Jump to content
Sunday 28 February 2021

Kalle231

Medlemmar
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Kalle231

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull.
  2. Jag har nu kontaktat VD, och tidigare nämnda personer. Ingen support än. De skulle återkomma med "tips". Har inte hört något än. Det verkar tyvärr som att de anser att jag får skylla mig själv för att köpt deras produkt. Båten är äldre än 4 år och de verkar anse att produkten är "gammal" och utanför deras ansvar. Jag tycker att detta är ett så allvarligt tillverkningsfel att detta borde tas på Goodwill. Vem vill riskera att köpa en båt för hundratusentals kronor och sedan riskera att förlora stora delar av pengarna efter fyra år trots att man sköter den efter alla regler, alternativt lägga stora summor och mycket tid på reparation. Ingen försäkring täcker tillverkningsfel. Juridiskt har man lite att hämta. Bra att tänka på för er som funderar på en ny Ryds.
  3. Jag har en vakuuminjecerad Ryds 488 från 2015, som har fått osmos eller liknande blåsor 30-50cm över vattenlinjen. Spelar egentligen ingen roll att det är över vattenlinjen då jag har båten på land hela året och läggs bara i för dagsturer. Båten är också bottenmålat. Helt klart fabrikationsfel. Ryds har vänt mig ryggen och säger att de har bara skrovgaranti i 4 år. Så jag antar att det är så länge de tänker att deras båtar håller.
  4. Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.
  5. Tack! Jag skall fundera lite hur mycket jag orkar lägga på detta. Man blir besviken bara. Man köper en ny båt för att slippa problem, jag trodde att vakuuminjeceringen skulle vara bra att ha för att undvika osmos, inte heller det slog in. Jag glädjer mig åt att motorn är en pärla, Honda 50, sedan är jag glad åt, om man nu kan vara det i detta läge, att jag köpte en mindre båt. Jag vågar inte ens tänka tanken att råka ut för detta med en 628 eller 735 och tappa inte tiotusentals kronor utan hundratusentals kronor i värde.
  6. Jag har kontakta dem igen. Känns som att dem vänder mig ryggen. De verkar inte stå för sin produkt.
  7. Jag är lite osäker på vad man bara kan kalla det. Värdet på min egendom har sjunkit ordentligt på grund av tillverkarens slarv. Åtgärdar jag inte felet kommer det kanske bli värre. Därmed lider jag ekonomiskt på grund av tillverkarens slarv. Man kan jämföra det med att man köper en ny VW Golf. Fem år senare flagnar färgen av och ren metall visar sig i hela fronten. VW har tre års lackgaranti, så vad gör man? Kör vidare? Bilen hade varit svårt att sälja och värdet hade sjunkit avsevärt. I detta fall tror jag att VW hade tagit det på goodwill. Ryds kallar det ”shit happens” inte vårt problem.
  8. Naturligtvis. Jag tänkte bara på att båtbranschen gärna pushar för de något större och dyrare båtarna.
  9. Jag kan inte riktigt släppa dumheten med att båtägaren inte kan kontakta tillverkaren. Vem utvecklar man båten för återförsäljaren eller båtägaren? Varför stoppa huvudet i sanden och hålla för öronen? När jag hade problem med min bil enligt ovan, kontaktade jag tillverkaren Volkswagen Sverige, det var inga konstigheter, det är ändå dem som bestämmer vad som är garantiåtgärd eller inte. Det är ju dem som tar kostnaden. De ringde upp - Vi fixar det! sa dem. Vilken verkstad passar dig? var deras fråga. När jag har varit på service med både Renault och VW, så hör dem av sig och undrar om allt var i sin ordning, om verkstaden har skött sig etc. Det är så man skall behandla sina kunder. Hur skall man lita på en tillverkare som inte bryr sig om vad du tycker om deras produkt? Typ - Köp min båt, ge mig pengarna och försvinn!
  10. Det var Ryds förslag för mig lät det också lite märkligt. Vad gäller kraven så kan jag tycka att 4 år garanti mot plastpest år 2015 är väl lite snålt. Jag menar att en båt skall idag vara fri från plastpest i minst 10-15år om den står i vatten varje år på sommaren. Min som står mest på land borde i praktiken aldrig få plastpest. Hela båtbranschen bygger väl på att folka kan finansiera sina båtar. Oftast är det en hobby som inte kan rättfärdigas med allt för höga kostnader för familjen. Kostnaderna hålls delvis nere av långa amorteringstider, 10-15 är inte ovanligt. Detta bygger i sin tur på att båtarnas andrahandsvärde håller, dvs att båten håller om man sköter den. Håller dem inte, trots att man sköter den, blir värdetappet för högt per år och bankerna tar för stora risker. Är det något vi alla vet är att banker inte gillar risker. Vad hade hänt om man hade sänkt amorteringstiden till 5-7 år, vem har då råd med en båt för 500kSEK-1MSEK? Inte många förmodligen. Dålig kvalitet på båtarna, dåliga garantier eller dålig service, kommer i längden drabba både båtägare och båttillverkare.
  11. Tack för all hjälp och kommentarer! Jag har kommit i kontakt med Ryds nu direkt. Deras svar är att det är återförsäljaren som bedömer ifall detta är ett garantiärende eller ej. Om jag inte är nöjd med den ena återförsäljarens bedömning får jag vända mig till en annan. Eller hur? Skrovgarantin är 4 år efter tillverkningsdatum. Här finns några saker, enligt mig som man skall se upp med i detta fall: 1. 4 år efter tillverkningsdatum - om handlaren har båten är 1 år har man bara garanti i ytterligare tre år då? 2. Den här typen av tillverkningsfel tar ofta längre tid en 4 år att utveckla och upptäcka. Det är faktiskt svårt att se om det är några plusgrader, det syns som bäst när det är några minus. Viktigt att ni som har en Ryds kontrollerar detta på er båt. Kolla på kvällen med ficklampa som ni belyser ytan från sidan, inte rakt på för då är det svårt att se. 3. Vakuuminjecering är kanske inte bättre än något annat mot plastpest. Vill man slippa plastpest, köper man aluminium. 4. Ryds är kanske inte rätt båttillverkare ifall man vill ha ett säkert köp över tid. Jag kan nämna att jag hade problem med min VW, AC slutade funka efter knappt 4 år, dvs två år efter garantins utgång, VW fixade detta på goodwill. Då känner man sig tryggare. Det är ju stora investeringar, som ju bil och båt är i det flesta fall. Trygghet är viktigt vid båtköp. 5. Ryds Båtar är ett litet bolag, 20 anställda och en vinstmarginal på -50%, dvs häften av deras omsättning är förlust, det är svårt att överleva på det sättet. Trots mina bekymmer med dem hoppas jag att de klarar sig. De kanske hade agerat annorlunda ifall finanserna såg bättre ut. Deras båtar är bra designade och väl fungerande, bara kvalitet och servicen blir bättre så...
  12. Nu har jag chansat lite på mailadresser som kanske funkar. Lade ihop namn som jag hittade på nätet med @ryds.se och jag fick tag i en person. Kanske händer det något nu! Jag återkommer. Fixar Ryds detta åt mig så är allt förlåtet kan jag tycka. Alla kan göra misstag, det är vad man gör åt dem är vad som betyder något.
  13. När jag har kontaktat Ryds har jag gjort det via mail eftersom det enda jag kunde hitta i form av kontakt information var ett mail på någon annan hemsida. Det info...mail adress. De svarade per automatik på den med att jag skall kontakta återförsäljaren ifall jag är privat person. På Ryds hemsida finns bara en besöksadress inget annat. Inga telefonnummer inga mailadresser, inget. Jag har tidigare varit i kontakt med den i annat ärende för många år sedan. Men den dåvarande kvalitetschefen är inte kvar och VD verkar också vara borta, mailen studsar tillbaka från deras server. Vad det för företag som man inte kan få tag i?
  14. Tack för all input! Jag blir bara förbannad. Jag valde en båt som enligt tillverkaren inte kunde få osmos. Vakuuminjecering och allt om hur noggrann tillverkningen var etc. Sen får jag ändå osmos, trots att jag har gjort allt för att inte ens riskera det. Ryds vill inte ens hjälp mig. Blåsorna är ca 1 cm i diameter. Jag luktade på vätskan som kom ut, det luktade kanske något likt vinäger, lite svagt bara.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy