Jump to content
Friday 24 January 2020

bhemac

Guldmedlem
  • Content Count

    16,999
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    148

bhemac last won the day on January 23

bhemac had the most liked content!

Community Reputation

2,659 Expert

5 Followers

About bhemac

  • Rank
    Guldmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då är det en annan sak. Fast LiFePO4 är roligare Med tanke på den stora och ökande efterfrågan på Litium så kan man få vänta länge på prissänkningar. Jag hade AGM tidigare och tyckte det fungerade betydligt bättre än våta batterier, i synnerhet med Sterling, då laddades de väldigt snabbt.
  2. Inte om man räknar med livslängden samt att man klarar sig med en betydligt lägre kapacitet.
  3. Släng ut skiten och sätt in LiFePO4 så slipper du alla bekymmer. Man behöver aldrig mer fundera. De enda som har bekymmer med LiFePO4 är sådana som inte själva har. -- De flesta blybatterier laddas sönder. Att omväxlande ladda och ta ström ur batterier heter cyklisk drift. Så kör man på många ställen oc då laddar man dem med ca 13,6V konstant. Batterierna kommar att laddas till max 80-90% och det tar längre tid att ladda. Men, de håller extremt länge.
  4. Glas kan vara väldigt starkt. Porslin också men keraik är mindre hållbart.
  5. Eller en gamal hederlig "snuskburk"? Ett komplett kök!
  6. Jag har en krok med dubbla tampar. Den ena sitter i stävöglan och den andra ändan går upp på däck. När ankaret är utlagt så är det stävöglan som tar upp lasten. Tampen är elastisk så att ljud inte överförs. Nu har jag ett vatttustag så jag måste konstruera om lite. När man seglar själv och måste gå för att det blåst upp så är det lite omständligt. Man vill ju inte gärna ligga där fram på alla fyra när man egentligen borde gå framåt med motorn. Det man får göra är att först tan lite kätting, lossa kroken och sen fortsätta från sittbrunnen. Något man gärna undvika om det blåser småspik och ankaret draggar. Ännu mindre vill man ligga där och knyta loss tampar. För min del blir det nog ett kättninglås monterat på en stor teakbit ev med lite gummidämpning.
  7. Därifrån kommer mina grejer också, de första delara köptes i början på 80-talet Tror en tallrik och en mugg har slagit sönder genom åren. Kommer inte ihåg vad serien heter men tallrikarna har lite praktisk kant. Minns jag rätt så köptes de för de var extra styktåliga. Ikea har en del att väla på och de brukar ha kvar sina serier i många år så att man kan komplettera vid behov. Skramlar det och man inte har ork att göra ordentliga ställ så använd sådana där engångs antiglid underlägg. Bra att ha på bordet också som alternativ till våta lakan när det gungar.
  8. Det blir repor där det fastnar saker i. Inte bara synliga utan mikrorepor. Vi tittade i mikroskop en gång i tiden och det var inte kul. Sen är det ju tveksamt vilka kemikalier som plasterna avger och hur det påverkar oss. Kanske inte så stor fara men ett antal plaster har med åren blivit förbjudna pga div ämnen.
  9. Plast är äckligt och har inte med mat att göra. Porslin fungerar utmärkt och är lätt att hålla rent. Är mn riktigt ambitiös så gör man tex tallriksställ i teak med tallrikarna stående. Är skåpet dränerat så kan ställa in blött porslin.
  10. Framförallt inte om man glödgar den, har den legat några år kan den vara rejält hård. 0,5 - 1 mm plåt funkar fint. Jag har hittat gamla vagnsbultar i mässing i källarn! Såg en båt där plåten hölls fast med en bordgenomföring, fungerar om man som jag har ett bondingsystem som är skiljt från minus.
  11. Sintrad koppaplatta har elektriskt sett inte större yta än en slät kopparplåt, det är rent lurendrejeri. Köp tunn kopparplåt, den är lätt att få att följa skrovet. Löd dit mässingsskruv. -- Satsa på 10mA JFB, 30mA ger obehagliga stötar. Jag köpte alla grejer i Tyskland efter råd här. Det blev klart billigare. -- Det verkar finnas personskydds automater med 2-polig säkring men de vanliga som tex Clas Ohlson säljer är enpoliga och får inte användas: " 2-polig brytning där fasledaren avsäkras och neutralledaren enbart bryter"
  12. När du ser priset så förstår du att den är till en båt.... Vid storm kanske den bör komplettera. I normalt väder så är det väl framförallt kugghjulen som slipper slitage. Fördelen är att man inte behöver göra något när man ska ta upp ankaret. Kättingkroken har ju den fördelen att det blir tystar. Vid ankarspelet har du uttag för Suez-strålkastarna!
  13. Ett kättingklys är hålet där kättingen åker genom däcket ner i ankarboxen och ankarklys är dä kättingen går ut genom skrovet, om jag minns rätt. Längst bak har man ett Panamaklys - onödigt vetande Kättingstopp verkar vara rätt ord!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy