Jump to content
Sunday 17 November 2019

bhemac

Guldmedlem
  • Content Count

    16,325
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    127

bhemac last won the day on November 16

bhemac had the most liked content!

Community Reputation

2,509 Expert

5 Followers

About bhemac

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den vet jag som hade men gillade det inte, optimisten är inte kursstabil. Walker Bay köpte jag till mig själv därför att den är praktisk, lätt och nästan oförstörbar.
  2. En bra ankarbox är härligt men ett djäkla joo att fixa om den inte är byggd från början. -- I mina trakter får man köpa på Byggmax, 25,90kr/kg. Kompositflaska är väldigt najs, man ser enkelt hu mycket som är kvar. Ännu enklare om den är surrad i pushpit. I USA är det ganska vanligt att man har flaskorna surrad vid masten. Ingen dum ide alls men får man göra det här utan att riskera uteslutning i båtklubben?
  3. Vänta tills du kommer ombord, då känns plötsligt vääääldigt stort. Prova att ta dig från SB akter till BB för. Det är en lång väg.
  4. Du ska ha ett tillstånd för VHF hos PTS. I princip ska du också ha ett SRC-certifikat. PTS ger dig ett MMSI (och en anropssignal). MMSI följer båten och i de flesta fall kan man inte ändra det själv. Skaffa VHF när du ändå är ingång! Det var något jag läste på ett forum. Ofta är ju antennen till sådan här bara en antenn och inget annat.
  5. En säkring på 6A ska klara en överlast på 50% dvs 9A i en timma. Gäller de flesta säkringar.
  6. Fas är idag vit, brun och grå. Tidigare var det även svart, orange, grön mm. Min förra båt hade ägts av en elektriker därför var all kabel av typ FK1,5, minus är alltid blå men plus kan vara någon av de övriga färgerna. Jag är honom evigt tacksam för detta så det var enkelt att se vart de olika kablarna gick. Numera får jag sätta på nummermärkning vilket kan vara svårt att se ibland.
  7. Det är sant. Hur väl dokumentationen granskas vet jag inte. Men det skulle vara självmord att lämna in en felaktig dokumentation.
  8. I alla fall om det blir lite sol. Det är redan ganska fuktigt, under mitt kapell har jag idag 66% RH men det brukar ligga högre.
  9. Em-trak B100 är klart intressant. Den har tydligen en inbyggd GPS som inte behöver en yttre antenn. VHF-antennen liggande kan du mycket väl prova. AISen sänder med låg effekt och mycket korta pulser i ett område som inte brukar anses farligt. En mobil är betydligt värre. Första sommaren låg min antenn i en hylla, det fungerad men jag gjorde inga jämförande tester. Idag sitter den i masttoppen men det beror på att jag vill se fartyg på andra sidan öar mm.
  10. Det tror jag inte på. Det som styr utvecklingen är att man idag kan beräkna stabilitet, hållfasthet mm. Givetvis även produktionsvänlighet. För säg 30 år sedan fanns ytterst få som kunde detta. Den ende som var utbildad skeppsbyggare i Sverige var L-O Norlin. Det har byggts ett antal dåliga och rent farliga båtar genom tiderna. Flera som aldrig skulle ha fått ett CE-godkännande. Idag finns det avancerade simuleringar som man kan använda men det kostar och därför kan inte småvarv vara med och konstruera.
  11. Walker Bay! Tittade på Optimist men hittade inte många. Dessutom går de int att ro, något som alla barn borde lära sig!
  12. Samma här, det har aldrig varit något problem. Däremot har pressade flatstift lossat från kontaktblecket. Hände för ett tag sedan, fick ingen ström i ett uttag. Stor felsökning, jag hade rivit i centralen så jag misstänkte att jag råkat dra loss något. Men icke, det var kabelanslutningen till uttaget, tydligen hade jag kommit åt det. Hade aldrig hänt om det varit lött. Lödda kablar eller ordentligt pressade (oisolerade) kabelskor har aldrig något problem med "svarta döden". Men jag har sett vanlig, plastisolerade flatstift som inte fått tillräckligt prestryck och börjat glappa -- Ibland är det väldigt praktiskt med en huvudcentral och flera undercentraler, jag har tex en separat central för navigations utrustningen. -- Ett billigt och mycket praktiskt sätt att bygga upp en elcentral är med dvärgbrytare. Duger det åt Nauticat så duger det åt mig!
  13. Ja, åtminstone för kölbåtar. Kattor har jag dålig koll på. -- Har du varit ombord på tex en Lagoon 42? Den är ruggigt stor, jag tänkte köpa en EdelCat 35, betydligt mindre. Det blev ingen affär, jag kom inte överens med känslan. Det blev inte bättre när man tänker sig komma in i en stor hamn en blåsig dag.
  14. Jag hade en sådan, fungerade ganska ok men inte direkt prisvärd. Ska det fungera så måste man ha en spiskåpa också. Ett mycket billigare, men inte lika snyggt alternativ är en motorrumsfläkt. Även en 120mm datorfläkt drar ut mycket. En lös fläkt tror jag inte blir effektiv utan ett rör. -- Nuvarande båt har en gasolstuv i aktern. Bra, eftersom ankarstuven brukar behövs till just ankarutrustning. Dessutom får man sållen ner en 10kg flaska som ger lägst pris/kg på gasolen. Hade jag inte haft gasolstuven så hade jag surrat flaskan i pushpit.
  15. Matsutec har en nyare men den saknar också NMEA2000. De flesta plotters har åtminstone en ingång för NMEA0183. Eller så får man göra som jag, en burk, ShipModule som kopplar ihop NMEA2000, NMEA0183 och nätverk.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy