Jump to content
Wednesday 04 August 2021

GroundControl

Medlemmar
  • Content Count

    204
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

88 Expert

About GroundControl

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

824 profile views
  1. Läser man hela den här tråden kan man dra slutsatsen att motorbåtar gärna har kätting och ankarspel i aktern medans seglare tycks föredra lättare grejor. Jag har ingen större erfarenhet av motorbåtar och det kanske är helt andra förutsättningar helt enkelt. Jag har seglat hyffsat länge och de sista 10åren med ganska stora båtar 36-40 fot och aldrig saknat ankarspel i aktern. Tror knappt att jag ens har sett någon segelbåt med kätting i aktern. Så rådet till TS är att lyssna mer på råden från de som har liknande båtar än på mig som antagligen är helt ute och cyklar när det gäller motorbåtsankring. Lycka till med nya båten i vilket fall.
  2. Safequip- Bruce. Same same but different name. Om någon vet om det är någon skillnad får ni gärna rätta
  3. Ett 7,5kg alt 10kg Brucekopia + 2m kätting resten ankarband eller lina borde passa din båt. Det finns så klart massor med andra bra ankare och Bruce är kanske inte bäst på någonting men väldigt allround och funkar på de flesta bottnar vid landförtöjning. Förmodligen Sveriges vanligaste akterankare. Dessutom är det förhållandevis enkelt att få loss när det dras rakt upp. Vad har du för ankare nu?
  4. Har du provat med Green Viking sanitetsvätska? Det kan göra underverk för en luktande toa
  5. Kanske OT men om du är fullt frisk, behövs det verkligen ett ankarspel till en 26fot båt då? Byt till ankarolina och ett lagom stort ankare. inget krångel problemet löst.
  6. Vet inte om det är vanligt med frifall och kätting men vi har det i alla fall. I fören alltså. Det är en friktionsbroms som man kan frigöra med vinchhandtaget. Men det är ytterst tveksamt om det skulle kunna fungera med den typen av frifall vid landförtöjning. Det blir nog mest någon form av störtankring tills kättingen tar slut. Är det någon som har provat att ro ut med ankare och 30m kätting? är det ens praktiskt möjligt?
  7. 30-50m ankarkätting i aktern när man förtöjer mot land verkar ganska tungt och överdrivet för en 26 fot motorbåt. Precis som Kblomster skriver så behövs det inte så särskilt tunga grejor vid landförtöjning. Vi landförtöjning brukar jag använda Bruce+ 2m kätting och resten ankarolina (band). Funkar inte det är den antagligen bara berg på botten å då funkar inget annat heller. Vid svajankring behövs det å andra sidan ganska rejäla grejer om man ska sova gott. I fören har vi 25kg Rocna-ankare och 70m kätting (10mm)som vi alltid backar fast. Jag har iofs en tyngre båt men det visar ändå på skillnaden i utrustning mellan svajankring och landförtöjning
  8. Sent svar, men ändå Om man har frys och tillräckligt med ström för att ha den igång så är det nog rätt onödigt med en vakuumförpackare också. Vi har inte frys och tycker att det är en bra grej att kunna förlänga hållbarheten på mat som vi lagar i förväg inför längre seglingar. Vi vakuumförpackar en del torrvaror också, främst för att inte få mjölbaggar eller liknande, och så vet man att det håller sig tort. Har inte en susning vad det är för fabrikat dock. Ett annat tips om man inte har frys är att göra egna konserver i en tryckkokare. Funkar utmärkt med köttfärssås och div grytor.
  9. Trevlig läsning. Lycka till med sista biten hem.
  10. Några frågor @Martin64 Har du 50m kätting till akterankaret? vad är det för typ av båt? @Hybro Hur stor är båten? hur stort ankare har du? Rekommendationen om 5 gånger djupet vid svajankring gäller förkätting och lite överdimensionerat ankare. För lina behövs nog det dubbla. Ett tips vid svajankring är att backa fast ankaret, då man vet på en gång om det sitter
  11. På det stora hela hade vi det riktigt bra i Gambier under lockdown-perioden. Påtagligt bättre än ”sådär.... ” i alla fall. Det finns betydligt värre ställen än Söderhavet att fastna på Vill man läsa mer om segling i Franska Polynesien under Corona-restriktionerna så är bloggen ovan just uppdaterad.
  12. 1; Spelar det någon roll? 2; Hur vet du det? De flesta lämnar väl i det tysta. Man slutar helt enkelt att besöka sidan eller att delta i diskussionerna. Jag har inte lämnat MG men besöker allt mer sällan för att du och några till envisas med att dra upp SD propaganda i var och varannan tråd. @ admin: Om ni nu en gång för alla har bestämt er för att inte tillåta politisk propaganda på MG. Moderera tidigare. Det kommer ändå att spåra ur förr eller senare. Varna eller kanske tom stäng av de som inte sköter sig. Det är trots allt väldigt få som inte fattar att det är ett marint forum.
  13. Ja, alldeles säkert. Manöverförmågan i låga farter borde bli extremt dålig med dubbla roder. Propellerströmmen påverkas ju överhuvudtaget inte av rodren. Tänk att du lägger om rodret dikt och puttar till med motorn. Med dubbla roder svänger aktern inte över huvud taget utan båten åker bara rakt fram. Samma sak vid back, fast bakåt då
  14. Att Volvo Ocean Race båtarna har dubbla roder säger väldigt lite om hur säkert det är, eller hur bra eller dåligt det fungerar på en långsegling. Det enda det säger är att det fungerar utmärkt och är en bra konstruktion på extrema kappseglingsbåtar med svängköl. Inget annat. Jag tror eller gissar att HR helt enkelt överger långseglar-segmentet och istället satsar på performance cruisers. Möjligt att de på sikt kommer att ha två produktgrupper. Vad vet jag. Att den säljer bra tyder väl också på att den vänder sig till en större kundgrupp än långseglarna. En ny modern konstruktion behöver alltså inte vara bättre än en äldre ur ett rent långseglarperspektiv. Vilket var poängen med exemplet
  15. Jag tvivlar inte på att de är profs som vet vad de gör. Däremot verkar båten jag länkade till inte vara avsedd för långsegling i första hand. Haha.. Ja en Volvo Ocean Race båt måst ju vara den perfekta båten för en familj på långsegling så mycket som de är ute och seglar. Är det så du tänker?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy