Jump to content
Sunday 20 October 2019

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    84
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

MinbusNimbus last won the day on August 21

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

32 Expert

About MinbusNimbus

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vad säger ditt varv? Nu vet jag inte var du bor men de flesta (alla?) varv jag känner till förvarar bara i varmhall tillsammans med någon form av serviceavtal.
  2. Folk använder inte sina båtar på samma sätt idag som för 30-40 år sedan. Dels tror jag de flesta tar sig fram någorlunda inomskärs och mest är ute i skapligt väder "när allt är som det skall vara". Vi är dessutom bortskämda med alla möjliga appar som meddelar oss väderprognoser i tid och otid. Radarbilder över nederbörd, molnighet och blixtaktivitet i realtid. Att riskera att bränna sin utrustning pga oväntat blixtnedslag ser jag som liten risk. I värsta fall får man väl då hala fram sin telefon och navigera vidare med den. De som använder sin båt i annan omfattning har förstås helt andra krav på sin utrustning och då duger nog ändå inte en standardutrustad båt.
  3. Hur upplever du motorgången samt ev effektförlust?
  4. Något som ofta glöms bort i debatten är att det inte alltid är miljömässigt bättre att köpa nytt bara för att det nya är mer miljövänligt. Inte sällan är det vettigare att nyttja det gamla så länge det går. Ta båtar till exempel; anta att regeringen chockhöjer skatten på diesel/bensin så till den milda grad att folk inte längre vill eller ens kan köra båt. Samtidigt subventioneras nya lättare skrov med eldrift. Plötsligt har du ca 1 miljon plastbåtar bara i Sverige som är redo för skroten och skall bytas ut mot lika många nytillverkade. Extremt exempel, men ändå...
  5. I den allt intensivare miljödebatten om utsläpp från fossila bränslen så har ju även båtvärlden börjat snegla på eldrift. Med dagens teknik är det förstås bara ett litet embryo och än vet vi inte de långsiktiga effekterna av batteri-tillverkningen. Det finns ju många som hävdar att man bara flyttar problemet från ett ställe till ett annat. Det som fångat min uppmärksamhet på sistone är HVO 100 dieseln som ju är helt fossilfri och minskar utsläppen med 90%. Och det bästa av allt är att det tycks fungera i vilken diesel-maskin som helst. Så vad är då haken? Tillgång förstås, men vad tror ni om framtiden? Är HVO ett bättre alternativ till sjöss än att banta båten, montera bärplan och konvertera till el en vacker dag?
  6. Här visar Anders Almén på Gåshaga Marina hur han fixar till det... https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack?query=delaminer
  7. TS trollar givetvis. Ingen bärgar en gammal Selco 18 på 40 meters djup såvida den inte mot förmodan har ett märkligt affektionsvärde. No way. Köper inte tråden för fem öre såvida det inte tillkommer ett jäkligt bra förtydligande från TS kring hela den här storyn.
  8. MinbusNimbus

    Kad44

    Hur ser botten ut? Sådär brukar vår KAD44 bete sig mot slutet av säsongen. Dock kommer den alltid upp i maxvarv när turbon väl börjat ladda. Men ligger man kring gränsen 3000 så kan det bli så som du beskriver
  9. Få bort självrisken? Då ökar väl premien istället...there's no free lunch. Tyvärr lär stölderna öka i takt med att allt fler och större båtar envist bestyckas med utombordare - gärna flera till antalet. Den billigare servicen jämfört med inombordare kanske äts upp av dyrare försäkringskostnader, pappersarbete och förlorad tid.
  10. Vet inte vad TS hade i tankarna, men det jag menar med 10 000 är årlig höstservice på motor och drev. Sedan tillkommer givetvis underhåll/reparation etc
  11. Mjooo...det borde han väl klara sig på tycker jag? Eller är D6 + DPH märkbart dyrare än KAD44+DPE? Vet iofs att D6 behöver rejält mycket mer olja så det skulle väl vara det då. Vi ligger på under 10 med vår KAD44+drev. Fast då ligger vi på fullservice och jag vet att priserna reduceras något i "helhetslösningen".
  12. Våra Y-bommar har bara fast förtöjning/ringar nästan längst in och nästan längst ut på bommen. Vi har inga pollare på båten midskepps. Vår nuvarande båtplats och vår badbrygga och drev på båten innebär att vi måste ligga en bit ut från bryggan om vi vill ha aktern in. Detta innebär att det inte går att förtöja så båten hindras att glida in i bryggan. Så, efter en lång utläggning....skulle vilja förtöja aktertampen föröver och fästa den på mitten av Y-bommen som ju idag saknar ring. Har ni tips på något pålitligt att montera där utan att behöva övertala båtklubben om att ta fram svetsen?
  13. Att dom inte tog Greta till Manhattan i den där...
  14. My eyes!! 😖 Fast här är det väl frågan om stealth-egenskaper så då får kanske designen vara förlåten. Men snyggt är det inte
  15. Den är nog inte konstruerad för att ligga i hamn överhuvudtaget. 40 knop i fullt utvecklad storm är det nya som gäller.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy