Jump to content
Sunday 21 July 2019

Boko57

Medlemmar
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Boko57

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 700

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är väl precis det jag funderar på om någon har erfarenhet av dessa äldre gubbar som fixar motorer på Blocket som extra knäck.
  2. Det är klart att det behövs en del verktyg för att det ska funka. Jag besökte själv en "amatörrenoverare" i Stockholm med rätt stor verkstad i en lada och köpte en del reservdelar till VP AQ motorerna. Kan dock inte bedöma om denne kunde göra renoveringar av hög klass. motorer fanns det i alla fall i varje hörn i hans verkstad.
  3. Det är de som befinner sig i gråzonen som jag tänker på som erbjuder billiga motoralternativ för mig med liten plånbok som skulle vilja uppgradera min Flipper 700 med exempelvis en AQA151 som är lite lätt trimmad. Jag kommer aldrig vända mig till en större firma och köpa en ny motor med installation för typ 130.000 - 140.000 kr. Någon här på forumet borde ha erfarenheter av dessa renoverare. En seriös och duktig privatrenoverare borde kunna göra samma jobb som en stor firma fast till helt andra priser.
  4. Har någon på forumet erfarenhet av att köpa Volvo Penta AQ130, AQ145, AQ151 etc motor på Blocket från de motor renoverare som tycker upp ofta med annonser? Jag har sett både från Falkenberg, Eskilstuna och Stockholm annonser från renoverare som både sålt motorer enligt ovan eller kunnat erbjuda renovering av dem? Det är ju rätt lockande för mig som har en båt med AQ280 drev att kunna köpa en iordninggjord motor för kanske 40.000 - 50 - 000 kr jämfört med att gå mtill en Marina och få prisförslag på 100.000 kr eller mer.
  5. Tack för infon. Enligt manualen tror jag att det står 1 1/4 varv ut men jag ska kolla på mina förgasare hur detta står. Just nu har jag ingen tomgång under 1000 varv och dessutom stannar motor lätt på detta varvtal vilket är både frustrerande och farligt när man ska angöra vid brygga. Frågan är om något annat kan ge risig tomgång utöver felaktig förgasarinställning.
  6. Tack för era tips. Ska kolla läget med dessa klubbar.
  7. Båten ligger just ju i Saltsjöbaden men jag kommer troligen få båtplats nästa år på södra sidan i Haninge trakten då jag bor på denna sida. Var vinterförvaringen ev sker spelar mig kanske mindre roll.
  8. Vinterförvaring är väl inte direkt vad man tänker på när semestern börjar i juli. Dock så finns risken att jag står utan vinterförvaring av min Flipper 700 i höst som är 7 m lång och 2,5 m bred. Finns det några tips här på forumet på vinterförvaring som inte kostar skjortan i Stockholmsområdet. Jag behöver främst en uppställningsplats då jag kan göra service själv så jag behöver inga "guldpaket" för fantasipriser.
  9. Ok Tack för all information! Då ska jag inte gå vidare på detta spår. Har pratat med Timos Motor som nog är ganska välkända på motor renoverings- och trimningsområdet och har fått förslag på vad som kan göras som inte ger 160 hkr men som enligt dem ändå kommer upplevas som, ett stort lyft för mig.
  10. Jag har bara fått uppgiften 160 hkr än av denna äldre farbror som arbetat med Volvo Penta motorer i 50 år så jag vet inte mer faktiskt. Ska naturligtvis fråga ytterligare. Har inte hör att det finns en AQ155 version faktiskt. Den var kanske inte så känd. Jag vill skrämma upp min AQ130 så mycket det går och helst inte byta till helt annan motor tillverkare för då blir det helt andra kostnader och kanske även problem.
  11. Jag har idag en AQ130 i en Flipper 700 och det är bara att konstatera att den motorn är för svag för båten. Har blivit erbjuden en renoverad AQ130 som är bl.a. borrad med större kolvar och som ska ge ca 160 hkr. Frågan är hur stor skillnaden blir i min Flipper. Jag förväntar mig inget fartmonster men det vore roligt att toppa i åtminstone 25 - 26 knop och inte som idag 19,5 knop. Fördelen med en trimmad AQ130 är förstås att det inte blir några problem med monteringen. Köper jag en annan motor så för ju det med sig en massa extra kostnader. Finns det någon som har erfarenhet av borrad uppskrämd AQ130?
  12. 0Jag har renoverat mina Solex förgasare och köpt service kit från Misab. Dessa är monterade på en AQ130 som har 123ignition tändning och som dessutom fått ventilerna justerade. Tyvärr har jag problem med tomgången. Just nu är tomgången ställd på ca 1000 varv och då är allt ok. Dock om jag försöker ställa tomgången till ca 800 varv så går motorn ojämnt. Förvisso är 1000 varv ok på lågfart men jag undrar om ni andra som har en AQ130 med Solex. Är det omöjligt att få den och gå bra under 1000 varv?
  13. Tändning och ventilspel ställt av båt mekaniker för en månad sedan så det bör vara ok. Tändstiften ser normala ut när jag tittar på dem. Har ingen idé vad problemet kan vara.
  14. Nu har jag kört med 14X15 propellern och varvet ökad nog endast 100 - 200 men möjligen aningen högre hastighet. Det verkar som jag borde gå ned ett steg till dvs 13X15. Får se om jag kan hitta en sådan propeller beg.
  15. Köp en avfrostningsduk på Claes Ohlson. Den suger upp hela 5L och passar perfekt i trånga utrymmen. Jag har använt denna vid ett flertal tillfällen. https://www.clasohlson.com/se/Avfrostningsduk/Pr341160000
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy