Jump to content
Monday 19 August 2019

sventable

Medlemmar
  • Content Count

    133
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About sventable

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    sölvesborg

Recent Profile Visitors

302 profile views
  1. Varför kostar ett motorbyte 120 000 kr? visst byter man drev så sticker det iväg en slant men jag bytte i min möre 30 satte en vetus m2.18 med adapter till mitt 120 drev detta kostade 64 000kr med allt.
  2. Båten är nu sjösatt och prövad i sjön.. kändes bra tills vi kom in i hamn och upptäckte olja över hela drevet. Allt jag såg va hur motorn skulle ut igen ihop med drevet.. som tur va så va det bara åtdragning av locket på toppen som behövdes..
  3. japp gammal ström är det nog😁 ja något skumt är det hela generatorn är full av färg kan kanske va något sådant. men den startade lätt och självluftningen funkade bra även om hela systemet va tomt.
  4. Lampan lyser när den jordas så den kretsen fungera men det är ström på d+ när den är av och det ska det inte vara..
  5. motorn är startad den funkar bra men laddningen är det sämre med. ingen generatorlampa som lyser vid uppstart. jag vet till 100% att någon kortslutning har det inte varit under installationen. misstänker en diod eller något men det får allt säljaren ta hand om.
  6. är det någon som har köpt skyllermarks skiljerelä? undrar vad som ingår mer än relä och kablar? köper man det löst så kostar det runt 500 men i sats 750kr. och så blir det nog provstart av motorn i veckan som kommer och förhoppningsvis sjösättning till helgen.
  7. Vadå AIK🤔 Är ju en Mjällby Aif motor😁
  8. Och så va motorn på plats återstår lite inkopplingar.. allt passade som handen i handsken.
  9. Vad jag har hört så ligger det mellan 15-20 000 kr beroende på hur mycket arbete det är..
  10. Okej då tar jag med min nippel och byter den mot 1/2” eller det som stämmer. blir lätt så när man inte mäter, lite lustigt för jag brukar mäta allt två gånger..
  11. Skulle byta kylvattenintaget på drevet till kulventil. mätte gängan som va 19mm beställde 3/4” vilket gängan va 1”. Vilken ska jag köpa så jag får 3/4” på gängan..
  12. Nu närmar det sig att lyfta i den nya motorn bälgen är bytt likaså packboxarna på axeln. Jag behövde höja bädden och flytta fram motorfästet några cm, detta löstes med 12mm rostfritt som bultas i dom gamla fästena. min gamla md7 gick medurs sett emot svänghjulet och min nya går moturs sett mot svänghjulet bakifrån.. visst måste dessa gå på samma håll? eller tänker jag helt fel.
  13. Tänkte jag skulle byta packboxarna på propelleraxeln när jag ändå håller på hur får man ut lagerbanan? Ska den pressas ut utifrån? Känns ut som att man fördärva shimsen då.. glömde att det är ett 120s
  14. Finns en sats så du flyttar olje och bränslefilter du kan sätta det bredvid motorn om du vill.,
  15. Plockade hem drevet för ett byte av bälgen. märkningen visade att bälgen va tillverkad 1990 det enda som syntes va lite blåsor och detta tyder på separation i materialet. Den hade nog fungerat ett par år till.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy