Jump to content
Wednesday 06 December 2023

Janken

Medlemmar
  • Content Count

    686
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Janken last won the day on April 8

Janken had the most liked content!

Community Reputation

178 Expert

About Janken

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Location
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Recent Profile Visitors

2,900 profile views
  1. Måttet tar man från den spridare som är hel! Jag gjorde en egen spridare till en stortriss MK1 på 1980-talet och som jag minns så var fästet mot masten bara ett genomgående hål som man drog en skruv genom med en mutter på andra sidan. På masten satt en stålbygel som gick in i röret.Vantet fäste jag i andra ändan genom att fila ett spår för vajern och låste vantet i spåret med ett metallbleck som jag skruvade fast med en plåtskruv. Skyddade med tejp.... sen seglade vi två veckor i höga kusten med båten.
  2. Om jg inte missminner mig så är vantspridarna pä en Stortriss bara ett aluminiumrör. Ingen speciell profil.
  3. Bästa läromästaren är en IF! Lätt att få fart på, förlåtande mot misstag, tål alla väder, svarar direkt på trim, hyfsat komfortabel att bo i. Jollekänsla? Nä! Men förbaskat fin seglingskänsla i båten! Jollekänsla? Kolla Monark 700, Scanper, Triss Norlin. Peter Norlin ritade, vad jag vet, inte en tråkig båt under hela sin livstid,
  4. Eftersom Mellis inte ska pyssla med båten så kan han ju utnyttja trettio dagarserbjudandet och lyssna. https://www.nextory.se/bok/don-quijote-av-la-mancha-10470905/
  5. En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation. Han praktiserade meter/år-regeln. D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd. Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀
  6. Haha! När jag läste jöken (juridisk översiktskurs) på 1990-talet gick vi igenom två fall som skulle illustrera begreppet rättshaverist. Efter att ha skummat tråden tror jag att det här överträffar båda exemplen vår föreläsare hade valt. Sagolikt envis människa! Att inte få gehör någonstans, då menar jag verkligen någonstans, men ändå driva det vidare. Det hade väl varit enklare att sanera båten?
  7. Janken

    Gps

    Jag har en Garmin GPS Map 79S i sittbrunnenoch tycker att den funkar. Skärmen är definitiv för liten för översikt och planering av rutter men till det funkar en surfplatta med Eniro, Seapilot eller annan avancerad navigatilnsapp jättebra. Surfplattans främsta svagheter är att den funkar uselt i solljus, vattentäta skal är.... halvbra och dyra. Den är inte så stryktålig. Väl i sittbrunnen under färd så funkar min lilla GPS Map bra. Jag har mina waypints. Den visar bäring, fart, cog och även sjökortet i min direkta närhet. Vill jag ha en större överblick så ligger plattan pp navbordet innanför ruffluckan. Bästa surfplattan? Absolut iPad men då måste den ha tillägget "cellular" för att ha GPS-funktionen och då kostar den ungefär som en navigator. Om man främst ska köra en navigationsapp räcker det dock med en hyfsad Androidplatta för någon/några tusenlappar. Rolig grej med Eniro på sjön är att man kan välja satelitbild, använda Eniros sökfunktioner och annat direkt i appen.
  8. En sak jag vill tillägga är att man ska akta sig för att måla en plastbåt i alltför kontrasterande färg än vad den var från början. En bekant hade en mörkblå båt. Slipade, spacklade, slipade, spacklade om igen för att leja in en proffslackerare som sprutade båten offwhite! Satan i gatan vad fin båten blev..... tills han fick första repan i den! Lack är så mycket tunnare än originalgelcoat. Gelcoat är i princip färgad polyesterplast som läggs ganska tjockt i formen innan man lägger i glasfiberlaminatet. Många lacker är också skörare än andra. Av de jag vet som lackat plastbåtar så är de som använt De Jissels tvåkomponentslack nöjdast men den är hiskeligt dyr. Ska du epoxibehandla och lacka en Marieholm S20 bör du vara inställd på att behålla den ett antal år så att du och inte någon annan får njuta av ditt hårda arbete och nedlagda pengar. Det höjer tyvärr inte värdet så nämnvärt på en S20. Men om du tycker om båten och tänker ha den kvar så tänk smart. En S20 borde inte bli så extremt dyr att foliera om du kan tänka dig det. Så gör många kappseglare som byter sponsor. Båten jag kappseglar med har varit vit, sedan blå och nu är den svart.... än så länge. Gelcoaten är dock fortfarande vit därunder.
  9. Spackel- Polyesterspackel av god kvalité. Över vattenlinjen- Tvåkomponentlack avsedd för båtar. Under vattenlinjen- Epoxigrund enligt tillverkarens instruktioner-primer-bottenfärg. Vax gälker epoxi, primer och bottenfärg så ska du kolla tillverkanas rekommendationer så att de funkar med varandra
  10. Nu var ju frågan om Omega 28 är en bra nybörjarbåt eller inte. Jag hade seglat i 40 år innan jag köpte min Omega så jag hanterar den, gillar den och har ingen tanke på att göra mig av med den. Men nybörjarbåt? Njaä! Det skulle jag inte kalla den. Överriggad (det var därför jag valde den) känslig på rodret (uppskattas av en erfaren seglare) kräver passning på hårda undanvindar och väldigt känslig för segelsättning om man vill att den ska segla väl. Och det gör den verkligen om man har rätt segelsättning. Jag har kryssat (NÄSTAN) jämt med en Lady Helmsman i 17 m/s på 110% fock och två rev utomskärs. Så nog går den bra i hårdvind. Min bestämda uppfattning är att en bra nybörjarbåt ska segla väl men vara mer förlåtande för misstag än en Omega 28.
  11. Jepp! IF:en revade man av komfortskäl. För att det blev så obekvämt. Framförallt med den sittbrunnen. Det är den enda skarpa kritik jag har mot IF-båten. Hur man än försöker så går det verkligen inte att sitta bekvämt i den. Jag brukade hamna på luckan till aktersuven som var den enda bekväma platsen. Annars är IF en helt fantastisk segelbåt utan egentliga brister.
  12. jag skulle inte kalla Omega 28 för en bra nybörjarbåt. Den är väldigt lätthanterlig tills det börjar blåsa! Då kommer utmaningen! Jag kom direkt från en IF till Omega 28 och hade hjärtatt i halsgropen fler än en gång första sommaren. Jag läre mig ganska snart två saker. 1. Jag lärde mig att reva storseglet. Båten går pissdåligt och blir osannolikt svårhanterad med för mycket storsegel i hårdare vindar. Typ 4/5-riggad med högt och smalt segelplan. 2. Jag lärde mig att segla upprätt. IF:en var i princip okänslig för krängning och kunde segla högt och fort med vatten på skarndäck. Omegan tappar både höjd och fart och fär sjuk avdrift om den kränger mer än 25⁰. En perfekt nybörjarbåt är trygg och förlåtande men ändå hyfsat lätt att få fart på så att det blir roligt att segla. Jag säger typ.... IF, H-båt, Senorita Helmsman m fl. Relativt tunga, smala och därför lättdrivna båtar med partialrigg utan backstag. Är man inte oäven mot mastheadriggade båtar (stora försegel som är lite mer tungjobbade men med härligt driv i) så tycker jag att en Accent eller Maxi 77 är ett bättre val än en Vega. Roligare att segla. Lättare att få fart på. Vegan funkar nog bra. Är trygg och rejäl på en långsegling där man väljer rutt efter vädersystemen men hemmavid kan man räkna med en hel del kryss. Det är inte så inspirerande att starta motorn så snart vinden blåser mot. Det skiljer ganska lite i tid mot att stånka på i motvind för motor om man har en bra kryssbåt med bra "bett" och hyfsade segel. Kul är det också. Fartkänslan i en hård kryss med en välbalanserad båt är störtskön! I en lökig kryssbåt med urblåsta segel är det däremot en pina. https://sittbrunnen.se/bloggar/janken-seglar/1945-nisses-batval
  13. Janken

    Stortriss mk2

    Grattis! Ett bra val om du frågar mig! Där har du en kompis för många år framåt. 68:an är lätthanterlig, seglar bra för sin storlek och känns trygg. Det är en dokumenterat sjövärdig liten rackare som inte har några kända "svaga punkter". Att den dessutom är väldigt väldisponerad invändigt är ju också ett plus. Pelle P hade en förmåga att designa båtar som var som damväskor. Större invändigt än utvändigt. Åke Matsson är en känd svensk ensamseglare som seglade Maxi 68 dels längs med hela norska kusten och, om jag inte minns fel, längs med sydamerika. Gå till bibblan och botanisera bland hans böcker så har du massvis med "Maxi 68-porr" 😋
  14. Janken

    Stortriss mk2

    Maxi 68 är 7/8 riggad och då blir båten lovgirig i byarna. Det beror på att storseglet är så stort i förhållande till förseglet att kraften ökar proportionellt mer i storseglet än i det mindre förseglet i vindbyarna. Du kommer inte ifrån effekten. Antingen revar man storseglet eller så spiller man vind ur storen i byarna. Sen är olika båtar naturligtvis olika lovgiriga. Vet inte om Maxi 68 är extrem i detta fall. Min båt, Omega 28, blir ruggiigt lovgirig i hårdvind. Speciellt om jag harför litet försegel. Jag har inte läst hela tråden i detalj men har ingen föreslagit IF-båten? Lättseglad, välbyggd, trygg som mormors famn och fullt beboelig. Kan bli lite blött i havssjö eftersom den är låg i friborden och smal i förskeppet men.... det finns ju regnställ. Under alla år jag seglade IF kände jag mig dock aldrig orolig oavsett väder.
  15. Bäste Raol! Att du med en lång utläggning bekräftar min något kortare jämförelse med flygplanet kan inte på något sätt uppfattas som nedlåtande. Snarare vill jag tacka för att du förtydligar det jag ville ha fram. Ett flygplan är optimerat för att flyga på samma sätt som en segelbåt är konstruerad för att, i första hand, segla. Åtminstone en båt ritad av Peter Norlin som mig veterligen inte ritat någon motorseglare eller motorbåt. (Jag kan ha fel där) Folk får naturligtvis göra exakt vad dom vill med sina båtar i vilket syfte de ämnar göra det. Sätta dit precis vilken propeller dom vill. Dock hävdar jag med en dåres envishet att seglingsegenskaperna är väldigt viktiga när man har en segelbåt. Högre prio än förmågan att backa effektivt. Och trots att du tror att jag aldrig backat en båt så kan jag intyga. Det är fullt möjligt att backa en Omega 28 med tvåbladig fouldingpropeller. Det funkar med en Cumulus, X99, First class 10.1, Sunwind 33RC, Hanse 31 och en X102 också. Jag har provat. Jag har också erfarit att man både kan bromsa och backa en Lady Helmsman med en trebladig foulding precis som att det funkar med en Norlin 34 Visst blir det mer klös på backen med en fast bronsvisp i rumpan. Men det är fullt möjligt att backa med fouldingpropeller. På tal om segelbåtar och motorgång hörde jag i somras att det gamla Vegaskämtet har uppdaterats: - Vet du hur man ser att en Bavaria har fel på motorn? -Nääää! -Den har satt segel! (Ett skämt som gick hett i min ungdoms båtklubb. Men då handlade om en Vega)
×
×
  • Create New...