Jump to content
Tuesday 14 July 2020

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    158
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

MinbusNimbus last won the day on August 21 2019

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

68 Expert

About MinbusNimbus

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Absolut. Det går att måla upp många tänkbara scenarion som skulle kunna leda till en incident. Som tur var så hade jag koll på min omgivning (som var nära nog obefintlig) och ville egentligen mest se om vederbörande tänkte väja. Man kan väl sammanfatta det hela med att man (åtminstone den här sommaren) får förutsätta att väjningsreglerna inte följs och navigera därefter. Oftast flyter det ju på ganska smärtfritt trots allt.
  2. Säkert. Jag hade naturligtvis girat i sista stund. Poängen var hur dålig koll många har på sjön
  3. Det kan jag intyga. Ett litet experiment för de vågade. Testa hur många som känner till väjningsreglerna på sjön. Även den enklaste styrbordsregeln. Blev spännande sist då jag var nära att offra mitt välpolerade skrov för min rätt. Men till slut girade vederbörande och såg allmänt förvirrad ut.
  4. Med ett körkort så måste vederbörande visa att hen är berättigad att få hyra en skoter. Ett indraget sådant försvårar processen. Även med egen skoter så skulle upprepade poliskontroller med indraget kort få folk att till slut inse fakta. Rent generellt är min uppfattning att de flesta skeppare i fritidsbåtar sköter sig någorlunda. I vart fall i den meningen att dom känner till de regler som gäller, håller fartbegränsningen skapligt och kör båten där vattnet är blått och inte utgör någon risk för andra. Sedan finns det givetvis undantag. Det största stavas nog hänsyn och svall.
  5. Instämmer med Kane. Sedan tror jag du som nybörjare kan starta på 10 meter. Allt handlar om planering, ta det lugnt och inte stressa upp sig. Då kommer man långt, och det gäller förstås även erfarna skeppare. Sedan förstås öva öva öva. Lära sig hur båten beter sig framförallt när det blåser lite. En utmaning är att de flesta båtar i denna storleksklass utan köl är vindkänsliga och driver ibland dit man själv inte hade tänkt sig. Det kanske tar någon säsong eller två men sedan kan du din båt bra. Tar man det lugnt så löser det sig alltid och på sjön hjälps vi åt. Det kommer du märka.
  6. Nja, vet inte riktigt vad det där kan vara. Påminner lite om Concept Vista, ett "mirakelmedel" för bilrekond. Visserligen effektivt, det lägger sig som en tillfällig "lack" ovanpå ytan och får framförallt plastdetaljer att se helt nya ut. Men på gelcoat? Nja... kanske värt ett försök om gelcoaten är bortom all räddning men jag hade maskinpolerat ordentligt istället. Så länge det finns gelcoatlager kvar så kan man polera upp glansen. Jag tror inte på quick-fixar.
  7. Inte ett skit kommer hända. När man satte en 15-årsgräns visade men med all önskvärd tydlighet att man på klassiskt svenskt manér är naiv, handlingsförlamad, dåligt insatt och konflikträdd samtidigt.
  8. Fast tror ni det beror på Corona? Min gissning är det sällsynt kassa väderomslaget som får folk att låta båten ligga kvar i hemmahamnen ett tag till.
  9. Är det bara jag som reagerar på AD41:ans extremt osannolika gångtimmar? 500? Sedan så skrev du årsmodell -00. Var båten från -00 med en äldre AD41 eftermonterad? Nåja, skitsamma. Den verkar ju vara såld oavsett. Men jag tycker det lät märkligt, minst sagt.
  10. En till... https://www.gp.se/nyheter/västsverige/larm-om-drunkning-en-person-saknas-1.30789383
  11. Säg inte det. Jag tror det där mycket väl kan vara en 80-talare. USA har en tydlig förkärlek till minimal förändring, inte minst på 80-talet. Mercury är inget undantag. Off topic: Se bara på deras lastbilar, PeterBuilt etc. Nog för att jag gillar looken, men modernt är inte ordet jag omedelbart far efter. On topic: Sedan så väsnas de gamla 2-takts mercury så in i h-vete också. Bra att känna till kanske
  12. Ännu en tragisk olycka med vattenskoter idag https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efcba7a1f3b6e0011f82391 Inför körkort på skotrar NU.
  13. Fel trim? Skit på botten? Fel propeller? Edit: Dubbelposta inte i flera olika trådar
  14. Sandö Artic 785 är en rejäl pjäs som mer än väl borde motsvara era behov.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy