Jump to content
Saturday 14 December 2019

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    90
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

MinbusNimbus last won the day on August 21

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

38 Expert

About MinbusNimbus

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om/när båten är fulllastad/tankad så måste bottenfärgen fortfarande skydda, annars får du skit utmed vattenlinjen. Beror ju dock på båtstorlek man kan tänka mig att det är en grundprincip
  2. Ja, det är faktiskt jäkligt synd. Vad kan en dylik renovering på en KAD kosta, 100'? Bra mycket billigare än ny maskin i alla fall.
  3. Du underskattar (!) hur kreativ regeringen kan vara när det gäller nya hitte-på skatter
  4. räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans? 1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.
  5. Amerikanska båtar ger mer båt (meter och plast) för pengarna men snyggare har jag svårt för att hålla med
  6. Ball båt. Och mer bilsäten i båtar NU 🙂
  7. Vad säger ditt varv? Nu vet jag inte var du bor men de flesta (alla?) varv jag känner till förvarar bara i varmhall tillsammans med någon form av serviceavtal.
  8. Folk använder inte sina båtar på samma sätt idag som för 30-40 år sedan. Dels tror jag de flesta tar sig fram någorlunda inomskärs och mest är ute i skapligt väder "när allt är som det skall vara". Vi är dessutom bortskämda med alla möjliga appar som meddelar oss väderprognoser i tid och otid. Radarbilder över nederbörd, molnighet och blixtaktivitet i realtid. Att riskera att bränna sin utrustning pga oväntat blixtnedslag ser jag som liten risk. I värsta fall får man väl då hala fram sin telefon och navigera vidare med den. De som använder sin båt i annan omfattning har förstås helt andra krav på sin utrustning och då duger nog ändå inte en standardutrustad båt.
  9. Hur upplever du motorgången samt ev effektförlust?
  10. Något som ofta glöms bort i debatten är att det inte alltid är miljömässigt bättre att köpa nytt bara för att det nya är mer miljövänligt. Inte sällan är det vettigare att nyttja det gamla så länge det går. Ta båtar till exempel; anta att regeringen chockhöjer skatten på diesel/bensin så till den milda grad att folk inte längre vill eller ens kan köra båt. Samtidigt subventioneras nya lättare skrov med eldrift. Plötsligt har du ca 1 miljon plastbåtar bara i Sverige som är redo för skroten och skall bytas ut mot lika många nytillverkade. Extremt exempel, men ändå...
  11. I den allt intensivare miljödebatten om utsläpp från fossila bränslen så har ju även båtvärlden börjat snegla på eldrift. Med dagens teknik är det förstås bara ett litet embryo och än vet vi inte de långsiktiga effekterna av batteri-tillverkningen. Det finns ju många som hävdar att man bara flyttar problemet från ett ställe till ett annat. Det som fångat min uppmärksamhet på sistone är HVO 100 dieseln som ju är helt fossilfri och minskar utsläppen med 90%. Och det bästa av allt är att det tycks fungera i vilken diesel-maskin som helst. Så vad är då haken? Tillgång förstås, men vad tror ni om framtiden? Är HVO ett bättre alternativ till sjöss än att banta båten, montera bärplan och konvertera till el en vacker dag?
  12. Här visar Anders Almén på Gåshaga Marina hur han fixar till det... https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack?query=delaminer
  13. TS trollar givetvis. Ingen bärgar en gammal Selco 18 på 40 meters djup såvida den inte mot förmodan har ett märkligt affektionsvärde. No way. Köper inte tråden för fem öre såvida det inte tillkommer ett jäkligt bra förtydligande från TS kring hela den här storyn.
  14. MinbusNimbus

    Kad44

    Hur ser botten ut? Sådär brukar vår KAD44 bete sig mot slutet av säsongen. Dock kommer den alltid upp i maxvarv när turbon väl börjat ladda. Men ligger man kring gränsen 3000 så kan det bli så som du beskriver
  15. Få bort självrisken? Då ökar väl premien istället...there's no free lunch. Tyvärr lär stölderna öka i takt med att allt fler och större båtar envist bestyckas med utombordare - gärna flera till antalet. Den billigare servicen jämfört med inombordare kanske äts upp av dyrare försäkringskostnader, pappersarbete och förlorad tid.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy