Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Janken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    690
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Janken senast vann den dag 8 April 2023

Janken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

178 Expert

Om Janken

  • Placering
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Webb
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Plats
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Senaste Profilbesöken

3 092 profilvisningar
  1. Den vagnen ser inte ut att vara dimensionerad för den båten. Det ser ut som en trailer för en mindre motorbåt. Funkar säkert jättebra för transport på ett hamnområde men det ser inte ut som något du ska åka omkring i 80 på vägarna med.Gör som tidigare inlägg tipsat om. Kolla maxlasten för vagnen innan du ger dig av.
  2. Njaä! Hjärtstock är väl fel ord, men det lär sitta någon förstärkning rakt genom rodret… typ… en axel för att stärka upp där rodret vrider sig. Det ser ut att komma ut ungefär i rodrets ”vridcentrum” jag har aldrig haft någon båt med utanpåliggande roder som varit ihåligt. Jag skulle nog ha en inplastad axel som rodret vrider sig runt om jag konstruerade ett ihåligt roder av plast.
  3. Metallpinnen ser ut att vara en spets från hjärtstocken som sticker ut.
  4. Om båten är så lovgirig att den känns ohanterlig så beror det absolut inte att det är för lite segelyta bak. Storseglet och segelytan bakom den punkt båten vrider sig pressar båten uppåt mot vinden och ger dig möjlighet att ta höjd. Varför man tar hem på akterstaget i hårdare vind på en partialriggad båt är för att böja masttoppen, öppna upp storseglet i toppen och på så sätt spilla vind ur toppen på storseglet. Absolut inte för att flytta segelyta bakåt. På en mastheadriggad båt kan du knappast flytta masten bakåt genom att sträcka häckstaget. Då måste du ha elsatiskt förstag…. Och det funkar ju inte. Lita på konstruktören. Att den som konstruerat båten och riggen kunde sitt jobb. ta vanten till en riggverkstad och korta av dem. Kostar några hundringar. Nya undervant någon/några tusenlappar. Om du vill ha ett grundtrim som gör båten mindre lovgirig så ska du försöka få fram segelyta. Inte bak. Själv hade jag jätteproblem när jag köpte min Omega 28 som har extermt stort storsegel i förhållande till förtriangeln. Nästan 3/4- rigg. Den var nästan ohanterlig i friskare vind. Seglade på fock med fladder i storseglet och bara liiiite vind längs bak i storen. Efter någon säsong insåg jag att jag minskade fel segelyta. Nu har jag lärt mig att reva storseglet i stället. Seglar G2 upp till 8-10 m/s och revar storen i stället med alldeles lagom rodertryck. Först vid 10 m/s tar jag några varv på förseglet.
  5. Måttet tar man från den spridare som är hel! Jag gjorde en egen spridare till en stortriss MK1 på 1980-talet och som jag minns så var fästet mot masten bara ett genomgående hål som man drog en skruv genom med en mutter på andra sidan. På masten satt en stålbygel som gick in i röret.Vantet fäste jag i andra ändan genom att fila ett spår för vajern och låste vantet i spåret med ett metallbleck som jag skruvade fast med en plåtskruv. Skyddade med tejp.... sen seglade vi två veckor i höga kusten med båten.
  6. Om jg inte missminner mig så är vantspridarna pä en Stortriss bara ett aluminiumrör. Ingen speciell profil.
  7. Bästa läromästaren är en IF! Lätt att få fart på, förlåtande mot misstag, tål alla väder, svarar direkt på trim, hyfsat komfortabel att bo i. Jollekänsla? Nä! Men förbaskat fin seglingskänsla i båten! Jollekänsla? Kolla Monark 700, Scanper, Triss Norlin. Peter Norlin ritade, vad jag vet, inte en tråkig båt under hela sin livstid,
  8. Eftersom Mellis inte ska pyssla med båten så kan han ju utnyttja trettio dagarserbjudandet och lyssna. https://www.nextory.se/bok/don-quijote-av-la-mancha-10470905/
  9. En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation. Han praktiserade meter/år-regeln. D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd. Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀
  10. Haha! När jag läste jöken (juridisk översiktskurs) på 1990-talet gick vi igenom två fall som skulle illustrera begreppet rättshaverist. Efter att ha skummat tråden tror jag att det här överträffar båda exemplen vår föreläsare hade valt. Sagolikt envis människa! Att inte få gehör någonstans, då menar jag verkligen någonstans, men ändå driva det vidare. Det hade väl varit enklare att sanera båten?
  11. Jag har en Garmin GPS Map 79S i sittbrunnenoch tycker att den funkar. Skärmen är definitiv för liten för översikt och planering av rutter men till det funkar en surfplatta med Eniro, Seapilot eller annan avancerad navigatilnsapp jättebra. Surfplattans främsta svagheter är att den funkar uselt i solljus, vattentäta skal är.... halvbra och dyra. Den är inte så stryktålig. Väl i sittbrunnen under färd så funkar min lilla GPS Map bra. Jag har mina waypints. Den visar bäring, fart, cog och även sjökortet i min direkta närhet. Vill jag ha en större överblick så ligger plattan pp navbordet innanför ruffluckan. Bästa surfplattan? Absolut iPad men då måste den ha tillägget "cellular" för att ha GPS-funktionen och då kostar den ungefär som en navigator. Om man främst ska köra en navigationsapp räcker det dock med en hyfsad Androidplatta för någon/några tusenlappar. Rolig grej med Eniro på sjön är att man kan välja satelitbild, använda Eniros sökfunktioner och annat direkt i appen.
  12. En sak jag vill tillägga är att man ska akta sig för att måla en plastbåt i alltför kontrasterande färg än vad den var från början. En bekant hade en mörkblå båt. Slipade, spacklade, slipade, spacklade om igen för att leja in en proffslackerare som sprutade båten offwhite! Satan i gatan vad fin båten blev..... tills han fick första repan i den! Lack är så mycket tunnare än originalgelcoat. Gelcoat är i princip färgad polyesterplast som läggs ganska tjockt i formen innan man lägger i glasfiberlaminatet. Många lacker är också skörare än andra. Av de jag vet som lackat plastbåtar så är de som använt De Jissels tvåkomponentslack nöjdast men den är hiskeligt dyr. Ska du epoxibehandla och lacka en Marieholm S20 bör du vara inställd på att behålla den ett antal år så att du och inte någon annan får njuta av ditt hårda arbete och nedlagda pengar. Det höjer tyvärr inte värdet så nämnvärt på en S20. Men om du tycker om båten och tänker ha den kvar så tänk smart. En S20 borde inte bli så extremt dyr att foliera om du kan tänka dig det. Så gör många kappseglare som byter sponsor. Båten jag kappseglar med har varit vit, sedan blå och nu är den svart.... än så länge. Gelcoaten är dock fortfarande vit därunder.
  13. Spackel- Polyesterspackel av god kvalité. Över vattenlinjen- Tvåkomponentlack avsedd för båtar. Under vattenlinjen- Epoxigrund enligt tillverkarens instruktioner-primer-bottenfärg. Vax gälker epoxi, primer och bottenfärg så ska du kolla tillverkanas rekommendationer så att de funkar med varandra
  14. Nu var ju frågan om Omega 28 är en bra nybörjarbåt eller inte. Jag hade seglat i 40 år innan jag köpte min Omega så jag hanterar den, gillar den och har ingen tanke på att göra mig av med den. Men nybörjarbåt? Njaä! Det skulle jag inte kalla den. Överriggad (det var därför jag valde den) känslig på rodret (uppskattas av en erfaren seglare) kräver passning på hårda undanvindar och väldigt känslig för segelsättning om man vill att den ska segla väl. Och det gör den verkligen om man har rätt segelsättning. Jag har kryssat (NÄSTAN) jämt med en Lady Helmsman i 17 m/s på 110% fock och två rev utomskärs. Så nog går den bra i hårdvind. Min bestämda uppfattning är att en bra nybörjarbåt ska segla väl men vara mer förlåtande för misstag än en Omega 28.
  15. Jepp! IF:en revade man av komfortskäl. För att det blev så obekvämt. Framförallt med den sittbrunnen. Det är den enda skarpa kritik jag har mot IF-båten. Hur man än försöker så går det verkligen inte att sitta bekvämt i den. Jag brukade hamna på luckan till aktersuven som var den enda bekväma platsen. Annars är IF en helt fantastisk segelbåt utan egentliga brister.
×
×
  • Skapa nytt...