Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2019

bhemac

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    13 388
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    60

bhemac senast vann den dag 18 Mars

bhemac hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 857 Expert

5 följare

Om bhemac

  • Placering
    Guldmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bättre svar vet jag inte men den tydliga skillnaden var att att man hade avsevärt bättre laddning under längre tid i början. Eller, man får in mer ström på kortare tid. Till skillnad mot tex D250 som ger bättre laddning än vad generatorn gör men först efter några timmar.
  2. Sen finns det AIS som sänder till satelliter men det är något helt annat och också helt andra priser. Men så småningom ska AIS bli satellitbaserat är det tänkt.
  3. Goosneck och svanhals på svenska. Finns väldigt kraftiga till maskiner. RAM är faktiskt riktigt bra. [Jag klev in på elaffären och frågade damen om hon hade en svanhals. "Tycker du sa hon"]
  4. Ett annat och kanske ännu större problem är alla myter och tro som existerar. Ta det här med avluftning. All vetenskap säger att det inte blir någon lukt om det finns tillräckligt med syre. Ett studiebesök på ett kommunalt reningsverk kanske skulle vara på plats? Där pumpas allt avloppsvatten upp i jättelika bassänger. Inte luktar det got vid kanten men några meter bort känns ingen lukt. Då pratar vi flera hundra kvadratmeter öppna bassänger. Därefter separeras en del och går in i en täckt bassäng med en bakteriekultur och där jäser det. Detta ger metangas (som luktar) men det använder man till att elda i sina pannor. -- Hävertbrytaren är onödig. Pumpen används sällan och självklart håller man överbordventilen normalt stängd. Ventiler är aldrig fel. Titta på alla stora enläggningar, där har man ett nästan överdrivet antal ventiler för att kunna isolera ett ev problem och åtgärda det. Men varför suga ur tanken i botten? En modern, riktig avloppstank i polyeten har väl alla anslutningar på ovan sidan? Sen det här med kopparrör. Varför håller man på med något så dumt som slangar? Kopparrör kommer aldrig att lukta och bevhöer aldrig bytas. Man kan löda eller använda klämkopplingar, oftast enklast med en kombination. Dessutom oftast billigare.
  5. Precis som säges så är vägen från Kanarieöarna till Brasilien, Kapstaden osv. Titta tex på ostindiefararen Götheborgs resa. Troligen hade Panama varit snabbare men den fanns inte då och Kap Horn undvek man gärna. GRIB filer finns det många ställen ställen att få tag på. Men man ska komma ihåg detta är rå-filer, direkt ur datorerna och inte bearbetade av meteorologer. För att ha riktig nytta av de så behöver man ha en viss meteorologisk kunskap. Via saildoc.com kan man få precis den information man vill ha och för ett visst område. Detta kommer sen dagligen via mail. Det blir då mycket små datamängder och passar därför bra för satellituppkoppling eller HF-radio (via SailMail). GRIB-filen kan man föra över till en plotter eller dator med tex OpenCPN. PC, Linux och Mac.
  6. Styrkan hos autopiloten är inget problem, ser man till att båten är väl balanserad med seglen så krävs det väldigt lite kraft. Problemet ä att autopiloten ser så förbaskat illa och inte kan välja rätt vågor. En långkölad, ganska smal båt, gärna ketch, kan hålla sin kurs själv i flera timmar med hjälp av en bit tamp. Försök gör det med en bredrumpad modern fransyska i lite sjö. En bra långfärdsbåt ska väl klara att dreja bi. GRIB-filer kan man ta emot som email, mycket små datamängder. Fungerar även bra att ta med HF-radio. Kan vara kul att testa hemma, kolla HÄR. Sen kan det vara värt att köpa väderdata som bearbetats av en meterolog, kostar småpengar. Själv är jag oldschool, jag vill ha riktiga kartor. Dessa kan man få på papper med en väderfax. Dessa kan man lägga på varandra och enkelt se hur vädret utvecklas. Ute på havet och en bit från land är vädret ganska stabtilt.
  7. Detta är ju vad han med Albin 25:an använde. Alla watermakers måste flushas med färskvatten med jämna mellan rum. Några procent av detta man producerar går åt till rening. Att spola rent från salt och slippa korrosion är inget problem. Det är nog snarare så att livslängden på själva högtryckstvätten är begränsad på en båt. Man får nog räkna med max 5 år för en högtryckstvätt a 1500kr. Hade jag seglat i saltvatten hade jag definitivt satsat på en sådan här anläggning. Högtryckstvätten kan ju vara bra att ombord ändå. Ja fast det har man inte gjort på handelsfartygen och det har gått bra i många hundra år. Men efter typ 14 dagar är inte vattnet så gott. Någon gång på 40-50 talet utrustades fartygen med watermakers i form av evaparatorer och då klarade man sig ganska bra. Att hälla kemikalier i vattnet är förlegat, idag renar man med UV-ljus. En anläggning som kan rena 20lit/min drar 25Watt + pump. Samma metod som jag tänker använda för att kunna ta allt mitt dricksvatten ur Vänern. Att fylla min 160lit tank kostar totalt ca 1,5Ah.
  8. Segelfartygen gick aldrig sydvart på Västafrikatraden pga vindarna. Västafrika har aldrig varit populärt bland långseglare heller. Många har gått Suez men det har ju också varit lite "spill" utanför Somalia. Piratattackerna verkar ha upphört men detta ska man nog kolla på internationella fora som Cruising World mfl. Skaffa programmet Digital Wave/Visual Passage Planner. Den kan beräkna lämpliga rutter och där finns alla förhärskande vindriktningar, strömmar mm. Finns HÄR. Helt suverän och mycket underhållande. Ang båt/rutt så kan det vara vettigt att, som någon skrev, köpa båten i Västindien där priserna är betydligt lägre. Sen segla andra vägen över Stilla Havet. Längre väg men troligen mycket trevligare.
  9. Möjligen att det är svindyrt om vi pratar satellitkommunikation. Kortvågsradio (HF/SSB) är ett billigt sätt att prata och hålla kontakt. En autopilot klarar inte undvika de större vågorna. Ska man hålla fart så krävs aktiv styrning. Fundera på varför båtarna i tex Volvo Ocean Race har så stor besättning.
  10. Gör rent och och smörj skjutventilen så håller den 40 år till. Alla ventiler (utom kikar) ska motioneras dvs öppnas stängas några gånger per år. Passa också på att smörja när båten är på land.
  11. Ja det är en proffskontakt som tål tuffa tag. MC4 är en enkel och billig kontakt men kanske inte den bästa kvalitet.
  12. Så gör jag. Har även ett aggregat på till solregulatorn men när den behövdes på annat ställe så jag kör 25,8A@13,5V till ProAltC. Solregulatorn vill ha max 260W så det aggregatet är lite för stort. Sen vill jag gärna se vad solen ger.
  13. Kan och kan, man ska inte göra det, den är inte optimal för det. Skaffa en bra solregulator, då har man både hängslen och livrem. Använd också lastutgången, den skyddar batterierna. HÄR är en DC/DC omvandlare. Ger 15VDC men detta kan justeras +/-10%. Finns många fler och även större. Smart, absolut. Men nog är det märkligt att den inte sitter i varenda båt. Dessutom stryper den generatorn om denna blir för varm.
  14. Kanske läst lite för snabbt, det står "2-polig jordfelsbrytare i kombination med 1-polig dvärgbrytare". Tvåpolig dvärgbrytare är inte bara ett utan önskemål uta ett krav!
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy