Jump to content
Sunday 29 March 2020

Bjorns_snipa

Medlemmar
  • Content Count

    602
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Bjorns_snipa last won the day on December 26 2018

Bjorns_snipa had the most liked content!

Community Reputation

64 Expert

1 Follower

About Bjorns_snipa

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det blir nog detta alternativ. Det är för trångt för att man ska kunna linda vulktejp jämnt och samtidigt sträcka tejpen.
  2. Det gick bra att täcka ytan med epoxy och några lager glasfiberväv. En lite för sen tanke: kan man inte ha färgpigment i epoxy? Det får bli att måla över med lämplig färg.
  3. Jag funderade på vulktejp. Det blir ju homogent gummi när det vulkat färdigt. Dålig idé?
  4. Jag ska montera en propelleraxeltätning av typ ”Black jack”. När jag monterade den så passade den inte. Mitt problem är att stävrörets ytterdiameter bara är 38 mm och tätningen ska ha 42 mm. Vad göra?
  5. Jag har ett instrument för varje batteri. När jag kommer ner till båten och batterierna är i vila kan jag se hur laddade de är. När jag kör ser jag laddningsspänningen och har koll på generator/solcell. Tyvärr ser man inte laddningsstatus under körning, utan att koppla bort all belastning och vänta någon timme.
  6. Denna information hittade jag. Kanske den kan hjälpa.
  7. Nu börjar det bli dags att göra detta. Jag följer rådet ovan och penslar först på epoxy som cementen får suga i sig. sedan blir det några lager med glasfiber. Vad ska jag sedan måla med? Även ytorna bredvid betongytan är ganska tråkiga trots att jag tvättat bort all olja och smuts.
  8. Just nu väntar jag på att det ska bli varmare så att jag kan plasta över den oljeindränkta betongytan under motorn. Jag jobbar vidare med att koppla ihop all el i och testa i arbetsrummet hemma så att det bara är att flytta allt till båten i vår. Jag uppdaterar lite då och då, speciellt schemat i ett av inläggen.
  9. Bara för 12 V - systemet. Både mer solpanel och fossildrivet reservkraftaggregat är planerat för kommande uåådateringar.
  10. Jag har drygt 10 kWh batteri och 5 kW motor. På fullgas skulle jag ha en drifttid på 2 h. Inte förrän efter sjösättningen vet jag hur mycket energi som krävs vid olika hastigheter. Jag har en 50 A - laddare, men den kräver 15 A nätsäkring. En mindre laddare kommer jag behöva eftersom landströmmen vid hemmabryggan är avsäkrad 10 A och tidsbegränsad till 3 h.
  11. https://el-artella.blogspot.com
  12. När jag sjösätter i vår har dieseln ersatts med en elmotor. Jag har möjlighet att ladda på varvet och vid bryggan, men en lista med platser där man kan ladda vore bra. Jag kan börja med två platser nära min brygga. - Gustavsbergs gästhamn. - Gästbryggan vid Artipelag.
  13. Rätt. Varje rad är ett batteri med fyra celler. Batterierna ska jag koppla 4S2P. Det är begagnade 110 Ah-batterier som använts c:a 50 cykler för några år sedan.
  14. Mina celler har legat orörda i flera år. Status nu.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy