Jump to content
Tuesday 10 December 2019

GroundControl

Medlemmar
  • Content Count

    191
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

77 Expert

About GroundControl

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

494 profile views
  1. Om du går på alternativet med spoltoa, hålltank och planerar en långsegling bör du definitivt ordna så att du kan tömma tanken i havet. Mitt på atlanten finns ingen tömningsstation alls och väl i Karibien är närmsta sugtömningsstation i Florida USA. De karibiska öarna bryr sig inte så mycket om det svenska systemet. Att ta med innehållet iland och spola ner det är inte heller praktiskt möjligt. Oftast ligger man ankrad och har inte tillgång till någon landtoalett. Man kan ju inte gärna ta med det till någon restaurant och be att få spola ner det där. Du får helt enkelt göra som delfinerna och valarna.
  2. Ja, alldeles säkert. Manöverförmågan i låga farter borde bli extremt dålig med dubbla roder. Propellerströmmen påverkas ju överhuvudtaget inte av rodren. Tänk att du lägger om rodret dikt och puttar till med motorn. Med dubbla roder svänger aktern inte över huvud taget utan båten åker bara rakt fram. Samma sak vid back, fast bakåt då
  3. Att Volvo Ocean Race båtarna har dubbla roder säger väldigt lite om hur säkert det är, eller hur bra eller dåligt det fungerar på en långsegling. Det enda det säger är att det fungerar utmärkt och är en bra konstruktion på extrema kappseglingsbåtar med svängköl. Inget annat. Jag tror eller gissar att HR helt enkelt överger långseglar-segmentet och istället satsar på performance cruisers. Möjligt att de på sikt kommer att ha två produktgrupper. Vad vet jag. Att den säljer bra tyder väl också på att den vänder sig till en större kundgrupp än långseglarna. En ny modern konstruktion behöver alltså inte vara bättre än en äldre ur ett rent långseglarperspektiv. Vilket var poängen med exemplet
  4. Jag tvivlar inte på att de är profs som vet vad de gör. Däremot verkar båten jag länkade till inte vara avsedd för långsegling i första hand. Haha.. Ja en Volvo Ocean Race båt måst ju vara den perfekta båten för en familj på långsegling så mycket som de är ute och seglar. Är det så du tänker?
  5. Nya konstruktioner och moderna båtar är oftast bättre på någonting jämfört med äldre modeller. Men inte på allt. De är tyvärr inte alltid bättre för långsegling. Ett exempel. Titta på den här roderkonstruktionen. https://www.hallberg-rassy.com/yachts/new-hallberg-rassy-44/ Den är säkert bra i vissa avseenden. Men den verkar inte så värst säker eller praktisk vid långsegling. Hur stor risk är det att rodret skadas när inte ens kölen är framför. Hur mycket skräp, nät, rep och tång kommer att fastna i rodren? Hur är den att manövrera i hamn när propellerströmmen inte påverkas av rodren? HR har sedan långt tillbaka gott rykte som gedigna långseglare. Undrar om det kommer att vara så även i framtiden?
  6. Skojar du? Det var säkert hyggliga båtar på sin tid. Men att säga att det är Sveriges bästa genom tiderna är en skaplig sågning av allt HR, Najad, Malö, Linjett, CR, Arcona, Vindö, osv har gjort.
  7. Innan man hävdar att en ny konstruktion är bättre än en tidigare måste man fråga sig, bättre på vad? Visst den är med största sannolikhet bättre på det den designats för. Men det betyder inte nödvändigtvis att den är bättre ur ett lånseglarperspektiv. Det är få, om ens några moderna båtar som i första hand designas för långsegling. Vilket är fullt förståeligt. Det är väl inte många som börjar sin långsegling med att beställa en ny båt. Båtarna anpassas istället helt till vad man tror eller vet att charterbolagen vill ha. Alternativt performance cruisers. Det är ju där kunderna finns. Tråkigt nog för alla som vill långsegla. Ett bra exempel är de fyra toaletterna som nämnts tidigare. bra för charter. Familj på långsegling, not so much
  8. @bhemac Som jag sagt tidigare, på större båtar med mycket utrustning är det klart motiverat med elverk. I alla fall för att ta topparna av elförsörjningen/förbrukningen. Där finns också möjligheterna att få plats med en ordentligt ljudisolerad installation. Om man ska ha AC, diskmaskin, tvättmaskin el-spis etc som i ditt exempel finns det nog inget vettigt alternativ till ett rejält elverk. Även om 42 fot kanske inte anses som särskilt stort i sammanhanget. För mindre båtar med spartanskare utrustningsnivå finns det tystare/bättre alternativ
  9. Men varför ska du absolut ha ett elverk när det finns helt tysta alternativ? 400W solceller + regulator är ingen särskilt stor investering och det räcker gott i de allra flesta fall. om inte komplettera med en tyst släpgenerator. Du kanske helt enkelt har större tolerans för störande ljud än det stora flertalet. Personligen tycker jag att det mycket störande att vara ankrad nära någon båt med dieselgenerator som främsta elförsörjning. Vi har vid några få tillfällen tom bytt plats pga det. För övrigt är det oftast franska charterkattamaraner som kör elverk. Långseglare, inte så vanligt. Tvärt om. Elverk passar perfekt på ett forum men inte IRL
  10. Vad en kyl/frys drar hemma är ganska ointressant vid långsegling. Tänk på att det i stora delar av värden är 30º varmt, både i vattnet och luften. Särskilt frysen drar då väldigt mycket ström. ”om du inte har el-problem, skaffa en frys så ordnar det sig” Gammalt djungelordspråk 1-2 maskiner tvätt i veckan låter som ganska mycket. Det går åt förvånansvärt lite tvätt trots allt. Skulle säga att vi snittar ca 2-3 maskiner i månaden ungefär. Med ungefär samma hygien som hemma. En traditionell släpgenerator på 100w bromsar absolut inte 0,5knop. Fartminskningen är inte ens mätbar med instrumenten ombord. Lite överslagsräkning: 100W är ca 0,15 hästkrafter avrundar till 0,2Hp pga verkningsgrad. Tänk att du kör motor i marchfart 6kt och använder 40Hp. Kasta i släpgeneratorn och den framdrivande effekten minskar till 39,8Hp. Samma procentuella minskning av farten ger 5,97Kt. Alltså en fartminskning med 0,03knop. Vilket stämmer bra med egna erfarenheter. (Den framdrivande effekten för segel är såklart jämförbar vid samma fart) Vi har 400W solceller och 560Ah batteribank som primär strömförsörjning. Samt en släpgenerator som vi kompletterar med ibland på länger överseglingar. Efter 1,5år segling har vi hitintills inte behövt starta motorn för att ladda batterierna. För utom det självklara kör vi även watermaker, och vattenkokare. Solcellerna laddar skapligt även om det är mulet och 3-5 dagar mulet verkar inte kunna förekomma här. 99% av alla långseglare har solceller eller solceller + vindgenerator som primär strömförsörjning. Dieselgenerator kan definitivt vara motiverat på större båtar med dykkompressor, tvättmaskin, stor frys etc. På mindre båtar, nej jag tycker faktiskt inte det. Men framför allt. Vem vill sitta och lyssna på en brummande dieselgenerator timme in och timme ut när det finns tysta alternativ? Och du lär inte bli särskilt populär i ankringsvikarna heller.
  11. Poddar är perfekt förströelse på havet, men som redan nämnts är det enklast att ladda ner dem innan man lämnar wifiland För att hålla kontakten med nära och kära finns det två varianter till, om man inte ska göra en fast installation då. Garmin inreach och Iridium go. Båda kopplas med fördel till telefonen. Möjligt att Inmarsat har något också försten Garmin inreach är billigare och enklare. Den hanterar enbart text. Ungefär som gamla tiders sms. Man kan också skicka positionsangivelser till sin garminkarta. Tror man kan uppdatera facebook med text också. Det går alltså inte att ladda ner något eller att skicka bilder. Pris ca 5000kr månadskostnad 300-800kr Iridium Go kan lite mer. Den kan hantera röstsamtal, ladda ner eller skicka filer. Hantera mail etc Tror att det finns enklare surf-möjligheter också, men långsamt. Pris ca 10 000kr månadskostnad ca 1000kr Om man inte ska vara borta så länge går det att hyra utrustning också. Lycka till.
  12. En rimlig gissning är att de har en personlig ekonomi förutom det som presenteras i cirkeldiagrammet. Det finns tex ingen post för sjuk- eller olycksfallsförsäkring, något de flesta brukar anse nödvändigt. Nöjen, dykning, utflykter, bilhyra restaurant, taxi etc verka heller inte ingå i cirkeldiagrammet. Sen så fördelar sig kostnaderna väldigt olika var i världen man befinner sig. Tex så sjunker marina och bränslekostnaderna när man lämnar Europa medans underhåll, försäkringar och mat blir dyrare. Samma sak med Karibien - Stillahavet, att kostnaderna fördelar sig olika alltså.
  13. Glöm inte: Adrift och All is lost. perfekta filmer ombord
  14. Nej, inte vad jag känner till. På kappseglingsbanorna möjligen
  15. Som sagt tidigare, trevlig plan. Av ren nyfikenhet, hur resonerar du kring orkansäsongen i stillahavet Nov-maj? Har du någon bra plan?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy