Jump to content
Monday 28 November 2022

MarkusF

Medlemmar
  • Content Count

    357
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

51 Expert

About MarkusF

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nog borde det bli större påfrestningar på rodret om vågorna slår direkt mot aktern, som de gör med drivankaret från aktern. Jag kan inte tänka mig att båten skulle driva snabbare än vågorna om man har drivankaret i fören. Orsaken till att ha drivankaret i aktern har nog andra fördelar än att spara rodret.
  2. Såg ett inlägg på youttube där en man, känd engelsk seglare och journalist (har glömt namnet), istället för rullstor i masten rekommenderade att rulla seglet på bommen. Det gav lägre tyngdpunkt och om det strulade så behöver man inte upp i masten för att fixa. Men jag har då inte sett någon sådan lösning här på västkusten i sommar i alla fall.
  3. Enbart mesansegel borde göra bra nytta mot rullning. Många mindre fiskebåtar har en mesan på styrhytten i det syftet.
  4. Men allvarligt talat, varför är säsongen slut för i princip alla? Väldigt många har ju båtar över 35 fot och kan bo alldeles utmärkt i dom hela året egentligen. Varför ha dom stående på land i nio månader?
  5. MarkusF

    VHF-radio

    Såg inte detta innan mitt förra inlägg...
  6. MarkusF

    VHF-radio

    Är det vanligt? Tar de inte larm via VHF? Blev förvånad när jag läste det?
  7. Hej! När jag har haft en knop i skothornet har jag bara testat pålstek. Den är bra tycker jag, lätt att slå och lätt att få upp. Däremot kunde den lossna ibland efter mycket fladder, så skulle jag ha det så idag skulle jag nog försöka säkra med ett halvslag om egen part efter pålsteken t.ex. Eller på något annat sätt. Jag gillade att knop istället för hake för när jag var framme på däck och focken fladdrade riskerade jag inte att få haken i huvudet. Det gör ont! Och kan vara farligt om det är stora krafter.
  8. Är det någon som har erfarenhet av appen Orca och kan jämföra den med Eniro på sjön?
  9. Det måste vara Per Tangvald och "I farliga farvatten" du tänker på. En fascinerande bok.
  10. Med de här seglen så fungerar det mer som stödsegel, även som förseglen kan dra ganska bra i medvind också. Och det räcker ju ganska långt. Problemet är också styrhytten som förhindrar ett stort storsegel som skulle behövas för att den ska segla bra. Bomliket bör nog gå bak till akterkant på styrhytten för att det ska ge någon kraft med motsvarande proportioner i höjdled. Och då behövs en större mast etc, och att byta rigg är ju ett ganska stor projekt, kan jag tycka.
  11. De moderna kostrarna är ju en utveckling av de gamla bruksbåtarna, som den som TS visar. Även om denna gissningsvis är byggd i södra Sverige och inte i Bohuslän, så är det samma typ av långkölade skrov som byggdes för att klara sjön under olika förhållanden, även dåliga. Och de användes också under segel. Så att säga att de är dåliga seglare är att göra det lite för enkelt för sig. De kryssar inte som moderna båtar, men i alla andra vindar, men den rejäl gaffelrigg, är det en härlig seglare som har bra tryck i seglen. I en kraftig slör kommer man lätt upp i max skrovfart.
  12. Sjöduglig är den definitivt när det gäller skrovform, även om den kommer att rulla en del. Det som man får se upp med är ju att dessa båtar börjar bli ganska gamla, och nitar och skruvar i bordläggning och spunningar kan ha försvagats. Men så länge skrovet är friskt, så varför inte. Möjligtvis kan det vara bra att kunna segla ibland om man ska på långfärd, nu när bränslepriserna ökar.
  13. Rimligtvis borde ju båtlivet gå över till fler segelbåtar, eftersom segling faktiskt är ett gratis alternativ för att transportera sig. Men jag tror inte det blir så. Möjligtvis kan de som har segelbåtar segla lite mer än tidigare, men för motorbåtsägare och många segelbåtsägare tror jag det blir att de kör mindre och ligger längre i samma hamn istället, bryggsegling eller naturhamn.
  14. Hej! Ursäkta om mina funderingar främst handlar om bilar men jag vet inget annat forum att lägga detta i. Och jag lägger det i alla fall i Offtopic! Men admin kan ta bort det om det inte passar in. Jag hörde en uppmaning till elbilstillverkare, efter att många elbilar blivit stående på motorvägarna i snökaoset med urladdade batterier, att de skulle bygga in någon form av metod motsvarande en extradunk med bensin i bagageluckan. Och att kanske ett elverk skulle kunna fungera. Ni som kan el, skulle det fungera? Att istället för hybridbil med en stor sekundär bensinmotor ha ett litet elverk, internt inbyggt eller löst i bagageluckan? Skulle ett normalt elverk ha tillräcklig kapacitet att ladda en bil på rimlig tid?
×
×
  • Create New...