Jump to content
Sunday 29 March 2020

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    514
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Janken last won the day on November 7 2019

Janken had the most liked content!

Community Reputation

66 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

756 profile views
  1. Manualen är Yanmars egna uppdaterad 2002. Nu har jag smackat dit toppen utan klister! Min kompis rev loss toppen två ggr på sin Bukh och lade en torr packning där. Han hade aldrig några problem. Nu har jag beställt de sista prylarna från Lidingö Marin. Nästa helg kanske jag kan prova att få igång motorn. Spännande!
  2. Hmmm! Toppen direkt levererad från Bäcks Motorslip. Provtryckt planad med ett nytt ventilsäte på utblåset! Den är nog i toppskick! Jag gör superduperrent på båda sidor och köttar dit packningen torr! Hoppas att det funkar! Annars får jag väl ro om vinden mojnar i sommar! Tack för alla tips, länkar och kloka tankar!
  3. Naturligtvis har jag en ny packning! Jag har inte tänkt att ersätta packningen. Men det står i verkstadsmanualen att båda sidor på packningen ska bestrykas med Three Bond 50. jag har läst i andra trådar att man inte ska använda klister. Någon verkar ju vara inne på samma bana hör också. Packningens yta som ligger mot blocket är belagd med något mjukt material som jag gissar är till för att utjämna mickrorepor. Sen är det ju ett svagt spår fräst i blocket runt cylindern, förmodligen för att kopparpackningen ska pressas ner d är och ”gripa” utan på packningen som ligger mot toppen är blank men toppen kommer direkt från motorslip så den ska vara befriad från mikroskopiska repor. kan det vara en nackdel att stryka på ett lager tunnflytande packningsklister? vad tror motorexpertisen?
  4. Jag ställer frågan i seglarsnack också eftersom jag tror att antalet Yanmar 1gm 10 är ganska många bland seglarna. Har nu bytt ringar på min Yanmar 1GM, honat cylindern satt tillbaks kolven, slipat kontaktytan på cylindern med smärgelduk och 5-56. Nu ska den renoverade toppen tillbaks och Yanmars verkstadshandbok skriver att packningen ska strykas på båda sidor med ”Three Bond 50” nu verkar den produkten inte finnas på marknaden längre! Vad ska jag använda i stället? jag har packningssilikon hemma det tvivlar jag på att det funkar! läser på bilforum och andra mekställen att man inte ska använda något alls. jag blir heltvirrig!?!?
  5. Kör några varv på startmotorn så märker du vilken av hålen som är avgasröret så slänger du ut absorb på den lilla skvätt glykolvatten som kom på backen.
  6. Jag har hört att man först ska radera alla spår efter det gamla namnet. Sedan ska man backa båten i en cirkel. Kasta ett silvermynt inne i cirkeln till Neptun och ett stycke kol utanför cirkeln för att hålla de onda krafterna borta. Sen ska man uttala det nya namnet högt medan man tömmer en flaska vin över stäven så att det rinner ner i havet. Sedan får det gamla namnet aldrig nämnas ombord igen. Jag läste detta i en bok för många år sedan där man gjorde denna process med en tvåmastad segelskonare. Den bogserades baklänges, med roddbåt, i cirkel... så det var nog en ganska besvärlig process innan motoriseringen slog igenom.
  7. http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1638-liv-efter-ranteavdraget
  8. Jag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren! Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och... I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!
  9. Här ser du vad en äldre fenkölad båt pallar för när det smäller! plasten var billig förr och kölfickorna djupa! https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning
  10. Ohlson 22 är en kvick liten rackare med betoning på liten! rymlig för sina 22 fot men... just för en 22 fotare. har aldrig seglat en Ohlson 22 men seglat mot dom och den snabb för sin storlek. invändigt känns den rymlig eftersom den är ganska bred och har ruffen utdragen till skrovsidorna. min brygggranne tycker att hans O 22:a är lite för vek på hårda kryssar. Kan bero på att den grunda kölen ger lite för litet rätande moment men å andra sidan kommer du in i många mysiga vikar med en båt som inte sticker mer än.... kanske.... 1,20-1,30. sen säger han att den är lite knölig att segla ensam när det blåser lite eftersom winscharna sitter på rufftaket. Svårt att nå dom när man sitter till rors. Den är ju eoner mindre än än andra båtar du pratat om i tråden. Sunwind 26, Vega m fl. Av någon anledning brukar äldre båtar tendera att vara sämre underhållna ju mindre dom är. De som har små båtar verkar inte tycka om att köpa segel, tågvirke och sånt. Å andra sidan är ett ställ till en liten båt överkomligt i pris. det är ju en enkel och liten båt vilket brukar innebära ganska små bekymmer. inte så mycket som kan krångla. Liten båt - Små bekymmer är en sanning som verkligen gäller. En kompis till mig hade en Ohlson 22 i sin ungdom. Han påstod att det var som att segla en ruffad jolle. Kort, bred och bärig. säkert en jättekul båt. Om du kan tänka dig en båt i den storleken kan jag verkligen rekommendera Peter Norlins småbåtar. Scanper och Monark 700 dom är riktigt raciga med det klassiska bettet på kryssen som alla Norlinbåtar har. Ganska mysiga invändigt också. Många av dom har kappseglats vilket brukar innebära att dom uppdaterats ganska väl genom åren. Här i Sundsvall har vi en Hydra som alltid ligger topp på kappseglingana. Även i SRS -rankingen. Placerade sig högt upp på Lidingö runt förra året också. Kul båt! En trygg men ganska rask rackare av midgetmodell som du törs trotsa kulingar med.
  11. Hmmm! Låter som en dum och ineffektiv konstruktion. Undrar om det ens skulle funka? Vridet segelplan!?!? Måste bli en konstig kraft i den kattan! Jag misstänker att det är nån form av missuppfattning/tankevurpa. Jag har sett både extrema och mer cruisingbetonade kattor med dubbla förstag däremot. Såg en stor katta i Stockholm som plöjde med samtliga tre segel uppe i ganska lätt vind. Fatheadstorsegel ,en liten fock på inre förstaget och en stor genua på det främre. Såg mäktigt ut! Men ett förstag till varje skrov.... Det har jag aldrig sett! Se maffigt ut när dom dessutom rullar ut ett gigantiskt codesegel. Här en enskrovsbåt men.... oj! Vad mycket segel dom har!
  12. Vad jag förstår så är de moderna maxfockarna skurna med den ökade ytan på "rätt ställe" Glidern jag har, Litet överlapp och med en sån där skitlång stående latta, förefaller jätteeffektiv. den strutar inte på öppnare bogar och planar liksom ut hela vägen upp när jag flyttar bak skotpunkten. Dessutom håller den formen hyfsat även om jag rullar in den några varv på rullen. Ett riktigt bra cruisingsegel måste jag säga. Kan rekommenderas! Åtminstone om man har en båt som är hyfsat lättdriven.
  13. Personligen upptäckte jag begreppet Maxfock redan på den tiden jag hade en IF! IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 m/s Så köpte jag en maxfock (110%) från North som var tänkt soom semestersegel...och vips... Hade jag ett nytt favoritsegel. Funkade hur bra som helst ner till 4-5 m/s. Även i sjögång! Omegan seglar jag nästan uteslutande på Glider som är ca 115% enligt segelmakaren. Funkar jättebra ända ner till 4 m/s. Nu är ju Omegan mer lättdriven än IF:en, men jag tycker att moderna maxfockar med den extra ytan i akterrundan är oerhört lätthanterliga och driver på båten riktigt bra. Men visst! Det är gött att känna draget i en välsydd genua. Det ska jag villigt erkänna
  14. Nej för fan! Hä´du beskriv´ ä´ "Norrlädsk kärlek" Norrlandskärlek... hä´ ä´ kärlek´n te Norrland!
  15. Bekymret med Sailguide är att många som ger omdömen om sina båtar börjar med "Seglar bättre än sitt rykte" Nästan alla båtar som är lite överriggade har exakt samma omdöme "Känns vek i början men slutstyv" Tröga båtar bedöms som "Känns trygg" Jag har själv lämnat omdömen på Sailguide genom åren som inte varit 100% ärliga. Kanske 97,5% ärliga men inte 100 😉 Men jag håller med dig i stort. Sailguide är en kanonportal när man är nyfiken på en båt man inte känner men det är lite som den klassiska kontaktannonsen. Man måste ibland kunna lingot för att tolka vad alla omdömen betyder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy