Jump to content
Friday 24 January 2020

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    100
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

MinbusNimbus last won the day on August 21 2019

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

39 Expert

About MinbusNimbus

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hehe den som orkar det bryr jag mig inte om. Tvärtom 😊
  2. Fler båtar och hög omsättning = levande skärgård. Stockholms skärgård skiljer ju sig från Bohuslän i den meningen att många Stockholmare måste ta sig långa sträckor kors och tvärs för att nå de olika guldkornen, gästhamnarna eller vart man nu vill åka. Det är inte som Bohuslän med en farled likt en motorväg med massor av mysiga stopp på vägen. Och de som är ute och campar i veckor som förr är tyvärr inte så många längre. Sedan så har ju båtägandet ändrats rent generellt enligt "snabbt ut - snabbt in" när vattnet glittrar och allt "är som det skall vara". Men det är en annan diskussion. Jag kanske överdriver med att skärgården kommer dö fullständigt, men det hjälper knappast en redan drabbad befolkning. Jag är för en ökad bränsleskatt där det finns ett syfte. Dvs att ändra bilåkandet för en bättre miljö. Först och främst globalt men även lokalt i våra städer för en bättre luft för de som vistas och bor där. Men till sjöss? Visst finns det ett behov men inte i närheten av hotet från bilismen. Därav min tanke på särskild (oförändrad) skatt för marinbränsle.
  3. Skaffa en professionell polermaskin och rubbing så är det lugnt
  4. 99.9% av våra fritidsbåtars motorer drivs av antingen bensin eller diesel. Om man skulle chockhöja skatten på bränslet så dör skärgården fullständigt. Det är redan illa med avfolkningen i Stockholms skärgård. Detta vet våra politiker om . Vidare så är det inte fritidsbåtarna som smutsar ner i någon större omfattning. De är så få till antalet och används så lite så frågan om miljön mest är av akademiskt intresse i jämförelse. Är det värt att offra vår skärgård för detta? Med bilar är det annorlunda. Vi använder dom som praktiskt transportmedel, det finns kollektiva alternativ och dessutom är eldrift idag fullt möjligt (om än dyrt i inköp). Båtar? Säg den i Sverige som har lust att skrota sin dyra ögonsten och investera i en ny skuta. Det kommer kosta miljontals kronor i inköp. När den ekonomiska biten är avklarad återstår det praktiska med laddning. Sedan frågan kring återvinnandet av alla båtar som måste upp på landbacken. Här har jag förutsatt att merparten av dagens båtar är för tunga för eldrift. Åtminstone om man vill bibehålla dagens prestanda från installerade förbränningsmotorer, givet den batterikapacitet som finns idag. Och ÄR eldrift ens framtiden? Jag målar förstås upp ett ganska extremt scenario men oavsett så tror jag det dröjer länge innan man sitter med "svarte petter", även om frågan och oron naturligtvis är befogad. Jag tänker själv på det emellanåt och undrar om man skall sälja, men det faller alltid tillbaka på här och nu. Båten och vår svenska skärgård är till för att användas och njutas av. Tänker köra den livstilen ända in i kaklet. Även om nu regeringen chockhöjer skatten - säg det dubbla. Vore det helt otänkbart att subventionera en slags marindiesel? Dvs behåll nuvarande skatt på sjön och inför höjningen för transporter på land. Och för all del... fortsätt utveckla HVO100 och prispressa den processen. Då har man sitt på det torra (eller blöta). I vart fall med en dieselspis i aktern.
  5. Har hört att det blir markant bättre från 35-37 just pga avståndet mellan vågorna ja. Men det beror ju på vilket hav, vindstyrka, vindriktning etc
  6. Vad är egentligen haken då? Är det inte bara att storsatsa? Gissar att det endast går att tillverka i begränsad mängd för att inte avverka alltför mycket men skulle det vara fullt tillräckligt att förse vårt eget land med skogsdiesel?
  7. Vore det inte ironiskt om oljeindustrin konverterar och istället planterar en biljard tallar på planeten för att tjäna pengar i framtiden.
  8. Om det är rimligt eller ej är nog svårt att svara på då endast varvet har koll på hur det ser ut inne i drevet. Vad jag reagerar på är hur ett drev från 2015 som servats på varv varje år har råkat ut för detta? Å andra sidan; "Motorservice" är sannolikt enbart just motorservice. Varven brukar speca upp drev- resp motorservice, även om en drevservice ibland bara kan innebära oljebyte. Men det är ju då man upptäcker detta. Dreven monteras sällan (aldrig?) av när båten förvaras inomhus med löpande underhållsservice. Såvida det inte finns anledning till att gå igenom drevet grundligt, vilket kan vara en god idé emellanåt.
  9. Var försiktiga med Snappy Teak. Som engångslösning för att snabbt få rent kanske, men jag skulle inte ha det som en årlig rutin. Medlet är synnerligen starkt och bokstavligen talat löser upp teaken så man kan borsta ur smutsen genom att gräva ner sig i fibrerna. Det finns ingen enkel genväg att ha den där nya looken år ut och år in. Det kräver slipning varje säsong och då får du en teak som lever ett kort liv. Som redan nämnts - satsa istället på en naturlig grå look.
  10. Medans du ligger på land och kan samla upp spillet så testa med Klorin och Såpa. Vet att det inte är så 2019 att rekommendera klorin men det funkar bra på teak om man skall göra en grovrengörning. Sedan kan du underhållstvätta med såpa i fortsättningen. Håller med tidigare talare. Neutralt och obehandlat på utsatta områden som en badbrygga, annars måste den slipas och oljas varje år för att se ut så som alla vill att det skall se ut. Var dock noga med att hålla rent ofta när teaken är neutral. Det får inte bli sunkigt grå/svart.
  11. Om/när båten är fulllastad/tankad så måste bottenfärgen fortfarande skydda, annars får du skit utmed vattenlinjen. Beror ju dock på båtstorlek man kan tänka mig att det är en grundprincip
  12. Ja, det är faktiskt jäkligt synd. Vad kan en dylik renovering på en KAD kosta, 100'? Bra mycket billigare än ny maskin i alla fall.
  13. Du underskattar (!) hur kreativ regeringen kan vara när det gäller nya hitte-på skatter
  14. räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans? 1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.
  15. Amerikanska båtar ger mer båt (meter och plast) för pengarna men snyggare har jag svårt för att hålla med
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy