Jump to content
Thursday 05 December 2019

perraiskogen

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About perraiskogen

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om du inte har någon tillgång till kalk i båten, kan det inte vara hussvamp. Den behöver nämligen kalk för att inte bli förgiftad när den bryter ner trä.
  2. En liten fundering från en ovetande sneseglare som mig, men hur ar det med miljö biten om man råkar ut för att båten sjunker? Är man skyldig att upp den för att ta hand om ev bränsle/olja, eller är det helt ok att låta den ligga kvar på botten.
  3. Om den ska kunna trycka ner så mycket diesel genom en cylinder, borde den vara stendöd. Bara prova att släppa på ett spridarrör i taget medans den går. Minskar den ungefär lika mycket i varv på alla cylindrarna så har du inge större fel där. Utan skulle nog tippa på tex trasig matarpump ( om den siter skruvad i blocket) eller något annat knas med insprutningspumpen.
  4. Har du rätt tändning, ventilspel osv?
  5. Du har fått tillbaka tändkablarna i rätt ordning? 1-3-4-2. Ventilspelet är kollat efter nya packningen blivit monterad?
  6. Kan även vara att du spolat in skiten från motorn i värmeväxlaren, så du tappat lite av funktionen på den. Men det är väl bara att prova tappa ur lite vatten och sen i med lite mer rent vatten så du närmar dig mot 50%. Kan ju även vara termostaten som inte riktigt öppnar till fullt flöde efter kokningen.
  7. Du kan inte haft påhälsning av någon/några som fyllt motorn med vatten för att jävlas?? Ligger den i söt/saltvatten? Kolla om du har likvärdigt vatten i motorn, så du vet att det kommer utifrån. Bara en tanke..
  8. Om det är ett typ vanligt pappersfilter, så har jag då aldrig varit med om att vattnet skulle ha stannat kvar och täppt till det. Utan då har du nog problemet någon annan stans. Kom felet plötsligt eller krypande. Om den gick bra förra året, men inte nu efter vintern, skulle jag tippa på bränsleutfällningar i förgasaren, blir ett vitt pulver/smet av dagens bensin om den står för länge. Då är det bara att ta isär och blåsa rent alla munstycken osv så fungerar den bra igen.
  9. Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller
  10. Vattenpumpen/cirkulationspumpen. Termostaten.
  11. Eller smörja in dom med vaselin.
  12. Är det på alla varvtal den går dåligt? Om det bara är tomgång så kan det ju vara packboxar vid vevaxeln som är trasiga, då får du inget tryck i vevhuset som kan mata in bränslet i cyl.
  13. då minskar ju flödet men trycket ökar. Du kommer ju inte få mer flöde när du stryper slangen.
  14. Skulle iaf tro du har något problem med sjövattnet. Hade det varit cirkpumpen som vari paj, så skulle den inte gå ner i temp så fort, utan den minskningen skulle ske långsamt ( dålig cirkulation). Utan om det ligger skit i värmeväxlaren, något strul med vattenintaget på drevet osv, som gör att du får dålig kylning vid höga varv. Eftersom du inte gjort något annat än renoverat drevet så måste ( borde) felet komma därifrån på något vis. Om du tex fått in något som täpper till 50% av värmeväxlaren så kommer den ju kyla motorn 50% sämre, men flödet genom kan ju räcka för att kyla limpor/knän, speciellt när det vattnet kommer vara kallare än om du lyckats växla undan all värme från motorn.
  15. Enligt min erfarenhet inom bilmotorer så kan jag inte se några andra fel än att topp-packningen är boven i dramat. Var bara väldigt noga med att kontrollera att block/topp verkligen är helt plana innan montering.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy