Jump to content
Tuesday 10 December 2019

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    506
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Janken last won the day on November 7

Janken had the most liked content!

Community Reputation

61 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

654 profile views
  1. Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren! Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och... I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!
  2. Här ser du vad en äldre fenkölad båt pallar för när det smäller! plasten var billig förr och kölfickorna djupa! https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning
  3. Ohlson 22 är en kvick liten rackare med betoning på liten! rymlig för sina 22 fot men... just för en 22 fotare. har aldrig seglat en Ohlson 22 men seglat mot dom och den snabb för sin storlek. invändigt känns den rymlig eftersom den är ganska bred och har ruffen utdragen till skrovsidorna. min brygggranne tycker att hans O 22:a är lite för vek på hårda kryssar. Kan bero på att den grunda kölen ger lite för litet rätande moment men å andra sidan kommer du in i många mysiga vikar med en båt som inte sticker mer än.... kanske.... 1,20-1,30. sen säger han att den är lite knölig att segla ensam när det blåser lite eftersom winscharna sitter på rufftaket. Svårt att nå dom när man sitter till rors. Den är ju eoner mindre än än andra båtar du pratat om i tråden. Sunwind 26, Vega m fl. Av någon anledning brukar äldre båtar tendera att vara sämre underhållna ju mindre dom är. De som har små båtar verkar inte tycka om att köpa segel, tågvirke och sånt. Å andra sidan är ett ställ till en liten båt överkomligt i pris. det är ju en enkel och liten båt vilket brukar innebära ganska små bekymmer. inte så mycket som kan krångla. Liten båt - Små bekymmer är en sanning som verkligen gäller. En kompis till mig hade en Ohlson 22 i sin ungdom. Han påstod att det var som att segla en ruffad jolle. Kort, bred och bärig. säkert en jättekul båt. Om du kan tänka dig en båt i den storleken kan jag verkligen rekommendera Peter Norlins småbåtar. Scanper och Monark 700 dom är riktigt raciga med det klassiska bettet på kryssen som alla Norlinbåtar har. Ganska mysiga invändigt också. Många av dom har kappseglats vilket brukar innebära att dom uppdaterats ganska väl genom åren. Här i Sundsvall har vi en Hydra som alltid ligger topp på kappseglingana. Även i SRS -rankingen. Placerade sig högt upp på Lidingö runt förra året också. Kul båt! En trygg men ganska rask rackare av midgetmodell som du törs trotsa kulingar med.
  4. Hmmm! Låter som en dum och ineffektiv konstruktion. Undrar om det ens skulle funka? Vridet segelplan!?!? Måste bli en konstig kraft i den kattan! Jag misstänker att det är nån form av missuppfattning/tankevurpa. Jag har sett både extrema och mer cruisingbetonade kattor med dubbla förstag däremot. Såg en stor katta i Stockholm som plöjde med samtliga tre segel uppe i ganska lätt vind. Fatheadstorsegel ,en liten fock på inre förstaget och en stor genua på det främre. Såg mäktigt ut! Men ett förstag till varje skrov.... Det har jag aldrig sett! Se maffigt ut när dom dessutom rullar ut ett gigantiskt codesegel. Här en enskrovsbåt men.... oj! Vad mycket segel dom har!
  5. Vad jag förstår så är de moderna maxfockarna skurna med den ökade ytan på "rätt ställe" Glidern jag har, Litet överlapp och med en sån där skitlång stående latta, förefaller jätteeffektiv. den strutar inte på öppnare bogar och planar liksom ut hela vägen upp när jag flyttar bak skotpunkten. Dessutom håller den formen hyfsat även om jag rullar in den några varv på rullen. Ett riktigt bra cruisingsegel måste jag säga. Kan rekommenderas! Åtminstone om man har en båt som är hyfsat lättdriven.
  6. Personligen upptäckte jag begreppet Maxfock redan på den tiden jag hade en IF! IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 m/s Så köpte jag en maxfock (110%) från North som var tänkt soom semestersegel...och vips... Hade jag ett nytt favoritsegel. Funkade hur bra som helst ner till 4-5 m/s. Även i sjögång! Omegan seglar jag nästan uteslutande på Glider som är ca 115% enligt segelmakaren. Funkar jättebra ända ner till 4 m/s. Nu är ju Omegan mer lättdriven än IF:en, men jag tycker att moderna maxfockar med den extra ytan i akterrundan är oerhört lätthanterliga och driver på båten riktigt bra. Men visst! Det är gött att känna draget i en välsydd genua. Det ska jag villigt erkänna
  7. Nej för fan! Hä´du beskriv´ ä´ "Norrlädsk kärlek" Norrlandskärlek... hä´ ä´ kärlek´n te Norrland!
  8. Bekymret med Sailguide är att många som ger omdömen om sina båtar börjar med "Seglar bättre än sitt rykte" Nästan alla båtar som är lite överriggade har exakt samma omdöme "Känns vek i början men slutstyv" Tröga båtar bedöms som "Känns trygg" Jag har själv lämnat omdömen på Sailguide genom åren som inte varit 100% ärliga. Kanske 97,5% ärliga men inte 100 😉 Men jag håller med dig i stort. Sailguide är en kanonportal när man är nyfiken på en båt man inte känner men det är lite som den klassiska kontaktannonsen. Man måste ibland kunna lingot för att tolka vad alla omdömen betyder.
  9. Nu ska jag vara lite Djävulens advokat! Jag brukar rekommendera den nyblivne seglaren att INTE köpa en Vega. Vegan seglar helt okej så länge det blåser från rätt håll. Ska du ge dig av jorden runt så är den ett tryggt och bra alternativ eftersom du kommer att lägga dina rutter efter hur vindarna blåser. Men ska man semestersegla runt kusten så kommer man onekligen att segla en hel del med vinden för om tvärs. Man kan i o för sig redan från början lägga sig till med vanan att starta motorn så fort det blåser motvind. Det är väl egentligen inget fel med det. Det är ett fritt land.... fria val! Men... Börjar du i en Accent, Maxi 77, Dixie 27, IF, Sunwind 26 eller annan båt och har hyfsade segel, en båt som seglar väl på alla bogar, då kommer du snart att inse att det tidsmässigt är marginella skillnader mellan att gå i motvind/motsjö för motor och att kryssa. Själv seglar jag Omega 28 med en 10 hästars diesel och en futtig tvåbladig foldingpropeller inombords. Blåser det 5-6 m/s mot mig så gör jag, i bästa fall, 4,5 kn för motor rakt mot vinden. Om jag kryssar gör jag 5-6 kn 35-40 grader mot vinden. Tidsvinsten är klart marginell om ens någon, på en dagsetapp. I gengäld har jag de facto seglat den dagen. Min förra båt var en IF med utombordare. Lite kraftigare motvind och sjögång så gick det avsevärt fortare att kryssa än att hänga gräddvispen i vattnet. Personligen tillhör jag den stammen som tycker att det är skönare att segla än att puttra med motor. Motorn är för mig en nödlösning när det är helt blankt, In och ut ur hamn och/eller rena transporter av båten. Praktiserar vad jag kallar "en och en halv- principen" när jag semesterseglar. D v s att jag startar motorn först när jag gjort under en knop i en halvtimma. Vegan är en härlig gammal båt som har många styrkor. Trygg, praktisk, rymlig, tålig och förlåtande mot misstag. Går riktigt bra på öppna bogar med sitt gigantiska försegel. Men att kryssa med en Vega, speciellt om det är lite krabb sjö.... Det tycker jag är mer tålamodsprövande än njutning.
  10. Lite propaganda för Höga kusten!
  11. Jag hjälpte en Albin 78 som hade fastnat i en sandbank vid en skyddad uthamn. Utprickningen var lite otydlig så dom hade fastnat. Över med en tamp så drog jag loss dom. Så körde vi själva fast i samma sandbank! Så kan det gå! Albin 78:an vände tillbaks och återgäldade tjänsten omgående! Sen strök vi den andra sidan av farleden ut båda två!
  12. Ja! Det där var helt nya uppgifter för mig också!?!? jag tror att det där är vad man brukar kalla för att ”killgissa”🤔 Har det ens byggts några mastheadriggade bptar de senaste 20 åren? Även rena cruisers är ju oftasta 9/10 riggade och de flesta racers är väl 7/8? Eller?
  13. Du skrev att säljaren tyckte du skulle använda både för- och storsegel och det ligger en hel del i det. Det har med det här med med styrfart att göra och att segla med endast ett segel. Det finns en grundregel som stämmer ganska hyfsat. Storseglet är lite av båtens "höjdroder" och förseglet är...liksom.. mera båtens "motor". Med de flesta bemudariggade båtar (alltså en båt med ett försegel och ett storsegel) kommer du att kunna ta hyfsat bra höjd med bara storseglet men väldigt dålig fart. T o m så låg fart att du tappar styrningen. Om du bara använder förseglet kommer du att kunna göra hyfsad fart men ta dålig höjd. När vinden kommer från sidan (Halvvind) eller bakifrån (undanvind) saknar ju detta i viss mån betydelse. Dock är det ju så att segelplanet är konstruerat av konstruktören för att ha en viss balans. Tar man väck det ena seglet så sabbar man den balansen. När man lärt känna sin båt så lär man sig att hantera det. Man lär sig vilket segel som funkar bäst ensamt. Storseglet eller genuan, på undanvind eller annan bog. Hur man ska trimma det, släppa ur vind eller överskota det för att balansera båten. Personligen seglar jag nästan uteslutande alltid med två segel. Min båt, Omega 28, har ett gigantiskt storsegel jämfört med förseglet och blir hiskeligt lovgirig utan försegel eftersom vinden vill vrida upp båten mot vinden. Jag tar ett rev i storen och rullar in förseglet en smula när det brallar i riktigt ordentligt. Den är faktiskt svår att hantera på hård undanvind utan spinnaker då vinden pressar storseglet och vill vrida upp båten. Med spinnakern finns det ju en motkraft, framför masten med segelyta på andra sidan båten som håller emot. Jag hade en mastheadriggad båt en gång i tiden som blev helt ohanterlig på bara genuan. Den föll ner med vinden och man orkade omöjligt att hålla emot med rodret. Om jag använde "bara" det lilla storseglet så gjorde jag knappt fart. Så den var man nästan tvungen att sätta två segel på. Men eftersom båtarna är olika, har olika tanke i hur segelplanet är gjort och konstruktörerna har olika filosofi så finns det egentligen bara ett sätt. Kämpa på.. Prova dig fram. Prata med andra som har likadan eller liknande båtar. Du kommer att uppfyllas av en sån härlig tillfredsställelse när du plötsligt upptäcker att du har koll. D v s, lärt känna din båt.
  14. Personligen har jag köpt segel från polska Narwal, North, Boding och Gran. Mest prisvärda är helt klart Narwal. Välsydda segel sydda i duk från samma leverantörer som andra loft. Många valmöjligheter när det gäller duk, skärning mm. Kommunicerar på god engelska och har en kunnig representant i Sverige. (Svensk representant: N-sails) Rekorderliga förstärkningar av läder o metall i hornen. minst 15% lägre pris mot de etablerade svenska loften. Seglen är sydda av dom själva och inte en underleverantör i Asien vilket är en fördel vid eventuella reklamationer. Dom vet själva vad det är för segel, hur det är gjort och vem som har gjort det. Överlägset kundvänliga vid kontakt/problem också. Reklamerade mitt storsegel till IF-båten då dom hade satt det enda revet alldeles för högt. Jag packade seglet i en kartong, skickade det och fick tillbaks det åtgärdat efter nio dagar. (Ny revrad) Sen visade det sig att travaren vid fullattan riskerade att skada seglet på undanvind. Då hade det hunnit bli höst och segelmakaren ville komma och titta på problemet. Dom var alltså beredda att åka från Gdansk till Sundsvall för att titta på ett IF-segel!?!?! Jag stoppade dem och det löste sig genom att dom skickade en påse med blandade travare som jag själv fick välja bland som dom sedan satte dit på 14 dagar. En fock som en söm i lattfickan var dåligt fästad på fick jag lämna till lokal segelmakare och dom erbjöd sig att betala det men... det kostade bara 250 spänn så jag tog det själv. Mitt storsegel på Omegan från Boding är ett riktigt kanonfint segel i cruisinglaminat. Har inte något att klaga på där. Välsytt och med sanslöst fina förstärkningar i alla horn (Jag vårdar det som ett spädbarn) Köpte en maxfock till IF:en från North som gav ett riktigt proffsigt intryck vid kontakt. Seglet var skuret med milimeterprecision och strök undervantet med 5 mm marginal, anpassat för befintlig skotskena helt efter mina önskemål. Gran har levererat glidern till min Omega anpassad för nedsänkt rulle. Jag skörade den i en olycka efter tre veckor och Gran levererade en ny två veckor senare på försäkringsbolagets konto. Dock tycker jag att Granglidern är onödigt "fransig" efter endast en säsong. Tiden får väl utvisa om det begränsar sig till att kanterna fransar en smula eller om det havererar i förtid. Men summa summarum så anser jag personligen att Narwal verkligen håller måttet. Dom erbjuder allt från billiga semestersegel till högpresterande racingsegel och är otroligt bra att ha med att göra. 25% lägre pris på försegelskapellet smakade inte heller kattskit för plånboken. Välsytt kapell i bra material. NEJ! Jag har inget personligen med Narwal att göra utan ramlade på dom av en slump och blev överraskande nöjd när jag jagade segel till IF-båten för...typ...tio år sedan. Att storseglet kommer från Boding beror på ett rabatterbjudande jag fick och Glidern köpte jag från Gran eftersom det är Grans egna konstruktion. Maxfocken till IF:en var N-sails seriösa nog att säga att dom saknade Noths erfarenhet. Därför blev det North.
  15. Mobiltelefonen kan störa kopiöst! Jag har en ST 1000 som inte påverkas nämnvärt av mobilen men min kompis har en ST 2000 som får fnatt när jag vistas inom 2 m med telefonen på mig. Den tappar kontrollen totalt om telefonen är för nära.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy