Gå till innehåll
torsdag 14 december 2017

bhemac

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    9 169
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    157

bhemac senast vann den dag 13 December

bhemac hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 190 Expert

3 följare

Om bhemac

  • Placering
    Silvermedlem
  1. Septitankslukt, hur får man bort den!

    Fan vet. Jag har sett vanlig, gamla slangar som inte luktar och nya fina slangar, lindade med staniol. Ändå luktar det. Kolla att det verkligen är tätt. Se till att tanken luftas, då kan det inte bli någon lukt. Byt Jokerventilen med jämna mellanrum. Skit som står kvar i slangen utan ventilation luktar. Rinner det sen tillbaka till toalettstolen är odören ett faktum. Tillägg: Kan man byta slangarna mot kopparrör så vet man i alla fall att inte lukten kommer därifrån.
  2. Vinterförvaring med masten på

    Som i Frankrike tex. Några hundra meter från ett vinterstormigt Medelhav. Inga vaggor eller fina stöttor, mest växta trädstammar. Skulle bli ett himla Domino om en föll.
  3. VHF kurs i Stockholm, vilka är bäst

    Jag har haft VHF kurser, tre gånger. Helt onödigt. Numera har vi en kille som kör lördagar, ett par timmar. Fungerar lysande. Självstudier duger utmärkt. Läs boken från pärm till pärm och gör alla övningsfrågor. Bokstavera alla reg.skyltar. Obs att man nu lägger större vikt vid engelskan samt att man ska göra en praktisk övning på nätet.
  4. Bästa LiFePO4 för båten

    Tänkte läsa igenom allt innan jag byter till LiFePO4. Men det är klart, tempsensorn är för temp.kompensering av blybatterier. För LiFePO4 behövs bara larm och det kan man få i BMS eller något annat. Jag har också sett varningarna om generatortemperaturen. Min generator är på 100A och den blir varm med nuvarande batterier. Lär kunna bli ännu varmare med LiFePO4 så jag ska se till att den får tillräckligt med kylluft. Vissa generatorer typ Ballmar har inbygd temp skydd. Tror jag.
  5. Isfritt

    Det som alltid förvånar mig är hur dålig tillsyn många har, inte minst på vintern. Många tar upp på hösten sen ägnar de flera dagar åt att paketera båten. I april kommer de tillbaka. De flesta bor inte långt borta heller. Jag har nära och åker förbi några gånger i veckan, tycker det känns bra att se till "lilla telningen" ibland. Ännu värre, de som ligger kvar i sjön och som inte skottar bort snön. Försäkringsbolaget sa, ang att ligga kvar i sjön, se bara till båten då och då. Det är de som inte gör det som får skador. På ett klubbmöte föreslog jag att man skulle investera några tusen i webbkameror. Men det var som att visa en iPhone för grottmänniskor. Nu hoppas vi på ett organiserat vinterliggande men tillsyn, telefonlistor mm. Kommunen som äger hamnen är mycket intresserade. Och gubbarna i klubbstugan kan få fortsätta att blanda sitt kaffe med Kron.
  6. Vinterförvaring med masten på

    Denna båt "hoppade jämfota" i sin vagga några dagar innan den la sig ned i en november storm. Varvskillen sa att den typen av vagga var dålig.
  7. Bästa LiFePO4 för båten

    Jag har en del annat innan jag kommer till att börja koppla! Har ställt några frågor till Sterling men inte fått svar ännu. Startbatteriet får sin ström direkt från generatorn så där behövs inget göras. DC/DC omvandlaren mata LiFePO4 batterierna bara generatorn ger >13,5V. Tempsensorn sätter jag på batteri och generator. Återkommer när det börjar bli dags att koppla. Det är vettigt, tex 44Ah a 10kg eller kanske 20Ah MC-batteri. Det ska en bra huvudbrytare klara. Åtminstone med blybatterier. Ska man starta med LiFePO4 bör man nog satsa på en betydligt bättre brytare.
  8. Isfritt

    Kan man inte ana lite sol också?
  9. Bästa LiFePO4 för båten

    Enklast? Sterling! LiFePO4 laddas optimalt med DC/DC omvandlaren. Man får även ett överladdningsskydd. Blybatteriet laddas av generatorn vilket brukar vara optimalt för bly-startbatteri. Nackdel, kostnad. Utan någonting kommer LiFePO4 att belasta generatorn så att spänningen hamnar på 3,40-3,45V/cell dvs 13,6 - 13,8V. Helt ok för blybbatteriet. När LiFePO4 närmar sig 90% laddningsgrad så stiger spänningen till den maximala, 3,6V dvs 14,4V. Det är inte helt optimalt. Men sätter man in en diod så sänker man spänning med 0,7 och då blir det bra. Man kan ha ett relä som kortsluter dioden i början som man manuellt bryter, så har jag haft det i många år för att skydda startbatteriet. Eftersom startbatteriet är fullladdat efter ca 20 min kan man låta ett enkelt tidrelä styra dioden. Ett annat, lite mer elegant, sätt är att sätta in en DC/DC omvandlare som ger tex 10A@13,6V. Med den kan man dessutom ladda startbatteriet från LiFePO4 batteriet. Det skulle vara konstigt om det inte dyker upp utrustning för att optimal startbatteriladdning. Ett speciellt skiljerelä tex. Men, även om man inte gör någonting så kommer sannolikt inte startbatteriets liv förkortas nämnvärt. Ställ detta i proportion till riskerna för LiFePO4 och startmotor om man inte har ett bly-startbatteri.
  10. Bästa LiFePO4 för båten

    Men de flesta har redan två batteribankar, skiljerelä mm. Brukar det vara ett problem?
  11. Vinterförvaring med masten på

    Nej, jämför med flaggstång, det behövs inte mycket för att den ska stå. En båt i vattnet kan kränga några grader, det lastar inte av vindtrycket mycket. Den största faran enligt varvsgubbarna, är båtar som kan röra sig i vaggan, det är de som blåser omkull.
  12. Bästa LiFePO4 för båten

    Om man ska diskutera likströmsmotorer så bör man känna till de olika typerna, hur de skiljer sig åt osv. Finns det någon som har några studier i ämnet? Nja, något som stödjer det? Den allra viktigaste frågan är väl, finns det något att vinna på att använda LiFePO4 till start?
  13. Bästa LiFePO4 för båten

    Var hittar du dessa värden? Obs att detta är en seriemotor! Om motorn är på 700W så är märkströmmen 58A och resistansen 0,21 Ohm, detta går att mäta. Vid 10,5V är strömmen 51A. Innebär att det tillkommit ett seriemotstånd på 0,03 ohm, det är batteriet som ger detta men bara blybatteriet. LiFePO4 har nominellt 14,4V som sjunker obetydligt vid start, kvar är kanske 13,7V som med 0,21ohm ger en ström på 65A dvs mer än de 58A startmotorn skulle dra utan seriemotostånd med ett blybatteri. Dessutom, direkt i startögonblicket är den momentana strömmen betydligt större, i princip lika stor som kortslutningsströmen.
  14. Båtvärmare för ved

    Kol existerar mycket för uppvärmning i UK. Bra men skitigt, fast det brukar inte besvära engelsmännen Koks var ju annars väldigt bra men briketter är enkelt och billigt.
  15. Bästa LiFePO4 för båten

    Säkert. Men jag tror inte man kommer byta ut startmotor, generator och blybatteri i första taget. Det finns väldigt lite att vinna men kostnaden blir betydligt högre.
×