Jump to content
Thursday 06 May 2021

Kalle231

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Kalle231

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu har jag upptäckt blåsor på flera ställen. Skrovgarantin på fyra år är egentligen overksam mot den här typen av tillverkningsfel, som detta verkar vara. Allt tyder på att den var ej helt uthärdad. Den här typen av fel syns, enligt vad jag kan läsa mig till, inte förrän efter flera år. Typ 4-5 år. Att laga den här typen av fel är svårt. Även om man lägger om gelcoaten så finns där en klar risk att problemet återkommer. Min båt var, enligt varvet som tittade på den i ovanligt fint skick, för en fem år gammal båt. Det är klart, den har alltid varit skyddad mot sol och regn. Den ser ut som om den levererades igår, bortsett från blåsorna och sprickorna. Detta är inte ett handhavande fel utan ett tillverkningsfel.
  2. Som jag förstod det var det fabrikationsfel, men eftersom det är utanför garantitiden så…
  3. Så nu har jag fått svar. Ryds menar på att de tar bara ansvar för fabrikationsfel i fyra år. Då båten är mer än fyra år gammal, tar dem inget ansvar för detta. Med andra ord, jag hade inte köpt en Ryds idag. Vågar man inte ha längre än fyra års garanti så finns där en anledning. Inte ens goodwill är de villiga att ta, så det är bara att välja en annan tillverkare. En man kan lita på, en som inte lämnar kunden i sticket när deras kvalitet brister.
  4. Hej! Båten är inlämnad på en marina. De skulle kolla på den, prata med Ryds, sen får vi se. Just nu inväntar jag svar från dem.
  5. Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull.
  6. Jag har nu kontaktat VD, och tidigare nämnda personer. Ingen support än. De skulle återkomma med "tips". Har inte hört något än. Det verkar tyvärr som att de anser att jag får skylla mig själv för att köpt deras produkt. Båten är äldre än 4 år och de verkar anse att produkten är "gammal" och utanför deras ansvar. Jag tycker att detta är ett så allvarligt tillverkningsfel att detta borde tas på Goodwill. Vem vill riskera att köpa en båt för hundratusentals kronor och sedan riskera att förlora stora delar av pengarna efter fyra år trots att man sköter den efter alla regler, alternativt lägga stora summor och mycket tid på reparation. Ingen försäkring täcker tillverkningsfel. Juridiskt har man lite att hämta. Bra att tänka på för er som funderar på en ny Ryds.
  7. Jag har en vakuuminjecerad Ryds 488 från 2015, som har fått osmos eller liknande blåsor 30-50cm över vattenlinjen. Spelar egentligen ingen roll att det är över vattenlinjen då jag har båten på land hela året och läggs bara i för dagsturer. Båten är också bottenmålat. Helt klart fabrikationsfel. Ryds har vänt mig ryggen och säger att de har bara skrovgaranti i 4 år. Så jag antar att det är så länge de tänker att deras båtar håller.
  8. Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.
  9. Tack! Jag skall fundera lite hur mycket jag orkar lägga på detta. Man blir besviken bara. Man köper en ny båt för att slippa problem, jag trodde att vakuuminjeceringen skulle vara bra att ha för att undvika osmos, inte heller det slog in. Jag glädjer mig åt att motorn är en pärla, Honda 50, sedan är jag glad åt, om man nu kan vara det i detta läge, att jag köpte en mindre båt. Jag vågar inte ens tänka tanken att råka ut för detta med en 628 eller 735 och tappa inte tiotusentals kronor utan hundratusentals kronor i värde.
  10. Jag har kontakta dem igen. Känns som att dem vänder mig ryggen. De verkar inte stå för sin produkt.
  11. Jag är lite osäker på vad man bara kan kalla det. Värdet på min egendom har sjunkit ordentligt på grund av tillverkarens slarv. Åtgärdar jag inte felet kommer det kanske bli värre. Därmed lider jag ekonomiskt på grund av tillverkarens slarv. Man kan jämföra det med att man köper en ny VW Golf. Fem år senare flagnar färgen av och ren metall visar sig i hela fronten. VW har tre års lackgaranti, så vad gör man? Kör vidare? Bilen hade varit svårt att sälja och värdet hade sjunkit avsevärt. I detta fall tror jag att VW hade tagit det på goodwill. Ryds kallar det ”shit happens” inte vårt problem.
  12. Naturligtvis. Jag tänkte bara på att båtbranschen gärna pushar för de något större och dyrare båtarna.
  13. Jag kan inte riktigt släppa dumheten med att båtägaren inte kan kontakta tillverkaren. Vem utvecklar man båten för återförsäljaren eller båtägaren? Varför stoppa huvudet i sanden och hålla för öronen? När jag hade problem med min bil enligt ovan, kontaktade jag tillverkaren Volkswagen Sverige, det var inga konstigheter, det är ändå dem som bestämmer vad som är garantiåtgärd eller inte. Det är ju dem som tar kostnaden. De ringde upp - Vi fixar det! sa dem. Vilken verkstad passar dig? var deras fråga. När jag har varit på service med både Renault och VW, så hör dem av sig och undrar om allt var i sin ordning, om verkstaden har skött sig etc. Det är så man skall behandla sina kunder. Hur skall man lita på en tillverkare som inte bryr sig om vad du tycker om deras produkt? Typ - Köp min båt, ge mig pengarna och försvinn!
  14. Det var Ryds förslag för mig lät det också lite märkligt. Vad gäller kraven så kan jag tycka att 4 år garanti mot plastpest år 2015 är väl lite snålt. Jag menar att en båt skall idag vara fri från plastpest i minst 10-15år om den står i vatten varje år på sommaren. Min som står mest på land borde i praktiken aldrig få plastpest. Hela båtbranschen bygger väl på att folka kan finansiera sina båtar. Oftast är det en hobby som inte kan rättfärdigas med allt för höga kostnader för familjen. Kostnaderna hålls delvis nere av långa amorteringstider, 10-15 är inte ovanligt. Detta bygger i sin tur på att båtarnas andrahandsvärde håller, dvs att båten håller om man sköter den. Håller dem inte, trots att man sköter den, blir värdetappet för högt per år och bankerna tar för stora risker. Är det något vi alla vet är att banker inte gillar risker. Vad hade hänt om man hade sänkt amorteringstiden till 5-7 år, vem har då råd med en båt för 500kSEK-1MSEK? Inte många förmodligen. Dålig kvalitet på båtarna, dåliga garantier eller dålig service, kommer i längden drabba både båtägare och båttillverkare.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy