Jump to content
Monday 13 July 2020

MarkusF

Medlemmar
  • Content Count

    291
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

31 Expert

About MarkusF

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MarkusF

    Spritkök

    Det där är ju ganska lätt att undvika om man känner till det. Finns det fler risker?
  2. En konsekvens blir nog att man "tvingas" segla mer. Har man en bra motor är det lätt att av bekvämlighets skäl eller kanske ännu mer säkerhetstänk använda den fast det kanske inte behövs. Med begränsat motoralternativ testar man nog mer manövrar för segel och lär sig mer allt eftersom. Det är min erfarenhet efter att ha seglat både med bra motor, liten aktersnurra och även helt utan motor.
  3. Liten båt mindre bekymmer. Om du inte behöver innerutrymmet för bekvämlighet så skulle jag rekommendera att köpa en mindre båt. Om den väger mindre än ca 3 ton så blir det enklare att hantera vid bryggor etc.
  4. MarkusF

    Plåtbåt

    Om den kränger så kommer slagen att fungera som köl, så jag tror nog den kan segla. Inte som en normal kölbåt antar jag, men all båtkonstruktion är kompromisser.
  5. Hej! Jag är nyfiken på Ryds FC-modeller 435, 485 och 535. Finns det några här som har/haft någon? Det jag undrar över mest är väl hur skyddad man sitter bakom den lilla rutan när det är sämre väder. Och också hur den uppför sig i sjön. Botten verkar ju ganska platt. Är den mycket stampig? Alternativet är en Hardtop-modell av något slag eller kanske en styrpulpet. Så det är ur det perspektivet jag frågar.
  6. Jag skulle vara nöjd med det. Det kan vara snyggt även om det inte ser helt nytt ut.
  7. På en gammal MD2B jag hade för några år sedan fick jag tipset att istället för startgas spruta in smörjolja i luftintaget. Det gav mer kompression i startögonblicket och det "torkar inte ut" som startgas ev. gör. Jag tog givetvis av "luftburken" och sprutade direkt in i motorn så långt in jag kom med oljekannan.
  8. Jo, "Spray" var ju en helt annan konstruktion. Men Bernard Moitessier´s "Joshua, som jag syftade på är så lik OR40 att jag misstänker att de är byggda från samma ritning. Men jag gissar... Bernard Moitessier´s "Joshua" är för övrigt döpt efter Joshua Slocum som seglade "Spray".
  9. Verkligen! Men jag har för mig att jag läste på hans blogg att han kallade sin båt för systerfartyg till Joshua. Men å andra sidan, de är så lika så det kan det ju vara ändå kan jag (han?) tycka.
  10. Jag såg Norhern light när den låg i Fiskebäckskil. Den är såld sedan några år till en familj i Holland, så det måste vara de som säljer den nu. Det finns en, som jag trodde likadan på Grundsund (också på Skaftö, liksom Fiskebäckskil), men nu misstänker jag att det är en OR40. Jag tror den är lite högre på vattnet, framför allt akterut. Men det är nog marginella skillnader. Riktigt rejäla båtar det det i varje fall, men lite för stora för mig.
  11. Jag har sett ett par exemplar av OR40 men trott att det har varit franskbyggda båtar som Jean Knocker designade, systerbåtar till Northern Light. https://www.yachtworld.com/boats/1977/joshua-40-ketch-3213229/
  12. Ett alternativ som enkel båt är ju jollar. Dinghy-sailing verkar vara större i England än här. Ett trevligt alternativ till kajak, om man gillar att segla. Kan man dessutom ha dem på trailer så är det ju toppen.
  13. Den kanske inte är så lättseglad, men å andra sidan - om du lär dig segla en Havsfidra kan du nog segla vilken modern båt som helst. På så sätt är den ju faktiskt utvecklande.
  14. Hej! Har nu sett att det finns en båt som betecknas Omc seabird 48F och den ser precis ut som Ryds 480FC, vad jag kan se. Vad är historian bakom detta? Två företag som samarbetar? Eller har någon av dem gjort kopia av den andra?
  15. Hej! Jag har sett en person sjösätta en Stortriss med vagn. Han hade dock inte vagnen direkt kopplad till bilen sista biten utan halade ner vagnen med rep/talja som var kopplad från vagnen till dragkroken. Vagnen behöver ju komma ganska djupt men det gick bra. Och tekniken med att koppla talja eller spaklyft mellan kärra och båt har jag varit med om flera gånger med andra båtar. Det går bra både att sjösätta och ta upp.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy