Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Berra2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    134
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Berra2

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Mycket bra kanal. Han är ju mycket ödmjuk, ärlig och oftast på bra humör trots motgångar. Och mottaglig för synpunkter.
  2. Berra2

    viktfördelning

    Funderar på att flytta batterierna eftersom det är litet trångt där de är just nu, under styrbord stickkoj, bredvid motorn. Något jag också ser som en fördel med att flytta dem till under styrbordskojen mitt i båten är att viktfördelningen blir bättre - mer last mitt i båten. Stämmer det att det blir bättre där och i vilken grad?
  3. Ska försöka ta några bilder vad det lider. Det ser litet annorlunda ut än i det andra exemplet.
  4. Min båt är från 1982 och har den då mycket vanliga placeringen av skotskenan - på bridgedäck. Det funkade på min förra, en Scampi som ju har rorkult och kortare sittbrunn. I den nuvarande, en Conqubin 38, sitter en ratt och sittbrunnen är mycket längre. Det har gjort det väldigt svårt att sköta skotet när jag seglat själv eller haft en besättnng som inte velat ta hand om storskotet. Därför testade jag i senare delen av sommaren med att göra tysk skotning. Tog skotet till gennackern (det var starkt nog) och några befintliga block. Det fungerade mycket bra, jag når skotet lätt från rorsmansplatsen, vinscharna är tillräckligt starka (de är de som tidigare använts till backstagen så nu får jag fixa nya till dem) och dessutom slipper jag att ha så mycket lina i sittbrunnen. Tidigare gick ju linan sex gånger fram och tillbaks, nu bara två. Den enda nackdelen jag märkt är då man lämnar slör/läns och ska skota in till halvvind/bidevind blir det ett väldigt vevande med vinschen men den nackdelen uppvägs med råge av fördelarna. Det är också mycket lättare att släppa skotet för att t. ex. minska farten eller vid en vindby, det tidigare skotet kärvade ofta eftersom det gick så många gånger fram och tillbaks, detta löper lätt ut men går också att släppa ut bara några centimeter åt gången. Kan verkligen rekommendera denna uppdatering av 70- och 80-talsbåtar. En fördel är nog om vinscharna man ska använda är självskotande.
  5. Joule 44 - inte snygg men snabb, udda och rymlig Diva 35 - gamla modellen - snygg, snabb och praktisk X-119 - fräck, snabb Dynamic 43 - vacker, rymlig, klassisk och snabb Albin Express - snabb, snygg, lagom stor, billig, lätthanterlig Arcona 410 - snygg, snabb och fräck Dominant Race - fartig snygging Aspect 40 - snabb, läcker Swede 55 - lång, smal, vacker och snabb Wasa 38 - klassisk, sportig och fräck kanske allra mest: Swede 52 - toksnabb, vacker, lätthantering och klassisk
  6. Berra2

    2 solceller

    när jag köpte min båt satt en liten solcell, cirka 25 watt, på luckgaraget. Den hade en egen regulator som inte är av mppt-typ. de sitter kvar och fungerar. har på senare tid köpt en 50 watt solcell som går till en ctek 250 dual som är en mppt-regulator. min fråga är: bör jag för största effektivitet koppla den gamla solpanelen till ctek-regulatorn som ju är smaratare eller låta allt vara som det är?
  7. det är väl tom så att de flesta av oss har vår Ctek-laddare fast kopplade till förbrukningsbatterierna hela tiden och bara sätter in laddarenss 220-sladd i landstömssladden när det är dags att ladda.
  8. Bra att iden verkar på rätt spår. Några förtydliganden: 1. det behövs inga nya hål i något skott eftersom slangen till handfatet vid toan redan går den vägen. 2. Mindre än två intag strävar jag inte emot. Motorn får ha sitt i fred. Det tror jag är säkrast. Finns det risk att det vid stopp i toan kommer brunt vatten in i handfatsröret? Och hur stor är den risken?
  9. Berra2

    slangkombo

    I min ambition att ha så få genomföringar som möjligt har tankarna nu kommit till sjövattenintaget till vattenkranarna och toaletten. Idag försörjer två separata genomföringar kranarna och toaletten. Kan jag koppla ihop dem och på så sätt ta bort genomföringen för sjövatten till toaletten? Finns det några risker?
  10. Har en NOA-dävert. Den fungerar mycket bra. Vinkeln för arbetet blir ju mycket gynnsammare för ryggen med hjälp av däverten - man drar istället för lyfter. När ankaret dinglar vid dävertens ände kan man fortsätta dra och då lyfter man på både dävertstång och ankare och plötsligt är det nästan inne i sittbrunnen. Då krävs ett litet lyft men det blir ju nedåt så det frestar inte så mycket på de späda ryggmusklerna.
  11. Har en NOA-dävert. Den fungerar mycket bra. Vinkeln för arbetet blir ju mycket gynnsammare för ryggen med hjälp av däverten - man drar istället för lyfter. När ankaret dinglar vid dävertens ände kan man fortsätta dra och då lyfter man på både dävertstång och ankare och plötsligt är det nästan inne i sittbrunnen. Då krävs ett litet lyft men det blir ju nedåt så det frestar inte så mycket på de späda ryggmusklerna.
  12. ja, det är av flera skäl lämpligt att ha utloppet högt upp. Utöver de herr T. nämner så är det trevligt och tryggt att kunna konstatera att pumpen/pumparna fungerar - att det alltså kommer ut vatten genom genomföringen. Det man får dras med är att det kan bli smutsränder om kölsvinet är smutsigt
  13. Det är helt bakofram. På det sättet kan ju bara en lina dras åt med mycket kraft. Det finns dock undantag. Nämligen om man har linor som inte behöver stor kraft, då har man ofta avlastarna längre bak så det blir lättare att nå. Det kan t. ex. vara cunningham, uthal eller kick som har utväxling via taljor eller kaskader så att rorsman/gast som drar i linan klarar att göra det utan vinsch.
  14. Förstår din invändning, men titta på denna mycket vackra båt jag refererade till i mitt första inlägg. Det ser ju både säkert, funktionellt och stiligt ut. Hur göra man sådant bäst?
  15. Trevligt med uppmuntrande svar för denna ide. har av svaren fått nya tankar: 1. de båtar som nämns här har väl neutral eller positiv akter, det har inte jag. Min båt har negativ akter och då finns väl risk att det regnar in i genomföringen? 2. Allra snyggast och det som skulle lösa ovanstånde problem vore väl att ha två inplastade rör som slutar i akterspegeln och helt enkelt skippa själva genomföringen? I så fall - vilken sorts rör ska man ha (vanliga avloppsrör?) och hur får man bäst till övergången mellan dem och akterspegeln?
×
×
  • Skapa nytt...