkligen behöver den för nyttotransporter kan söka tillstånd. Tillståndet ska dras in i samma sekund som den börjar framföras i planlösa cirklar hoppandes på sina egna vågor. 99% av alla vattenskotrar har inget som helst existensberättigande. Dom funkar enbart som penissubstitut för omogna människor med onödigt dyra solglasögon. "Men det är ju roligt!" skriker någon! Ja! Det finns mycket som är roligt som man inte får göra av hänsyn till andra och sin egen hälsa. Många tycker att knark är kul. Det finns lustmördare som sagt att dom bara kan känna sig som fria hela människor när dom får tortera en annan levande varelse till döds. I Tim Burtons kultfilm Mars attack invaderar utomjordingarna jorden.... Bara för att dm kan och för att dom verkar roas av det. Det finns ingen som helst anledning att ha en massa omogna testosteronstinna människor planlöst körandes som idioter överallt. Jag tycker att dom är lite larviga. Sex vuxna människor som brassar från punkt A till punkt B över en vik. Så ligger dom där och guppar medan dom skriker till varandra. Så brassar dom fort som fan till punkt C, skriker en stund för att inleda moment nr 2: Att köra tio minuter i cirkel. Därefter skriker dom en stund. Så bär det iväg....fort som fan till punkt A igen. Det är ju sååååå fånigt! Sen kommer det där stackars "undantaget som bekräftar regeln" En vattenskoter med ett ungt par som kommer i lagstadgad hastighet, på rak kurs, utifrån skärgården där dom har tillbringat dagen på en solig klippa. Jag har inget som helst problem med dom. Men dom där sex sjuka rackarna som har börjat brassa runt i cirklar igen. Dom borde utrotas. Jag hävdar att 95 % av vattenskotrarna är rena leksaker helt utan exisensberättigande. 50% av alla snöskotrar likadant. 25% av alla motorcyklar också för den delen.
  3. Brötvis! Sen tycker jag att varken Cumulus eller Deltan faller in under samtliga önskemål i din "önskelista" Men såna listor brukar ju vara...just ÖNSKE-listor och kan revideras lite När jag sökte båt så upplevde jag att det finns många fina båtar mellan 8,5-8,5 meter men att väldigt många är mastheadriggade vilket faller bort för mig som ensamseglar. Jag vill kunna segla på 110%-fock merparten av tiden och sätta genuan när det blir dags för kappsegling. Generellt har jag också svårt att hitta partialriggade båtar som upplevs som styva. Det höga och smalare segelplanet gör ju att båten blir lite vekare initialt. Momentet som kränger båten blir större med en högre mast. Min Omega lägger sig relativt lätt men blir stadigare när den väl krängt ner till 15-20 grader. En båt jag sneglade på var Maxi Fenix. En smart båt med en gigantisk dubbelkoj under sittbrunnen. Men... Ingen toa vid nergången, inga duschmöjligheter och... Ja! Det är ju inte en lyxyacht men en väldigt sympatisk båt som enligt uppgift seglar bra. Om du seglar Dominant 78 i dag så tycker jag att du ska spana in Dominant 95. Det är en båt jag gillar. Min kompis köpte en RB98 nu i vår. Jätterymlig 7/8-delsriggad båt med rejäla akterkojer och bra ståhöjd. Den förefaller segla bra också. Han har inte hunnit prova den så mycket och jag har aldrig seglat med den.
  4. Janken

    Fråga kring vhf

    Ett bra sätt att kolla om din VHF funkar är att ropa upp någon På kanal 16. Stockholm radio har bevakning på kanal 16 åt JRCC och brukar svara direkt. Jag hörde en sjöräddningsbåt bli uppropad en gång och den som ropade upp förklarade att han gjorde ett funktionstest på sin VHF.
  5. Alltså! Jag har inga större bekymmer att sätta ett rev ute på sjön! Naturligtvis är det enklare att göra det i hamnen men jag är lite brydd på alla som påstår att det är så jättebökigt att reva till sjöss. Jag har revkrok framme på bommen och akterliket via en lina genom bommen till sittbrunnen. anledningen till att jag inte har single rev är att inmatningen till likrännan är så högt från bommen att jag ändå måste upp och ta ur de två nedersta travarna. Jag sätter autopiloten på en kurs med liiiite inslag i focken. Jag släpper på storen tills den fladdrar, släpper ner storen en meter (rev nr1 ca 70 cm upp) tar hem det som går med handkraft i revlinan (akterliket) kopplar ena säkerhetslinan i ett fäste vid ruffluckan och tar mig fram till masten där jag sätter andra säkerhetslinan i en ring på bommen. petar ur två travare ur spärren, halsar revöglan i revkroken Går tillbaks till sittbrunnen, sträcker upp fallet och sedan sträcker jag skothornet (revlinan) med vincsh. sen skotar jag hem storseglet och faller tills focken fyller helt. Klart! Det tar ungefär en minut att göra. Jag tycker absolut att man ska träna på det så att man klarar det i skarpt läge. Det är så dags att göra det när man väl är utomskärs och överraskas av en oväntat stark sjöbris. Då är det bra att ha gjort det under ordnade och lugna förhållanden. Personligen är jag IF-skadad. D v s att jag tror att det alltid går att segla med fullt ställ. IF:en revade jag storseglet på en gång på fem år. Omegan revar jag ofta. Redan vid 7-8 m/s om jag inte ska kappsegla och är ensam ombord. Behagligare, bättre balans, bättre höjd och lättsammare att hantera.
  6. Jag är inte så övertygad om att begagnatpriserna kommer att rasa till nästa sommar. Betänk att ekonomin påverkas av Coronakrisen för lång tid framöver. Jag förutspår att prisraset framförallt kommer att drabba de nya dyra begagnatbåtarna inte segmentet 50-250 000 Lägre inkomst, högre räntor, höjda priser på utlandsresor mm kan komma att öka intresset för fritidsbåtar som säljs för överkomliga priser. Att lägga 100-150 K på en fritidsbåt är trots allt överkomligt. Ska man börja hysta upp över halvmillen för att få alla upptänkliga bekvämligheter, massor av kojplatser, mer status och högre imponansfaktor så måste man gräva en större grop i hushållsekonomin. De i vår klubb som haft båtar till salu i år har blivit av med dom omgående. Framförallt Maxi 77:or, Accenter, och andra beboeliga prisvärda båtar. Tidigare har dom varit ganska svårsålda. Blä! Ingen dusch! Blä! Ingen toadörr! Blä! Ingen ugn! Blä Ingen TV! Blä! Bara fyra kojplatser! Blä! Ingen skrytpotential! Blä! Ingen inombordsmotor! Nu går det plötsligt relativt lätt att sälja dom!
  7. OK! Det har du rätt i! Jag har tänkt på det där med "systemfel" men Google maps, Eniro på sjön och Seapilot ger samma resultat utanför Fläskviken. (Fantastikst namn för övrigt) Eftersom området är relativt "prickigt" så vill man ju ha hyfsat korrekta uppgifter innan man beger sig dit!
  8. Om jag får gps-koordinater i detta format 61'34'00 N 17'15'33 E. (Exakt återgivet från källan) Hur skulle ni tolka det? Jag tolkar det DMS d v s 61°34’0.0”N 17°15’33.0”E Är jag dum i huvet då? Eller? Ska jag tolka det som DMM 61 34.0000,17 15.3300? Oavsett så hamnar jag Mellan Tuppskär och Fläskvik i Hälsingland. uppgiftslämnaren hävdar med bestämdhet att detta är en uthamn som heter Ravelgrund men Ravelgrund ligger enligt sjökortet I norra änden av Kråksundet mellan Kråkön och Innerstön. (Ca: 61°34'12.9"N 17°18'01.3"E) Uppgiftslämnaren hävdar med bestämdhet att koordinaterna stämmer perfekt.(dock fick jag ingen uppgift om huruvida formatet var någon form av DMS eller DMM) Källa: https://www.hsss.se/gasthamnar/Ravelgrund/ Är jag dum i huvet?
  9. Plana segel! Ner med skotvagnen för planare stor. Sträck upp bomliket. Ta hem på akterstaget. Sträck Cunningham. Bak med skotpunkten för förseglet, Spänn försegelfallet eller förseglets Cunningham. Räcker inte det så spill lite vind ur storseglet. Och....Burka, burka, burka! Generellt brukar jag säga att förseglet är motorn och storseglet höjdrodret på båten. Endast försegel- Relativt fort men dålig höjd. Endast storsegel- Högt men med sämre fart.
  10. Janken

    Albin 79

    Enligt Silguide har Albin 79 inplastad köl vilket gör risken att du får plasta och spackla till våren större! Böldpest orsakas inte av såna skador utan av att det är kemiska reaktioner i mickroporer i gelcoaten Där vatten kommer in. Men det är klart.... visst kan du få vatteninträngning i laminatet men har du friskt laminat Runt skadan så är det ingen katastrof. Har du möjlighet att lyfta båten så kan du ju inspektera skadan. Men jag tror inte att du behöver skippa båtsäsongen om du inte misstänker mer än plastskador i kölen. Jag hade diverse skador i plastkölen på min IF som jag fixade påföljande vår och såg inga frostsprängningar ellr annat.
  11. Själv har jag svikit Seapilot efter många år. Inget fel på appen egentligen men jag tycker att dom börjar bli dyr att anlita. Jag ska köra skarpa versionen av Eniro på sjön i sommar. De funktioner jag vill ha och använder finns där till mycket humanare abbonemangsavgifter. Om det visar sig vara kasst så kan jag ju alltid lätta på plånboken och gå tillbaks till Seapilot igen. En markant skillnad är att man måste ladda ner offlinekorten områdesvis i Eniros app. Men det ser jag inte som ett stort problem. Ska bli spännande att jämföra i sommar.
  12. Töjningen är inget jätteproblem för spinnen enligt mina erfarenheter. Snarare blir den lite lätthanterligare. Min polare hade en sån där tejpad spinaker (svinstyv) och dyneemaskot på sin X-99. Han menar att dom var tvugna att trimma den väääääldigt exakt . Annars säckade den ihop. jag har länge använt polyesterlina av god kvalitet till spinnen. Funkar ypperligt. Dock satte jag en billig polyesterlina från Clas O som tillfälligt spinnfall på IF:en! Den var som överkokt spagetti och töjde sig alltför illa när det blåste på lite. Köpte en ny 8 mm Sirius av polyestersilke På Hjertmans som funkade kanonbra! Samma lina har jag i både fall och skot till spinnen i dag. Prisvärd. https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/32-flatad-skot-fall-lina/sirius-300-8mm-vit-bla-32-flatad
  13. Så sant så sant! Själv är jag ordförande i en bostradsrättsförening och gudarna ska veta att det krylllar av "kompetenta experter" bland medlemmarna. Såna som alltid i efterhand vet hur man borde ha bedömt ett anbud. Som tycker att vår förening (90 hushåll i SUndsvall) borde ryta i mot Discovery Channel när Telia och Discovery Channel har en avtalstvist 😀 Men rent formellt så säger lagen om idéella föreningar att medlemmarna kan kräva en extra stämma och avsätta styrelsen under ett verksamhetsår. Sen är det lite olika hur många av medlemmarna som måste kräva en extra stämma. Att ingen av alla superkompetenta tyckare är villig att ställa upp som förtroendevald.... det är ett annat problem! En förening är dock aldrig bättre än de medlemmar den har. Eller för att vända på resonemanget. En förening har den styrelse den förtjänar. Det är ju faktiskt medlemmarna som har valt och tillsatt sin styrelse.
  14. Det är inget fel på den linan...Första säsongen. Jag har provat den och den förefaller vara extremt UV-känslig. År två började den damma och i slutet av säsong två var den alldeles fnasig. Så som tillfällig lina eller spinnskot som alltid stuvas undan? Ja! Exponerad lina som ligger i dager när den inte används? Nej!
  15. Jag vet ju inte de exakta förhållandena och kan därför inte försvara varken TS eller hans båtklubb men en viss förstråelse för båtklubben om TS är "nyinflyttad" i hamnen och påstår att han inte kan sjösätta p g a en skadad badstege i juni förra året. Speciellt om man (som vår klubb) har problem med sommarliggare på land. Vi har också avgiftshöjning för sommarliggarna men man kan få ett friår på land om man är sjuk, bor tillfälligt på annan ort, har reparations-/renoveringsprojekt igång eller annat. Sen kan jag förstå TS om det verkligen är så att styrelsen, en vecka innan, meddelar om en avgift fast det verkar ju mer som att det var en justering av avgiften och inte från 0 till 2 500 kr/v. Justerades den från...typ 2 000 kr/v till 2 500 kr/v så är det ju ingen överraskning att man är tokless på sommarupplagda båtar. Sen undrar jag om man har någon maxavgift? Det har vi i vår klubb. Ett tak på hur hög avgiften blir. Genererellt gäller väl, som påpekats, att styrelsen kan besluta om avgifter om det inte står i stadgarna att avgifter ska beslutas av stämman. I så fall vilka avgifter. Många föreningar har det reglerat i stadgarna. Att vissa avgörande avgifter ska beslutas på stämman. Är man missnöjd med styrelsen kan man samla ett gäng medlemmar och kräva en extra stämma där man avsätter styrelsen. Väljer en ny! Hur många medlemmar krävs för en extra stämma? Ja.... det står i stadgarna.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy