Jump to content
Wednesday 21 August 2019

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

MinbusNimbus last won the day on June 11

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

30 Expert

About MinbusNimbus

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tråden är från 2008. Även om transport tar sin tid så bör TS vara framme med sin snipa.
  2. Nu är jag ingen mekaniker men är du säker på att du skall renovera motorn själv med den generella frågan? Vad exakt är det du skall renovera?
  3. Är det bara jag som tycker gamla tvåtaktare låter härligt och luktar gott (!!) när dom glider förbi i lugnt tempo.? Säkert till 80% nostalgi men ändå...
  4. Konsten att slingra sig undan - det är kanske bra om kustbevakningen försöker stoppa båten. -Tog ni dom? Nej, en drevbåt som var snudd på omöjlig att få tag i... Även fylleristen försöker slingra sig - i vart fall om man tittar på gamla avsnitt av "Kustbevakarna" -Herrn har druckit lite tror jag... Näää......*hick*.... alltså....två.... två öl
  5. Trimplanen ner fungerar riktigt bra. Gör dessutom båten mindre rank/känslig för svall, framförallt från sidan
  6. Det tror jag inte ett ögonblick på. Sorry...
  7. Precis som Finnen påpekar ovan - ett vanligt misstag är att köra in båten mellan bommarna som man parkerar sin bil. Dvs man svänger med en viss fart och båten fortsätter i tangentens riktning/sidled. Stanna upp, räta upp (ta höjd för vind/avdrift) och var sedan inte rädd för att använda styrfart hela vägen in. Dvs du kör båten fram till bryggan snarare än att glida in. Det kan kännas läskigt i början och att det går lite väl fort, men lita på motorns back. När du kommit halvvägs in så backa rejält. Sedan övar du tills du känner dig bekväm med hur långt fram du kan köra innan back. Det går att pysa in också beroende på båt men min erfarenhet är att styrfart är säkrast om man vill komma in hyffsat rakt utan märken på skrovsidorna 🙂
  8. Möja skärgård, just nu Ostholmen. Algfritt
  9. Som de flesta säkert sett i prognoserna så har vi mer eller mindre en repris av 2018 framför oss. 28-30 graders värme varje dag i minst en vecka framöver. Härligt hett ute på sjön 😎 underbara sommarnätter 🥂 och...en jäklans massa alger. 😖 Därför tänkte jag att man kunde använda den här tråden till att droppa en kommentar om och var man ligger algfritt. Plats och datum. Det kan ju ändras snabbt men kanske kan ge en fingervisning trots allt
  10. Glassbåtar. Grädde på momsen
  11. Det var det dummaste jag hört. Skugga? WTF. Hur stort är problemet rent procentuellt? Man får det att framstå som att brygganläggningarna i princip avlöser varandra i varenda vik utmed hela ostkusten. Suck... troligen någon här i Sthlm som endast bevittnat alla båtklubbar runtom stan. Då köper jag möjligen argumentet. "Per-Olav Moksnes menar att man skulle kunna begränsa skadorna genom att båtägare tar upp sina båtar på trailer och förvarar dem på land istället för att låta dem ligga vid bryggorna" Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7254748 Jaha ja! Bara att ta upp båten på trailer och förvara på land istället. Ni med båtar över 2 ton behöver en rejäl pjäs. Rada upp era bränsleslukande SUV:ar på kö nu nere vid båtklubben efter dagens färd.
  12. Det spelar inget större troll vilket vax du väljer
  13. Förvisso... men om motorn aldrig strulat innan då? Eller om man aldrig kört slut på dieseln och är noga med filterbyten varje år. Varvet byter remmarna vid behov och drev- och motor servas regelbundet. Hur och när övar man på mek som ägare till något som är i bra skick från början?
  14. Lära sig meka ja, men meka vaddå? Tankarna går till Macken på 80-talet   "Du kan inte lära mig att laga lite, så jag får se hur man gör?"  -"Laga vaddå?"  "Ja, alltså.... lite vanlig allmän lagning?"  -"Allmän lagning?" *Roy sätter fast en tändhatt*   Ja....SÅDÄR! Som du gjorde där till exempel...  "Du! Vad är det för fel på din bil egentligen...?"  Det är lätt att säga att man som båtägare skall kunna meka, men det kräver en ganska grundläggande kunskap (och intresse) och framförallt bibehållen sådan. Det är inte bara själva mekandet som krävs utan även felsökning och analytisk förmåga när exempelvis en motor lägger av. Dagens motorer och drivlinor är ganska komplicerade vid det här laget.  Samma med bilar. Förr skruvade nästan vem som helst i sin 240...för att det gick och var förhållandevis enkelt. Vem lyfter på huven idag till sin S90 och säger... "Jaha...då skall vi se...". Knappt märkesverkstäderna vet något längre. De kopplar upp sig, läser felkoder, byter allt och hoppas det löser sig.  Volvo Penta har de senaste åren jobbat aktivt för att göra båtägandet allt enklare och deras filosofi är att det skall vara lika enkelt att starta upp en båt som en bil. Detta innebär förstås allt mer automatiserade processer. Ett växande behov av sjöassistans finns och är kanske helt nödvändigt den dagen det automatiska lägger av. Många marinor erbjuder detta till sina kunder redan idag.   Visst, en viss teknisk baskunskap krävs givetvis av skepparen och i viss mån resten av besättningen. Det är skepparens ansvar att säkerställa en säker vistelse och färd ombord. Men jag tycker det är viktigare med förberedelser, gott sjömanskap, hänsyn och framförallt navigering. Många av sjöräddningarna kan nog undvikas om fler fokuserade på detta istället.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy