Jump to content
Wednesday 25 May 2022

MarkusF

Medlemmar
  • Content Count

    347
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

46 Expert

About MarkusF

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Med de här seglen så fungerar det mer som stödsegel, även som förseglen kan dra ganska bra i medvind också. Och det räcker ju ganska långt. Problemet är också styrhytten som förhindrar ett stort storsegel som skulle behövas för att den ska segla bra. Bomliket bör nog gå bak till akterkant på styrhytten för att det ska ge någon kraft med motsvarande proportioner i höjdled. Och då behövs en större mast etc, och att byta rigg är ju ett ganska stor projekt, kan jag tycka.
  2. De moderna kostrarna är ju en utveckling av de gamla bruksbåtarna, som den som TS visar. Även om denna gissningsvis är byggd i södra Sverige och inte i Bohuslän, så är det samma typ av långkölade skrov som byggdes för att klara sjön under olika förhållanden, även dåliga. Och de användes också under segel. Så att säga att de är dåliga seglare är att göra det lite för enkelt för sig. De kryssar inte som moderna båtar, men i alla andra vindar, men den rejäl gaffelrigg, är det en härlig seglare som har bra tryck i seglen. I en kraftig slör kommer man lätt upp i max skrovfart.
  3. Sjöduglig är den definitivt när det gäller skrovform, även om den kommer att rulla en del. Det som man får se upp med är ju att dessa båtar börjar bli ganska gamla, och nitar och skruvar i bordläggning och spunningar kan ha försvagats. Men så länge skrovet är friskt, så varför inte. Möjligtvis kan det vara bra att kunna segla ibland om man ska på långfärd, nu när bränslepriserna ökar.
  4. Rimligtvis borde ju båtlivet gå över till fler segelbåtar, eftersom segling faktiskt är ett gratis alternativ för att transportera sig. Men jag tror inte det blir så. Möjligtvis kan de som har segelbåtar segla lite mer än tidigare, men för motorbåtsägare och många segelbåtsägare tror jag det blir att de kör mindre och ligger längre i samma hamn istället, bryggsegling eller naturhamn.
  5. Hej! Ursäkta om mina funderingar främst handlar om bilar men jag vet inget annat forum att lägga detta i. Och jag lägger det i alla fall i Offtopic! Men admin kan ta bort det om det inte passar in. Jag hörde en uppmaning till elbilstillverkare, efter att många elbilar blivit stående på motorvägarna i snökaoset med urladdade batterier, att de skulle bygga in någon form av metod motsvarande en extradunk med bensin i bagageluckan. Och att kanske ett elverk skulle kunna fungera. Ni som kan el, skulle det fungera? Att istället för hybridbil med en stor sekundär bensinmotor ha ett litet elverk, internt inbyggt eller löst i bagageluckan? Skulle ett normalt elverk ha tillräcklig kapacitet att ladda en bil på rimlig tid?
  6. Värmepistol fungerar bra. Blås tills lacken bildar bubblor och sedan skrapa av direkt. Ta en liten bit i taget.
  7. Har du några bra knep för att snabbt få tyst på klapprandet av fall inuti en mast, eller ylandet från mastprofilen?
  8. Spännande! Har ni egen båt, eller går ni som besättning på någon annan?
  9. Ett alternativ kan ju vara att ha båten på trailer. Skippa båtplats och ha hitta en förvaring på land istället. Det är ju mer jobb när man ska ut, men jag tror man vänjer sig efter ett tag. Och om man ändå ska åka en bit till båtplatsen så är det ändå svårt med små spontana båtturer. Och man kan byta vatten om man vill. Men det förutsätter ju att det är en båt som är smidig att traila, och gärna att trailern ingår i köpet. 80-kärror kostar ju en del.
  10. X99. Vet inte skillnaden på den och X95, men en kompis hade en X99 till semester och kappsegling och var nöjd.
  11. Lyfter tråden igen. Några fler tips idag var de har lister till optimistjollar? Jag har frågat runt lite och de som finns är ganska olika min list. Lättast om jag hittar en så lik som möjligt. Jag har en gammal Fahlsled.
  12. Jag har lyckligtvis inte behövt använda pulversläckare och har alltså ingen erfarenhet av en sådan i båt. Men vad klarar den av som inte ett par hinkar vatten klarar? Försöker inte raljera utan frågan är seriös.
  13. Min första tanke var också kondensatorn.
  14. Hur översätter man dragkraft till watt/hk?
  15. MarkusF

    VHF-regler

    Den handhållna har inte DSC, medan den fasta har det, men i mitt tillstånd för den handhållna har jag tilldelats ett MMSI-nummer. Så om jag ansöker om ändring i mitt nuvarande, och anger att jag vill ha MMSI-nummer för en fast, anger båtinfo men nämner inget om kajaken, så borde det väl bli rätt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy