Jump to content
Wednesday 17 July 2019

bhemac

Guldmedlem
  • Content Count

    15,030
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    96

bhemac last won the day on July 12

bhemac had the most liked content!

Community Reputation

2,194 Expert

5 Followers

About bhemac

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Borde ju fungera med bensin också, som en gammal blåslampa? Har en sådan där men den får bara köras hängande i spinnaker bommen en bit utanför fartyget...
  2. bhemac

    Blixtnedslag

    Det finns många åsk-trackers. HÄR en lista men en del länkar funkar inte. En av de bästa, Vänertracker är tyvärr bort, hade mycket koll på den förr, hade mycket god precision. Danska DMI har en bra men den "ser" inte så långt upp i landet. kolla på "lyn". Sen finns det ju "lightning warning system" tex Boltek men de kostar några tusen. Dollar. Kan se åskväder på 30-40 km avstånd.
  3. Det kan säkert vara problem med turbon och att man tappar kraft pga "partiell turbinsallad". Men varvtalet styrs till 100% på en diesel av varvtalsregulatorn. Ett elverk håller ett absolut konstant varvtal oavsett belastning och oftast är det bara en standard varvtalsregulator som sköter detta.
  4. Så gjorde jag för många år sedan men det kom aldrig till användning, hade kanske funkat när man hade dragg. Jag kanske har tur men jag upplever inte att ankaret (Delta+kätting) fastnar numera.
  5. CE-reglerna sjövärdighetsklassning är bara en fingervisning. Det skulle behövas betydligt mycket mera tester mm och det är det ingen som vill betala för. Dessutom skulle det bli ett himla liv om varför den ena båten är bättre än den andra. Den viktigaste med CE är att man kräver omfattande beräkningar av stabilitet, hållfasthet mm. Innan CE var det ytterst få konstruktörer som gjorde detta eller ens kunde göra det. Det är därför man idag kan bygga båtar som ser ut som strykjärn. Det skulle inte gått för 30 år sedan. För stora fartyg har klassningssällskapen krävt sådana beräkningar under väldigt lång tid
  6. En 10 A säkring håller minst en timma med 1,5 gånger märkströmmen, 180W alltså. Finns ingen chans att den skulle kunna ta så mycket ström. Motorn är elektroniskt styrd så någon större startström blir det aldrig. Autotack har fungerat för mig i olika båtar. Det är räddningen för mig med mastheadrigg när jag seglar själv. Båten går över stag lite långsamt, jag hinner dra in skotet och veva högst något varv. Autopiloten behöver ibland lite tid att tänka, speciellt med akterlig vind och slingrande sjö. Då maste man ha ibland ha lite is i magen och vänta ut piloten. Kul grej i alla fall.
  7. Precis. Vinsten med MPPT kan man diskutera men vill man köpa en rent allmänt bättre regulator så är de nästan alltid MPPT. Eftersom solregulatorn är den pryl som kommer att alstra mest ström ombord och troligen under många år så kan det vara ide att lägga lite pengar på den. Fördelen är att man kan ställa alla spänningar och också få en bra övervakning. Idag skulle jag säga Epever (EpSolar) eller Victron.
  8. Jo du bör ha en Schottky diod till varje panel så den ena panelen inte eldar upp den andra!
  9. bhemac

    Blixtnedslag

    Hänga ut avledare kan vara en mycket god ide. -- Visst kan ha hjälp av att avläsa moln mm. Åsk-trackers ger också bra information. Det finns också ypperliga åskvarnare som kan gen både bäring och avstånd, kostar en slant tyvärr. Ett gamalt knep är att lyssna på långvåg, åskväder låter på ett speciellt sätt. Man kan ofta även pejla för en bäring. Tyvärr är åskoväder lite opålitliga och gör inte alltid som man tror, tex kan blixtar färdas horisontellt. Man har kunnat fastställa att blixtar rört sig 40 km i sidled. Det är få båtar som skadas av direktträffar men sker mängder med skador pga de elektromagnetiska pulserna.
  10. Du kan ju läsa på vad CE ställer för krav på en modern båt. Eller hur många moderna båtar som går i kvav på oceanerna.
  11. Ja han brukar ju veta vad han pratar om, ofta vet han bättre än tingsrätten. Han har ju hjälpt till med många överklaganden där tingsrättens domar ändrats i högre instans. Men, en tingsrätt kan mycket väl döma någon som pinkar i havet. Så det är nog olämpligt att pinka i havet av flera skäl.
  12. Tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning. "Utsläpp av toalettavfall får inte ske inom Sveriges sjöterritorium." och med toalettavfall menas "Avloppsvatten och annat avfall från varje typ av toalett och urinoar" Enligt juristen är det inte självklart hur detta ska tolkas. Men, en sak är klar, det är olämpligt.
  13. Det där har jag jobbat med att vänja mig av med, jag inser att det förr eller senare kan bli min bleka död. Därför var det självklart att att välja en båt med toaletten vid nedgången. Det funkar det också även om man av hävd vill kunna stå och pinka. Ett tag funderade jag på en lösning med en lucka på vardera sidan i sittbrunnen. Någon kanske kommer ihåg hur det var i gamla sovvagnar? Det fanns även en "skopa" till damerna. Men idag får man ju inte pinka i havet om man inte är på internationellt vatten.
  14. Ja absolut men bilden är otäck, riktiga flytvästar stor räddningsinsatser är ingen garanti.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy