Jump to content
Monday 02 August 2021

trucker1

Medlemmar
  • Content Count

    321
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

trucker1 last won the day on December 2 2018

trucker1 had the most liked content!

Community Reputation

85 Expert

About trucker1

  • Rank
    Kommendör

Profile Information

  • Location
    Gävle

Recent Profile Visitors

1,501 profile views
  1. Lilluttern blev såld på 5min på blocket,behöll kärran så när ryggen är fixad o rätt båt dyker upp är jag redo.Väntar nu på MR röntgen och hoppas den visar vad som strular,riktigt frustrerande med bad back.
  2. Seal Savern fungerade utmärkt och motorn har inte rört sig på snart 2 månader. Båtåkandet får dock stryka på foten i år då dödsboet kommer ta all min lediga tid,o som inte det vore nog så har mina diskar kollapsat totalt,synd att det är jobbigare o laga kroppen än båten. Detta blir första året i mitt liv utan båt så ångesten är stor.
  3. Det går utför som gubben sa Sverige byter till E10 1 augusti 2021 – både bensin och diesel blir dyrare - auto motor & sport (mestmotor.se) Det råder sedan tidigare enighet bland de fyra samarbetspartierna i regeringen om att öka kraven på inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin för att minska utsläppen av växthusgaser. Nivåerna regleras idag av den så kallade reduktionsplikten som infördes 2018. Enligt tidigare uppgifter skulle nya krav införas 30 juni 2021. I september 2020 gick Infrastrukturdepartementet ut med att biodrivmedelhalten då höjs till sex procent för bensinen och 26 procent för dieseln. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent. Exakta direktiv och föreskrifter utlovades till december. Men infrastrukturminister Anders Ygeman dröjde in i det sista. Till slut, precis innan julledigheten, publicerade regeringen en promemoria om hur reduktionsplikten för drivmedel ska se ut fram till 2030. På grund av det försenade beskedet har införandet skjutits upp till 1 augusti 2021. E10 blir då den nya standardkvalitén för 95-oktanig bensin i Sverige istället för nuvarande E5. Bränslet innehåller som namnet antyder upp till 10 volymprocent etanol istället för dagens fem. "Det bedöms finnas tillräckligt med tid för berörda aktörer att förbereda sig för ändrade reduktionsnivåer för reduktionsplikten på bensin och diesel och ett införande av E10 på marknaden", skriver regeringen i PM:et. Enligt det nya beslutet ska reduktionsplikten för bensin nu öka till 7,8 procent och dieseln till 30,5 procent år 2022. Till 2030 ska det sedan ligga på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel. Tills 1 augusti kommer nu 3.000 bensinstationer och 15.000 pumpar i landet behöva byggas om, rapporterar Dagens PS med hänvisning till branschorganisationen Drivkraft Sveriges vd Johan G Andersson. Dyrare priser att vänta Det kommer blir dyrare att tanka för både privatpersoner och företag i Sverige när mer biodrivmedel blandas in. Detta beror på att drivmedlen i dagsläget kostar mer att producera. Exakt hur mycket bensin- och dieselpriserna kommer att påverkas är dock svårt att förutse eftersom det beror på en rad olika faktorer, noterar regeringen i PM:et. "De närmaste åren uppskattas kostnaden utifrån tillgängliga uppgifter till mellan 8 och 12 öre per liter exklusive mervärdesskatt för varje procentenhet reduktionsnivån ökar", skriver regeringen i PM:et. Det innebär att bensinpriset kan komma att öka med upp till 35 öre per liter per år, inkluderande moms. För dieseln bedömer regeringen att det rör sig om 50–75 öre per år. Fram till 2030 kan priset på bensin ha ökat med upp till 3,60 kronor per liter. Dieselpriset förväntas då ha ökat med upp till 6,75 kronor per liter. Regeringen är tydlig med att prognoserna exkluderar skattehöjningar och förändringar i oljepriset. Det är därmed möjligt att priserna kan komma att öka ännu mera – eller inte alls. För bensinbilisten kommer bytet från E5 till E10 även innebära fler tankstopp. Etanol har nämligen ett lägre energiinnehåll än bensin. När halten av det ökar kommer därmed förbrukningen gå upp något. Företag drabbas hårdast De höjda priserna kommer enligt regeringens PM drabba företag och industrier hårdast och särskilt de som är beroende av vägtransporter. Det gäller särskilt små företag inom skogs- och jordbruk. "Reduktionsplikten på diesel påverkar i första ledet åkerinäringen och därigenom även den industri och de näringar som är beroende av vägtransporter. Förslaget bedöms även medföra en kostnadsökning för jord- och skogsbruk samt gruvindustri då reduktionsplikten leder till högre pumppris på diesel. Näringar med hög exportandel, till exempel skogsindustrin som också är den enskilt största transportköparen, är särskilt utsatta då dess internationella konkurrenskraft påverkas av högre transportkostnader", skriver regeringen i PM:et. Samtidigt räknar regeringen med att de högre drivmedelspriserna ska leda till att "användningen allt annat lika kommer att minska, något som dämpar kostnadsökningen." Äldre bilar kan få problem Även om de flesta bensinbilar idag kan drivas med E10 kan vissa äldre modeller få problem om de körs på bränslet i mer än undantagsfall. Det gäller bland annat bilar med tidiga direktinsprutade motorer från 1990-talet och början av 00-talet. Branschorganisationen Bil Sweden tog därför fram en lista på vilka bilmodeller som klarar av att köras på E10 redan 2011 då E10 först blev tillåtet i Sverige. Kör du en bil som inte är med på listan? Då kan du behöva se börja tanka 98 oktan framöver. "Ett alternativ är att dagens 98-oktaniga bensin utgör ett alternativ för dessa fordon. Det kan även leda till förändringar på depånivå. Beroende på hur marknaden utvecklar sig kan det inte uteslutas att mindre tankstationer som väljer att inte saluföra E10 i sådana fall enbart kommer kunna saluföra en 98-oktanig bensinkvalitet", skriver regeringen i sin promemorian. Under en övergångsperiod kommer dock E5 att fortsatt också finnas att köpa på mackarna. Pumparna ska vara märkta med E10 om etanolinnehållet överstiger 5 volymprocent. Är pumpen märkt med E5 ska man alltså kunna lita på det.
  4. Har retat mig på att motorn sjunker lite på både trim o tiltläget,bara 10cm i månaden. Finns inget utvärtes läckage så det är väl åldern på tätningar. Testar detta så får vi se
  5. Jo har börjat snegla på alu synd att priset drar iväg,iofrs kanske dom står sig bra begagnad.
  6. Funderar på att kliva upp runt 6met så man slipper lite av stampet som oftast kommer när det blir gropigt. Har även höjt budget till runt 250 o kikar på HR Micore Yamarin men har inte åkt i någon. Tänk om man kunde hitta en frakt/fiskebåt som går som Silverlinen
  7. Jag har målat med dc färgen och det blev helt ok,dock med mycke jobb men det är det alltid.Finns en hel del bilder i min tråd "renovering av en gammal silverline"
  8. Blir kanon det där,är nåt visst med "svarta gängets motor" har själv haft flera dock ingen 65a. Åker raksexa nu ,allt helrenoverat båt o motor går som tåget
  9. Detta såg inte bra ut lider med dig,hur du går vidare kan bara du själv avgöra men hur som tar det både kraft o tid att kriga över en båt som du aldrig kommer att gilla. Ryds är kända för problem men likväl säljer dom båtar, min 5öring är sälj båten medan den ser skaplig ut,skriv att den har lite blåsor och lägg ut den för några xtiotsen lägre än andra på blocket. Finns så mkt annat i livet som man kan glädjas åt Hoppas det löser sig hur du än gör,lycka till
  10. Ni som följt tråden vet att jag köpte en liten Utter som blev just för liten,så nu är jag på jakt efter ngt större. Har dessa önskemål. Ca 5,5met Mittpulpet Har kollat på dom vanliga märkena Utter,HR,Finnmaster,Micore,Yamarin Båten kommer att användas mest i Gävlebukten och budget runt 150,så har ni någon doldis och tippsa om så kör på.
  11. Augusti blev en sorglig månad då min far hastigt gick bort,min mentor i livet som hade svar på det mesta.Gjorde sista resan med far i båten i början på Augusti och vi hade en kanondag på sjön. Allt gick så fort då han i samband med en enklare brockoperation fick tarmen punkterad och fick sepsis.Satt vid hans sida i 3 dygn och han kämpade in i det sista.Du är saknad för evigt Pappa. Jag drog upp båten för några veckor sedan och Silvern har gått helt problemfritt hela sommaren. Nu får den ligga i värmen till våren kommer
  12. Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor. Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.
  13. Tror det ska ligga kvar någon prop någonstans kollar mot helgen.
  14. Jag åkte T16 under många år,satt en Johnson 60 på akterspegeln. Toppade 27 vid sjösättning och tappade 1-2knop mot hösten. Hade planer på en raksexa då jag tyckte att 60an var för klen. Annars är ju 16fotarn ett toppenskrov visst kan det stampa men överlag långt före sin tid då det kom.
  15. Den är baserad på en m30 och är en bra maskin,åker själv en marin m10 i min ena bil,har gått problemfritt i många år. Original maskin med en skaplig turbo laddar runt 1,2bar utan problem.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy