Jump to content
Wednesday 18 September 2019

Boko57

Medlemmar
  • Content Count

    81
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Boko57

  • Rank
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 700

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ahaa. Min är Flipper blå och nymålad för i år.
  2. Ja det är kanske inte direkt gratis att måla om båten. Har inte vågat kalkylera vad det kan gå på. Sen är ju arbetsinsatsen också stor. Vad menar du med randen RikardE? Jag är inte helt med på var den sitter.
  3. Utgångsläget är en Flipper 700 i bra skick. Dock är gelcoaten sliten eller väldigt tunn på vissa ställen på båtens övre partier dvs från däcket och uppåt. Man har dessutom målat partierna med halkskydd på däcket för att komplicera det ytterligare. Färgen är inte vit utan snarare gulvit typ gammalt sjukhusfärg. Det är inte direkt några skador men det ser inte så fint ut. Om jag nu vill fräscha upp båten med dessa förutsättningar hur gör man bäst då? Jag har fundera på att måla hela båten. Är det klokt eller ett framtida misstag? Att lägga på ny gelcoat från däcket och uppåt är väl kanske inte det lättaste att få fint.
  4. Ok nu går det tyvärr inte att editera mitt inlägg men jag får hoppas att någon hör av sig som vet hur det ska se ut..
  5. Jag behöver plasta in motorfästen / balk i motorrummet på min Flipper 700 inför motorbyte till AQ171. Finns det någon som har en Flipper 700 med AQ171/AQ151 som skulle kunna ge mig måtten på motorfästet / balken i motorrummet. Dvs hur långt från aktern, bredd, höjd etc. Det vore verkligen till hjälp om det fanns någon som kunde mäta lite! Tydligen ska man också kunna utgår från AQ151 som ska ha samma motorblock.
  6. Tack för bra information. Nu slipper jag leta efter något som inte finns. Är ett drev/sköld byte något som man kan ge sig på som amatör?
  7. Den där adapter mallen från 280 till 290 har jag faktiskt aldrig hört om tidigare. Det är inte så att man kan köpa denna mall någonstans eller måste jag ringa runt till den som sysslar med Volvo Penta vilket väl inte är många verkstäder längre.
  8. Undra var man får tag i en 26/26 axel? Mallar såg jag fanns hos Drevdelar.se på 290 sköld. Angående linjering så undrar jag hur jag ska veta att den nya 290 skölden med AQ171 motorn sitter i exakt linje som AQ130 motorn och 280 drevet/sköld gjorde? Räcker det att utgå från 280 hålen så blir allt rätt?
  9. Tack för all information. Angående motorvalet så är jag medveten om problemen med vissa delar. Just nu har den tilltänkta AQ171 motorn en sprängkåpa med 26 splines mot ryckdämpare och motor samt 10 splines mot drevet eftersom jag först tänkt att montera mot ett VP SP 280 drev. Har dock fått tag i ett VP SP 290 drev och har inte hämtat det än men misstänker att det har 26 splines mot sprängkåpan. Tänkte förts köpa ny dyr sprängkåpa fast vid lite funderande så räcker det kanske med att jag skiftar så att min nuvarande kardanknut på 10 splines används på 290 drevet för att få ihop det? Kan detta funka?
  10. Är det någon som har erfarenhet av att byta drev och sköld från Volvo Penta SP 280 till SP 290? Min plan är att gå ifrån en AQ130 / 280 till AQ171 / 290. Därav frågan. Var bör man tänka på? Är det helt olika borr mall för att skruva fast det etc etc? Alla tips mottagets tacksamt.
  11. Boko57

    Varm AQ130

    Nu har jag gjort en del kompletterande tester. Som det syns på bilden så ser tempen ut så här om jag kör upp till 3000 varv dvs då jag inte planar. Jag är rätt nära röda området men inte överhettad. Jag anslöt en genomskinlig slang på inkommande vatten och innan planing så kommer det ingen luft i slangen. Drar jag sedan på till marsch hastighet runt 4300 varv där båten planar så kommer det luft tillsammans med inkommande kylvatten. Det ser ut att vara kanske 25% luft och 75% vatten. Då går tempen upp i det röda området rejält. Varför får jag in luft inkommande kylvatten från drevet? Kyl slangen i drevet är ju bytt i våras. Att tempen är lite hög vid 3000 varv skulle kanske kunna bero på tändningen? men det har jag inte hunnit kolla än. Vad säger ni experter på forumet? Kan jag vara felet på spåret?
  12. Boko57

    Varm AQ130

    Det stämmer. Filtret är borta sedan länge. Det är snart slut på uppslag. Det jag kommer på är att kolla med en genomskinligt rör/slang där jag kan för att se om luft kommer in i systemet och även ta bort frostpluggen på framkant för att se att inte fördelningsröret har förskjutits fram mot frostpluggen. Sen är det slut på idéer.
  13. Boko57

    Varm AQ130

    Det var precis min tanke också att ett genomskinligt rör eller slang kan vara en bra felsökare för att leta luft i systemet. Det går förstås inte att ansluta överallt men skulle framförallt kunna felsöka om jag har något problem med drevet och att det kommer luft den vägen när jag ökar hastigheten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy