Jump to content
Sunday 28 February 2021

MinbusNimbus

Medlemmar
  • Content Count

    199
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

MinbusNimbus last won the day on August 21 2019

MinbusNimbus had the most liked content!

Community Reputation

87 Expert

About MinbusNimbus

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Finns det en universalnyckel för pentamotorer? Låter ju livsfarligt. Eller menar du att dom hade en random startnyckel från Penta bara? Som dom kanske "snubblat på"?
  2. Nu mot slutet av säsongen så har KAD44:an börjat bete sig lite märkligt på låga varv. När man ger gas så händer inget, eller så sker en liten fördröjning eller i vissa fall så sänks varvtalet - spontant känns det som att det inte kommer fram tillräckligt med soppa. Men så fort man släpper reglaget vid vilket varvtal som helst så går den sedan jämnt och fint. Det är bara vid själva tillfället när man ger gas. Det sker också bara på låga varv (mellan 800-1300 rpm). Därutöver så funkar det fint. Och motorn går i övrigt som den skall. Skall be varvet kika på det i vinter men nyfiken redan nu på teorier. Spontant tänker jag något med spridarna eller någon insprutare som behöver lite kärlek? Eller kan ett dåligt kalibrerat elgreglage bete sig så här? Eller dåligt bränslefilter? Men det skall varvet byta varje år (såvida dom inte missat det men det skulle förvåna mig)
  3. Ja, mitt varv hävdar att det mest rör sig om äldre båtar från 70- och 80-talet och som gärna ligger i länge, inte sällan året-runt båtar. I de allra flesta fall så plockar vi ju upp båtarna på vintern så de får torka ut.
  4. Skulle just säga det, de flesta jänkare har inombordare även i den mindre storleksklassen. Annars ser den väldigt amerikansk ut. Är du säker på att CN i början verkligen står för tillverkningsland? Det tror inte jag.
  5. OT: Det är inte ofta jag säger det här och formuleringen kanske inte är den manligaste 🙂 men jag bjuder på det; det var en gullig/söt båt! Vet inte om det är den överdimensionerade pulpiten som ger båten lite valpigt utseende. Like på den i alla fall. Lycka till med detektivarbetet.
  6. Är det bokstäver i numret? I sådana fall kan du ju skriva ut dom, kanske ger en ledtråd. Bara siffror är nog meningslöst. Ligger båten på Blocket, finns det inte fler bilder?
  7. Instämmer. Vi ligger i varmhall men varvet konserverar ändå. Den hallen håller 16 grader.
  8. Windy 27 och Axopar är ju raka motsatsen i design så lite svårt att veta förstås. En annan båt som åtminstone är vacker att vila ögonen på är de senare årsmodellerna (2000-2005) av Nimbus 26 Epoca. Åtminstone enligt min smak 😎. Pentryt i sittbrunn gör den mer social och den har en underbar aktersoffa som få överträffar och med KAD300 så skall den i vart fall göra 38 knop. Ingen raket med dagens mått mätt, men helt klart tillräckligt. Och som sagt...26 fot är 26 fot. Det blir ju aldrig sociala "ytor" på det sättet. Men båten är social för sin storlek. Å andra sidan - när det blåser upp på Kanan så låter det som att ni vill ha någon meter till och ett mer fartanpassat skrov. Av dina exempel hade jag då lätt gått på Windyn. Om budgeten tillåter så kolla även Windy 29
  9. Är det med eller utan akterkapell? Jag fick intrycket av att du har problem oavsett om kapellet är uppe eller inte?
  10. Man skall ju som sagt ha lång lina för bättre fäste. Dock kör jag som mest 10-15 sjömil, tar en hel dag att ta upp annars...
  11. Låntar tråden lite; är det svårt att kontrollera spridarna och hur ofta bör man göra det? Efter denna historia tänkte jag nog be mitt varv kolla dessa under vintern i förebyggande syfte. Har iofs en KAD-44 men även en sådan kan ju ta skada (om än lättare att renovera). Motorn har idag gått 750h. Varvet gjorde en ventiljustering vid 400h ungefär. I övrigt normalservad med olja/filter varje år.
  12. Dom har en förförisk och nostalgisk lukt och gång som på ett märkligt sätt gör mig glad de få gånger man faktiskt ser och hör dom. Men visst, ur ett miljöperspektiv så är det förstås bättre med 4-takt och de borde väl finnas begagnade idag till skapliga priser.
  13. Det finns kommunala båtplatser i Stockholm också. Stockholm stad/Idrottsförvaltningen har ett antal båtplatser/hamnar runtom i staden men kön är förstås bedrövligt lång. I de mest populära hamnarna är det säkert 15 års kö. Kan tänka mig att det finns betydligt fler privata båtklubbar i Sthlm dock. Läget och förutsättningarna framförallt i Mälaren gör att det finns ganska många klubbar och därmed fritidsbåtar. Sedan kanske kommunen har en annan syn på privata båtklubbar i största allmänhet.
  14. Vore intressant med ny uppföljning. Hur har teaken utvecklats under sommaren efter din behandling?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy