Jump to content
Thursday 05 August 2021

TheHeadroom

Medlemmar
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About TheHeadroom

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mitt fel, jag var ovan att göra komp.test. Nu blev det bättre siffror, gör om och gör rätt. Borde vara bra tryck för en 38-årig motor. Jag har lånat en vagga för att ta bort drevet så får jag se, tror fortfarande på att det är något där. Kanske inuti?
  2. Efter att vi bytt kamremmen så gick motorn bra på land. Provade att lägga i den i vattnet, men gick sådär. Ville inte svara bra på gaspådrag, som att det tog emot från och till, även dåligt drag när jag skulle backa. Tog upp igen, gjorde komptest, alla fyra cylindrar mellan 6,0-6,8 bar. Tolkar jag som ok för en sådan gammal motor? Det ska ju vara lika är väl det viktigaste. Men jag borde väl plocka bort drevet, som Gelis skriver är det ju lite "material" i överföringen till drevet som kanske har gått halvt sönder eller kärvar. Kanske man kan få detta symptom då?
  3. Mycket mysko. Var nere till båten för imorrn skulle vi dra upp den på land. Provade att dra runt remskivan och bara med lite extra kraft så kunde jag vrida den, fortsatte och efter ett tag gick den runt utan större ansträngning. Kunde utan spärrskaft bara med händerna vrida remskivan runt, runt. Imorgon ska jag prova att sätta på kamremmen. Kan jag ha lyckats få den förbi ett "kärvt" läge och det bara är kamremmen?
  4. Det tog helt oväntat tvärstopp i motorn (volvo penta aq125) när vi var ute. Nu har jag plockat ner till kamremmen (dålig). Kan vrida kamaxel utan problem (ingen ventilsallad antar jag?) men inte vevaxeln/remskivan. Knappt 45 grader bara, se bilder. Tänker nog plocka upp båten från vattnet då jag inser att det inte bara var att byta kamremmen. Men om nu inte vevaxel eller någon kolv gått åt skogen, hur ser överföringen från motorn till drevet ut? (AQ280). Kan det ha hänt något där, jag vill ogärna börja plocka ner motorn för mycket eftersom jag inte gjort det förut... Eller kan det ha hänt något med kamaxel/ventiler ändå? Vad ska jag kolla först, innan jag börjar plocka ner motorn totalt?
  5. Plockat isär och lossat kamrem, den var klart dålig (dock en av bultarna till kåpan satte stopp för kvällens vidare övning innan allt är borta). När jag sen vrider på hjulet till kamaxel så "klickar" den fram på sina fyra lägen, verkar helt ok. Ventiler därmed ok? Men undre, remskivan vevaxel, vill inte gå runt. Går att vrida några grader fram och bakåt. Borde inte det gå? Eller kan det vara något annat i överföringen till drevet som det blivit stopp i?
  6. Kamremmen är hel men vet inte när den byttes men ser nu att tänderna blivit slitna/"smala", det har jag inte minne av att det varit så förut. Kanske blev det så när det tog tvärstopp? Jag får lyfta på locket nästa vecka, genom oljelocket ser man ju inte mycket men ingen uppenbart i alla fall. Jag tror aq125 är en B21 när det är enkel förgasare.
  7. Fjärde turen för i år med gammal Solvigg 21 och VP AQ125A. Förra året åkte vi mycket och har själv servat den med ny olja/filter i motorn och bytt drevolja. Gått bra men idag hände det. Gick som vanligt bra i 20 knop, kylde bra, varvtal normalt, olja kollad och normalt tryck. Plötsligt "smällde" det till och motorn tvärdog. Ville inte starta igen, som att det är stopp. Bogsering hem till bryggan... Vid friläge kan jag snurra propellern, men försöker jag snurra remskivan är det nästan stumt. Ser inget annat konstigt. Inget läckage eller sådant. Vad kan vara fel och var börjar jag felsöka mer när den fortfarande ligger kvar i vattnet?
  8. Det var bra info! Jag har drev, glömmer allt om backslag.🤪 Men då var det där med backhake, en justering man gör på drevet. Vilken skillnad gör det och hänger det ihop med att det "slår" vid växling?
  9. Vi har haft vår Solvigg 21 ett år, med en gammal (1983) VP AQ125 med 280 drev. Har tyckt att det "slår" både hårt och ljudligt när jag växlat till back eller fram. Men har inget att jämföra med, det kanske ska vara så? Men läste någonstans att man skulle kolla olja i backslag. Har varken läst i instruktionsbok eller det någonstans där man kan göra det. Sedan läste jag vidare i instruktionsboken om intrimning av backhake, har det något samband? Kan någon bringa klarhet i detta med oljan och ska det låta lite grann när man växlar?
  10. Vi har idag en liten styrpulpet Lami 405 med en 25hk på. Åker i Bråviken så inget kust men lite blåsigt kan det vara. Har ingen jättebudget, men sneglar på någon HT och har fastnat för Winga Cabin 21 som jag gillar. Hittat annons med en 70hk motor. Några nackdelar med den modellen? Eller fördelar?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy