Jump to content
Friday 26 April 2019

MarkusF

Medlemmar
  • Content Count

    195
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About MarkusF

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack ska ni ha! Kul med så mycket input! Skulle det här bli verklighet så blir det nog att segla det mesta, vilket i och för sig inte är så dumt. Det blir en segelbåt med lite stöd med elmotor i hamn, kan jag tänka mig. Och sen ladda vid bryggan... Men min diesel håller nog ganska många år till, så vi får se om det blir verklighet.
  2. Ett annat tankeexperiment är om jag skulle köra med motorn hemifrån till sommarstugan 1,5 timme bort. Det borde väl gå med normalt anpassad batteribank i ett sånt här läge? Hur lång tid skulle det ta att ladda fullt igen, med 2X50W?
  3. Jo, det är sant. Frågan är inte särskilt bra ställd. Kul att ni skriver trots det. Jag tänker annars att tiden med motordrift kan anpassas efter hur mycket kapacitet jag har. När jag hade en liten båt med liten utombordare seglade jag överallt så länge det inte var helt "blegg". Den klarade inte att driva båten framåt när det blåste det minsta. När jag sedan köpte en större båt med inombordare var jag bekväm och körde mycket mer. "Ingen idé att hissa segel för en halvtimmes tur". Antalet solceller är också begränsat platsmässigt. Så funderingen är nog om 2x50w kan jämföras med min lilla utombordare eller om jag ändå kan köra en del med den. Jag är inte ute i veckor i sträck, utan det blir mest dagsturer. Annars ligger den vid bryggan. Och laddar! Tyvärr är jag så dålig på de olika enheterna inom elen, så att räkna på detta klara jag inte av.
  4. Jag har börjat leka med tanken att någon gång kunna byta ut min MD5:a mot en elmotor (inombordare) i min Amigo27:a. Jag kan tänka mig att 5kW är lagom, och att med tanke på att jag nog vill spara på laddningen så mycket som möjligt, kommer att segla det mesta. Men kanske kunna köra en timme någon gång. Hur mycket solpaneler skulle jag behöva? Hur långt räcker t.ex. 2X50W?
  5. Jag är inte medlem, men tycker det verkar vara en trevlig grej som SXK gör för sina medlemmar. En fråga till er som använder dessa - hur ofta händer det att någon kommer och vill ligga samtidigt vid bojen om den redan är upptagen? Enligt reglerna är det ju möjligt om båda skepparna är överens, men att den som ligger där först kan säga nej. Men hur acceptabelt är det att säga nej i ett sådant läge? Brukar man få frågan? Är det kanske mest kompisseglare som ligger där samtidigt?
  6. Jag har två gamla dieslar i båtarna, en Sabb och en MD5, och jag kör på vanlig diesel utan tillsats. Har hört att gamla dieslar mår bättre om de får riktig fet diesel. Vet inte om det stämmer helt, men de är snart 40 år så jag tar inga risker... Kanske inte det bästa för miljön men jag tröstar mig med att de drar väldigt lite så det förbränns inte så mycket på årsbasis. Jag tror nog att det går att köra på miljövänlig diesel i båtmotorer också, men pga. risken för tillväxt i tanken håller jag mig till vanlig. (Bilen däremot kör jag på Preems 50% eko-diesel. Lite större omsättning i den tanken)
  7. Jag har ett gammal Windpilot Atlantic som jag fick med en koster en gång. Rodret var dock inte komplett, den översta flöjeln saknades tyvärr. När jag sålde kostern behöll jag rodret, och nu när jag har köpt en Amigo27 tänker jag nog sätta på det så småningom. Ska bara få någon att fixa fästen på pushpiten, så fixar jag en flöjel själv. Den här gamla modellen har ett roder som direkt styr båten, så det behövs inga linor till rorkulten. Nackdelen är att det är ganska tungt, andra modeller ser i alla fall lättare ut på bild. Numera har Windpilot gått över till pendelroderfunktionen, som ofta sägs vara effektivare, men då måste man å andra sidan ha ett antal linor till rorkulten. Och om man tittar på de som seglade runt jorden i vintras på Golden Globe Race, så hade de tre första Hydrovane vindroder med ett styrande roder istället för pendelsystemet. Så det fungerar tydligen bra det också. Ett sånt styrande roder kan också användas som extra/reservroder.
  8. Time Left: 11 months and 19 days

    • Köpes
    • Used

    Hej! Har en autohelm 1000 i segelbåten men vill gärna använda den i jullen också. Är ute efter i första hand en hon-kontakt för att ha i jullen, så jag bara kan flytta över piloten. Alternativt är en begagnad autopilot också intressant.

    NO VALUE SPECIFIED

    Lysekil

  9. Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.
  10. MarkusF

    Hybriddrift

    Kul! Intressanta resonemang! Vad gäller för Sterlingmotorn då? Den har ju inte kunnat konkurrera med förbränningsmotorn eftersom den blir för dyr, om jag har förstått rätt. Men den har ju andra fördelar, så vad skulle behövas för att den skulle bli gångbar?
  11. MarkusF

    Hybriddrift

    Tack! Jag får läsa på inför köp av miljöbil, när det nu blir dags.
  12. MarkusF

    Hybriddrift

    Skulle det inte kunna vara ett komplement i en elbil? Att förlänga driftstiden mellan laddningarna?
  13. MarkusF

    Hybriddrift

    Jag har en bekant som gjorde lumpen på en isbrytare i Östersjön. Om jag minns rätt så består drivlinan där av en stor elmotor som står för framdriften, samt en dieselmotor som laddar elmotorn. Kan det stämma? Och om det stämmer, borde inte det kunna fungera på bilar också. När jag ser på ett par hybridbilar så är elmotorn mycket mindre än bensinmotorn. T.ex. Kia Niro har en 60 hk elmotor och en 105 hk bensin. Borde det inte kunna vara tvärt om? Hur liten skulle en bensinmotor kunna vara för att ändå kunna ladda en 150 hk elmotor under färd?
  14. Jag har skaffat en sån här för att försöka hitta ett par kräftburar jag råkade sätta med för kort lina. http://webbshop.carapax.se/ankare/draggningsankare/ Hittills inget napp, men när jag försökte på ett annat ställe där jag blev av med en hummertina så fick jag napp. Inte min, men det var i alla fall en tina. Tyvärr var den helt trasig, men jag tog med den i land ändå. Har funderat lite på att dragga lite mer. Det ligger ju många tinor kvar på botten, och får man upp en som är märkt kan man lämna den till rätt ägare, är den inte märkt kan man ju anmäla som upphittat räknar jag med. Och samtidigt städar man botten! Vet dock inte vad kustbevakningen säger om det (eller snarare juridiken) men det kan ju inte vara något problem tycker jag.
  15. MarkusF

    Sextant

    Skillnaden mellan en billig och en dyr sextant misstänker jag ligger mycket i optiken, precis som med kikare. Sen kan de ju också vara precisionen i gradmarkeringar också, och det är ju allvarligare. Men annars finns det väl inget mer som kan ställa till det med en billig version. Jag gillar tanken med analoga lösningar, men eftersom jag mest håller mig utefter kusten har jag aldrig haft anledning att skaffa mig någon, eller för den delen lära mig. Men skulle jag segla mycket havssegling skulle jag nog satsa på det också, om inte annat för att det är intressant. GPSén skulle jag givetvis ha kvar som facit och säkerhet. En del verkar tycka det är onödigt med sextant nu med alla tekniska lösningar, och det är det kanske, men samtidigt har många flera olika lösningar i båten för navigering. Som nämnts ovan både telefon, padda, GPS etc. Så varför inte en pryl till, fast analog...?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy