Jump to content
Wednesday 19 June 2019

MarkusF

Medlemmar
  • Content Count

    199
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About MarkusF

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MarkusF

    Fartygsbefäl

    Fast med enbart examen får man väl köra kommersiellt med båt under 20 bruttoton? Om jag tänker mig att köra båtturer inomskärs med båt under 10 meter så tror jag det räcker med skeppare VIII. Skulle jag vinna något på att istället skaffa mig VII, om jag inte tänker skaffa mig sjötid genom att jobba på större båtar, utan bara köra eget? Jag har skrivit och frågat Transportstyrelsen men inte fått svar än.
  2. Det gäller för segelbåtar att segla mer och inte köra bara för att få laddning t.ex. Skaffa fler solceller/vindgeneratorer istället. Motorbåtsägare får tänka till mer, men på lång sikt borde det gynna ny-gamla skrovformer som inte måste gå upp i planing. Med elmotor och mycket solceller och vindgeneratorer kan man bli självförsörjande även som motorbåtsägare. Man kan kanske inte köra precis som idag, men den förändringen måste vi kunna ta. Själv har jag både segel- och motorbåt och är väldigt sugen på att skaffa elmotor till båda!
  3. På 90-talet hade jag en K6:a. När jag skulle hissa seglen när jag hade släppt bryggan (kört ut med utombordaren) så hissade jag focken först. När den var skotad för bidevind och rorkulten nere i lä, låg den fint. Den "drejade bi", rodret styrde upp mot vinden men den hade inte tillräcklig fart för att gå över stag. Då kunde jag lugnt hissa storen. När jag skulle ta ner seglen drejade jag bi igen, men skotade då focken i lovart samtidigt som rorkulten var nere i lä. Lite lagom slack i storen gjorde att den styrde upp men fick inte fart över stag, focken höll emot. När sedan storen var nere så fick jag skota om focken i lä istället, annars tryckte kraften i focken ner fören för långt från vindögat. När focken var skotad i lä igen så kunde jag i lugn och ro beslå storseglet. Din båt har ju centerbord och har säkert andra egenskaper än en långkölad koster, men du kan kanske hitta någon liknande lösning om du provar dig fram.
  4. I senaste numret av "Trossen" skriver en man om sin lösning. Om jag kommer ihåg rätt så var det en Gullholmensnipa med en motor på 10 W, 12 st. 6V-batterier (?). På detta kunde han köra 7-8 timmar i 4-5 knop, som han räknade som marsfart. I dörjefart trodde han kanske det dubbla. Han hade laddningsmöjligheter på bryggan, och använde båten till både övernattning och hummerfiske. Intressanta erfarenheter!
  5. Tack ska ni ha! Kul med så mycket input! Skulle det här bli verklighet så blir det nog att segla det mesta, vilket i och för sig inte är så dumt. Det blir en segelbåt med lite stöd med elmotor i hamn, kan jag tänka mig. Och sen ladda vid bryggan... Men min diesel håller nog ganska många år till, så vi får se om det blir verklighet.
  6. Ett annat tankeexperiment är om jag skulle köra med motorn hemifrån till sommarstugan 1,5 timme bort. Det borde väl gå med normalt anpassad batteribank i ett sånt här läge? Hur lång tid skulle det ta att ladda fullt igen, med 2X50W?
  7. Jo, det är sant. Frågan är inte särskilt bra ställd. Kul att ni skriver trots det. Jag tänker annars att tiden med motordrift kan anpassas efter hur mycket kapacitet jag har. När jag hade en liten båt med liten utombordare seglade jag överallt så länge det inte var helt "blegg". Den klarade inte att driva båten framåt när det blåste det minsta. När jag sedan köpte en större båt med inombordare var jag bekväm och körde mycket mer. "Ingen idé att hissa segel för en halvtimmes tur". Antalet solceller är också begränsat platsmässigt. Så funderingen är nog om 2x50w kan jämföras med min lilla utombordare eller om jag ändå kan köra en del med den. Jag är inte ute i veckor i sträck, utan det blir mest dagsturer. Annars ligger den vid bryggan. Och laddar! Tyvärr är jag så dålig på de olika enheterna inom elen, så att räkna på detta klara jag inte av.
  8. Jag har börjat leka med tanken att någon gång kunna byta ut min MD5:a mot en elmotor (inombordare) i min Amigo27:a. Jag kan tänka mig att 5kW är lagom, och att med tanke på att jag nog vill spara på laddningen så mycket som möjligt, kommer att segla det mesta. Men kanske kunna köra en timme någon gång. Hur mycket solpaneler skulle jag behöva? Hur långt räcker t.ex. 2X50W?
  9. Jag är inte medlem, men tycker det verkar vara en trevlig grej som SXK gör för sina medlemmar. En fråga till er som använder dessa - hur ofta händer det att någon kommer och vill ligga samtidigt vid bojen om den redan är upptagen? Enligt reglerna är det ju möjligt om båda skepparna är överens, men att den som ligger där först kan säga nej. Men hur acceptabelt är det att säga nej i ett sådant läge? Brukar man få frågan? Är det kanske mest kompisseglare som ligger där samtidigt?
  10. Jag har två gamla dieslar i båtarna, en Sabb och en MD5, och jag kör på vanlig diesel utan tillsats. Har hört att gamla dieslar mår bättre om de får riktig fet diesel. Vet inte om det stämmer helt, men de är snart 40 år så jag tar inga risker... Kanske inte det bästa för miljön men jag tröstar mig med att de drar väldigt lite så det förbränns inte så mycket på årsbasis. Jag tror nog att det går att köra på miljövänlig diesel i båtmotorer också, men pga. risken för tillväxt i tanken håller jag mig till vanlig. (Bilen däremot kör jag på Preems 50% eko-diesel. Lite större omsättning i den tanken)
  11. Jag har ett gammal Windpilot Atlantic som jag fick med en koster en gång. Rodret var dock inte komplett, den översta flöjeln saknades tyvärr. När jag sålde kostern behöll jag rodret, och nu när jag har köpt en Amigo27 tänker jag nog sätta på det så småningom. Ska bara få någon att fixa fästen på pushpiten, så fixar jag en flöjel själv. Den här gamla modellen har ett roder som direkt styr båten, så det behövs inga linor till rorkulten. Nackdelen är att det är ganska tungt, andra modeller ser i alla fall lättare ut på bild. Numera har Windpilot gått över till pendelroderfunktionen, som ofta sägs vara effektivare, men då måste man å andra sidan ha ett antal linor till rorkulten. Och om man tittar på de som seglade runt jorden i vintras på Golden Globe Race, så hade de tre första Hydrovane vindroder med ett styrande roder istället för pendelsystemet. Så det fungerar tydligen bra det också. Ett sånt styrande roder kan också användas som extra/reservroder.
  12. Time Left: 9 months and 25 days

    • Köpes
    • Used

    Hej! Har en autohelm 1000 i segelbåten men vill gärna använda den i jullen också. Är ute efter i första hand en hon-kontakt för att ha i jullen, så jag bara kan flytta över piloten. Alternativt är en begagnad autopilot också intressant.

    NO VALUE SPECIFIED

    Lysekil

  13. Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.
  14. MarkusF

    Hybriddrift

    Kul! Intressanta resonemang! Vad gäller för Sterlingmotorn då? Den har ju inte kunnat konkurrera med förbränningsmotorn eftersom den blir för dyr, om jag har förstått rätt. Men den har ju andra fördelar, så vad skulle behövas för att den skulle bli gångbar?
  15. MarkusF

    Hybriddrift

    Tack! Jag får läsa på inför köp av miljöbil, när det nu blir dags.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy